View Full Version : Ratsuni eka offi auto
Moro kaikille offareille.
Tuli eilen haettua Kärkölästä minun ensimmäinen offroad auto, Ratsuni :D
Tämähän on Jaren rakentama auto. Minä jatkan tätä projektia samalla lailla kun Jare eli pienellä budjetilla, kun ei ole varaa mihinkää yyberi osiin ku ikää vasta 15v.
Tätä offroaddia tullu jo harrastettua monta vuotta olemalla Iskän mukana safareilla vinssiapinana. Myös ajoa tullu harjoteltua iskän Hiluxsilla.
Tästä on etuperän ristitappi (kait) tai jotain muuta poikki kun rutisee, paukka ja perä menee lukkoon itestään. Niin ei oo vielä päässy mehtään. Ois jo varaosat kun vaihtas vaan.
Ensimmäinen projekti vaihde oli siivota auto joka puolellta, varsinkin sisältä :) Kopissa ja lavalla oli kaikkee mudan paskaa varmaan ämpärillinen :D
Projekti jatkuu lähipäivinä...
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/2013-05-18+18.00.59.jpg/_img900.jpg
Ei nyt ainakaan ihan huonoin valinta ensimmäiseksi autoksi.
Todistettavasti kestää yllättävänkin paljon rääkkiä ;)
youtubesta löytyy kyseisestä autosta videoitakin. ;)
HiluMiks
20.05.2013, 07:16
Antakaas meille tietoa noitten TSL SX:ien leikkaamisesta kuinka paljon siitä voi ottaa lisää ura syvyyttä milleinä 1mm vai 5mm tietäisi vähän suuntaa.
Tuollakaan kukaan ei sitä suoraan kertonut
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10844&highlight=leikkaaminen
Kyllä poika on etsinyt varmaan koko historian mitä Ratsunin seikkailuista on netistä löytynyt:) ja niitä on aika paljon ollu:D
Härskin näköset renkaat :D
"Ja se elää vieläkin........." :D:D:D:D:D:D
Toi on kyllä ollu kova rauta ja hauskaa halvalla!!!! Hyvä että sen elinkaari tulee edelleen jatkumaan!
Nonii nyt on saatu Ratsunin perä remontti tehtyä ja vähän jotai muutaki.
Pukille nostettu
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1061.JPG/_img900.jpg
Perän öljyroppu ekana irti ja :D Olihan tuo magneetti vähän jotain metallin jyvää keränny.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1059.JPG/_img900.jpg
Ristitappi ja perän pikkurattaat oli paskana.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1068.JPG/_img900.jpg
Pinjonissa vähän ruhjeita, mutta eipä ollut uusi jotka vaihtas tilalle nii olkoot paikoillaan.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1062.JPG/_img900.jpg
Lavalaatikkokin tuli tehtyä.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1065.JPG/_img900.jpg
Tuossa ois varaosa Turbo Patrolli :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/2013-05-23+13.15.27.jpg/_img900.jpg
Pitäs vielä tehdä:
-Turvakaaria lisää
-Vaihtaa takaiskarit, koska molemmat paskana
-Kuskille 4.vyöt
-Paikkailla lavaa ja takarunkoa
-Takapäähän kunnolliset vetopisteet
-Venetankki lavalle tai panssaroida vakiotankki
-Helmaputket
Ajattelitko hyttiin takaseinää tehdä ?
Ei tulis vedet ja lumet niin helposti niskaan ja pakkasilla vois olla hiukan lämpempikin :)
Onhan sitä tullu mietittyä, että jostain tekis.
Mutta olkoot nyt vielä ainakin avonainen.
Nyt on testiajot ajettu. Kaikki toimi.
Kuskilla hymy herkässä :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1070.JPG/_img900.jpg
Ei se mun mielestä ihan huonoitenkaan jousta.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1076.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1078.JPG/_img900.jpg
Näppärän olonen ensi peli,
eikö tuosta toisesta putikasta olis saanu sen pinionin vaihdettua?
ja kohta pätkäset tämän lava mallin ja soa akselit alle ja ja ja ja ja sitten koko homma karkaakin ihan lapasesta :D:D
Ööö...? Tässähän on jo soa tehtynä ;)
tatsuneissa tuntuu vanhat jouset joustavan aika hyvin.
itellä kun meni toisen puolen iskari poikki ja vakaaja karsittiin pois niin jo kummasti rupesi alusta elämään :D
Ööö...? Tässähän on jo soa tehtynä ;)
Kato joo, niin onki, noooo samat silmät kesät ja talvet ni aina ei nää ekalla kerralla kaikkee :D
vähä niinku ex-akkaa kattelin tänään että näppärän näkönen kottarainen ni piti silmiä hieroa ja todeta että ei saatana :D:D
mutta joo, takaseinää huutelee kovasti, tai sitte lyhennät ja toisesta putikasta korin taka-osa ja teet pätkä mallin...tai sitte askartelet tuosta toisesta korista pätkän ja laitat sen tuohon soa rungolle ja lyhennät sen rungon.....
Tuli hitsailtua taakse vetopiste
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/2013-05-27_18.41.56.jpg/_img900.jpg
Patrol VS Sunny
1-0! :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/2013-05-27_18.03.21.jpg/_img900.jpg
Samsung laatu :(
Piti käydä testaamassa nelipistevöitä.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1089.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1084.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1085.JPG/_img900.jpg
Ensimmäistä kertää Ratsuni jää kiinnni :eek: ollaan ajetuttu kyllä hankalia uria mutta tuosta kuopasta ei noustu :)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1094.JPG/_img900.jpg
Vetäjänä Zetori :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1097.JPG/_img900.jpg
Ei kai se menny ku tuohon keskelle nous iso kivi ja etu ja takapää vastapenkkaa vaste. Ei kehannu paljoo möyryyttää ku tuo kivi hankas takakardaaniin kokoajan :mad:
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1099.JPG/_img900.jpg
Video:)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/MVI_1096.MOV
Tänään ajot loppu lyhyeen.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/2013-06-24+17.47.34.jpg/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/2013-06-24+17.49.35.jpg/_img900.jpg
vähä niinku ex-akkaa kattelin tänään että näppärän näkönen kottarainen ni piti silmiä hieroa ja todeta että ei saatana :D:D
:D:D
En oo muistanu tätä päivittää rakentelun ja muitten hommien yhteydessä.
Lavaan piti tehdä pikku paikka ku oli vähä ruostunut :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1118.JPG/_img900.jpg
Toiselle puolellekki pitäs tehä, mutta ei oo läheskää niin paha.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1119.JPG/_img900.jpg
Eilen piti hakee motonetistä uus tankinkorkki kun entinen oli tippunu mehtää, eikä oo löytynyt :mad:
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1121.JPG/_img900.jpg
Kuskin oveen tein tuommosen tukevamman kahvan.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1124.JPG/_img900.jpg
Tölkkitelinekkin tuli tehtyä.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1127.JPG/_img900.jpg
Kuskille laitoin kunnon vyöt.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1132.JPG/_img900.jpg
Syksyn pimeisiin iltoihin tuli varauduttua.
Koppivalo.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1126.JPG/_img900.jpg
Ja katolle eteen laitoin yhden vielä keskelle (reuna valot oli jo)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1134.JPG/_img900.jpg
Valoille katkasija teline.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1131.JPG/_img900.jpg
HiluMiks
01.11.2013, 21:41
Nyt on poika TSL:t leikelly.
vastaus kysymykseen paljonko uran pohjalta voi syventää selvisi myös;)
Joltain kohtaa 4-5mm mutta vararenkaasta sai ottaa 5-7mm ennenkuin kankaat rupes kurkkiin.
Vara rengas eri sarjasta mutta sama kokonen.
meidän mielestä tuli mukavasti kuvioo.
Eiköhän noilla ajele (saapahan iskän pokkerit olla rauhassa):)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1186&pictureid=140887
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1186&pictureid=140888
Ei oo tullu kirjoteltua tänne pitkään aikaan:o Syynä siihen on että ei oo paljoo rakenneltu, mutta ajettu on tosi paljon. Suurempia särkymisiä ei ole tullu.
Traction bar tuli rakenneltua taakse.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1234.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1232.JPG/_img900.jpg
Akselinpään kiinnikettä joutu korottaa, joku oli jo ennen rakennellu tuonne kiinnikkeet mutta ois aika pieni kulma tullu yläputkelle. Niin laitoin vähän jatkopätkää kiinni.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1233.JPG/_img900.jpg
Eteen tuli toisellekkin puolelle vetopiste.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1230.JPG/_img900.jpg
Länkky löyti katosta paikkansa.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1236.JPG/_img900.jpg
Apparin oven joutu vaihtamaan kun ei enää meinannu auveta/mennä kiinni muutaku hirveellä voimalla.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1228.JPG/_img900.jpg
Helmaputket tuli tehtyä että ovet kestäs vähän pitempään.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1229.JPG/_img900.jpg
Sitten se tämänhetkinen projekti ois tuossa!
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1224.JPG/_img900.jpg
TURBO! :eek: Rupes tuntumaan siltä että tarvii pientä tehon lisäystä. Tuo on sen mun varaosa patrollin turbo. Kunnosta ei ole mitään tietoa, mutta ei siinä juurikaan välyksiä ole.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1225.JPG/_img900.jpg
Kaasuläppä sovitettu turbo patrollin imusarjaan.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1222.JPG/_img900.jpg
Tuonnehan se pitäs istuttaa. Öljynpaineen saa koneen kylestä valmiista reijästä. Ja öljy pohjaan tuli roppu paluulle yläreunaan.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1243.JPG/_img900.jpg
Tänään taas vähän puuhasteltu.
En tiiä voiko tuohon laittaa ahtopainemittarin letkua, mutta siinä se nyt on :)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1248.JPG/_img900.jpg
nyt maisema näytti tältä kun lähdin tallista pois.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1245.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1246.JPG/_img900.jpg
Nyt taas ei pääse viikkoon rassaamaan kun viikot menee koulussa toisella kylällä.
Tarviis vielä Dumpin, yhen silikoonisupistajan, muutamat klemmarit ja jonkun näköse ilmanputsarin. Ku en meinannu sitä hirmusen kokosta vakiota laittaa.
Dumpin tiisseliin?
Näin minulle on annettu ymmärtää että tarvii dumpin, koska tässä on kaasuläppä. Dumppi säästää turboa kun kaasuläppä menee kiinni.
Onhan Rolpatti nimimerkin patrollissakin dumppi. Ja häneltä minä neuvoja olen saanut.
Tuossa lainasin Rolpatin kansiosta kuvan missä näkyy turbopatrollissa dumppi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1640&pictureid=91850
Minkäs takia kaasuläpän laitoit?
Vai teetkö vaparin pumpulla?
Rolpatti
03.11.2013, 18:10
Juu kyllä toi dumppi säästää ahdinta kun tekee vaparin pumpulla tuon turbotuksen, on ollut kyl joskus ilmankin mut aika posahduksen pitää kun kaasusta irroittaa.
vaparin pumpulla saa MUN mielestä paremmat alaväännöt...
Joo vaparin pumpulla tein.
vaparin pumpulla saa MUN mielestä paremmat alaväännöt...
Riittääks siinä ruoka loppuu asti?:confused:
Meinaan vaan ku jos kerran on turbopatu varaosina ni eiks siit ois saanu sen pumpunki ni olis saanu sen ahdonalasen syötön mukaa..:rolleyes:
tapsa4x4
03.11.2013, 21:14
Ihan hyvä tulee vaparin pumpulla ja orginaali turbo romuilla, dumppi kannattaa olla kun kaasu läppä saattaa ottaa itteensä ilman sitä.
Ilman putsaria ei kannata ainakaan vaihtaa pienenpää kun ilman tarpeen määräkin lisääntyy.
Ihan hyvä tulee vaparin pumpulla ja orginaali turbo romuilla, dumppi kannattaa olla kun kaasu läppä saattaa ottaa itteensä ilman sitä.
Ilman putsaria ei kannata ainakaan vaihtaa pienenpää kun ilman tarpeen määräkin lisääntyy.
Ahdin siinä enemmän kipeetä ottaa kun sakkaa ja siivet tiedä mihin suuntaan pyörisi.
Kierrossäätimen (jommalle kummalle, ei muista enää) letkulle kun laittaa kolmitieventtiilin tai bleedausventtiilin niin tapahtuu yläkierroksillakin jotain (yllättävää!)
Hitto kun löytys jostain videomateriaalia siitä miun turbotetusta Patrollista mikä Tapsa4x4:lla nykyään on, siis sillä vanhalla tekniikalla. :D
Vois katsella, nauraa ja muistella menneitä samaan aikaan.:D
Riittääkö semmonen bilteman 10€ maksava perus filtteri?
tapsa4x4
03.11.2013, 22:22
Riittääkö semmonen bilteman 10€ maksava perus filtteri?
Tuskin. Orginaali on hyvä, hj on riittävän iso putsari tollaseen.
Jokos turbo vislaa ja pyörät sutii?:)
Jokos turbo vislaa ja pyörät sutii?:)
Nii???
Että koskas nähtäis joku tämmöne viideo Ratsunista:D:D
tPdXWvpaTT8
Nii???
Että koskas nähtäis joku tämmöne viideo Ratsunista:D:D
tPdXWvpaTT8
Toihan on huijausta ku on noin pienet pyörät..:D:D:D
Minähän kirjotin että viikot menee koulussa. Niin en pääse viikolla iltaisin rassaamaan. Vasta viikonloppuna pääsee tallille. Tässä asuntola elämisessä ne huonotkin puolet...:(
HiluMiks
06.11.2013, 16:33
Laitetaan jotain missä Ratsunikin pörisee:)
5B49wbEIJPw (https://www.youtube.com/watch?v=5B49wbEIJPw)
Tässä taitaa turbokin vähän äännellä:rolleyes: ja lopummalla Ratsuni yrittää eteenpäin.
9S2h4mwiQ2A
löytyy sieltä muutama muukin video Hulkkoffista.
PS.miten hitossa tuon videon saa noin kuin Jare laitto.
Edit.Onnistuinpas:cool:
PS.miten hitossa tuon videon saa noin kuin Jare laitto.
http://forums.offipalsta.com/<iframe width="640" height="360" src="//www.youtube.com/embed/9S2h4mwiQ2A?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Vähä niinku näin:
[youtube]9S2h4mwiQ2A[/youtube)
MUTTA ton viimeisen sulje merkin muutat hakasuluks = ]
Ja toi 9S2h4mwiQ2A on siis tuosta sun linkkaamasta alemmasta videosta.
Auttoks?
Minähän kirjotin että viikot menee koulussa. Niin en pääse viikolla iltaisin rassaamaan. Vasta viikonloppuna pääsee tallille. Tässä asuntola elämisessä ne huonotkin puolet...:(
Ai joo sori..:o Aiheuttaa vaa patrollin turbottaminen niin suurta innostusta allekirjottaneessa ettei malta oottaa..:D:D
Toihan on huijausta ku on noin pienet pyörät..:D:D:D
joo niin on, tulikin mieleen kun aikoinaan pululla oli SUPERTURBO lj ja se yritti polttaa jomppaa sillä nii ei saanu paskaasa hereille niin hyvin et ois paskarinkiä jaksanu pyöriä 35" creepyillä vai oliko jopa 33 mt/r:ät :D hetkeä myöhemmin polttelin pitkällä kolmosella donitseja samassa kohdassa pickuppi patrolilla 37"boggereilla :D kunnes patrolli yritti kammeta itteesä kylelleen nii täyty lopettaa leikki ennen ku sattuu :) se olikin evo 1 vaihetta kun oli vankkurijouset jokakulmassa soana...
.........hetkeä myöhemmin polttelin pitkällä kolmosella donitseja samassa kohdassa pickuppi patrolilla 37"boggereilla :D .....
Piks or didnt happen? :D :D :D :D
Piks or didnt happen? :D :D :D :D
Oota ku saan ton vehkeen kasaa ni teen saman 38,5 boggereil.;):D:D
Oota ku saan ton vehkeen kasaa ni teen saman 38,5 boggereil.;):D:D
Kait se on lähettävä föönikauppaa ni jos sit sutis miullaki kolmosel :D
Kait se on lähettävä föönikauppaa ni jos sit sutis miullaki kolmosel :D
Ei tarvi.:D Miä ku pääsen tol sudittelee ni on jo niin paljo lunta et vaparikii jaksais.:D:D:D:D
Toihan on huijausta ku on noin pienet pyörät..:D:D:D
Ei ollu isompia:D Eli autonhaku reissulta alas trailerilta ja heti kokeileen jaksaako sutia. Vakio turbo-patukka siis kyseessä. Mä en uskonu sen jaksavan sutia ollenkaa:D:D:D:D:D
HiluMiks
08.11.2013, 22:48
Tuo dumpin käyn hakemassa huomenna, niin pääsee rojektissa eteenpäi :)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/521000/Dump-valve-mantamalli-max2bar
Miten tuommone tykkää(ei varmasti hyvää) kun autoo uitetaa?
Edit. Hups kirjotin iskän tunnuksilla.
Tuo dumpin käyn hakemassa huomenna, niin pääsee rojektissa eteenpäi :)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/521000/Dump-valve-mantamalli-max2bar
Miten tuommone tykkää(ei varmasti hyvää) kun autoo uitetaa?
Edit. Hups kirjotin iskän tunnuksilla.
Muusta en tiiä mut patrollihan tykkää pelkkää hyvää ku pääsee uimaa..:) dumpista entiiä mut mikset vaiha siitä turbopatesta kaikkia rojuja ni saisit sen ahdonalaisen syötönki mukaa?
Nyt on dumppi haettu. Se dumpin isompi reikä tulee turbon ja imusarjan väliin ennen kaasuläppää, tai näin ainakin olen ymmärtäny?
Mutta voiko dumpin pienemmän reijän johon tulee pieni letku nii laittaa kaasuläppään T-haaralla missä on jo se yks letku mikä tulee pumpulta.
Siis tuohon banjo-liittimeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1186&pictureid=141396
Letku imusarjaan, jolloin dumpissa on vastapaine takana kun läppä on auki ja alipaine kun läppä menee kiinni.
Luvin vanhoja patrollin turbotus topikkeja niin siellä oli nuille kahelle pumpulta tulevilta letkuilta monenmoista vaihtoehtoo.
Tuo vasemmanpuoleinen meni vaparina kaasuläppään ja toinen ilmanputsarin pohjaan. Niin laitanko tuon toisen kaasuläpän kylkee niinku olika vai mite? Ja mites ton toisen kanssa ku en aatellu laittaa vakioputsaria enää:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6298&pictureid=140528
Samalla tavalla kuin vaparina mutta se ilmaputsariin mennyt letku pitäisi nyt laittaa paineputkeen eli ennen kaasuläppää, jos letkut menee asentaessa vääärinpäin niin naukaisee käynnistäessä erittäin täydet kierrokset koneeseen.
metsämies75
10.11.2013, 08:16
Luvin vanhoja patrollin turbotus topikkeja niin siellä oli nuille kahelle pumpulta tulevilta letkuilta monenmoista vaihtoehtoo.
Tuo vasemmanpuoleinen meni vaparina kaasuläppään ja toinen ilmanputsarin pohjaan. Niin laitanko tuon toisen kaasuläpän kylkee niinku olika vai mite? Ja mites ton toisen kanssa ku en aatellu laittaa vakioputsaria enää:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6298&pictureid=140528
siellä imusarjan ohjaamon puoleisessa päässä on kiertellä ihan roppu minkä otat pois ja laitat samalla kierteellä uuden lähdön tumppi tarvii alipainetta.
Kiitos vastauksista!!
Nyt on pumpun letkut laiteltu sinne mihin neuvoitte. Dumpille on myös lähdöt laitettu ahtoputkeen ja toinen letku laitettu sinne imusarjaan.
Jos hyvin käy niin ensviikonloppuna lyyvään kone tulille :cool:
Nyt on ensi savut otettu turbolta :cool:
Tähän ei tullu mitään vapaavirtaus putsari jossa ei monen mielestä riitä virtaus. Joten Donaldsonin putsari tulee tähän.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1252.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1253.JPG/_img900.jpg
Tuo tonaltsoni ei käy ihan bolt on ja ei sovi siihen mihin suunnittelin alunperin. Tuo maxflow on ensitestien ajan.
Tältä näytti konehuone aamupäivästä. Puuttu enää akku käynnistystä varten.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1254.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1255.JPG/_img900.jpg
Kaasuvaijerille rakensin tuommose yksinkertase telineen, pelti väännelty mutkalle johon hitsasin prikan.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1257.JPG/_img900.jpg
Kyllähän se jo ajettiin tallista ulos ja otettiin pienet testi lenkit.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1259.JPG/_img900.jpg
Olihan siinä vetoja vähän paremmin kun enne :cool: Mutta ahtopaineet ei ollu ku 0.5bar parhaimmillaan. Yritettiin kyllä hukkaportin tankoa säätää, mutta se oli juminu eikä liikkunu kumpaankaan suuntaan :mad:.
Mistäs niitä syöttöjä oikeesti säädetään, kun en oo ihan varma säätääkö se ruuvi kierroksia vai syöttöjä mitä luulen?
Pitää myös huomenna kokeilla laittamalla tukkoon se letku mikä tulee kaasuläppään panjoliittemällä. Kun tällä foorumilla oli jotain juttua että ahtopaineet nousis ja dumppi rupeis sitten kunnolla tuskamaan.
Kun nytten dumppi ei pie juuri mitään suhausta minkä kuulis (mutta eihän se voikkaan pitää kun ei oo sen suurempia paineita) :confused:
Syötön lisäys nostaa myös tyhjäkäyntiä joten sitä pitää ruuvata pienemmäksi, ei oo enää varmaa muistikuvaa mikä niistä oli syöttöruuvi niin en sano tähän mitään. :p
Eipä tuo syötön lisäys rivipumpussa paljoa kierroksia nosta.... Eli pumpun perässä/kyljessä on n.5cm pitkä ruuvi joka rajoittaa sammutinvivuston liikettä, tuo ruuvi pois niin on ensiapua tuolle syötölle.. Tuon ruuvin poistamisen jälkeen oma on puhaltanut noin 1,5bar, että eiköhän riitä hetkeks...
HiluMiks
17.11.2013, 16:44
Tänään kuvattu videon pätkä Nikon Turbo:) Ratsunista
Havaittavissa kuskin suupielissä jonkin asteista virnettä dumpin sihahdellessa:D
_xFWSQCziGI
Noni nyt on saatu ahtopaineet nousemaan "pikku" säätöjen jälkeen :)
Nyt ahtopaineet pyörii siinä 0.8bar kohalla.
Ekana ruuvailtiin syöttöjä molemmista ruuveista joista piti. Niin ei juuri vaikutusta. Sitten kokeiltiin laittaa se kaasuläppään tuleva letku tukkoon. Siitä seurasi semmonen ilmiö että kone vaan heräsi vähän myöhemmin mutta ei ahtopaineet kasvanu.
Sitten kyseinen letku kokonaan irti läpältä ja panjoliitin tukkoon, no sillon vaan kun löi käyntiin nii kierrokset nousi itestään johonki puoleen väliin tai vähä enemmänki.
Seuraavana kokeiltiin laittaa hukkaportin letku ruttuun lukkopiheillä, ei vaikutusta.(ei varmaan ihan tukkoon menny)
No seuraavaksi kokeiltiin laittaa koko hukkaportin letku pultilla tukkoon ja katos ahtopaineet nousi siihen 0.8bar ja dumppi aivasteli iloseen kuten tuossa videolla kuulee.
Mutta miksi ahtopaineet ei noussu enempää ku tuon? Ei taija vaan vaparin syöttöpumppussa ruoka riittää?
hiluvitkutin
17.11.2013, 18:55
kyllä siinä varmaan pitäs sopan vähä paremmin riittää.
eihän turbossa nyt oo hukkaportti vähä juminu auki tai jotain.
yritämpä katella kuvia miten ite laitoin letkut yms
edit: löytyhän pari mut on letkua hirveesti. yritä niistä katella jos jotain apua olis
hiluvitkutin
17.11.2013, 19:09
löyty vielä venäjällä tehty turbon ohitus kuva
tuossa ainakin näkyy että kaasuläpän molemmin puolin on ne pumpulle menevät letkut
Rolpatti
17.11.2013, 19:57
Aukeeko kaasuläppä varmasti kokonaan? Onko sulla sammutin toiminassa vai vai sammuuko vaijerilla? meinasin ettei makaa sammutin päällä..
Joo säädin kaasuläpän sillee että aukee kokonaan. Ja sammutin on vaijerilla.
nikodeemus_87
19.11.2013, 22:48
Joo säädin kaasuläpän sillee että aukee kokonaan. Ja sammutin on vaijerilla.
Eihän vaijeri jää kantaan? Jos liian kireällä niin vähentää syöttöä.. itte aikoinaan patrollissa ruuvasin syötöt täysille ja sit otin sammuttimen vaijerin irti ja vedin sammuttimen niin tappiin "auki" päin ku sai. eli vastakkaiseen suuntaan ku sammuu, niin sain omani ahtaan vaparipumpulla riittävästi n1,5. Joku sano että toiseen suuntaan sammuu ja toiseen olis pakkosyöttö tjtn. En tiä onko näin viisaammat korjatkoot..?
Se on pakkosyöttö toiseen suuntaan.
Painin ihan saman ongelman kanssa. Viellä ennen kun auto laitettiin atomeiksi viellä ei ole päästy ongelmaan paneutumaan uudestaan mutta luulisin että soppa ei riitä enkä oineen tiä millä sen sais riittämään pakkosyöttö ruuvattu täysin auki ja pakotettu mekaanisesti päälle silti max ahdot 0.8 miettinyt jo hj:n pumppua tohon. Tai sitten jos tuosta pumpusta jollain kikka kolmosella sais viellä lisää tavaraa kaiken järjen mukaan en vaan jaksa uskoa että tuo vaparin pumppu voi olla noin hengetön mitä se mun osaaamattomissa käsissä näyttäis olevan.
Painin ihan saman ongelman kanssa. Viellä ennen kun auto laitettiin atomeiksi viellä ei ole päästy ongelmaan paneutumaan uudestaan mutta luulisin että soppa ei riitä enkä oineen tiä millä sen sais riittämään pakkosyöttö ruuvattu täysin auki ja pakotettu mekaanisesti päälle silti max ahdot 0.8 miettinyt jo hj:n pumppua tohon. Tai sitten jos tuosta pumpusta jollain kikka kolmosella sais viellä lisää tavaraa kaiken järjen mukaan en vaan jaksa uskoa että tuo vaparin pumppu voi olla noin hengetön mitä se mun osaaamattomissa käsissä näyttäis olevan.
Miks hj:n pumppu? Miksei turbopatun omaa pumppua? Mulla ainaki sai sillä (tietty hiukka räplätty pumppu;)) ni GT32 garretista ainaki 1,2bar.. Ja voimanpaskaa tuntu olevan..;)
Turbon pumppu se on hj 61sessäkin ja isommilla elementeillä. Mut tosiaan viellä ei ole ollut kun ajatus asteella. Tuntuis että tolla vaparin pumpullaki sais paineet kilon paremmalle puolelle
Rolpatti
22.11.2013, 09:27
Mahtaakos suutinkärjet vaiuttaa kuinkapaljon... kyllä mulla ainakin vaparin pumpula ja turbon pumpulla oon saanut ahtamaan yli 1bar.. tossa kun kuunnellut ja joskus itsekin kokeillut niin vaikka pumppu kuinka tapissa niin ei tuu voimapaskaa ja ei jaksa ahtaa. Liekö ongelmana sitten kulunut pumppu?! vai onko siirtopuolella ongelma?
Jos pa-pumpun tulopuolen banjoliittimessä on vielä oravasuodatin paikallaan nin vaikka kuinka ruuvaa ei soppa riitä, eli pumpun pohjasta liitin auki ja pultin sisältä suodatin kuikkaan... Tuo jos ei auta niin siirtopumppu on ehtoo puolella...
Noniiin! :cool:
Kiitos nikodeemus_87 se sammutin vaijeri oli vähän kokoajan päällä, että ei päässy ihan kokonaan pois päältä. Vaijeria löysättiin ja katos ahtoja rupes löytymään jo jotain 1.3bar :)
Taitaa olla ihan sopivat ahdot vanhalle datsunin moottorille.
Tuossa ensitesti videossa oli pakoputki vielä koskematon. Sinne oli Jare joskus kait laittanu jonkun lisävaimentimen tuon pitkän pystyputken vaimentimen lisäks.
Niin tänään sahasin sen ison vaimentimen poikki ja kokeilin nii johan rupes röhisemään ja turbon vislaus äänet kuulumaan :cool:
Noniiin! :cool:
Kiitos nikodeemus_87 se sammutin vaijeri oli vähän kokoajan päällä, että ei päässy ihan kokonaan pois päältä. Vaijeria löysättiin ja katos ahtoja rupes löytymään jo jotain 1.3bar :)
Taitaa olla ihan sopivat ahdot vanhalle datsunin moottorille.
Tuossa ensitesti videossa oli pakoputki vielä koskematon. Sinne oli Jare joskus kait laittanu jonkun lisävaimentimen tuon pitkän pystyputken vaimentimen lisäks.
Niin tänään sahasin sen ison vaimentimen poikki ja kokeilin nii johan rupes röhisemään ja turbon vislaus äänet kuulumaan :cool:
Ollos hyvä vaan..:cool:. Peukku sille ! :)
Edit : nikodemus näköjään lainas mun käyttistä
nikodeemus_87
25.11.2013, 19:34
Ollos hyvä vaan..:cool:. Peukku sille ! :)
Edit : nikodemus näköjään lainas mun käyttistä
huppista :D
Konepeltiin ilmesty lempi bändin logo :cool:
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1261.JPG/_smaller.jpg
Turhia johtoja tuli revittyä irti "muutama" metri :D
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1260.JPG/_smaller.jpg
Tänään en oikee rakennellu mitään muutaku paikkasin kuskinpuolen lattian pikku lapulla ja vetäsin pensselillä mustaks kokolattian.
Tuli ajeltua vähän enemmälti ja semmosen "kivan" pikku asian huomasin että kytkin luistaa pikkupuolen nelosella P*****E :mad::mad:
Arvashan tuon että se joskus rupee luistamaan kun turbon laittaa...
EDIT: Ahtojakin puotin, enää ei ole ku 0,6bar mutta siltiki luistaa.
Rolpatti
01.12.2013, 19:38
kytkin valmis tai sitten patukan tyyppivikaominaisuus kampuran takastefa vuotaa
Kannattaa ajoissa vaihtaa se kytkin että ei tarvii montaa tuntia tulla vinssin perässä jängällä niin ku mulle kävi viime kesänä
toyota4x4
02.12.2013, 00:33
Kannattaa ajoissa vaihtaa se kytkin että ei tarvii montaa tuntia tulla vinssin perässä jängällä niin ku mulle kävi viime kesänä katkes patrollissa kampi akseli keskelle suota venäjälle. siinä oliki taas vinssamista.. se ei ole sitten kuin 4:llä runkolaakeri pukilla, joten se ei juurikaan kestä pitemmän päälle virittämistä(kierrosten nostoa) saati yli 150hv tehoja.
katkes patrollissa kampi akseli keskelle suota venäjälle. siinä oliki taas vinssamista.. se ei ole sitten kuin 4:llä runkolaakeri pukilla, joten se ei juurikaan kestä pitemmän päälle virittämistä(kierrosten nostoa) saati yli 150hv tehoja.
Juu ei kestä..:D Tai kestää aikansa mut jossain kohtaa sitte katkeaa, ja tietysti se joku kohta on sellanen mistä ei taho päästä millään pois.;)
Taas piti tulla metästä etuvetosena pois! :mad:
Vaikka nyt on traction bar nii siltiki näköjään särkyy tuo taka kardaaninristikko:confused:.
tuomaritulee
15.12.2013, 20:08
laitas kamera kuvaa sitä taka-akselin liikettä, että varmasti toimii tanko oikein. Ja oliko ihan uus ristikko mikä meni ?
Jos tangolla tarkotat traction baarista kuvia niin niitä löytyy tän topikin ekalta sivulta. Ja ristikko oli ihan uusi.
Ei oo tullu kirjoteltua tänne pitkään aikaan:o Syynä siihen on että ei oo paljoo rakenneltu, mutta ajettu on tosi paljon. Suurempia särkymisiä ei ole tullu.
Traction bar tuli rakenneltua taakse.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1234.JPG/_img900.jpg
Akselinpään kiinnikettä joutu korottaa, joku oli jo ennen rakennellu tuonne kiinnikkeet mutta ois aika pieni kulma tullu yläputkelle. Niin laitoin vähän jatkopätkää kiinni.
Tuota voi olla kaukaa haettua, mutta onkohan mahdollista, että kun traction baarin riipuke on eteenpäin vinossa kuvan mukaan, että se onkin liikaa vinossa ja riipuke osa pääsee liikkumaan, eli traction barin etupää pääsee pakenemaan ylöspäin, joilloin myös akseli pääsee kiertymään???? Kunhan nyt tuli mieleen kuvia katsellessa.
Mulla ei aikanaan menny tästä Ratsunista yhtään ristikkoa rikki, mut tosin oli 36" fillarit ja eikä ollu turbookaan ja jousetkin on saattanu vuosien mittaan hiukka notkistua.
On se silti sitkee peli ja voittaja ainesta:D:D:D:D
tapsa4x4
15.12.2013, 21:18
Jotain outoa on kun ite en oo saanut yli kymmenessä vuodessakun yhden ristikon hajoamaan.
Akseli kiertyy varmaankin liikaa.
Näyttäis tuo perä olevan käännetty ehkä vähän liian pystyyn soaa tehdessä.
Ainakin tossa asennossa näyttäis että perä turhan pystyssä. Mut missä asennossa auto on kuvassa?
Näyttäis tuo perä olevan käännetty ehkä vähän liian pystyyn soaa tehdessä.
Heeei heei hei.....eipäs nyt tuollasta aleta:D:D:D:D:D:D:D
PS. Ja sillä työllä EI ole enää takuuta:p:p:p:p
Sitä oon itekki monesti katellu että perä on ehkä liikaa pystyssä:confused:.
Täytyy ens viikonloppuna katella asiaa jos sais perää vähän laskettua. Tekis koko kardaanin uusiks paksummasta putkesta kun näkyy oleva aika kiero ja lommone:D.
ja joku kysy missä asennossa tuo oli tuossa kuvassa nii ihan normaalisti löhötti tassuillaan.
Tekis koko kardaanin uusiks paksummasta putkesta kun näkyy oleva aika kiero ja lommone:D.
No tossahan se vastaus olikin. :)
No ei oo ei :eek: Mutta on ollu jo mielessä pitempään, että tekis vahvemman kardaanin ku särkyy seuraavan kerra.
Nyt jos pätkis tuon varaosa auton kardaanin nivelet pois ja tekis niillä uuden, ei tarviis ostaa uusia ristikoita.
Rolpatti
16.12.2013, 15:52
huonoa tuuria. mulla kaksi jortaania mennyt kiertymällä poikki. nyt on paksulla seinämällä ja tommonen trkationbaari. saas nähdä mikä hajoo seuraavaksi. (kun joskus ajamaan pääsee)
Heeei heei hei.....eipäs nyt tuollasta aleta:D:D:D:D:D:D:D
PS. Ja sillä työllä EI ole enää takuuta:p:p:p:p
Eläpäs välttele vastuutas :D ei muuta ku lakki kourassa suonenjoelle korjaamaan jälkes :D
huonoa tuuria. mulla kaksi jortaania mennyt kiertymällä poikki. nyt on paksulla seinämällä ja tommonen trkationbaari. saas nähdä mikä hajoo seuraavaksi. (kun joskus ajamaan pääsee)
jep. mullakin on mettäpelissä taka kardaani kierteellä.:rolleyes: eikä oo kuin pitkä vapari peli ja tooosi laiska. kardaani kulma on vähintään yhtä jyrkkä kuin tossa nikon autossa eikä vielä oo ristikot hajonnu vaik ei oo lisätukia mitään. kop kop..
tosta tulikin mieleen kun kesän safaarilla makkaratulia ootellessa kattelin tota kardaania ja 4 vuotias apukuskina toiminut tyttönikin katteli samalla tavalla auton alle. minä sitten kysymään että mitä näkyy ja neiti tuumas että vanhaa romua:D no mitä se 86vm patrolli muuta vois olla.
Eläpäs välttele vastuutas :D ei muuta ku lakki kourassa suonenjoelle korjaamaan jälkes :D
Jos olisin poikamies, niin tommosen "takuukorjaus" reissunhan vois vetästäkkin stetsoni vinossa ja "parin karhun" kanssa:D:D Mut nykyää on niin kortilla päästä edes omallekki pajalle:(
ja silti tulee hankittua kaikenmaailman romuja nurkkiin....kuten tää Ratsuni 2, joka oottelee pihalla vuoroaan:p:p:p.....4x4 pelto drifteriä vähä miettiny....mut kattoo sit joskus, ku kerkiää (sori meni iha off topiciks:rolleyes:)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3141&pictureid=144365
Hyvä että sinäkin oot saanut taas Ratsuni projektin! :cool: Toivottavasti teet siitä rakentelu topikin myös.
ei sitä kardaania ihan älyttömän vahvasta värkistä sitte kannata kuiteskaan tehdä, jää sulake johonkin eikä tuu painosta johtuvia väristyksiä.
Jarelta pitäis kieltää uusien projektien (vaikkakin ratsuni onkin) ostaminen ennekuin 15% vanhoista projekteista on saatettu niin valmiiksi että hannu mikkolaa on todistettavasti pystytty viemään pari rinkiä punkalla
Nyt on lyhennetty tractionbaria, kun Jare mielestä siinä voisi olla syy.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0332.JPG/_smaller.jpg
Kardaania en jaksanut tehä kokonaan vahvemmasta putkesta, kun putkea ei löytynyt kotoa ja oli kiire saada ajoon niin tein varaosa auton kardaanista uuden :)
Vanhaa kardaania on vain vaihelootan pää ja liuku.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0335.JPG/_smaller.jpg
helmapelti
23.12.2013, 15:45
Oot kyllä aloittanut homman heti hienolla pelillä, laittaminen ei koskaan lopu mutta lostava lähtökohta.
Mielestäni takaperää voi vähän pakottaa alas tractionbarilla ja jos siellä on öljyä niin ei kai sitä kääntää tarvi.
Vetohan kääntää takaperää yläs joten nivel on varmaan saanu kipeää ennen trctionbaria.
Ompahan kartaani paremmin suojassa. Helpompi vaihtaa ristikko kun kartaani.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=130720
Tuossa muuten mun raksonbar, mutkalle meni joten seuraa tota sun tankoa jos hypyytät kalliolla.
Menee pinioni poikki jos luulee barin kestävän.
Vahvistin tota lisää.Tai ottaahan se pohjaan jos korvat ei irtoo.
Vihdoin sain aikaseks laitettua taakse iskarit.
On niin pitkät että joutu tekemään lavaan vähän avarrusta :)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0356.JPG/_smaller.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0357.JPG/_smaller.jpg
Kun iskarit sai paikalleen nii piti kokeilla rajottiko se joustoja. Ja ei ainakaa rajottanu, tynnyrijoustot :cool: Mikään pyörä ei ollu vielä ilmassa ja ois varmaa joustanu vielä enemmänki :eek:
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1272.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1271.JPG/_img900.jpg
On unohtunut kokonaan laittaa kuva kun laitoin sen oman Donaldson ilmanputsarin kiinni :o
Ilmakulkee bilteman 10€ letkusarjaa pitkin. Ihan kätevä kun taipuu joka suuntaan ja on pisimmillään reilun metrin ja minimissään 30cm.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1277.JPG/_img900.jpg
Otettii oikee ryhmäkuva ratsunista ja iskän hiluxsista :)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0358.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0375.JPG/_img900.jpg
Taakse vaihtu kolmen H3 työvalon tilalle 18w ledi valoja :cool:
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_0395.JPG/_img900.jpg
Täytyy ottaa tänään pimeellä ulkona kuva miten valaisee.
Unohin ne kuvat :o, kun rupesin rakentamaan "takaseinää" koppii.
Takaseinä muodostu, varaosa patrollin takalasista, pressusta, jesarista ja poraruuveista.
Tämän tarkoitus on vaan se että koppi ois ehkä vähän lämpimämpi ja ei lentäs mutavelli niskaan :D
En oikee mitää muuta järkevää keksiny tohon kopin ja lasin väliin muutaky pressua.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1279.JPG/_img900.jpg
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1280.JPG/_img900.jpg
Ja tarkotus ei ole enää peittää alareunaa kokonaan.
Vielä pitää vähän siistiä nuita ylimääräsiä pressun reunoja ja laiteilla nuita roikkuvia johtoja...
Eihäse nätti oo mutta ajaa asiansa :D:D
Tuli käytyä naapuri kylässä ostoksilla :rolleyes:
No jospa se kohta ois tuo ohjaus herkempi kun tuon lyö sinne :cool:
ISOT kiitokset Revulle kaupoista!
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1285.JPG/_img900.jpg
Miten on muut patrolli ukot tehny kun on assistenttia laitellu.
Eli riittääkö vakio pumpussa litrat ja paine sylinterille?
Ois tarjolla saginaw merkkinen pumppu nii sillä varmaan riittäs teho viritettynä ainakii? :)
Laita vaan se saginaw jos kerran tarjolla on..:) Oma pumppu on aika onneton tohon käyttöön..
Nii ja heivaa samalla se simpukka ja varret mäkeen ja laita täys hytikka, eli orbitrol ohjaus sinne. Eipä tarvii simpukkaan porailla assist lähtöjä ja jää apusimpukka ja "ylimääräiset" tangot pois. Ja saginawin pumppua suurennetulla säiliöllä.
Miten on muut patrolli ukot tehny kun on assistenttia laitellu.
Eli riittääkö vakio pumpussa litrat ja paine sylinterille?
Ois tarjolla saginaw merkkinen pumppu nii sillä varmaan riittäs teho viritettynä ainakii? :)
mä kans omasta mittailin tota vakiopumpun painetta ku ohjaus oli nii pirun jäykkä.. antoi se jopa 70bar parhaillaan. kummasti keveni ohjaus kun nyt 100bar painetta omassa simpukassa.. :)
mut älä maksa vanhasta saginavasta paljoa kun uusia saa n100e ja vanhat on mitä sattuu ja eikä noi uudetkaan näytä pitkäikäisiä olevan.. ja 100bar viritettynä saginavastakin saa 13mm hihnan vinkuu..
suosittelen myös tota orbitroolia. mä aattelin kääntää sen raidetangon toistepäin niin saattas saaha sylinterin kuskinpuolelle ja varren kiinityksen ehkä alkuperäisen vetotangon kartioon kiinni..:rolleyes:
HiluMiks
07.01.2014, 20:33
Muistakaas äijät Niko rakentelee pääasiassa viikkorahoilla ja muilla pikku tienesteillä:) (Iskä tietty välillä sponssaa)
Saattaa Jare sullakii olla isommat viikkorahat:D millä hankkii osia niihin muutamaan pikku:rolleyes: projektiin.
Minä tilasin jo toisen Saginawin eka 30€ toinen 9.90€ :)
Toinen mulle toinen Nikolle.
Muistakaas äijät Niko rakentelee pääasiassa viikkorahoilla ja muilla pikku tienesteillä:) (Iskä tietty välillä sponssaa)
Saattaa Jare sullakii olla isommat viikkorahat:D millä hankkii osia niihin muutamaan pikku:rolleyes: projektiin.
Minä tilasin jo toisen Saginawin eka 30€ toinen 9.90€ :)
Toinen mulle toinen Nikolle.
Mä luotinki tossa orbitrol kommentissa "iskä sponssaa" hommaan:D:D:D:D
Takavalot, ja kyllä nuilla ledeillä näkee paljon paremmin kun enne h3 :)
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1289.JPG/_img900.jpg
Ja etuvalot, kaikki on h3. 3 katolla, 2 maskissa ja omat ajovalot.
Kyllähä nuilla hyvin näkee, mutta vievät vua paljon enemmän virtaa.
http://niko97.kuvat.fi/kuvat/Ratsuni/IMG_1290.JPG/_img900.jpg
onkos tälle tapahtunut mitään ?