View Full Version : skodan/VW 2,0tdi vs 1,9tdi
lacrits68
21.06.2013, 19:22
Moi!
Eli käväisin eilen pikku koelenkillä Skoda farmarilla -08 110tkm lasissa, kun olis käyttiksen vaihto
ajankohtainen.
Onko 2,0tdi koneen normaalia käytöstä että kun koneen käydessä avaa oljyntäyttökorkin niin öljyt tulee naamalle? Eli roiskutaa ihan kiitettävästi niitä öljyjä korkista pihalle.
Meillä on piha puolillaan nuita "bristish humor" autoja ja ei niistä yksikään ruiki mitää öljyjä vaikka korkin avaa koneen käydessä. Joskus takavuosina oli yks Toyota tollanen mutta siitä oli männänrenkaat menny!
Oli onko VW osaajia jotka osais kertoa onko vika vai ominaisuus?
//Janne
siinä ei taija olla sitä roiske levyä eli nokka akselin voitelu öljyt tulere naamalle jos avaa korkin mut on kyllä hyvä moottori
Nostokurki
21.06.2013, 20:42
2.0TDI hyvä moottori? Mistä lähtien?
1.9tdi oli hyvä kone, kaksilitrainen melkoinen susi...
2.0TDI hyvä moottori? Mistä lähtien?
1.9tdi oli hyvä kone, kaksilitrainen melkoinen susi...
X2
lacrits68
21.06.2013, 21:25
eli mitä "melkoinen susi" pitää sisällään?
Mitähän uudempaa autoa (2000=>) "uskaltaa" enään ostaa?
olen ollu merkki korjaamossa aika monta vuotta helevetin hyväkone puoli miljoonaa kärsii rullata heleposti ja sillonki menee vaan
turbo rikki.
sitte näissä lastutetuissa menee suuttimia yli luukutuksentakia sama on rs tehoversiossa
Mersukonsti, korkki auki mutta jättää paikalleen reiän päälle, jos ei pysy paikallaan niin huohotus on vika.
Voihan rähmä.
Ei se mitään huohotusta ole sitä vain ei ole "roiskelevyä" siinä öljykorkin alla ja arvaahan sen mitä sieltä moottorin käydessä lentää.
Taitaa olla parempi pysyä kaukana VW,stä jos ei tuota tiedä.
Nostokurki
22.06.2013, 11:51
Suuttimet, öljypumppu, jakoketju, kampiakseli/kiertokanget, vauhtipyörä, ahdin sun muita pikkuvikoja. Eräänkin tällaisen moottorin omistavan auton omistajan taistelua sivusta seuranneena en kyllä itselle ostaisi, mutta totta kai jokainen tekee omat päätöksensä. Tästäkin koneesta on montaa eri versiota, mutta tuo 05-07 lienee pahalaatuisin.
Öljyä lentää korkin aukosta jos loiskelevyä ei ole, tämä nyt on selvää, mutta jos korkki aukaistaan ilman poisottamista ja se lentää omia aikojaan pois, niin kone huohottaa öljypohjaan päin (ohivuotoa).
olen ollu merkki korjaamossa aika monta vuotta helevetin hyväkone puoli miljoonaa kärsii rullata heleposti ja sillonki menee vaan
turbo rikki.
sitte näissä lastutetuissa menee suuttimia yli luukutuksentakia sama on rs tehoversiossa
Montaako puolimiljoonaa ajettua olet huoltanu ?
Pikaisella haulla Nettiautosta löytyi 3 volkkaria ja yksi audi jolla ajettu yli 400tkm kyseisellä 2.0 tdi koneella.
En ole pahemmin kuullu että joku olis kehunu volkkarin uudemman sukupolven koneita.
Mutta kaippa niilläkin ajelee kun tekee riittävästi vierailuja merkkikorjaamoon :D
2.0TDI hyvä moottori? Mistä lähtien?
1.9tdi oli hyvä kone, kaksilitrainen melkoinen susi...
x3
lacrits68
22.06.2013, 13:01
Voihan rähmä.
Ei se mitään huohotusta ole sitä vain ei ole "roiskelevyä" siinä öljykorkin alla ja arvaahan sen mitä sieltä moottorin käydessä lentää.
Taitaa olla parempi pysyä kaukana VW,stä jos ei tuota tiedä.
Eka VW tuote olis ollut...eli tietotaito aika kehno just VW osalta. Mutta miksi ihmeessä pysyä kaukana ko konsernin tuotteista? Eikös se oli kaikille josku eka kerta?
//Janne
lacrits68
22.06.2013, 13:03
jakoketju,
Eikös ko värkissä ole hihna eikä ketjua...ainaskin huolto-ohjelmassa oli ko merkintä että vaihdettu justiinsa (100km sitten) vesipumpun kera!
//Janne
Eikös ko värkissä ole hihna eikä ketjua...ainaskin huolto-ohjelmassa oli ko merkintä että vaihdettu justiinsa (100km sitten) vesipumpun kera!
//Janne
Toi jakoketju ongelma on tsi koneissa
Nostokurki
22.06.2013, 13:25
Sori, tarkoitin siis koneen sisällä olevaa ketjua (joka pyörittää öljypumppua). Joissain konetyypeissä tämä on ketjulla, toisissa rattailla. Jakopäästä en tiedä onko ketjulla vai hihnalla.
Nuhapumppu
22.06.2013, 14:17
2.0TDI hyvä moottori? Mistä lähtien?
1.9tdi oli hyvä kone, kaksilitrainen melkoinen susi...
Perään vielä DSG vaihteisto niin kuuleman mukaan korjaamon miehet tulevat tutuiksi:D
Suuttimet, öljypumppu, jakoketju, kampiakseli/kiertokanget, vauhtipyörä, ahdin sun muita pikkuvikoja. Eräänkin tällaisen moottorin omistavan auton omistajan taistelua sivusta seuranneena en kyllä itselle ostaisi, mutta totta kai jokainen tekee omat päätöksensä. Tästäkin koneesta on montaa eri versiota, mutta tuo 05-07 lienee pahalaatuisin.
Öljyä lentää korkin aukosta jos loiskelevyä ei ole, tämä nyt on selvää, mutta jos korkki aukaistaan ilman poisottamista ja se lentää omia aikojaan pois, niin kone huohottaa öljypohjaan päin (ohivuotoa).
Yrittäisitte vähän fokusoida tuota tietoa...melko karskia yleistämistä ja liioittelua. Ensinnäkin suuttimet ovat 90% tapauksissa "samat" kuin 1,9TDI ssä .....vain 170hv siemenssin suuttimissa ollut systemaattista vikaa (menee takuseen automaattisesti edelleen). Öljypumpussa ei ole mitään vikaa, mutta sen käyttövoiman antavassa ketjussa/tapissa on ollut vikoja. Tappivälitteiseen/hammasratasvälitteiseen saa uuden paremman karkaistun tapin marmorilta 9€, vaihtotyö toki jotain maksaa. Kampiakseli/kiertokankivioista kuulen ekakertaa, vaikka olen VAG:tä harrastanut jo 4v ja luen säännöllisesti alan foorumeita. Alakerta kestää n. 300hv/500NM ilman ongelmia. Vauhtipyörä on kaksoismassa, mikä on periaatteessa kuluva kuten kytkinkin. Jonkun verran ollut vikaa tai nopeahkoa kulumista. Mutta paljon myös tiedossa tapauksia missä on menty ilman ongelmia yli 200.000km ja vielä "viritettynä". Turbot eivät ole kovin pitkäikäisiä varsinkaan softaviritettynä ja äärimilleen rääkättynä. Uusia taitaa saada n. 700€ hintaan.
Ja noiden turbojen "meneminen" taitaa olla suurimmaksi osaksi vaan karstoittumista ja sitä myöten siipien jumimista. Merkkiliike vaihtaa uuden turbon ja tee se itse-mies ruuttaa egr:n putken lähdöstä mr.muscle uuninpuhdistus vaahdon sisään ja antaa sen vaikuttaa ja sitten vaan kenkää koneelle.
Niinpä ja tuollainen 110tkm ajettu on melko varma laitos.
Olen kuullut naapurin kumminkaiman kälyn kaverilta kuulemma muissakin automerkeissä on jotain vikaa ilmennyt jopa ihan tehtaalta tullessaan eli miksi takertua lillukanvarsiin käy katsomassa toista saman tekniikan omavaa skoda ja tee "huohotus" diagnooseja ennnen ostoa.
Autoja ne on vaan ei sen kummempia ja kalliimissa merkeissä puhutaan ominaisuuksista eikä vioista.
lacrits68
22.06.2013, 17:40
Olen kuullut naapurin kumminkaiman kälyn kaverilta kuulemma muissakin automerkeissä on jotain vikaa ilmennyt jopa ihan tehtaalta tullessaan eli miksi takertua lillukanvarsiin käy katsomassa toista saman tekniikan omavaa skoda ja tee "huohotus" diagnooseja ennnen ostoa.
Autoja ne on vaan ei sen kummempia ja kalliimissa merkeissä puhutaan ominaisuuksista eikä vioista.
Tuo on nyt se ainut dieseli farkku joka oli KM/hinta oikeassa suhteessa. Olishan tuossa ollut Citroenin -08 C5 gen III 2,2hdi ja olis vielä muutaman tontun halvempi ja 10tkm vähemmän ajettu...mutta se citikka! HHMMM!
Niin...onhan nuita britti-ihmeitä (LR) ollu jo pihas viimeiset 10v ja niistäkin sanotaan että hajoo käsiin ja saa olla yhtenään korjaamassa. toisaalta -99 discovery 2 400tkm ajettuna oli se vähävikaisin auto tontilla...paskin auto ollut Renaultin 2,2d Laguna farkku!
kiitokset kommenteista!
//Janne
Mersukonsti, korkki auki mutta jättää paikalleen reiän päälle, jos ei pysy paikallaan niin huohotus on vika.
Näin.
Tomppaa_
22.06.2013, 23:21
Omastakin mielestä nuo pumppusuutin koneet on ihan yhtä vaihvoja kuin vanhat jakajapumpullisetkin. Kestää ajoa maailman tappiin jos vain öljyt vaihtaa ajallaan. Paljon tulee yli 400tkm ajettuja töissä vastaan.
BJ-40/76
23.06.2013, 00:11
.....Öljypumpussa ei ole mitään vikaa, mutta sen käyttövoiman antavassa ketjussa/tapissa on ollut vikoja. Tappivälitteiseen/hammasratasvälitteiseen saa uuden paremman karkaistun tapin marmorilta 9€, vaihtotyö toki jotain maksaa.....
Vauhtipyörä on kaksoismassa, mikä on periaatteessa kuluva kuten kytkinkin. Jonkun verran ollut vikaa tai nopeahkoa kulumista. Mutta paljon myös tiedossa tapauksia missä on menty ilman ongelmia yli 200.000km ja vielä "viritettynä". Turbot eivät ole kovin pitkäikäisiä varsinkaan softaviritettynä ja äärimilleen rääkättynä. Uusia taitaa saada n. 700€ hintaan.
Minusta tuo toteamus: "Vauhtipyörä on kaksoismassa, mikä on periaatteessa kuluva kuten kytkinkin. Jonkun verran ollut vikaa tai nopeahkoa kulumista. Mutta paljon myös tiedossa tapauksia missä on menty ilman ongelmia yli 200.000km" siis onko tuo 200 tkm "normaali vaihtoväli"
Paljonko k.o vauhtipyörä ja vaihto maksaa? siis sitä taustaa vasten, että öljynvaihtoja tehdään alta 10 kpl k.o ajolla, ja tuo 200tkm tulee osassa VAG:laisissa muutamassa vuodessa, siis kuulostaa aika suunnittelukukkaselta, jos pitää paikkaansa.
Ja tuo öljypumpun käyttö ongelma; Jos kerran vika, niin miksi ei ole hoidettu kuntoon takaisinkutsuissa? vai onko samaa sarjaa kuin Toyota HDJ-80 kiertokangen laakeriongelmat; Jätetty hoitamatta/tulleet ilmi vasta sitten kun suurin osa? autoja ei käy merkkihuollossa? (Ainakin -80 luvulla tehtiin "Yön yli-" huoltoja, siis auto tuotiin /haettiin huoltoon iltapäivällä, ja luvattiin että on valmis viimmeistään puoliltapäivin, ja tehtiin sitten pikkasen isompi remontti asiakkaan tietämättä... ja tämä asentajan kertomus ei ollut VAG konsernin tuotteista)
Omakohtaisesti olen todennut yhden VAG-erikoisuuden: nuo 1,9 ja 2,5 tdi koneet "syö" jakopään hihnapyöriä; kaikkein kurjimmat huhut kertoo, että jokaisessa remmin vaihdossa on uusittu joku pyörä, mutta kuulemma aivan normaalia, että joka toisessa taikka kolmannessa....
Ja nuo juuttuva geometristen ongelmat ovat tuttuja myös muilla, mutta enpä ole yllättynyt, sillä nuohan kait pitäisi puhdistua normaalisti 300km moottoritie osuuden aikana, siis parissa tunnissa, muutaman kerran vuodessa, niin hyvin että 200 tkm ajettuna ne voidaan paalata/myydä entiseen itäsaksaan, josta ne sitten myydään 100 tkm ajon jälkeen pohjoiseen 170tkm ajettuna....
Omakohtaisesti olen todennut yhden VAG-erikoisuuden: nuo 1,9 ja 2,5 tdi koneet "syö" jakopään hihnapyöriä; kaikkein kurjimmat huhut kertoo, että jokaisessa remmin vaihdossa on uusittu joku pyörä, mutta kuulemma aivan normaalia, että joka toisessa taikka kolmannessa...
Tuo tuntuu olevan ongelmana oulun seudulla, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin että ongelma rajoittuu melko pienelle alueelle. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165477
khonkonen
23.06.2013, 10:18
Tuo tuntuu olevan ongelmana oulun seudulla, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin että ongelma rajoittuu melko pienelle alueelle. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165477
Tämä on harvinaisen tosi, ja koskee kaikki vag koneilla varustettuja erityisesti 2.0 tdi koneita.
Itellä kokemusta -11 vuosimallin transporter, jolla ajettu 57 tkm. Jakopään rattaat kaikki aivan ruosteessa, koska pinnote kulunut pois. Autolla rullattu kaikki kilometrit pohjois-pohjanmaan alueella.
Kaverilla -10 mallin seat 2.0 koneella. 90 tkm rullattuna sama homma.
ja nämä molemmat meni heti valmistajan takuuseen, ilman mitään nikottelua. Sai jopa vuokra-auton korjauksen ajaksi tilalle.
Sit rouvalla -06 passatti 2.0 koneella, jossa nämä "vialliset" diesel suuttimet. Vuoden vaihteessa tullut merkkiliikkeeseen huolto-ohjelmaksi vaihtaa suuttimet valmistajan takuuseen uusiin.
Eli takuuasiat ainaki toimii hyvin volkkarilla.
2.0TDI hyvä moottori? Mistä lähtien?
1.9tdi oli hyvä kone, kaksilitrainen melkoinen susi...
X4
[QUOTE=BJ-40/76;1018087] siis onko tuo 200 tkm "normaali vaihtoväli"
Paljonko k.o vauhtipyörä ja vaihto maksaa? siis sitä taustaa vasten, että öljynvaihtoja tehdään alta 10 kpl k.o ajolla, ja tuo 200tkm tulee osassa VAG:laisissa muutamassa vuodessa, siis kuulostaa aika suunnittelukukkaselta, jos pitää paikkaansa"?
....Ei se 200tkm ole varmaankaan suunniteltu "vaihtoväli" vauhtipyörälle. Pikemminkin lähes kaikkien autonvalmistajien nykyisen filosofian mukaan se on koko auton elinkaaren loppu. Me vaan täällä "soviet finlandissa" joudutaan ajamaan verokarhun kyykyttämänä noilla vanhoilla romuilla. Esim. vaihteisto ja perä-öljyjä ei tarvi "koskaan" vaihtaa jne...huoh!
Eli sitä taustaa vasten peilaten en ole yllättynyt tai pettynyt jos vauhtipyöräkin tulisi vaihdettavaksi joskus + 200tkm jälkeen. Onhan siihen matkaan tieten pitänyt jo vaihdella monenlaista muutakin kuluvaa (jarruja, DPF, ehkä jotain iskaria, ehkä se turbo tai sen huolto tms). Autot ovat vaan "monimutkaisempia" ja vikaherkempiä sitäkautta nykyään. Uusi kaksoismassa taitaa olla jossain 700€ korvilla + vaihto. Jotkut vaihtavat perinteisiä "kiinteitä" settejä tilalle...vähän halvemmalla.
lacrits68
28.06.2013, 05:56
moi!
Jatkoa...eli löytyi yks 1,9tdi 4x4 oktavia ajettavaksi. 120tkm lasissa..! Mielestäni 1,9 on "pirteämpi" ( jos nyt dieselistä saa pirteetä?) ja "hauskempi" ajaa...! Kulutus 200km koelenkillä ajotietsikan mukaan 5,5l/100km 80% maantietä 90km ja 20% kaupunkiajoa.
Hita oli 3000€ halvempi mutta auto 2v vanhempi.
Olisko jollakin asiaan jotain kommentoitavaa?
//Janne
Nostokurki
28.06.2013, 08:06
moi!
Jatkoa...eli löytyi yks 1,9tdi 4x4 oktavia ajettavaksi. 120tkm lasissa..! Mielestäni 1,9 on "pirteämpi" ( jos nyt dieselistä saa pirteetä?) ja "hauskempi" ajaa...! Kulutus 200km koelenkillä ajotietsikan mukaan 5,5l/100km 80% maantietä 90km ja 20% kaupunkiajoa.
Hita oli 3000€ halvempi mutta auto 2v vanhempi.
Olisko jollakin asiaan jotain kommentoitavaa?
//Janne
Paljonko koneesta on otettu tehoa? Itse näkisin tuollaisen ocun varsin hyvänä vaihtoehtona :) aika vähän ajettukin vielä...
Toki nuo 1.9TDI koneetkin on kuluvia siinä missä muutkin, mutta ollut tuotannossa sen verran pitkään että lastentaudit on saatu karsittua aika hyvin pois. Ja koneen luonne on mukavan sähäkkä, lähtee hyvin vetämään alhaalta asti. Ja lastulla saa helposti lisää voimaa... :)
toyota4x4
28.06.2013, 09:07
Kampiakseli/kiertokankivioista kuulen ekakertaa, vaikka olen VAG:tä harrastanut jo 4v ja luen säännöllisesti alan foorumeita. Alakerta kestää n. 300hv/500NM ilman ongelmia.
juu tämä liittyy siihen välijäähdyttimen kondensio veteen tekee nestepuristusen koneeseen kun vesi pääsee männän päälle joku muutos tehty uudempiin kaiketi.ei harvinainen vika.
lacrits68
28.06.2013, 09:09
Paljonko koneesta on otettu tehoa?
On kyllä ihan "orginaali"....tiedä tuota lastua...ehtiihän sillä ihan sellasenaan kun se on! :)
Käyttistä perheen kuskaukseen ku haetaan...ei oo hevoskärry tai asuntovaunua mitä roikottaa auton peräs! ;)
//Janne
moi!
Jatkoa...eli löytyi yks 1,9tdi 4x4 oktavia ajettavaksi. 120tkm lasissa..! Mielestäni 1,9 on "pirteämpi" ( jos nyt dieselistä saa pirteetä?) ja "hauskempi" ajaa...! Kulutus 200km koelenkillä ajotietsikan mukaan 5,5l/100km 80% maantietä 90km ja 20% kaupunkiajoa.
Hita oli 3000€ halvempi mutta auto 2v vanhempi.
Olisko jollakin asiaan jotain kommentoitavaa?
//Janne
Varmaan ihan hyvä hankinta. Aika paljon koeteltua perustekniikkaa tuossa autossa. Öljynvaihtoja kannataa tehdä tiheämmin mitä longlife/30.000km mahdollistaisi, samoin voimansiirto/haldeksiin vaihtaisin heti öljyt jos ei ole huoltohistoria tiedossa.
lacrits68
28.06.2013, 09:56
moi!
Ite pikkuisen skeptinen noihin "long life" öljyihin! Hyvälaatuinen synteetti öljy ja vaihto 2x vuodessa syksyllä ja keväällä (= n 10 000km/ vaihtöväli) Ei siinä hirveesti köyhdy ja hyvin on vehkeet pelittänyt!
//Janne
Eikös nämä ekat 2.0TDI:t ole pumppusuutinkoneita niinku viimeset 1.9:t?
Oliko ne sitten niillä siemensin susisuuttimilla?
Ja kunhan ei olleet vielä 8 venttiilisiä...
Sitten tuli 16V ja common rail....
Elikkäs paljon eri koneita samalla mallimerkinnällä.
2.0TDI pumpparia on ollut varmaan jostain 2000 luvun alkupuolelta johonkin 2000luvun loppuun. Ensimmäisenä ne tuli korvaamaan 1,9 pummparit Audiin ja Wolkkariin ja sitten samalla tavalla tuli ne Commonrailit joskus 2008/9 ekana Audiin ja wolsuun....Skodaa ja Seatti tehtiin vielä pumpparina muutaman vuoden pidempään. Varsinkin ns. perusautoissa ja ammattikäytön autoissa matalaviritteistä 1,9 pummpparia sai aika pitkään. Ne vikaherkät Siemenssin pummparit ovat käsittääkseni ainoastaan 170hv versioissa riippumatta merkistä (skoda, wolsu, audi jne)...kaikki muut ovat boschssilaisia ja perustuu paljolti samaan kuin ne 1,9 pumpparit. 2.0TDI koneita on todella montaa versioita....sekä 8v että 16v kannella. Mulla on esim vm. 2008 Audissa pumppari 2.0TDI kone pitkittäin, 140hv/320NM vakiona ja 8 venttiilinen kansi.
Mulla on esim vm. 2008 Audissa pumppari 2.0TDI kone pitkittäin, 140hv/320NM vakiona ja 8 venttiilinen kansi.
Tuo oli uus tieto, että noinkin tuoreissa pumpparia vielä on.
Nuita skodia tulee korjattua ihan työkseen jo useamman vuoden. itselle ei ole tullut vastaan ainakaan yhtään öljypumppu vikaista 1.9 saati 2.0tdi..
siemensin pumppusuuttimet on vaan 170hp koneissa ainakin skodassa ja seatissa.
1.9tdi oon kerran joutunut vaihtamaan suuttimen kun se oli rikki, että sen puolesta ne menee kyllä..
haldexi vikoja tulee harvemmin.. haldexin pumppuja on muutama mennyt.
talvella kannattaa maskisuojaa käyttää, ei tuu vettä/jäätä sitten niin helposti välijäähyn.
jos auto varustettu dpf:llä niin antureita menee jonkin verran (lämpötila, ja paine-eroantureita) ja dpf:lle tulee joskus myös tunnit täyteen, tuhkamassan se polttaa regeneroinissa, mutta karstamassa kertyy pikku hiljaa jolloin pönttö on täynnä ja ei muutakun uus tilalle =HALAPA..
kaksimassapyöriä menee manuaaleihin aika harvoin, ennemin dsg 6-vaiht rupee kolisemaan kun manuaalit..
kait niillä muillakin merkeillä on tauteja samanlailla kun vag vehkeillä, varsinkin kun noita ranskalaisia katselee sivusta...
Taitaa se tuhka olla hiukan huonosti palavaa tavaraa. Eli se dpf kerää nokihiukkasia ja polttaa ne ja siitä tulee tuhkaa. Ja jossakin vaiheessa pönttö on täynnä tuhkaa ja se täytyy vaihtaa. Jotkut on tilaillu vähän ajettuja purkuosia ulkomailta, osa on kokeillut pesua(kaiketi vaihtelevin tuloksin), ja onpa osa ottanut pöntön kokonaan pois ja poistanut dpf:n softasta.
Haldexin pumppuja on vissiin jonkun verran mennyt, ihan vaan että hiilet kuluneet loppuun tai stefa on alkanut vuotamaan ja moottori on täyttynyt öljyllä.
lacrits68
29.06.2013, 11:39
moi!
Skodan saa sitten maanantaina hakea, eli kaupat tehty! Jaa mikäkö tuli? No se 1,9tdi 4x4 octavia, "ei scout".
saa kattoa miten sen kanssa nyt sitten viihtyy!
mitähän näissä pitää sitten pitää silmälla ja huoltaa? Haldexin öljyt&suodatin kuullema 30tkm välein...tarviikos siihen vaihtamiseen jotain erokois työkaluja? On skodassa muita työkaluja mitä tarvii mutta ei välttämättä ole pakissa?
//Janne
Taitaa se tuhka olla hiukan huonosti palavaa tavaraa. Eli se dpf kerää nokihiukkasia ja polttaa ne ja siitä tulee tuhkaa. Ja jossakin vaiheessa pönttö on täynnä tuhkaa ja se täytyy vaihtaa. Jotkut on tilaillu vähän ajettuja purkuosia ulkomailta, osa on kokeillut pesua(kaiketi vaihtelevin tuloksin), ja onpa osa ottanut pöntön kokonaan pois ja poistanut dpf:n softasta.
Haldexin pumppuja on vissiin jonkun verran mennyt, ihan vaan että hiilet kuluneet loppuun tai stefa on alkanut vuotamaan ja moottori on täyttynyt öljyllä.
Joo ne on vaan nuilla nimillä testereissä.. vaihtelee nekin päivitysten mukaan.. hienosti käännetty saksasta suomeksi.
60tkm välein on haldexi ja suotimen vaihto vanhemissa 30tkm välein öljynvaihto.
Öljyn vaihdot ei kuulu vaihdelaatikon, jakoaskin ja perän osalta huolto ohjelmaan. Kannattaa vaihtaa jos meinaa ittellä pitää.
Haldexin öljyn vaihdossa kannattaa olla tarkkana ettei valuta peräöljyä pois ja "lisää" vaan haldex öljyä lisää näitäkin on jossain sattunut..
moi!
Skodan saa sitten maanantaina hakea, eli kaupat tehty! Jaa mikäkö tuli? No se 1,9tdi 4x4 octavia, "ei scout".
saa kattoa miten sen kanssa nyt sitten viihtyy!
mitähän näissä pitää sitten pitää silmälla ja huoltaa? Haldexin öljyt&suodatin kuullema 30tkm välein...tarviikos siihen vaihtamiseen jotain erokois työkaluja? On skodassa muita työkaluja mitä tarvii mutta ei välttämättä ole pakissa?
//Janne
Oliko tää nyt kuitenkin 2 koppanen Ocu? Ikä?
Miksi ostaa valmiiksi susi 2 litranen pumppusuutin moottori koska on saatavilla uusinta uutta 1.6 ja 2.0 CR moottoreita ja tietysti 1.9 pumppusuutin kone on kans lähes toiminta varma.
ihte ostasin octavian 1.4 tsi dsg jos olisin ostamasa uudempaa autoa kuluuttaa yhtä vähä ku pikku ruokanen diesel
Miksi ostaa valmiiksi susi 2 litranen pumppusuutin moottori koska on saatavilla uusinta uutta 1.6 ja 2.0 CR moottoreita ja tietysti 1.9 pumppusuutin kone on kans lähes toiminta varma.
Kaameesti menny egr:iä noista koneista ainakin skodan puolelta.. tosin meillä käy vaan ne vialliset autot että suhteessa. . Cr meinaan.
BKD kone on ollu hyvä 2.0tdi kone pumppari.
Commonrail vs pumppari on mielipide kysymys, ainakin mun mielestä tykkääkö kuminauha/tasaisesti tulevasta tehosta vai pumppusuuttimen repivästä vedosta.
lacrits68
29.06.2013, 19:58
Oliko tää nyt kuitenkin 2 koppanen Ocu? Ikä?
Eli valmistettu 2005-11 ja käyttöön otettu 2006-01 kilometreja 120tkm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2078&pictureid=133713
//Janne
lacrits68
29.06.2013, 20:23
Kaameesti menny egr:iä noista koneista ainakin skodan puolelta.. tosin meillä käy vaan ne vialliset autot että suhteessa.
joo onhan noita juttuja ulkomaan foorumeilla
esim:
http://simplement.skoda.free.fr/technique/demontage-egr/demontage-egr.htm
http://simplement.skoda.free.fr/technique/egr.htm
//Janne
Tomppaa_
01.07.2013, 16:57
ihte ostasin octavian 1.4 tsi dsg jos olisin ostamasa uudempaa autoa kuluuttaa yhtä vähä ku pikku ruokanen diesel
Hetken kun tutkit tarkemmin niin hieman epäilen :D
khonkonen
01.07.2013, 18:57
Vähän liippaa aihetta niin mitkä on ne ensimmäiset oireet kun 2.0 tdi dsg:n kaksoismassavauhtipyörä alkaa hajoamaan vai hajoaako kerrasta?
Vähän liippaa aihetta niin mitkä on ne ensimmäiset oireet kun 2.0 tdi dsg:n kaksoismassavauhtipyörä alkaa hajoamaan vai hajoaako kerrasta?
Lak Lak Lak... ääni tyhjäkäynnillä. Ei hajoa kerrasta.
BJ-40/76
01.07.2013, 22:54
Sorry, topiikin lainauksesta:rolleyes:
Siis noita VAG- konsernin Postiautoja taannoin huollin, siis "monimerkkikorjaamossa".
Ja nuo dsg- tuplakytkin laatikot tarvitsi vain öljynvaihtoja. Ja saivat varmasti "tassua-" kun jarruromuja piti vaihtaa "1/2 kuntoisena" pois, kun seuraava huolto kaukana....
Toki nuo Postin jakelu autot eivät ole niitä "HiPo" malleja, mutta kun sivusta katsonut, niin jarruvalot syttyy n. 0,5 sekunttia täyskaasusta..... ja päin vastoin.
Siis onko noissa normaali ajossa olevissa VAG dsg/1,9-2.0 tdi cd ongelmia kestävyyden suhteen?
Sen tiedän, "että pappa peruutti asuntovaunua varttitunnin nurmikolla varovasti pintakaasulla" poltti kytkimen. Posti pate/pirkko ei syyllisty k.o ryömittämiseen:mad:
Nimittäin nuo skeidan dsg:t olis varteen otettava valinta, jos pitäisi ajaa halvalla? normi työmatkaa/matkaa. (siis jos ei tarvi rempata, huolto tuohon dsg:n on "hintavaa", jos tekee ohjelman mukaan, mutta haluaa ajaa yhdellä jalalla)
En tiedä mutta mitä olen kuullut niin ongelma asuu nimenomaa yhdistelmässä TDi+DSG...
En tiedä mutta mitä olen kuullut niin ongelma asuu nimenomaa yhdistelmässä TDi+DSG...
Tuntuu monenlaista muutakin feilua olevan, ainakin Passatissa: http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=1741&start=50
Oon toki päättäny jo kauan sitten pysytellä erossa ton lafkan (VAG) tuotteista. Vaikka onhan tuo isäukko paukutellu jo yht. n. 400 tkm kahella eri 1.9 TDI Golffilla (-98 ja -03) ilman isompia murheita. Nyt oli tosin vaihtanu laturin hihnapyörän, siinä kun on sisäänrakennettu vapaakytkin mikä alko rallattamaan.
Tomppaa_
02.07.2013, 15:22
Ei se kaksoismassan vaihto ole siihen dsg askiin sen kummosempi ku manuaaliinkaan. Ensimmäinen oire hajoamisesta on terävä kolahdus sammutettaessa. Sen jälkeen rupeaa pikkuhiljaa kalisemaan niin että varmasti huomaa jonkun olevan vialla.
khonkonen
03.07.2013, 21:46
Lak Lak Lak... ääni tyhjäkäynnillä. Ei hajoa kerrasta.
Sillä kyselin ku rouvan auton mittarissa hiukan vajaa 200tkm ja ajeltiin sillä tässä 1000 kilsan kesälomamatka niin kone alko käymään epätasasesti. Eli kun auto käy tyhjäkäyntiä niin tuntee penkissä istuessa sellasen hytkymisen. En ole aiemmin tällasta hoksannu ja ensimmäisenä mieleen tuli se vauhtipyörä...
Pumppari 1,9 (AVF) kulkenut 505 tkm ,suurin osa tieajoa ja kulkee edelleen. Laturi vaihdettu 310 tkm kohdalla ja kytkin piti vaihtaa 485 tkm kohdalla.Siinä suurimmat rempat. Sitä ns. juuttuvasiipistä kierukkaakaan ei ole puhdistettu kertaakaan muuten kuin oikealla nilkalla :) ja hyvin pelittää, eikä oo siipien ohjaustanko jumissa.
Nyt hommattu toiseksi 2,0 BiTdi Amarokin kuosissa, saas nähä oisko yhtä kestävä paketti.
Mutta summasummaarum, kyllä olen tullut siihen tulokseen, että kun paljon tieajoa, polttelee välillä karstoja ja kunnon öljyt oikealla huoltovälillä, niin koneetkin kestää!
lacrits68
04.07.2013, 09:24
Sitä ns. juuttuvasiipistä kierukkaakaan ei ole puhdistettu kertaakaan muuten kuin oikealla nilkalla :) paljon tieajoa, polttelee välillä karstoja ja kunnon öljyt oikealla huoltovälillä, niin koneetkin kestää!
:D no problem! ;)
lacrits68
07.07.2013, 20:32
moi!
Jatkoa...eli löytyi yks 1,9tdi 4x4 oktavia ajettavaksi. 120tkm lasissa..! Mielestäni 1,9 on "pirteämpi" ( jos nyt dieselistä saa pirteetä?) ja "hauskempi" ajaa...!
Niin tuota....kun tuossa eilen ehtoolla tutustuin autoon tarkemmin, niin löytyihän sieltä sellainen KRC.n lastu/poksi. KRC mukaan 105hp=>130 ja 250Nm=>305Nm. Oliskos tuossa sitte ollut se syy siihen pirteämpään "olemukseen".
//Janne
Eipä tuosta kannata murehtia, pelkkä pintakutittelu on tehty ;)
Ps. Eräs 500hv mesen omistaja sanoi, että "voima antaa keveyttä ajamiseen"
lacrits68
04.02.2016, 08:19
moi!
Tuli tussa eteen jännä tilanne...! luistonesto alkoi kesällä temppuilemaan, eli valo syttyi ja neliveto hävis. Tämä silee satunnaisesti....talven tullessa autolla saattoi ajaa "Normaali tilassa" 1-100km ennen kuin valo syttyi.
auto kävi testerissä ja testeri indikoi että "haldex pumppu" ja "nelivedon älypoksi" kaputt ja tarvii vaihtaa xxxx €uroa.
no tammikuun alussa syttyi sitten jarrupalojen varoitusvalo, palat aika finaalissa, ja osatkin hyllyssä. mutta....kas kummaa tuo pumppu ja älypoksi korjautuivat kuin itsestään. Vaihdoin levyt ja palat, nyt 3000km takana ja ei mitään vikaa missään.
oliko kuluneet jarrupalat syynä nelivedon temppuiluun vai mikä henkimaailman juttu tässä oli kyseessä???
//Janne
Itsellä Audi a4 1.9tdi vm.01 oli kans jännä vika , heitti luistoneston ja ajonvakautuksen aina pois päältä 10min ajon jälkeen. Viaksi paljastui loppujen lopuksi kaksi johtoa jotka lähtee laturilta, niistä oli kuoret hinkkautunu puhki. Kutistesukkaa päälle ja vika poistui :D
Minulla taas oli joskus kymmenen vuotta sitten A4 -99. Siinä syttyi monesti samassa kohdassa nelostiellä etelän suuntaan motarilla Lahdessa Hartwalin kohdalla jarrujen ja sutimisen eston herja. Sammui kun käynnisti uudestaan. Vika toistui useita kertoja, aina lähes samalla kohtaa kilometrin sisällä.
Testeri kertoi syyksi tilapäistä rattiakselilla olevan spiraalin vikaa. Autossa oli yllätys yllätys väljä raidetandon pää ja tästä seurauksena ratti vähän vinossa.
Uuden raidetandon pään jälkeen ajoin autolla 100tkm ja koskaan ei ko. vika enää ilmestyny. Ilmeisesti tie oli tuossa kohtaan niin monta kilmetriä suora että joku boksi laski että nyt on ajettu ympyrä ratin kulman mukaan ja kaikki ei voi olla kunnossa.
Meillä on perheessä 2 caddyä, vanhempi vuodelta 1.9tdi 4-motion 2009 jolla on ensin ajettu 130tkm maantiellä ja sittemmin 100tkm ihan puhdasta kaupunkiajoa, tänä aikana on jouduttu vaihtamaan lämmityslaitteen ohjainpaneeli (vaihdettuna 260€) ja dpf-paine-eroanturi (vaihdettuna 190€). Lisäksi webastoa on korjattu pariin otteeseen, seuraavan kerran kun 5v vanha lämmitin vikaantuu aion vaihtaa koko vehkeen, olisi tullut halvemmaksi.
Tuoreempi näistä on 2013 caddy maxi 2.0tdi dsg 4-motion, jolla on nyt ajettu 126tkm, nyt huollossa meni vaihtoon parkkitutkan anturi ja apparin oven saranat, oli unohtunut huolto-ohjelman mukainen voitelu sieltä...
Vanhempi on vakio, tuoreempi on sen verran ohjelmoitu ettei V70 D5-volvo valoista pysy perässä, ja tuossa on mainittuna kaikki normaalin huolto-ohjelman ulkopuolelta tehdyt rempat, tietty polttimot vielä siihen päälle.
Pasatti '08 ja just se murheenkryyni 2,0 tdi 170-heppainen BMR-kone + kuusipykäläinen DSG. Alussa piti laittaa taksisuharin jäljiltä kaikki tyyppiviat kondikseen eli siirtopumppu, kaikki suuttimet, egr, johtosarjaa putsata/uusia, DSG:n tietokone ja etupäästä alakerran puslia vaihtoon. Omia euroja paloi viitisen tonttua, piirimyyjältä vähän enemmänkin. Ostin 162 tkm ajettuna, pariin sataan mennessä tuo lista oli läpikäyty. Nyt alkaa olla 300 tkm täynnä ja mitään murhetta ei sittemmin ole ollut. Ohjelmoitiin tosin öljynvaihto 15 000 välille heti aluksi ja Castrolin tavaraa, loppui lisäöljyn pyynnötkin. DPF kerran poltettu väkisin kun rouva sahaa kaupungissa, mutta yleensä matka-ajoakin tulee riittävästi. Ajoltaan yksi mieleisimmistä mitä oon omistanut.
Kyllä 6 lovinen DSG kestää, 340 tkm ilman yhtään ongelmaa, ölpät vaihdatin 50 tkm välein.
Kaksoismassapyörä alkoi kolisemaan ekan kerran 124 tkm kohdilla ja meni takuuseen. Toinen massapyörä alkoi rallattamaan jossain 250 tkm kohdilla ja rallatti yhä kun auto jäi liikkeen pihaan 340 rullattuna. Rapian 100 tkm ajoin "paskalla" vauhtipyörällä ilman yhtään ongelmaa niin ajettavuuden kuin vaihteistonkaan kanssa, kylmänä kolisi mutta kun lämpeni niin kävi nätisti ilman että mitään vierestä tiesi että oli massapyörä rikki.
198 tkm kohdalla vaihdatin jakoremmin ja silloin uusittiin myös polttoainepuolelta korkeapaine pumppu joka vuoti hieman, ei mennyt takuuseen koska auto oli just ylittänyt 2 v ajan ja ei ollut "merkkiliikkeen" huoltokirjaa. Vähän tulivat hinnassa vastaan pitkin hampain ja pari kuminallekarkkipussia piti olla hyvitystä jottei jäänyt paha maku suuhun...
Empä kyllä käynyt kättelemässä siellä liikkeessä kun seuaavat 2 autoa ostin... Audimyyjäkin oli oikein nöyrää kun kävin renkaita potkimassa, kehui tekevänsä kovan tarjouksen ja pyyti edes saada mahdollisuutta....