View Full Version : Ihan vaan muistutuksena...
Vaikka tää lienee itsestään selvää lähes kaikille niin, tässä renkaanvaihto sesonkina ihan muistutuksena noiden aluvanteiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Itsellä, vaikka momenttiin laitoinkin hilun kiekot, oli vajaan 200km ajelun jälkeen yhden pyörän 5/6 pulttia enää sormikireydessä. :mad:
Ruusulehto
30.04.2013, 06:59
aina on pysyny niin peltivanteet että alupallot ku on kiristäny tarpeeks ja unohtanu ton momentin kans puljaamisen
Ensimmäistä kertaa löystyivät mulla, vaikka momentin kanssa aina kiekot laittanu...
Gary Grand
30.04.2013, 07:04
..ja aina samoilla ruosteisilla muttereilla.:D
Kunnolla kun leikkuuttaa kiinni nuo kartiot, niin pysyyhän ne kiinni.
Totta sekin.
Itsellä ei myöskään vielä kertaakaan ole ruuvit löystynyt, kun olen yleensä kunnolla puhdistanut navan ja vanteen, sitten hyvin rasvatut osat vetänyt suositeltuun momenttiin.
Jos sinne jotain sattuu vanteen ja navan väliin jäämään, niin irtoaa kyllä aika äkkiä.
Joskus kyllä kironnut ihan ääneen, kun on jonkun muun jäljiltä repinyt muttereita auki.
aina on pysyny niin peltivanteet että alupallot ku on kiristäny tarpeeks ja unohtanu ton momentin kans puljaamisen
Juu, ja sitten 1,5 metrin jatkovarren kanssa väännetään talven jäljiltä auki muttereita.. Samoiten, kun unohtaa nuo momenttien kanssa puljaamiset niin voi olla että jonkun vanteen saatat saada rikottuakin. Luonnollisesti myös esim. alustan tai ohjauksen pulteissa ja muttereissa, ei niissä minkään momenttien kanssa kannata puljata vaan vetää kunnolla kiinni ettei varmaan lähde, helvetin hyvä tulee. :rolleyes:
Mikään ei vituta käytettyä autoa ostaessa niin paljon kuin se, kun joku neropatti on vetänyt hampaat irvessä pultteja kiinni ettei vaan pääse löystymään. Pyöränpulteista kun oli kyse, niin mulla on tasan kerran pyöränpultit löystyneet kun on vedetty momenttiin, se oli tasapainottamattomien 35" renkaiden kanssa ja pari metsäreissua takana ilman jälkikiristystä. Jälkikiristyksen kun muistaa niin ei ole pelkoa että irti lähtisi tahattomasti.
Jussi Heinonen
30.04.2013, 08:47
Kuulun samaan kategoriaan Timon kanssa, olen joutunut yhden auton kanssa tappelemaan liioittelematta kymmenen tuntia ihan vaan pulttien irrotuspuuhissa. Mä en vääntele omia renkaita tai muitakaan momenttivääntimellä kiinni vaan maalaisjärjellä, vedän niin että pysyy mutta saa irtikin vielä vaikka tienposkessa lyhyellä avaimella eikä sillä puolentoistametrin varrella.
Kyllä tässä täytyy kompata viimeisiä, järki käteen.
Putsatkaa napa, pultit ja mutterit kaiken maailman paskasta ja öljytkää / tervatkaa ne pultit ja se kartio kunnolla, silloin se momentti kohdistuu siihen kiristämiseen ja napaa vasten painamiseen eikä mutterin pyörittämisen kitkaan.
Itsellä renkaanvaihtokamoihin kuuluu crc, bräkleen, teräsharja ja paineilma sekä tuo zebran ilmapyssy, 2/4 teholla laittanut alupyörät kii ja 3/4 teholla pellivanteet eikä ikuna oo irronnu kuin irroitettaessa mutta silloinkin ilman kamppailua.
PS.Eka kertaa kun cadista otin pyöriä irti tuli ärräpäitä... kuskinpuoli vasenkätinen :D
Porvoon Hilma
30.04.2013, 16:31
Kyllä tässä täytyy kompata viimeisiä, järki käteen.
Putsatkaa napa, pultit ja mutterit kaiken maailman paskasta ja öljytkää / tervatkaa ne pultit ja se kartio kunnolla, silloin se momentti kohdistuu siihen kiristämiseen ja napaa vasten painamiseen eikä mutterin pyörittämisen kitkaan.
Just näin.
Arska-tehtaalta
30.04.2013, 17:05
Vaikka tää lienee itsestään selvää lähes kaikille niin, tässä renkaanvaihto sesonkina ihan muistutuksena noiden aluvanteiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Itsellä, vaikka momenttiin laitoinkin hilun kiekot, oli vajaan 200km ajelun jälkeen yhden pyörän 5/6 pulttia enää sormikireydessä. :mad:
Teitkö jälkikiristyksen 100km jälkeen niinkuin rengasammattilaiset kehottaa?
aina on pysyny niin peltivanteet että alupallot ku on kiristäny tarpeeks ja unohtanu ton momentin kans puljaamisen
Sit joku kerta ku irrottelet niin ei oo enää mihin kiinnittää ku pultit virunu nii että katkee aukoessa. ;)
No kyllä se on ihan paskapuhetta että ristikolla/räikällä ilman jatkoa saa yhtään mitään vahinkoa aikaan. Mutterimopetit ja muut voimamiesten metrin vääntimet erikseen.
Pulttien/mutterien kiinniolohan on kätevä koittaa kilauttamalla avaimella sitä mutua tai pultinkantaa, jos joku kilahtaa matalammin niin ollaan liian löysällä.
Ruusulehto
30.04.2013, 19:49
ihan normi 1/2 tuuman räikällä oon vetäny kiinni aina on pysyny ja auki on saanu samalla avaimella. ei kait kukaan kiristä henkilö/maastoautosta pyöränpultteja puolentoista mentrin jatkolla
BJ-40/76
30.04.2013, 20:04
Järjen kanssa kiinni, ja Jälkikiristys 50-100 km jälkeen. (siis itse jätän räikän hylsyineen jalkatilaan muistutukseksi)
Ja jos jälkikiristyksessä joku pultti muita merkittävästi löysemmässä, niin uusi jälkikiristys 100 km päästä:D
Ja tuo puhtaus on myös tärkeää.....
Ja nuo rengasliikkeen kiireapulaiset: kaverin volvoon vetivät talvirenkaat niin lujaan, että reilu 100 kg painolla hypin puolimetrisen varren päässä, ja yhtään pulttia en saanut auki, kun oli 5" rautanaulan ja kumin välistä henki karannut.
-> auto hinurilla rengasliikkeeseen, ja toimutusjohtaja oli yrittänyt metrisellä avaimella auki; maksanut hinurin ja asentajat olivat tuoneet pulttipyssyn pihalle, ja vaihtaneet renkaan:rolleyes: ja nuo 15 muuta oli myös käytetty irti:cool:
young n dum
30.04.2013, 20:43
Sit joku kerta ku irrottelet niin ei oo enää mihin kiinnittää ku pultit virunu nii että katkee aukoessa. ;)
bull shit.
lavanelikko
30.04.2013, 20:56
bull shit.
Näin kävi viime syksynä kohtuu uudessa Vitossa... Saattaa toki olla laatukysymyskin, mutta aluvanteet oli silloinkin kyseessä ja ilman momenttia väännetty TIUKKAAN...
bull shit.
Itekki kokenu ja tänään viimeks nähny katkenneen pinnapultin. Mut joo, käsipelin tuskin saa vahinkoa, eiköhän noiki oltu paukuteltu kiinni +400Nm pulttimopolla.
Taannoin ollu hetken aikaa pajalla missä tehtiin rengas hommia,mä hoidin ne joissa oli jotain vaikeuksia. Ja kyllä niitä riitti,ihan ristikolla saa mutterit niin tiukkaan et aluvanteissa reijät menee soikeiks ja pinna pultit venyy,erään Ladan(:D) muistan ku oli vanteen kartiot niin tohjona et pultin päät otti jarruihin kiinni takana. Kuorma autoissa kun alko levyjarrut yleistyy ni Ivecon napoja varoitettiin kirimästä liikaa ku meni koko navat kieroiks,eikä tarvinnu ku mutteri kärsällä naksauttaa. Toi tervan käyttö oli hieman ongelmallista henkilö auto puolellakin,kun koko napa ja mutterit oli niin tervassa et ei nähny oikeen missä se keskikohta oli,se terva nimittäin kerää kaikkee sontaa itteensä ja jopa mutterit on täynnä tervaa ja sontaa eli liika=on paha. Yleisimmät viat oli niitä voimamiesten autoja,venyneet pinna pultit ja mutterit ja joskus vaihdettiin koko napoja.
Nuhapumppu
30.04.2013, 22:11
Itekki kokenu ja tänään viimeks nähny katkenneen pinnapultin. Mut joo, käsipelin tuskin saa vahinkoa, eiköhän noiki oltu paukuteltu kiinni +400Nm pulttimopolla.
Jos oli toyota niin en ihmettele yhtään,sen verran tullut huomattua että pyöränpultit tehdään foliosta ja kierre on todella onneton moneen muuhun merkkiin verrattuna. Tuo taas ihmetyttää että mersussa menee pulttipoikki,nuita kun saa välillä jyskyttää 1" koneella tunteella auki eivätkä ole moksiskaan moisesta,oliko jonkun vannesarjan mukana tulleet pultit kyseessä?
Kuulun samaan kategoriaan Timon kanssa, olen joutunut yhden auton kanssa tappelemaan liioittelematta kymmenen tuntia ihan vaan pulttien irrotuspuuhissa. Mä en vääntele omia renkaita tai muitakaan momenttivääntimellä kiinni vaan maalaisjärjellä, vedän niin että pysyy mutta saa irtikin vielä vaikka tienposkessa lyhyellä avaimella eikä sillä puolentoistametrin varrella.ja nämä vaihteisto ja laatikko roput,joillakin tuntuu olevan viha näitä kohtaan,kiritään ettei VARMASTI PUTOA.:confused:
Renegade
30.04.2013, 22:26
Ite oon aina käsipelillä kiristänyt kaikki pultit lopuksi vaihdon jälkeen, ja kevytmetallivanteet momenttiavaimen kera (n. 12 kiloon). Ja ne myös olen aina jälkikiristyksenä kokeillut, eikä yksikään pultti/mutteri ole ollut ikinä löysällä.
Ja käsipelillä on aina saanut auki ne, mitkä myös käsipelillä on kiristetty...
kiristys on ristikolla irvistys ja avaus räikkään polkasu:)
ton metodin käyttöönoton jälkeen ei oo ollu onkelmia kiinnipysymisen kans...
nimimerkillä: usseemman kerran löystyneitä pultteja/muttereita tiukanneena....
Jonkun verrain aiheen parissa viettäneenä, niin ainoat ongelmat on johtuneet tehtaan suunnitteluvirheistä, eli selkeästä alimitoituksesta.
Miten kukaan normaali/järkevä ihminen voi kuvitella että joku hempuli 12mm kestää aikuisten oikeasti maastoauton puörän pulttina? Kysyy nimim. eikö paksumpi olekaan parempi mitä häh ootko kuuro.
Sellaset normi tojotan (anteenksi merkkiuskovaisten loukkaus, tarkoitan kaikkia japanin ja ameriikan ihmeitä) 12mm pultit vetää poikki normi halppis ½" pulttimopolla kun aikansa jyskyttää.
Kävisivät kattomassa esimerkiksi vaikka niitä pupissa lounaan jälkeen suunniteltuja roovereita, joiden pyöränmutterit kestä kohtuullista ja osin kohtuutontakin käyttöä, eikä tasan tartte mitään jälkikiristellä kun kerralla vetää kiinni niin että pysyy. Ja kaikki aukenee tarpeex vahvalla koneella (itsellä 3/4" halppis piiltema, 10bar paksut linjat), ilman mitään ihme jatkovarsia.
Harmittaa että nykyisten maastovehkeiden kans tarttee neiteillä kiristyksissä, kauppakassin (range) ja kuljetuskaluston (pikkukuorkki) kans saa toteutaa itseään, eli saat perk ei varmasti irtoo ennenkuin on tarvis.
Henkilöautoihin en ota vahvemmin kantaa, ohuen 12mm pultin melkein ymmärtää, säästää kun pitää joka paikasta ja tiellä ajellessä huonompikin menee. 140Nm oon laittanut momenttiavaimella (köykämiinivanteita vaan on ollut käytössä) eikö oo tarvinnut vanteita/renkaita keräillä tien poskista. Toki näissäkin (kuten myös kaikissa muissa eli niissä tärkeämmissä) olen katsonut/huolehtinut että vanne ja pyörännapa on puhtaat kiinnityspinnoiltaan.
Mikäs idea ne on niin stanan tiukalle vetää? Eikös se idea ole, että napa kantaa keskeltä ja pultit pitää renkaan napaa vasten.
Mää oon aina hämmästelly et kukaan ei jaksa ostaa niitä soviterenkaita niihin rakkaisiin aluvanteisiin.
Etenkin maastureissa sitten ihmetellään ku renkaat jumputtaa, kiristetään pyörää lisää, aina vaan jumputtaa, kiristetään taas jne. Kunnes ne sitten on venähtäny ne pultinreiät soikeiksi vanteissa sinne napaan päin...
Ja ne pulttimopot voi säästää ihan muihin hommiin, tai saa niillä avata, muttei kiristää. Aina on yhdet kierteet soirona kun mutteri laitetaan mopoon ja sitten pyöritetään väkisin väärälle jenkalle.
Tietysti 5-10v välein kannattaa vaihtaa mutterit. Kukaan muutenkaan samaa mutteria ruuvaa edestakas 50 kertaa...
Mikäs idea ne on niin stanan tiukalle vetää? Eikös se idea ole, että napa kantaa keskeltä ja pultit pitää renkaan napaa vasten.
Ei ole. Napa korkeintaan keskittää, paitsi jos on kartiomutterit, niin ne keskittää pultinrei'istä.
Navan ja vanteen välissä olevan pinnan kitka kantaa.
Pulttikoneella "puolenkymmentä" napsausta ja aina on pysynyt eikä oo tarvinnut korjata / jälkikiristää :) :D
Ei ole. Napa korkeintaan keskittää, paitsi jos on kartiomutterit, niin ne keskittää pultinrei'istä.
Navan ja vanteen välissä olevan pinnan kitka kantaa.
Ne nimenomaan "keskittää" ne kartiomutterit... joka vuosi joku kyselee, et miks nää mun renkaat täristää ja aina saa antaa saman vastauksen, osta se soviterengas.
Just viikonloppuna isännän kingcappiin renkaita vaihtaessa huomas nopeesti että unohtu se soviterengas. Sen meinaan huomas perseessä kun ajeli ja oli putsattu ja rasvattu pultit ja kartiot...
Osuuhan se toki joskus suoraankin kun maltilla kiristelee.
Jos kaikki on laskettu tuon kitkan varaan niin miksi orginaalivanteissa keskireikä on aina hyvinkin tiukka ja miksi kiristysmomentti on niinkin pieni renkaan pulteissa? Eikö ne sitten olis hyvä vetää maksimi momenttiin?
wuntzikka
01.05.2013, 17:42
ja nämä vaihteisto ja laatikko roput,joillakin tuntuu olevan viha näitä kohtaan,kiritään ettei VARMASTI PUTOA.:confused:
juu pajerossa oli joku kans vähän kirinyt roppuja... meni joku 7-8h ja en saanut ku etuperään ja vaihteistoon vaihdettua öljyt, seuraavalle päivälle jäi jakis ja takaperä. vaihteiston ropussa muistaakseni oli tyyliin vajaa 2m lisävarsi auttamassa...
ja vanteiden kiinnitys on tehty puolen tuuman räikällä, tarkastuskiristys tehty jälkeenpäin yleensä pelti- ja aluvanteiden kans. ja tähän asti kestäneet...
Jonkun verrain aiheen parissa viettäneenä, niin ainoat ongelmat on johtuneet tehtaan suunnitteluvirheistä, eli selkeästä alimitoituksesta.
Miten kukaan normaali/järkevä ihminen voi kuvitella että joku hempuli 12mm kestää aikuisten oikeasti maastoauton puörän pulttina? Kysyy nimim. eikö paksumpi olekaan parempi mitä häh ootko kuuro.
Sellaset normi tojotan (anteenksi merkkiuskovaisten loukkaus, tarkoitan kaikkia japanin ja ameriikan ihmeitä) 12mm pultit vetää poikki normi halppis ½" pulttimopolla kun aikansa jyskyttää.
Kävisivät kattomassa esimerkiksi vaikka niitä pupissa lounaan jälkeen suunniteltuja roovereita, joiden pyöränmutterit kestä kohtuullista ja osin kohtuutontakin käyttöä, eikä tasan tartte mitään jälkikiristellä kun kerralla vetää kiinni niin että pysyy. Ja kaikki aukenee tarpeex vahvalla koneella (itsellä 3/4" halppis piiltema, 10bar paksut linjat), ilman mitään ihme jatkovarsia.
Harmittaa että nykyisten maastovehkeiden kans tarttee neiteillä kiristyksissä, kauppakassin (range) ja kuljetuskaluston (pikkukuorkki) kans saa toteutaa itseään, eli saat perk ei varmasti irtoo ennenkuin on tarvis.
Henkilöautoihin en ota vahvemmin kantaa, ohuen 12mm pultin melkein ymmärtää, säästää kun pitää joka paikasta ja tiellä ajellessä huonompikin menee. 140Nm oon laittanut momenttiavaimella (köykämiinivanteita vaan on ollut käytössä) eikö oo tarvinnut vanteita/renkaita keräillä tien poskista. Toki näissäkin (kuten myös kaikissa muissa eli niissä tärkeämmissä) olen katsonut/huolehtinut että vanne ja pyörännapa on puhtaat kiinnityspinnoiltaan.
No katsos kun se japsin 10.9 joissain 12.9 pultti kestää kiriä niin paljon et sitä ei saa yhdelläkään 1/2 pultti pyssyllä poikki,ja jos ne pultit kestää puolta painavammissa jenkeissä ni kestää japseissakin. Olen ite nähny kun TSWn aluvanteesta kiritään reijät soikeeks ja KO. autossa on edelleen orkkis pultit alla. Eli ihan faktoihin perustuva väitteeni on et 12mm pultti kestää oikein mainiosti vaikka kiristää reilusti liikaa mut on niitä joku rikkikin saanut. Ja ihan KAIKEN saa rikki,liiallisella voimalla saa kuorma autostakin pultit poikki ja navat kieroiks ihan vaan hehtaari mutteri kärsällä hakkaamalla. Taitaa kaikki maasturin pultit olla niitä 12 millisiä,Roveria lukuun ottamatta. Enkä tiedä yhdessäkään kiinnityksen olevan heikko. Ei kellään auton valmistajalla ole mieltä tehdä autoon suurempia pultteja ihan vaan siksi että joku tykkää tyhmyyttään vääntää niitä rikki.
petroman
03.05.2013, 14:29
Niksipirkka: Putsaa kunnolla kierteet ja muut, mutta öljyn sijaan käyttää esim. rikkihappoa "kierrelukitteena". EI lähde vahingossa irti valssi!
....kunhan vaan pakko oli vitsillä murjaista kesken kiihkeimmän momentti-keskustelun.
Itse kiristelen renkaitten mutterit 1/2" räikällä ihan vaan sopivasti. En liikaa, enkä liian vähän.
Eipä silti, saahan asian kuin asian tehtyä taiteeksi.... höhöhöhöhöhöhöhöhö.....
Nuhapumppu
07.05.2013, 21:59
No katsos kun se japsin 10.9 joissain 12.9 pultti kestää kiriä niin paljon et sitä ei saa yhdelläkään 1/2 pultti pyssyllä poikki,ja jos ne pultit kestää puolta painavammissa jenkeissä ni kestää japseissakin. Olen ite nähny kun TSWn aluvanteesta kiritään reijät soikeeks ja KO. autossa on edelleen orkkis pultit alla. Eli ihan faktoihin perustuva väitteeni on et 12mm pultti kestää oikein mainiosti vaikka kiristää reilusti liikaa mut on niitä joku rikkikin saanut. Ja ihan KAIKEN saa rikki,liiallisella voimalla saa kuorma autostakin pultit poikki ja navat kieroiks ihan vaan hehtaari mutteri kärsällä hakkaamalla. Taitaa kaikki maasturin pultit olla niitä 12 millisiä,Roveria lukuun ottamatta. Enkä tiedä yhdessäkään kiinnityksen olevan heikko. Ei kellään auton valmistajalla ole mieltä tehdä autoon suurempia pultteja ihan vaan siksi että joku tykkää tyhmyyttään vääntää niitä rikki.
Tänään viimeksi uudemman rangen kanssa työskentelin ja pultit on muistaakseni 16mm 8.8(ja kuulema vanhemmissakin sama) kun taas toyotassa ja valtaosassa muissa ne on 12mm 10.9,siitä voi joku pikaisesti laskee kumpi on kestävämpi vetolujuudeltaan. Eipä nuo pajeronkaan pultit ole moksiskaan vaikka nekin on ammuttu kunnon koneella tunteella kiinni,eikä ole yhtään neiteilty ja ovat vain 12mm. Mutta kaiken saa rikki kun jättää aivot narikkaan,jopa ne pikku kuorkin/rangen pultitkin;)
bull shit.
Ekan jeepin aluvanteita avatessa (suomiauto, oli talvirenkaatkin mukana että kai oli joskua vaihdettukkin) 20kpl. pinnapulteista tais mennä viisi poikki. Oli joku vetäny kunnon momenttiin :D toisessa Jeepissä vain yksi, mut se olikin tuontiauto..