View Full Version : 4-vetoisen polttoaineenkulutus
Laittakaa tähän mitattuja polttoaineenkulutuksia NELIVETOAUTOISTA. Eli ei pelkästään maastureista vaan kaikista autoista jotka vetää neljällä renkaalla ainakin joissakin tilanteissa.
Aiheesta saa myös kinastella, autoissahan on yksilöitä, kaverilla oli joskus vanha vapari patrolli, ei jaksanu kunnolla kulkea ja ainetta vei yli 15L/100km. Ilmeisesti pumpun ajoitus oli pielessä tain jotain. Itsellä vastaava kulki ihan pirteästi ja kulutti vähän yli 10l/100km.
Vuosimalleissa oli kylläkin eroa, kaverilla -87, itsellä -81.
Laittakaa vaikka tähän tyyliin:
Merkki/malli*bensa vai dsl*iskutil.*vm.*rengaskoko jos ei vakio*kulutus seka/kaup./maantie
Nissan Patrol*TurboDiesel*3.3*1981*285/75-16*10L/13L/9-11L
Mikäli olet huomannut että joku huolto/korjaustyö on vaikuttanut polttoaineen kulutukseen ni se olis varmaan hyödyllistä tietoa muillekin.
Tossapa omin romujen kulutukset. Otantana vain yksi tankillinen. Pitkällä aikavälillä saattaa tulokset olla erilaisia. Ne on ihan laskettu ja todelliset. HDJ +4"/35" 17.3 litraa seka-ajossa. HJ61 pikku korotuksella +35" 10.5 litraa 95% maantietä körötellen.
HJ60 sallitut korotukset ja 35" - tasanen matka-ajo 12/100
Hj60 -81 31" katupyörät n.13/100
Entinen suburban -94 6.5 dsl 285/75r16 12/100 ja kesärenkailla 305/45r22 n.14/100
Samppa79
05.06.2013, 06:58
LJ70 -86, 2lt koneella, ajettu 500000, renkaat 31", 9-11l/100km, seka-ajoa.
4runner -91, 2lt2 koneella, ajettu 500000, renkaat 31", 11l/100km, seka-ajoa.
Suzuki samurai -98, 1,3 parisataatuhatta ajettu 12l/100km, seka-ajoa.
RJ70 -90, 22R koneella, ajettu n.350000, renkaat 31" 11-13l/100km, seka-ajoa.
Kaikissa autoiss otantana kymmeniä tuhansia ajokilometrejä.
Voihan noista vainhoistakin jutteluista lukea
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93142
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90824
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=11664
Mitsubishi L200 Magnum 2002, Manuaali, vakio , 33"-12,5, matka-ajossa muistaakseni noin 10-11L
Toyota Hilux 1990 2,4 Diesel , Manuaali, vakio, 33"-12,5 matka-ajossa 11-13L Hikisesti jaksoi kyllä kulkea sitä satastakaan.
Toyota Hilux 1998 2,4 TD, Manuaali Välijäähy ja Mynän ropeltama pumppu. 31"-10,5 Matka-ajossa 10-12L. Tämä kulki jo iloisesti.
Dodge RAM 2003 2500 Heavy Duty 4x4 Cummins 5,9L Diesel, Automaatti, vakio, 285/70-17 matka-ajossa 10.2 l rajoitin poistettuna 1000km/h
Toyota HDJ-80 4,2L TD, Manuaali ,Välijäähy, Holsetin 35 turbo, roplattu pumppu , 35"-12,5 Matka-ajossa 9,8L , sekalisessa n. 12 L. Tässä oli jo vetoja niin, että bemarimiehetkin morjesteli keskisormella kun ne lopultakin päästi ohi.
KZJ-90 1999 3,0 TD (1KZ-TE) Automaatti, Vakio, 275/ 70-16, Matka-ajossa aika tarkka 10L , katurenkailla karvan alle.
FJ Cruiser 2008 4,0 bensa...en tiedä, mutta hyvin maistuu täällä vuorilla. Jos valitsee reitin oikein, niin voi mennä aika vähällä, kun pääsee laskemaan pelkkää alamäkeä.
Ducati Monster S4R , Termingnonit ym hilppeet. Matka-ajossa noin 6,5 - 7 L ja kun antoi oikein runtua, niin noin 12-13L
Pontiac Le Mans -1967, 455 (noin 7,5L bensa) Automaatti, Hybridi ( Polttaa bensaa ja kumia), Viritetty, aavikkoperä matka-ajossa noin 14L, kaupungissa ei kannata edes laskea. Takarenkaitakin kuluu niin perkeleesti, mutta kivaa on.
Akan BMW X5 2002, 3,0i , automaatti, vakio, matka-ajossa näköjään aika tarkka 10l , muusta en tiedä kun minä en sillä mielläni aja, vaikka hyvä ajettava se onkin.
Kaitsu67
05.06.2013, 08:57
Liisarilla Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 Turbodiesel 140hv, vm 2011 (pieni korotus + panssarointia) vakiorengas Dunlop 225/50/17, viimekesänä Muorin mökille Puulaalle maantie/moottoritie ajoa + jokunen kilsa hiekkatietä meni karvan
alle 5 eli 4,9litraa /100km.
Audi A4 B7 Avant Q 2.0TDI (Findieselin softa ja FinTurbon ahdin ja DPF delete, 225/45-17 renkaat): normaali pitkä matka-ajo (300-500km siivut) toteutuu usein n. 90km/h keskinopeudella jolloin menee sellainen 6-6,2L. 205/55-16 talvirenkailla ja 80km/h rajoituksilla mennee joku 5,8L. Sekalainen pyöritys ja vuoden parin keskikulutus asettuu n. 6,8L. Talvella ja nurkkapyörityksessä maistuu enemmänkin...monesta syystä ;)
Pätkä G-mese, 2.8 Twincam ruisku, menee 33/12,5 pyörillä n. 13L/100km keskimäärin 85km/h matka-ajossa.
tekniikkamies
05.06.2013, 10:37
Toyota Hilux 1998 2,4 TD, Manuaali Välijäähy ja Mynän ropeltama pumppu. 31"-10,5 Matka-ajossa 10-12L. Tämä kulki jo iloisesti.
Tein moiseen kulkupeliin 160 cm korkean lavakatteen - siis korkeampi kuin byrokraatit edellyttää, joka jatkuu tuulenohjaimena hytin päälle. Nyt ei alle 10 litran meinaa enää päästä ja nakit on 235/85/16.
Vauhti tulee pidettyä alle 100:sessa, tyyliin rekkanopeutta mennään.
Veikkaan, että Dodge RAM Cumminssilla ja manuaalilla sais menee maantiellä nopeammassa ajossa jopa pienemmällä koska kuorma-autoon saisi rakentaa myös matalan ja virtaviivaisen lavakatteen toisin kuin tämän ikäiseen pakettiautoon.
Dodge RAM 2003 2500 Heavy Duty 4x4 Cummins 5,9L Diesel, Automaatti, vakio, 285/70-17 matka-ajossa 10.2 l rajoitin poistettuna 1000km/h
Kerkesitkö vielä katteleen maisemia? :eek: :D
Hyvin :D . Liikaa nollia tässä minun näppäimistössä.. mutta enpä jaksa korjata.
Tomppaa_
05.06.2013, 15:57
Pajero 2.5tdic kesällä seka ajossa 11-13, ja talviajossa seka ajossa 13-15 31" pyörillä (paljon tyhjäkäyntiä). Uskaltasin väittää että itsensä kusettamista jos saa tollasen ison maasturin rottelon alle kympillä sataselle kulkemaan :)
Dodge ram 2500 -95 cumminssi manuaalilla. 4.10 perät, 35" renkaat, marine suuttimet, 6# syöttölevy ja ahdot 2.5bar. Max nopeus 80-90kmh väliltä.
Kumho allterraineilla ja tyhjä traileri perässä matka-ajossa 11.6L/100km. Työmatkassa kesällä 12.5L. Vastaavasti talvella cooperin stt:llä ja syöttö isolla 18L. Kesällä coopereilla syöttö pienemmällä paras 14.2L ajoa maantie/kylä 50/50. Viimesin tankillinen vielä kesken, mutta siinä matka-ajoo noin 80% joten ootellaan lukemia.
Sama auto vei automaattina ja vakio syötöillä, 33" BF allterraineilla 13.5L matkassa. Työmatkassa joku 15L
Ottakaa huomioon että esim 35" renkailla matkamittari näyttää ihan puutaheinää.
Ex HDJ 35":lla matkamittarin näyttäessä 100km oli gps:n mukaan ajettu jo 138km!
Ottakaa huomioon että esim 35" renkailla matkamittari näyttää ihan puutaheinää.
Ex HDJ 35":lla matkamittarin näyttäessä 100km oli gps:n mukaan ajettu jo 138km!
Otettu huomioon. Omassa hodarissa pitää 35" renkailla mtkamittarin lukema kertoa luvulla 1.12, niin saadaan todellinen matka.
subaru legacy -93 2,0 sekavassa ajossa 7 litraa. on meinaa nappi neliveto.
Jeep Grand Cherokee '98 + 5,9L bensakasi + 1,75" korotus, 32" BFG MT Km2:t, 4.56 välitykset, 60/40 kaupunki/ maantie 20 litraa/ 100km.
Puhtaasti maantiellä 80-90km/h tasaisella nopeudella menee ~13-15 l/ 100km. 120km/h nopeudessa kyseinen aerodynamiikaltaan tiiliskiven veroinen kulkine viekin jo sitten taas n.17-18 litraa satkulla :D Nämä lukemat vaihdetulla nopeusmittarin anturilla eli lukemat on oikeat.
edit: Samoilla renkailla mutta alkuperäisillä 3.73 välityksillä kulutus oli pari litraa suurempi. Mittarivirhe oli GPS:llä tarkistettuna 100km/h nopeudessa n. 1km/h eli lukemat oli tarkkoja :)
Jeep Grand Cherokee '98 + 5,9L bensakasi + 1,75" korotus, 32" BFG MT Km2:t, 4.56 välitykset, 60/40 kaupunki/ maantie 20 litraa/ 100km.
Puhtaasti maantiellä 80-90km/h tasaisella nopeudella menee ~13-15 l/ 100km. 120km/h nopeudessa kyseinen aerodynamiikaltaan tiiliskiven veroinen kulkine viekin jo sitten taas n.17-18 litraa satkulla :D Nämä lukemat vaihdetulla nopeusmittarin anturilla eli lukemat on oikeat.
edit: Samoilla renkailla mutta alkuperäisillä 3.73 välityksillä kulutus oli pari litraa suurempi. Mittarivirhe oli GPS:llä tarkistettuna 100km/h nopeudessa n. 1km/h eli lukemat oli tarkkoja :)
Miten iso bensatankki tommosessa Jeepissä on. Appiukolla on just vastaavalla koneella ja lainattiin tuossa kevättalvella kun käytiin siellä pääkaupunkiseudulla. Täydellä tankilla lähdettiin Lappeenrannasta, ajettiin Lahden kautta kun otettiin lisää porukkaa kyytiin.
Kattelin pa-mittaria että vähällähän tää kulkee ja takas tullessa oli Utista pakko tankata kun alkoi olla tankki tyhjä. Tankatessa alkoi sit huimata kun yli 70 litraa hurahti tankkiin eikä tullut edes täyteen. Reittipalvelun mukaan matkaa tuli noin 400km.
Mitsubishi Galant 2.0gti dyn4(useita 89-92) matka~9l, kaupunki ~11l
Mitsubishi Legnum VR-4 2,5TT 2001 matka ~10l, kaupunki 15l
HJ60 vm83, 5v, 31", takavedolla 7.6L/100km kesällä. Talvella nelikon kanssa n.13L/100km
ja pakollinen [ot] vm-71 Ford Galaxie 500 460cid 32L/100km cruisaillen :rolleyes:
Hdj80 viritetty, 33 nappularenkailla ja korotuksilla ym kattotelineillä ja muilla hankaloittavilla tekijöillä n. 8l satasella (95kmh) tuprauttelee kiihdytyksissä mu staakin. joku osannu säätää pumpun (en minä). joskus itsellä oli hj 60 korotettu 33 renkailla, vei sen 13 sataselle, ruuvasin syöttöä lisää sen 2 kierrosta ja pudotin matkavauhdin 85 sinne 78kmh niin pääsi helposti 10l sataselle.
Samsonite
06.06.2013, 07:01
Taitaa olla voittajat selvillä.:D
veijon-esso
06.06.2013, 07:10
Blazer 35" boggereilla ja 4.56 välityksillä ilman ylivaihdetta lootassa vei reippaassa maantieajossa kohti ravijokea 27l sadalla, eli kirkkaasti alle epäillyn 30 litraa. :D Sittemmin tuli ruisku ja kulutus pieneni vähän, mut yli 20 jokatilanteessa. Uus kone vielä testaamatta. Sil vois tulla ton auton pihistelyenkka.
-12 hilux 2,5 d4d kaikin puolin vakio 9,5-10l/100km matka-ajossa
Miten iso bensatankki tommosessa Jeepissä on...
Kattelin pa-mittaria että vähällähän tää kulkee ja takas tullessa oli Utista pakko tankata kun alkoi olla tankki tyhjä. Tankatessa alkoi sit huimata kun yli 70 litraa hurahti tankkiin eikä tullut edes täyteen.
88 litraa olen sinne muistaakseni saanut ujutettua, kun ihan höyryillä ajellut mittarille. Kyllä tää vakiona maantiellä itse asiassa kulki ihmeen vähällä, n.12-13 litraa satkulla jos alle 100km/h malttoi pitää ajonopeuden ja olla innostumatta pedaalin kanssa :)
Mutakumit ja muuta pientä niin alkaa kulutus könyämään..
Jeep ZJ, 5.2 V8 bensa. Korotusta n. 4", renkaat 33" MT. 16-17L/100km maantie, 20-22L/100km sekalainen (30/70 kaupunki/maantie).
Ja kaikki tämä varovasti ajellen, varomattomalla kaasunkäytöllä sitten ihan muuta.
Maantieajossa vauhtina aika tarkka 80km/h, korkeintaan piirun yli. 100km/h ja sitten ollaan jo yli 20L maantieajossakin.
Ja kaikki muutokset sitä hiukan aina lisää. Jokainen korotus - lisääntyi. Renkaiden suurentaminen - lisäänty. Kattoteline, valot yms. - taas lisäänty. Kaikenlaista panssaria yms. - ja taas lisäänty.....
Ford Bronco -89 5,0/aut, 31" seka-ajo (=20%kaup.80%maant.) 13L/100km
Sama auto 33", samoissa olosuhteissa 15L/100km, sama auto samoissa olosuhteissa 33"renkailla 50% RE85 tankissa 17L/100km. Nyt 35"kumit ja hieman korotettu, kulutus mittauksia odotetaan, jos niitä edes viititään tehdä! Nämä siis 90% takavedolla, talvisin nelivedolla aina yli 20L.
Jeep ZJ, 5.2 V8 bensa. Korotusta n. 4", renkaat 33" MT. 16-17L/100km maantie, 20-22L/100km sekalainen (30/70 kaupunki/maantie).
Ja kaikki tämä varovasti ajellen, varomattomalla kaasunkäytöllä sitten ihan muuta.
Maantieajossa vauhtina aika tarkka 80km/h, korkeintaan piirun yli. 100km/h ja sitten ollaan jo yli 20L maantieajossakin.
Arvelisin että orkkisvälityksillä? Eli joko 3.55 tai 3.73.. jos nuo on korjatut lukemat (eli mittarivirhe huomioitu), niin en yhtään ihmettele. Mulla tippui aika selvästi kulutus kun vaihtoi 3.73: -> 4.56 :)
Vaikka noissa kaseissakin ihan kohtalaisesti on ruutia, niin mun mielestä aika perusedellytys kun kasvattaa reilummin rengaskokoa, paino lisääntyy, yms.. niin pitäisi aina vaihtaa välityksetkin tiheämpään. On sitten mukavampi ajella niin tiellä kuin metsässä.
Arvelisin että orkkisvälityksillä? Eli joko 3.55 tai 3.73.. jos nuo on korjatut lukemat (eli mittarivirhe huomioitu), niin en yhtään ihmettele. Mulla tippui aika selvästi kulutus kun vaihtoi 3.73: -> 4.56 :)
Vakiothan ne. Ei ole tullu innostuttua aiheesta kun maastossa ei ole (vielä) kertaakaan tuntunu että olis välitykset liian harvat. Ainoostaan maantieajossa harmittanu, koska 80km/h ajellaan aina kolmosella. Mutta, autot ja tarkotus huomioiden, pyritään pysymään pois maantieltä jookos? Jos jotain positiivista, mittari ei valehtele nyt yhtään kumpaankaan suuntaan vaan näyttää kilometrilleen oikein.
Ja huono aihiohan tuo on muutenkin jos talousihmeen meinaa rakennella.
itellä subaru impreza viritetty pinta kaasulla kaupunki noin10
matka 8
ja jos käyttää kaasua niin iso kasi kalpenee kuluutukselle :D
Hilu 170 30" STT ja muutama sentti korotettu, alle 10l/100km menee kesällä ja talvella samoilla renkailla pikkasen yli. Taajamaa 80% ja loput maantiellä.
Toyota camry nelikkona 16tuumasilla pyörillä viepi sen 10litraa seka ajossa ja sitten tiellä cruisella sen 7-8 litraa;)
-92 XJ 4.0 HO, korotettu...automaatti ja välitys joku 4.xxx
Talvirenkailla 235/75 hiljasella ajolla fulltime nelikko päällä kerrna laskin yhden reissun kulutuksen, n 700km niin 8,5l/ 100km!!! Nopeus oli kelistä johtuen sellanen 70-80km/h
31/10.5 Fedimoilla, kattotelineellä ja täydellä kuormalla kesällä 1200km reissu 13-14l/100km, suurin osa maantieajoa takavedolla.
KDN170 Hiluxilla tuli uudet pohjat. 600km reissun kulutus: 7,63l/100km. Autossa 33x10,5/15 Toyon MT-kumit, pari tuumaa korottava OME:n alusta ja TTE:n lastu. Tämä siis tasaista matka-ajoa takavedolla (70-110km/h). Normaalikulutus ollut ennen lastua 8,4-10l/100km.
Subaru Impreza 2.0 -96, matka 8L ja seka 9-10L
Audi A4 Avant Quattro 2.5tdi -98 matka 7-8L seka 8-9L
Volvo XC70 D5 -05 matka 8-8,5 seka 9-10L
Jeep Grand Cherokee WJ 2.7CRD -04 matka 8L, seka 9,5-10,5. Vene(noin 2t trailerin kans) peräsä 13L.
(Tämä ei neliveto päällä: Jeep XJ 2.5TD matka 10L, seka 10-12L, yllämainittu vene perässä 17-18L)
Tulipa mitattua Bertan kulutus kun ny tuo matkamittarikin toimii.
Elikkäs matka ajossa 12.4 l/100 km. Ja 35" renkailla ja turbolla. Tuosta saisi ehkä tuon pari litraa pudotettua säätöhommilla....
Porvoon Hilma
10.06.2013, 20:30
Hilux 95 2.4D 235/70-16 nappularenkuloilla 2 vetoisena maantiellä 85 km/h menee 9 litraa/100
Sitten sähköooppelin rutku: kesällä 0,14 kWh/km alle 100 km/h vauhdissa, ja 120 km/h menee 0,2 kWh/km. Yhessä litrassa bensaa on 9kWh eli noi lukemat on sitten 1,55 litraa /100 ja vastaavasti 2,22 litraa/100km. Niin, tää on 2-vetoinen ihan vaan tarkennuksena.
Tohon laittelin kuvan ihan normi työmatkan aikaansaannoksesta. 16,5km ja 3 kWh vastaten 0,18 kWh/km. Puolet satasta (=106 näyttää mittari) motarilla ja toinen köröttelyä taajamassa (40...60 km/h).
Tuo 120:n kulutus on suurempi kuin aikaisemmin arvelin tuossa ylempänä, mutta n. 80:n vauhdilla ajettuna lämpötilan ollessa 20C pääse 10 kWh "tankilla" sen 70 km. Tuosta tuo 0,14 kWh/km tulee. Valmistajan normikulutus on 0,17 kWh/km.
Bensankulutusta voi arvioida siten, kun tietää tuon ilmoittamani kWh-lukeman olevan akusta otettua sähköä. Se siis vastaisi polttoainetankista otettua bensaa. 9kWh/litra on polttoaineen energiasisältö ja bensa-autossa tuosta energiasta n. 1/3-osa menee liikuttamiseen, loppu johonkin muuhun.
Sähkövekottimen kulutus kasvaa nopeuden noustessa ja myös jos tarvitaan lämmitystä.
Näkyy tuossa kuvassa myös sekin, että on bensaa palanut siten, että 17000 km matkalla olen ajellut bensan osuudeksi 1,88 l/100, jossa on siis mukana talvi pakkasineen. Loput sähköllä ja näin kesällä kaikki sähköllä. Viimeisten 5000 km matkalla on tarvinnut tankata 2 kertaa :D
Tässä ei kysytty, että voiko sähköllä ajella, niin vastaisin että voi. Bj Andy hiukka isompaa vekotinta ajelleena voinee tämän vahvistaa :D
KDN170 Hiluxilla tuli uudet pohjat. 600km reissun kulutus: 7,63l/100km. Autossa 33x10,5/15 Toyon MT-kumit, pari tuumaa korottava OME:n alusta ja TTE:n lastu. Tämä siis tasaista matka-ajoa takavedolla (70-110km/h). Normaalikulutus ollut ennen lastua 8,4-10l/100km.
Onks tuo lastu sellanen kun meillä oli 170:ssa että paukut alkaa vasta jossain 2000 kierroksen kohdalla?
Laskettiin joskus pikkusen lyhemmällä reissulla saman verran pikku kärryn kanssa vakioalustalla ja -renkailla.
Toyota FJ Cruiser 6-v. manuaali. Normiajossa pääsee 12-13 l/100 km välille, joskus nätissä ajossa jopa lähemmäs 11 l/10km (ennätys 10.2 l/100 km vakiona). 1600 kg/250 cm levee/260 cm korkee vaunu perässä 15-17.5 l/100 km. Korotusta 3", +34" kumit ja jatkuva neliveto. 4-litrainen V6 bensamosa siis pellin alla. Maakaasulla pääasiassa ajelen, sillä keskimäärin 7.5 kg/100 km, em. vaunu persiissä n. 10 kg/100 km. Huokeeta menoo, kunhan tankkauspaikkoja löytyis Länsi-Suomesta, Savosta, Pohjanmaalta ja siitä ylempääkin. :mad:
BJ-40/76
10.06.2013, 23:15
Hilux 95 2.4D 235/70-16 renkuloilla 2 vetoisena maantiellä 85 km/h menee 9 litraa/100
Sitten sähköooppelin rutku: kesällä 0,14 kWh/km alle 100 km/h vauhdissa, ja 120 km/h menee 0,2 kWh/km. Yhessä litrassa bensaa on 9kWh eli noi lukemat on sitten 1,55 litraa /100 ja vastaavasti 2,22 litraa/100km. Niin, tää on 2-vetoinen ihan vaan tarkrennuksena.
Menikö sähkömoottorin ja polttomoottorin hyötysuhteet hukkaan/unohtuiko?
Siis VAHVALLA MUTUTUNTUMALLA: ei voi (sähkö) ooppeli taapertaa 100km 120 km/h 2.22 litralla bensaa
Yritin hieroa tuota vanhaa kaavaa noihin arvoihin, mutta ei onnistunut.... siis en saanut noita Bensan L/100km tuloksia millään....
ja tuo bensalitra/ 9 kwh vois olla lämpöarvo....
Muokattu:
Siis pelkällä bensalla: .....ei voi (sähkö) ooppeli taapertaa 100km 120 km/h 2.22 litralla bensaa
sillä tuo sähkö ooppeli painaa enemmän, on pari pikku juttua, joista tulee lisää häviöitä.....
En tiiä mutta kyllä tuo osuu hehtaarille ainakin oman vähäisen sähköveto kokemuksen perusteella...
Subaru impreza noin 7-8 maantie 90km/h
Porvoon Hilma
11.06.2013, 07:38
Menikö sähkömoottorin ja polttomoottorin hyötysuhteet hukkaan/unohtuiko?
Siis VAHVALLA MUTUTUNTUMALLA: ei voi (sähkö) ooppeli taapertaa 100km 120 km/h 2.22 litralla bensaa
Yritin hieroa tuota vanhaa kaavaa noihin arvoihin, mutta ei onnistunut.... siis en saanut noita Bensan L/100km tuloksia millään....
ja tuo bensalitra/ 9 kwh vois olla lämpöarvo....
Muokattu:
Siis pelkällä bensalla: .....ei voi (sähkö) ooppeli taapertaa 100km 120 km/h 2.22 litralla bensaa
sillä tuo sähkö ooppeli painaa enemmän, on pari pikku juttua, joista tulee lisää häviöitä.....
Mie tuonne aiempaa hiukka lurittelin lisää tarinaa :D
Källbacka
11.06.2013, 10:44
'99 2L2T-Hiace, 235/75-15 kitkat aina alla, 13 l/100 km, 50/50 taajama/maantie. Klopit uhosivat ajaneensa 9/100, kun lainailivat - uskoo ken tahtoo, mutta pa-laitteet menevät huoltolistalle. Noilla renkailla muuten mittarivirhe luokkaa +1 km/h GPS:n mukaan tuijoteltuna.
'07 2.0 TDI 4motion (90/10-vakiovetosuhteella eli sähkönelikko) Passat 6,5-6,7 l/100 km viimeisen 120 tkm statistiikan mukaan. Ajetaan 70-80 % maantietä reippaasti. Pihistelemällä pääsee parhaimmillaan alle 5/100, mutta joutuu aloittamaan tupakoinnin uudestaan...
JA lukemat km-mittarin ja huoltoaseman mittarin lukemista, ei mistään höpöhöpöajotietokoneista.
Onks tuo lastu sellanen kun meillä oli 170:ssa että paukut alkaa vasta jossain 2000 kierroksen kohdalla?
Laskettiin joskus pikkusen lyhemmällä reissulla saman verran pikku kärryn kanssa vakioalustalla ja -renkailla.
Kyllä tämä ainakin perstuntumalta toimii jo alakierroksilta asti. Tosin ei sitten varmaankaan ihan huipputehoja anna siellä yläpäässäkään. Itselleni sopii mainiosti kun juuri tuollaista maltillista lisäpotkua kaipasin kuitenkaan kestävyyttä suuremmin vaarantamatta.
-MaTTi- on näissäkin asiantuntija ja osaa varmaankin kertoa tarkemmin noiden eri lastujen eroista.