View Full Version : Ramppi / ajosilta auton korjaukseen?
Minkälaisia palstan väki on askarrellut talleihinsa?
Aikomuksena olisi tehdä sellainen kippaava malli, jolla auto nousisi sellaisen metrin puolitoista ilmaan. Yritin tuossa paperille hahmotella jotain, mietin vaan josko jollain olisi valmista piirrustusta / hyviä ideoita, kun tuo painojakauma yms askarruttaa.
Autonosturiinkaan ei ole oikein nyt varaa.. Kiitos vastauksista. :)
Kaitsu67
17.06.2013, 21:46
On kyllä aika korkea ramppi talliin jos noin korkealle pitää vielä nousta....ei taida normitalliin onnistua ihan helpolla...(?)
Ja jos se pitäisi olla et siihen ajaa päälle ja sitten joku moottori/hydrauliikka sen nostaa tohon korkeuteen, veikkaan että edullisimmat pilarinosturit (taitaa saada karvan alle 2k €) tulee kuitenkin halvemmaksi kuin materiaalit ja tekniikka (ja sen lisäksi vielä aika paljon työtä teettää vaikka itse tekisi)
Renegade
17.06.2013, 21:58
Tosta valmis laite. Varmaan on jossain halvempiakin, tää nyt osui ensimmäisenä silmään:
http://www.vannetukku.fi/siirrettava-matalanostin-plh30-p-23041.html
Kaitsu67
17.06.2013, 22:02
Tosta valmis laite. Varmaan on jossain halvempiakin, tää nyt osui ensimmäisenä silmään:
http://www.vannetukku.fi/siirrettava-matalanostin-plh30-p-23041.html
Perhana, tollanenhan olis aika näppärä vehje :cool: toimisi ihan tavallisessa tallissa mainiosti kun ei mahdu pilarinosturia. EDIT: paitsi kun kattoo tota kuvaa, niin ei tohon helmojen alle jää juurikaan työtilaa, eli siitä tulee miinusta....tietysti jo uskaltaa laittaa jotain lisäkapulaa väliin....
Tosta valmis laite. Varmaan on jossain halvempiakin, tää nyt osui ensimmäisenä silmään:
http://www.vannetukku.fi/siirrettava-matalanostin-plh30-p-23041.html
Niin sitä rahaa siis ei ole ostaa muuta kuin ehkä kasa teräsputkea.
Google löysi tuollaisen, tuon tapainen pyöri mielessäkin:
http://www.restorationramps.co.uk/phdi/p1.nsf/imgpages/ramps_JowetJupiter.jpg/$file/JowetJupiter.jpg
Eli auto ajettaisiin pystyssä olevaa ramppia ylös kunnes se rojahtaisi auton painolla / tunkin avustuksella vaakasuoraan.
Nyt kun näköjään jälleen kerran vastasin omaan kysymykseeni, niin voisiko joku velho laskea minkä kokoinen rhs-putki riittäisi että uskaltaa ajaa maasturin tuollaisen kiikottimen päälle? :confused:
Ehkä tuohon kannattais laittaa vielä joku välitanko, että ei ylös ajaessa tai muutoin leviä alta. Sellainen irroitettava niin saa rampit taas nurkkaan pystyyn.
ImacInnes
17.06.2013, 23:20
Itellä on tukevat ja korkeat rampit joihin ajan takapyörät ja tunkkaan etupään pukkejen varaan. Toimii ja vie vähemmän tilaa, niin käytettäessä kuin sälytettäessäkin.
t. Ismo Ämmä
Renegade
18.06.2013, 09:22
9ljVh94Q18Y
Tossa esimerkkiä ainakin tosta painopisteestä... Vaikka on kyllä muuten niin tukevat etten ainakaan itse noille ajaisi...
Lisää löytyy googlettamalla vaikka "car see-saw ramp" tms...
monttu tulis kyllä väistämättä mieleen ... tosin, tuon tyyppisillä rampeilla voi monttuun joutuakin, kuolema tulee odottamatta muttei välttämättä kivuttomasti / nopeasti
Heikki L
18.06.2013, 16:47
500-1000e saa käytetyn nosturin jolla puljaa harrastekäytössä monia vuosia(kymmeniä)
Niin onko järkee viritellä jotain ramppeja?
Jos silti pitää niin väh 3mm seinällä kun tekee ja ehdottomasti liitetään yhteen jotenkin. Vaikka pulteilla niin eiköhän kestä.
500-1000e saa käytetyn nosturin jolla puljaa harrastekäytössä monia vuosia(kymmeniä)
Niin onko järkee viritellä jotain ramppeja?
Jos silti pitää niin väh 3mm seinällä kun tekee ja ehdottomasti liitetään yhteen jotenkin. Vaikka pulteilla niin eiköhän kestä.
Jos nosturi mahtuisi omaan talliin, niin toki sellaiseen rahat säästäisin. Ei sinänsä huvita työpaikan lattiaan porailla nosturia kiinni, vaikka ehdottomasti kätevin ratkaisu olisikin.
Jostain 3 mm tavarasta ajattelinkin tehdä, ettei tule liian painava. Tarpeeksi vaan vinoreevoja, niin eiköhän se kestä. Ja toki väliputkilla toisiinsa kiinni joko pulttiliitoksin, tai siten jollain holkkiratkaisulla tekee säädettävän leveyden.
Voin toki nosturinkin ostaa, jos joku alle 500e luopuu. :)
Kaitsu67
18.06.2013, 20:36
Jostain 3 mm tavarasta ajattelinkin tehdä, ettei tule liian painava. Tarpeeksi vaan vinoreevoja, niin eiköhän se kestä. Ja toki väliputkilla toisiinsa kiinni joko pulttiliitoksin, tai siten jollain holkkiratkaisulla tekee säädettävän leveyden.
Voin toki nosturinkin ostaa, jos joku alle 500e luopuu. :)
Saat vissiin materiaali jostain halvalla? Itse muistelen että kun jotain terästä tai köykämiiniä käy ostamassa, niin ei sitä kovinkaan kummosta pätkää tarvii olla niin se maksaa jo satasen, viidellä saa tietty vähän enemmään mutta riittäneekö maasturin kestäviin ramppeihin???
Kaitsu67
18.06.2013, 20:39
monttu tulis kyllä väistämättä mieleen ... tosin, tuon tyyppisillä rampeilla voi monttuun joutuakin, kuolema tulee odottamatta muttei välttämättä kivuttomasti / nopeasti
Mites tollanen monttu onnistuu "jälkiasennuksena"? Onko kukaan tehny?
Maanvaranen lattia jonka päällä eristeet ja laatta...onko luvallista(kaan)?
Kaitsu
Saat vissiin materiaali jostain halvalla? Itse muistelen että kun jotain terästä tai köykämiiniä käy ostamassa, niin ei sitä kovinkaan kummosta pätkää tarvii olla niin se maksaa jo satasen, viidellä saa tietty vähän enemmään mutta riittäneekö maasturin kestäviin ramppeihin???
No ei se ilmaista ole, 60x60x3 putki maksaa jotain viiden euron hujakoilla metri. Eli kyllä tuollaisen materiaaleihin äkkiä se 150-200e menee, jos on siis lisäksi jotain hukkapätkiä jemmassa. Tosin varmaankin 60x40x3 RHS riittäisi.. Nuo kaupalliset versiot näkyy olevan jotain huonekaluputkea ilman mitään vinotukia.
Kaitsu67
18.06.2013, 21:10
No ei se ilmaista ole, 60x60x3 putki maksaa jotain viiden euron hujakoilla metri. Eli kyllä tuollaisen materiaaleihin äkkiä se 150-200e menee, jos on siis lisäksi jotain hukkapätkiä jemmassa. Tosin varmaankin 60x40x3 RHS riittäisi.. Nuo kaupalliset versiot näkyy olevan jotain huonekaluputkea ilman mitään vinotukia.
Voin olla ihan väärässäkin (ja en tiedä paljonko materiaalia on jemmassa), mutta veikkaisin että ei kyllä ihan tohon rahaan maasturin kestäviä ramppeja onnistu tehä....mutta jos ja kun saat projektin valmiiksi niin olis mielenkiintoista kuulla paljonko rahaa paloi. Ja projektista kuvia tietysti :D
BJ-40/76
18.06.2013, 21:32
Mites tollanen monttu onnistuu "jälkiasennuksena"? Onko kukaan tehny?
Maanvaranen lattia jonka päällä eristeet ja laatta...onko luvallista(kaan)?
Kaitsu
Aika moinen homma, jos meinaa tehdä kunnolla: tuossa minun montussa n. 15cm laatta, 100 mm finnfoam, 30cm sepeliä ja sen alapuolella salaoja sepelissä. siis lattiapinnan alapuolella suodadin kangas noin 70cm syvyydessä, ja kun monttu on noin 155 cm syvä, niin yhteensä 225 syvältä kaivettu, ja montun leveys on 100cm, reunat 240mm lega harkkoja, nupumatto ja 100cm styroksia, niin "paketin" n.170cm, ja työtilaa saa olla myös, sepeliä syroksin vielessä noin 30 cm, joten ollaan 2,3 metrin leveydessä menossa.
Minulla autotallin alla niin herkästi vyöryvää hiekkaa, että montun reunat piti kaivaa melkein 45 asteen kulmaan, joten laskennallisesti "jälkiasennuksessa" pitäisi avata lattia suuruusluokkaa 6 metrin leveydeltä:eek: -> siis normaalikkoisesta 1 auton autotallista loppuu tila. ja minun tuurilla tuon montun kohdalla kulkisi viemäri, vesijohto ja kaikki sähköt...
toki homman voi tehdä toisinkin, mutta minulla on remonttikiintiö täynnä veden vallassa olevista, polvi/makuu syvyisistä montuista.
Sitä en tiedä, saako enää nykyään tehdä monttua ilman öljynerotuskaivoa, jos kaivo pitää laittaa, niin melkeen metrin syvemmälle joutuu kaivamaan.
(Minulla ei ole montussa viemäriä, olisi pitänyt rakentaa jätevesi pumppaamo, mutta jäkikäteen ajateltuna olisi kannattanut laittaa; ei olisi nostanut hintaa prosentuaalisesti niin paljoa, mitä äkkiä tuntuisi. Nimittäin tuolle montullu tuli hintaa/meni niin paljon aikaa, että kukaan ei uskoisi:cool:)
Ja tuohon "kuivuuteen" vielä; lattialämmitys montun lattiaan JA huolehdi siitä, että vesi ei pääse nousemaan salaojissa (minulla pihalla "salaojien imeytyskaivo" mistä liika vesi pumpataan pois, toki kesällä otetaan myös nurmikon kasteluvesi sieltä)
Ja taitaa vaatia rakennusluvan muutokselle?
Kaitsu67
18.06.2013, 21:39
Toi valumavedet ja salaojitus justiinsa mietitytti tossa et ei taida jälkiasennus ihan helpolla onnistua....
Hommaa semmonen saksinosturi. Ei vie paljon tilaa ja voi käyttää työpöytänäkin. Nykyäån kun kaikkea uuttakin tavaraa myydään jo lähes kilohinnalla niin käytetyn tommosen saa jo kohtuu hinnalla uuteen rautaan verrattuna.
Eikä tässä vielä kaikki. Tod.näk tuosta on enemmän iloa itselle kuin tulevan lesken uudelle poikakaverille...
Hommaa semmonen saksinosturi. Ei vie paljon tilaa ja voi käyttää työpöytänäkin. Nykyäån kun kaikkea uuttakin tavaraa myydään jo lähes kilohinnalla niin käytetyn tommosen saa jo kohtuu hinnalla uuteen rautaan verrattuna.
Eikä tässä vielä kaikki. Tod.näk tuosta on enemmän iloa itselle kuin tulevan lesken uudelle poikakaverille...
No jos tarpeeksi halpa löytyy, niin voi harkita. Toisaalta, eipä nuo halvimmat nosturiviritelmät erityisen luottamusta herättävältä näytä. Vaikka plakaatissa lukee 3 tonnia, niin arvaako niille yli 2000kg maasturia ajaa niin, että sille voi vielä tehdäkin jotain? Korjauksissa joutuu kuitenkin riuhtomaan ja murjomaan autoa niin että se heiluu?
Eiköhän nuo halvimmat kiinanihmeet ole lähinnä kauppakasseille suunniteltuja.
Yhden autokorjaamon kolmen tonnin nosturi sanoi sopimuksen irti cruiserin painosta taannoin. Piti mennä muualta kyselemään..
Samsonite
19.06.2013, 07:52
Enemmän luotan omatekemään kuin kiinalaisten pikkutyttöjen räkäraudasta neulomiin....
khonkonen
21.06.2013, 12:01
Kysäse destialta tai joltain kaideasennus/ korjausfirmalta (http://www.kaidekanerva.fi/yhteystiedot.html) tai paikalliselta romu-ukolta teiden varsilla käytettävää kaidetta. Sitä menee välillä ihan komean suoriakin pätkiä romuksi ja ois vielä valmiiksi sinkittyäkin. Siitä saa näppärästi riittävän kestävät ja leveät rampit auton alle. Kestää reilummanki maasturin ajaa päälle.
Toi valumavedet ja salaojitus justiinsa mietitytti tossa et ei taida jälkiasennus ihan helpolla onnistua....
Montullinen talli tarvitsee yleensä öljynerotuskaivo vielä viemäröintiin. Ainakin meillä on niin.
Öljynerotuksen tarvii jos vesi tulee talliin. Monttuun joutuu vain usein rakentaa pumppu kaivo kun muuten ei saa viemäriin laskua.
Nykyisten rakennusmääräysten mukaan autotallissa/ autosuojassa oleva lattiakaivo vaatii AINA öljynerotuksen -> varsin syvä monttu siis tarvitaan alle ja itse kaivokin on aikalailla kallis (öljynerotuskaivo n. 500€, tavallinen lattiakaivo n.25€). Siksi en itselle edes mitään lattiakaivoa uuden talon autotalliin halunnut, vedän betonin päälle sopivan kestävän sileän ja tasaisen pinnoitteen, lattia hyvin loivalla kaadolla kohti ovea niin saa vaikka lastalla paskavedet veks mitä tarvitsee. Tosin eipä siellä käyttöautoa kuitenkaan säilytetä vaan on rakennustilana :D
Mitä nosturiin tulee, niin toi vannetukun versio on ihan asiallisen oloinen normikorkuiseen talliin. Henkilöauton saa nostettua ylös asti, ja jos ei ihan älyttömän korkea maasturi ole niin sitäkin saa edes 20-30cm korkeammalle. Tuollainen kiikkuramppi- viritelmä tuntuu lähinnä itsemurhalta.. :rolleyes:
Taitaa mennä jo ot.
Mut öljyneroituskaivo kaikki kauhistelee.
Mut vuosi sitten rakensin tallin ja iso öljynerkkari maksoi 250€.
Renegade
22.06.2013, 13:12
Mitä nosturiin tulee, niin toi vannetukun versio on ihan asiallisen oloinen normikorkuiseen talliin. Henkilöauton saa nostettua ylös asti, ja jos ei ihan älyttömän korkea maasturi ole niin sitäkin saa edes 20-30cm korkeammalle. Tuollainen kiikkuramppi- viritelmä tuntuu lähinnä itsemurhalta.. :rolleyes:
Ja toi vannetukun "puolinosturi" on hyvä myös siirrettävyydellään. Tonhan voi lempata vaikka kesäksi pihalle jos sattuu olemaan enemmän projekteja kuin tallitilaa...:D
Mutta kyllä noi kiikkukeinut kuuluu lasten leikkipuistoon!
Vähän tietysti riippuu mitä sille autolle pitää tehdä, mutta ensinnäkään toi keinu ei nosta kovin korkealle, ja toiseksi siinäkään ei sivulta pääse auton alle, kun menee putkea ristiin ja rastiin sivuilla. Tollaset perus öljynvaidot pitäis onnistua kotikonstein ihan normi kolmijalkapukeilla, kiinteillä piharampeilla tai vastaavilla. Ja jos pitää enemmänkin aikaa viettää auton alla (esim. hitsailla pohjaa tai pudottaa laatikoita irti) niin kyllä melkein pitäis saada auto ihan kunnon nosturille, siinä säästää jo ajassakin kun ei tarvii turata missään kyykky/istuma/makuuasennossa auton alla. Tai jos kalusto kestää niin kääntää sen kärryn vaikka kyljelleen niin on ainakin hyvä tehdä pohjahommat...:cool:
pari vuotta sitte ostin konin nelipilari silta nosturin. keventimellä. on kyllä paras nostureista tollanen silta nosturi.
eka nosturi oli just tollanen vannetukun lainen lelu. kylhän sillä auto saa ilmaan mutta jos jotain hommia pitäs tehdä aika äheltämistä. ensin ajan auton päälle ja sitten katot nosto palikat sopivaan paikkaa helmaan ja nostat auton ylös. ja tietty toiveena on ettei auto oo madallattu. tai sitte pitäs nosturi olla upotettuna maahan.
ei siinä oikee muuta hommaa tehä ku jarruja, niveliä jne. pakoputki ja hitsaus hommat on aika hankalaa.
tietty sellanen 2-pilari tassu nosturikin on ihan ok mutta siinäkin pitää ne tassut aina asettaa sopiviin kohtiin.
silta nosturille voi ajaa vaan suoraan ja nostaa ylös.
tais mennä vähä ot:ks :D
mielestäni sellasista ramppi viritelmistä ainut järkevä on sellane mitä on monessa maatalon pihassa. jostain rinteestä lähtee juoksut ja niitte toisessa päässä jotku tukit pystyssä. siihen auto päälle ja alla mahtuu seisoo.
Terve taas. Rahamiehet ostelee nostureita ja muut kuolevaiset joutuu soveltamaan jotain muuta. Kiireisen remontin takia nyt joutuu soveltamaan, onko se sitten itsemurhakiikkuramppi, pitkä ramppi vai joku korkea pukkiviritelmä, jää nähtäväksi.
Laitan toki projektikuvaa miten etenee, jos nyt nosturimiehiä moinen kiinnostaa.
kiinnostaa toki. omaa hima pihaan oon suunnitellu jotain tän tapasta
http://vvv.verkkonen.net/matti/volvo/240kuvia/240-pukki.jpg
kun välillä pitäs vaan vilasta alta päin mikä siellä pitää meteliä, kuinka paljo hitsuu hommia, tai ihan vaan pistää pakoputki takas kumeihinsa..
Jooh elikkäs. Kaiken uhalla tuollaisen harrastekiikun tempasin. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6120&pictureid=135820
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6120&pictureid=135819
Vähän vaiheessa vielä, mutta piti saada maaliin ja ulkosäilytykseen pois tieltä kesäloman ajaksi.
Korkeutta tuli 120 cm, leveyttä noin 40 cm ja pituutta viitisen metriä. Kolmen millin tavarasta ja päällä oleva vaneri 35 mm paksua viirapintaista, luulisi kestävän.
Pultilla kiinnitettävät väliputketkin löytyy, voi vaihdella paikkoja tarvittaessa jos ovat tiellä.
Ehdottomasti videota kehiin ensimmäisestä päälle ajosta...:D
Vaan siistiä työtä.
Ehdottomasti videota kehiin ensimmäisestä päälle ajosta...:D
Vaan siistiä työtä.
Joo voihan tuossa pumppu hakata ekalla koeponnistuksella. :D (ei sillä etteikö rakenne kestäisi, korkeat vaan ovat!)
Tarvii varmaan tikkaatki tuohon vielä askarrella, että pääsee autosta yläilmoissa poiskin..
petroman
06.08.2013, 19:14
Entäpä jos korottaa alustaa sen verran, että mahtuu hommailemaan siellä auton alla...:eek:
BJ-40/76
06.08.2013, 22:21
Siis tuo ensimmäinen AsennusAsentoon auton ajo olisi kiinnostavaa katseltavaa! ja jos olisi minun suunnittelemat, niin nuo 120cm korkeat taittopiste-, ja tukipiste olisi rampin sisältä "ristirevattu", vaikkakin varmaankin kestää ilman "revausta", niin siinä vaiheessa kun jotain repii alla, niin jo parin sentin huojuminen häiritsee; ainakin minua.
ja tuo tikapuiden puute; voi hyvin korjata hitsaamalla poikkipuolat 35 cm välein tuohon toiseen pukkiin: Jos ei osaa käyttää turvavyötä/ohjauspyörää/penkkiä tukipisteenä, niin ei kannata päästää ajamaan k.o rampille!
ja vaikka 5 cm kourua tuohon ajoramppiin, niin pysyisi varmemmin rampilla? kattoturvatuotteista kävelyrampit on ok noiden vaneerien tilalle, pitää toki tukea lisää....
p.s kannattaskohan kasata "jonkin verran" vanhaa ha-rengasta tuonne rampin kippauspuolelle pehmikkeeksi, voi olla että säästää jarruja (siis kun lähtee kippaamaan, niin jarru on varmasti pohjassa, ja kunnolla?) maastotunkilla voi sitten ottaa nuo pehmennyskumit pois.
p.ss tuommoiset mekaaniset jutut kiinnostaa pikkupoikia, onhan lukon takana, ettei kuskaa pyörän tarakalla toiselle puolen kylää:D
Siistin näköset pukit!
Komppaan BJ-40/76:tä. Laitahan vielä varmuuden vuoksi jostain 10mm (3mm vahvat?) leveestä lattaraudasta ristit noiden korkeiden putkien osalle. Riittää varmaan kun laittaa "päimmäisiin" eli noi keskijalat ei kaivannee. Vielä selkeytyksen vuoksi niin ristit siis tosiaa suunnassa niin että kun katsot pukkeja edestäpäin niin näet 2kpl pientä X:ää ja yhden isomman X:n siinä keskellä mikä sulla tulee pulteilla kii. Ei liika varmuus tapa ja kypärä päässä kun ajat ekan kerran :D
Vielä kun nuo sais saranalla "maahan" kiinni tosta kippauskohdasta jottei lähäre liikkeelle ku tulee iskee etupään maahan mutta joo, jotkut iskunvaimentimet sinne alle eli ne vanhat kumekset niin on varmaan paremmat..
Käytännössä sulla on koko auton kuorma hetken aikaa noilla ensimmäisillä korkeilla putkilla joten ne on syytä ainakin tukea ristiin vaikket muuta tukisikaan. Ja jos vielä niin niihin viimmesiin eli etupäässä oleviin voisi laittaa keskelle poikkiputket kun sinne taas tulee se auton paino kertaa x määrä liikkeen pysäytyksestä tulevaa voimaa niin kun laitat keskelle vaakakapulat niin ei taaskaan pelota niin paljoa :)
Jaa että tukisi nuo pukit toisiinsakin isolla X:llä? Menee kulkuväylä tukkoon edestä, mutta estäisipä ainakin mahdollista huojumista.
Itse pukkiin en vinoreevoja laittanut, kun onhan tuossa jo itsessään kolmiorakenne tukemassa tuota päädyssä olevaa suorakaidetta. Taas ne pikku äxät jäi päätyihin laittamatta, kun arvelin ettei noin kapea pukki tarvi, vaakatukia niin paljon muutenkin. Mutta voihan noita sitten lisäillä jos tuntuvat huterilta.
Autonrenkaat pehmusteena on kyl hyvä idis. Ei irtoa hampaat suusta kun mäsähtää. Tietysti jos raasisi vaneroida myös tuon pohjapuolen, niin pukkia voisi käyttää kummin päin vaan. :)
khonkonen
07.08.2013, 16:02
Pukkien päähän tekisin reilun kokoisen topparin, ettei vaan vahingossakaan pyyhkäse alas väärästä päästä.
No laitahan edes se iso X sitten tuohon keinahdus kohtaan :D
Tuossa ei ainakaan minun silmiini osu mitään "kolmiorakennetta" joka tukisi tuota rakennetta sivusuunnassa. Pituussuunnassa on varmastikin jäykkä. Korkeat putket vielä nähdäkseni heikommin päin tuohon sivusuuntaan nähden.
Eikä se että saat auton päälle vaikka vähän huojuisi mutta on siellä ikävä olla alla ja vääntää mutteria auki pitkällä varrella kun auto huojuu. Tossa rakenteessa ei tällä hetkellä tarvitse niin kauheasti toisen reunan painua maan sisään kun tolpat menee vähän vinoon ja jos ne menee sopivasti vinoon niin painovoima kyllä sitten vaakatasoistaa ne sopivalla vauhdilla.
Se siitä :)
Laitahan kokemuksia kun auto on päällä.
Samsonite
08.08.2013, 16:49
Helepompi ois jo laittaa vanerit tuonne alapuolelle ja kääntää pukit oikeinpäin + jatkaa vähän loppupäästä. Sitten ne reivat vielä ja ois topakka ramppi ilman kippailuja. :)
tälläne laitettii kaverin kans mun hima pihaan :)
http://i5.aijaa.com/b/00747/12546476.jpg
Nykyisten rakennusmääräysten mukaan autotallissa/ autosuojassa oleva lattiakaivo vaatii AINA öljynerotuksen -> varsin syvä monttu siis tarvitaan alle ja itse kaivokin on aikalailla kallis (öljynerotuskaivo n. 500€, tavallinen lattiakaivo n.25€). Siksi en itselle edes mitään lattiakaivoa uuden talon autotalliin halunnut, vedän betonin päälle sopivan kestävän sileän ja tasaisen pinnoitteen, lattia hyvin loivalla kaadolla kohti ovea niin saa vaikka lastalla paskavedet veks mitä tarvitsee. Tosin eipä siellä käyttöautoa kuitenkaan säilytetä vaan on rakennustilana :D
Mitä nosturiin tulee, niin toi vannetukun versio on ihan asiallisen oloinen normikorkuiseen talliin. Henkilöauton saa nostettua ylös asti, ja jos ei ihan älyttömän korkea maasturi ole niin sitäkin saa edes 20-30cm korkeammalle. Tuollainen kiikkuramppi- viritelmä tuntuu lähinnä itsemurhalta.. :rolleyes:
Kuulin tossa juttua yheltä jolla oli monttu, että se ei noiden rakennusmääräysten takia oo monttu, vaan huoltokuilu, jolloin öljynerotinta ei tarvitse :D
Tänään oli viimein itsemurhakiikun neitsytajo!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6120&pictureid=140722
Ei ihan mennyt kuin elokuvissa.. Ei kipannut auton painolla vaan piti trukilla nostaa keinua vaakatasoon. Mikä lie suunnitteluvirhe. :O
Vähän vetokoukkukin raapi lattiaa..
Videota ehkä joskus :D
Olisko tuo kätevee jos käännät tuon toisinpäin ja teet vähä jatkoa suoraan osuuteen.
Tänään oli viimein itsemurhakiikun neitsytajo!
Oot kyllä rohkeempi jätkä kuin minä. :eek:
Olisko tuo kätevee jos käännät tuon toisinpäin ja teet vähä jatkoa suoraan osuuteen.
Jatkoa joutuu tekemään vähän joka tapauksessa painopisteen takia, täytyy sitten harkita miten toimii parhaiten. Muutamaa vinoreevaakin kaipaisi, ainakin jos vähänkin epätasaisemmalla alustalla meinaa yrittää ylös.
khonkonen
30.10.2013, 21:30
Heti video näytille! :)
Samsonite
30.10.2013, 21:38
Olisko tuo kätevee jos käännät tuon toisinpäin ja teet vähä jatkoa suoraan osuuteen.
8.8.2013:
Helepompi ois jo laittaa vanerit tuonne alapuolelle ja kääntää pukit oikeinpäin + jatkaa vähän loppupäästä. Sitten ne reivat vielä ja ois topakka ramppi ilman kippailuja. :)
:D
Tulee hiton pitkä tuosta jos ympäri kääntää..
TOISAALTA olisi voinut tehdä tuosta 20cm matalamman, elikkäs noin metri lattiasta, niin olisi saanut tuon nousukulman pienemmäksi. Nyt tuonne ei ihan joka maasturilla välttis pääse, kun tuostakin tosiaan koukku raapi lattiaa.
En kyllä jaksa tuota rälläköidäkään..
tuossa on aika nokkela ratkaisu nostimelle. http://www.nettikone.com/muu-merkki/easy-lift-3000/1000006 voi olla että jos tuolla innostuu nostelemaan niin joutuu pian toisen kyljen uusimaan.
http://www.youtube.com/watch?v=DLLThk2zZmI
http://www.youtube.com/watch?v=DLLThk2zZmI
LOISTAVA TAUSTAMUSA!!!!:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
solihull
06.11.2013, 20:34
mun mielestä aika kätevä,,,ja tommosen tekee ihan itsekin, takuulla vaarallisen ;-)
http://www.nordlift.fi/web/index.php?id=21
TT
mun mielestä aika kätevä,,,ja tommosen tekee ihan itsekin, takuulla vaarallisen ;-)
http://www.nordlift.fi/web/index.php?id=21
TT
No olisi kätevä....mutta kun meinasin tuollaisen talliini laitta, niin hinnan kuultua nielaisin, laskin tärisevin käsin luurin rauhallisesti alas ja pyyhin hien otsalta! Miksi kaikki kiva pilataan hinnalla :(
...ja tarkoitan yleisesti noita yksipilarinostureita valmistajasta riippumatta
Kolme kertaa olen yksipilarinosturin alla hommia tehnyt. Ensimmäisen, ainoan ja viimeisen. Auto heilui niin järkyttävästi että pelotti olla siellä alla. Lisäksi auton alle tulee palkki joten paljon hankalampi työskennellä kuin kaksipilarinosturin kanssa. Itse en edes harkitsisi yksipilarinosturia.
mun mielestä aika kätevä,,,ja tommosen tekee ihan itsekin, takuulla vaarallisen ;-)
http://www.nordlift.fi/web/index.php?id=21
TT
mahtaa olla aika mielenkiintoinen offiharrastajan käytössä. :D varsinki putken teossa tai laatikon vaihdossa. hieman itseäkin mietityttää kun tuohon torppaisi 2000kg painavan auton niskaan.
BJ-40/76
08.11.2013, 18:43
mahtaa olla aika mielenkiintoinen offiharrastajan käytössä. :D varsinki putken teossa tai laatikon vaihdossa. hieman itseäkin mietityttää kun tuohon torppaisi 2000kg painavan auton niskaan.
Onhan niitä 2000kg ja allekkin olevia, mutta kannattaa käydä puntarilla enen ostopäätöstä; jotenkin sitä painoa on tupannut kertymään lisäää....
Ja noita halvimpia nostureita kannattaa karttaa, mieluummin käytetty "oikea"
Julle vaan
15.11.2013, 22:54
mahtaa olla aika mielenkiintoinen offiharrastajan käytössä. :D varsinki putken teossa tai laatikon vaihdossa. hieman itseäkin mietityttää kun tuohon torppaisi 2000kg painavan auton niskaan.
Joo eipä tollasella varmaan mitään teekkään kunnon ohvipelien kanssa, siellähän mahtuu kontaamaan alla kun tölkkejä sopii helman alle puoli koppaa:D
Tällasen katupirssin eli vanapiioffirottelon kanssa kuitenkin ihan toimiva laitos, pitkä pajero nousee hyvin 2000kg nordliftillä ja putkihommat sekä lootan irrotus onnistuu. Eihän tossa ole poikittain kun yks n. 150mm levee palkki ja se sattuu aika lailla samaan kohtaan kun pajeron rungon kiinteä poikkipalkki. Tää nostokone löyty viimeviikolla tuolta myyntipalstalta ja on kyllä aika luksusta entiseen verrattuna kun on tunkkien ja kaikenmaailman pukkiviritysten kanssa touhuttu.
Duunissa on tollanen lattiatunkki, on kyl pirun kätevä. Ja jos tarvii akselia irrottaa tms niin pukit alle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4241&pictureid=92734
Kiikku ramppeja aloin värkkäämään, pitkän osan pituus 3500mm + 1500mm rampit (saa nousukulmaa loivemmaksi)
Korkeus noin. 850mm (tämä voi vielä vähän elää)
Lisänä keskelle olisi vielä tarkoitus tehdä akselikevennin:D
Ensi viikonloppuun mennessä pitäisi valmistua koska ajattelin V70 Jakopäärempan tehdä uudella rampilla:cool:
Lerssinen
16.05.2023, 16:22
Minä värkkäsin hallinpäähän joku vuosi sitten tuollaiset, on ollu tarpeen ja hyödyksi vaikka onkin ulkona ja matala mutta korkeuden teinkin sillain että jakkaralla saa istuskella auton alla :rolleyes:
tekniikkamies
16.05.2023, 20:40
Minä värkkäsin hallinpäähän joku vuosi sitten tuollaiset, on ollu tarpeen ja hyödyksi vaikka onkin ulkona ja matala mutta korkeuden teinkin sillain että jakkaralla saa istuskella auton alla :rolleyes:
Eikös tuo muuten ole ihan hyvä, mut saisko kulkemista alle helpommaksi...
Itse vaihdoin äsken öljyt kun oli pihan viherrakennustöissä syntynyt jyrkkäreunainen monttu, jonka reunalle ajoin henkilöauton keulan.
Sitten jäähdytysnestevuotoa tutkimaan kun tuli surkea ramppi pengerrykseen. Naapurissa olisi vahvoja palkkeja ja maa helppoa kaivaa.
Kiikku ramppeja aloin värkkäämään, pitkän osan pituus 3500mm + 1500mm rampit (saa nousukulmaa loivemmaksi)
Korkeus noin. 850mm (tämä voi vielä vähän elää)
Lisänä keskelle olisi vielä tarkoitus tehdä akselikevennin:D
Ensi viikonloppuun mennessä pitäisi valmistua koska ajattelin V70 Jakopäärempan tehdä uudella rampilla:cool:
Eikö helpompi ole laittaa nosturi ulos,.valaa vaikka pienen alusten jonka päälle sitten talli. Vaikka pressuhallin ison laittaa.
Olihan minulla 4x10metrinen pressutalli mutta se romahti...
Helpompi olis varmasti nosturi.
Rautaa nyt sattuu sopiva määrä olemaan haalittu jo ennestään tontille joten päädyin tällaiseen ratkaisuun.
Huomenna jatkuu raudan liimailu, saa nähdä joko saa valmiiksi asti.
Aika paljon aikaa meni kyllä suunnitteluun ja varsinkin mittailuun kun pihamaa ei tietenkään ole verrattavissa vaikka melko tasaiseen autotallin lattiaan.
Tällä hetkellä vielä jaksaa yhdellä sormella painaa ramppi kiikun alas tai myös nostaa ylös joten ei ainakaan aivan turhaan ole aikaa tuhlannut mitoitukseen:D
Siitähän se nosturista on helppo laittaa katolle kannatus niin ei ihan vähästä sorru.
Nyt alkaa olla heppailtu, lisää vielä vinotukia tulee elekee hättäellä:D
Hiilidioksidi loppui sopivasti kun sai langan vaihdettua, no onneksi on toinen pullo misonia:rolleyes:
Sitten loppuikin jo rälläkän laikat:o Kyllä se tuo 3-4mm ainevahvuus syö näköjään ahkeraan laikkoja:D
Piti jo golffilla kokkeilla, jännitystä lisäsi kun vain käsijarru toimii...:rolleyes:
Vielä lisääkin tulee tukia mutta kaasukin taas loppui:D
Saldoksi voi siis laskea noin 10kg hitsauslankaa ja melkein kaks pulloo kaasua:cool:
Ensin ei meinannut millään kipata mutta sitten muistin että työkaluja ja muuta rojua varmaan noin 100kg kontissa:D