PDA

View Full Version : Huoltoautokriteerit kiristyneet?


vartiainen
11.06.2013, 14:32
Kävin tuossa leimaamassa N1-huoltoauto LäJän ja siellähän tuli mutinaa aiheesta viilapenkki. Auton on tuotu Sakuista 2008 tai 2009 ja muutos- ja maahantuontikatsastettu suoraan huoltoautoksi maininnalla "autossa työkalulaatikko työkaluineen". No siellä on nyt ollut vanerinen loota ja siellä sitten pyörii muutama lenkkiavain. Mutta viilapenkkiä ei ole ollut koskaan eikä sitä ole otteessakaan, mutta nyt se pitää kuulemma laittaa, koska Trafin ohjeen mukaisesti huoltoautossa kuuluu olla
1) työkalulaatikosto,
2)työkalutarvikkeet ja
3)LAITE huoltotoimintaa varten.

LAITE voi olla kompura, hitsauskone tai tässä tapauksessa sitten kympin viilapenkki.
Onko 2013 tullut jotain tiukennuksia koska viime vuonna (ja ilmeisesti edellisinäkin) katsuri katsoi että loota oli paikalla ja sillä selvä?
Ainiin ja leimalla savuarvo 0,16. Taitaa olla kone tikissä...:)

Kaitsu67
11.06.2013, 14:36
koska Trafin ohjeen mukaisesti huoltoautossa kuuluu olla
1) työkalulaatikosto,
2)työkalutarvikkeet ja
3)LAITE huoltotoimintaa varten.

LAITE voi olla kompura, hitsauskone tai tässä tapauksessa sitten kympin viilapenkki.
Onko 2013 tullut jotain tiukennuksia koska viime vuonna (ja ilmeisesti edellisinäkin) katsuri katsoi että loota oli paikalla ja sillä selvä?

Tai sitten edellinen katsuri on kattonut vähän "sormien läpi" tai tulkinnut Trafin ohjeistusta väärin....

vartiainen
11.06.2013, 14:45
Sitten on muutamakin katsuri mokannut maahantuontikatsastus mukaanlukien. Jotenkin kyllä olen netistä ymmärtänyt ettei se viilapenkki ole mikään must, mutta mistä näistä tietää. Nyt siellä on sitten sellainen systeemi vanhaan turvavyökiinnikkeeseen pultattuna.

Tomppaa_
11.06.2013, 16:16
Ite oon aina laittanu leiman ajaksi viilapenkin jonkun satunnaisen kasimillin pultin alle yhestä nurkasta ja ottanu leiman jälkeen pois.

Bj Andy
11.06.2013, 16:51
Ite oon aina laittanu leiman ajaksi viilapenkin jonkun satunnaisen kasimillin pultin alle yhestä nurkasta ja ottanu leiman jälkeen pois.

Ja osaa sitten vuosimallista riippuen olla yhtä kallista rulettia kuin pitää pehmeitä penkkejä lankkufarmissa....

-Stedt-
11.06.2013, 17:01
Eipä maha trafilla lukea lapuissa että viilapenkki pakollinen, tainnu olla katsurilla vaan väärä tulkinta tai joku viilapenkki fetissi;). Työkalulaatikko taitaa olla ainu "pakollinen", muut voi olla vaikka 10€ porakone ja räikkäsarja.

-MaTTi-
11.06.2013, 19:10
LAITE voi olla kompura, hitsauskone tai tässä tapauksessa sitten kympin viilapenkki.
Onko 2013 tullut jotain tiukennuksia koska viime vuonna (ja ilmeisesti edellisinäkin) katsuri katsoi että loota oli paikalla ja sillä selvä?
Ainiin ja leimalla savuarvo 0,16. Taitaa olla kone tikissä...:)

Itehän tuossa jo totesitkin että laite voi olla mikä vain, ei välttämättä viilapenkki. Laki edellyttää huoltoauton olevan varustettu "tarvittavin työkaluin ja laittein".
Ei oo mitään tiukennuksia tullu.

0,16 eli kone nälkäkuurilla, soppaa se haluis lisää. :)

vartiainen
11.06.2013, 21:08
Eipä maha trafilla lukea lapuissa että viilapenkki pakollinen, tainnu olla katsurilla vaan väärä tulkinta tai joku viilapenkki fetissi;). Työkalulaatikko taitaa olla ainu "pakollinen", muut voi olla vaikka 10€ porakone ja räikkäsarja.
Työkalulaatikko siellä onkin ja laatikossa työkalut. Mutta pitää olla korjausLAITE. Kauheesti se inssi kurkisteli sen viilapenkin perään ja sitten kun sanoin ettei ole eikä oo ikinä ollutkaan niin siihen tuli sitten toinenkin inssi toteamaan että kyllä se pitää olla. Sitten jälkeenpäin kun soitin varsinaisten katsastustulosten perään (eli jarrut, savut yms.) niin sanoivat että pakollisena pitää olla myös huoltoLAITE mikä voi olla hitsauskone, mankeli, viilapenkki, muu-mikä.

RIPAX
11.06.2013, 22:01
Joku vuosi sitten ku mä leimasin huolto auton ni piti olla "vähintään kaksi kiinteästi liitettyä huoltovarustetta" ja mä laitoin lapion ja rautakangen ja hyvin kelpas,mitenköhän nykyään suhtauduttaisiin...

Nikuzai
11.06.2013, 22:34
Olipahan hetken aikaa meillä patrolli mikä oli huoltoauto ja varusteissa luki "."
Eli ei mitään ollut varuste kohdassa :D
Viilapenkki ja pakki siihen tosin katsasastettiin, ettei tule ongelmia ja kun ne sopivasti kuskin penkin alle sopi :p

Pari pajeroa ollut missä toisessa oli kaksi työkalu pakkia ehtona, muttei mitään muuta edes kuulemma kats. paikan koneellakaan :confused:


Tuttu teki hj 60;stä huolto autoa niin takaluukun alaosaan ei kuulemma saanut viilapenkkiä katsastettua, mutta sellainen perhopuristin kyljessä takakonissa kelpasi. siihen oli kuulemma erittäin mainio lukita vararengas pystyyn :cool:

BJ-40/76
11.06.2013, 23:18
Ite oon aina laittanu leiman ajaksi viilapenkin jonkun satunnaisen kasimillin pultin alle yhestä nurkasta ja ottanu leiman jälkeen pois.

Jos oteessa tuo viilapenkki mainittu, ja se ei ole mukana ajossa, vaikkapa poliisit/tulli/katsastusmiehet taikka vain kateelliset naapurit "polttaa" sinut tuosta, niin voi paukkua sellaiset verot, että millään muotoa eivät ole kohtuullisia.
Toki tullauspäivä/käyttöönottopäivä yms voi vaikuttaa alentavasti useita tonneja....

siis en haluais olla "vero vartija" mutta tuo verottaja on niin kylmä ja kohtuuton kansantajussa, että jos edes yksi harrastaja säästää muutaman tonnin veroja tonnin autosta, siis jotka ovat ulosottokelpoisija....

Eskimo
12.06.2013, 07:04
Kympin yleismittari sinne lootaan niin tulee sähkömiehen huoltoauto :)

OPA
12.06.2013, 07:57
Yhdellä kaverilla oli 24 voltin autossa jännitteen alennin 24v->12V, joka toimitti kiinteän laitteen virkaa. siitä sai sitten virtaista myös muut 12v laitteet. =)

Hessu888
12.06.2013, 11:32
Mulle neuvoi katsuri aikanaan, että 2kpl pitää varusteita olla ja varusteet kannattaisi pultata sen takia kiinni, ettei vahingossa yllätetä tien päällä ja sillä hetkellä ei sitten olisikaan noita mukana. Suositteli työkalulaatikkoa ja sen päälle pientä ruuvipenkkiä ja ne kirjoitettaisiin sitten otteeseen. Jos otteessa olisi lukenut esim. lenkkiavain eikä sitä olisi ollut tien päällä, niin verot olisi mennyt maksuun...

Niin kuin katsastuksessa muutenkin, myös tässä asiassa taitaa tulkintoja olla vähintään yhtä monta kuin on katsastusmiehiä olemassa.

NorthRider
12.06.2013, 12:51
Nyt kun tuo leimalle meno alkaa olla taas ajankohtanen ja tuo mun pätkä paje on henkilöauto.Niin oli tälle katastuksele tarkotus muuttaa h-autoksi. Ja säännöisä lukkee että painoa pittää olla vähintään se 1800kg. Nii milläs mie taion tuohon 150kg lissää painoa?? Hyviä ja halpoja keinoja saa laitella tulemaan. Ja jos mie laitan sinne tk-pakin, niin lasketaan ko painoksi joka ikinen hylsykin mitä siellä on?? Ja mites vararengas, kattoteline puskurit yms jälkeenpäin lisätty paino?? :rolleyes: Eikös se olis helkppo lyyä kaikki kotelot vaan lattaa tms. raskasta täyteen :D ja pohjaan hepata "mallinvuoksi" mahd. paksusta värkistä semmonen "muka panssari" :D

-MaTTi-
12.06.2013, 12:59
Ja säännöisä lukkee että painoa pittää olla vähintään se 1800kg. Nii milläs mie taion tuohon 150kg lissää painoa?? Hyviä ja halpoja keinoja saa laitella tulemaan.

Aika helposti painaa jo alun 1700 kg kun ajaa vaan vaakalle. Isommat renkaat alla lisää painoa vaivihkaa myös jopa kymmeniä kiloja.

Järeestä vanerista työkalulaatikko, siihen ruuvipenkki päälle ja vaikka alasin pulteilla lattiaan kiinni, vaikka 5 mm pellin päälle, niin äkkiä on 1800 kg rikki. Ja tankki täynnä mitataan.

vartiainen
13.06.2013, 08:32
Semmosta piti vielä kysyä et kun katsurin mielestä auto oli kauhean korkea ja jouset vihreät niin olisi pitänyt muutoskatsastaa. Että onko siinä joku raja millon pitää muutoskatsastaa kun tässä on +60mm jouset ja 235/85/r16 renkaat.

-MaTTi-
13.06.2013, 10:30
Semmosta piti vielä kysyä et kun katsurin mielestä auto oli kauhean korkea ja jouset vihreät niin olisi pitänyt muutoskatsastaa. Että onko siinä joku raja millon pitää muutoskatsastaa kun tässä on +60mm jouset ja 235/85/r16 renkaat.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.p df
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä.

Jam0
13.06.2013, 12:05
Piti käydä oikeen kurkkaamassa mitä oman hodarin otteessa lukee: "Varustettu kiinteällä työkalulaatikolla työkaluineen"
Takatilassa on tosiaan muovinen pikku pakki pultattuna lattiaan kiinni ja siellä muutama lenkkiavain+ruuvari sisällä. Just viime viikolla hommasin auton, saas nähdä tuleeko sanomista kun tota ekaa kertaa menen katsastamaan

Krisse
13.06.2013, 14:01
Näitä 'siitä yli mistä aita on matalin' -huoltoautovarusteluja kun lukee niin aina tulee mieleen että miksei sitä voi tehdä kunnolla niin että varusteista on sitten jotain hyötyäkin.

Omassa ei tuota ruuvipenkkiä ole (varusteina työkaluvarustus ja vinssi) mutta muutaman kerran sitäkin olisi metsäremonttien yhteydessä kaivattu, ja jos sellainen olisi sitten jollain popniiteillä kiinnitettynä ollutkin jossain konepellin äänieristepahvissa niin mitään hyötyähän siitä ei olisi ollutkaan.

vartiainen
13.06.2013, 15:45
Näitä 'siitä yli mistä aita on matalin' -huoltoautovarusteluja kun lukee niin aina tulee mieleen että miksei sitä voi tehdä kunnolla niin että varusteista on sitten jotain hyötyäkin.

Varmaan siksi ettei juuri kukaan tarvitse oikeasti huoltoauton varustusta normikäytössä ja ne jotka harrastavat sellaista, varustelevat autonsa muutenkin tarpeen mukaan. Itsellä kulkee autossa moottorisaha ja raivaussaha, lisäksi käytän tätä nelivetoautoa erilaisten veneiden laskussa ja talvisin tiluksien tarkastelussa. Minkäänmoista tarvetta työkalulaatikolle saati työkaluille saati ruuvipenkille en ole keksinyt toistaiseksi... Käytännössä sama auto riittäisi pelkkänä pakuna aivan hyvin, jos se olisi mahdollista. Verotus tähän ajaa.. :D

impi80
13.06.2013, 19:36
Itellä -90 Patrol ja otteessa lukee: Työkalulaatikosto ja käsityökalut. Hyvin ovat kelvanneet, viimex eivät edes tutkineet mtn.

-MaTTi-
13.06.2013, 20:53
Näitä 'siitä yli mistä aita on matalin' -huoltoautovarusteluja kun lukee niin aina tulee mieleen että miksei sitä voi tehdä kunnolla niin että varusteista on sitten jotain hyötyäkin.
Samaa itekkin ihmetelly, kymmeniä huoltoautoja nähny ja ani harvoin on ollu oman maun mukainen. Takaloosteri kun on pakko olla tyhjä, niin miksei siellä vois olla kunnolliset vetolaatikot ja vermeet niin että niitä vois oikeesti käyttää? Ihan jo siistin yleisilmeen takia. Jotai tämmöstä haen takaa: https://www.google.fi/search?q=landcruiser+drawer+system&client=safari&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MhW6UZ-2HqHw4QTlpYCoDg&ved=0CDEQsAQ&biw=480&bih=268

Yleensä se muovinen tarjoustalon pakki itseporautuvilla lattiassa kiinni ja ruuvipenkki jossai pyöräkotelon päällä. Tosi tökerön näköistä ja käytettävyys sitä myös. Härskeimmillään oli hyvinki terveen oloisen 2000-luvun Rangeen pultattu ruuvipenkki paksun kankaisen lattiamaton läpi takajalkatilaan, siis sellasen irtonaisen herrasväen kuramaton läpi. :eek: Että ei sitä ees viititty siirtää sivuun... Käsittämättömiä taukkeja.

Rölli
13.06.2013, 21:41
Samaa itekkin ihmetelly, kymmeniä huoltoautoja nähny ja ani harvoin on ollu oman maun mukainen. Takaloosteri kun on pakko olla tyhjä, niin miksei siellä vois olla kunnolliset vetolaatikot ja vermeet niin että niitä vois oikeesti käyttää? Ihan jo siistin yleisilmeen takia. Jotai tämmöstä haen takaa: https://www.google.fi/search?q=landcruiser+drawer+system&client=safari&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MhW6UZ-2HqHw4QTlpYCoDg&ved=0CDEQsAQ&biw=480&bih=268

Yleensä se muovinen tarjoustalon pakki itseporautuvilla lattiassa kiinni ja ruuvipenkki jossai pyöräkotelon päällä. Tosi tökerön näköistä ja käytettävyys sitä myös. Härskeimmillään oli hyvinki terveen oloisen 2000-luvun Rangeen pultattu ruuvipenkki paksun kankaisen lattiamaton läpi takajalkatilaan, siis sellasen irtonaisen herrasväen kuramaton läpi. :eek: Että ei sitä ees viititty siirtää sivuun... Käsittämättömiä taukkeja.


Mää väkästelin aikanaan tuollaiset lootat vaikka ei huoltoauto olekkaan.
Noissa pysyy mukavasti kaikki matkassa tarpeellinen pikkutavara ja ovat helposti/nopeasti otettavissa vaikka kontti olisi täynnä kaikkea muuta romua.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2685&pictureid=73212

Esko90
13.06.2013, 21:52
mulla riitti katsurille ku oli kiintesti asennettu vetotyökalulaatikko, rautakanki, tunkki ja kompura eikä mittee muuta

ssuvik
14.06.2013, 09:14
Takaloosteri kun on pakko olla tyhjä, niin miksei siellä vois olla kunnolliset vetolaatikot ja vermeet niin että niitä vois oikeesti käyttää? Ihan jo siistin yleisilmeen takia. Jotai tämmöstä haen takaa: https://www.google.fi/search?q=landcruiser+drawer+system&client=safari&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=MhW6UZ-2HqHw4QTlpYCoDg&ved=0CDEQsAQ&biw=480&bih=268


Onhan tuollaisia nähty palstallakin useita :) Mullakin oli hodarissa, koko ajan "täydellinen" työkalusatsi kulki mukana, kun tarvetta niille töiden puolesta oli. Nyt se tosin lähti kun koko auto kokee muodonmuutoksen.

BJ-40/76
14.06.2013, 11:31
Siis yhdessäkin pajerossa oli noin 4cm leuvoilla oleva ruuvipenkki jonkin olemassaolevan kierteeseen ruuvattu yhdellä pultilla, ja keskellä autoa: siis pitää olla pituutta vähintään 2 metriä, että yltää maasta pitäen käyttämään kontaltaan, taikka sitten alta 1,5 metriä, että sopii kontalleen etupenkkien taakse...:cool:

Kun tein taannoin omasta HJ-61:stä huoltoauton, niin pistin talaluukun alareunaan 19mm vanerin, ja siihen 5" ruuvipenkin vänkärin takanurkkaan:
siis ruuvipenkki tuli ulos, kun avasi luukun, ja sopivalla korkeudella käyttää.
Ja sitten tein "laatikoston"; semmoinen väliseinä/näkösuoja, että sen alle sopi 2 kpl muutolaatikoita.

Tuosta hj-61:stä olen montaa kestaa muistellut tuota ruuvipenkkiä, kun jotain olisi pitänyt saada kiinni jonnekkin, jopa muutaman kerran mittailin hdj:n takaluukkua, että jos tekisi samanlaisen ruuvipenkki virityksen.

Ja noiden työkalulaatikoiden yms. kiinnitys: kerran cruiserin kaataneena, muistaa aina kuormatessa katsoa pikkuisen miten raskaammat kamat tulee kiinni... Nimittäin vielä elävästi muistan sen tunteen kun pyörittiin sekaisin tunkin, vararenkaan, kirveen yms kanssa:o

vartiainen
14.06.2013, 16:17
Noniin, oli ylimääräistä aikaa joten kävin vielä huvin vuoksi istuskelemassa (toisella) konttorilla parisen tuntia ja auto on nyt N1G (ennen N1 paku) ja korotus löytyy papereissa. Uuskoppasen tai vanhakoppasen LäJän korkeustietoja ei löytynyt Trafin tiedoista (ahaa?), jotenka mittasivat korkeuden navasta kaareen ja merkkasivat paperiin. Työkalulaatikko tai viilapenkki eivät katsuria kiinnostaneet. :)

khonkonen
14.06.2013, 17:03
Ja tankki täynnä mitataan.

Mulla katsuri vähensi 30 kiloa mitatusta painosta kun oli tankki täynnä. Sano ettei sitä lasketa painoon. Tosin paino tuli ilman sitäkin täyteen.

Nikuzai
14.06.2013, 18:16
Miksei sitä valmista voi muuttaa sellaiseksi kuin haluaa eli laittaa ne laatikot sinne.


Ei se auton hinta nouse vaikka lattiaan pulttaisi 1500€ edestä laatikostoa ja puristinta ja jos tarvii isomman tilan roinan kuljetukseen niin ne laatikostot on vaan haitolla.

Kaikki mitä huoltoautoja on myyty ei ostajaa ole kiinnostanut vähääkään ne laitteet mitä siellä on kunhan on, ettei tartte katsastukseen niitä ostella.

FinnDRZ
14.06.2013, 19:15
Miksei sitä valmista voi muuttaa sellaiseksi kuin haluaa eli laittaa ne laatikot sinne.


Ei se auton hinta nouse vaikka lattiaan pulttaisi 1500€ edestä laatikostoa ja puristinta ja jos tarvii isomman tilan roinan kuljetukseen niin ne laatikostot on vaan haitolla.

Kaikki mitä huoltoautoja on myyty ei ostajaa ole kiinnostanut vähääkään ne laitteet mitä siellä on kunhan on, ettei tartte katsastukseen niitä ostella.

Ja miksihän niitä kriteerejä kiristetään? Voisiko olla, että "huoltoauto" on sellainen lainsäätäjien mielestä, että sitä myös käytetään johonkin huolto- tai työkäyttöön??

Jos ei perse kestä ajella bensakoneella... :)

vartiainen
15.06.2013, 06:14
Ja miksihän niitä kriteerejä kiristetään?
Lähinnä siksi, että autoilijoita on niin helppo kupata. Suomen ajoneuvoverotus ja nykyinen "ympäristöperusteinen" käyttömaksusirkus ei ole mitään muuta kuin rahan lypsämistä. Kun autokanta on 0,4% koko maailman autoista, on haihattelua edes olettaa että maapallo pelastuisi kun HJ61 henkilömallin omistajalle lähetetään reilun tonnin lasku vuodessa +niistetään vielä polttoaineverotuksen kolehti...Jos sellaisella autolla pitää/tarvitsee ajaa mutta ei kiinnosta maksaa niin siitähän mennään missä aitaa ei ole, kyllä tämä on päivänselvää.

Ensin

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806177811782_uu.shtml (http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806177811782_uu.shtml)

Sitten

http://www.uusisuomi.fi/raha/24964-katainen-ei-armahda-dieselkuskeja (http://www.uusisuomi.fi/raha/24964-katainen-ei-armahda-dieselkuskeja)

Ei päätä ei häntää.

-MaTTi-
16.06.2013, 10:49
No, matkailuautoille ainakin on tulossa tiukennettuja ehtoja verovapaudelle Trafista. Ai mikskö, no olisko nämä vaneri-klaffisänkyiset verhoilemattomat peltikoriset "retkeilyautot" syynä...? :rolleyes:

vartiainen
16.06.2013, 11:54
No eipä täällä muuta osatakaan kuin kieltää, rajoittaa ja verottaa...

Tapsa
16.06.2013, 19:16
Monta asiaa on pilattu menemällä siitä, mistä se aita on matalin... Eihän tuo sanontakaan ole tyhjästä syntynyt.

vartiainen
16.06.2013, 19:23
Monta asiaa on pilattu menemällä siitä, mistä se aita on matalin... Eihän tuo sanontakaan ole tyhjästä syntynyt.
Kun katsoo suomalaista autokantaa niin sanonta kyllä pätee aika hyvin valtion verotustoimintaankin. Kiristämällä ja korottamalla on saatu aikaiseksi yksi Euroopan iäkkäimmistä autokannoista. :D Samaan tapaan on ryssitty ruokakorin hinnat ja kaikki muukin tarpeellinen mitä ihmiset elääkseen tarvitsevat.