Kirjaudu sisään

View Full Version : Neuvoja orbiohjauksessa


Teme74
15.05.2013, 07:16
Mä olen taistellut tuon mun Suzukin orbitroliohjauksen kanssa. Ongelma on nyt se, että öljyn hieman lämmetessä auton moottori ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä ratista kääntäessä, eikä edes pienillä kierroksilla ja sammuu jatkuvasti.

Pumppuna mulla on chevyn pumppu ja sylinterinä läpivetävä 24/40 tai jotain. Isku on 160mm Orbin koosta ei ole tietoa.
Ohjaus on todella nopea. Se on yhdellä kierroksella rankaat reunasta reunaan. Juu se on vähän turhan nopea. mun mielestä ohjaus saisi olla joku 4 kierrosta reunasta reunaan
Auttaisiko tähän moottorin sammumiseen pienempi orbitroli jotta se ei haukkaisi öljyä niin kovin paljoa kerralla tai jotain? Minkä kokoinen orbi? Osaako joku sellaista laskea. Muutenkin tarttisin jotain vinkkejä, sillä kisat ovat lauantaina ja tuolla keksinnöllä ei todellakaan voi kisaamaan lähteä:confused:

trouble
15.05.2013, 08:24
Mulla on hieman isompi sylkky kuin sinulla (en muista mittoja) ja letukan pumppu. Orbi on 100 ja kierroksia laidasta laitaan kaksi kierrosta....

Arska
15.05.2013, 19:35
Orbitrooli on aivan liian iso, pikaisesti laskettuna n. 125cc.
40cc orbilla saisi n. 3 kierrosta tapista tappiin.

Teme74
15.05.2013, 20:20
Orbitrooli on aivan liian iso, pikaisesti laskettuna n. 125cc.
40cc orbilla saisi n. 3 kierrosta tapista tappiin.

tuo kolme kierrosta olis kyllä ihan jees.

TimJus
15.05.2013, 22:35
tää taitaa olla kaasari kone, koita säätää tyhjä käynnin seoksia. voi ollla että käy liian laihalla eikä kestä yhtää ylimääristä kuormaa tyhjä käynnillä.
voit myös säätää orbista paineita alaspäin(rattiputken alla oleva kuusio tulppa jonka alla painenen säätö ruuvi) ettei pumppu veisi liika tehoa koneelta,
tietysti vaikuttaa heti ohjaus voimaan minkä taas saisi korjattua isommalla sylinterillä.

Teme74
15.05.2013, 23:17
tää taitaa olla kaasari kone, koita säätää tyhjä käynnin seoksia. voi ollla että käy liian laihalla eikä kestä yhtää ylimääristä kuormaa tyhjä käynnillä.
voit myös säätää orbista paineita alaspäin(rattiputken alla oleva kuusio tulppa jonka alla painenen säätö ruuvi) ettei pumppu veisi liika tehoa koneelta,
tietysti vaikuttaa heti ohjaus voimaan minkä taas saisi korjattua isommalla sylinterillä.

Ruiskukone on tuossa mun keksinnössä:D. Sytkä kyllä saattaa olla jonkin verran pielessä. Pitää laittaa kohdalleen ja kokeilla.
Ongelmana ohjauksessa oli öljyn kuumeneminen ja siitä johtuva ohjauksen puutuminen. Öljyt lämpesivät melkein kiehuvaksi asti. Laitoin väliin lauhduttimen ja parempaa öljyä. Nyt se tuntuu toimivan, eikä ainakaan lämpeä kovinkaan kuumaksi. Jotenkin se silti tuntuu tehottomalta ja puutuu toisinaan...:confused:
Ongelmana on edelleen pumpun hihnapyörän kovaääninen värinä. Hihna ei vingu, vaan värisee ratista kääntäessä.
Pitää koittaa säätää orbia. Voiko siinä tehdä jotain peruuttamatonta, kuten esimerkiksi rikkoa sen, niin kuin mulla on yleensä tapana vähän kaikissa hommissa:D?

TimJus
15.05.2013, 23:35
Ruiskukone on tuossa mun keksinnössä:D. Sytkä kyllä saattaa olla jonkin verran pielessä. Pitää laittaa kohdalleen ja kokeilla.
Ongelmana ohjauksessa oli öljyn kuumeneminen ja siitä johtuva ohjauksen puutuminen. Öljyt lämpesivät melkein kiehuvaksi asti. Laitoin väliin lauhduttimen ja parempaa öljyä. Nyt se tuntuu toimivan, eikä ainakaan lämpeä kovinkaan kuumaksi. Jotenkin se silti tuntuu tehottomalta ja puutuu toisinaan...:confused:
Ongelmana on edelleen pumpun hihnapyörän kovaääninen värinä. Hihna ei vingu, vaan värisee ratista kääntäessä.
Pitää koittaa säätää orbia. Voiko siinä tehdä jotain peruuttamatonta, kuten esimerkiksi rikkoa sen, niin kuin mulla on yleensä tapana vähän kaikissa hommissa:D?

ruiskussa kyllä pitäs tyhjäkäynti venttiilin korjata kierroksia heti jos ne lähtee tippumaan. ellei läpät ole liian kiini ja tyhjäkäynti venttiili on jo täysin auki jolloin se ei pysty nostamaan kierroksia.

orbin säädössä ei ole mitää muuta ku tulppa pois ja ruvaat auki päin sitä säätöä.

onks pumpppu kunnossa ja sen sisänen paineen säädin toimiva. ettei ois jotain roskaa sen päineen säätimen sisällä mikä jumittelee.

tare
16.05.2013, 05:40
ei toi orbi kovin isolta vaikuta kun pumppuosaa katsoo, näkeekö siitä tuolla paikalla ollessa mitä päädyssä lukee?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5544&pictureid=121679

Teme74
16.05.2013, 05:44
Orbi on sen myyneen hydrauliputkan mukaan 80cc

ei toi orbi kovin isolta vaikuta kun pumppuosaa katsoo, näkeekö siitä tuolla paikalla ollessa mitä päädyssä lukee?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5544&pictureid=121679

trouble
16.05.2013, 06:01
Voiskos se ahdistaa letkun pienuudesta... Onko siinä paluulinjassa tiukkoja mutkia?
Vaikka pitäishän sen jo ahdistaa ennen ratin veivaustakin....

Teme74
16.05.2013, 06:13
Voiskos se ahdistaa letkun pienuudesta... Onko siinä paluulinjassa tiukkoja mutkia?
Vaikka pitäishän sen jo ahdistaa ennen ratin veivaustakin....

Ei siinä oikein tiukkoja sellaisia ole. Letkut 3/8 kokoa. Mä olen käynyt läpi koko järjestelmän. Pumppu on putsattu ja kaikki mutkat suoristettu. Otin virtausventtiilitkin pois välistä, jos ne olisivat ahdistaneet. Orbi on testattu, että se toimii oikealla tavalla. Kiitos niistä neuvoista Tumpille;):D Pumpun ja moottorin välityssuhde on siten että pumpussa on isompi hihnapyörä, eli liikaa kierroksia ei pitäisi olla. Olen kokeillut erillaisia öljyjä, joista nyt sisällä oleva ATF-X toimii selvästi parhaiten.
Onko sellainen orbiohjauksessa normaalia, että pumppu ja hihna pitää aika kovaa ääntä?
Mä uskon että nyt sillä pystyy ajamaan kisat, kunhan välillä jäähdyttelee. Se vaan on aika kiusallista, jos pahassa paikassa ohjaus puuroutuu;):D

tare
16.05.2013, 06:20
onko danfossin orbi? mikä malli merkintä?

lepoantti
16.05.2013, 06:22
mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.

mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa.

laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua....

Teme74
16.05.2013, 06:29
onko danfossin orbi? mikä malli merkintä?

Pitää tarkistaa. Tuo danfoss kuulostaa tutulta

Teme74
16.05.2013, 06:31
mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.

mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa.

laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua....

Säiliön tilavuus on noin 3,5l+järjestelmä. Letkukoot mulla on samat kun sulla.

smgt
16.05.2013, 06:44
jos ratti rupee täristää niin eikai se kavitoi?

Jare
16.05.2013, 06:47
Olikos sulla ongelmaa sen lämpenemisen kanssa jo edellisellä pumpulla?? Eikös silloin ollut ongelma, että voimaa puuttu ohjauksesta? Mut ohjauksen nopeushan on ollut sama jo silloin....eikö?

Siis onko ohjaus nyt muilta osin tismalleen sama, kuin ennen paitsi pumppu, jonka olet vaihtanut? Ja nyt ongelma, että ohjauksen öljyt kuumenee lyhyessä ajassa? Ja samalla tuntuu, että pumppu ottais pirusti voimaa koneelta, jos kerran moottori sammuu rattia kääntäessä?

Teme74
16.05.2013, 06:50
jos ratti rupee täristää niin eikai se kavitoi?

Ei siinä ratti täristä lainkaan. Pumppu tärisee, joka johtuu ilmeisesti siitä, että remmi antaa luistoa, joka ilmenee tärinänä.

Teme74
16.05.2013, 06:56
Olikos sulla ongelmaa sen lämpenemisen kanssa jo edellisellä pumpulla?? Eikös silloin ollut ongelma, että voimaa puuttu ohjauksesta? Mut ohjauksen nopeushan on ollut sama jo silloin....eikö?

Siis onko ohjaus nyt muilta osin tismalleen sama, kuin ennen paitsi pumppu, jonka olet vaihtanut? Ja nyt ongelma, että ohjauksen öljyt kuumenee lyhyessä ajassa? Ja samalla tuntuu, että pumppu ottais pirusti voimaa koneelta, jos kerran moottori sammuu rattia kääntäessä?

Juuri näin. Nyt kyllä on voimaa paremmin ja nopeus sama:cool: Eilen kun tuossa testailin, niin öljyt eivät juurikaan lämmenneet. Jossain vaiheessa vaan tuntui tehottomuutta.

Jare
16.05.2013, 08:36
Jossain vaiheessa vaan tuntui tehottomuutta.


Jos en ihan väärin laskenu, niin sun sylkky tekee työtä 800kg voimalla, jos pumpun paine 100bar luokkaa. Eli jos tehoton, niin painetta lisää tai isompi sylinteri:confused:

Teme74
16.05.2013, 09:15
Otin pienen pätkän juutuubiin. Siinä kuuluu se surina mikä pumpusta lähtee. Videolla se ei vaan kuulu niin kovaa. Ymmärrän kyllä, että ääntä tuollaisesta lähtee jonkin verran. Ajoin videolla renkaat vähän pahempaan paikkaan, jotta raati näkisi kuinka se käyttäytyy.

http://www.youtube.com/watch?v=rpg6bcAKWu0&feature=youtu.be

Teme74
16.05.2013, 09:17
Jos en ihan väärin laskenu, niin sun sylkky tekee työtä 800kg voimalla, jos pumpun paine 100bar luokkaa. Eli jos tehoton, niin painetta lisää tai isompi sylinteri:confused:

Oliko se niin että jousta pumpusta vähän pidemmäksi, niin pumpusta lähtee lisää jerkkua?:eek::D Voiko laittaa prikkoja alle yms?

TimJus
16.05.2013, 09:51
paineen nosto ottaa enenmän tehoa koneelta eli pahentaa koneen sammumista.

isommalla sylinterillä saat enemmän tehoa ja kierroksia rattiin.

Jare
16.05.2013, 09:55
Oliko se niin että jousta pumpusta vähän pidemmäksi, niin pumpusta lähtee lisää jerkkua?:eek::D Voiko laittaa prikkoja alle yms?

Tuosta venttiilistä shimmiprikat pois välistä ja kiertää kiinni, niin silloin on maksimi ilman viilailuja

http://77cj.littlekeylime.com/mrnimages/powersteering_pump_pistions_2.jpg


Vasemmassa reunassa olevassa ei näy prikkoja lainkaan, vaan on tehtaalla lukittu kierrelukitteella tuohon asentoon, muissa näkyy eri määrä shimmejä ja oikeassa reunassa on sit joku erilainen versio, kun tuo runko on hieman pidempi.

Eli jos ei oo shimmejä, mut rako näkyy, niin kerran auki, kierre puhtaaks ja kiertää kiinni. Jonkun ohjeen mukaan oli vielä, että venttiilin sisällä olevasta "naulasta" voi viilalla hieman lyhentää pienempää päätä. Tällä muistaakseni estettiin, ettei se pääse pohjaamaan.


PS. Videoo ei just oo pystyny katsoon.

TimJus
16.05.2013, 10:00
mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.

mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa.

laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua....

pumppu on aika pieni ellet välitä sitä pyörimään kovempaa ku moottori.

Jare
16.05.2013, 10:05
Jos en ihan väärin laskenu, niin sun sylkky tekee työtä 800kg voimalla, jos pumpun paine 100bar luokkaa. Eli jos tehoton, niin painetta lisää tai isompi sylinteri:confused:

Kaalimadon sylkky tais olla 25 varrella ja 50 männällä, jolloin siin olis 100bar paineella voimaa heikommalla puolen 1500kg ja toisella 2000kg.

joppeoo
16.05.2013, 11:31
Otin pienen pätkän juutuubiin. Siinä kuuluu se surina mikä pumpusta lähtee. Videolla se ei vaan kuulu niin kovaa. Ymmärrän kyllä, että ääntä tuollaisesta lähtee jonkin verran. Ajoin videolla renkaat vähän pahempaan paikkaan, jotta raati näkisi kuinka se käyttäytyy.

http://www.youtube.com/watch?v=rpg6bcAKWu0&feature=youtu.be

Multa kuului hiluksissa samallainen ääni kun järjestelmässä on ilmeisesti ilmaa.. mulla oli ainakin muuten äänetön ohjaus. ja öljynä ihan perus hydrauli 32.sta

lepoantti
16.05.2013, 18:21
pumppu on aika pieni ellet välitä sitä pyörimään kovempaa ku moottori.

kyllä välitys on liki 1:1, jos alkaa litrojen takia tökkiä niin sitten vaihdetaan pumppu vähän isompaan. kone on pieni bentseeni mjoottori jota joutuu varmasti ajamaan vähän kierroksillakin. ajatuksena ettei liian isolla tuotolla vatkaa suotta öljyjä kuumaksi. mutta pitää nyt ensiksi saada laite kasaan niin sitten tietää kuinka teoria ja käytäntö kohtaavat....

Arska
16.05.2013, 20:32
Orbi on sen myyneen hydrauliputkan mukaan 80cc

Eli silloin kierroksia tapista tappiin n. 1,5, jos sylinteri on 25/40 ja isku 160mm. Eli sylinteri kannattais vaihtaa isompaan tai orbi pienempään, jos meinaa tehdä hyvän.

Mulla on omassa autossa 2,25" männällä ja 1,125" varrella oleva läpivetävä sylinteri 150mm iskulla ja 100cc orbitrooli. Mielestäni toimii todella hyvin ja kierroksia laidasta laitaan vajaa 3.

Teme74
16.05.2013, 21:56
Eli silloin kierroksia tapista tappiin n. 1,5, jos sylinteri on 25/40 ja isku 160mm. Eli sylinteri kannattais vaihtaa isompaan tai orbi pienempään, jos meinaa tehdä hyvän.

Mulla on omassa autossa 2,25" männällä ja 1,125" varrella oleva läpivetävä sylinteri 150mm iskulla ja 100cc orbitrooli. Mielestäni toimii todella hyvin ja kierroksia laidasta laitaan vajaa 3.

Suurinpiirtein tuo tapista tappiin pitää paikkansa:) Suunnitelmissa on ainakin orbin vaihto pienempään. Varmaan jotain muutakin, mutta joskus myöhemmin.
Tällä hetkellä hyvä asia on, että öljy ei kiehu. Pientä tehottomuutta on, mutta aion silti mennä kisoihin ajamaan.
Olen tänään viettänyt 14 tuntia tallissa ja se alkaa näkymään jo päältä:D Ohjaukseen en tehnyt tänään mitään. Siihen ei ole enää mitään tehtävissä, sillä aika loppuu kesken:mad: