View Full Version : Ilmastoinnin kompura ääntää?
Auto on Golf 4, 2.0 benzin.
Vikana ilmastoinnin kompuran jurnutus/rallatus/rouskutus. Kun kääntää ilmastoinnin pois, ääni lakkaa. Kun kääntää ilmastoinnin AUTO asennosta ECON asentoon, niin ääni lakkaa. Ääni ei ole kamalan voimakas, mutta sen erottaa kyllä muiden äänien yli paikallaan ollessa.
Kylmästöinti järjestelmä on huoltokirjan mukaan huollettu jokunen vuosi sitten. Toimii hyvin, ja puhaltaa todella kylmää, jos niin haluaa. Ainoa vika tuo välillä kuuluva ääni.
Mikä vikana..? :confused:
ECO- moodi käyttää kompuraa harvemmin kuin "täysteho", jotta bensaa säästyisi. Siitä syystä rallattelee vähemmän kuin täysteholla.
Itse vika on suurella todennäköisyydellä magneettikytkimen laakerissa, mutta voi toki olla kompuran sisältäkin jotain. Vilkaisehan huvikseen kompuran valmistaja ja tyyppitiedot, noihin löytyy yleensä aika hyvin laakereita ihan perus laakeriliikkeistä.
Itsellä piti Jeepissä Denson kompura juuri tuollaista rallatusta/ rohinaa/ vinkunaa kun ilmastointi oli päällä, kun otin hihan irti niin pääsi pyörittelemään hihnapyörää käsin. Tuntui selvästi että se pyöri turhan herkästi, joten ei muuta kuin pyörä irti ja tutkimaan. Itsellä oli onneksi se ulompi laakeri vain rikki ja oli helppo vaihtaa kompuraa purkamatta.. sama vika oli jossain muussakin autossa yhdellä kaverilla, korjaamo oli sitä mieltä että pitää vaihtaa kompura, tutkittiin homma ja ihan sama vika oli siinäkin. Korjauksen hinta oli sitten molemmissa tapauksissa ~30€ laakeriin ja tunnin verran omaa aikaa vaihtoon, vs. uusi kompura ~350€ + vaihtotyö :D
edit: Niin ja siis vaikka oli jatkuvasti pyörivän hihnapyörän laakeri mikä oli rikki, niin se ei silti ääntänyt juuri yhtään (kuuli vain jos oli konepelti auki) kun ilmastointi oli pois päältä. Ilmeisesti sen verran vähemmän rasittaa laakeria kun on magneettikytkin auki eikä tartte kompuraa pyörittää, niin voi olla ihan hiljaa silloin.
Mulla oli vm 2000 1.9tdi passat jossa alkoi ilmastoinnin kompura ääntään silloin kun ilmastointi ei ollut päällä. Ääni hiipi pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa nappasin jo remmin ilmastonnin kompuralta pois ku äänsi niin vaikeasti. Vikaantumista oli ehtinyt kestää jo reilun vuoden. Syyksi paljastui hihnapyörän kulunut laakeri. Tunsi suoraan kädellä kokeilemalla kompuran päästä. Uusi laakeri löytyi www.kentso.fi ja maksoi noin 45e postikuluineen.
Tuolla kuvia http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=5975
En tiiä onko sulla just tämä sama vika mutta tätä voisi kokeilla.
Kentsosta minäkin ostin uuden laakerin silloin Jeeppiin, ja hintakin taisi olla aika lailla sama :)
Tamgears myös myy kompuroiden hihnapyöriin laakereita.
Kiitoksia vastauksista. Keskityn vikaan tarkemmin kesälomalla.
kerrohan mikä vikana, mulla sama juttu. kohta vuoden kitissy mut laiska kun oon, ni tutki sä ensi :D
BJ-40/76
29.05.2013, 18:42
Kannattaa korjata se laakeri, jos rikki/väljä, niin voi särkeä magneettikytkimen.
yleensä se on nimenomaan se magneettikytkimen laakeri, vaikka ääntääkin ilmastointi päällä.(magneettikytkin vetää sitä laakeria hivenen eri asentoon)
Jos itse kompuran laakeri mennyt, niin useimmissa kompuroissa ei voi vaihtaa ilman, että kylmäaineet karkaavat.