PDA

View Full Version : Pakosarjan ja turbon väliin tiiviste?


SimoII
02.05.2013, 12:00
Moro.

Pirssinä on entisen omistajan rakentama -89 LJ70 ja nyt on pienehkö remppaprojekti menossa. Ratkeillut teräspakosarja hitsattiin uuteen uskoon ja turbo huollettiin. Nyt sitten takaisinlaittovaiheessa ihmetellään että tulisiko pakosarjan ja turbon laipan välissä olla jonkinlainen tiiviste? Sehän on kai kovan paineen ja kuumuuden alla, kestääkö siellä mikään?

Purkuvaiheessa sieltä (käsittääkseni sieltä, ei ollu tassuja alla enkä itse nähny kun oli silmät väärässä paikassa) tipahti hyvin olematon joskus ehjäkin ollut pyöreä metallinen rengastiiviste josta oli jälkellä hieman yli puolet. Vaikea uskoa että se olisi pitänyt mitään oikeasti sisällään kun se oli niin syöpynyt ja varsinkin kun laippa oli vain 2/4 pultilla kiinni. Nyt se on kiinni neljällä ja laitoin kuparispraytä väliin mutta se ei pitänyt kun kone käytettiin tulilla. Pakosarjan laippa on tasainen mutta turbolle menevän laipan muoto on varsinaisesti neliskanttinen ja tässä laipassa on pyöreä ura johon periaatteessa jokin pyöreä tiiviste kyllä mahtuisi?

Kylän liikkeessä kun asioin niin epäilivät kovasti ettei siellä kestä mikään kun on niin hankala paikka. Minulla on yks metallinen rengastiiviste joka passais kooltaan suurinpiirtein ja on oikeasti tehty johonkin Toyotan pakoputken tiivisteeksi. Ajattelin kokeilla sitä.

Mitäs olette mieltä, onko olemassa sopivaa tasotiivistettä, rengastiivistettä tai jotain muuta joka pitäis? Nimimerkillä, pakokaasupitoisuus alhaisemmaksi ohjaamossa ja heti! :D

SimoII
02.05.2013, 12:05
Niin juu, luonnollisesti pakosarja ja turbo eivät ole alkuperäisiä joten vakioratkaisuksi ei käy kaupan tiskin kamppeet mallimerkinnällä ja rekkarilla.... :rolleyes:

tleppis
02.05.2013, 12:27
kyllä niisä sellanen pelti tiiviste ruukaa olla

SimoII
02.05.2013, 12:33
rengastiiviste siis?

tleppis
02.05.2013, 12:50
oisko tommonen

zille2.5
02.05.2013, 12:55
Edellisessä postissa näky olevan sellainen tiiviste mitä laitoin omaani, taitaa olla jtn rosteria tuo läpyskä. Niin kauan tuollainen kestää kun ei pääse falskaamaan.

BJ-40/76
03.05.2013, 16:22
HDJ-80:ssä on oikea metallitiiviste, sitä en katsonut mitä on välissä, kun ainakin 2 peltiä oli päällekkäin, varmaan jotain avaruuskuitua, kun maksoi reilu 40 euroa:mad:

fj40
03.05.2013, 19:36
Jos on tasopintaa yhtään, voit tehdä tiiviisteen lingeriitistä.

K-A:n pakosarjan ja juurikin turbon välisiä tiivisteitä tehny.

SimoII
03.05.2013, 22:26
Väliaikatietoja sen verran että hommasin Toyotaan sopivan pakoputken rengastiivisteen, muistaakseni kustansi 7-8 €. Halkaisija täsmäsi laipan uraan mutta muuta yhteistä ei tainnu sitten ollakaan.. Ensikokeilun perusteella toimii, ei falskaa sieltä vaan valitettavasti ihan muualta, hnnngh!

Jani E
04.05.2013, 11:50
toi harmaa Loctite 5699 pitää myös aika hyvin pakosarjojen ja turbon tiivisteenä, vaikka ohjeessa onkin että kestää vaan 350astetta...

Jappi
04.05.2013, 12:22
Kuten myös pakoputken asennustahna.

blazer
04.05.2013, 13:56
Eikös kuparipellistä vois leikellä sopivan ja hehkutella se pehmiäksi...

hunter hdj
04.05.2013, 14:32
Toiminu hyvin ( ilman tiivistettä ) ahtimen laipan ja pakosarjan kiinnitys eri autoissa.

-Kiinnityspinnat suorat ja puhtaat/kunnon kiinnitys pultit toimivuuden kannalta ollu välttämätön.

SimoII
05.05.2013, 23:22
Noh, toimii se näemmä tuolla rengastiivisteelläkin. Muutamakymmentä kilsaa nyt koeponnistettu eikä vuotoja näkyny, muuallakaan. JEAH! 8)

2,4TD
09.05.2013, 10:05
Onhan myynnissä "paperiarkkeja" joista saa pakopuolen tiivisteitä tehtyä.
Suht arvokasta mutta tuntuu kestävän.
Sellaista klinkeriitin tapaista mutta metalliverkko vahvikkeena.
Itsellä kanssa kun nuo ei ole orkkiksia niin tiivisteitä hankala saada...

Repro
09.05.2013, 11:09
Välillä käyttänyt ihan pelkkää kuparisprayta jos vaan pinnat on suorat, ja hyvin on pitänyt.

Mikki
09.05.2013, 11:13
Volvolla myydään "Grafiitti-pohjaista massaa" joka tarkoitettu TD100--> ja D10A--> moottoreissa kannen ja pakosarjan väliseksi tiivisteeksi. Soveltuu erinomaisesti myös ahtimen ja pakosarjan väliin. TOIMIVAA tavaraa!!!

Korjaamokielellä aine nimetty "tintin paskaksi", älkää kysykö miksi...

JA SIIS SAATAVISSA VAIN RASKAAN KALUSTON PUOLELLA!!!!

jokander
30.01.2014, 06:03
oisko tommonen

Mistä turbosta tuo tiiviste on? Itsellä Garretissa samanlainen , vaikka eihän mitoista tiedä. Pitäis ennen kesää jostain löytää sopiva. Poistopuolella on sitten semmoinen kartioliitos, joka viime kesänä vuoti ja piti kiristää vähän väliä.

MikZ
30.01.2014, 11:13
Mistä turbosta tuo tiiviste on? Itsellä Garretissa samanlainen , vaikka eihän mitoista tiedä. Pitäis ennen kesää jostain löytää sopiva. Poistopuolella on sitten semmoinen kartioliitos, joka viime kesänä vuoti ja piti kiristää vähän väliä.

Kaikista turbohuolloista varmasti löytyy tiivisteitä. Porvoon seudulla kun olet niin voit kysyä myös tuolta http://www.speedimports.fi/

Eissä
30.01.2014, 16:30
ei ole ollu tiivisteenä missään pelissä ollu muutaku koneistetut pinnat ja tippa pakari tahnaa. tukee vaan turbon koneeseen ettei "roiku"

mettäsika
31.01.2014, 21:34
Saniteetti silikoni .... toimii kokeiltu on

sisua45
01.02.2014, 20:36
ei ole ollu tiivisteenä missään pelissä ollu muutaku koneistetut pinnat ja tippa pakari tahnaa. tukee vaan turbon koneeseen ettei "roiku"

Saniteetti silikoni .... toimii kokeiltu on

Jos on hyvät ja suorat tasopinnat, niin ei saattaa pitää ilman mitään tilkkeitä. Paskahuusi-silikooni palaa noissa lämpötiloissa pois, eli sekin on ilman mitään...

Kotimaisissa dieselmoottoreissa ei ole enää mitään kannen ja pakosarjan välissä. (Vanhemmissa moottoreissa oli toki tiiviste) Ahtimen ja pakosarjan välissä on pellitiiviste, jonka kuva on tuolla ylempänä.

Nikuzai
02.02.2014, 10:40
Jos on hyvät ja suorat tasopinnat, niin ei saattaa pitää ilman mitään tilkkeitä. Paskahuusi-silikooni palaa noissa lämpötiloissa pois, eli sekin on ilman mitään...

Kotimaisissa dieselmoottoreissa ei ole enää mitään kannen ja pakosarjan välissä. (Vanhemmissa moottoreissa oli toki tiiviste) Ahtimen ja pakosarjan välissä on pellitiiviste, jonka kuva on tuolla ylempänä.


Voisko se pelli tiiviste olla siksi, et pultit lämpölaajenee eritavalla kuin valunen turbo ja pakosarja




Miten mulla ois muisti kuva jostain turbollisesta autosta jossa vuoti turbon laippa kylmänä mutta hetkessä lopetti kun sarja ja ahdin lämpesi
seuraava omistaja oli pultit uusinu ja kirinyt niin oli ruvennut katkomaan niitä :confused: :confused:

hilux 4x4 tdic
02.02.2014, 21:24
Ei sinne kannata laittaa mitään muutaku kupari pohjaista silikoonia. Kaikist viridieseleistä oln pakopuolen tiivisteet nakellut kuikkaan. Laipat hivasee suoriksi ja tuon silikonin kans kasaan niin toimii.... minun kohdalla nuo metallitiivisteet menneet aina poikki reilummin virityteissä diiseleissä.