View Full Version : Nokian Hakka Green totaalinen tuho
Tapahtumasarjalla olisi voinut olla hyvinkin erilainen loppu,mutta hyvää tuuria oli matkassa roppa kaupalla.
Emäntä oli Tampereen moottoritiellä lauantai-illalla Golffilla ajelemassa kaupungista kotiin Akaaseen.Lähti ohittamaan jotakin heppakärry yhdistelmää ja vauhtia oli se sallittu 120 km/h kun yhtäkkiä auto lähti vikuroimaan ja hallittavuus katosi lähes täysin.Sai sitten sompailtua jollain ilveellä auton tien reunaan.Paniikissa sai soitettua mulle ja kertoi että autosta lähti rengas irti tai jotain muttei pääse ulos katsomaan kun liikennettä on niin pirusti.Voin kertoa,että hiukan pomppas itsellekkin sydän kurkkuun kun tällainen puhelu tulee.Ei muuta kun neuvoin laittamaan hätävilkut päälle,hyppäsin autoon ja niin perkeleenmoista kyytiä parikymmentä kilometriä tapahtumapaikalle.Perillä sitten odottikin kuvan mukainen rengas.Oli oma kuumottava homma saada vaihdettua vararengaskin alle mutta se on toinen tarina se..
Renkaat on viime syyskuussa ostettu ja niissä on pintaa 7mm.Nämä ovat suomessa valmistettu.Sitä en jaksa uskoa,että emäntä olis tyhjänä tällä ajanut kun ajettavuus oli kuulemma täysin normaali ennen tätä yhtäkkistä tilannetta.Myöskään renkaan sisällä ei ole yhtään "kumimutua".Onneksi keli oli hyvä ja tämä meni taka-akselilta.Olis voinut olla tekemistä pidellä edes jonkinlaisessa hallinnassa jos olis posahtanut etupäästä.
Huomenna maanantaina marssin rengasliikkeeseen tämän kanssa.
Sitten vielä asiaan liittyen virkavaltakin saa risuja.Daami oli koiran(tanskandoggi)kanssa liikkeellä ja patsastelivat kaiteen takana suojassa ja auto tosiaan oli varoitusvilkut päällä tienpielessä.Polliisit ne ajaa hurauttivat tyynen viileästi tapahtumapaikan ohi!! Eiköhän perkele tullut edes mieleen pysähtyä tarkastamaan tilannetta ja kysyä olisiko mahdollisesti avulle tarvetta kun toinen seisoo naama punaisena ja tippa linssissä pientareella??!!:mad: Kyllä taas on mukava maksella veroja kun tietää että poliisi auttaa!!
Valitettavasti ihan normi huttua suomalaisissa renkaissa, et kyljet pettää.
Monet suomessa tehdyt renkaat nähnyt missä ei kyljet ole kestänyt niin uusia kuin vanhojakin.
Sitten kun saat uuden tilalle ellet saa 30€ lahja korttia niin vaadit 2 uutta koska pintaa on eritavalla ja katsot, että niissä lukee made in RUSSIA niin saat kunnolliset verrattuna suomessa tehtyihin.
Tutulla meni monta vuotta sitten nokian suomessa valmistettu kesä rengas corollassa edestä, onneksi oli motarin rampista poistumassa kuului kuulemma vaan mossahdus ja sit heti lotinaa ja kyljistä neliön muotoisia paloja poissa.
Ja liikkeessä oli alle laitattanut eli paineetkin oli oikein varmasti
Rumaksi on rengas mennyt, hyvä ettei käyny huonommin. Frouvalta meni moottoritiellä rengas tyhjäksi jokunen vuosi sitten eikä se mennyt ihannoin huonoksi vaikka ehti hyvän tovin ajella ennenkuin joku ohiajanut viittilöi että jotain on pielessä. Frouva ei kyllä huomannut mitään ennenkuin kurvas sivutielle jossa rengas oli jo ihan tyhjä.
Kyllä oli mukava kuskata semmonen "vähän" haiseva pyörä kotia... Kuumaksi oli ehtinyt menemään.
Ihmeen vähän mennyt renkaita vaikka tässä on vedetty jo seitsemänä vuotena 45tkm/v noilla ykköskiitureilla ja Rangellakin aika reilusti. Yks täytuho(löyty ruuvi), eli piti ostaa kaks uutta ja yks rengas on paikattu kun oli ajettu vissiin piikkimattoon tms.
Tosin yhtään Nokialaista ei talossa ole, eikä tule. ;) ;)
Vanne näyttää ihmeen ehjältä - muuten en ota kantaa, ja tietty hyvä että ei muuta vahinkoa syntyny ...
HJ60_Jussi
12.05.2013, 20:47
Mites se mahtaa mennä nykyisin tuon yhden renkaan uusiminen. Tahtovat täälläpäin narista jos samalla akselilla on erilaiset renkaat. Toinen on uusi ja toinen on vähän vanhempi. Ei ne silloin ole samanlaisia. Pittäkö niissä olla sama paistoaika vai missä se raja menee. Salamarautaan tuli otteeseen merkintä että takarenkaat on erilaiset ja kuukausi aikaa korjata tilanne.
...Eli nokialaisesta on tullu good year...
Vaan hyvä ettei käyny huonosti. Tuossa kohtaa ei ole kahta sanaa meneekö takuuseen eli pitäisi mennä ihan vittuilematta. Ja jos menee vittuiluksi niin sille on kyllä perusteet.
bj45lava
13.05.2013, 09:34
Niin siis onhan tolla tyhjänä ajettu kun tolta näyttää, ei varmaan muuten olis koko kylki auki.
Anyway eiks noissa oo joku Hakka-turva et saat uuden tilalle, kävi miten kävi.
Meillä meni joskus pikkubussista 4 goodyearia tuon näköseksi. Yksi kerkesi mossahtaa ja loput vaihettiin samalla kun olivat hyvää vauhtia menossa tuohon suuntaan eli kyljestä oli rättiä poikki ja puuttui paloja mutta ilmat oli vielä sisälllä.Ja se 4 kiloa mitä pitikin.
Vaan on tuolla varmasti yksi 500 metriä ajettu tuossa tilanteessa jo täysin tyhjänä. Ja vauhtia kun on niin äkkiä se rupeaa rispaantumaan. Eri juttu sitten tietysti on mitä siellä on ollu painetta ennen mossahdusta.
Juu siis on tuolla senverran tietty posahduksen jälkeen menty että on vauhti saatu siitä 120km/h nollaan...pelästymiset ja reagoinnit kun laskee siihen vielä niin varmaankin pari-kolmesataa metriä on saattanut mennä.
Soittelin aamulla rengasliikkeeseen ja töitten jälkeen pitää mennä käymään.Hakka turva näissä juu on.Tosin mistään sitä lappusta en tietenkään just ole löytänyt,mutta ostokuitti on ja se saa luvan riittää.Vanne säilyi ainakin silmämääräisesti vahingoittumattomana
Parivuotta sitten olin ambulansiin kyydissä kun, onneksi paluumatkalla ilman potilasta, hajos nokialaisen kudokset. Autossa ei ollut vararenngasta ja ns. asemavuorolainen oli hälyytetty toisiin tehtäviin.
- Soitettiin rengasliikkeeseen, kun viikon vanhat kumet oli, väittivät ettei voi olla hajalla...Ajeltiin sitte 5-tietä perjantain kesäruuhkassa 40-50km/h ambulanssilla melkein 100km! Oli siihnä kanssa-autoilijoilla ihmettelemistä.
Hälytysajossa olis voinnu käydä huonommin....
No niin..rengasliikkeessä käyty ja uusi rengas on kuulemma huomenna aamupäivällä noudettavissa.Niinkuin Bj Andy totesikin yksiselitteisesti että satavarma takuuhomma.Ainoa kivi kengässä meinasi olla se Hakka turva lapun hukassa oleminen.Enhän minä silloin viime syksynä mitään rekisteröitynyt mihinkään Hakkakerhoihin kun piletti vielä oli tallessa.Rengasmies sitten pirautti jonnekkin ja totesi sen jälkeen että kopio ostokuitista riittää vallan mainiosti.Näinhän se toki pitääkin olla.Ei tässä maassa kaikilla edelleenkään ole nettiä missä rekisteröityä minnekkään eikä se saa takuisiin vaikuttaa.
Pakko kyllä todeta että olen hemmetin pettynyt Nokian renkaisiin jos niissä on tämänlaisia laatuvirheitä mitä tähän ketjuun on kommentoitu.Nämä Greenit voitti kuitenkin arvostetun suomalaisen autolehden rengastestin viime vuonna ja minäkin rinta rottingilla emännän autoon sellaiset hankkimaan kun kilsoja tulee kohtalaisen paljon enkä halunnut sortua mihinkään kiinankumeihin. Testin loppuarvostelussa sanottiin seuraavaa: "Hakka Greenin parhaita puolia ovat tasapainoinen ajettavuus ja yllätyksetön käytös"
Meitin perheen daamilla vois olla tuohon "yllätyksettömään käytökseen" omanlaisensakkin mielipide;)
pipo_esa
13.05.2013, 17:36
Mun hakkis 4:set toissa talvelta
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/S4/IMG_1587_pieni.jpg
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/S4/hakkis%20osa%20kaksi.jpg
Tulin siihen tulokseen että kuusi vuotta on ihan riittävä ikä talvirenkaille
Nuhapumppu
13.05.2013, 17:44
...Eli nokialaisesta on tullu good year...
Vaan hyvä ettei käyny huonosti. Tuossa kohtaa ei ole kahta sanaa meneekö takuuseen eli pitäisi mennä ihan vittuilematta. Ja jos menee vittuiluksi niin sille on kyllä perusteet.
En olis siittä niin varma kun kyseessä on nokilainen,itsellä meni talvirenkaista runko poikki ja nokian paskat nakkasi koko asialle. Varmasti tuostakin sanovat että on ajettu tyhjänä ja näin keplottelevat itsensä pois vastuusta. Tämän takia suosin itse muuta rengasta kuin nokiaa,se on ihan ok rengas veneen ja laiturin väliin.
EDIT:Tuo hakkaturva tosin muuttaa asian täysin.
Kannatta kattoa vielä kaikki kumit läpi myös sieltä takapuolelta notta näkyykö merkkejä kudosvauriosta ettei kohtä käy samanlailla uudestaan.
Kylän taxirouva sadatteli tuossa joku aamu,ja ennen tätä topiccia kun fordin tilaihme syö nokialaisia 2 kierrosta kesässä. Suosittelin kokeilemaan jotain toista merkkiä.
Mikähän hemmetti noita vaivaa että laatu on mitä ny on vai onko niitä maanantai kappaleita enemmän kuin muilla?
Ainahan noi Nokialaiset on ollut tollasia paukkupaavoja. Nykyisillä Nokian hinnoilla saa ostettua autoon myös renkaat.
khonkonen
13.05.2013, 17:55
Itsellä kans huonoa kokemusta nokialaisesta.
Nuorena poikana ensimmäiseen "kunnon" autooni ostin nokialaiset renkaat, jotta olisi "parhaat" renkaat alla.
Auto alkoi täristämään heti renkaiden vaihdon jälkeen.
Ajelin takaisin rengasliikkeeseen, jossa tasapainottivat renkaat uudelleen.
Edelleen sama täristys.
Uusi reissu rengasliikkeeseen, johon tuli joku nokian edustajakin paikalle ja totesivat rengasliikkeen asentajan kanssa, että alumiinivanne on kiero ja sen takia täristää. Osta uudet vanteet sanoivat. No ostin uudet vanteet ja renkaat vaihdettiin niille.
Viikon ajoin ja vein takas liikkeeseen kun täristävät edelleen. Tällä kertaa tuli rengasliikkeen johtaja, nokian joku lipevä myyntimies ja minäkin kampesin itteni halliin. Auto nosturille ja pyöräytettiin takarengasta niin nokialaisessa oli kohtalaisen iso runkoheitto sisäpuolella. Kaikki totes yhteen ääneen, että rengas viallinen. Uusi rengas alle ja siihen loppu tärrääminen... No arvata saattaa hyvittivätkö mitään kaikista käynneistä ja uudesta aluvanne sarjasta, vaikkei vanhoissakaan mitää vikaa ollut.
Nokian myyntimieski sano vaan, että voi voi, mitäs ostit....
Siihen loppu meikäläisen nokian renkaiden käyttö.
Huomenna kun auto menee nosturille niin täytyy käskeä rengasukkojen tarkistaa muutkin kumit.Itse en töiltäni pääse valitettavasti paikalle.
Mieli tekis hävittää koko sarja ja hommata jotkut muut tilalla,mutta eihän näitä pirulaisia uskalla kenellekkään myydäkkään.Lisäksi siin on vielä sekin että just syksyllä kun tuli näistä kohtalainen kasa euroja maksettuakin niin ei hemmetti raaskis heti polttaa taas satoja euroja uuteen sarjaan.Toisaalta onko turvallisuudella hintaa??
No se runkotakuu on voimassa aikansa eli sen puitteissa noita sitten voi vaihella uusiin.
Ihan normaalia nokian renkaan "laatua" tänä päivänä. Nähnyt useamman vastaavan näköisen renkaan eikä tosiaan tarvitse ajaa tyhjänä metriäkään vaan repeää ihan kerrasta tuollaiseksi tuo rengas. Parhaillaan ollut todistamassa kun autosta on revennyt kaksi nokialaista samaan aikaan ja samalta akselilta juuri noin...
Itse ostin Patonkiin syksyllä Hakkapeliitta RSi renkaat käytettynä. Ei ollut kalliit, toimi talvella todella hyvin. Yhdessä renkaassa oli joku osuma siinä kyljessä. Oli pintaa vähän lähtenyt ja sen myötä kudokset näkyi. Yhtään mitään haitannut. Ollut vaan kovaa ajoa. Nyt aattelin samat renkaat kuluttaa kesän myötä pois. Kattoo syksyllä taas jotkin edukkaat käytetyt renkaat tilalle.
Mitä me tästä opimme? Ei kannata ostaa Nokialaista uutena :D
Nyt olis uusi rengas sitten alla.Asentaja oli tarkistanut kaikista vanhoistakin paineet ja ne oli ok.Oli kummastellut vielä että kovasti on harvinainen tapaus että näin on käynyt.Niinpä niin..
Itsekkin pitelin ja pyörittelin kaikki renkaat näppituntumalla eikä mitään poikkeavaa ollut havaittavissa.Pitää nyt sitten vaan luottaa että tämän sarjan maanantaikappale oli tuossa.Täytyyköhän tässä nyt ottaa inttiajoilta tuttu ajoonlähtötarkastus jokapäiväiseen käyttöön :confused:
Mikä oli paistoaika tuossa aloittajan renkaassa?
Mikä oli paistoaika tuossa aloittajan renkaassa?
Paistoaika? Valmistettu viikolla 3 2012
Paistoaika? Valmistettu viikolla 3 2012
Näköjään ymmärsit mitä tarkoitin :)
Näköjään ymmärsit mitä tarkoitin :)
Heh..Olishan tuosta juu voinu alkaa viisastelemaankin:D
Kyllä se niin vaan on että Nokian renkaiden laatu on tippunut. Selvästi sen alkoi huomaamaan tuossa milleniumin jälkeen. Paljon myytiin erimerkkisiä renkaita silloisessa työpaikkassani ja kyllä eniten oli takuu juttuja Nokian kanssa vaikka suhteessa ei niitä myyty sen enempää... Ns halpismerkit menivät aina pienimmillä painoilla tasapainoon ja en muista kertaakaan että näitä renkaita olisi hylätty pystyheittojen takia... Nokialaisissa se oli hyvinkin yleistä....
Vähän OT:
yksi uudempien autojen parhaimmista lisävarusteista ja turvallisuutta lisäävä on rengaspaine näytöt... huomaa kabiinissa heti jos rengas alkaa tyhjenee... Tosin ei siitä apuja ole jos tussahtaa kerrasta... sen huomaa muutenkin. Ittellä ollu yks sarja Goodyear puhkeemattomia renkaita.... kyllä ne kesti todistettavasti ajaa tyhjänä 200km vauhtia 80km/h keskimäärin ja mistään ei huomannut että rengas olisi tyhjä ollut ellei näyttössä olisi näkynyt. Tämän jälkeen kamelinpaskaa ja kovaa ajoa. Ei mennyt miksikään...
Tollee räjähti mun nokia 80kmh vauhdissa ja jos joku kysyy niin ei ollut tyhjä rengassa ennen kuin räjähti.
monesti ku ostaa neljä nokialaista niin ne ei ole samana päivänä paistettuja... sekaantuu sarjat jossain välissä jollain konstilla...
Nuhapumppu
15.05.2013, 21:18
monesti ku ostaa neljä nokialaista niin ne ei ole samana päivänä paistettuja... sekaantuu sarjat jossain välissä jollain konstilla...
Yleensä johtuu siitä että nuita peruskokoja kun tulee koko ajan lisää ja niitä menee koko ajan 2-4kpl niin varmasti jossain vaiheessa menee niin että on muutama pari kk hyllyssä seisonutta rengasta uusien kanssa samassa sarjassa. Ei me keretä niitä paistoajankohdan mukaan lajittelemaan.
Nämä Greenit voitti kuitenkin arvostetun suomalaisen autolehden rengastestin viime vuonna ja minäkin rinta rottingilla emännän autoon sellaiset hankkimaan kun kilsoja tulee kohtalaisen paljon enkä halunnut sortua mihinkään kiinankumeihin.
Testin loppuarvostelussa sanottiin seuraavaa: Testin loppuarvostelussa sanottiin seuraavaa: "Hakka Greenin parhaita puolia ovat tasapainoinen ajettavuus ja yllätyksetön käytös"
Meitin perheen daamilla vois olla tuohon "yllätyksettömään käytökseen" omanlaisensakkin mielipide;)
Rankattiinhan olikohan garmin parhaaksi navigaattoriksi jossain auto lehdessä jonka seuraavassa numerossa oli toimittajien autot ja kaikissa komeili voittaja mallin garmin koelaudalla parissa näytön suoja muovi vielä paikallaan.
Kaveri laittoi 245 volvoon intialaiset halpis renkaat taakse kun budjetti ei riittänyt kalliisiin nokialaisiin kuin eteen,
noh etusia meni sitten 3 paria siihen matkaan kunnes verso päätti elämänsä volvon keulaan ja trafi halusi nelipyörä suuntauksen niin renkaat lähti kaverin työ kaverille pirteään M3 bemariin taakse ja sitäkin rääkkiä kesti yli vuoden ennenkuin kankaat pinnasta tuli näkyviin.
Tuttu nainen v70 volvoon kesäkuun alku viikolla 2012 uudet nokialaiset alle laittoi ajeli noin 100km päivässä ja elokuun puolessa välissä kattelin, et ens kesänä uusia alle tarvii laittaa enkä viitsinyt edes itelle ruveta vanhoja pummimaan kun ei niitä rahalla olisi alle kannattanut laitattaa :eek:
Ekat ja viimiset nokialaiset mitkä miulla on ollu näytti kaikki:eek: tältä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5865&pictureid=130821
Ja nää meni ihan suurinpiirtein samaa aikaa kaikki tälläsiks.. Eka ku puhkes ni loput näytti kaik tollasilt..:cool:
Nii ja näähän oli S-mersun alla eli painoakin kyllä oli päällä..:rolleyes:
Ekat ja viimiset nokialaiset mitkä miulla on ollu näytti kaikki:eek: tältä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5865&pictureid=130821
Ja nää meni ihan suurinpiirtein samaa aikaa kaikki tälläsiks.. Eka ku puhkes ni loput näytti kaik tollasilt..:cool:
Nii ja näähän oli S-mersun alla eli painoakin kyllä oli päällä..:rolleyes:
Perus Nokialainen, melkein enemmän sääntö kuin poikkeus että runko väsähtää ennen kuin rengas on saatu ajettua kulutuspinnaltaan loppuun.
Nuhapumppu
15.05.2013, 22:14
Kaveri laittoi 245 volvoon intialaiset halpis renkaat taakse kun budjetti ei riittänyt kalliisiin nokialaisiin kuin eteen,
noh etusia meni sitten 3 paria siihen matkaan kunnes verso päätti elämänsä volvon keulaan ja trafi halusi nelipyörä suuntauksen niin renkaat lähti kaverin työ kaverille pirteään M3 bemariin taakse ja sitäkin rääkkiä kesti yli vuoden ennenkuin kankaat pinnasta tuli näkyviin.
Tämä johtuu yleensä siitä että renkaan "kumi"seos muistuttaa lähinnä muovia,onhan nuo kiinalaiset renkaat oikeasti ihan täyttä paskaa,painoja saa liimailla kilotolkulla ja pyöreitä ne ei ole mutta omapahan halvat ja kestää ajaa 5kesää,pidosta saati ajo-ominaisuuksista onkin sitten turha puhua samassa yhteydessä,varsinkin sateella. Sen verran kokemuksia itsellä nuista kiina kumeista,sekä alla että asennuksista, että seuraavaksi taidan laittaa itselle huokeat "merkki" renkaat.
Ostin passattiin nokian talvirenkaat (195/65R15 mallia neloset) vuonna 2006. Olen ajanut niillä kummeilla 40-50 tkm. Nyt alkaa olemaan nastat poikki, ja pintaa 5 mm jäljellä. Hyvin on mulla kestänyt, ei voi valitta. Ja olen sladitellutkin, sentään 50/50 neliveto ja V6. :D
Pääsääntöinen ajo jäisillä teillä, vähemmän sulaksi suolatuilla.
Nyt on alla made in russia nokian nordman sx 16". Olen laittanut näistä kummeista lapulle ylös koska vaihdoin alle. Näkee sitten mitä kestää ajella.
Hakka 4 oli se viimeinen hyvä nokian renGas - sen jälkeen tuntuu muuttuneen aika kuraks ...
Hakka 4 oli se viimeinen hyvä nokian renGas - sen jälkeen tuntuu muuttuneen aika kuraks ...
Pois lukien alkupään renkaat, joista katkes nastat ennen aikojaan: http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478517/e538959f13cc3603087d13dbdd6b6448/2757-Hakkapeliitta_4_talvirenkaat.pdf
Nokian Hakka 5 ainakin on renkaana täys susi. Talvella jos sattuu esim jääradalla ajamaan ja sutii hieman enemmän, niin kaikki nastat katkee. Varmaan ihan kiva kumi jos on vain rauhallista ajoa. Käsi sitten vaan ylös jos ei kertaakaan talven aikana sudittele missään... Mutta ihan hyvin vianorilta sai kyl takuuseen uutta nakkia alle kun vanhoja palautteli. Oli kaverilla quatrossa tollanen setti nimittäin.
Ei saa pelotella noin paljon nokialaisista :eek: ;)
Laitoin mazdarangerissa loppuun palvelleet Hakkapeliitta LT:t takatuuppari-traktorin eturenkaiksi, kun edellisten paikkaus ei kestänyt enää. Niillä traktorin etusilla oli tosin ikää varmaan enemmän kuin osalla palstalaisista, joten oli ne jo työnsä tehneetkin. Viilto oli korjattu tossulla, mutta 8pr renkaan kankaat oli rikki 3-4 sentin mitalta ja viilto alkoi aukeamaan ihan väkisin sellaisen kirkkoveneen malliseksi ;)
No ne Hakkikset 245/75R16 oli välttävästi tarpeeksi korkeat, joten niistä korvikkeet, että pääsee laikuttamaan kuokalla hakkuuaukkoa. Ne taitaa olla "load range" D tai E, eli kantavuus piisaa kyllä hyvin. On ne kestäneet tämän viikon illat offata hakkuutähteiden keskellä harjun rinteessä. Täytyy koputtaa puuta, mutta vielä ovat ehjänä. Vähän varmaan auttaa, että on tunnokas hydro-tehostettu ohjaus eikä tunnoton orbi - tällä huomaa takuuvarmasti sen, että etunen on kantoa tai juurta vasten.
Onkos muuten väärin ajaa nastarenkailla metsässä toukokuussa? :confused: ;)
Onkos muuten väärin ajaa nastarenkailla metsässä toukokuussa? :confused: ;)
Varo metsäpoliisia, sakottaa nastoista ;)
Onkos muuten väärin ajaa nastarenkailla metsässä toukokuussa? :confused: ;)
Köyhän miehen piikki ketjut?
Ei näkynyt polizeita metsässä, eikä pysäyttäneet siirtymälläkään. LT-Hakkikiset kesti kaksi täyttä työpäivää koeponnistuksen traktorin eturenkaina hakkuutähteiden päällä kannokossa ajoa. Ei nämä nyt mitkään ihan kelvottomat kumit ole ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=130931
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=130932
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=130933
Porvoon Hilma
18.05.2013, 19:34
Onkos muuten väärin ajaa nastarenkailla metsässä toukokuussa? :confused: ;)
Ei kai tuossa mitään sen kummempaa. Meinaa vaan puut tykätä kyttyrää jos juuret vaurioituu, iskee tyvimätä..., mutta tuo siun aukko on sen verran kalju jo ettei ole oikein mihin iskeä, etenkin jos olet kannot käsitellyt urealla niin kuin kuusihakkuun jälkeen täytyy.
Jeps, motomies voiteli kannot kantokäsittelyaineella, kuten kuusikon kanssa nykyisin tehdään. Juurikääpää oli sen verran, että kuusta en siihen laita. Vähän reilut 1000 koivun tainta on tulossa tilalle.
Ai niin, ne LT-Hakkikset on edelleen ehjät, joten piikkipyörä-ajot sen kun jatkuu vaan.
Ennenkin saman asian johonkin topiciin kirjoittanut mutta vuodesta 1982 on melko lailla koko ajan ollut Nokian talvirenkaat alla eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia. Ja noita kilometrejä on tullut "riittävästi" vuosien aikana, tällä hetkellä jotain reilut 50000 km vuodessa.
En oikein jaksa uskoa, että kyseessä olisi hyvä tuuri, todennäköisyys sille on hyvin pieni. Ihan heittona, ei herneitä nenään kiitosta mutta olisko tässä kyseessä vähän sama juttu kun Nesteen bensan kanssa. Eli palstalaisethan tunnetusti haukkuu Nesteen bensan olevan ihan kuraa, meniskö Nokian renkaat samaan tarinaan maailman paskoimmiksi renkaiksi :D
Viis sarjaa (tai 4,5) on tullut ostettua uusia Nokialaisia tällä vuosituhannella ja kaikissa vikaavikaa.
NRSi (Nokian Runkovika Sisältyy) uusi ajamaton sarja ja ensimmäisestä petti runko noin 3 tkm:n jälkeen, meni takuuseen. Sitten meni kahdesta eri renkaasta runko noin 5 tkm:n kohdalla ja takuuseen. Siitä alle 10 tkm eteenpäin ja kolmesta renkaasta runko hajalle. Vein koko sarjan takaisin, myyjä oli sen verran reilu, että antoi veloituksetta uudet Hankookit alle.
NRH:t (Nokian Runko Huojuu) kahdesta petti runko alle 10 tkm ajolla, takuuseen uudet mutta kuluivat loppuun yhden kauden ajolla ja yhdessä kumissa joku vika kun ei täristi vaikka tasapainotettiin useaan otteeseen ja kokeiltiin erivanteella, kyllä se etuvetoisen takarenkaana meni.
NRT (Nokian Runko Tärrää) kahdessa runkovika, kuluivat silmissä (pinnasta suorastaan irtosi palasia).
NRVi (Nokian RunkoVika ) heti liikkeessä asentaja heitti kaksi kumia "raakkikasaan" kun oli selkäheittoa aivan törkeästi. Kaksi viikkoa/pari tonnia ja yhdestä kumista repesi kulutuspinta irti -> takuuseen. Jokunen tuhat km eteenpäin ja auton takapää rupesi pompottamaan kummasti, no kas ja kumma kun oli renkaista rungot poikki ja kulutuspinnat aaltoili miten sattui -> takuuseen. Kymppitonnin kohdalla toinen etukummi räjähti kyljestä halki sillävälin kun oli kaupassa, liikkeessä todettiin, että toisestakin etukummista on kudokset poikki. Sama myyjä kuin NRSi:llä ja NRH:lla, antoi Barumit tilalle, lähetti Noksut tehtaalle ja lopetti Nokian kummien myynnin.
C Van (2 kpl) kesti puolitoistatalvea ja 20 tkm, pitivät hirmuista jollotusta, pitkittäispito heikko. Ensimmäisen puoli talven olivat takakumeina, jonkinmoista nastakatoa havaittavissa. Viimetalven olivat edessä ja aivan loppu, nastat kadonneet ja kulutuspinnat loppu. Luultavasti noissakin on runkovika kun ovat kuluneet molemmilta reunoilta enemmän kuin keskeltä, ja ainakin toinen piti semmoista läps-läps ääntä hitaasti ajettaessa. Vuotta vanhemmat ja kaksi talvea vetävinä pyörinä palvelleet Misukat olisivat muuten vielä iskussa mutta nastakato on iskenyt, joten tein niistä taakse suvikumit nyppimällä loputkin nastat pois.
Samsonite
20.05.2013, 10:30
Perus Nokialainen, melkein enemmän sääntö kuin poikkeus että runko väsähtää ennen kuin rengas on saatu ajettua kulutuspinnaltaan loppuun.
Joo eihän nuo missään nimessä vielä loppu ole.:p
mikkocap
20.05.2013, 18:54
emännän autossa oli ostaessa talvirenkaana hakka 7, ja kesällä pyörii alla juurikin nuo hakka greenit. Edellinen omistaja muutenkin sen oloinen että ostanut öljytkin merkkiliikkeestä, kuten ilmeisesti nuo kumitkin.
joka tapauksessa hakka 7 parhaat nastarenkaat millä olen tähän mennessä ajanut, erittäin hyvä pito... onkai ne melko äänekkäätkin, mutta ei minua vaivaa. itse en tosin ostaisi tuon hintaisia nastarenkaita, kelpuuttaisin paljon edullisemmatkin. Hakka greeneistä paha sanoa vielä mitään...
ukolla on kans voyagerin alla hakka 5:set ja kuulemma muuten hyvät mutta todella äänekkäät nekin. Näyttihän nuo vielä varsin hyvältä kahden talven jälkeen, ottaen huomioon ko. kuskin ajotyylin. Koko ajan sutimassa tahallaan?:confused:
Tulipahan mieleen, et nokian nrt?;t piti voyagerin alla pahempaa ääntä kuin nastalliset talvi renkaat :mad:
Ei nyt liity mitenkään aloittamaani rengasvuodatukseen,mutta pakko avautua.Hetkeen ei vissiin kummit puhkeile kun vokkarin DSG-automaatti päätti antautua eilen torstaina...ja kuinkas muuten kun samalla motarilla,jälleen emäntä kuskina,mutta sentään pari liittymää enempi kotiappäi:D Ja minä autuaasti järvellä kalassa :)Korjausarvio 2,5tonnia... ja osasia saattaapi joutua odottelemaan hyvän tovin..
emännän autossa oli ostaessa talvirenkaana hakka 7, ja kesällä pyörii alla juurikin nuo hakka greenit. Edellinen omistaja muutenkin sen oloinen että ostanut öljytkin merkkiliikkeestä, kuten ilmeisesti nuo kumitkin.
joka tapauksessa hakka 7 parhaat nastarenkaat millä olen tähän mennessä ajanut, erittäin hyvä pito... onkai ne melko äänekkäätkin, mutta ei minua vaivaa. itse en tosin ostaisi tuon hintaisia nastarenkaita, kelpuuttaisin paljon edullisemmatkin. Hakka greeneistä paha sanoa vielä mitään...
ukolla on kans voyagerin alla hakka 5:set ja kuulemma muuten hyvät mutta todella äänekkäät nekin. Näyttihän nuo vielä varsin hyvältä kahden talven jälkeen, ottaen huomioon ko. kuskin ajotyylin. Koko ajan sutimassa tahallaan?:confused:
OT:
Seiskoista ja vitosista on kokemusta. Parhaat nastakumit kuitenkin millä olen ajanut niin Continental ContiIceContact. Ei tosiaan kyllä halvimmat...
nokian hakka R renkaat tuli s124 mersun mukana. on kyllä parhaat renkaat mitä itellä on talvi käytössä ollu. tolkuton pito pois lukien loska kelin.
ei turhan helpolla lähe perse irti. mutta kiva leikkii ku ei tarvii miettii lentääkö nastat..
noista runko jutuista en osaa sanoa kunnen oo näillä ajanu ku jokusen tonnin 2 talven aikana.
Noniin...meikäläisen osalta sitten viimeinen kannanotto tähän ketjuun ellei sitten joku jotain keksi kysyä..
Pari päivää sitten pe tuli kyseiset Hakkat volkkarin alla vaihdettua pakettina Volvo V50 2.0 D man Summum vekottimeen.Sen alla on aivan luokattomat halppis renkaat,uudet tosin,mutta pyörikööt tämän suven jos kestävät.
Sen verran vielä siitä DSG laatikosta että megatronikka vaihdettiin.Monilla nousee hiukset tässä vaiheessa päässä hinnan kuultuaan ja niin kävi minullakin vaikka malli onkin lyhyempää lyhyempikin...2800e kaikkineen asennettuna!! Välttäkää hyvät ihmiset ja kanssakulkijat tällaista vekotinta...se on minun kertomaperintö teille :)
Jos tämä Volvo osoittautuu paskaksi hankinnaksi niin sitten on pakko alkaa huudella otettavan vastaan hyvää ja huom!! VANHAA naisten polkupyörää millä emäntä voisi luotettavasti ajella työmatkaa väliä Akaa---Tampere.Rahat on nimittäin nyt koko kokolai loppu näitten kaikkien hullutusten jälkeen:) Jälleen kerran...kiitos ja anteeks:D