View Full Version : Vahvistimien sarjaan kytkentä?
Jo ennalta tuhoon tuomittu yritys sarjassamme tyhmiä kymysyksiä...
Miten onnistuisi, kaksi autovahvistinta kytkisi sarjaan, kun ei tunnu kunnollista jännitteen alenninta löytyvän(24v->12v)
Periaatteessahan se toimisi,mutta käytännössä...?
Onhan noissa tietysti sulakkeet, että voisihan sitä kokeilla...vai...?
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
tapsa4x4
01.06.2005, 22:40
quote:
Jo ennalta tuhoon tuomittu yritys sarjassamme tyhmiä kymysyksiä...
Miten onnistuisi, kaksi autovahvistinta kytkisi sarjaan, kun ei tunnu kunnollista jännitteen alenninta löytyvän(24v->12v)
Periaatteessahan se toimisi,mutta käytännössä...?
Onhan noissa tietysti sulakkeet, että voisihan sitä kokeilla...vai...?
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
kokeiltu on ei tuu toimimaan laita vaan lisä laturi ja akku niin käy helpommin.
elämä on.
No kele...
Toi 12 v järjestelmä pitänee varmaan olla kokonaan suljettu?
Kun kyselin tossa yhdeltä autosähkö firman omistajalta niin se sanoi että 24 V ja 12 V järjestelmillä voi olla sama maa, tai sit se käsitti AIVAN väärin.Onhan se jo vanhakin,ja muutakin mietittävää tais olla...
Kuiteskin toinen heppu sanoi sieltä että ei voi olla,12 V järjestelmä pitäisi olla kokonaan eristetty.
Kumpaa tässä nyt uskoo...
Pessimismi on aivan turhaa, ei se auta kuitenkaan mitään.
Kyllä mun käsityksen ja kokemuksen mukaan voi olla sama maa. On mullakin mankka maadoitettu ihan suoraan auton koriin, vaikka onkin 12V järjestelmässä 24/12 alentimen päässä...
Sama maa voi tosiaankin olla ja toimii. Kokeiltu on, tosin toisinpäin. 12v autossa oli meilla isot tupla-akut takana ja niillä oma 24v laturi säätimineen. Autoa käytettiin talvisin käynnistys- ja vinssiyksikkönä.
Asennus kannattaa tehdä huolella ja käytöstä riippuen mitoittaa laturin ja säätimen tehot riittävän suuriksi(tai pieneksi ettei akut kiehu)
Yhteinen maa voi ja kannattaakin olla. Ajatellaanpa tilannetta, että pitää olla täysin erotettu systeemi: ihan kaikki 12V-systeemiin liittyvä pitää eristää auton rungosta (vahvistimen kuoret, maajohdot, kytkinten kuoret varmuuden vuoksi, antennikaapeli, antennin liitos peltiin jne.) ja pienikin eristeen rikkoutuminen ja vuoto saa aikaan pahasti häiriöitä, sulakkeen palamisen, poppikoneen savuamisen tai ehkä koko auton toimintasavun karkaamisen.
Itse laittaisin 24V autoon yhteisen nollan auton runkoon ja poppikoneille oma 12V akku+laturi. Näin mm. radion antennikaapelin vaippa saa koskea auton peltiosiin ja muutkin maadoittamiset helpottuu.
Kahta 12V laitetta ei kannata kytkeä sarjaan ja sitten yhdessä 24V järjestelmään. Jotta tämä toimisi, pitäisi näiden laitteiden virrankulutuksen olla täsmälleen sama ja poppivehkeillä ei siihen pääse millään. Sillä hetkellä, kun toinen vahvistimista ottaisi pienemmän virran, nousisi sen yli vaikuttava jännite selvästi yli 12V. Tämä voidaan osoittaa helposti sähköopin kaavoilla, mutta jääköön innokkaille kotitehtäväksi. Ääritapauksena yhden vahvistimen yli voi vaikuttaa lähes koko 24V ja näkyvä savunmuodostus on melko varmaa.
Oikeastaan ainoat mahdolliset 12V laitteet, joita voi kytkeä kaksi sarjaan 24V järjestelmään ja saada niiden kummankin yli vaikuttamaan 12V, on täysin resistiiviset vakiona pysyvät kuormat (pelkkää vastusta) ja niin, että vastusarvot on samat koko ajan. Siis vaikkapa kaksi samanlaista penkinlämmitintä ilman säädintä ja kaksi samat merkinnät omaavaa lamppua. Sähkömoottoreita ei voi kytkeä edes kahta samanlaista, jos ei ole varmuutta, että kuormat pysyvät varmasti samoina. Puhallin on sähkömoottorin kannalta itsesäätyvä kuorma, joten kaksi samanlaista 12V puhallinta voi kytkeä sarjaan ja ne pyörivät aika tarkkaan samalla nopeudella, ellei ilmapuolen olosuhteissa ole isommin eroa.
miksi ei onnistuisi tuo sarjaan kytkentä... kunhan ottaa kummallekkin jännitteet suoran akulta. ylempi eli 12-24 akulta tuleva pitää eristää rungosta. sama audio "data" kumpaankin samanlaiseen vahvistimeen niin virratkin pysyy suhteellisen samana.
OPA
Tuossa mallissa niitä vahvistimia ei itse asiassa ole kytketty sarjaan 24V järjestelmään, vaan kahteen erilliseen 12V järjestelmään (akkuun), jotka puolestaan ovat sarjassa. Tuolla tapaa se onnistuu, jos vahvistinten signaalimaat on erotettu "virtamaasta". Jos signaali- ja virtamaa on yhdessä ja vahvistinten sisääntulot kytketään rinnakkain (sama signaali molemmille), kytkeytyy akkujen välinen piste vahvistinten signaalimaiden kautta auton runkoon. Siitä vaarasta pääsee käyttämällä esim. kondensaattorierotusta vahvistinten signaalimaissa - ainakin siinä 12-24V akkuun kytketyssä.
ainiin galvaaninen erotus täytyy olla vahvistimien välissä audiolinjassa...
OPA
Kannattaisko ehkä vetää suora virtakaapeli vain toiselta akulta (12V) vahvistimille... siis siltä akulta jonka miinus napa on maissa, jolloin vahvistimetkin saa olla maissa. Tosin tästä seuraa se että että akut rasittuu huomattavasti enemmän kun toista akkua rasitetaan enemmän. Mutta kytkentä toimii.
T: Autosähköasentaja
Note! This message was posted anonymously!
Eieiei, taas joku ehdottaa välistä vetoa. EI MISSÄÄN NIMESSÄ. Etenkään kun vahvistin vie niin älyttömästi virtaa että siinä on todella äkkiä toinen akku ja mahdollisesti laturikin entinen. Oletteko muuten koskaan huomanneet että juuri em. syystä tojotissa on akut yleensä eri paria? Kun toinen on kyrvähtänyt niin on ostettu tilalle halvin mahdollinen tarvikeakku... Näin oli aikanaan itsellänikin.
Jos ei halua viritellä 12V järjestelmää, tollanen 10A+ jännitteenalenninkin riittää mainiosti mankalle ja caliberin mallistosta ainakin löytyy 24V vahvistimia:
http://www.autostudio.fi/advanced_search_result.php?keywords=24V&x=0&y=0
Suzuki - Takaisin luontoon
Tojota - Luontoon ja takaisin.
Kuis paljon muuten tuollainen vahvistin vaatii potkua? 40a? Nimittäin 20a jännitteen alennin maksoi joku 50€. Jos oikeen muistan niin 44€. Ostin siis tuollaisen itselleni. Noita mätkäsee kaksi vierekkäin niin eikös siinä ole potkua vahvistimelle? Ei kait siinä mitään estettä ole kahta tuollaista käyttää? Tulee halvemmaksi kuin uusi vahvistin.
Itsekin meinasin mätkästä vahvistin ja subbarii cruiseriin, mut nääh. Varkaat kiinnostuu vaan siitä enemmän. Pidetään tuo ihq kasettisoitin vaan niin kukaan ei haluu keikkaa sitä :)
-- Jojolla suohon ja kävellen pois --
Nerd-O
Minkäslaiselle vahvistimelle/ vahvistimille olis tarve?
DLS:ltä löytyy ainakin yksi 24V:n jännitteelle tarkoitettu malli. Takuuvarmasti parempi laite, kuin yksikään noista Calibereistä. http://www.dls.se/english/fstark/cat31.htm
http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-cat31.htm
quote:
Kuis paljon muuten tuollainen vahvistin vaatii potkua? 40a?
-- Jojolla suohon ja kävellen pois --
Nerd-O
Riippuu tehoista. Sen voi laskea tuosta kaavasta: (W:X):V=A, jossa siis W= vahvistimen kaikkien kanavien yhteenlaskettu antoteho, x= hyötysuhde (eli kertoo sen, kuinka paljon ottotehosta menee kaiuttimille asti, perinteisissä (AB-luokan) vahvistimissa n.50%, D-luokan (eli lähinnä subwoofer-)vahvistimissa jotain 80% luokkaa), V= käyttäjännite ja A= virrankulutus. Siis tuon mukaan laskettuna esim. 320W jatkuvaa antava AB-luokkalainen tarvii 26V:n käyttöjännitteellä maksimissaan n.24.6A ((320A:0.5):26V=n.24.6A)
Ja tämä siis pätee autovahvistimien virrankulutuksia laskettaessa...
Edited by - rauttu on 06/10/2006 10:14:13
Edited by - rauttu on 06/10/2006 10:16:26
tuskin se repro enään mitään vahvistimia tarvii.. taitaa olla 24v vehkeet historiaa!
quote: Noita mätkäsee kaksi vierekkäin
Ja taas, ei näin.
Alentimien lähtöjännitteet on aina eri suuruiset eli tasaista kuormitusta niille ei saa kuin tekemällä virtoja tasaavan elimen. Joskus koulussa tehtiin sellaisia tais olla 6 kanavaisia alentimia niin niissä virrat tasattiin lähdössä olevilla sarjavastuksilla. En nyt muista oliko niissä takaisinkytkentä regulointiin vai perustuiko homma vain vastuksen lämpenemiseen ja sitä kautta vastuksen nousuun.
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.--
Kuvia matkan varrelta (http://stiletti.wipsl.com/gallery/album249)
Eikös kannattasi hankkia suoraan se 24 volttinen vahvari?
Noissa perusmallin jännitteenalentimissa on se mukava ominaisuus, että laite kuluttaa (=hukkaa lämpönä) saman verran tehoa kuin laite sen perässä. Eli 20A ja 12V vahvistimelle meinaa 20 A virtaa 24:stä voltista.
Tulee sähkölämmitys autoon ja laturi tykkää.
Pitäsi olla suuri ja kallis hakkurityyppinen jännitteenalentaja ettei tulisi hukkatehoa.
____________________________________
- eskimo
OffRoad Kainuu, SLCK #110
Toi ns.välistäveto on ainakin nissanin korjausmanuaalin mukana tulevan kytkentäkaavion
ihan tehdastekonen juttu ja omat 100Ah akut on nyt kestäny 4 vuotta tollasenaan. Aika optimisti on joka akuilta enemmän tosissaan odottaa.
Note! This message was posted anonymously!
Vedä välistä vaan, ja vaihda vaihda vaikka akut ristiin muutaman kuukauden välein... ei ne akut kuitenkaan ikuisia ole.
---------------------------------------------------------
Chevy Blazer -82 350TBI,TH350,NP208 "iso mutta kömpelö"
Ford Bronco II "Maastotaunus"
---------------------------------------------------------
elkää hyvät ihmiset menkö 24V järjestelmästä varastaan etes mankalle virtaa! Akku kypsyy AIVAN varmasti. Jos haluaa vaffarin peräloosteriin niin tuollainen 8A alennin tekee jo todella ihmeitä. Siis jos todella helpolla haluat päästä. Paras vaihtoehto titenkin on tuo etellä mainittu OMA 12V järjestelmä, jossa maa (-) saa olla sama kuin autossa muuten :)
Note! This message was posted anonymously!
quote:
elkää hyvät ihmiset menkö 24V järjestelmästä varastaan etes mankalle virtaa! Akku kypsyy AIVAN varmasti. Jos haluaa vaffarin peräloosteriin niin tuollainen 8A alennin tekee jo todella ihmeitä. Siis jos todella helpolla haluat päästä. Paras vaihtoehto titenkin on tuo etellä mainittu OMA 12V järjestelmä, jossa maa (-) saa olla sama kuin autossa muuten :)
Note! This message was posted anonymously!
Miksi tehdä siitä noin vaikeaa, kun 24V:n jännitteellä toimivia autovahvistimiakin on saatavilla? Kaikkeen normaaliin kuunteluun täysin riittäviä tehoiltaan, tehokkaimmilla ja jonkulaisilla elementeillä saa jo kuulonki huoletta pois....
Toki myönnän, että 12V:n järjestelmään on helpompi löytää vahvistimia, mutta sillä ylimääräiseen akkuun ja laturiin menevällä summalla jo ihmeesti rahoittaa sitä 24V:n vahvistintakin...
Edited by - rauttu on 07/10/2006 10:20:54
Osta 24V vahvari. Pääset kaikista helpoimmalla. Ite ostin Signatin 400W wahvarin ja hyvin on pelannu. Makso jonkun 400e ja siitä ny on jo kohta 3v. En tiä miten on hinnat muuttunu siitä ajasta..