View Full Version : Traktorimönkijällä 130km/h?
Hyvät on mainos tekstit.
Uusi erittäin nopea malli vauhdikkaaseen etenemiseen maastossa. Uudessa Scramblerissa on 850-kuutioinen H.O. -moottori (High Output) neliventtiilitekniikalla. Tehoa on jopa 77 hv, joten uuden Scramblerin kiihtyvyys on kutkuttavaa. Huippunopeus on kuitenkin rajoitettu 130 km:iin tunnissa.
http://www.nettimoto.com/polaris/scrambler/1519743
:D
Jaa onks tuo nyt sit Polariksen vastine Can-Am:n Renegadelle?
Melkoinen mötikkä tuossa edessä. Toivottavasti se on toteutetti niin että sen saa helposti irti. Voi muuten vähän haittaa offailuja. Eikä kyllä ole mikään maailman upein laitos.
Mitäs laki muuten sanoo traktori mönkijän
nopeuksista
tehoista
veto painoista?
nopeus - 40km/h
teho - vapaa
vetopaino - muistaakseni 2xomamassa??? (ei ole nyt otetta käsillä ,niin ei pääse vertaamaan tyyppikilpeä ja lappua)
BJ-40/76
14.06.2013, 19:05
nopeus - 40km/h
teho - vapaa
vetopaino - muistaakseni valmistajan mukaan???
Eiköhän nuo vetopainot ole samat mitä traktorissa? siis jos jarrut kärryssä, niin saa vetää enemmän.
Olikohan jarruttomilla, aisaa kuormittavassa jotain suuruusluokkaa 2,6x traktorin painosta (sis aisasta tulevan painon ) jarruilla oli suuruusluokkaa 3x jos täytti jotain kriteerejä...
Tuon ilmoituksen pointti on se että ostajalle tarjotaan täysin laitonta laitetta millä kiinni jäädessään saa veromätkyt, sakot, ja kenties syytteen kortitta ajosta...
Vähän sama juttu kuin niiden "tieliikenne optio" mönkkäreiden kanssa. Eli vaikka oli jo tiedossa että tommosella vehkeellä kun ajat asvaltille tai mihin vaan pois suljetulta alueelta,niin verot heilahtaa maksuun saman tien, niin silti niitä vielä markkinoitiin ajatuksella että saat ajaa samoilla ehdoilla kuin maastomönkkärillä...
nopeus - 40km/h
teho - vapaa
vetopaino - muistaakseni 2xomamassa??? (ei ole nyt otetta käsillä ,niin ei pääse vertaamaan tyyppikilpeä ja lappua)
Jos kehtaisit vilkaista.
Ei ole mitään järkeä tollasessakaan mönkijässä jos sillä ei saa vetää kuormaa tiellä :mad:
Ajatuksena itellä, et pari kolme kertaa mettään ja sitten kunnon kuorma tien varressa ja kotiin tietä pitkin :D
Tuon ilmoituksen pointti on se että ostajalle tarjotaan täysin laitonta laitetta millä kiinni jäädessään saa veromätkyt, sakot, ja kenties syytteen kortitta ajosta...
Vähän sama juttu kuin niiden "tieliikenne optio" mönkkäreiden kanssa. Eli vaikka oli jo tiedossa että tommosella vehkeellä kun ajat asvaltille tai mihin vaan pois suljetulta alueelta,niin verot heilahtaa maksuun saman tien, niin silti niitä vielä markkinoitiin ajatuksella että saat ajaa samoilla ehdoilla kuin maastomönkkärillä...
Tuon tieliikenneoptio mallin verohomman ymmärrän, mutta minkalaisen mallin verot on maksettava, jos traktoriksi rekisteröity mönkkäri sattuukin kulkemaan liian kovaa. Oikeesti olen tuota miettinyt ja joskus jopa tietoa etsinyt, sitä löytämättä. Arvailuja vaan aiheesta. Jos vaikka Valmetin on viritellyt kulkemaan liian kovaa, niin ei kai siitäkään veroja tule maksettavaksi? Kilvet varmaan voi lähteä ja katsastuksen kautta ne takaisin? Sakot varmaan tulee myös.
tieliikenne mönkiä tielle ja raktori muualle :)
http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/WP_000058Small_zpsfec342bf.jpg (http://s256.photobucket.com/user/liero_/media/WP_000058Small_zpsfec342bf.jpg.html)
kyllä tuo ilmoitus on varmaan jonkinsortin aivopieru tai mikä lie, ostin tuon polariksen ko. liikkeestä ja varoittelivat minua kovin sanoin kun kyselin kulkupuolen piristämisestä.
Jos kehtaisit vilkaista.
Ei ole mitään järkeä tollasessakaan mönkijässä jos sillä ei saa vetää kuormaa tiellä :mad:
Ajatuksena itellä, et pari kolme kertaa mettään ja sitten kunnon kuorma tien varressa ja kotiin tietä pitkin :D
joo voin toki katsoa tarkemminkin ,mutta saa tuollaisella jokatapauksessa vetää kuormaa aika paljon ,muistelen että yli 500kg se oli tuon pienen 500cc pollen otteessa, tarkkaan en vaan muistanut kun ed viestiä laitoin...
Valmetista ei liene rinnakkaismallia mikä on rekattu hlö.autoksi tai prätkäksi/l7e luokan mönkkäriksi joka on autoveron alainen vehje.
Eli menee sen tieliikennemönkkärin verot maksuun...
joo voin toki katsoa tarkemminkin ,mutta saa tuollaisella jokatapauksessa vetää kuormaa aika paljon ,muistelen että yli 500kg se oli tuon pienen 500cc pollen otteessa, tarkkaan en vaan muistanut kun ed viestiä laitoin...
Jostain vain luin, että tieliikenne mönkijällä ei saisi vetää kuin puolet omamassasta ja tehot oli kans rajattu mopon luokkaan :mad:
no joo, minä en tiedä nuitten tieliikenne vehkeitten perään sen enempää kun ittellä on vaan tuo raktori.... väärin ymmärrys...
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/files/M%C3%96NKIJ%C3%84T%20katu-maasto-traktori/$file/M%C3%96NKIJ%C3%84T%20katu-maasto-traktori.pdf
edit: oli jo pakko gooklettaa...
Tästä faktaa...
E. Liero kerkeskin ensin.
Valmetista ei liene rinnakkaismallia mikä on rekattu hlö.autoksi tai prätkäksi/l7e luokan mönkkäriksi joka on autoveron alainen vehje.
Eli menee sen tieliikennemönkkärin verot maksuun...
Tuossa linkitetyssä poliisin dokumentissa on juurikin tuo katsastusseuraamus vaan kerrottu, vaikka mopomönkijän kohdalla on nuo verot ja muutkin seuraamukset. Edelleenkään ei siis löytynyt pykälää, minkä perusteella verot menisi maksuun rajoittimen poistosta.
Tätä asiaa tuli vuosia sitten tosiaan selviteltyä kun yhdestä uudesta traktorimönkijästä piti saada käyttökelpoinen. Siinä kun oli kaasun liike rajoitettu putkisokalla vaijerin ympärillä. Arvaahan sen, että ei oikein hyvin toimiva kun pintakaasulla vaan pystyi ajelemaan. Toinen suuri laittomuus tuli tehtyä siinä kun penkki vaihtui alkuperäiseen. Nykyään näyttäisi jo traktorimallien penkitkin olevan fiksumpia, mutta silloinen oli niin tolkuttoman korkea, että oli tosi huono / vaarallinenkin ajaa.
BJ-40/76
14.06.2013, 23:17
Siis Mönkkäri, mikä on traktorin kilvillä on Traktori?
Kaikki muut nelipyörät yms on jotain muuta luokkaa?
Ja käsittääkseni peräkärrypainot menee traktorin mukaan, onko se sitten ennen vai jälkeen 2. maailmansotaa?
Ja jos joku tekee/saattaa markkinoille/ 130 km/h kulkevan traktorin, niin on tyypittänyt väärään luokkaan: ja kun kokonaispaino on on alle 3500kg, ja varmaankaan ei löydy kantavuuksia tms, niin olisko henkilöauto?
Vaikka myytäisi huomattavalla alennuksella, en ostaisi! tuollla -80 belaruksella dieselillä tankissa pitää yrittää pärjätä...
Tuossa linkitetyssä poliisin dokumentissa on juurikin tuo katsastusseuraamus vaan kerrottu, vaikka mopomönkijän kohdalla on nuo verot ja muutkin seuraamukset. Edelleenkään ei siis löytynyt pykälää, minkä perusteella verot menisi maksuun rajoittimen poistosta.
Tätä asiaa tuli vuosia sitten tosiaan selviteltyä kun yhdestä uudesta traktorimönkijästä piti saada käyttökelpoinen. Siinä kun oli kaasun liike rajoitettu putkisokalla vaijerin ympärillä. Arvaahan sen, että ei oikein hyvin toimiva kun pintakaasulla vaan pystyi ajelemaan. Toinen suuri laittomuus tuli tehtyä siinä kun penkki vaihtui alkuperäiseen. Nykyään näyttäisi jo traktorimallien penkitkin olevan fiksumpia, mutta silloinen oli niin tolkuttoman korkea, että oli tosi huono / vaarallinenkin ajaa.
Ota ne vaaleanpunaiset lasit pois naamalta ja rupea ajattelemaan niinkuin maassa on tapana.
Eli tuossa kohtaa kun AUTOVERO rupeaa olemaan kannossa niin VEROVAPAUDEN ehtona on ettämlaite täyttää traktorin määritelmän...
Tuolla sammysin puolella on asiaa pähkäilty tuon optiovehkeen osalta mutta riippumatta ajoneuvolajista niin ulkomuistista vedettynä autoverolaista löytyy lause aiheesta milloin vero menee maksuun ja välitttömästi ja se kuuluu" jos verottoman käytön edellytykset katsotaan päättyneen"
Eli kun samasta laitteesta on kolme erilaista versiota kaupan. Eli 1. Maastomönkkäri millä saa ajaa tiellä vain tarkoinmäärätyissä tilanteissa ja max 40 km/h, 2.traktorimönkijä jolla saa ajaa ja joka saa kulkea enintään 40 km/h eikä tarvi käyttää kypärää koska traktorilla eikä työhevosellakaan ajaessa ei tarvi kypärää. Ja ovat alunperin työkoneita. Ja sitten se versio nro 3. Max 15 kw tehoinen hupilaite jolla saa ajella sen minkä kulkee,ei tarvi syytä ajellakseen pitkin kyliä, eikä sillä edes voi vetää oikein mitään koska se on määritelty hupivehkeeksi.
Niin totta munassa jos veroton laite viritetään kulkemaan kuin verotettava, tulee ne verot maksettavaksi. Koska verovapauden suova seikka on se rajoitettu nopeus ja jousitettu jakkara. Samalla tavalla kuin vaneripenkki lankkufarmissa, tai ruuvipenkki huoltoläjässä.
Lukekaa sitä autoverolakia niinkuin vanhavihtahousu isoakirjaa niin asia alkaa valkenemaan.
Tässä keskustelu optio laitteista mutta osa ilmeisesti pätee noihin T3:siinkin.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?f=3&t=34466
Ota ne vaaleanpunaiset lasit pois naamalta ja rupea ajattelemaan niinkuin maassa on tapana.
Eli tuossa kohtaa kun AUTOVERO rupeaa olemaan kannossa niin VEROVAPAUDEN ehtona on ettämlaite täyttää traktorin määritelmän...
Tuolla sammysin puolella on asiaa pähkäilty tuon optiovehkeen osalta mutta riippumatta ajoneuvolajista niin ulkomuistista vedettynä autoverolaista löytyy lause aiheesta milloin vero menee maksuun ja välitttömästi ja se kuuluu" jos verottoman käytön edellytykset katsotaan päättyneen"
Eli kun samasta laitteesta on kolme erilaista versiota kaupan. Eli 1. Maastomönkkäri millä saa ajaa tiellä vain tarkoinmäärätyissä tilanteissa ja max 40 km/h, 2.traktorimönkijä jolla saa ajaa ja joka saa kulkea enintään 40 km/h eikä tarvi käyttää kypärää koska traktorilla eikä työhevosellakaan ajaessa ei tarvi kypärää. Ja ovat alunperin työkoneita. Ja sitten se versio nro 3. Max 15 kw tehoinen hupilaite jolla saa ajella sen minkä kulkee,ei tarvi syytä ajellakseen pitkin kyliä, eikä sillä edes voi vetää oikein mitään koska se on määritelty hupivehkeeksi.
Niin totta munassa jos veroton laite viritetään kulkemaan kuin verotettava, tulee ne verot maksettavaksi. Koska verovapauden suova seikka on se rajoitettu nopeus ja jousitettu jakkara. Samalla tavalla kuin vaneripenkki lankkufarmissa, tai ruuvipenkki huoltoläjässä.
Lukekaa sitä autoverolakia niinkuin vanhavihtahousu isoakirjaa niin asia alkaa valkenemaan.
Ei tule traktorimalleista veroseuraamuksia, sehän se tuossa hyvää onkin.
Nii en tiiä että onko tämä juttu testattu käräjillä mutta epäillähän aina sopii....
http:// http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013021716685099_uu.shtml
BJ-40/76
15.06.2013, 13:36
Ei tule traktorimalleista veroseuraamuksia, sehän se tuossa hyvää onkin.
Mutta mihin ajoneuvoluokkaan menee tuo traktori, jos muutetaan siten että ei ole traktori? ei mene Nelipyöräksi, koska tehot suuremmat:
Nelipyörä (L7e)
Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW.
Alennetun veron pakettiautoksi ei mene, kun ei ole kantavuutta, kuormautoksi liian kevyt, jne....
Siis onkohan tuomio: henkilöauto? ja verot sen mukaan? ja tietysti ei saa henkilöautoksi; koska ei täytä vaatimuksia -> maksat verot ja muutat takaisin traktoriksi.
Miten tuo eroaa siitä, että mopo viritetään kulkemaan 70km/h ja jäädään kiinni? silloinkin maksetaan verot, ja muutetaan takaisin mopoksi, kun ei saa muutoskatsastettua moottoripyöräksi.
Juuri näin. Tuo olisi syytä testata oikeudessa ihan loppuun asti. Eli maastomönkkäri olisi lähinnä oleva verrokkimalli.
no joo, minä en tiedä nuitten tieliikenne vehkeitten perään sen enempää kun ittellä on vaan tuo raktori.... väärin ymmärrys...
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/files/M%C3%96NKIJ%C3%84T%20katu-maasto-traktori/$file/M%C3%96NKIJ%C3%84T%20katu-maasto-traktori.pdf
edit: oli jo pakko gooklettaa...
Jaa että tieliikennemönkijällä saa vetää tiellä rekisteröimötöntä perävaunua? Vai luinko värin?
Traktorin peräkärryssä ei yleensä ole ollut valmistenumeroa, paitsi ehkä ns. tehdastekoisissa. Mönkkärin peräkärryssä tuon dokumentin mukaan valmistenumero näköjään vaaditaan luokasta riippumatta, mutta rekisteröintivelvollisuutta ei kuitenkaan ole. Onkohan kaikissa Puuilojen ja vastaavien myymissä "tukki"kärryissä :p:p valmistenumero vai onko ne vain maastokäyttöön rajattuja?
Jaa että tieliikennemönkijällä saa vetää tiellä rekisteröimötöntä perävaunua? Vai luinko värin?
Tuohon vielä lisäksi, kun muistiani virkistin. :D
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
34 § (24.4.1998/291) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajoneuvon%20hinaaminen#a24.4.1998-291) Perävaunun kytkeminen kaksi- ja kolmipyöräisiin ajoneuvoihin sekä niihin rinnastettaviin nelipyöräisiin ajoneuvoihin
1. Moottoripyörään, mopoon, kolmipyörään, nelipyörään ja kevyeen nelipyörään saa kytkeä yksiakselisen perävaunun, jonka kokonaismassa ei ylitä valmistajan sallimaa massaa. Kytkentämassa ei kuitenkaan saa ylittää puolta vetävän ajoneuvon kuormittamattomasta massasta. Perävaunun suurin sallittu leveys on 1,50 metriä. (19.12.2002/1243) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajoneuvon%20hinaaminen#a19.12.200 2-1243)
35 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajoneuvon%20hinaaminen#a1257-1992)
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen traktoriin
1. Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;
b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut.
2. Muuhun kuin liikennetraktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa 1 momentin rajoissa olla enintään 10 tonnia. Tätä rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta moottoriajoneuvoverosta annetun lain 17 a §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
3. Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon kytkentämassaa määrättäessä saa traktorin omamassassa ottaa huomioon valmistajan suosituksen mukaisesti asennetut lisäpainot ja -rakenteet, kuitenkin enintään kolmasosan traktorin rekisteriin merkitystä omamassasta.
4. Traktoriin kytkettyyn perävaunuun saa kytkeä kytkentämassaltaan pienemmän perävaunun tai vastaavan maatalouteen käytettävän hinattavan ajoneuvon. Perävaunujen tai perävaunun ja hinattavan ajoneuvon yhteenlaskettu kytkentämassa ei saa ylittää etummaisen perävaunun rakenteen perusteella määräytyvää 1 momentissa tarkoitettua massaa. (18.6.1993/531) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajoneuvon%20hinaaminen#a18.6.1993-531)
5. Kävellen ohjattavaksi tarkoitettuun traktoriin saa kytkeä perävaunun edellyttäen, että traktori tai sen perävaunu on varustettu kuljettajan käytettäväksi tarkoitetuin jarruin. Perävaunun kuormaukseen sovelletaan traktorin perävaunun kokonaismassasta annettuja määräyksiä.
6. Kuormaa kantavaan runko-ohjauksella varustettuun traktoriin ei saa kytkeä hinattavaa ajoneuvoa.
Jaa että tieliikennemönkijällä saa vetää tiellä rekisteröimötöntä perävaunua? Vai luinko värin? Tuohon liittyen näin kerran turun motarilla melko mielenkiintoisen yhdistelmän. Joku oli ostanut tuollaisen mönkkärin tukkikärryn ja veti sitä motarilla 120 vauhdilla Volvonsa perässä. Varmaan tosi hyvää tekee sen tukkikärryn renkaille kun ei ole ihan tuohon hommaan suunniteltu. Eikä varmasti ollut kovin laillinen kärryn veto kyseessä.
Traktorin peräkärryssä ei yleensä ole ollut valmistenumeroa, paitsi ehkä ns. tehdastekoisissa. Mönkkärin peräkärryssä tuon dokumentin mukaan valmistenumero näköjään vaaditaan luokasta riippumatta, mutta rekisteröintivelvollisuutta ei kuitenkaan ole. Onkohan kaikissa Puuilojen ja vastaavien myymissä "tukki"kärryissä :p:p valmistenumero vai onko ne vain maastokäyttöön rajattuja? Meillä ei ainakaan mökillä olevassa tukkikärryssä ole mitään valmistenumeroa. Enkä muista ostettiinko se puuilosta, mutta kuitenkin. Tuskin niihin mitään valmistenumeroa laitetaan. Äkkiä tekee itse sellaiset?
Tuon tieliikenneoptio mallin verohomman ymmärrän, mutta minkalaisen mallin verot on maksettava, jos traktoriksi rekisteröity mönkkäri sattuukin kulkemaan liian kovaa. Oikeesti olen tuota miettinyt ja joskus jopa tietoa etsinyt, sitä löytämättä. Arvailuja vaan aiheesta. Jos vaikka Valmetin on viritellyt kulkemaan liian kovaa, niin ei kai siitäkään veroja tule maksettavaksi? Kilvet varmaan voi lähteä ja katsastuksen kautta ne takaisin? Sakot varmaan tulee myös.
Traktorimönkkärissä josta on nopeudenrajoitin poistettu, eli kulkee yli 40km/h, ei tule toistaiseksi veroseuraamuksia eikä ylemmän ajo-oikeuden vaatimusta kuten esim. mopo>mp ja kevyt- ja nelipyörä>auto.
Ajoneuvo määrätään valvontakatsastukseen ja kuljettajalle sakko rakenteen muuttamisesta ja/tai sen kuljettamisesta + mahdollinen ylinopeus rajoitukseen nähden.
Traktorimönkkärissä josta on nopeudenrajoitin poistettu, eli kulkee yli 40km/h, ei tule toistaiseksi veroseuraamuksia eikä ylemmän ajo-oikeuden vaatimusta kuten esim. mopo>mp ja kevyt- ja nelipyörä>auto.
Ajoneuvo määrätään valvontakatsastukseen ja kuljettajalle sakko rakenteen muuttamisesta ja/tai sen kuljettamisesta + mahdollinen ylinopeus rajoitukseen nähden.
Hyvä juttu. Löytyykö mistään mustaa valkoisella asian tiimoilta?
Kärryn kiskomisesta tuli mieleen, et tuttu mökiltä haki polttopuita monesti niin, että mönkijän tukkikärryä veteli 50kmh vauhtia ja hitaan kilpi perässä eikä kertaakaan kuulemma pysäytetty.
Kärryn kiskomisesta tuli mieleen, et tuttu mökiltä haki polttopuita monesti niin, että mönkijän tukkikärryä veteli 50kmh vauhtia ja hitaan kilpi perässä eikä kertaakaan kuulemma pysäytetty.
Auton perässä? Ei se siitä sen laillisempaa tee vaikka hinaisi 20km/h jossei se kärri ole hinattava työlaite. Ja polttopuiden kuskaamista ei luokitella hinattavaksi työlaitteeksi.