View Full Version : Vetoakselinsuojakumi
Moro!
Kyselisin vetoakselinsuojakumi ongelmaan hieman apua.
Minulla on Ford Ranger vm. 2005 ja sitä on korotettu hieman vääntösauvoista. Ongelmana on vetareidenkumien kestävyys. Auto on ollut minulla puoli vuotta ja nyt on jo neljäs suojakumi revennyt. Rasittaako korotus suojakumeja?
Tietääkö kukaan jotain kestäviä suojakumeja jottei tarvitsisi koko aikaa niitä vaihdella. Alkuperäisiäkään ei viitsi ostaa kun ne maksaa 150e/kpl :mad:
Rasittaako korotus suojakumeja?
Kyllä.
Kuinka paljon sitä on sauvoista korotettu, jos kumit ei kestä? Onko ulosjoustoa jäljellä enää ollenkaan?
Entä kääntörajoittimet, siis ne kierratangon pätkät olkakappaleessa, jotka vastaa alatukivarren kuppipintaan, onko ne alkuperäisessä säädössään vai onko ruuvattu lisää kääntyvyyttä niistä? Liika kääntyvyys rasittaa kumeja myös.
Minulla on vähän vanhempi mazdarangeri, 1999 tehty ja 2000 käyttöön otettu. Nyt keväällä meni ensimmäinen ulompi kumi, kun mittarissa on vähän reilut 200 tuhatta. Toisen puolen kumi on vielä ehjä, mutta ihan viimeisillään.
Tätä on korotettu ehkä tuuman tai puolitoista sauvoista n. 6 vuotta sitten. Nyt vetarin kulma näyttää tältä, kun laitos on pyörillään. Kuvaa ottaessa maa ei ollut alla ihan tasainen, eli tämä kuvan puoli maasta oli hieman korkeammalla, ehkä 10cm. Se kallistaa koria ja runkoa hieman kuvaan nähden oikealle, joten tämä vetari on hieman jyrkemmässä kulmassa kuin toinen. Ei kuitenkaan isoa eroa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=132495
Tarvikemallin suojakumit n14e saa itse leikata sopivaksi on paljon paljon elastisemmat mitä nuo vakio kumit. Itsekkin ihmettelin kun ajoin risuun isuzun kumin paskaks ni alkuperänen ois maksanu 170 ja se on todella muovista seosta halkeaa kyllä herkästi. Tuohon rahaan saa repullisen tarvikkeita. En muista niiden merkkii mutta käy kattoo jostain motonetistä oisko ne hyvät ?
Meidän asiakkaat ainakin laittaa mieluiten noita Click! merkkisiä yleismallin kumeja. Motonetissä myytävät musta-oranssit paketit eivät o kelvanneet alkuunkaan ja SKF:n yleismallit o joidenkin mielestä turhan jäykkiä. Noita Clickejä saa jokainen varaosaliike tilattua Koivuselta. Tosin on niitä joskus ollut Motonetissäkin mutta nykyään siellä taitaa olla vain noita yllämainittuja.
Nuhapumppu
07.06.2013, 15:12
Puuilosta on nuita kaverille haettu,halvempia kuin muualla ja ovat tosi kestävän oloisia ja pehmeitä. Ei mitään muovia niinkuin nykyään.
Lerssinen
03.02.2014, 18:06
Lerssinpaja (r) testaa bilteeman halkaistava suojakummi :D
http://www.youtube.com/watch?v=En8gfRYn4rA
Mä korotin hiluxia 1,5" ja vaihdoin uudet tarvike kumit hintaa 60€.
En laittanut kun akselit paikalle enkä saanu autoa alas pukeilta kun molemmin puolin oli ulommat kumit revenneet, enkä saanu palautettua kumeja kun ei ollu kuittia tallella.
Sitte hain toyotalta uudet hintaan 200€ ja ovat kestaneet nyt ainakin puoli vuotta.
On muuten hyvä video
kellukka
04.02.2014, 22:43
Yleismallin ns.päälle vedettävillä mennään ja on kestäneet ainakin puol vuotta mallia motonet, ja hintaa oli jotain pari kymppii.
Oikea liima oikeaan aineeseen niin kyllä kestää ja lujaa
Paikkasin escortin etu renkaan joskus 2004 lastalla kylkeen pyyhkimällä italialaista kiviliimaa ja mustaa pastaa ja vieläkin siinä ilmat pysyy :eek:
Mutta luulisi tarvike vetarin kumin kestävän käytössäkin kun sellaisella levittimellä venyttää sen vetarin murroksen yli ja se reikä ei ole kuin tuuman luokkaa ja nyrkki reilusti mahtuu siihen sisälle kun se on venyttimessä :)
Lie kuin pahaa tekisi jos päähän sellaisen vetarin kumin pienen puolen asentaisi ja nappaisi venyttimen pois :eek: :D