PDA

View Full Version : mekaaninen vinssi

timbe
24.05.2013, 15:15
onko kellää kokemusta laittaa mekaaninen vinssi pajeroon pitäis varmaan olla läpi vetävä vinssi jos meinaa laittaa ja kyse gen1 pätkä pajero.

Nuhapumppu
24.05.2013, 17:45
onko kellää kokemusta laittaa mekaaninen vinssi pajeroon pitäis varmaan olla läpi vetävä vinssi jos meinaa laittaa ja kyse gen1 pätkä pajero.
Ei tarvii olla läpivetävä,pitää vaan kääntää väärinpäin,lyhentää kardaania ja rakentaa laipat ulosottoon. Tuossa muutama kuva omasta toteutuksesta http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/Vinssi/

timbe
26.05.2013, 10:46
kiitos vinkistä mites sit vinssin laakereiden voitelu haittaako mitään jos vinssi on väärin päin?

Nuhapumppu
26.05.2013, 12:27
kiitos vinkistä mites sit vinssin laakereiden voitelu haittaako mitään jos vinssi on väärin päin?
Hyvin nuo ainakin itsellä on kestänyt,eihän sillä niin älyttömän pitkiä vetoja vedetä. Ja sissäntulo akseli on keskellä vinssiä ettei siitäkään tule ongelmaa.

BJ700
26.05.2013, 14:21
mites sit vinssin laakereiden voitelu haittaako mitään jos vinssi on väärin päin?

BJ:hin laitoin mekaanisen takavinssin niin olis kans pitänyt laittaa väärin päin mutta en laittanut vaan, otin matopyörän laipat irti ja käänsin matopyörän ja laipat toista päin.

timbe
26.05.2013, 14:32
ite mietin kans samaa et ois helpompi niin tehdä pitää nyt kattoo kummin teen ku saan sen vinssin jostain hommattua.

BJ-40/76
26.05.2013, 21:39
Hyvin nuo ainakin itsellä on kestänyt,eihän sillä niin älyttömän pitkiä vetoja vedetä. Ja sissäntulo akseli on keskellä vinssiä ettei siitäkään tule ongelmaa.

Toyota Land cruiser J40/60 Siis rummun akseli on keskellä, kardaaniakseli on noin 10cm puolessa, siis jos kardaani yläpuolella, niin matoruuvin voitelu toimii varmaan aivan hyvin, mutta matoruuvin laakerit eivät saa ainakaan yhtä hyvää voitelua, kuin jos alapuolella.
Sitä en tiedä, paljonko tuo peruskorjausväli lyhenee, itse en ole koskaan vaihtanut laakereita, enkä tiedä muita laakerivaurioita, kuin ruoste....
Muutamasta vinssistä olen vaihtanut öljyt, ja yleensä ne on ollut aika kuraa/vettä, siis vois toimia ylösalaisin lievällä ylitäytöllä, vuosittaisella öljynvaihdolla ja noin 3x ylikuormalla niin pitkään, että ensimmäisen 25v aikana ei ole tullut kuin osa tuosta käytöstä:cool: omat vinssirikot on tulleet torninosturin vaijerilla, kun olen vinssannut ruonkoaisaa (siis ulosotto mennyt päälle jostain risusta tms.

Nuhapumppu
26.05.2013, 22:20
Toyota Land cruiser J40/60 Siis rummun akseli on keskellä, kardaaniakseli on noin 10cm puolessa, siis jos kardaani yläpuolella, niin matoruuvin voitelu toimii varmaan aivan hyvin, mutta matoruuvin laakerit eivät saa ainakaan yhtä hyvää voitelua, kuin jos alapuolella.
Sitä en tiedä, paljonko tuo peruskorjausväli lyhenee, itse en ole koskaan vaihtanut laakereita, enkä tiedä muita laakerivaurioita, kuin ruoste....
Muutamasta vinssistä olen vaihtanut öljyt, ja yleensä ne on ollut aika kuraa/vettä, siis vois toimia ylösalaisin lievällä ylitäytöllä, vuosittaisella öljynvaihdolla ja noin 3x ylikuormalla niin pitkään, että ensimmäisen 25v aikana ei ole tullut kuin osa tuosta käytöstä:cool: omat vinssirikot on tulleet torninosturin vaijerilla, kun olen vinssannut ruonkoaisaa (siis ulosotto mennyt päälle jostain risusta tms.
Alapuolella kiinnikkeitä tuo kardaanin sisääntulo ainakin itsellä on,eli voi olla etten ole aivan perillä kuinka tuo kääntö on tehty. Itse siis en ole kääntöä tehnyt.

timbe
27.05.2013, 17:36
mut helpoin konsti taitaa olla kääntää vaan se kardaani sinne laipan puolelle ja päin vastoin.

bluevan
28.05.2013, 15:31
Käviskö helpoiten jos laittais pajeron oman mekaanisen keulalle eikä tojotasovitteista ?

Nuhapumppu
28.05.2013, 16:23
Käviskö helpoiten jos laittais pajeron oman mekaanisen keulalle eikä tojotasovitteista ?
Tahtoo olla yleensä nuo pajeron omat vinssit kiven alle kaivetussa montussa hyvin piilossa,eli helpompi etsiä toyota kuin mitsun oma.

timbe
29.05.2013, 18:36
juu nyt ois yks vinssi toyotan tiedossa niin taidan käydä sen hakemassa suht helppo kummiski laittaa se.