PDA

View Full Version : Kaasu pullot pakussa.....fakta vai fiktio......


SERMAX
15.05.2013, 18:25
Tullu kuulemma joku uusi määräys että ajossa pitäis olla pullot auki jos letkut on kytkettynä, mietin vain että mikä vitsi tässä on vai onko tämä joku aprillipila?

Asentajia on kuulemma pysäytelty ja sakotettu jos on pullot kiinni.......

AGA n sivuilla väitetään näin ja tätä mieltä olen kyllä itsekin ....Pulloventtiileiden on oltava kiinni kuljetuksen aikana eikä pulloihin saa olla kytkettynä laitteita.

Eli onko ko.seikka faktaa vai fiktiota??????

HANE
15.05.2013, 19:01
Jos en väärin muista niin tulityökurssilla mainittiin, että pullot kuljetuksessa sidottuina, suojahatut paikoillaan ... vaan jos sellaisella kaarisuojalla niin silloinhan ei hattua saa ja se riittää.

Ja pullot kiinni.

Mutis
15.05.2013, 19:11
Vois kuvitella asian olevan juurikin niin, että sakot tulee jos on letkut kiinni ja pullo auki. Ihan vaikka tukehtumis/räjähdysvaaran takia.

0ltzi
15.05.2013, 20:12
Niin siis pitäis ajaa pullot auki auki kahva kopsahtanu auki. Ja sitte mennä rööki huules avaamaan kontti :D
Kyllä toi on aprillia :D

karvanoppa
15.05.2013, 20:25
Pulloissa ei saa olla letkut kiinni kuljetuksen aikana ja pakussakin pitäisi olla kaasupullo tarra.

BJ-40/76
15.05.2013, 23:07
Mutta taannoin kävin esittämässä yhden happipullon paikalliselle kaasukauppiaalle; että tehtäiskö seoskaasupullo tästä....

Kertoi; että vaikka pullo on tyhjä, leima vanha jo viimme vuosituhannella, niin tuon suojahatun "pitäisi" olla paikalla; Jos poliisit sattuu huomioimaan k.o pullon, niin matka katkeaa... ja "kunniakirjassa" on ruma määrä euroja!

Ja kerran oli seoskaasupullon korkki hukassa, kun vein täyttöön; niin lappuun kirjoitettiin että suojahattu puuttuu, ja ei luovuteta ilman hattua....

-> Jos joskus olisin joutunut kuskaamaan "happisaksia", ja kun noita tiivisteitä ei olisi ylimääräisiä, niin pullon hanat kiinni, kunnolla liinoilla kiinni takaluusteriin, ja haalarit yms ryysyt päälle pehmikkeeksi:o (rasvaiset puuvilla haalarit kyllästettynä hapella; vastaa mustaa ruutia... siis palaa/räjähtää alta sekunnissa:cool: mutta konstaapeli ei näe)

p.s tuo happipullo; vaikka kirjaimellisesti elintärkeä kaasu, minulle ja kaikille muille, ja vaikka sitä on ilmassa "PALJON", niin taitaa olla vaarallisin noista 200 kg/cm2 kaasuista, mitkä liikkuu harrastajien kyytissä?

p.s.s nestekaasu on MINUSTA käytännössä vaarallisempaa, palaa/syrjäyttää hapen/muodostaa räjähtäviä seoksia ilman kanssa/ ja ennen kaikkea sitä käsitellään/kuljetetaan periaatteella; mulla on rahaa ostaa....

2,4TD
16.05.2013, 03:47
Eipä noita juurikaan kukaan seuraa, viimeisen 24v aikana ei kukaan ole kysellyt tarran perään eikä kaasupottujen kuljetustapaa ole tarkasteltu.
Aika lailla on samanlaista hysteriaa noista ilmoilla kun sikalentusta aikoinaan, toki se vahinko jos sattuu on sitten iso...
Amikseen aikoinaan tuotiin esille asettipottu mihin oli hitsattuna kahva, letkuja on posahdellut ja kerran itseä polttanut letkujen pettäessä. Ennen noita pullojen letkurikkoventtiilejä on omia aikojaan (jokunen minsa) hitsauksen jälkeen pullot mosahtaneet valkeeseen, silloin olivat autosta pois, jonkinasteen takatuli...
Jälki petonkilattiassa oli aika karua, kaveri päästi vettä niskaan ja kävin vääntääs pullot kiinni, liekitkin oli katu-uskottavat, vaan ei hätää kun painetta on potuissa niin palaa pitkällä ulkona, vaan kun laskee paine ja imaisee pullon hengen sisälle....
Nykmääräysten mukaiset letkut on todella ikävät käyttää, vaan sellaisetkin tiedän koeponnistetun kun 18m korkeuteen jäänyt työkaveri kiipesi sellaisia pitkin alas, n.90kg elopainolla :D
Mutta kyllä se varmaan jo edellä tuli että fiktiota.
Noita kaasunkuljetusrekkoja kun seurailtiin joskus niin aika moni kuski veteli röökiä, hieman suurempi pottu on kumminkin tarakalla.

SERMAX
16.05.2013, 05:30
Eipä noita juurikaan kukaan seuraa, viimeisen 24v aikana ei kukaan ole kysellyt tarran perään eikä kaasupottujen kuljetustapaa ole tarkasteltu.
Aika lailla on samanlaista hysteriaa noista ilmoilla kun sikalentusta aikoinaan, toki se vahinko jos sattuu on sitten iso...
Amikseen aikoinaan tuotiin esille asettipottu mihin oli hitsattuna kahva, letkuja on posahdellut ja kerran itseä polttanut letkujen pettäessä. Ennen noita pullojen letkurikkoventtiilejä on omia aikojaan (jokunen minsa) hitsauksen jälkeen pullot mosahtaneet valkeeseen, silloin olivat autosta pois, jonkinasteen takatuli...
Jälki petonkilattiassa oli aika karua, kaveri päästi vettä niskaan ja kävin vääntääs pullot kiinni, liekitkin oli katu-uskottavat, vaan ei hätää kun painetta on potuissa niin palaa pitkällä ulkona, vaan kun laskee paine ja imaisee pullon hengen sisälle....
Nykmääräysten mukaiset letkut on todella ikävät käyttää, vaan sellaisetkin tiedän koeponnistetun kun 18m korkeuteen jäänyt työkaveri kiipesi sellaisia pitkin alas, n.90kg elopainolla :D
Mutta kyllä se varmaan jo edellä tuli että fiktiota.
Noita kaasunkuljetusrekkoja kun seurailtiin joskus niin aika moni kuski veteli röökiä, hieman suurempi pottu on kumminkin tarakalla.


Aivan täysi vitsihän tämä juttu olikin, Periaatteessa kuitenkin helevetin vakava asia........... ELI aina kun kaasupulloja kuljetellaan, suoja hatut paikoillaan ja hyvin sidottuna......

Calmari
16.05.2013, 21:05
Aivan täysi vitsihän tämä juttu olikin, Periaatteessa kuitenkin helevetin vakava asia........... ELI aina kun kaasupulloja kuljetellaan, suoja hatut paikoillaan ja hyvin sidottuna......
Canterin lavalta josku 11 kg nestekaasu pääs mutkas karkuu ja pomppi pitkin teitä mut uuestaa kyytii ja jopa hiukka kiinni sillä kertaa ja matka jatkui :-)

2,4TD
16.05.2013, 21:49
Aivan täysi vitsihän tämä juttu olikin, Periaatteessa kuitenkin helevetin vakava asia........... ELI aina kun kaasupulloja kuljetellaan, suoja hatut paikoillaan ja hyvin sidottuna......

Ei herneitä, 100% varmuudella jokaisessa autossa jotka töikseen tekee hommia, kylmäasentajat, putkarit jne kuskaa noita mittarit kiinni autoissa.
Osalla on telineet potuille, osalla ne sitten on miten sattuu kyydissä mutta eipä ole uutisoitu miten usein noista tulee vahinkoja...
Onhan se tosipaikka jos niin käy mutta suurempi tod näk on että jää juopon kuskin yliajamaksi.

SERMAX
17.05.2013, 06:47
Ei herneitä, 100% varmuudella jokaisessa autossa jotka töikseen tekee hommia, kylmäasentajat, putkarit jne kuskaa noita mittarit kiinni autoissa.
Osalla on telineet potuille, osalla ne sitten on miten sattuu kyydissä mutta eipä ole uutisoitu miten usein noista tulee vahinkoja...
Onhan se tosipaikka jos niin käy mutta suurempi tod näk on että jää juopon kuskin yliajamaksi.

Elikkäs tässähän on haasteen paikka, eli haastan ko.asian tiimoilta kaikki palstalaiset toimimaan kyseisessä asiassa kunnian ja omatunnon kautta lakien ja määräysten mukaisesti.............

Nikuzai
17.05.2013, 07:18
Elikkäs tässähän on haasteen paikka, eli haastan ko.asian tiimoilta kaikki palstalaiset toimimaan kyseisessä asiassa kunnian ja omatunnon kautta lakien ja määräysten mukaisesti.............

Otan osaa jos kohdalle sattuessa muistan :)


Pulloja ite kuletellessa ne on aina kiinni.

Jappi
18.05.2013, 00:53
Aiemman työnantajan huoltoautossa asia oli varmistettu fiksusti, pullotelineet oli takapäässä heti oven takana nurkassa ja ovi ei sopinut kiinni jos oli mittarit kiinni. Pullojen kääntäminenkään ei muuttanut tilannetta sillä silloin sai mittarin kiinni vain toiseen pulloon.

2x4WD
18.05.2013, 09:33
Kyllä ittellä on (silloin harvoin kun on) pullot kiinni ja mittarit irti kun kyytis ovat. Ehkä jos joka päivä ajais pullot kyydissä tulis laiskaks irroittamaan. Vähän sama kuin ekaa kertaa elämässäni ajoin autolla jossa on airbag piti oikein istua kaukana ratista ja tuijottaa koska se räjähtää ja nyt siihenkin on jo tottunut :).

Hege_
18.05.2013, 10:30
Pullot pakussa, mittarit ja letkut kokoajan kiinni. t:putkimies

2,4TD
18.05.2013, 18:24
Pullot pakussa, mittarit ja letkut kokoajan kiinni. t:putkimies

Näinhän se menee oikeasti ja käytännössä :D
Katsastuksessakin käyty noin useamman kerran, tarraa on joskus kyselty, vaan eipä noitakaan enää oikein näy autoissa.
Hirvittävämpiä näkyjä on Cantereilla ym Dynoilla metallipajoihin kuskaavat ukot kun häkkejä sitomatta lavalla...
Eihän noissa vahinkoa ole kun pullot pitää kiinni, kaatuessa sitten saa mittarit hajalle...

khonkonen
18.05.2013, 20:53
En jaksanu googlettaa pidempää juttua, mutta muistaakseni mittarit oli kiinni pulloissa kyseisessä tapauksessa....


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120512812834_uu.shtml

2,4TD
19.05.2013, 07:36
En jaksanu googlettaa pidempää juttua, mutta muistaakseni mittarit oli kiinni pulloissa kyseisessä tapauksessa....


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120512812834_uu.shtml

Tuossa ei auennut miksi oli räjähtänyt. Oliko tehty hommia, oliko jäänyt töiden jälkeen venttiilit auki ja vedetty tupakiksi ja poks, oliko takatuli?
Mitä kaasua oli kyydissä, asetti,happi,kosan?

2,4TD
19.05.2013, 07:42
Jokunen vee sitten alkoi Tre-Hki motarilla palamaan rekka joka kuljetti kaasupulloja. Pulloissa ei tietenkään ollut mittareita kiinni, ylikulkevan sillan alle jäi auto ja pulloja poksahteli. En tiedä onko ne jäljet jo korjattuna, aikaa on jo kun joskus metästysreissulla kummisetä näytti paikan. Taisi olla siinä Toijana ABC asemasta pikkuisen Treen suuntaan se paikka.
Onhan se kaasu vaarallista ja kosanin kanssakin vahinkoja tullut, vaan on noita muitakin millä vahinkoa tulee.
Ehkä ei osaa pelätä kun töissä tottunut käyttämään, myös se kuinka risat ja vialliset on kamppeet vaikuttaa, monissa firmoissa kun se rikkinäisen uusiminen on kitsasta...

Nikuzai
19.05.2013, 13:44
Jokunen vee sitten alkoi Tre-Hki motarilla palamaan rekka joka kuljetti kaasupulloja. Pulloissa ei tietenkään ollut mittareita kiinni, ylikulkevan sillan alle jäi auto ja pulloja poksahteli. En tiedä onko ne jäljet jo korjattuna,


Ei tainnut jäädä vaan pysäytti sillan alle sen rekan.
Se 100g-puolen kilon venttiili kun tippuu 200-500m korkeudesta päähän tekee pahaa jälkeä, silta päällä vähentää niitten venttiilien ympäristöön lentelyä melko hyvin.


Tästä tuli taas mieleen, et mites ne komposiitti pullot kun teräs pullot on suunniteltu niin, että räjähdyksessä venttiili lentää, mutta pullo itse pysyy muodossa ja ehjänä, ettei tule sirpale vammoja.

khonkonen
19.05.2013, 20:28
Tuossa ei auennut miksi oli räjähtänyt. Oliko tehty hommia, oliko jäänyt töiden jälkeen venttiilit auki ja vedetty tupakiksi ja poks, oliko takatuli?
Mitä kaasua oli kyydissä, asetti,happi,kosan?

Sillä vaan linkitin ton jotta jokainen tajuais että ne on kuitenkin vaarallisia aineita.

Asetyleenipullo oli jääny auki, letkut vuotanu ja mies oli muistanu illalla et pullo jääny auki ja menny sitä sulkemaan ni oli räjähtäny.

http://yle.fi/uutiset/siikajoen_rajahdyksessa_ehka_kaasupullo_jaanyt_auk i/5681694

2,4TD
20.05.2013, 05:07
Joo, vaarahan noissa piilee, taisi olla 5% se paras seos räjähdykseen asetin suhteen. Nuijapoikana yksi uusivuosi aika tavalla paukutettiin makaroonipusseja :D

Nikuzai
20.05.2013, 19:29
Pitääkö muuten paikkaansa et saattaa pidempikin aika mennä asetti pullon rähjähtämiseen jos se saa esim. vasarasta?

2,4TD
20.05.2013, 20:18
Asetista varoitellaan mutta ei se ihan pienistä hätkähdä

Nikuzai
20.05.2013, 22:43
Asetista varoitellaan mutta ei se ihan pienistä hätkähdä

Noh jatkan silti asetyleenipullon liikuttelua kuin ripulit kurkistelemassa olisi.



J.K Mikähän insinöörin väläys se muuten on kun asetyleeniähän ei saisi kyljellään kuljettaa, säilyttää tai käyttää niin niissä on käytännössä aina pallopohja ja kaikissa muissa jalallinen :confused:

2,4TD
22.05.2013, 05:19
Noh jatkan silti asetyleenipullon liikuttelua kuin ripulit kurkistelemassa olisi.



J.K Mikähän insinöörin väläys se muuten on kun asetyleeniähän ei saisi kyljellään kuljettaa, säilyttää tai käyttää niin niissä on käytännössä aina pallopohja ja kaikissa muissa jalallinen :confused:

Nykyisellään asetti voi olla mahallaan vaikka hitsailee niin kaasua tulee, vanhat asetit piti olla mittaripuoli koholla.
Asetti on jäykempää nestettä / kaasua kun esim happi, vanhoissa pulloissa taisi olla vielä nousuputki.
Asetti niin vaarallinen ole kun ei ole painettakaan, kolhuja kestää kyllä jos alkaa lämpöö oleen pullossa ettei kättä kestä niin silloin voi poistua takavasemmalle.
Minkäs firman kaasuja käyttelet?

Ruusulehto
22.05.2013, 18:28
J.K Mikähän insinöörin väläys se muuten on kun asetyleeniähän ei saisi kyljellään kuljettaa, säilyttää tai käyttää niin niissä on käytännössä aina pallopohja ja kaikissa muissa jalallinen :confused:

Taitaa olla melko vanhoja nuo pallopohjaiset asettipullot, kun en ole viimeseen 7-8vuoteen nähnyt kun yhden semmosen

Tuomo
22.05.2013, 20:31
Taitaa olla melko vanhoja nuo pallopohjaiset asettipullot, kun en ole viimeseen 7-8vuoteen nähnyt kun yhden semmosen

Enpä oo mäkään about 10vuoteen tollasta nähny... rupee olemaan museokamaa jos tollasia vielä löytää:-)...

BJ-40/76
22.05.2013, 21:50
Nykyisellään asetti voi olla mahallaan vaikka hitsailee niin kaasua tulee, vanhat asetit piti olla mittaripuoli koholla.
Asetti on jäykempää nestettä / kaasua kun esim happi, vanhoissa pulloissa taisi olla vielä nousuputki.
Asetti niin vaarallinen ole kun ei ole painettakaan, kolhuja kestää kyllä jos alkaa lämpöö oleen pullossa ettei kättä kestä niin silloin voi poistua takavasemmalle.
Minkäs firman kaasuja käyttelet?

Pätkiikö minun muisti niin pahasti, Mielikuva oli asetti on imeytetty nesteeseen, ja se puolestaan johonkin huokoiseen massaan?

Ja noita nousuputkia muistini mukaan ei ole kuin hiilidioksidisammuttimissa ja moottorikaasupulloissa?

Noista kaasuista eniten "pelottaa" nestekaasu ja happi; nestekaasu kun kertyy alimmaiseksi, siis esim. veneessä täyttää koko "kipon", ja joko räjähtää taikka tappaa nukkujat, Omassa veneessä pullo aina säilytyksessä uimatasolla.

Happi taasen on siitä ikävää, että kun jostain saa kipinän/alkutulen/lämpöä niin polttaa vaikka rautaa...

Taannoin sairaalassa samassa huoneessa oli potilas, joka kääri happiviikset joka yö peittoihin.... ja hoitsut ei ymmärtäneet, että siitä olis jotain vaaraa, kun kännykkä/kannettava ja happiviikset tupla peittojen alla.... ei ole nähtävästi leimahtanut (vielä)

2,4TD
23.05.2013, 18:30
Pätkiikö minun muisti niin pahasti, Mielikuva oli asetti on imeytetty nesteeseen, ja se puolestaan johonkin huokoiseen massaan?

Ja noita nousuputkia muistini mukaan ei ole kuin hiilidioksidisammuttimissa ja moottorikaasupulloissa?

Noista kaasuista eniten "pelottaa" nestekaasu ja happi; nestekaasu kun kertyy alimmaiseksi, siis esim. veneessä täyttää koko "kipon", ja joko räjähtää taikka tappaa nukkujat, Omassa veneessä pullo aina säilytyksessä uimatasolla.

Happi taasen on siitä ikävää, että kun jostain saa kipinän/alkutulen/lämpöä niin polttaa vaikka rautaa...

Taannoin sairaalassa samassa huoneessa oli potilas, joka kääri happiviikset joka yö peittoihin.... ja hoitsut ei ymmärtäneet, että siitä olis jotain vaaraa, kun kännykkä/kannettava ja happiviikset tupla peittojen alla.... ei ole nähtävästi leimahtanut (vielä)


Juu, asetti on sellaistan "kiisseliä", vanhat jäärät väitti että noissa vanhoissa olis ollut nousuputki ja sen takia piti pitää pullo mittari ylempänä että tuli kaasuna ulos.
Noita kyselijän pulloja ihmettelin kun ei vastausta tullut, 90 alkanut putkitöihin ja silloin oli Agan pulloissa tasainen pohja, jotakin vanhoja toki kieri vielä pyöreällä pohjalla, varsinkin omistuspulloja. Woikosken kaasuja ollut nyt viimeiset 10 ja niissäkin tasainen pohja.

Nikuzai
24.05.2013, 05:50
Voisin muistaessa vilkaista miltä vuosisadalta ne on :D