PDA

View Full Version : Lumirenkaat

Jussi Heinonen
13.06.2013, 18:21
Varmaan tästäkin on jo keskusteltu, mutta en löytänyt haulla.
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?

Samppa79
13.06.2013, 18:31
Nyt on ajossa fediman kopio mudterrain km2:sta. Minusta ei ole niin hyvät lumessa kuin fedima extreme evolutionit oli. Insat samalla kuviolla on kanssa ihan hyvät. All terrainit ei ole talvikumeista parhaasta päästä..

Viipo
13.06.2013, 19:34
Altsikat ei oo hyviä missään. Mud-Terrainit on ok, ku tökkii riittävästi nastoja.

BJ-40/76
14.06.2013, 11:51
ostin ensi talveksi Good year Wrangler dura track:it, ja nimenomaan sen takia, että pitäis paremmin lumihangessa kuin Hakkapeliitta LT.

Toki Mud terrain vois olla vielä parempi, mutta tulee niin paljon maantieajoa että ostin halvemman/Talvirenkaan.

BJ-40/76
14.06.2013, 11:59
Altsikat ei oo hyviä missään. Mud-Terrainit on ok, ku tökkii riittävästi nastoja.

No, On noita bfg:n All terraineja tullut sen verran käytettyä, että en allekirjoita tuota ylläolevaa. toki ei mikään talvirengas, vaikka onpa niillä tullut ajettua muutama talvikin, ja talvella maastossa, reilussa puolen metrin hangessa on tullut hinailtua mutikoilla olevia autojakin....

Jos jostain löytys edullisesti, niin ostaisin hdj-80 kesärenkaaksi uudet BFG:n 265/75-16 all terrainit (kestää aikamoisen määrän kilometrejä, ja ominaisuudet riittää minulle)

Mutta jos lumipito on kaiken tärkein, niin Bokkeri paljon parempi kaivamaan lumessa, kuin mutterrain:D

Sami89
14.06.2013, 14:45
No, On noita bfg:n All terraineja tullut sen verran käytettyä, että en allekirjoita tuota ylläolevaa. toki ei mikään talvirengas, vaikka onpa niillä tullut ajettua muutama talvikin, ja talvella maastossa, reilussa puolen metrin hangessa on tullut hinailtua mutikoilla olevia autojakin....

Jos jostain löytys edullisesti, niin ostaisin hdj-80 kesärenkaaksi uudet BFG:n 265/75-16 all terrainit (kestää aikamoisen määrän kilometrejä, ja ominaisuudet riittää minulle)

Mutta jos lumipito on kaiken tärkein, niin Bokkeri paljon parempi kaivamaan lumessa, kuin mutterrain:D

Vaan boggeri ei oo lumessa muuten kovin hyvä olemattoman sivuttaispidon takia.;)

fintroll
14.06.2013, 17:36
Kumpi kuvio toimii umpilumella paremmin, mud terrain vai all terrain? Ei ihan ajankohtainen kysymýs, mutta uudet renkaat pitäis ostaa kohtapuolin ja hyvät lumiominaisuudet on ykkösasia. Uudet BF:n Mud terrainit on vissiin ihan hyvät lumessa?

Ajatellen uudet BF MT KM2 ei on M+S merkki. Myös BF AT on todella vaarallinen ajaa talvessa. Mud tai AT on ihan sama lumipitolla, kuvio ja kuumi on tarkeimmin.

On itse Kumho KL71 ja toi mene ihan hyvin talvessa, 4x4maailma:ssa luin paljon hyvin Cooper STT:sta,

Bazeeba
14.06.2013, 19:37
Noista coopereista on itellä kans hyviä kokemuksia, tosin vain yhdestä talvesta. Paremmin meni lumessa olevinaan kun fedima extreme evolutionit. Nämä siis molemmat 31" pajeron alla.

hj 60/61
14.06.2013, 19:58
kumhon kl71 piti ainakin hangessa viime talvena PALJON paremmin, mun mutikan mt...

ssuvik
15.06.2013, 13:14
kumhon kl71 piti ainakin hangessa viime talvena PALJON paremmin, mun mutikan mt...

Tuo Kumho kyl on hanges ihan hyvä.

Mase
15.06.2013, 21:37
Jos kooksi riittää 31" niin ehdottomasti Cooper Discoverer M+S nastoilla tai ilman, se on aito lamelloitu talvirengas. Jos tarviit isommat, niin 33-35" koossa talvella toimii General Grabber AT2, pitää todella hienosti lumessa ja jäällä ja saa nastoitettua jos haluaa. Minut ainakin noi kenraalit yllätti todella positiivisesti pidolla kun sellaiset hankin talvikäyttöön. Kerran mentiin peräkanaa talvella kaverin Jeepin kanssa pikkuteillä, mulla Grabberit ilman nastoja ja Jeepissä BF Winter Slalomit nastoilla, ei meinannut millään pysyä Broncon perässä vaikka ajelin ihan sitä "rauhallista" normaali vauhtia mitä kesäisinkin ajelen.

Jussi Heinonen
15.06.2013, 22:30
Koko tulee olemaan 33x12,5-15. Mulla on 31x10,5 BF:n All-terrainit leimarenkaina, mutta ne on kyllä muutenkin hyvässä kunnossa. Nyt alla on 33x12,5 BF:n Mud-Terrainit vanhalla kuviolla, mutta takarenkaat alkaa olla aika sliksit (se on se hurja 59hv, asfaltilla sutii viel kolmosellakin vaikka kuinka nätisti ajais;)). Ajoin viime talven näillä mudterraineilla, tiellä pärjäs hyvin kunhan piti nelivedon päällä mutta umpihangessa en ollut oikein tyytyväinen.

BJ-40/76
15.06.2013, 22:49
Varmaan tästäkin on jo keskusteltu, mutta en löytänyt haulla.

Mitä tarkoittaa umpilumella? siis minä käsitin että lähdet menemään esim. peltoa, missä on lunta esim. noin 50 senttiä, ja siis mitään muuta liikennettä ei ole ollut k.o ajouralla.

Minun mielipide; jos mennään umpihankeen, niin lamellit, mitkä auttaa todella paljon lumisella tiellä, ei ole juurikaan merkitystä.
Olin omalla hodarilla aika pahasti jumissa noin 300metrin lenkillä, mikä oli noin 25-30 cm kävelyn kestävää polannetta (traktorin taka"kihvelillä" vedetty tasaiseksi, ja pakkanen kovettanut: Siis kihveli on traktorin Fordson major vm 56? nostovarsiin tuleva 2 metriä leveä kauha, mikä nousee noin 50-70cm maan pinnasta, ja kipataan mekaanisesti.)

nuo yli 8mm kulutuspinnalla olevat nokian hakkapeliitta LT 31x10,5-15:set meni "tukkoon" 2 kg paineilla.

"Jäi" aika paljon DSL jätöksiä tuolle 300 metrin lenkille; tankillisella olisi pitänyt päästä ainakin reilu 100 km pitemmälle...
siis uskomaton metrikulutus, pahimmillaan varmaan desi/metri:p

Jussi Heinonen
15.06.2013, 23:00
Juuri sitä tarkoitin umpilumella, eli koskemattomalla hangella ajelua.

Mase
16.06.2013, 12:24
Luin hiukan huolimattomasti kysymyksen, noi talvihyvät at:t ei ole parhaita siellä umpihangessa. Mielestäni Grabberit eteni melko hyvin myös puolenmetrin lumessa, mutta niitä sai pyörittää melkosesti että löysivät pitoa lumen alta, iso kloppiset mutiaiset varmaan toimii siellä paremmin.

smgt
16.06.2013, 13:24
Jos menee ajamaan puolenmetrin hankeen niin kannattaa olla lapio mukana :D
Tosiaan 33 o aika pieni rengas tuolle lumimäärälle kun pitäs päästä pohjasta hakemaan pitoja.

Mase
16.06.2013, 14:48
Jos menee ajamaan puolenmetrin hankeen niin kannattaa olla lapio mukana :D
Tosiaan 33 o aika pieni rengas tuolle lumimäärälle kun pitäs päästä pohjasta hakemaan pitoja.

Jos hanki on tuiskulunta tai siellä on kerros hankikantoa joukossa, niin ei kannata koettaa
edes lapion kanssa. Pakkaslumessa vielä etenee ihan kivasti, mutta jenkaa tarvitaan reilusti.

Lerssinen
16.06.2013, 15:32
Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan nii ei voi moittia, etenee helmaan asti lumella vielä ihan mukavasti :)
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Woodoo/Nyy/traction2.jpg

-MaTTi-
16.06.2013, 20:59
Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan

BF Goodrich Trac Edge. Hui miten kapeet. :eek: Pizzaleikkurit parhaimmillaan.

ssuvik
16.06.2013, 21:00
Pizzaleikkurit parhaimmillaan.

Katoin samaa. Mä en laittais edes akan citikkaan noin kapeita :D

hunter hdj
16.06.2013, 21:40
Umpihanki renkaan leveytenä kuvan rengas Suomen oloihin mitä mainioin...))

Jussi Heinonen
16.06.2013, 21:40
Ei mulla ole mitään hullun kuvitelmia puolimetrisestä hangesta, mutta 30 senttisestä tarvitsisi vielä mun mielestä kohtuudella selvitä, maavaraa kun on noin 25cm. Mutta porukka tuntuu olevan aika yksimielistä siitä että mud terrain kuvio sen olla pitää.

Lerssinen
17.06.2013, 05:49
235/85 "16 on koko ja tosiaan menee hangessa pohjia myöten.. Ei se mahottoman leveäkään tassu ole aina talvella se paras :)

tekniikkamies
17.06.2013, 07:01
235/85 "16 on koko ja tosiaan menee hangessa pohjia myöten.. Ei se mahottoman leveäkään tassu ole aina talvella se paras :)

Tollasella koolla täälläkin huristellaan. Mun nakeissa on kantavuusindeksinä 120, hain kokeeksi kyseisillä nakeilla puhallushiekkaa ja hyvänä puolena oli ettei rengaspaineita tarvinut korottaa täyttämistilanteessa pelottavan koviksi. Ajan siis takaa sitä, että näissä riittää jo aika hyvin kantavuutta ja ilmatilavuutta vaikkapa Hiluxissa arkisten tehtävien suorittamiseen.

-MaTTi-
17.06.2013, 08:28
Umpihanki renkaan leveytenä kuvan rengas Suomen oloihin mitä mainioin...))

Tai sit pitäis mennä hangen päällä, kuten tää toinen koulukunta:
http://www.wired.com/autopia/wp-content/gallery/toyota-hilux-arctic/01-hilux-arctic-jet.jpg

wikke
17.06.2013, 10:04
Lumen plaatu taitaa olla vähän toinen Islannissa.

hunter hdj
17.06.2013, 10:46
http://www.wired.com/autopia/wp-content/gallery/toyota-hilux-arctic/01-hilux-arctic-jet.jpg

Juu näin on sanottava. renkaat ei kun levenee islannin autoissa ... vm noin...1993 vs 2013

Maastossa vierestä nähtyä, en itse ajaneena metsäkonetta, 8x8 metsä kone n 80cm leveillä " pelkillä kuviorenkailla" ei etene toivotusti lumessa ilman ketjuja ja teloja.

Ketjut tulossa kokeeksi kuin 37"-12.5" renkaalle, lumessa. Sudittamalla ilman ketjuja jälki kiillottuu lumiuran pohjasta.. auton pysähtyessä ei pitoa löydy liukkaaksi muodostuneelta jäljeltä,joten lisäkitkaa on saatava.

Samoilla renkailla voi sit jauhatella kesät/talvet

jotain vain mietteitä...

BJ-40/76
17.06.2013, 13:21

Joo, tuolla on pakko mennä pintaa pitkin.... "pohjia" myöten hivenen ongelmallista, kun muu liikenne hoidetaan sukellusveneillä.....

karisa
17.06.2013, 17:14
Joo, tuolla on pakko mennä pintaa pitkin.... "pohjia" myöten hivenen ongelmallista, kun muu liikenne hoidetaan sukellusveneillä.....
Hmm tuo on etelänapa, kyl siellä on kovaa alla :) Pohjoisessa kyl on toinen juttu.

ssuvik
17.06.2013, 17:18
Hmm tuo on etelänapa, kyl siellä on kovaa alla :) Pohjoisessa kyl on toinen juttu.

Joo, kova on kaksi kilometriä alaspäin :D

BJ-40/76
17.06.2013, 17:24

Aivan oikein, jotenkin nuo lumiaavikko "artic truck" (-look?) toyotat tuli automaattisesti yhdistettyä tuohon lähempään napaan:o

wikke
18.06.2013, 07:53
No sinä pääsit sentään mielleyhtymälläsi navalle asti, vaikkakin väärälle...

Sharppis
18.06.2013, 09:28
Sieltä täältä lukenut lumiketjuista ja siitä kuinka ne on hyvät. Enkä tuota nyt lähde kyseenalaistamaan, vaan lähinnä mietin, että mistähän semmoisia kannattaisi katsoa ja erityisesti minkälaisia. Olen ymmärtänyt, että niitä on eri kuvioilla (onko sinänsä kauheasti väliä?), joten mitä nyt ei ainakaan kannata hankkia? Kyseessä on 235/75/15 Insa Saharat.

turakki
18.06.2013, 16:54
Mitkäs ne nuo ny sitte olikaan nii ei voi moittia, etenee helmaan asti lumella vielä ihan mukavasti :)
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Woodoo/Nyy/traction2.jpg

Ainaskin aito track edge 7.50 on ollut soppeli omaan käyttöön umpihangessa tuhnun diisselin parina erityisesti alkutalvesta. Kevätpuolesta voisi leveämpi olla kivempi. Kettinkejä tekisi mieli kokeilla.

wikke
18.06.2013, 17:58
Parhaat kumit pakkaslumisilla metsäautoteillä ja "maastossa" olleet olivat Bertan alla aikanaan "Jeep service" juurikin koossa 7.50 R16 Märällä asfaltilla sai sitten ollakkin tarkkana kytkimen kanssa, kun korput tykkäsi "hivenen" liukkauttaan jauhaa...

Nuoska sitten olikin myrkkyä.

Weske
19.06.2013, 05:55
oon monta talvee ajanut hiluksilla vanhan mallin mutikoilla.
kevyt kuormaauton nastoilla pito tiellä mielestäni kohtalainen ja meni vielä n80cm
umpihangessakin. tosin eihän ne ole talvirenkaat sanoohan sen järkikin.
jos hyvät talvipyörät haluat niin nokian hkpl 7 tosin en tiedä saako noita renkaan kokoisena.