View Full Version : lisäakulle maandoitus
do dii pitäs lisäakulle vetää maa ja auto on hj60..
eli kuvassa näkyy kaksi kaapelia niin tarkoitus olisi vetää tuo pitempi katkasian kautta akulle ja lyhyempi lattian läpi runkoon mut toimiiko tuo oikein..nuihin kantikas putkiin kiinitetään vielä akun kiinnitys kehikko eli onko tuo hyvä?
ei oikein ymmärrä tuota sähköä eli onko tuossa mitään vaaraa akun kanssa kun maadoitus otetaan akkupedin kiinnitys raudasta?
Ei tarvi kuin sen miinuksen koriin. Ja plussa tietysti laitteelle mitä käytät. Ja jos tohon ei tule erillistä laturia niin riippuen käytettävästä laitteesta niin ei se maadotuskaan ole välttämätön.
Eli jääkaappi pelaa ihan sen omilla johdoilla.
Jos jätetään hifistelyt sikseen niin on ihan sama, minne maadotukset rungossa & korissa kytkee. Eli hyvä tuosta tulee.
Onko sulla autossa alkuperäiset 2kpl akkuja ja nyt laitat yhden akun lisää, vai mikä sulla on aikomus?
Eli autoon tulee 12v lisä laturi ja akku peräkonttiin..
No sitten maa vaikka koriin ilman mitään katkaisijoita.
Porvoon Hilma
20.06.2013, 20:43
do dii pitäs lisäakulle vetää maa ja auto on hj60..
eli kuvassa näkyy kaksi kaapelia niin tarkoitus olisi vetää tuo pitempi katkasian kautta akulle ja lyhyempi lattian läpi runkoon mut toimiiko tuo oikein..nuihin kantikas putkiin kiinitetään vielä akun kiinnitys kehikko eli onko tuo hyvä?
ei oikein ymmärrä tuota sähköä eli onko tuossa mitään vaaraa akun kanssa kun maadoitus otetaan akkupedin kiinnitys raudasta?
Oot jo saanut vastaukset, mut ota vielä noi liitoskohdat puhtaaksi maalista ja laita kengät ja niiden päälle prikat ( jousi- ) ja sitten vaan tiukalle ja vaseliinit päälle. Mie jos ittelle tekisin, niin laittaisin nuo kengät saman pultin alle, mut tää menee jo hifistelyn puolella noilla virroilla ja tuossa asennuksessa :D
Hyvä siitä tulee.
Eli maadoituksen voit niin sanotusti ottaa ihan samoin kuin normaalistikin.
Eli uudelta laturilta se menee automaattisesti moottoriin/koriin ja sitten vaan takapaksissa korista sille lisäakulle. Plussapiuha sitten laturilta omalla piuhalla sille lisäakulle. Mieluiten laitat vielä sulakkeen mahd. lähelle laturia, jos piuha sattuu hiertymään tai osumaan runkoon niin napsahtaa sieltä.
BJ-40/76
20.06.2013, 23:34
Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen.
Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä)
Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm)
Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....
Heikki L
21.06.2013, 05:31
Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte?
Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi?
Ja miten laturin heräte?
forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79367
Siis kuten jo tuossa aikaisemmin mainittiin, niin molemmat kaapelit saman pultin alle, ja sitten laturilta tulevaan + kaapeliin, mahdollisimman lähelle akkua, ISO pääsulake, siis vaikka 2-3x laturin maks virta. mutta ei mielellään yli 3x akun amppeerituntimäärä, jos lisäakku starttiakku, vapaa-ajan akussa max.2(3) x akun Ah; siis jos 60Ah starttiakku niin mielellään max 180A sulake, vaikka 110 A laturi, ja jos 180Ah akku, ja 90 A laturi niin max 270 A sulake.
-> Siis nuo normaalitapauksissa SILLOIN KUN KAAPELIT ON ASIALLISEN KOKOISIA max nimellisvirtoja; ja miksi varsinkin laturin kannalta noin paljon ylimitoitusta? Siksi, että tuon sulakkeen palaminen aiheuttaa monesti suuria ongelmia... Ja tuon sulakkeen tarkoitus ei ole laturin suojaaminen, vaan akun räjähtämisen/tulipalon estäminen.
Pääkytkin sitten riittävän iso; mikäli sellainen epävarmuustekijä halutaan (voi polttaa laturin, jos aukeaa/avataan koneen käydessä, taikka hapettuu ajan kanssa, jolloin syntyy ylimääräistä jännitehäviötä)
Mikä laturi sinulla on tulossa 12v Lisälaturiksi ja akuksi, ja mitä käytät tuolla 12v lisä laturilla/akulla? ja paljonko tuo 12v laturi pyörii? siis kuinka paljon on välitystä? (vaikkapa kampiakselilla 17cm halkaisijainen pyörä, ja laturilla 6cm)
Monet laturit, esim. ulkoisella tuulettimella olevat boschit sisäisellä säätimellä; säätävät latausjännitteen laturin sisäisesti säädettyyn: siis pitkä latausvirtajohto, vaikka pahsuhko, niin jännite voi olla liian alhainen akun lataamiseen täyteen, jos kulutusta otetaan akun + navasta... laturin + napa on oikea paikka otta sähköä laitteille, mitä käytetään koneen käydessä....
autoon tulee tollanen boch 80A laturi sisäisellä säätimellä ja akku on 110 A varta joka siis tulee takakonttiin. Kaapeli on 50M2 laturilta akulle. ja yks sulake löytyy ennen akkua.. vai onko se sitten parempi olla laturin lähellä? onko se sitten paha jos laittaa toisen sulakkeen laturin viereen ? päävirta katkasia tulee peräkonttiin akun viereen jota käytetään tarvittaissa.. akku tulee takavinssille ja hifi laitteille ja muille 12v tarvitseville..sulake takana on 180A riittääkö se ? se halkaisia on noin 6cm tossa laturissa ja kampiakselin pyörä on se vakio hj:in..
akusta laturille menevälle joholle sulake akun päähän joka kestää lataus virran.
jos sulla on halpa päävirtakytkin niin vinssiä ei kannata laittaa siihen, se ei kuitenkaan kestä vinssin ottamia virtoja.
muut pienemmät härvelit sitte voi laittaa päävirtakatkasian kautta jos sen laittaa.
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.
Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V
Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!:eek::eek::eek:
Porvoon Hilma
21.06.2013, 17:19
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.
Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V
Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!:eek::eek::eek:
Laturi maadoittuu rungon kautta. Jos maat ovat yhdessä kunnolla niin autosta on mitattavissa akun + ja - napojen väliltä se normaali n. 12 V ja akkujen + napojen välistä n. 12 V, koska hj-60:ssa on 24 V laturi.
Miinusjännitettä yleismittari näyttää silloin kun mittarin + napa on akun - navassa ja miinusnapa plussassa.
Miten tuosta todellakin saadaan 36 V vaatii, että kaikki akut ovat sarjassa. Mitenkään muuten ei tuo ole mahdollista.
BJ-40/76
21.06.2013, 21:31
En tiiä miten muut on onnistunu,mutta ittellä jo kolme autoa lisättynä 12V laturi ja akut. JOKA KERTA autosta tullut 36V jännite, ja eristämällä 12V laturi omaksi järjestelmäkseen, on ollut 12 ja 24V samanaikaisesti käytössä.
Niin ja sähköä autosta on löytynyt seuraavasti:
+24V
-12V
Älkää kysykö miksi....
Mutta lampuissa on ollu hyvät valot!!!!:eek::eek::eek:
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....
Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:
Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)
Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin
No, et ole hyvä sähkömies...... siis itse olen tehnyt muutaman "kelluvan" laturin veneisiin yms, jolla tuo vois onnistua; mutta niilläkään ei saa aikaan ilman erikoisjärjestelyä 36 volttia....
Siis Ainut, mitä pitää todella muistaa/osata noiden vanhojen Bochsilaisten kanssa:
Laturin herätevirtajohtoon pitää tuoda 12v akun +navasta latauksen merkkivalohenkun kautta Releen sulkeutuvan koskettimen (navat 30 ja 87) kautta (tulihan navat/numerot oikein?)
Ja k.o 24v releen toinen vetokäämin pää maihin. toinen virtalukon johtoon, mihin tulee 24v silloin, kun virta päällä. (navat 85 ja 86)
Ja sitten paksulla kaapelilla laturin päävirtaliittimestä akun + napaan sulakkeen kautta, joka nimenomaan akun lähellä.
Ja päävirtakytkin, mikäli semmoisen välttämättä haluaa, niin akun + navan ja sulakkeen väliin
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä:rolleyes:)
P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä:rolleyes:)
P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Ottaa herätteen pääkatkaisijalta, niin ei pääse magnetoitumaan katkaisija auki.
Piirtäkää miule kuva, miten saadaan toi -12V ja miten se ei tule, kun on kumit käytössä...?
Australialaista hyppysähköä?
Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.
BJ-40/76
22.06.2013, 22:57
Tuppaa magnetoitumaan ilman herätettäkin kun annetaan riittävästi kierroksia.
Ainakin boschin puhallin jäähdytteiset herää itsestään, Mulla veneessä 90A ja 115 A heränneet talviseisonnan jälkeen, kun saaneet kierroksia.
Molemmat olivat olleet käyttämättä vuosikausia, ja ensimmäinen herätys molemmille piti tehdä hyppylangalla... (en suosittele)
Ja sitten vielä se, että jotkin laturit palavat huomattavan herkästi ilman kuormaa/akkuja; esim. HJ-61 laturi huomattavan herkkä....
Siis jos laturi pyörii, niin joko päävirtakaapeli akkuun, taikka oikosulkuun laturin runkoon, jolloin muut piuhat irti.
BJ-40/76
22.06.2013, 23:01
Samalla tavalla ollaan merkkivalo rakennettu, mutta jostain syystä on tuo negatiivinen 12V syntynyt, ja eroon siitä on päässyt eristämällä laturin rungosta irti (kumiholkit) ja vetämällä oman 12V maan joka laitteelle 12V akulta. Sen jälkeen toiminut aina.
Tuo päävirtakatkaisija muuten kannattaa tehdä sähköisesti, koska jos katkaisija on auki ja annat runtua koneelle jolloin laturi magnetoituu, niin se polttaa itsensä, kun virrat ei purkaudu mihinkään. Tähän sitten toinen rele joka on diodisuojattu ja vetää kiinni kun latauksen merkkivalolle tulee virta "takakautta" (tuliha vaikeesti selitettyä:rolleyes:)
P.S. releen navat meni oikei jos 87/87a jakoa muistelit...
Sulla on ollut plus maadoitettu laturi:cool:, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?
Sulla on ollut plus maadoitettu laturi:cool:, mutta en vieläkään hoksaa, miten olet saanut 36v lampuille; siis jos et ole kytkenyt niitä tuon + maadoitetun "negatiivisen 12v" akun miinusnavan ja orkkis 24v + navan väliin?
Ihan normi laturilla se on tehty.
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V.
Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite.
Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen.
Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...
Porvoon Hilma
23.06.2013, 19:14
Ihan normi laturilla se on tehty.
Jännitteet on ollu +24V ja maa 0-pontentiaalissa, jollin on tullut 12V järjestelmästä -12V.
Valoille jostain syystä (12V hupilaitteet päällä, moottori käydessä) on syntynyt 36V jännite. Samoin lisävirtaa jos on alkanut antamaan, niin 36V taas napajännite.
Homma on poistunut kun 12V laturi eristetty moottorista ja joka laitteelle oma maadoituspiuha akkuu tai siihen kytkettyyn pisteeseen.
Syynä on ollut tuo laturi, tutkittiin joskus tuo homma ja sähköteknisesti kuulemma mahdotonta tuottaa samaan potentiaaliin kaksi eri jännitettä tjm. fysiikka juttuja...
:confused::confused::confused::confused::confused:
lavanelikko
23.06.2013, 19:18
:confused::confused::confused::confused::confused:
Jep Jep. Jotain hämärää tässä tarvii olla joko kytkennnässä tai allekirjoittaneen korvienvälissä, (jälkimmäinen on loogisempivaihtoehto...)
Porvoon Hilma
23.06.2013, 20:07
Jep Jep. Jotain hämärää tässä tarvii olla joko kytkennnässä tai allekirjoittaneen korvienvälissä, (jälkimmäinen on loogisempivaihtoehto...)
Mä epäilen kanssa kumpaakin, siis omien korvien väliä... :eek:
Kyllä on ollu melkonen sähkäri asialla jos 12V miinusmaadoitetulla lisälaturilla saa 24V miinusmaadoitetusta järjestelmästä 36V ulos. :D
Noita 12V ja 24V järjestelmien plus karvoja ei saa missään tilanteessa sekottaa keskenään.
Sama maapotentiaali on molemmissa kun ovat miinusmaadoitettuja.
plusmaadoitetulla 12V lisälaturilla on mahdollista saada se negatiivinen -12V mitattua. Ei muuten.
Taas kerran hittoakaan mistään ymmärtämättä niin...
Kyllä noita eri jännitteellä olevia piirejä mahtuu samaan maahan vaikka kuinka hemmitisti. Sinne mahtuu matalajännite tasavirtaa, vaihtovirtaa, ja kaikkea niiden sekoituksia samaan systeemiin.
Nuo mitatut jånnitteet voi olla aina mitä tahansa riippuen miittarista ym. Jutuista. Eli esim.ehjästäkin systeemistä irtoaa x määrä vaihtojännitettä ym. Ihan yhtä lailla toimii tavan mankka jännitteen alentimen kanssa koriin maadoitettuna.
Sitten taas tuossa kohtaa jos se mankka on otettu vaan toiselta akulta mikä on tyhjä, niin siinä startatessa kääntyy napaisuus ja kaikki mitä siihen on kytketty,palaa. Mutta tämä oli otttttttä....
En tiiä perhana. Toimiihan kaikki perävaunusähköt sun muutkin...:confused:
Tulipahan nyt mieleen, et olihan mulla peräkärry hiacen perässä missä kaikki valot toimi hieman himmeänä ja kuten maa vikainen olisi vaikka ei ollut kärry koukussa ja pistokeesta maajohto poikki :eek:
Pitkään sitä piti miettiä et miten helkutissa, mutta yleensä kärryissä ei pala hiacessa toisen puolen parkit joten kai lie sieltä kiersi maattoon
Kyseisestä kärrystä tosin piti kilven valon johdotus muuttaa kun pistokkeen kytki maajohdon korjaamisen jälkeen muihin autoihin niin joko auton parkkisulake paloi tai kärrystä kilven valo
Porvoon Hilma
24.06.2013, 14:17
Kyllä on ollu melkonen sähkäri asialla jos 12V miinusmaadoitetulla lisälaturilla saa 24V miinusmaadoitetusta järjestelmästä 36V ulos. :D
Noita 12V ja 24V järjestelmien plus karvoja ei saa missään tilanteessa sekottaa keskenään.
Sama maapotentiaali on molemmissa kun ovat miinusmaadoitettuja.
plusmaadoitetulla 12V lisälaturilla on mahdollista saada se negatiivinen -12V mitattua. Ei muuten.
Näin on. :)
Tai mittaamalla pääakun plus ja lisälaturin plus niin siitä tulee se -12 volttia myös....
Hep..miten päin se meni et sai laturin pyörimään nopeammin eli onko se isompi vai pienempi hihna pyörä? Ja onko säätimessä vika kun ei rupea latamaan kerraan sain 13, 6V ja pitää antaa kieroksia et saa lataamaan?
Joko suurentaa vetävää pyörää tai pienentää vedettävää, lopputulos sama. Mutta helpointa on pienentää laturin pyörää.
jeps..paljonkos se oli se 12v järjestelmän lataus virta et onko toi mykkä kun se lataa sen 13,6V vai liekkö normaali ? ja mikäs sitten on vikana kun on biltemasta ostettu merkkivalo niin se on siinä akun ja latruin välissä niin laturi ei rupee latamaan ja sit kun ottaa sen pois ja liittää johot yhteen niin lataa sen 13,6V?
Tuo 13.6 on sopiva. Se merkkivalo saisi olla kai jotain 3-5 wattia että se riittäisi herättämään sen laturin. Joku ledi ei riitä alkuunkaan.
jeps..paljonkos se oli se 12v järjestelmän lataus virta et onko toi mykkä kun se lataa sen 13,6V vai liekkö normaali ? ja mikäs sitten on vikana kun on biltemasta ostettu merkkivalo niin se on siinä akun ja latruin välissä niin laturi ei rupee latamaan ja sit kun ottaa sen pois ja liittää johot yhteen niin lataa sen 13,6V?
Latausjännite 13.6V on ok, mutta kannatta seurata sen jännitettä, hivenen alhainen jo on. Bosch:n uusi säädin 14.0-14.4V välillä, tarvikkeilla mitä sattuu...
Herätevirtaan et lediä voi laittaa kun se on diodi, joten ei toimi, mutta lampuksi kelpa mikä tahansa, mieluiten 2W tai max 5W koska laturihan tarvitsee vain herätteksi jännitteen, ja lamppu on vain virankuluttaaja välissä (huono kontakti, niin valo alkaa herkemmin hehkumaan isommalla wattimäärällä).
Jos pystyt elämään sen isomman hihnapyörän kanssa, että herää vasta kierroksilla, niin käytä sitä mielummin, koska laturi taas pyörii melko vinhasti ajon aikana ja se taas rasittaa laakereita / hihnaa / hiiliä ja kollektoria...
Ja edellisissä huomautuksissa epäilitte pään sisällä olevasta viasta. Oikein arvattu, ei näitä juttuja muuten tulis tehtyäkään, ellei tietäisi nappuloiden olevan vika-asennossa...;)
BJ-40/76
24.06.2013, 22:33
jeps..paljonkos se oli se 12v järjestelmän lataus virta et onko toi mykkä kun se lataa sen 13,6V vai liekkö normaali ? ja mikäs sitten on vikana kun on biltemasta ostettu merkkivalo niin se on siinä akun ja latruin välissä niin laturi ei rupee latamaan ja sit kun ottaa sen pois ja liittää johot yhteen niin lataa sen 13,6V?
Jos merkkivalon johto on suoraan akun + navassa, ja akku "kaukana" ja vähäkään köykäisen latausvirtakaapelin päässä, puhumattakaan aukinaisen päävirtakytkimen takana silloin kun kone käy: niin ns. magnetointivirtadiodit (mikä on virallinen nimi) ottaa herkästi itseensä, siis palaa.
Ja jos tuo merkkivalon johto käy käydessä maissa, niin samantien palaa k.o magnetointivirtadiodit. (poltin yhdet 115 Ampeerin boschista, ja ei tarvinnut kuin alta sekunnin maadoitus:( ; käärin tuota 30 cm herätepiuhaa paremmin suojaan, ja räpsähti pakosarjaan)
ja kun magnetointivirtadiodit (?) ovat palaneet pois, niin jos tuodaan akun + navalta latausjännite tieto, ja myös magnetointivirta, niin se on noin 0,7v (magnetointivirtadiodien kynnysjännitteen verran) liian suuri; siis säädin pyytää tuon 13,6V lisäksi myös 0.7V, eli 14,3 Volttia, mikä on hivenen liikaa näillä keleillä, Jos kyseessä on pelkkä akun ylläpito; mutta jos on vinssiä tms. niin aikalailla sopiva... siis tuo 14,3 V tai vois olla jopa pikkasen isompi, jos on kalsium akku ja puretaan/ladataan paljon,
p.s Nuo halvat yleismittarit, mukaan lukien nuo jälkiasenteiset jännitemittarit, VOI heittää yllättävän paljon, varsinkin JOS paristo alkaa vetää viimmeisiä.
(tayteen ladattu irtoakku; jos jännite on esim. 12,8 V, niin vois olla lähes uuden veroinen, mutta 12,5 V olisi todennäköisesti romu.... ja nollakelillä latausjännitteellä 13,6 Volttia Akku ei koskaan tule täyteen, 14,6 volttia jatkuvasti aiheuttaa taasen nesteen häviämistä pitkällä tahtäimellä.....)
Ja se latausjännite mitataan kierroksilla. Jos tuo 13.6 löytyy tyhjäkäynnilllä niin se on jees.
Millä meinasit järjestää tuon herätyksen?
se lataussäädin voi olla myös lämpötilakompensoitu eli lataa kylmällä kelillä enemmän.
Paljonko se nyt on se latauksen merkkivalon virta mikä pitäisi herättää sen laturin? Saako se liikaa virtaa jos ottaa sen merkkivalon pois välistä ja laittaa suoraan 12v siihen laturin herätteeseen? Vai menikö mulla laturi sököksi kun kokeilien suoraan sen 12v herätteeksi? Jolla se rupes lataa..
Täytyis inventteri asentaa työautoon. Voinko vetää virran akulta taka tilaan ja maan suoraan koriin?
Meinasin akun päähän laittaa 100a sulakkeen väliin. 1500 inventteri.
Paljonko se nyt on se latauksen merkkivalon virta mikä pitäisi herättää sen laturin? Saako se liikaa virtaa jos ottaa sen merkkivalon pois välistä ja laittaa suoraan 12v siihen laturin herätteeseen? Vai menikö mulla laturi sököksi kun kokeilien suoraan sen 12v herätteeksi? Jolla se rupes lataa..
Ei menny sököksi. Eikä sitä voi laittaa jatkuvaksi edes sen merkkivalon kanssa koska se tyhjentää seisoessa sen hupiakun laturin kautta.
Eli laita vaikka 5 wattinen merkkivalo ja vaikka painonappi sille . Eli sillä saa sekä herätettyä sen laturin että kokeiltua että se lataa.
Toinen vaihtoehto on virtalukolta releohjaus mutta sen vuoro lienee sen jälkeen kun savun määrä alkaa pysyä siedettävänä..:cool:
BJ-40/76
25.06.2013, 19:21
Paljonko se nyt on se latauksen merkkivalon virta mikä pitäisi herättää sen laturin? Saako se liikaa virtaa jos ottaa sen merkkivalon pois välistä ja laittaa suoraan 12v siihen laturin herätteeseen? Vai menikö mulla laturi sököksi kun kokeilien suoraan sen 12v herätteeksi? Jolla se rupes lataa..
Taisi kärähtää juurikin nuo mainitsemani magnetointivirta diodit.
Oireet olisi: lataa hivenen liian vähän, ja heti kun irroittaa herätejohdon +12v jännitteestä, heittää lataamasta.
-> siis kun bosch- tyyppinen laturi herätetään lataamaan, niin se lataa niin pitkään kun pyörii, vaikka herätevirtaliitin irroitetaan.
Jos lataavan laturin herärevirtaliitin maadoidetaan edes hetkeksi, niin nuo diodit kärähtää heti.
se on boschin laturi..
pitää vielä kokeilla et irroittaa sen heräte johdon et mitä se sitten sanoo..mut nyt kun vaihoin jännitteensäätimen niin lataa tyhjäkäynillä sellasen 13,9V..pystyykö nuo diodit vaihtaa itse vai meneekö koko laturi vaihtoon?
BJ-40/76
25.06.2013, 21:46
se on boschin laturi..
pitää vielä kokeilla et irroittaa sen heräte johdon et mitä se sitten sanoo..mut nyt kun vaihoin jännitteensäätimen niin lataa tyhjäkäynillä sellasen 13,9V..pystyykö nuo diodit vaihtaa itse vai meneekö koko laturi vaihtoon?
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.
Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....
Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.
(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)
Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.
Täytyis inventteri asentaa työautoon. Voinko vetää virran akulta taka tilaan ja maan suoraan koriin?
Meinasin akun päähän laittaa 100a sulakkeen väliin. 1500 inventteri.
Kyllä.
Onko sähkötekniikka tuttua? siis siellä laturin sisässä on 6 isoa diodia, 3 niistä n. 8mm halkaisijaisista juotettu negatiiviseen napaan, siis siihen mikä on laturin maa.
Toiset 3 isoa on juotettu positiiviseen napaan, siis siihen laturin + napaan, mistä paksu virtajohto lähtee akulle.
Käytännön toteutus vaihtelee hieman, siis vanhoissa hyvinkin "selkeä" uudemmissa muovissa piilossa....
Sitten siellä sisällä on 3 kpl noita magnetointivirta diodeja, jotka ovat kooltaan yleensä noin 5mm pitkiä ja 3mm paksuja "mutikoita", ja niiden lataussäätimeen menevä pää on merkitty renkaalla.; joskus olen "hätätapauksessa" pistänyt sinne Diodeja, joiden tyyppi on 1N4005 (tai viimmeinen numero vaikka 6 tai 7, tarkoittaa esto suuntaisen jänniteen kestoa, 35 volttia on riittävästi.)
Mutta jos hyvän/varman haluaa, niin virrankestoa saisi olla olla 2A (1N4007 kestää nimellisesti 1 amppeerin) ja estos. jän. min 50V.
(siis magnetointivirta diodien kautta syötetään "säätimelle" noin 3 amppeeria virtaa, millä magnetoidaan laturia...)
Siis nuo diodithan ovat sähköventtiilejä, jotka pitää olla oikein päin.
joo ei siinä ollut eroa kun irroitti sen herä johdon..vaihoin jännitteensäätimen 14V niin se lataa kieroksilla sen 14V ja tyhjäkäynillä reilut 13V ja akkussa oli virtaa 12,8V kun auto oli sammutettu ja autolla ajeltiin jokunen tunti ja huudatettiin subikkaa et taitaa se nyt toimi niin kuin pitää..
Itse rupesin laittaan samaa systeemiä, eli 12v lisälaturi, hyllyssä oli 55a bosch ja 120ah akku takaloosteriin. Tarkoitus pelkästään jääkaappia ja mankkaa käytellä tuosta hupiakusta.
Kuinkas paksu piuha piäs laittaa väliin? ja miten laturin heräte?
Tai olisko tohon nyt sitten viisainta ostaa kerralla isompi uusi laturi?
itellä on se 80a laturi niin laturilta akulle menee 50m2 kaapeli ja sulake välissä..
itse kytkin tällein:
nasta 30 : +12v / latausvalo (3vatin lamppu mulla) ja tämä lisäakulta laturille
nasta 87 : lisälaturin D+ eli heräte
nasta 85 : maadoituskoriin
nasta 86 : +24v virtalukosta et se herättää sen releen kun kääntää virrat pääle..voin katsoa värin jos tarvii siitä liittimestä mikä menee tuolle jännitteen säätimelle. tähän tarviit sitten 24V rele ( lisävalo rele käy)
Täytyis inventteri asentaa työautoon. Voinko vetää virran akulta taka tilaan ja maan suoraan koriin?
Meinasin akun päähän laittaa 100a sulakkeen väliin. 1500 inventteri.
Ei riitä 100A sulake jos käytät koko 1500W:n kapasiteetin. Itse käyttäisin 150A sulaketta niin kestäisi myös täyden kuorman. Samoin maadotus saisi olla tukeva noilla virroilla, eli ei minkään "peltiruuvin" alle. Jos joudut kaapelia jatkamaan, niin vähintään yhtäpaksua kaapelia kuin invertterin oma kaapeli, tai paksumpi jos matka on pitkä. Jos invertteri antaa hetkellisesti enemmän kuin tuon 1500W niin tuo 150A sulakekaan ei kestä, vaan vaatii isomman.
Niin, olihan kyseessä 12V järjestelmä, eli yllä oleva koskee vain 12V järjestelmää.