View Full Version : Puoliperävaunu tai varsinainen perävaunu henkilö- ja pakettiautoon
Tämmönen lakipykälä tulossa voimaan 1.10.2013
32 §
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-
luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai
O2-luokan keskiakseliperävaunun, O2-luokan
puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen
perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon
kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen
perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen
kytkentään soveltuva sekä täytettävä
perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana
tai myöhemmin voimassa olleet tekniset
vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon
kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen
perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1
päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä
tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin
voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat
tekniset vaatimukset.
Ei muuta kuin villejä visioita vetopöydästä Hiluxin lavalle suunnittelemaan. :D En vaan tiedä minkälaisia (työntö?)jarrulaitteita tuommoiselle on euro-alueella olemassa... vai pitääkö tehdä jenkkityyliin sähköjarruinen peli.
Asiallista !!!!!!!!!!!?! ;)
Sähköjarruthan ois helpoimmat, mutta mitenkäs niissä tuo abs-järjestelmä.. Mahtaakohan niissä olla? Kaiketi nykypäivän perävaunussa pitää olla abs-jarrut että kelpaavat? Jos siis ei ole työntöjarrullinen vaan polkimesta toimiva. Pitääköhän ostaa jenkkilästä ramin perään joku vanha puoliperä joka on otettu käyttöön joskus vuonna x. Eikait sitä lasketa uudeksi kun maahantuodaan Suomeen ja rekisteröidään täälä?
Pitääköhän ostaa jenkkilästä ramin perään joku vanha puoliperä joka on otettu käyttöön joskus vuonna x. Eikait sitä lasketa uudeksi kun maahantuodaan Suomeen ja rekisteröidään täälä?
tossa yllä puhutaan vaan henkilö ja paketti autoista. eiköhän toi dodge oo kuorma-auto tai siis kevyt K-A
saahan siihen laittaa vetokoukun keskelle lavaa mutta ongelmaksi tulee työntöjarrun vaatima tila lavalla.
flatbed mallissa olis helpompi toteuttaa
ja kärryn vetoaisaa ei saa ainakaan hyllytavarana , jos on toi alkuperäinen lava, ellei nosta koukkua laitojen yläpuolelle ;)
kyllähän näitä kyseltiin jossain vaiheessa..
ja joko noita sähköjarruja hyväksytään suomessa??
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92654
Joo, arvottii näitä joskus...
Mut hyvä jos toteutuu jotenki järkevästi.
tossa yllä puhutaan vaan henkilö ja paketti autoista. eiköhän toi dodge oo kuorma-auto tai siis kevyt K-A
saahan siihen laittaa vetokoukun keskelle lavaa mutta ongelmaksi tulee työntöjarrun vaatima tila lavalla.
flatbed mallissa olis helpompi toteuttaa
ja kärryn vetoaisaa ei saa ainakaan hyllytavarana , jos on toi alkuperäinen lava, ellei nosta koukkua laitojen yläpuolelle ;)
kyllähän näitä kyseltiin jossain vaiheessa..
ja joko noita sähköjarruja hyväksytään suomessa??
Niinpä tosiaan hoksannutkaan tota. Eikös katsurit näitä kohtele vähä niinku hiluxejakin?? :D
Näissä jenkki pikapeissa on kaiketi ollu ainakin ongelmana vetolaitteiden hyväksyntä jutut ja jarruhommat, juuriki sähköjarrujen osalta.
Nettiautossa oli hiljattain myynnissä se punanen Ford econoline jossa oli mikroautonkuljetus-asuntovaunu-puolikas. Soittelin myyjälle että miten on mahdollista, niin koko putki on tuotu uutena Suomeen joskus 90-alusta ja kun se on aina ollu yhtenä pakettina ja auto on tehty sitä perävaunua varten jne niin se voidaan hyväksyä. Jonku vuosiluvun se sano jostain 2000 alusta jonka jälkeen pitää olla ABS-jarru systeemit jne. Oli kuulemma silti 5 tuntia tehty vuosikatsastusta sille yhdistelmälle. Ja tosiaan se oli myös kevyt k-a.
Tuollaisia sovelluksia: http://owendcollins.com/assets/Neuson%20&%20Owen.jpg
https://www.google.fi/search?q=land+rover+5th+wheel+trailer&tbm=isch&ved=2ahUKEwjE_uq187LxAhWHsSoKHRZHCAgQ2-cCegQIABAC&oq=land+rover+5th+wheel+trailer&gs_lcp=ChJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWcQAzIECCMQJ1CnfVi nfWDwngFoAHAAeACAAdgBiAGSA5IBBTAuMS4xmAEAoAEBwAEB&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=pNvVYMScHofjqgGWjqFA&bih=709&biw=1280&safe=off
Siitä vaan sitte kopioimaan :D http://www.youtube.com/watch?v=Py7C-Yefb7A
Mitenkäs noissa jarruissa suhtaudutaan semmoseen, että olis nesteohjatut paineilmajarrut perävaunussa? Joissakin Defendereissähän on semmonen venttiili johon menee jarrunesteen paine ja se ohjaa paineilmajarruja. Autossa olis nestejarrut ja perävaunussa paineilmajarrut. Luultavasti ei kelpaa Suomessa :confused:
IironSika
11.06.2013, 22:09
Kuinkas tuollaisessa puoliperävaunu+vetokita lavalla-ratkaisuissa toteutetaan nykysäädösten kärryn vetoaisamääräykset?
Mitenkäs noissa jarruissa suhtaudutaan semmoseen, että olis nesteohjatut paineilmajarrut perävaunussa? Joissakin Defendereissähän on semmonen venttiili johon menee jarrunesteen paine ja se ohjaa paineilmajarruja. Autossa olis nestejarrut ja perävaunussa paineilmajarrut. Luultavasti ei kelpaa Suomessa :confused:
Luulisi kelpaavan onhan niitä suomessa rakenneltukkin ja myös sellaisia ainakin tradereissa oli, että ilmalle muutettiin taka-akseli suomessa ja edessä oli normaalit neste jarrut jotta saatiin kärryyn ilmajarrut.
Ja tommoista yhdistelmää saa ajaa 18 vuotta täyttänyt ilman ammattipätevyyttä ammatikseen.
Ja yhdellä kurssilla opettaja sanoi että todennäköisesti noi sähköjarrut tulee noihin yleistyyn.
BJ-40/76
11.06.2013, 23:40
Nykyisillä työntöjarruilla olisi suhteellisen helppo rakentaa, pitäs vaan saada tehtyä "liukupöytä", joka olisi "direktiivin" mukaan hyväksytty, ja sitten vielä se, että pitäisi jostain löytyä taloudellisia paukkuja, että joku tekisi/hyväksyttäisi vetoaisan, joka on esim. 12m pitkä, ja lyhennettävissä.... ja akseleiden kiinnitys mallia 250mm jako.
Tuohon vetoaisaan liittyy jännä ominaisuus; veturin aiheuttamaa kuormitusta vois rajata 1/5? osaan maksimista, toki se on marginaalinen tekijä, onko veturin massat 2,5 vai reilu 30t...
KoniJeep
12.06.2013, 00:05
http://www.youtube.com/watch?v=0K25Cd3yZKU
Kuinkas tuollaisessa puoliperävaunu+vetokita lavalla-ratkaisuissa toteutetaan nykysäädösten kärryn vetoaisamääräykset?
Puoliperävaunussa ei ole vetoaisaa. Eli asiaa ei käsitellä.
IironSika
12.06.2013, 13:03
Puoliperävaunussa ei ole vetoaisaa. Eli asiaa ei käsitellä.
Aivan, totta tosiaan.
tekniikkamies
12.06.2013, 13:39
Itse näkisin, että monilla tuottaa vaikeuksia jo 750 kilon jarruttoman kevytperävaunun asianmukainen käyttö...
Jos johonkin vähän järeämmän perävaunukaluston suuntaan siirrytään kuin tavanomaisella vetokuulalle kytkettävän, tulisi myös jarrut viedä työntöjarrua paremmalle tasolle.
Onneksi "tavikset" ei vetele pahemmin edes niitä 3500 kilon vaunuja vaan tyytyvät siihen halpaan 750 kilon pilipalikärryyn.
Itsellä on jarrullinen Farmi eli Respo keinuteliperäkärry. Minun mielestä vaikka joku 5000 kilon kokonaispainoluokkaan rakennettu kipillä varustettu keinutelikärry vaikka tasaisena lavettina olisi kätevä kunhan jarrut rakennettaisiin rekkatyyliin asianmukaiseksi.
Tässä kanssa ihan mielenkiintoinen yhdistelmä vuodelta 2008 Ahvenanmaalta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/56139170/sekalaiset/kuvia/ahvenanmaa_elokuu_2008/jontikka.jpg
Ja yhdellä kurssilla opettaja sanoi että todennäköisesti noi sähköjarrut tulee noihin yleistyyn.
Jos tämä pitää paikkansa, niin on ehkä yksi parhaista asioista pitkään aikaan mitä peräkärryn vetämiseen tulee.. toinen on tämä että saa vetää noita "hanhenkaula"- kärryjä pickupilla.
Pääsee tämäkin maa pikkuhiljaa järkevään touhuun näissä peräkärryasioissa. Ihmeellistä pelleilyä ollut, kun painonjakauman kannalta (= ajoturvallisuuden ja ajokäytöksen) parhaat mahdolliset kärryt on olleet kiellettyjä.
Ihmeellistä pelleilyä ollut, kun painonjakauman kannalta (= ajoturvallisuuden ja ajokäytöksen) parhaat mahdolliset kärryt on olleet kiellettyjä.
Niinpä ja nämä ns. "vetopainot" eli auton valmistajan sallimat perävaunumassat ovat kärryn pyörien kautta maahan välittyviä massoja eli kytkentämassasta puhutaan.
Eli jos pickupilla on 1000 kg kantavuus ja 2500 kg "kärrypaino", siihen voisi kytkeä ja kuormata täyteen laillisesti puoliperävaunun jossa tulee 1000 kg vetopöydälle ja 2500 kg telille. Kärry jos painaa sen tonnin niin kantavuutta siis 2500 kg, normil-keskiakseli-2500 kg lavettikärryllä ei kantavuutta oo lähellekkään kahta tonnia.
Eli siis puoliperävaunulla vois viedä isompia kuormia kuin nykyisillä keskiakseliperävaunuilla, vaikka vetopainot samat.
Jep. Tuo oma "mettäkone" lavetti on hemmetin hyvä esimerkki siitä miten perseestä tommonen keskiakseli perävaunun kuormaaminen voi olla. Joko täysperä tai puolikas samanlailla kuormattuna niin kummallakaan ei olisi mitään ongelmaa.
Tuo keinuteli ei kyllä tuo ainakaan mitään lisäarvoa näihin painavempiin kärreihin. Päin vastoin se on vielä tarkempi kuormattava.
Ja tuo sähköjarru tms. polkimesta toimiva jarru olisi myös enemän kuin toivottu ominaisuus noin talvikelejä ajatellen.
Ja tuo sähköjarru tms. polkimesta toimiva jarru olisi myös enemän kuin toivottu ominaisuus noin talvikelejä ajatellen.
Todellakin! Tuli viimetalvena juuri todettua työntöjarrullisen kärryn hienous. Ramissa mutikat alla, vauhtia 50 ja semmonen kiva kylätie. Aloin jarrutteleen T-risteykseen ja perässä traileri ja pajero kyytissä. Ramista meni samantien renkaat lukkoon ja kärry vaan työnsi eikä himmannu yhtään. Onneks siitä risteysalueelta löyty sen verran pitoja, että lopulta kuitenki pysähty. :o
tekniikkamies
12.06.2013, 17:14
JTuo keinuteli ei kyllä tuo ainakaan mitään lisäarvoa näihin painavempiin kärreihin. Päin vastoin se on vielä tarkempi kuormattava.
Hyvin se ainakin traktorin perävaunuissa toimii!
Omasta mielestä se on aika hyvä myös tavallisella vetokuulalla vedettäessä koska kärry/kuorma ei keiku ja hypi miten sattuu vaikka tie olisi vähän huonompikin. Omassa kärryssä keinutelin lisäksi lehtijouset ja iskarit.
Traktoreissahan painoa saa tulla reilusti aisalle. Minun mielestä runsaampi aisapaino sopisi myös kevyempään käyttöön ainakin siinä tapauksessa jos kärry kytkettäisiin jonkinmoiseen vetokitaan pickupin lavalla. Tällöin myös aisat pitäisi olla vahvempia.
Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi :D
http://www.fifthwheeleurope.eu/en/product/flatbed-trailer-bevf62.html
tekniikkamies
14.06.2013, 09:24
Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi :D
http://www.fifthwheeleurope.eu/en/product/flatbed-trailer-bevf62.html
Löytys niille RAMeillekin silloin järkevä käyttötarkotus!
Omasta mielestä tuo linkin kärry olis parempi korkeammilla renkailla, vaikka jollain Sprinteristä tutuilla 225/70/15 C renkailla.
Meikäläisen suosikkijousituksiin ei kuulu kumivääntöjouset vaikka niissäkin parempia ja huonompia on. Ilmajouset olis tietenki makeet!
Kuseekos tää homma kuitenkin siitä jos kärry käy vain yhteen autoon, tuleeko silloin kallista kärryä hommattua?
Kuseekos tää homma kuitenkin siitä jos kärry käy vain yhteen autoon, tuleeko silloin kallista kärryä hommattua?
Noi linkin takana olevat kärrythän on melkeen kun jotain assemssia johon vaan laitettu joutsenkaula. Yhdessä kuvassa näkyy lavamallin defen perässä ja siinäkin on tuo kaula tosi lähellä lavaa. Ei kärsi vetää paljo muuta kun tasasella tiellä :D
Joka autossa tarvis olla tuo vetopöytä lavalla, 13napanen pistoke ja sinne vedetty jarrupolkimelta signaali. 10senttiä näky olevan vetopäässä säätövaraa. Sinänsä fiksu tuossa kärryssä on se, että sähköjarrujen ohjausboxi on tuola kärryssä ja se haistelee itse vaadittavan jarrutehon kuormituksen mukaan. Autosta tulee vaan pelkkä jarrutuskäsky. Jenkeillähän on niin että autossa on se jarrujen ohjauslaite ja siitä itte manuaalisesti säädetään jarrutusteho.
Kyytiin pari pätkämaasturia ja menoks :cool:
http://www.fifthwheeleurope.eu/data/articles/images/a1f5df9472dece18c610bf030e8990da.JPG
Siitä tilaukseen. Tää pykälähän oli nyt hlöautoihin ja pakuihin, mutta miksei esim ramiin voisi laittaa tommosta vetopöytää vois laittaa ja tommosta kärryä perään. Tosin toi joutsenkaula tarvis olla vähä korkeempi :D
http://www.fifthwheeleurope.eu/en/product/flatbed-trailer-bevf62.html
http://www.youtube.com/watch?v=8fSSzuqy6-Q#!
Hyvin suojatut liittimet suolakylvyssä :)
Heti ensimmäinen rajote kärryyn.. Ei saa vetää kuin kesällä kuivalla kelillä :D Vois kuvitella että tohon tulis joku suojakansi päälle vielä. Ei noista Alankomaista tosin tiedä vaikkahan olisivatki noin tyrkyllä tuola alustassa.
BJ-40/76
14.06.2013, 10:33
En tiedä minkälaisia ohjainlaitteita noilla jenkeillä on, mutta ainakin ainakin ennen olivat lievästi sanottuna "kauniin kesäpäivän avustimia" -> Nuo suomessa käytettävät työntöjarrut toimii huomattavan hyvin; oikein käytettynä ja -huollettuina/kunnossa olessaan
Toki sitten, kun aletaan siittämään yhteen auton tietokonetta/kärryn tietokonetta, niin päästään varmaan parempaan tulokseen.....
Aikanaan traktoreissa oli kärryn jarrut vastaavia, toki vieläkin jotkut, ON/OFF tyypisiä, ja toimii telikärryssä; jos jarrut vain toisessa akselissa!
Vanhemmat rekkakuskit varmaan muistaa ajan ennen kärryn ALP(?) venttiilejä.... nuppi täynnä, kuormain perässä, niin talvikelillä tyhjä kärry oli "heti" poikittain, kun jarruvalot syttyi.... (joissain kärryissä oli isäntälinjan asennuksella oma paineenalennin, ja sen ohitushana...)
p.s aletaan saamaan noista puolikkaan veturi- pik-up: eistakin vähän enemmän DSL- veroja:cool:
Hotellin ikkunan alla on juurikin esimerkki ruotsalaisesta vetopöydällisestä kevytkuorma-autosta. Perävaunua varten paineilmat. Toisenkin vastaavan Ivecon bongannut täällä kukkakauppiaan torikärryn vetäjänä.
Tässäkin asiassa malli tulee Ruotsista?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=330&pictureid=133053
Tarkemmin kun aamusella tuota katselin, niin siinähän onkin saksalaiset kilvet.
Yks päivä naureskelin töissä saksalaisissa kilvissä olevaa "neljä pyttystä rekkaa". 818 Atego + vasikka (eli keskiakseli peräkärry).
Oli vaikuttavan näköinen lastauslaiturissa. :D Vuoroonsa odotteli scania ja pari turkkilaista 1844 Actrosta perässään 3 akselinen puoliperä.
http://www.youtube.com/watch?v=8fSSzuqy6-Q#!
Hyvin suojatut liittimet suolakylvyssä :)
Toihan on näemmä täkäläisetki direktiivit täyttävä jarrulaite. Oli LED-sensoria ja akselin asentotunnistinta eli kuormantuntevaa anturia... Mitenhän tuo tarkalleen ottaen toimii?
Mikähän se ledi siinä etulaidassa oli? Käsitin että joku merkkiledi vain :confused: Kielitaito kun ei oo paras.. Sen verran aukes että kaiketi kun lähdetään kärryä vetään niin jarrua pitää painaa ensin 3 kertaa että toi järjestelmä aktivoituu tai jotain :D
Mikähän se ledi siinä etulaidassa oli? Käsitin että joku merkkiledi vain :confused: Kielitaito kun ei oo paras.. Sen verran aukes että kaiketi kun lähdetään kärryä vetään niin jarrua pitää painaa ensin 3 kertaa että toi järjestelmä aktivoituu tai jotain :D
Juurikin noin. Tuolta löyty näemmä vähä lisätietoo ja tuo toinen video: http://www.fifthwheeleurope.eu/en/product/electrical-braking-system.html
Eli siis täysin itsenäinen/autosta riippumaton järjestelmä. Tunnistaa kuorman ja jarrutusmomentin. Sen kun vaan lyö valotöpselin kiinni niinku ennenki, muuta ei tarvita.
Suht fiksulta vaikuttais toi systeemi, vielä kun noi sähkölaitteet olis niin suojattu ettei ekan talven jälkeen oo hapettunu ja ruostunu pilalle. Tuo kuormantunnistus homma on oikeestaan ihan ehdoton tossa perävaunujarrussa. Jenkkimallin manuaalisäädöllä kun otat täyden kuorman ja unohdat säätääkkin lisää tehoja isommalle niin siinä on hetken ihmeissään kun kärry työntää ihan pirusti :rolleyes:
Tässä oon katellu noita jenkkilän lavettipuolikkaita joita ne vetää fullsize lavureilla. Ovat melkeen järjestään 2.60 leveitä. Ei sitä saisi edes suomen pykälien mukaan vetääkkään, kun se puoliperävaunun leveyshän oli +35senttiä auton leveyteen, mitattuna etuakselin kohdalta. Fullsizet on siinä noin 2metriä leveitä.
Kevyemmissä perävaunuissa taisi olla vielä vähemmän toi leveyden ylitys?
Se ledi kertoo jos järjestelmässä on jotain vikaa, vilkkukoodien muodossa, kuten noissa isoissa kärryissäkin. Noihin jarrupurkkeihin (EBS) voi tehdä ajonvakautuksesta lähtien vaikka millaisia toimintoja, tosin sit tarvitaan jo ilmajousitus :)
edit/ Olikin tuossa Matin laittamassa linkissä tuo vilkkukoodi kerrottu.
Pari-kolme vuotta sitten Porvoon motarilla tuli vastaan yhdistelmä, missä oli uudesta Sprinteristä tehty puolikkaan vetäjä. Kärry oli mittasuhteiltaan autoa vastaava, pituutta ehkä joku 8 metriä. Sprinterissä oli 3 akselia :D Niin ja neukkujen kilvissä oli.
Äsken tuli 8-tiellä vastaan joku isohko paku (kenties Ducato) ja perässä oli varsinainen perävaunu. Veikeen näköinen yhdistelmä. Maatunnusta en kerinny kattoon mut keltapohjaiset kilvet oli.
Onhan noita täysperäkärryjä ollu jo pitkään suomen liikenteessä. Mut noi puolikkaitten systeemit kiinnostas enempi.
Ohan näitä. Säälittävää vaan kun toi kärry painaa 1100kg ja kuormaa saa ottaa vain 2400kg. Vetopituus 10.02m :)
http://gamma.nic.fi/~viliho/rotke/05082011067.jpg
En ole ennen pakun perässä moista kärryä ennen tienpäällä huomannut joten ei ollut edes tiedossa että niitä on kauemminkin saanut käyttää suomessakin.
Eipä tuollaisesta itselle kyllä olis ku haittaa juurikin tuon kärryn suuren omamassan takia (eli vetoauton pienen max vetopainon :( )
En ole ennen pakun perässä moista kärryä ennen tienpäällä huomannut joten ei ollut edes tiedossa että niitä on kauemminkin saanut käyttää suomessakin.
Eipä tuollaisesta itselle kyllä olis ku haittaa juurikin tuon kärryn suuren omamassan takia (eli vetoauton pienen max vetopainon :( )
Aiemmin noita ei ole saanut vetää kun kuorma-autolla. Tuleva sääntö ilmeisesti sallii tommosen kärryn vetämisen vaikka hiacella..?
Ja tuo kuvan pickis lienee kevy ka....
Kevyemmissä perävaunuissa taisi olla vielä vähemmän toi leveyden ylitys?
Ei oo tuota 35 cm leveempi -sääntöä enään nykyään voimassa.
Aiemmin noita ei ole saanut vetää kun kuorma-autolla. Tuleva sääntö ilmeisesti sallii tommosen kärryn vetämisen vaikka hiacella..?
Näin on, kuorma- tai linja-autolla saa vaan vetää toistaseks, lokakuusta eteenpäin myös henkilö- ja pakettiautolla.
Ja tuo kuvan pickis lienee kevy ka....
Niin en tiedä säännöstä, että pitikö olla oikeen kuorma-auto vai riittääkö kevyt k-a. Oon nähny vedettävän paripyörä paku-Ivecolla samaa kärryä joka kaiketi oli kevyt k-a. Tosin voihan sitä aina vetää, laillisuudesta ei oo tietoo. Matilla tietoa?
Mikä on kevyt-ka? Kuorma-autoja on kahdenlaisia: >3,5-12t eli N2 ja >12t eli N3. Tietysti näiden G-versiot myös. Eli etuveto-Ducato ja pulla-Atego on ihan samanarvoisia tässä mielessä.
Mikä on kevyt-ka? Kuorma-autoja on kahdenlaisia: >3,5-12t eli N2 ja >12t eli N3. Tietysti näiden G-versiot myös. Eli etuveto-Ducato ja pulla-Atego on ihan samanarvoisia tässä mielessä.
Eli siis kevyt k-a N2 riitti vanhalla säännöllä vetämään tota varsinaista perävaunua?
Raakakone
15.06.2013, 21:39
Tuollainen 3akselinen kääntyvällä etuakselilla olisi hieno peli esim oman "bobcatin" siirtelyyn..
ei töyssyt heiluttelisi autoa niin kovin, eikä lastauksessa tarvitsisi laittaa rotia kärryn laidan alle..
ennen vaan tullut haaveiltua tuollaisesta kun tuo vetoauto on hj, niin ei ole ollut mahdollista..
Eli siis kevyt k-a N2 riitti vanhalla säännöllä vetämään tota varsinaista perävaunua?
Joo, max. 3,5t O2-luokan täysperävaunu on kelvannu jo pitkään "kevyt-ka":n perään (kuten paaleja kuskaava Ram tuossa ylempänä kuvassa).
BJ-40/76
15.06.2013, 22:26
Eli siis kevyt k-a N2 riitti vanhalla säännöllä vetämään tota varsinaista perävaunua?
Kyllä riitti, mutta k.o yhdistelmälle ei tainnut riittää C1e, vaan piti olla CE, ja tämä on nyt käsittääkseni muuttunut:
Siis Lada Nivalla SAI vetää Kokonaispainoltaan isompaa kärryä Be-kortilla, kuin Noilla vajaa 3500kg omapainoisilla kuorma-autoilla C1e kortilla (toki kokonaispaino jäi yleensä pienemmäksi):cool:
-> mutta nyt k.o sääntö ei liene voimassa C1e:n suhteen? (siis aikanaan C1e:llä ei saanu vetää kärryä, minkä kokonaismassa on suurempi kuin vetoauton kokonaismassa!) siis jotain muutakin positiivista kehitystä on tapahtunut.
Mielenkiinnolla odotan niitä tilanteita, että joku äkkinäinen alkaa peruuttelemaan tuommoista täysperävaunua jossain ylläri paikassa....
Minulla on isompi veneen rovi tuommoisella vankkurikärryllä, ja etuakseli sopii kääntymään n. +-45 astetta, ja aika vekkuli peruuttaa, kun kokemusta ei ole paljoa, toki muutaman vuoden verran ko. kärrystä, ja yleensä peilit eivät suosi tuota 3,5m levyistä kuormaa...
Kortin osalta mulla onkin tuo homma ok, kun armeija tarjos bece-kortin :D Lähinnä tuo bj andyn kommentti sai miettimään, että riittikö tuo n2g rami vetämään tota kärryä.
Tossa kuvan hulcossa pääsi vetopöytä kääntymään vaikka ympäri asti, jarruvaijerit tosin rajottaa. Ramilla tuli monesti tehtyä tukkimiehen käännös ihan vaan huvikseen. Siitä hieno vetää tuo vankkuri ahtaissa paikoissa, että jos auto kääntyy ympäri niin kärrykin tulee. Ja jos auto ei mahdu kerrasta ympäri niin yleensä voi peruuttaa jonku verran jolloin saa auton kääntymään ja taas päästään ympäri.
Vankkurikin ihan mukava, mutta silti laittaisin ramiin sen puoliperän. Äkkiseltään kuitenkin helpompi peruutella ja painoa tulee autonki päälle.
BJ-40/76
15.06.2013, 22:57
Ohan näitä. Säälittävää vaan kun toi kärry painaa 1100kg ja kuormaa saa ottaa vain 2400kg. Vetopituus 10.02m :)
http://gamma.nic.fi/~viliho/rotke/05082011067.jpg
Aika mielekiintoisen näköinen paikka purkaa/lastata pyöröpaaleja.
Siis kuorman pitäisi olla jollain tavalla sidottu....
Yritän etsiä yhden rekisteriotteen kopion, on sitä M1 autoillakin...
Oltiin laittamassa pyöröpaaleja radan kurveihin kun oli asfalttisprintti tossa kylillä. Siks paalikuorman kanssa keskellä kylää. Tossahan on noi näkymättömät sidontaliinat :)
Eh, radan sulku= suljettu alue...
Laitettiin paalit edellisenä iltana joten ei ollu suljettu rata.
Ja sitten pysytään aiheessa.. :)
Joko on jarruista ja puolikkaista tullut jotain lisätietoa???
En tiiä sopiiko aiheeseen kun vetoautona kevytkuorma-auto, mutta laitan kuitenki..
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5965634
Ilmotuksessa kun kerrotaan että perävaunussa on paineilmajarrut niin siitä kiinnostuneena kysyin myyjältä, että minkälaiset jarrut autossa on..
Moi
Sprinterissä on normaalit, alkuperäiset nestejarrut. Ne on kunnostettu kesällä eli eteen ja taakse on uusittu jarrulevyt, jarrusatulat ja palat.
Sprinterin rungon välissä on sähkötoiminen paineilmakompressori, joka pumppaa ilman säiliöihin rungon sivulla. Perävaunun paineilmajarrujärjestelmä saa signaalin nestejarruista ja jarruttaa aina samaa tahtia kuin vetoauto.
Ja tämä mua kiinnostaiski, että mistä noita venttiilejä saa ja kuka niitä saa asentaa ja mitä maksaa :D
Heppistä kiinnostaa itteäkin et miten toi ilmajarru homma oikeen sit toimii :confused: :confused:
Ja ennenkaikkea saako niitä autoon kuin autoon :eek:
Tämmönen lakipykälä tulossa voimaan 1.10.2013
Ei muuta kuin villejä visioita vetopöydästä Hiluxin lavalle suunnittelemaan. :D En vaan tiedä minkälaisia (työntö?)jarrulaitteita tuommoiselle on euro-alueella olemassa... vai pitääkö tehdä jenkkityyliin sähköjarruinen peli.
Mites toi varsinaisen perävaunun vetäminen nykyään on, onko toi siis nykyään luvallista laittaa tollanen hulcon täysperä vaikka huoltoauto hj:n perään?
Olis iso peräkärry hankintalistalla ja tollanen hulco rota 2akselisena ainakin mitoiltaan olis hyvä, mutta saako vetää pakulla nykyään?
Mites toi varsinaisen perävaunun vetäminen nykyään on, onko toi siis nykyään luvallista laittaa tollanen hulcon täysperä vaikka huoltoauto hj:n perään?
Olis iso peräkärry hankintalistalla ja tollanen hulco rota 2akselisena ainakin mitoiltaan olis hyvä, mutta saako vetää pakulla nykyään?
Saa vetää. Trafi on alkanu änkyttää että ei sais työntöjarrullista täysperää hyväksyä, mutta ainakin jo EU-tyyppihyväksytyt on pakko hyväksyä.
Saa vetää. Trafi on alkanu änkyttää että ei sais työntöjarrullista täysperää hyväksyä, mutta ainakin jo EU-tyyppihyväksytyt on pakko hyväksyä.
No on toi kans taas touhua, että pitää alkaa yrittää kieltää sellasta mikä muualla Eu:ssa on sallittua. Noi Hulcon kärryt ilmeisesti kelpaa täällä jos kerta on Eu aluella valmistettu ja muuallakin Euroopassa käytössä.
Ilmeisesti trafin änkytys työntöjarruihin ei liity siihen onko vetoauto ha/pa vai ka?
Josko tässäkohtaa olisi Eu jäsenyydestä se hyöty, ettei suomalialainen trafin yli-insinööri pysty noiden tyyppihyväksyttyjen käyttöä täällä kieltämään kun kerta jo kertaalleen Eu:ssa tyyppihyväksyttäessä sallittu.
Trafi on alkanu änkyttää että ei sais työntöjarrullista täysperää hyväksyä, mutta ainakin jo EU-tyyppihyväksytyt on pakko hyväksyä.
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.
Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.
Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Trafi on väärässä siinä, kun ei se salli sähköjarruja perävaunuihin. Olleet monessa paikassa arkipäivää pyhän ikuisuuden, täällä ne on jotenkin vaaralliset :rolleyes:
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.
Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Se jarruttaa jo ennenkuin on linkussa. Siis jos ne jarrut on kunnossa.
Entäs jos käykin niin kun mulla joskus, että lähestyin T-risteystä. Risteys oli tosi liukas eikä mullakaan ollu paljo vauhtia. Auton renkaat meni lukkoon ja kärry työnsi takana. Kärry ei tietenkään jarruttanu kun aisaan ei tullu yhtään vastusta. Kärryn jarrut oli silloin kyllä toimivat ettei ollu siitäkään kiinni. Kärryssä pajero kyytillä eli noin 2tonnia kokonaispaino. Rami veturina.
Johtuisiko enemmän siitä jäästä kuin työntöjarrusta? Eiks vika ole tuossa kohtaa ennemminkin tienhoidon kuin kärryn?
Johtuisiko enemmän siitä jäästä kuin työntöjarrusta? Eiks vika ole tuossa kohtaa ennemminkin tienhoidon kuin kärryn?
Totta.. Mutta tuo perässä tuuppaava kärry vielä melkeinpä tehosti tuota luistoa. Kun ois ollu sähköjarrullinen kärry perässä joka ois jarruttanu samaa tahtia auton kanssa niin se kärry ei ois ainakaan työnnättäny niin pahasti sielä perässä..
Skaleton
17.01.2014, 15:51
Risteysliukkausvaaratilanteesta voidaan käyttää myös sanontoja:
Talvi yllätti autoilijat tahi liukas keli yllätti tiellä liikkujat.
Tienpitäjien lisäksi ainakin osasyyllisiä voivat olla sääennusteen lukijat ja laatijat mikäli eivät ole asetelleet sanojaan sopivan mitäänsanomattomiksi ja mikäli heidän voidaan osoittaa yllyttäneen ja kiihottaneen kuljettajaa käyttämään tilanteen hallintaan sopivaa nopeutta suurempaa.
Myös ilmaston muutos/muuttajat voidaan saattaa vastuulliseksi jos lipeäminen sattuu nimenomaan ilmastonmuutoksen aiheuttamasta liukkaudesta
Minutkin on liukas keli vuosien saatossa usein yllättänyt, on tuurista kiinni jos noista tilanteista jotenkin ehjänä ja muita rusikoimatta selviää. Siksi olen pyrkinyt vaihtamaan tieliikenteessä liian suuresta tilannenopeudesta johtuvan liukastelun pääasiassa mutaisissa tai jäisissä maastoissa, hitaissa nopeuksissa lipeämisiin
Vaan mielenkiintoinen on tämä uusi peräkärryn vetomahdollisuus.
tuomaritulee
17.01.2014, 16:03
Entäs jos käykin niin kun mulla joskus, että lähestyin T-risteystä. Risteys oli tosi liukas eikä mullakaan ollu paljo vauhtia. Auton renkaat meni lukkoon ja kärry työnsi takana. Kärry ei tietenkään jarruttanu kun aisaan ei tullu yhtään vastusta. Kärryn jarrut oli silloin kyllä toimivat ettei ollu siitäkään kiinni. Kärryssä pajero kyytillä eli noin 2tonnia kokonaispaino. Rami veturina.
Ei se jarruta sen paremmin sähköjarrullinenkaan jarru jäällä.
ABS kin katoaa jäällä kokonaan... Nää tämmöset on ihan kuskin omissa käsissä..
tuomaritulee
17.01.2014, 16:06
Oon yhden tapauksen nähnyt sähköjarru kärrystä jossa oli pikaisesti kytkeneet kiiressä (ilmeisesti poikki olleet) johdot väärin päin, että vilkku otti jarruun ja t risteyksessä käännyttäessä oli ruvennut hyppimään traileriperässä vilkun tahtiin ja auto kylkeen ja henkipois..
Miten jarruttaa työntöjarrullinen täysperävaunu, jos aisa on ns. linkussa ja kärry yrittää vetoautosta ohi? Muutoinkin tuollaisen yhdistelmän jarrutuskäyttäytyminen hieman arveluttaa. Siinä kun on keskiakseli- ja puoliperään verrattuna se yksi nivel enemmän.
Jotenkin minusta tuntuu, että oliskohan trafi kerrankin oikeassa ja EU väärässä...
Omat kokemukset täysperäyhdistelmän kanssa tosta kärryn etuakseli linkussa ilmiöstä on se että tarttis päästää se jarrupedaali ja sais niin perävaunun kuin veturinkin pyörät pyörimään. Sikäli ihan hyvä että työntöjarru ei jarruta aisan ollessa linkussa:D
Toisaalta se virhe on kyllä tapahtunut jo ennen tota linkkaritilannetta, oli se sitten ratin ja penkin välimaastossa, tienhoidossa, kuun asennossa tai jossain muussa.
Skaleton
18.01.2014, 04:34
Vaan on se niinkin, että näille raukoille rajoille jää vielä onnistuneen trailerilainsäädännön jälkeenkin muutama vanhalla rattorilla ylisuurta santakuormaa hämärisä liukkaila vetävä laillinen änkyrä, jolla jarrut on edellisen katastuksen jäljiltä sieltä suloselta viiskytluvulta. Loikkari vain harvemmila.
Montaa ei oo mutta jokunen, jotta olokaahan varppeilanne
Oon yhden tapauksen nähnyt sähköjarru kärrystä jossa oli pikaisesti kytkeneet kiiressä (ilmeisesti poikki olleet) johdot väärin päin, että vilkku otti jarruun ja t risteyksessä käännyttäessä oli ruvennut hyppimään traileriperässä vilkun tahtiin ja auto kylkeen ja henkipois..
Ja pointti oli? Ei tuossa ainakaan ole sähköjarrujen huonoudesta kyse, vaan siitä että joku oli tehnyt hommat päin vittua.. ihan samalla lailla se henki voi lähteä asennusvirheen takia jos asennuksissa sössitään.
Ottaisin ihan ehdottomasti mielummin sähköjarrullisen kärryn kuin työntöjarrullisen. Liukkaassa kelissä voi tosiaan täysin ehjänkin kärryn kanssa käydä niin että kärry ei jarruta käytännössä yhtään, ja puskee yhdistelmän mihin sattuu. Itse olen mm. mennyt uusilla nastarenkailla varustetulla autolla (myös kärryssä oli nastat) 20km/h vauhdista pienessä alamäessä punaisista läpi, kun kärry ei vain suostunut jarruttamaan ja vetoatuon pito ei riittänyt yhdistelmän pysäyttämiseen. Ei siinä muuta auttanut kuin painaa torvea ja toivoa parasta.
Ja pointti oli? Ei tuossa ainakaan ole sähköjarrujen huonoudesta kyse, vaan siitä että joku oli tehnyt hommat päin vittua.. ihan samalla lailla se henki voi lähteä asennusvirheen takia jos asennuksissa sössitään.
Ottaisin ihan ehdottomasti mielummin sähköjarrullisen kärryn kuin työntöjarrullisen. Liukkaassa kelissä voi tosiaan täysin ehjänkin kärryn kanssa käydä niin että kärry ei jarruta käytännössä yhtään, ja puskee yhdistelmän mihin sattuu. Itse olen mm. mennyt uusilla nastarenkailla varustetulla autolla (myös kärryssä oli nastat) 20km/h vauhdista pienessä alamäessä punaisista läpi, kun kärry ei vain suostunut jarruttamaan ja vetoatuon pito ei riittänyt yhdistelmän pysäyttämiseen. Ei siinä muuta auttanut kuin painaa torvea ja toivoa parasta.
Mie oon teht saman paineilmajarrullisel, tosin oransseil valoil...
Kerkes ne kyl vaihtuu vissiin jo vihreiksikin, enneku olin risteyksest läpi.
Joku persiist lyhentynyt Saab tukki liikenteen. :D
tekniikkamies
18.01.2014, 14:28
Ottaisin ihan ehdottomasti mielummin sähköjarrullisen kärryn kuin työntöjarrullisen. Liukkaassa kelissä voi tosiaan täysin ehjänkin kärryn kanssa käydä niin että kärry ei jarruta käytännössä yhtään, ja puskee yhdistelmän mihin sattuu. Itse olen mm. mennyt uusilla nastarenkailla varustetulla autolla (myös kärryssä oli nastat) 20km/h vauhdista pienessä alamäessä punaisista läpi, kun kärry ei vain suostunut jarruttamaan ja vetoatuon pito ei riittänyt yhdistelmän pysäyttämiseen. Ei siinä muuta auttanut kuin painaa torvea ja toivoa parasta.
Itselle meinannut käydä, että kärry puski autoa tosi liukkaalla mukulakivi alustalla ja ei vauhtia paljon mitään. Liikennevalo vaihtui ja bussi lähti hyökkimään kuin kiihdytyskisassa risteyksestä eteen - oli vaikea saada pysähtymään ennen bussin kylkeä, mutta onneksi risteyksen kohdalla oli pitävämpi kohta ja pysähtyi.
Omasta mielestä hyvä olisi jos työntöjarrulle saataisiin joku professionaalimpi vaihtoehto - miksei jarrut voisi olla kuin oikeissa rekoissa?
Nää vaijerivetoiset kärryt on usein aika jäykkätoimisia ruostuneine vaijereineen, pakkasella sit vielä herkästi jäässäkin. Ei ihme jos meinaa työntää autoa liukkaalla hentoisessa jarrutuksessa. Nestetoimiset työntöjarrut tuntuu eri hyviltä vaijeritoimisiin verrattuna, sellaset sopis tällaseen täysperävaunuun paljon paremmin. Yksakselisen kanssa helpompi elää vaijereillakin, saa helpommin säädettyä eikä oo nii paljoo jumivia osia.
tekniikkamies
18.01.2014, 14:58
Nää vaijerivetoiset kärryt on usein aika jäykkätoimisia ruostuneine vaijereineen, pakkasella sit vielä herkästi jäässäkin. Ei ihme jos meinaa työntää autoa liukkaalla hentoisessa jarrutuksessa. Nestetoimiset työntöjarrut tuntuu eri hyviltä vaijeritoimisiin verrattuna, sellaset sopis tällaseen täysperävaunuun paljon paremmin. Yksakselisen kanssa helpompi elää vaijereillakin, saa helpommin säädettyä eikä oo nii paljoo jumivia osia.
Jos kuljetuksia haluttas tehä kevyemmäl kalustolle, mun mielestä pitäs kuiteskin jarrujen suhteen ottaa mallia järeämmästä kalustosta.
Monesti noilla työntöjarrusilla tai jarruttomilla kärryillä käyttöaste on niin pieni, että ehkä se suojaa onnettomuuksilta ja ei olla liikkeellä yleensä pahimmilla keleillä.
Jos haluttas kevyttä ammattimaiseen kuljettamiseen sopivaa kalustoa, parempi jarru on tervetullut.
Omasta mielestä hyvä olisi jos työntöjarrulle saataisiin joku professionaalimpi vaihtoehto - miksei jarrut voisi olla kuin oikeissa rekoissa?
Ei kai ketään estä rakentelemasta autoon kompressoria ja jarruventiiliä perävaunulle,aika työlääksi vaan saattaa käydä,eikä ehkä niin halvaksikaan
Nää vaijerivetoiset kärryt on usein aika jäykkätoimisia ruostuneine vaijereineen, pakkasella sit vielä herkästi jäässäkin. Ei ihme jos meinaa työntää autoa liukkaalla hentoisessa jarrutuksessa. Nestetoimiset työntöjarrut tuntuu eri hyviltä vaijeritoimisiin verrattuna, sellaset sopis tällaseen täysperävaunuun paljon paremmin. Yksakselisen kanssa helpompi elää vaijereillakin, saa helpommin säädettyä eikä oo nii paljoo jumivia osia.
Millä perusteella nestejarrut aikanaan kiellettiin perävaunuista? Luulis todellakin olevan herkemmät ja tehokkaammat
Millä perusteella nestejarrut aikanaan kiellettiin perävaunuista? Luulis todellakin olevan herkemmät ja tehokkaammat
Ei niitä oo kielletty, ainoastaan auton jarruista tehdyt omavalmisteet ei kelpaa 1.4.2000 uudempaan kärryyn. AL-KO:lla ja Knottilla ainakin on nestejarrullinen työntöpää/jarrut, muutamassa Böckmannin hevoskopissa nähnyt. Ja saapa vielä rumpujen tilalle levyjäkin: http://www.alko.com.au/uploads/2008/12/ALKO-Hydraulic-Brake-ad2.pdf
. AL-KO:lla ja Knottilla ainakin on nestejarrullinen työntöpää/jarrut, muutamassa Böckmannin hevoskopissa nähnyt. Ja saapa vielä rumpujen tilalle levyjäkin: http://www.alko.com.au/uploads/2008/12/ALKO-Hydraulic-Brake-ad2.pdf
Mitenhän lie toimii nykyään, ainoot kommentit mitä oon nestetyöntö jarrusista kuullut, et ne nyökkii eikä oikeen kunnolla toimi
vaan onko siinä ollut enemmän veturin käyttäjässä kuin kärryn jarruissa vikaa :confused:
BJ-40/76
18.01.2014, 17:11
Milloin ne on muuttuneet älykkäiksi? siis ainakin tuo minun vetämä jenkkien tekemä venetraileri sähköjarruilla (jotain -80 luvun tuotantoa varmaan) oli aivan toivoton esitys; siinä jarrutus tapahtui jarruvalon johdon sähköllä, ja veti jarruja sitä tiukemmalle mitä pitempään jarrutti-> siis venepäällä jarrutti huomattavan hitaasti, ja jarruvoima oli säädetty(?) niin heikko, että ainakaan laillisesta nopeudesta ei saanut jarruja hiekallakaan suttiin vene päällä. (kokeilin paikallaan polttaa jarruvaloja tovin, ja sitten jalka jarrulla kytkintä ylos-> kärryn renkaat pyöri hiekkakentällä)
Tyhjällä trailerilla kyllä lukitsi jarrut hyvinkin tönköksi.
-> Täysin käsittämätön konstruktio, vähintään kuormituksen mukaan säätyvä pitäisi olla suomen olosuhteissa, ABS:sät lisäksi, niin vois toimiakkin....
Ja aina, tekniikasta riippumatta, kärryn jarruja täytyy huoltaa, ja jokaisessa järjestelmässä on omat huonot puolensa; kuten tuossa työntöjarrussa liukkaalla kelillä, huonosti rasvatun vetopään toimimattomuus raskaasti aisapainoitetussa kärryssä.
tekniikkamies
18.01.2014, 17:18
Jos peräkärryn jarrut toimisi sähköllä, miten autosta saisi otettua niille luotettavasti ohjauksen, pitäs varmaan olla jotain teollisuusluokan komponentteja ja ei paljon mitään liitoksia... jos kuitenkin kärryn ja auton väliin tulis liitos, kai siinä pitäs olla mukana jotain älyä, joka testaa toimiiko liitos ja ilmoittaa heti jos ei kaikki kohdallaan?
Tästä kaikesta tulee mieleen, eikö peräkärryn jarrut toimisi nesteellä tai paineilmalla toimintavarmemmin kuin sähköllä?
temmi_hoo
18.01.2014, 18:10
Jos peräkärryn jarrut toimisi sähköllä, miten autosta saisi otettua niille luotettavasti ohjauksen, pitäs varmaan olla jotain teollisuusluokan komponentteja ja ei paljon mitään liitoksia... jos kuitenkin kärryn ja auton väliin tulis liitos, kai siinä pitäs olla mukana jotain älyä, joka testaa toimiiko liitos ja ilmoittaa heti jos ei kaikki kohdallaan?
Tästä kaikesta tulee mieleen, eikö peräkärryn jarrut toimisi nesteellä tai paineilmalla toimintavarmemmin kuin sähköllä?
Sähköliittimestä saadaan tehtyä semmonen, että se tarkastaa tiedonkulun. Paineilmasta vähän melkeen saadaan semmonen, tai ainakin siis jos kuski tajuaa vahtia vajuuko paine vai ei... Milläs kytket nesteputken sillain, että sen vaan tökkää siihen eikä tule kuplia?
Peräkärryhän kytketään ja irrotetaan ja mitä helpommin ja varmemmin tän saa tehtyä ilman erikoiskoulutusta, sen parempi.
Vielä ajossa olisi tärkeetä että jarrua voi painaa vähän, paljon, ihan hevonvitusti tai aivan höyhenellä. Jos näiden hyvien lisäksi ois toivoa liittää abs jollain tapaa mukaan, on sähköliitäntä jotakuinkin ainoa. Semmosella saataisiin siirretyksi pyörintäanturien tieto autolle ja autolta vastaavasti halutun jarruvoiman tieto viiveettä kärrylle.
Milloin ne on muuttuneet älykkäiksi? siis ainakin tuo minun vetämä jenkkien tekemä venetraileri sähköjarruilla (jotain -80 luvun tuotantoa varmaan) oli aivan toivoton esitys; siinä jarrutus tapahtui jarruvalon johdon sähköllä, ja veti jarruja sitä tiukemmalle mitä pitempään jarrutti-> siis venepäällä jarrutti huomattavan hitaasti, ja jarruvoima oli säädetty(?) niin heikko, että ainakaan laillisesta nopeudesta ei saanut jarruja hiekallakaan suttiin vene päällä. (kokeilin paikallaan polttaa jarruvaloja tovin, ja sitten jalka jarrulla kytkintä ylos-> kärryn renkaat pyöri hiekkakentällä)
Tyhjällä trailerilla kyllä lukitsi jarrut hyvinkin tönköksi.
-> Täysin käsittämätön konstruktio, vähintään kuormituksen mukaan säätyvä pitäisi olla suomen olosuhteissa, ABS:sät lisäksi, niin vois toimiakkin....
Oliko sulla sitä säätö potikkaa autossa jolla annetaan arvot jarrutus voimalle?
Yks sanoi, et sen kun osaa käyttää niin mailman parhaat jarrut
Oli kuulemma jenkeistä länsirannikolta pikkarinsa hakiessa kiskonut 4000kg traileria (asuntoauto+traileri) koko jenkkien halki itärannikolle palatessaan, eikä ongelmia ollut ollut kunhan joku harvahampainen oli matkalla neuvonut et miten se potikka hänen autossa säädetään oikein
Muistaakseni jotenkin et ensin määriteltiin lukko jarrutus eli jarruvaloa ja sit vaihteella nykäisy jos ei pidä niin lisää nappulasta ja sit kun pitää niin jarru päällä höllättiin, että nahkeesti pyöri ja säätö oli tehty-
nopeasti polkastessa kuulemma lukkoon oli traileri kerrasta napsahtanut
ja rauhallisesti jarruttaessa kuulemma tunti selvästi, et traileri rupesi jarruttamaan, sit kysyin et kuin pitk se viive oli niin sanoi, et jarrua ja trailerissa jarruttaa eli mitään tekemätön, mut huomattavissa
Abs;it kun sekaan sotkisi vois olla helvatin hyvätkin jarrut kun haistelisi hidastuvuudet samaksi autossa ja trailerissa
tekniikkamies
18.01.2014, 19:19
Ainakin sähköllä toteutettuna liitin pitäs olla paljon fiksumpi kuin vaikkapa ne peräkärryn valoliittimet ja se todellakin tarvis, että siinä kulkis tietoa järjestelmän toiminnasta - pitäskö olla digitaalitekniikalla toteutus? Huonona puolena monimutkaisuus ja sitä kautta vika-alttius.
Tuolla olis jotain näkökulmaa vaikka traktorien perävaunujen jarruihin:
http://www.koneviesti.fi/videot/fi_FI/jarrutesti/
Muistaakseni jotenkin et ensin määriteltiin lukko jarrutus eli jarruvaloa ja sit vaihteella nykäisy jos ei pidä niin lisää nappulasta ja sit kun pitää niin jarru päällä höllättiin, että nahkeesti pyöri ja säätö oli tehty-
nopeasti polkastessa kuulemma lukkoon oli traileri kerrasta napsahtanut
ja rauhallisesti jarruttaessa kuulemma tunti selvästi, et traileri rupesi jarruttamaan, sit kysyin et kuin pitk se viive oli niin sanoi, et jarrua ja trailerissa jarruttaa eli mitään tekemätön, mut huomattavissa
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
Ainakin sähköllä toteutettuna liitin pitäs olla paljon fiksumpi kuin vaikkapa ne peräkärryn valoliittimet ja se todellakin tarvis, että siinä kulkis tietoa järjestelmän toiminnasta - pitäskö olla digitaalitekniikalla toteutus? Huonona puolena monimutkaisuus ja sitä kautta vika-alttius.
Mitä älyä on rekan peräkärryn ilmajarruissa? Muutakuin että jarrut pamahtaa lukkoon (jos siis toimivat) jos letkut lähtee irti tai paineet katoaa.
Mitä sen kummempaa tarvitsee perävaunun sähköjarruihin? Oikeastaan vieläkin yksinkertaisempana riittäisi, kun kärryn kontrolliyksikkö mikä on autossa ärähtäisi, jos on yhteys kärryyn mennyt poikki. Tietäisi pysähtyä ja tarkistaa missä vika.
tekniikkamies
18.01.2014, 19:57
Mitä älyä on rekan peräkärryn ilmajarruissa? Muutakuin että jarrut pamahtaa lukkoon (jos siis toimivat) jos letkut lähtee irti tai paineet katoaa.
Itse näkisin niin päin jos löytyy parempaa tekniikkaa kuten aina joskus tekniikan saralla tapahtuu, sitten se tarvitaan myös raskaammissa ajoneuvoissa!
Pyörää ei kannata keksiä uudestaan jos se on keksitty.
Itsellä on kevyistä perävaunuista oli niissä jarrut tai ei kokemuksena, että autojen ja vaunujen sähköasiat on kerrassa heikossa jamassa. Ainakin huomattavasti parempaa tasoa tarvitaan kuin valojen sähköhommat.
Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että peräkärryn valoliitin on jonkun tyhjäpäisen insinöörin todellinen aivopieru. Ei niin huonoa liitintä luulisi voivan kehittää vaikka kuinka yrittää :D
-Captain-
18.01.2014, 21:45
onhan noissa kärryn pistokkeissa menty parempaan suuntaan.. henkilöautois tuo 13-napainen lukittuu kyl hyvin ja toimii paljon paremmin kun vanhan ajan 7-napainen. omaa trailerin veturii sekä traileriin on hommattuna jo nuo uudemmat pistokkeet, saa samalla työvaloille ja majakoille virrat samasta pistokkeesta..
ja mitä tulee tuohon sähköjarruihin niin ainakin tohon omaan avalancheen saa hommattua digitaalisen ohjausboxin trailerin jarruille..
BJ-40/76
18.01.2014, 22:43
Mitä älyä on rekan peräkärryn ilmajarruissa? Muutakuin että jarrut pamahtaa lukkoon (jos siis toimivat) jos letkut lähtee irti tai paineet katoaa.
Mitä sen kummempaa tarvitsee perävaunun sähköjarruihin? Oikeastaan vieläkin yksinkertaisempana riittäisi, kun kärryn kontrolliyksikkö mikä on autossa ärähtäisi, jos on yhteys kärryyn mennyt poikki. Tietäisi pysähtyä ja tarkistaa missä vika.
Siis muistanko väärin: paineilmajarrullisista menee vain käsijarru päälle, kun paineet katoaa? Ja olikohan niin, että kaikissa kärryissä ei ollut yhdelläkään akselilla seisontajarrua? (taysin ulkomuistista, erityisesti tuo kärryjen osio; taannoin vaan räikkäsin vetävän akselin kellot räikällä "vetoasentoon", romua ei saanut käymään, ja paineilmat hävisi taivaan tuuliin puoliksi puretusta romusta)
Ja tuo "äly" niinkin surkealla tasolla, noissa vanhoissa; jarrupoljin pelkkä hana, tai ainakin siltä tuntuu, ja äly tulee kuljettajasta: painat jarrua niin pitkään että linjassa "sopiva" paine, ja sitten nostat sen verran, että paine ei enää kasva! siis kaikilla pyörillä sama jarrupaine, sitten noissa uudemmissa (olisko jotain -80?) tulee mukaan nuo alpit yms.
Ja tuota sähköjarrujen "älyä" en tiedä, mutta ainakin se jenkki traileri, mitä minä vedin, oli suomiauton perässä seuraavanlainen: kun jarruvalot paloi, niin jarrutti kokoajan voimakkaammin ja voimakkaammin, ja kun löysäsi jalan jarrulta, niin jarrut löysäsi itsestään. Siis vois toimia tosi hyvin, jos kärry painas aina saman verran, ja nimenomaan paljon enemmän kuin veturi, jarrupolkimella jarruttaisi normaaliajossa vain kärryn jarruilla, ja sitten paniikissa painaa pedaalin pohjaan, kärryn jarrut tulisi mukaan muutaman sekunnin viiveellä täysjarrutukseen...:o
Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä, että peräkärryn valoliitin on jonkun tyhjäpäisen insinöörin todellinen aivopieru. Ei niin huonoa liitintä luulisi voivan kehittää vaikka kuinka yrittää :D
Tästä olen aikalailla erimieltä: tuo vanha 7-napainen on todella hyvä liitin periaatteeltaan, MUTTA: perinteisesti se kestää sen reilu 10v, siis pitenpään kun auto on yhdellä omistajalla -> Siis KUKAAN ei halua maksaa siitä liitinparista niin paljoa, että se kannattaisi tehdä kunnolla kunnollisista materiaaleista!
siis jos esim. pistorasia/tulppa maksaa hyllyssä "halpispaskana" 4 euroa, ja laadukkaana 8 euroa, niin 9 ostajaa 10:stä ostaa paskan! ja kalliimman liittimen varaston kierto on silloin 1/10 halpiksesta jne... siitä se valmistuskustannusten vajaan euron ero kertaantuu.
Ja sitten se käyttö: pistorasia auton perässä suola/paskasumussa, ja kun ei haluta ostaa sitä laadukasta, niin paskasumu tunkeentuu liittimeen takapuoleltakin, kun tulee 50 senttiä halvemmaksi tehdä ilman mitään tiivisteitä... ja materiaali on halvinta mahdollista, ja mittatarkkuus on mitä sattuu ja materiaalissa tapahtuu hapettumista/syöpymistä, eikä vähiten sen takia että siellä pistorasiassa on sähköt päällä aina ajattaessa...
ja pistotulpat monesti makaa jossain paskalammikossa ja puhdistetaan jäästä ja paskasta kopistelemalla vetokoukun kylkeen...
Ja sitten niitä psitotulppia/rasioita kytketään yleensä ristiin rastiin miten sattuu, ja vielä väännellään voimalla ylos alas....
Toivottavasti tässä uudempaan vaihdossa ei käy samoin, kuin lokilämppärin liitosjohdossa: UUSI hieno minipistotulppa kestää sisätilan lämppärin kanssa huolellisella käytöllä ehkä 5v, huonolla käytöllä ja tehokkaalla sisätilanlämmittimellä vuoden... Ja se vanha, kaikki merkit ristiin sopiva kesti 30 vuotta, kun pisti semmoiseen asentoon, ettei vesi päässyt täyttämään kannetonta (viimmeistään 15v kohdalla joku yleensä tönäsi lumikolalla tms. läpän rikki..)
Mitä älyä on rekan peräkärryn ilmajarruissa? Muutakuin että jarrut pamahtaa lukkoon (jos siis toimivat) jos letkut lähtee irti tai paineet katoaa.
Nykykärryissä jarrutieto tulee autosta väylää pitkin jarrujen ohjauspurkille (joka ohjaa myös ilmajousitusta). Toimintoja noihin saa ohjelmoitua vaikka mitä, kuten kaatumisen esto, akselien nosto tiukoissa käännöksissä tai puolikkaassa painonsiirto veturin vetävälle akselille. Sit jos EBS-kaapeli menee poikki tai muuten vaurioituu niin jarrupurkki ottaa ohjauksen jarruvalolta (tällöin kaikki spesiaalit jutut on poissa pelistä). Jos kaikki sähkö katoaa auton ja kärryn väliltä niin sitten on vielä se perinteinen ilmaohjaus jarruventtiileille.
Nykykärryissä jarrutieto tulee autosta väylää pitkin jarrujen ohjauspurkille (joka ohjaa myös ilmajousitusta). Toimintoja noihin saa ohjelmoitua vaikka mitä, kuten kaatumisen esto, akselien nosto tiukoissa käännöksissä tai puolikkaassa painonsiirto veturin vetävälle akselille. Sit jos EBS-kaapeli menee poikki tai muuten vaurioituu niin jarrupurkki ottaa ohjauksen jarruvalolta (tällöin kaikki spesiaalit jutut on poissa pelistä). Jos kaikki sähkö katoaa auton ja kärryn väliltä niin sitten on vielä se perinteinen ilmaohjaus jarruventtiileille.
Hienoja laitteita, kuinkanhan monessa vehkeessä on tuollaset käytössä?
tottapuhuen tuohon can ohjaukseen on hyviiä juttuja mutta mutta jos laitetaan tämän päivän yhistelmä+tänään kortin saanut ei ko alan yrittäjä perheestä kotoisin oleva kuski vastaan 75 aloittanut kuski saman ikäisen yhdistelmän kans mitä luuletta kumpi toimii näillä pakkasilla paremmin?
Siis muistanko väärin: paineilmajarrullisista menee vain käsijarru päälle, kun paineet katoaa? Ja olikohan niin, että kaikissa kärryissä ei ollut yhdelläkään akselilla seisontajarrua?
Letkut kun ottaa irti, niin kärryssä menee joka akselilta jarrut päälle (käyttöjarru). Ja niin kauan kun on ilmaa tai siirtoventtiiliä ei paineta on jarrut päällä. Mutta jos jossain on vuoto niin ne jarrutkin aukeaa ajastaan.
Seisontajarrukellot on yleensä parilla akselilla, niitäkin on sellaisia jotka avautuvat kun ilmat katoaa, siksi kärryissä on kiilat mukana. Ja joissain voi seisontajarrun kytkeä ihan kampea kiertämällä jolloin vedetään useamman akselin jarru kiinni (näitä on yleensä vanhemmissa laveteissa).
Nuo muutama tuhat puoliperää mitä on tullut satamassa vedettyä, niin sanoisin että äärimmäisen harvassa on sellaiset jarrut että kun ilmat on poissa niin jarrut aukeaa. Noita ilmoista tyhjiä puolikkaita tulee aika usein vastaan laivoilla mitkä on reissanneet viikon verran etelä- Euroopasta, jarrut on aina päällä kiinniottaessa, mutta happea joutuu antamaan välillä todella pitkään että ne saa auki kun letkut pistää kiinni.
Vanhemmat kärryt (mm. Teljän kuljetuksen paskakasat, vanhin kärry minkä viime vuonna vielä näin oli '89 rekisteröity :D ) on useammin sellaisia, missä jarrut aukeaa ihan miten sattuu, ja vaikka olisi paineet kärryssä eikä ole siirtonappia painettu niin voi olla jarrut silti auki. Samoin noissa kärryissä on usein niin että ilmatankit kun on tyhjät niin jarrut aukeaa.
Hyväkuntoinen täysi (37t) puoliperä + vetomestari (10t) pysyy laivojen jyrkissä välirampeissa paikallaan pelkällä perävaunun seisontajarrulla.
Nykykärryissä jarrutieto tulee autosta väylää pitkin jarrujen ohjauspurkille (joka ohjaa myös ilmajousitusta). Toimintoja noihin saa ohjelmoitua vaikka mitä, kuten kaatumisen esto, akselien nosto tiukoissa käännöksissä tai puolikkaassa painonsiirto veturin vetävälle akselille. Sit jos EBS-kaapeli menee poikki tai muuten vaurioituu niin jarrupurkki ottaa ohjauksen jarruvalolta (tällöin kaikki spesiaalit jutut on poissa pelistä). Jos kaikki sähkö katoaa auton ja kärryn väliltä niin sitten on vielä se perinteinen ilmaohjaus jarruventtiileille.
No juu, puhuin lähinnä tuosta itse jarrujärjestelmästä "perinteisiltä osin". Tokihan niissä on muuten sähköliittimiä enemmän kuin tarpeeksi..
Ei meillä ole kuin uusissa vetomestareissa CAN- väyläinen ohjaus veturin/ lisälaitteen älylle, mutta niissäkään ei mene mitään tietoa koneesta eteenpäin puolikkaille, kun ajetaan vain perinteisesti punaisella ja keltaisella letkulla :D
Tästä olen aikalailla erimieltä: tuo vanha 7-napainen on todella hyvä liitin periaatteeltaan
Mä oon taas nykyään 13-napaisen vankkumaton kannattaja, ihan eri tukevasti saa kiinnitettyä kun liitin on kierretty kiinni eikä vaan pistorasia läppä paina sitä vinoon. Ainoo ongelma että se kierrettävä holkki meinaa toisinaan jäätyä.
Nuo täysperäkärrit ja puolikkaat on senverran pro vehkeitä että noiden työntljarrujenkin kanssa pärjää kyllä. Jo se että nuo vaatii sen pikku-eemeli kortin, velvoittaa kuljettajan olemaan jokseenkin kartalla sen asian kanssa mitä koukussa roikkuu. Eikä se linkussa tuleva keskiakseli kärri jarruta sen enempää kuin linkussa tuleva ilmajarrulinenkaan absiton kärri.
Kai tuota trafia joku skalli lobbaa asian tiimoilta, se kun nyt vaan on heiltä pois jos joku ostaa 10000 eeron trailerin ja raahaa romunsa itse eikä joka hommaan tilata autoa KTK:lta.
Mutta jos noita pykäliä vaivautuu lueskelemaan niin huomaa miten eri etujärjestöiden lusikka on ollut jos jossakin sopassa. Jokainen haluaa itse oikeuden milloin millekkin alalle.
Hienoja laitteita, kuinkanhan monessa vehkeessä on tuollaset käytössä?
Kaikissa uusissa?
Kaikissa uusissa?
Ja tarkalleen ottaen Wabcolla TEBS-E on ollut käytössä heinäkuusta 2007 (eli mihin saa ohjelmoitua ajonvakautusta yms). Edeltävät C ja D elektroniikka on alkaen 01 ja 03.
tottapuhuen tuohon can ohjaukseen on hyviiä juttuja mutta mutta jos laitetaan tämän päivän yhistelmä+tänään kortin saanut ei ko alan yrittäjä perheestä kotoisin oleva kuski vastaan 75 aloittanut kuski saman ikäisen yhdistelmän kans mitä luuletta kumpi toimii näillä pakkasilla paremmin?
En tiedä mikä sulla on pointtina tässä postauksessa mutta ittellä ei tulis mieleenkään vaihtaa nykyistä levyjarrullista EBS-yhdistelmää vanhaan rumpujarrulliseen p*skaan. Ja tätä asiaa ei tarvinne selittää kenellekään joka näitä on tottunut käyttämään..
tottapuhuen tuohon can ohjaukseen on hyviiä juttuja mutta mutta jos laitetaan tämän päivän yhistelmä+tänään kortin saanut ei ko alan yrittäjä perheestä kotoisin oleva kuski vastaan 75 aloittanut kuski saman ikäisen yhdistelmän kans mitä luuletta kumpi toimii näillä pakkasilla paremmin?
mikäli kyse, vain jarrujen toiminnasta, ni veikkaanpa uuden paketin toimivan paremmin
Pointti on varmaankin se että kokemuksella ja taidolla pärjää paremmin kuin kaikkien hienouksien kanssa vähällä ajokokemuksella. ;)
Siis muistanko väärin: paineilmajarrullisista menee vain käsijarru päälle, kun paineet katoaa?
Autoissa menee seisontajarru päälle kun paineet katoaa mutta kärry tosiaan kiskasee säiliöpaineella jarrut päälle jos letku irtoaa.
Meneeköhän tää myös niin, jotta jos esim. Tuommoisessa kuplassa saisi katolle lastata 100kg ja perään laittaa 600kg jarrutonta kärryä , niin videon tapauksessa voisi olla 700kg kevyt asumusvaunu :p
Aika hulvaton ja näppärä käsiteltävä!
http://m.youtube.com/watch?v=-BNMvBnm14o
kylläpä ois kätevä
https://www.youtube.com/watch?v=jewag_Tkm6c
No ois kyl aiva mahtava, enää ei tarvii ottaa pakkii mukaan kun voi ottaa koko tallin ! :D
Onkos kokemuksia kertyny 3500kg täysperävaunuista? Onko aisapainon puute ollut ongelma talvikäytössä? Kerkeekö maastureilla ja pitkillä pakuilla peruuttaessa mukaan kärryn käännöksiin? Mahdollisesti mielessä 1+2 akselinen lavapituus 6-8m. Täysperä jossain määrin kiinnostaisi. Tai sitten perinteinen keskiakseli. Onko noissa keskiakseli vehkeissä isoa eroa 2 ja 3 akselisilla.
Onkos kokemuksia kertyny 3500kg täysperävaunuista? Onko aisapainon puute ollut ongelma talvikäytössä? Kerkeekö maastureilla ja pitkillä pakuilla peruuttaessa mukaan kärryn käännöksiin? Mahdollisesti mielessä 1+2 akselinen lavapituus 6-8m. Täysperä jossain määrin kiinnostaisi. Tai sitten perinteinen keskiakseli. Onko noissa keskiakseli vehkeissä isoa eroa 2 ja 3 akselisilla.
Kokemusta ei ole mutta jos oisin traileria ettimässä niin täysperä olisi näillä tiedoilla se mitä kokeilisin. Ihan alkaen kuorma päällä irti jättämisestä ei niin tarkkaan kuormaamiseen...
Mobilessa niitä on ollu vähän lyhkäsemmälläkin lavalla kuin mitä täällä on nähty ja aika hyvillä kantavuuksillakin.
Juu tuo olisi etu ja sitten jäisi kärryn aiheuttama ylös alas keinutus aika hyvin pois. Lähinnä mietityttää vaan vetoautojen kömpelyys suhteessa kärryn liikkeisiin. Ihan vieras täysperä ei ole kun nuorempana tuli puutavara-autolla veivattu muutama vuosi.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=234639696&axles=THREE&scopeId=T&grossPrice=false&category=TrailerCar&isSearchRequest=true&licensedWeight=FROM_2801_TILL_3500_KG&pageNumber=1
Ja toinen esim.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=226898952&isSearchRequest=true&category=TrailerCar&grossPrice=false&licensedWeight=FROM_2801_TILL_3500_KG&scopeId=T&axles=THREE&pageNumber=1
Mä oon kesäkelissä vetäny 3akselista hulcoa lavapituus 8m. Oli mukava vetää kuorman kanssa ~3500kg + omamassa :) Tyhjänä vähän etupää pompotteli. Kärryn etukulmat kurkki vuorotellen auton molemmin puolin. Mutta ei sitä autoon huomannu (Ram 2500). Ramilla sai hyvin peruuteltua, kun hetken reenaili. Aluks oli aina linkussa, kun oli myöhässä oikasusta. Ahtaassa paikassaki kääntyy, kun tekee vaan sikaperuutuksen :)
Lähes yhtäpitkää keskiakselikärryäki vedin. Vaikka tasasella se oli vaaterissa auton perässä niin pienestäki töppärästä oli aina perä maassa kiinni. Sitä ei tpv tee ollenkaan.
Saattaapi jäädä rekisteröinti haaveeksi tuonti Kärrille. tais muutama vuosi sitten muuttua ettei saa rekisteröityä enää. Kannattaa kysyä trailerikeskukselta ne toi ainakin maahan tuollaista kärriä joskun vuosia sitten. Sen verran on kokemusta tuollaisesta 8m että joitain tuhansia km tuli vedettyä ja ihan ok kokemus veturina palveli täyspitkä,609 Mersu turbotettuna mutta kyllä ennakoiva ajotapa oli tarpeen
Saattaapi jäädä rekisteröinti haaveeksi tuonti Kärrille. tais muutama vuosi sitten muuttua ettei saa rekisteröityä enää. Kannattaa kysyä trailerikeskukselta ne toi ainakin maahan tuollaista kärriä joskun vuosia sitten. Sen verran on kokemusta tuollaisesta 8m että joitain tuhansia km tuli vedettyä ja ihan ok kokemus veturina palveli täyspitkä,609 Mersu turbotettuna mutta kyllä ennakoiva ajotapa oli tarpeen
Nii jos kysyy trailerikeskuselta että tuon itse kärrin saksasta niin saako kilpiin? Niin tottakai vastaus on että et saa...
Aika vähissä vaan lienee Suomalialaiset valmistajat tälläkin saralla. Ja se edellinenkin kansallinen keinutelivaatimus on onneksi jo historiaa.
Tai jos ei saa kilpiin niin estääkö mikään pitämästä kärriä esim.viron tai saksan kilvissä? Peräkärriähän saa vetää jopa suomalainenkin suomen kilpisellä autolla????
Tai jos ei saa kilpiin niin estääkö mikään pitämästä kärriä esim.viron tai saksan kilvissä? Peräkärriähän saa vetää jopa suomalainenkin suomen kilpisellä autolla????
Ei saa. Näin ainakin tullista muutama vuosi sitten sanottiin. En muista, että pitikö auton olla ulkomaan kilvissä, vai oliko kuskista riippuvainen.
Ei saa. Näin ainakin tullista muutama vuosi sitten sanottiin. En muista, että pitikö auton olla ulkomaan kilvissä, vai oliko kuskista riippuvainen.
Ja mikähän oli peruste? Niistä kun ei kai kepukaan ole vielä keksiny periä autoveroa,käyttömaksua tms. Vakuutus tietty pitää olla mutta se ei ole ongelma.
Meinaan että liikkuuhan nuo isotkin kärrit yksin ympäri maailmaa ja jopa suomessakin. Toki nykyään enimmäkseen viron kilvillä vedettynä.
Eipä sillä. Toki ne ajastaan pitää kilvittää Suomaliaankin mutta kuka olisi vuosi sitten uskonut että laki antaa mahkisen jokapojalle ajaa TAXIA museo autolla??? :D
Ja mikähän oli peruste? Niistä kun ei kai kepukaan ole vielä keksiny periä autoveroa,käyttömaksua tms. Vakuutus tietty pitää olla mutta se ei ole ongelma.
Meinaan että liikkuuhan nuo isotkin kärrit yksin ympäri maailmaa ja jopa suomessakin. Toki nykyään enimmäkseen viron kilvillä vedettynä.
Eipä sillä. Toki ne ajastaan pitää kilvittää Suomaliaankin mutta kuka olisi vuosi sitten uskonut että laki antaa mahkisen jokapojalle ajaa TAXIA museo autolla??? :D
Mistä lähtien pykäliin on perustetta tarvinu? Varsinkaan autoihin liittyvissä asioissa. Tilanne oli se, että isällä oli kärry ruåttin kilvissä ja kysyi tullista, että saako sitä vetää suomessa suomalaisella autolla. Viskaalit kyseli asiaa jostain, kun eivät osanneet heti vastata ja ilmoittivat myöhemmin että ei saa. En pysty sen tarkempaa faktaa esittämään.
Isot kärryt kyllä liikkuu, mutta niitä koskee taas eri pykälät. Ulkomaisen työnantajan ulkolaisilla kilvillä olevaa autoakin saa ajaa suomalainen kuljettaja.
Mistä lähtien pykäliin on perustetta tarvinu?
No mutta pitäisi olla se pykälä, mihin asia perustuu. En myöskään oiken ymmärrä mihin perustuisi kielto yksityisessä käytössä ulkomaisissa kilvissä olevalle trailerille, kun niistä ei tosiaan mitään ajoneuvoveroja yms. makseta. Jarrullinnen kärry toki pitää olla katsastettu, ja liikennevakuutus tarvitaan. Sen luulisi hoituvan..
edit: Löytyi, ajoneuvojen rekisteröinnistä annetuista asetuksista. Eli vain O3- ja O4- luokan ETA- maahan rekisteröityjä perävaunuja saa käyttää tietyin edellytyksin Suomeen (ensi)rekisteröidyn ajoneuvon perässä. Muiden perävaunuluokkien kärryjä saa käyttää vain matkailu- tai esittelytarkoituksessa.
Toisin sanoen, ei saa käyttää jarrullista ulkomaille rekisteröityä 0-750kg (O1) tai 750-3500kg (O2) kokonaismassaista kärryä. Kyllä Suomi on paska maa..
Toisaalta, ei mikään käsittääkseni estä tuollaisen henkilöauton täysperävaunun rekisteröintiä Suomeen, koska onhan niin puoliperävaunut pickupin lavalle kiinnitettynä (vetopöytä lavalla) kuin täysperävaunut henkilö- tai pakettiauton perässä olleet laillisia jo jonkin aikaa.
BJ-40/76
28.12.2016, 23:13
Sen verran olen peruutellut maasturilla ja traktorilla "täysperäkärryä", leveys n. 3 metriä, ja akseliväli pikkasen vajaa 10 metriä (kuorma 3,5m x 10,30+) että ei haluja peruutella ihmisten ilmoilla, ruuhkaantuneesta risteyksestä puhumattakaan....
Noita "puolikkaita-" on jonkin verran tullut peruuteltua traktorilla yms... (aina vetoaisan paino vetäjän taka-akseli takapuolella:()
Ja tuo "täysperä" maasturin tms perässä:
Kyllähän tuommoinen, esim. 3500kg kokonaispainolla oleva 3 akselinen, vetopöydällä on painoa esim. 1000kg, ja takana molemmilla akseleilla esim. 1250kg; kulkee vaikka "mopoauton" perässä kuivalla tasasella suoraan.
Mutta jos em. 3500 kg kärryä vedetään talvikelillä, ja paniikkijarrutuksessa(taikka heti hen jälkeen) vetopöytä alkaa kääntyä,
Niin aika äkkiä veturi ja kärry/kuorma kohtaa.....
Toki jos tuo vankkuri on sähköjarruillla, ja nimenomaan paritettu tuohon veturiin, voi onnistua....
Ja tuo sähköinen paritus on kallista......
->
Perinteinen 3500kg koukulla oleva maasturi vetää/jarruttaa kärryä huomattavan hyvin, ja jos veturin jarruissa ei ole mitään "älyä(abs_tms)", niin
silloin mennään "HUOMATTAVAN PITKÄLLÄ ENNAKOINNILLA"
ja tällä ennakoinnilla on menty ilman suurempaa sanomista....
Sen verran olen peruutellut maasturilla ja traktorilla "täysperäkärryä", leveys n. 3 metriä, ja akseliväli pikkasen vajaa 10 metriä (kuorma 3,5m x 10,30+) että ei haluja peruutella ihmisten ilmoilla, ruuhkaantuneesta risteyksestä puhumattakaan....
Noita "puolikkaita-" on jonkin verran tullut peruuteltua traktorilla yms... (aina vetoaisan paino vetäjän taka-akseli takapuolella:()
Ja tuo "täysperä" maasturin tms perässä:
Kyllähän tuommoinen, esim. 3500kg kokonaispainolla oleva 3 akselinen, vetopöydällä on painoa esim. 1000kg, ja takana molemmilla akseleilla esim. 1250kg; kulkee vaikka "mopoauton" perässä kuivalla tasasella suoraan.
Mutta jos em. 3500 kg kärryä vedetään talvikelillä, ja paniikkijarrutuksessa(taikka heti hen jälkeen) vetopöytä alkaa kääntyä,
Niin aika äkkiä veturi ja kärry/kuorma kohtaa.....
Toki jos tuo vankkuri on sähköjarruillla, ja nimenomaan paritettu tuohon veturiin, voi onnistua....
Ja tuo sähköinen paritus on kallista......
->
Perinteinen 3500kg koukulla oleva maasturi vetää/jarruttaa kärryä huomattavan hyvin, ja jos veturin jarruissa ei ole mitään "älyä(abs_tms)", niin
silloin mennään "HUOMATTAVAN PITKÄLLÄ ENNAKOINNILLA"
ja tällä ennakoinnilla on menty ilman suurempaa sanomista....
No tää juttuhan on hoidettu sillä että nää tarvit sen Eemelin sinne korttiin joka taas on tae siitä että nulla on homma hallusa...:D:D:D
Vaan esim.tuossa Mölisä saa maksimipainot siten että aisalla on 150 kilua muuten jää pikkasen vajaaksi. Eli asiaa on Mercedes-Jeep-Fiiatin lakimiesvaliokunnassa pohdittu...:eek:
Onhan näitä...:D
http://www.sproll-anhaenger.de/wp-content/gallery/sproll-drehschemel-anhaenger/drehschemel-anhaenger-4.jpg
BJ-40/76
30.12.2016, 00:10
No tää juttuhan on hoidettu sillä että nää tarvit sen Eemelin sinne korttiin joka taas on tae siitä että nulla on homma hallusa...:D:D:D
Tuo eemelin ostin/maksoin muistaakseni Leimaverona, toki tuo wanha "naamakuva" piti ostaa vapailta markkinoilta...
Ja tuohon "letkautukseen; että kun "lisenssi/lupa tms. niin homma hallussa..."
Valitettavasti myös trafi yms. on samaa mieltä: jos puuttuu joku osio tms. niin ei saa edes opiskella omatoimisesti firman pihalla, jos ei ole sulutettu direktiivin tms. mukaan)
Siis jos perinteinen, ilman mitään sähköistä ohjausta oleva, työntöjarrullinen kärry, vetopöytä ja pari akselia takana, jossa jarruvoima jaetan suuruusluokkaa "etukäteen" kuormasta riippumatta...
-> Jos kääntöpöydän jarrut ottaa pikkasenkaan liian herkkää lukkoon, niin vetoaisa on pahimmillaan sivulla, ja vetoaisan kyntää sippaliiraa.....
-> koko yhdistelmä/setti on pois reitiltä...
Työtöjarrut kiellettiin uusissa O2 tpv:ssä syksyllä 2014. Käsiittäkseni mikään ei kuitenkaan estä tuota edeltävien tuomista ja rekisteröimistä Suomeen.
Työntöjarrullisia löytyy esim hollannista paljon ja vähän päälle, sekä tuon todellisen suicide keksinnön korvaavia jarrujärjestelmiä täydellisenä pakettina samasta maasta. On usasta tuotuja sähköisiä eu tyyppihyväksyttyjä, sähkö-nestejarruja sekä ihan ilmajarrujakin.
Löyty myös uusia ilmajarrullisia 3,5 tonnisia, hintaa sama mitä täällä suomaliassa kynytään jostain vanhasta ritkusta. Suicide jarruilla.
Silvuplee,
http://elektrischeremmen.nl/en/full-trailer/hydraulic-brakes/
Pitääkin kysyä kun tämäkin aihe on näköjään nostettu ylös vaihteeksi, että mitenkäs nykyään täällä suomessa menee nuo sähköohjatut jarrut kärryn osalta? Joko niitä saa käyttää/katsastettua kärryihin?
Eu säännösten mukaan mennään. Järjestelmän on oltava eec/eu tyyppihyväksytty, ja soveltuva kysyiseen vaunuun. Eli yhteensopivuustodistus tarvitaan.
Ja kyse on minkä tyypin kärrystä?
Tarkoitin niitä henkilö/pakettiautolla vedettäviä 3500 kg ja sen alle olevia kärryjä, kuten täysperä- ja keskiakselimallisia.
Ketään bongannu mitään uutta tältä rintamalta?
https://fgs-systems.de/de/towtrans_sattelaufliger_sattelumbau_beschreibung.h tml
https://fgs-systems.de/pdf/Preisliste%202017/Sattelschlepper.pdf
Tämmöiset löytyi. Prhana kun tuo Saksa on tullu opiskeltua lyhyenä ja sittenkin lähinnä VHS kopionkopio kurssina...:D
http://www.clabo-gmbh.de/images/trailer/ram3500_13_tow.jpg
jokos mie kohta voin pultata dodgeen vetokuulan paikoileen lavan keskellä olevaan paikkaan ja ostaa jostain siihen käypäsen hanhenkaulan?
jokos mie kohta voin pultata dodgeen vetokuulan paikoileen lavan keskellä olevaan paikkaan ja ostaa jostain siihen käypäsen hanhenkaulan?
Tottahan toki.:D
Ja tästä...
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=212199479&grossPrice=false&isSearchRequest=true&maxLicensedWeight=5000&maxLoadCapacity=4500&minLicensedWeight=3500&pageNumber=1&scopeId=ST&searchId=e54d3fc9-a10f-0113-3647-bc087716fab4
dodge3500
17.03.2018, 07:53
jokos mie kohta voin pultata dodgeen vetokuulan paikoileen lavan keskellä olevaan paikkaan ja ostaa jostain siihen käypäsen hanhenkaulan?
Juu eikös se nykyään pitäs onnistua
Niissähän on sähköjarrut
Mitenhän tämmöisten leimaaminen?
Ei ole edes hemmetin kalliita.
https://www.ebay.com/itm/B-W-OEM-Companion-5Th-Wheel-Hitch-RVK3300/272630905108?epid=21017012704&hash=item3f7a117914:g:vf8AAOSwoVNaBMLW&vxp=mtr
Mutta Mites ne jarrut? Sähköllä joo mutta hieman nihkeesti löytyy tietoa. Samoin kuin neste/ilma versiosta, jota kait Euroopassa on ollu sprinttereissä summuissa pikkukurkeissa. Ainakin uitetuissa pikkubusseissa olen nähnyt pieniä vetokitoja mutta ei ole jääny mieleen kuinka niissä jarrut on ollu.
Nythän olis aika sopuisan hintanen tuo vetokita. Autoon pitäs vaan tehdä vaihtolava systeemi että tuo kita voi olla alla jos sitä ei tartte.
Pitiköhän hanomag kaivaa ladon pohjalta ja ruveta suunnittelemaan, siinä olis paineilmatoimiset nestejarrut valmiina. Mitähän konttorilla tuumaisivat moisesta yhdistelmästä, auto vm 70/71 ja siihen tuollanen tuore kärry.
Tokihan on projektia koko auto varmaan jo, jos se on vielä edes tallessa.
Ja tästä...
https://www.blocket.se/horby/Ford_F550_Dragbil_med_14m_trailer_82807384.htm?ca= 11&w=3
Eikä oo kalliskaan...
Tästä vetoauto....:D
On ilmajarrut ja vaatimaton 6000 kilon vetomassa...oisi hyvä viiä Bobbaria. Tai sitten perään saa koko heppatallin heloineen päivineen.
https://www.carforyou.ch/en/auto/suv/toyota/land-cruiser/anhangerkupplung-6000kg-1258224?utm_medium=retargeting&utm_source=criteo&utm_campaign=(_cfy)(n_lf-en)(c_crit)(gt_per)(d_web)(r_ret)(u_sp)(g_lea)(l_c h-en)(a_rtg)(f_ht)(ca_all)(o_cpa)&utm_id=202007141719474784336
https://forums.offipalsta.com/albumpicstb/233/e23e7b4a0d497a6ca3c75046d02e2593_233671.jpeg?dl=16 04677209
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8899&pictureid=233672
Eikä oisi kaukana...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8899&pictureid=233673
https://www.carforyou.ch/en/auto/suv/toyota/land-cruiser/hdj80-42-tdi-standard-987124
Tämä jo suorastaan luo kaihoisia katseitaan kohti Suomea ja offipalstaa...
Oisi kylän krväkkäin vintturi ja ja vetokita.
Millaisen halvauksen Matti saisi jos tämmöisen yhistelmän ajaisi rekisteröinti katsastukseen ...?
https://assets.hemmings.com/uimage/76675999-770-0@2X.jpg?rev=2
https://www.hemmings.com/classifieds/x/x/x/2458127.html?fbclid=IwAR3eDihapRuzpeAjTNc0gk851jWF WJV8cpnoAEpW_q_o40KK7J50ZfMVb50
Mitenkähän mahtaisi tämmöisen kanssa käydä, jos sattuisi osallistumaan tuommoisen huutokauppaan, jos voittaisi sen huutokaupan, ja ennen haavelua moisiin jos sattuisi löytymään likviditeettiä tarpeeksi? Ehtisi ainakin jonnekin, vetoautokin kulkee reippaan 200 km/h ja kyytiläinen yli 200 MPH...
BJ-40/76
30.05.2021, 23:09
Siis käsitinköhän oikein, puoliperävaunu voi olla kiinteästi kiinni, siis ei liiku käännöksissä tms. yhtään?
-> ja päälleppäin huomaa vain siitä, että takavaloja on kahdet peräkkäin, ja takimmainen/näkyvä rekisterikilpi on kärryn?
https://www.nettikone.com/artikkeli/man_tge_pakettiautoyhdistelma_lisaa_kantavuutta
Mielenkiintoinen "yhdistelmä"
No jopas oli vekotin.
Mihinköhän tämä viranomaisen tulkinta kortista perustuu: Tosin tässäkin paikallinen viranomainen tulkitsee EU:ssa muutoin hyväksyttyjä päätöksiä siten, että Suomessa kyseistä yhdistelmää saa kuljettaa BE-kortilla vain, jos se on myönnetty ennen päivää 19.1.2013. Sen jälkeen myönnetyt edellyttävät C1E-korttia. Tämä tulkinta odottaa kuitenkin vielä tarkennusta.
Mietin ihan samaa tuosta ajokorttitulkinnasta että mihin se perustuu. Melkein sanoisin että jotain tragicomin hönöilyä mikä ei oikeasti liity ajokorttilakiin tai tieliikennelakiin mitenkään, mutta yritetään vain tukkia porsaanreikä.
Jeep-Ukko
09.06.2021, 09:06
19.1.2013 on rajaus ajokortti uudistuksessa, uudet b-kortit voimassa 15 vuotta ja c-kortit 5 vuotta.
Ja vaikka olisi vanhanmallin kortti ja voimassa olo tyyliin 2040 asti, niin silti voimassa olo loppuu 18.1.2033.
Jokin hämärä asetus lakiin on pitänyt upottaa, että vanhoilla saa ajaa ja uusilla ei, tuota yhdistelmää.
Tähän vanha juttu tuosta ajokortti uudistuksesta ja voimassa oloista.
https://www.is.fi/autot/art-2000001185018.html
Ei kai puoliperävaunut sinänsä pitäisi olla kiellettyjä 2013 jälkeenkään myönnetyiltä pikku-E-korteilta, mutta yli 3500 kg puoliperävaunut on? Joten jos nyt tulkitaan että tuo kolmiakselinen MAN on kielletty niin ihan porsaanreiäntukkimispäätöshän tuossa on.
https://moottori.fi/liikenne/jutut/trafilta-paatos-puoliperavaunujen-suhteen-sallittu-be-kortilla-muttei-tuoreimmilla/
Muuten olen sitä mieltä että on ärsyttävää että ajokorteissa kortti on sitä heikompi mitä myöhemmin sen suoritat mutta hinnat vaan koko ajan lisääntyy. Olis pitänyt itekin ajaa C-kortti ja BE ja kaikki mahdolliset ajaa jo autokoulussa, ei olis maksanut paljoa lisää ja enemmän virtaa olis kuin nykykorteissa. Voitais siirtyä amerikan malliin kaikissa korteissa ja automuutoksissa, siellähän saa henkilöautokortilla ajaa jotain 10-tonnisia yhdistelmiä ja jeepeissä saa renkaita kasvattaa rajatta ja renkaat saa törröttää sivusta yli lokasuojista jne jne.