View Full Version : Pakoputken maadoitus
Pohjapanssaria värkätessä huomasin, että pakoputken ja rungon välillä on maadotuspiuha poikki. Mikäs tämän maadotuksen merkitys on?
Varmaan helpottaisi kummasti, jos kertoisit mikä automalli on kyseessä?
Voisiko kyseessä olla lambda-anturin johdotus? :)
Pohjapanssaria värkätessä huomasin, että pakoputken ja rungon välillä on maadotuspiuha poikki. Mikäs tämän maadotuksen merkitys on?
Varmaan helpottaisi kummasti, jos kertoisit mikä automalli on kyseessä?
Voisiko kyseessä olla lambda-anturin johdotus? :)
Pathfinder R51.
toyota4x4
20.06.2013, 10:47
Pathfinder R51.
kysy nissani liikkeestä.
Mikäs tämän maadotuksen merkitys on?
Joku hifistely. En ymmärtäny aikoinaan 90-luvulla miks mun 205 pösössä oli konepelti maadotettu erikseen, eikä se oo auennu myöhemminkään. :confused:
Joku hifistely. En ymmärtäny aikoinaan 90-luvulla miks mun 205 pösössä oli konepelti maadotettu erikseen, eikä se oo auennu myöhemminkään. :confused:
Ratio rätinöitä, kaverilla opel calibrassa kiersi kaikki mankat ja vahvarit kunnes kyseli, et mitä tehdä niin käskin maadoittaa luukut, ja kuulemma kiertelyt loppui :)
Joku hifistely. En ymmärtäny aikoinaan 90-luvulla miks mun 205 pösössä oli konepelti maadotettu erikseen, eikä se oo auennu myöhemminkään. :confused:Häiriösuojaus ja pakoputki maasoitetaan happitunnistimille... Voisin -Matti- kertoa sulle pitkät tarinat esim yhdestä Hondasta, jonka sisällä ei piippari (siis hakulaite) toiminu ollenkaan.... Ja muutakin häiriölähettimien (sytytyslaitteet ja laturi) häiriönpoistoista ja autojen rekisteröinteihin liittyvien lainkohtien huomioimisista tyyppitarkastuksiin liittyen...
Pathfinder R51.
Oletko tutkinut tuota:
http://www.thenissanpath.com/filelib/R51/Service/fwd.pdf
Häiriösuojaus ja pakoputki maasoitetaan happitunnistimille... Voisin -Matti- kertoa sulle pitkät tarinat esim yhdestä Hondasta, jonka sisällä ei piippari (siis hakulaite) toiminu ollenkaan.... Ja muutakin häiriölähettimien (sytytyslaitteet ja laturi) häiriönpoistoista ja autojen rekisteröinteihin liittyvien lainkohtien huomioimisista tyyppitarkastuksiin liittyen...
Luojan kiitos mun Tojota pelaa hienosti ilman pakoputken ja konepellin maadoitusta ja radioki kuuluu. :)
Itse asiassa noi maadoitushommelit yms. on aika veikeitä joskus. Inttiaikana tuli jossain määrin tutuksi kun oli elektronisen sodankäynnin porukassa. Pienistä asioista joskus kuuluminen tai kuulumattomuus.
Tästä tuli mieleen, himassa joskus meni aktiivisubbarille pitkähkö suora RCA- signaalikaapeli seinän viertä. Ihmettelin silloin tällöin kun jotain ihme mölinää kuului subbarista kun ei ollut muuten poppivermeet päällä. Aikani kun kuuntelin ja ihmettelin, niin lopulta selvisi että tuo pitkä suora johto toimi antennina, joka vastaanotti jotain venäjänkielistä molotusta (ilmeisesti laivaliikenteen radiotaajuus tjsp.) :D auto on aika häiriötuottoisa kohde, joskus saatanan vaikeaa saada poppivehkeitä toimimaan kunnolla.
Voi sillä maajohdolla olla jossain kohdissa syvällisempikin tarkoitus. Joskus 90 luvun puolivälissä tuli 900 saappien etuoviin tuhkarokon oloisia paiseita ja maali rakkuloi joistain yksilöistä pois. Kaikkiin 900s suapeihin vaihdettiin oven alareunan tiivistelista uudempiin maadoittaviin listoihin ja ongelma poistui. Tehtaalta sanottiin että oli joku staattinen sähkö/ sähkökemiallinen reaktio mikä maalin kuprutti.
Oletko tutkinut tuota:
http://www.thenissanpath.com/filelib/R51/Service/fwd.pdf
Ei aukea koko manuaali, vain 8 sivua.
Häiriösuojaus ja pakoputki maasoitetaan happitunnistimille... Voisin -Matti- kertoa sulle pitkät tarinat esim yhdestä Hondasta, jonka sisällä ei piippari (siis hakulaite) toiminu ollenkaan.... Ja muutakin häiriölähettimien (sytytyslaitteet ja laturi) häiriönpoistoista ja autojen rekisteröinteihin liittyvien lainkohtien huomioimisista tyyppitarkastuksiin liittyen...
ja mä voin kertoa yhdestä hondasta missä apparinpuolelta tulipellistä tuli rokkivehkeille virtapiuha konttia kohti, semmonen sopiva toistakilowattia pääte ja tuplakelanen 15" sen jatkeena... ottaa muuten moottorinohjauksen boksi heikkoine 5v anturitietoineen aika hyviä häiriöitä kun rupeaa olemaan virrankulkua siinä vieressä 50mm2 kaapelissa, saattaa näkyä vähän käyntihäiriöö, vikavaloa ja sammua pätkähtää... eikä tarvinnut kun osalle matkaa kieputtaa jotain folioo piuhan ympäri ja se maadottaa....
Racingrabbit
21.06.2013, 09:06
Mitä enemmän on käytetty hituvirtaa (alle 5 volttia) nykyautoissa,sitä tarkempia ovat kunnollisista maadoituksista.
En yhtään ihmettele vaikka pakoputken maadoitus liittyisi lambdan toimintaan.
Racingrabbit
21.06.2013, 09:14
Joku hifistely. En ymmärtäny aikoinaan 90-luvulla miks mun 205 pösössä oli konepelti maadotettu erikseen, eikä se oo auennu myöhemminkään. :confused:
Olisko ollut pykälää kalliimmassa mallissa konepellissä lamppu,joka valaisee konehuoneeseen?
Maadoitus vaan löytyi valmiina jo karvalakkimallissa,johon sinun rahat vain silloin riitti. :D
Mitä enemmän on käytetty hituvirtaa (alle 5 volttia) nykyautoissa,sitä tarkempia ovat kunnollisista maadoituksista.
En yhtään ihmettele vaikka pakoputken maadoitus liittyisi lambdan toimintaan.
Tuntuu pitemmän päälle tosi epävarmalta tavalta maadottaa lambda. Putkihan ruostuu aika äkkiä, ja jos lambdan toiminta on tuosta kiinni niin ei kuulosta hyvältä. Tuossakin maadotusjohto on pakoputken keskimmäisessä osassa kiinni, eli on vielä liitoksia välissä.
Maadoitus vaan löytyi valmiina jo karvalakkimallissa,johon sinun rahat vain silloin riitti. :D
Mistäs noin arvelit? :D Mutta pakkohan se on tunnustaa että 1.1 karvalakki oli kyseessä eikä 1.9GTI. :o
vartiainen
21.06.2013, 10:11
Pohjapanssaria värkätessä huomasin, että pakoputken ja rungon välillä on maadotuspiuha poikki. Mikäs tämän maadotuksen merkitys on?
Käyttääkö Nissan jotain erikoista tapaa liittää pakoputki turboon jolloin pulttien kautta ei synny liitosta moottorilohkoon? Vai onko putken joustoliitos jotenkin erikoinen?
Käyttääkö Nissan jotain erikoista tapaa liittää pakoputki turboon jolloin pulttien kautta ei synny liitosta moottorilohkoon? Vai onko putken joustoliitos jotenkin erikoinen?
En tiä...turbo on niin hyvin kätketty, ettei siitä näy juuri mitään, saatikka liitoksista. Mutta johonki tuollaseenhan se tuo maadotuspiuha viittaa!
Luojan kiitos mun Tojota pelaa hienosti ilman pakoputken ja konepellin maadoitusta ja radioki kuuluu. :)
Mulla on läjässäkin konepelti maadoitettu vakiona! ihanpa oikeasti.
Ja vm97 sammakko corollan pakoputki myös maadoitettu. ennen takapönttöä tulee 1.5mm paksu vaijeri kiinni putkeen pannalla
mikkoimp
25.06.2013, 16:35
äijällä oli aikoinaan 850 volvon lambdan kanssa ongelmia, eivät kestäneet kauaa kunnes sitten tuli mieleen että vedetään putkeen kunnon maadoitus kaapeli kun lambaada oli vasta jouston jälkeen, siihen loppuivat lambaada viat.
kellukka
25.06.2013, 17:18
Mulla on läjässäkin konepelti maadoitettu vakiona! ihanpa oikeasti.
Ja vm97 sammakko corollan pakoputki myös maadoitettu. ennen takapönttöä tulee 1.5mm paksu vaijeri kiinni putkeen pannalla
se on sen takii piuhalla kiinni jos tippuu niin saa vielä hitsaamalla takas ettei tartte ettii koko motarin matkalta:D
se on sen takii piuhalla kiinni jos tippuu niin saa vielä hitsaamalla takas ettei tartte ettii koko motarin matkalta:D
Niin ja just ruostuuvat puhki ekaks just ton vaijerin juuresta.
kellukka
25.06.2013, 18:34
Niin ja just ruostuuvat puhki ekaks just ton vaijerin juuresta.
Vituiks män sekin hyvä suunitelma:D
Olisko ollut pykälää kalliimmassa mallissa konepellissä lamppu,joka valaisee konehuoneeseen?
Maadoitus vaan löytyi valmiina jo karvalakkimallissa,johon sinun rahat vain silloin riitti. :D
Mulla on sama vika. Jaguar XJR -95, ja konepeltiin tulee etupäästä paksu maadoituskaapeli. Eikä oo huoltovaloa pellin alla :/
BJ-40/76
26.06.2013, 22:52
Mulla on sama vika. Jaguar XJR -95, ja konepeltiin tulee etupäästä paksu maadoituskaapeli. Eikä oo huoltovaloa pellin alla :/
Huomattavan halpa/tehokas tapa vaimentaa häiriöitä tuo luukkujen maadoittaminen.
Nykyään tuo EMC on vielä enemmän "tapetilla", toki joskus 20v sitten taisi olla jossain standartissa, että (voideltuja?) liikkuvia pintoja ei lasketa sähköiseksi yhteydeksi.
p.s Jos joku Palstalainen radioamatööri tms. viitsii kertoa, paljonko on 3 metriä pitkän piiskan (pakoputki) resonanssitaajuus, jos maataso (kori) on noin 10 cm päässä....
siis pakoputki on sähköisesti kiinni moottorissa, ja noita häiriöitä aiheuttaa varmaankin esim. laturi, joka työntää 3-vaiheista sykkivää tasasähköä koriin; siis siinähän on jo RF- lähetin....
Mulla on sama vika. Jaguar XJR -95, ja konepeltiin tulee etupäästä paksu maadoituskaapeli. Eikä oo huoltovaloa pellin alla :/
Mutta lämmitettävät pesurin suuttimet on...
Sama juttu Rangeissa.