View Full Version : Alustan öljysuojaus?
Kuka tietää tampereen lähistöllä alustan öljysuojauksen tekijää?
fintroll
23.06.2013, 12:44
Kuka tietää tampereen lähistöllä alustan öljysuojauksen tekijää?
Lielahdessa on http://www.autontakuusuojaus.fi/
Ihanko joku firma oikeasti tekee öljyllä ruostesuojauksia?
vartiainen
23.06.2013, 16:39
Porissa Hyvelän vanhalla Tebarilla herra Keskinen suojannut autot jollain Nesteen öljypohjaisella jotain 30 vuotta jo...tekee myös kovamassaukset yms. Halpa ja hyvä, naapurin HJ käytetty tuolla uudesta asti (-90) ja auto on pohjastaan mömmön alta kuin uusi. Oma Lj tehtiin kanssa tuolla ja maksoi muistaakseni 140 euroa.
Eli jos on uusi ruosteeton auto niin tekee massauksen ja josvanhempi ja jotain pintaruostetta niin joku öljyhommeli.
Öljy suojaus tarvis tehdä kun on -92 pajero. Kangasalla teki yks äijä mutta se on tainnut lopettaa hommat.
Porvoon Hilma
23.06.2013, 16:52
Mä oon sivelly klapikoneesta otettua vanhaa hydrauliikkaöljyä mm. jousiin ja peräkärryn paljaaksihiottuihin jarrunapoihin. Ei mitään ruostetta, ihmeainetta:eek:
Kaitsu67
23.06.2013, 17:30
Mä oon sivelly klapikoneesta otettua vanhaa hydrauliikkaöljyä mm. jousiin ja peräkärryn paljaaksihiottuihin jarrunapoihin. Ei mitään ruostetta, ihmeainetta:eek:
Eikös jossain ollut että perus ATF:kin olis mainiota ruostesuojaksi siveltynä, en vaan muista pitikö tehdä jonkun kanssa sekoitus vai ihan siltään....
vekkipappa
23.06.2013, 23:38
Hommaa daihatsu rockyn niin se suojaa itse itsensä öljyllä :D juuri torstaina todistettu
BJ-40/76
24.06.2013, 00:25
Siis jos ei ole jatkuvassa loskapuhalluksessa tsm.
Jossain aikaisemmasa topiikissa tästä väiteltiin...
Siis puhtaalla vedellä paikat puhtaaksi, ja SITTEN KUIVATAAN kuivaksi:
sitten "mömmö", siis avohammaspyörä rasva sekoitetaan mekaanisesti tinneriin (kunnolla) ja mineraalitärpätillä ohennetaan ruiskutuskelpoiseksi.
ja seos on noin 1:2:1 siis 2 osaa tinneriä, vassua 1 osa, ja samoin tärpättiä.
ja jos pitää suojata loskasuihkussa olevia pintoja, niin tuo ei ole paras; pinnat puhtaaksi, happopohjamaalia, ja siihen sopivaa pintamaalia, ja massaa????
Mikä siinä on tinnerin merkitys? Pehmentämään vanhaa massaa ja parantamaan tartuntaako? Vai eikö vaseliini ohene mineraalitärpätillä riittävän helposti?
kuplan pohjaan vedin huhtikuussa vernissa/teräöljy/hautaterva seokset. kiva pieni tervan haju vieläkin.
BJ-40/76
24.06.2013, 11:50
Mikä siinä on tinnerin merkitys? Pehmentämään vanhaa massaa ja parantamaan tartuntaako? Vai eikö vaseliini ohene mineraalitärpätillä riittävän helposti?
Ainakaan tuo rasva ei lähtenyt liukenemaan mineraalitärpättiin, tuli vaan semmoista riisipuuroa puolen tunnin sekoittamisella, piti laskea sääskiverkon läpi, ja aloittaa alusta tinneriin sekoittaen.
Taivuttelin kierretangosta vispilän porakoneeseen millä sekoittelin.
Ja kun tuon sotkun sumuttaa koteloihin tms. niin tinneri haihtuu huomattavan äkkiä; ei valu niin herkästi alas.
Joku on kuulemma joskus vaihtoehtoisesti käyttänyt myös tarkoitukseen tehtyjä tuotteita, esim. Dinitrol tai Tectyl.
tekniikkamies
24.06.2013, 23:49
Joku on kuulemma joskus vaihtoehtoisesti käyttänyt myös tarkoitukseen tehtyjä tuotteita, esim. Dinitrol tai Tectyl.
Nehän onki helvatin kaalliita ;)
BJ-40/76
24.06.2013, 23:52
Joku on kuulemma joskus vaihtoehtoisesti käyttänyt myös tarkoitukseen tehtyjä tuotteita, esim. Dinitrol tai Tectyl.
Siis ongelmahan on se, että oikeat maastoautot ovat suurimmalta osaltaan yli 20 vuotiaita, ja yleensä jo vähintään 3 omistajalla; noihin 20 vuoteen/reiluun 500000km mahtuu monen moista;
Tuota "avohammaspyörä- tai suolaisen veden kestävää vaseliini-" hoitoa olen suihkutellut noihin omiin ja muutamaan läheisen ja kaverin autoon ja mm. venetrailerin karvaiseessa ruosteesa olevaan runkoon.
En kiistä, ettei nuo esim. Dinitrol tai Tecty. olisi parempia, mutta v. 1990 ostin tähän astisen autoilun uusimman auton; mitsu galant 2.3td vm.-81 (82) joka oli lahonut melkein poikki etujalkatiloista ja etuovista puuttui alanurkat;! ja nuo vassu suojaukset piharemonttina/hitsauksena kesti ainakin 10v... ja silloin noita "parempia" aineita ei myyty, vaan käytettiin itse...
p.s tuossa nykyisen hdj:n helmat/muutama ovet kärsii ryömivstä rasvasta...
Mutta: vaikka meillä on vanhin autokanta, niin se on myös aika rikas?
Ja loppukevennyksenä: jokaiselle apinalle löytyy oma kiikku..
tekniikkamies
25.06.2013, 10:46
Siis ongelmahan on se, että oikeat maastoautot ovat suurimmalta osaltaan yli 20 vuotiaita, ja yleensä jo vähintään 3 omistajalla; noihin 20 vuoteen/reiluun 500000km mahtuu monen moista;
Meikäläinen puolestaan miettii mikä olisi kohtuuhintainen, riittävän tehokas ja mukavuudeltaan siedettävä tapa poistaa auton pohjasta auton omia massoja ja toisaalta itse suihkutettuja kotelusuojia ja sekotuksia...
Hiekkapuhalluksella tuntuu aika moni lähtevän, mutta kun on riittävän hankalaa massaa vastassa, se kuluttaa tarpeettomasti peltejä.
Vielä on selvittämättä myös mikä on paras tapa irroittaa kotelonsuojaa kun tavallisella pienellä voimavirtapesurilla se ei lähde sellaisella kesyllä viuhkasuihkulla, en tiedä auttaisiko riittävästi lämmin vesi esim 50 astetta yhdistettynä pyörivään pesusuuttimeen.
Noillaa 3000 barin pesuvehkeillä lähtisi kyllä kaikki paska, mutta ne on liian kalliitan.
Taas olisi tänään tarkoitus mennä hiekkapuhaltamaan.
fintroll
25.06.2013, 13:25
Joku on kuulemma joskus vaihtoehtoisesti käyttänyt myös tarkoitukseen tehtyjä tuotteita, esim. Dinitrol tai Tectyl. Nehän onki helvatin kaalliita ;)
En on. 1l purkki kotelosuoja maksaa ~8-10€ ja tarvitset vain kaksi/kolme ison runkolle. Sama hinta kuin massapurkki. Ja jos haluat vanha massat pois, teen se itse metalliharja porakoneelle. Mutta se on niin pitka ja hankala työ...
Itse puhdistin kori ja runko ensin painepesurille. Jalkeen runkon sisalla painepesuri ja putkenaukaisuletku kanssa. Ruiskuttin pari purkit tectyl ML alustasuoja sisalla. Ja harjanpudhistus jalkeen maalatin runko vasaralakka kans. Korin alusta ruiskutin alustamassa, mutta ajatellen laitan vielä kiviskunsuoja päälle.
Kuitenkin voin laanata putkenaukaisuletku ja kompressori jos haluat tehdä sama.
Meikäläinen puolestaan miettii mikä olisi kohtuuhintainen, riittävän tehokas ja mukavuudeltaan siedettävä tapa poistaa auton pohjasta auton omia massoja .
Jos ei tarvi koko alustaa ottaa massasta pois niin kaikkein helpoin ja mukavin tapa on suihkutella jarrukliinerillä massat pois, ei ehkä halvin tapa mutta korostan että ehdottomasti helpoin ja mukavin :D
tekniikkamies
25.06.2013, 20:31
Itse puhdistin kori ja runko ensin painepesurille. Jalkeen runkon sisalla painepesuri ja putkenaukaisuletku kanssa. Ruiskuttin pari purkit tectyl ML alustasuoja sisalla. Ja harjanpudhistus jalkeen maalatin runko vasaralakka kans. Korin alusta ruiskutin alustamassa, mutta ajatellen laitan vielä kiviskunsuoja päälle.
Nyt vihdoinkin kun on oma painepesuri taas käytössä, meinasin että viemärinaukaisuletku on hankittava myös ja pyörivä suutin. Tuumin myös josko laittaisi värkkiin jonkinlaisen kunnollisen veden suodattimen ja saisiko värkin toimimaan kätevästi myös liikuteltavassa säiliössä olevalla vedellä. Tästä olisi lyhyt matka siihen, että voi käyttää myös lämmintä vettä.
Vanhan Opelin joskus itse suojasin, tectyliä ja öljyä sekaisin, kosanilla lämpimäksi ja ruiskulla kuivaan pohjaan.
En pessyt tms ja hyvä tuli, veti hyvin joka paikkaan ja pysyi pohjassa.
Tectyyliä ei paljoakaan sekoitettu joukkoon, sitoo vaan paremmin tuon ja pysyy pohjassa.
SD 4.4 TD
27.06.2013, 10:43
Höyryturbiiniöljy parasta alustaan , ei liukene veteen ei suolapaskaan, imeytyy ja "elää" soitappa Korjaamo Kleimola Mänttä, 0445907377 tekee suojauksia sillä edullisesti.
Landrooveri
27.06.2013, 12:03
Tässä kun jo juttua alustansuojaamisesta niin mites kun on vanha massa vielä pohjassa niin mikä olis paras uusinta käsiittely..?
Suikassa edessä uusi ruostesuojaus ja sieltä täältä hieman vanha massa halkeillut/irtoillut entisen omistajan jäljiltä. Olen poistanut irtoavia massan palasia ympäri autoa ja pohja pesty pesurilla. Mietin et josko ruiskuuttais ensin tervalla koko pohjan ja tervan hieman kuivuttua alusta massa päälle..?
Hieman pinta ruostettakin kohdissa joista massa lähtenyt,mutta ilmeisesti terva vois olla hyvä pohjalle niin ei jää muhimaan ruoste alle..?
Kiitos vastauksista! Täytyy varmaan kokeilla itse tehdä.
En on. 1l purkki kotelosuoja maksaa ~8-10€ ja tarvitset vain kaksi/kolme ison runkolle. Sama hinta kuin massapurkki. Ja jos haluat vanha massat pois, teen se itse metalliharja porakoneelle. Mutta se on niin pitka ja hankala työ...
Itse puhdistin kori ja runko ensin painepesurille. Jalkeen runkon sisalla painepesuri ja putkenaukaisuletku kanssa. Ruiskuttin pari purkit tectyl ML alustasuoja sisalla. Ja harjanpudhistus jalkeen maalatin runko vasaralakka kans. Korin alusta ruiskutin alustamassa, mutta ajatellen laitan vielä kiviskunsuoja päälle.
Kuitenkin voin laanata putkenaukaisuletku ja kompressori jos haluat tehdä sama.
Moi! Voisin tulla lainaan sitä putkenaukaisuletkua joku päivä.
fintroll
22.07.2013, 17:01
Nehän onki helvatin kaalliita ;)
Moi! Voisin tulla lainaan sitä putkenaukaisuletkua joku päivä.
Juu varmasti. Lähetän sulle yksitusviesti.