PDA

View Full Version : HJ:see turvakaaret?!?!


nuppi
04.06.2005, 23:37
Aattelin että nyt ku toi auto on riekaleina ni olis helppo tehä samalla kaaret tupaa...minkähänlaiset kannattais tehä,jos sattuu että tulee vaikka joskus eksyttyy kisoihinki???

Löytyykö mistää mitää "direkstiivejä" noille kaarille???



Läheltä saa mennä muttei osua!

Pauli
05.06.2005, 00:06
Löytyyhän niitä direktiivejä:

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Pauli-turvakaaret.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Pauli-turvakaaret2.jpg

liero
05.06.2005, 00:08
lieneekö nää alan yritykset tehneet kaaria maastureihin? itte ostin edeliseen vajaavetoiseen c-coupeen kuvassa vähän kehnosti näkyvän sääntö putkihässäkän HEWISET nimisestä putkasta , kaaria ei paljon tuossa näy mutta kertoopi siitä miten hywin ne biiliin istuu... ja oli helppo kasata + mielestäni halpakin...

http://personal.inet.fi/business/liero/kuu-auto/kadet%204.jpg

saippua ei aja antibiootin asiaa...

nuppi
05.06.2005, 00:19
Näyttäs vähän siltä että ku tekee samalla periaatteella ku ollaa jokkiksii ja rokkiralliautoihin tehty ni hyvä tulee...tosin autolla olis tarkotus kuskata vielä tavaraaki että tuskinpa tulee viriteltyä putkee iahn niin paljoo ristii rastii...

Jos oikein ymmärsin ni tarviiko standard-luokan autossa olla oikee minkää näkösiä kaaria???

Läheltä saa mennä muttei osua!

liero
05.06.2005, 00:42
en tiedä mitä olet halukas maksamaan, mutta mulla kun ei ollut taivutus koneita/taitoa käyttää sellaisita niin tuo hewiset on halpa paikka, eihän sitä koko hässäkkää ole pakko hitsata kiinni, tekee diagonaalista vaikka pultti kiinnitteisen itte niin jää t-penkki käytöön...
kuten todettu en tied onko niillä valmiita mittoja maastureihin......

saippua ei aja antibiootin asiaa...

tare
05.06.2005, 08:10
tossa on yhet HJ:n kaaret

http://g-69foorumi.no-ip.com:81/albums/turvakaaria/p4150002.sized.jpg

lisää kuvia=> http://g-69foorumi.no-ip.com:81/gallery/turvakaaria?page=1

Paavo
05.06.2005, 09:32
Moi,

senverta arvelua että miettisin kuitenkin hieman ennenkuin tekisin maastoautoon kaaret samalla periaatteella kuin jokkis- ja ralliautoihin, autojen massat on aika erilaiset, ja kaatotilanteiden vaihdeissakin saattaa olla "pieni" ero...

Varsinkin jos kyse on oman niskan pituudesta, kannattaa valita luja materiaali ja siittävän paksu putki, halkaisijasta tulee rakenteellista vahvuutta ja seinämästä muuten vaan lujuutta. ja kiinnityskohdat pitä tietty olla tarpeeksi lujat, mitä iloo on kaarista jotka korkkaa korista läpi kun niitä eniten tarvittais?

Eli vanha periaate "mitä teetkin, tee se hyvin" hieman kiristettynä, kun kyse on kuitenkin turvavarusteesta. En väitä, etteikö hutero kehikko olis tyhjää parempi, mutta jos siihen aikoo luottaa niin olishan sen syytä olla siten kunnollinen, kuskien selkäranka ei kovin hyvin hoojiin painoa kannattele. Vai olisko kaikkein pahin vaihtoehto se että kaari poksahtaa poikki, ja tollanen katkennut putkenpätkä tunkee kyydissäolijan kyljestä sisään?

Mun piti kans saada kaaret puoli vuotta sitten, rankuun tosin, ja kun taivutusvehkeitä en oo juuri nähnytkään saati sitten käyttänyt, niin kaarien ostaminen valmiina tai puolivalmiina oli käytännössä ainoa vaihtoehto.

Muutaman eri vaihtoehdon joukosta selvästi parhaaksi nousi G-69:n kaaripaja Lahden tienoilla, suosittelen lämpimästi.

Kts. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=12700 - työn jälki on erinomaista, taivutuksissa ei oo minkäänsortin ryppyjä tms., hitsisaumat on OK ja toi viimeistely on vähän turhankin fiini, kun kaaret oli sisällä niin alkoi moni muu paikka autossa oleen hieman kuppasen oloinen... Mutta nyt kaarissa on muutama muta- ja savitahra, alkaa oleen aika soppelit.

Tämä mulle tullut kaari on siis vain pääkaari + takatuet, en halunnut (vielä) etukehikkoa, kun kaaria ei kuitenkaan tarvita kovin montaa kertaa vuodessa, takapenkille on enemmän käyttöä. Nämä kaaret vaihtuu takapenkkeihin (tai toisinpäin) n. puolen tunnín ruuvailulla, varmaan vartissa nyt kun viimeiks tota tehdessä alko jostain kumman syystä tekeen paineilmaräikkää mieli, nykyinen 3/4" pulttipyssy oli liian iso, eikä sillä noita 10mm pultteja ehkä olis uskaltanut enää kiristääkään.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Heikki L
05.06.2005, 11:35
Ei nyt ehkä vielä ajankohtaista mun mobiilille, mutta kysyn kuitenkin. Mitäs tommoinen kuvassa oleva hojon "kaaristo" kustantais? putket+taivutukset+hitsaus. Ja ihan luomun värisenä.
(niin voi itte sitte laittaa sen pinkiks)

#####¤%&%¤¤##
vitulla päähän

nuppi
05.06.2005, 13:05
Liero:Meiltä löytyy kyllä taivutuskoneita kylält ja on tullu käytettyäki ku noihin pikkuautoihin ollaa väännelty kaaria...takapenkit jää muutenki pois käytöstä ku meinasin leimata huoltoautoks... Voihan sitä tietyst kysästä mitä ne kustantais...

Paavo: Ilman muuta materiaalin pitää olla vahvempaa...ja samanlailla ne pitää olla kaaret tukevasti kiinni ralliautossaki,ei niitäkä voi pelkkää pohjapeltii kiinni hitsailla.yleensä ollaa laitettu vähintää 25x25cm pala 4mm levyy ja siihen vasta kaaret kii...
Sitä en sitte tiiä kumpi on rankempi tälli kiepata 100sta 3kierrosta katonkautta ympäri vai pyörähtää mäkirinteessä kävelyvauhista katto kuusta vasten nojailemaa?!?

Läheltä saa mennä muttei osua!