View Full Version : Kahvin keitin autoon
Onko sumppikone kuinka monella messissä
http://www.mulletoi.com/shop/tekniikka/menopelien_tuunaus/prod__4866_kahvinkeitin_autoon
Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta tuttu kokeili matkailuautossa kahta tai kolmea erilaista 12V kahvinkeitintä ja moitti hitaaksi ja ei kuulemma ollu kovin kuumaa kahvia...
Invertterillä normaali kahvinkeitin, niin saa parempaa kahvia ja paljon nopeammin :)
Minulla oli vastaavanlainen keitin vaunussa, keitin sillä kaikki kaksikertaa samalla kerralla, eli ensimmäisen ja viimeisen! Latasin keittimen bussipysäkillä ja jatkettiin matkaa n. 1/2 tuntia ja parkkeerasin yhdistelmän romanttiseen paikkaan kahvitaukoa varten. No eihän se raukka ollut keittänyt vielä kun vajaa puolet siitä parin kupin pannusta joten jatkettiin matkaa taas reilu 1/2 tuntia, ja sitten topattiin juomaan sitä kahvia! Riemu oli huipussaan kun oli täysi pannullinen tuoretta, mutta kylmää kahvia odottamassa! Pakko ne sitten oli juoda, kun kerran oli keitin ja kaikki hankittu... Keittimessä ei ollut lainkaan vastuksia pannun alla, tai ainakaan ne ei toimineet. Emäntä tossa kerran kyseli, miksi ihan hyvä keitin oli roskiksessa, oliko sitten kiertoilmaisu vai suoraa vittuilua?? Voi tietenkin olla, että keitin toimii paremmin suoraan auton sytkästä, vaunussa oli oma akku ja latausvirrat tuli autolta töpselin kautta, muistaakseni vaunun mittari näytti jotain 12,5v keitin päällä ja auto käydessä, sitä silloin mielenkiinnosta pälyilin. 24v rekkamieskeittimet voi toimiakin, tai invertterillä pieni kotikeitin, tai paras on kun tekee pannukahvia, samalla kun paistaa makkarat...
Hienoja ja Hyviä kommentteja, ja ihan varmasti täyttä asiaa......
Trangia kaasupolttimella on nopea kahvinkeittoon..... Ja kokkaileehan sillä muutakin. Ellei Normandiassa ollessaan huomaa että jäi yläosa siitä kotiin :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=855&pictureid=130903
Invertteri ja halpis 240v keitin. Omalla kohdalla "ongelmaksi" muodostui vähän hengettömän invertterin (24v/600W) kaveriksi sopivan keittimen löytäminen. Useimmat tahtois enemmän poweria, jostain halpahallista löyty semmoinen keitin jolle riittää 750W ja toi kyseinen invertteri jaksoi sitä puskea kunhan vähän käsikaasulla piti kierroksia koneessa. (Volvo)
Kyllähän ne kunnon nokipannukahvit on parhautta mutta ei joka paikassa voi tulia tehdä.
Hullu idea pakosarja kahvin keitin?
pakosarjan mieluusti turbon ympärille putkea jonka läpi laskettaisiin kaffevesi?
Onneks vihreä mafia viljelee abc-asemia silleen että tien päällä saa tuoretta(:D) kahvia ja metsässä sitä saa nokipannusta. Työhiasessa kulki koko viime kesän 230v keitin 1500w invertterin vieressä, nyt se nakattiin romukoppaan kunnei kertaakaan tullu keiteltyä..
Mulla on semmoinen kokemus noista 12v-keittimistä kun rekkahommissa laitoin kahvit tippasemaan Ivalossa ja melkein Sodankylässä sai juoda kahvit :D Tai siis maistaa. Kylmää kuraa tulee noilla hitaasti.
Parempi ostaa invertteri, sillä kun on muitakin käyttötarkoituksia, ja siihen halppiskeitin.
Suosittelen lämpimästi muuten teräs(termos)kannulla varustettua keitintä. Lasikannu hajos itsellä hyttään yhdellä Kittilän reissulla.
Kyllä meillä toimi cantterissa ja scaniassa yhtä hyvin ku kotonaki, ainut että auton piti olla käynnissä, muuten tuli haaleaa ja hitaasti
Oliskohan näissä nyt sama juttu kun etin jääkaappia autoon ja neljäs oli sitten WAECO niin vihdoin viileni. Ekana oli joku kaverin pyydyslaukku sitten elektroluxin jääkaappi ja vielä joku kolmas kunnes ostin Waecon ja sen jälkeen ei ole tarvinnut vaihtaa. Elektroluxin vein myyjälle takas ja sanoin, että jos ostan jääkaapin odotan siltä myös jääkaappilämpötiloja en viileäkaappilämpöjä. Mielestäni Jääkaapin täytyy päästä +2 C asteeseen ennenkuin sitä voi sillä nimellä kuvata. Uskaltaisin kuvitella, että saman valmistajan kahvinkeitin saattaa tehdä jonkinmoista kahvia.
Itellä kans tommosia kokemuksia noista 12/24v keittimistä et on hitaita ja saa kylymää kahvia. Toimivin on raskaissa autoissa ollu iso invertteri ja normi koti keitin. Ei tosin kannata liikuttaa autoa keiton aikana! Se pöönä puoli on aika täynnä sitä velliä...jaa mistäkö tiiän! :D
Ponssekuski
18.05.2013, 10:04
1000W invertteri ja 700w kahvinkeitin on pelastanu monta remonttihetkeä metässä, kun ei noita nokipannukahveja viitti joka kerta tehä.
Invertteri sais kyl olla pykälää isompi, mut tollakin pärjää :p
Invertteri+ihan oikea keitin yhdistelmällä mäkin oon monesti sumpit pihistelly.
Kyllä pannukahvi on vaan hyvää. Ei oo asuntovaunuun tullut ajateltuakaan normikeitintä.
Trangia kaasupolttimella on nopea kahvinkeittoon...
Trangia on kyllä parasta ruotsalaisuutta mitä on kohdalleni on sattunut. Jo vuodesta 199X kuulunut automatkailuvarustukseen. Kahvipannu lisävarusteena on oivallinen vaikka teetä juonkin.
BJ-40/76
18.05.2013, 16:44
Itellä kans tommosia kokemuksia noista 12/24v keittimistä et on hitaita ja saa kylymää kahvia. Toimivin on raskaissa autoissa ollu iso invertteri ja normi koti keitin. Ei tosin kannata liikuttaa autoa keiton aikana! Se pöönä puoli on aika täynnä sitä velliä...jaa mistäkö tiiän! :D
Tuosta sakkojen/kahvin läikkymisestä pääsee eroon, kun sammuttaa keittimen kilometrin välein puoleksi kilometriksi. (siis jos ajaa normaalisti, jollain pikataivaltyyppisellä ajolla kannattaa kahvin keitto unohtaa, 90 asteinen kahvi ei ole kivaa farkuilla/paidalla....)
Hullu idea pakosarja kahvin keitin?
pakosarjan mieluusti turbon ympärille putkea jonka läpi laskettaisiin kaffevesi?
Tai vastaavasti veden lämmitykseen riittäis kyllä ihan jäähdytys vesilinjasta sivuhaara...... Saattas pakosarja puolelta tulla hetkittäin pikkusen liian kuumaa vettä....