View Full Version : Roverin "swivel seal" tiiviste 8mm vs 12,5mm
Näkeekös ton päällepäin, että kumpi tiiviste mahtaa olla käytössä tuollasssa 1990 vuoden Discoveryssä siinä etuakselin kääntökuulalla. Alkanu tihkuun, niin pitäs varmaan vaihdella uuteen, mutta mutta pitäs tietää kumman tiipparin sinne hankkii:confused::confused::confused:
Kaitsu67
29.04.2013, 12:10
Näkeekös ton päällepäin, että kumpi tiiviste mahtaa olla käytössä tuollasssa 1990 vuoden Discoveryssä siinä etuakselin kääntökuulalla. Alkanu tihkuun, niin pitäs varmaan vaihdella uuteen, mutta mutta pitäs tietää kumman tiipparin sinne hankkii:confused::confused::confused:
Katos mikä siinä sun autossa on sarjanumero (VIN) ja sit tuolta paddockin sivulta clikkaat vastaavaan kohtaan:
Front Axle to JA032850
tai
Front Axle non ABS from JA032850
http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-discovery-1/axle.html
Tossa '90 mallissa ei mielestäni ole vielä ABS jarruja, sillekin on oma kohta tuolla sivulla Front Axle with ABS ja siinä on sama 8mm.
Kannattais varmaan tilata se koko kitti rasvoinenn kun ei ole kovin kallis....
Mä Rangeen vaihdoin noi stefat ja muutaman kk meni kuivana kunnes taas alkoivat vuotamaan. Sen jälkeen laskin öljyt pois ja ruuttasin kuulan täyteen vetonivelrasvaa. Ei oo vuotanut sen jälkeen.
Toki murros on sottasempi vaihtaa joten jos meinaa murroksia hajotella ahkerasti niin ei kannata tehdä noin. ;) Itsellä on hajonnut vain kerran murros joten olen kokenut hyödyn haittoja suuremmaksi.
Katos mikä siinä sun autossa on sarjanumero (VIN) ja sit tuolta paddockin sivulta clikkaat vastaavaan kohtaan:
Front Axle to JA032850
tai
Front Axle non ABS from JA032850
http://www.paddockspares.com/parts-and-accessories/land-rover-discovery-1/axle.html
Tossa '90 mallissa ei mielsetäni ole vielä ABS jarruja.
GA ja paljon numeroita, ja eikös G ole ennen J:tä, niin siitä menin sit front axle to JA032850 osioon ja sieltä tulee silti 2 vaihtoehtoa:
DA3163P - Swivel Kit - no ball (with 12.5mm swivel seal) - front axle to JA032850
tai
DA3164P - Swivel Kit - no ball (with 8mm swivel seal) - front axle to JA032850
:confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused:
Kaitsu67
29.04.2013, 12:29
GA ja paljon numeroita, ja eikös G ole ennen J:tä, niin siitä menin sit front axle to JA032850 osioon ja sieltä tulee silti 2 vaihtoehtoa:
DA3163P - Swivel Kit - no ball (with 12.5mm swivel seal) - front axle to JA032850
tai
DA3164P - Swivel Kit - no ball (with 8mm swivel seal) - front axle to JA032850
:confused::confused::confused::confused::confused: :confused::confused:
Joo, oudolta näyttää, ihan kuin siellä olis virhe niiden sivuilla.
Ihan sillä perusteella että mulla VIN on toi isompi ja 300 TDi vm 97 / 24 spline akselit ja tilasin omaani aikanaan 8mm Swivel housing oil seal 8mm - OE Manufacturer FTC3401G
Olisin aika varma että sulla olis toi 12,5mm / 200 TDi '90:ssä.
Kaitsu
Joo, oudolta näyttää, ihan kuin siellä olis virhe niiden sivuilla.
Ihan sillä perusteella että mulla VIN on toi isompi ja 300 TDi vm 97 / 24 spline akselit ja tilasin omaani aikanaan 8mm Swivel housing oil seal 8mm - OE Manufacturer FTC3401G
Olisin aika varma että sulla olis toi 12,5mm / 200 TDi '90:ssä.
Kaitsu
Näinhän mäkin epäilen, MUTTA just siks kyselinki, että näkeekö päältäpäin, että kumpi se olis ilman auton halvaannuttamista ja purkaa tiivisteen käteen ja mittaa:confused::confused::confused:
Kaitsu67
29.04.2013, 12:35
Mä Rangeen vaihdoin noi stefat ja muutaman kk meni kuivana kunnes taas alkoivat vuotamaan. Sen jälkeen laskin öljyt pois ja ruuttasin kuulan täyteen vetonivelrasvaa. Ei oo vuotanut sen jälkeen.
Toki murros on sottasempi vaihtaa joten jos meinaa murroksia hajotella ahkerasti niin ei kannata tehdä noin. ;) Itsellä on hajonnut vain kerran murros joten olen kokenut hyödyn haittoja suuremmaksi.
Tossa on vielä niin, että jos ne akselin tiivarit ei pidä, niin peräöljyt huuhtelee niitä murroksen rasvoja, eli jos ne on väljät niin kannattaa vaihtaa. Jotkut tosin kuulemma jättää ne tarkoituksella jopa pois > kuulat ja perä lillii samassa ölpässä....tiedä sit onko se hyvä vai huono...
Kaitsu67
29.04.2013, 12:42
Näinhän mäkin epäilen, MUTTA just siks kyselinki, että näkeekö päältäpäin, että kumpi se olis ilman auton halvaannuttamista ja purkaa tiivisteen käteen ja mittaa:confused::confused::confused:
Voin kattoa illemmalla mun 90:stä Rangesta, siinä on sama akseli kun sulla.
Ja sit vilasta miltä se mun 97 Discon tiivari näyttää päällepäin näkyykö eroa.
Kaitsu
Tossa on vielä niin, että jos ne akselin tiivarit ei pidä, niin peräöljyt huuhtelee niitä murroksen rasvoja, eli jos ne on väljät niin kannattaa vaihtaa. Jotkut tosin kuulemma jättää ne tarkoituksella jopa pois > kuulat ja perä lillii samassa ölpässä....tiedä sit onko se hyvä vai huono...
Mulla kyllä akselin stefa pitää, mut kuula on ilmeisesti sen verran karkea että söi stefan huonoksi, vaikka silmällä katseltuna näyttivät ihan kiiltäviltä ja sileiltä kummatkin. Ja vaikka sinne kuulaan hieman öljyä tuliskin niin ei se ainakaan ulos ole tullut joten siitäkin päättelisin että akselin stefa pitää.
Ja mulla ei ihan vähän 'hikoillu' ne kuulan stevat vaan renkaat oli kummatkin märät alaosasta, kun auto oli seisonut muutaman päivän.
Voin kattoa illemmalla mun 90:stä Rangesta, siinä on sama akseli kun sulla.
Ja sit vilasta miltä se mun 97 Discon tiivari näyttää päällepäin näkyykö eroa.
Kaitsu
Kiitos vilkaise vaan.
Koitin kuuklettaakin, mutta en pikaiseen ainakaan löytäny ongelmaan ratkaisu kuvaa.
Racingrabbit
29.04.2013, 14:07
Osta jomman kumman malliset swivel kit:it ja siihen lisäksi sitten ne toiset isot stefat irrallaan?
Ei ne niin hinnan kiroissa ole tuolla enklannin maalla ;)
http://www.paddockspares.com/da3164p-swivel-kit-no-ball-with-8mm-swivel-seal-front-axle-to-ja032850.html
http://www.paddockspares.com/571890-swivel-housing-seal-12-5mm.html
Ja voi olla että vuotaminen johtuu kuluneista käännön laakereista,ne myös tulee mukana noissa kiteissä
Kaitsu67
29.04.2013, 14:41
Kysäisin piruttaan Paddockilta, vastaus oli sama kuin kaimalla tossa yllä:
"Hello
Both of these are for a 200tdi vehicle. Both kits are the same except for the swivel seal diameter. Unfortunately there's no way of knowing what you have fitted until the old assembley has been stripped down. If you are ordering for a pre JA032850 vehicle, most people will buy one kit and then the other seal."
Mutta katon nyt kuitenkin näkeekö niistä mitään päältäpäin, ilmeisesti ei... :mad:
solihull
29.04.2013, 15:40
Oon liki 100-varma että sulla on ne isommat stefat. Mutta jos ne vuotaa niin aina ei stefan vaihto auta. Ei aikanaan mulla auttanut, vaan kuulat pitäisi uusia, kun pinta on kulunut ha "harmaa". Ja noi halpis-stefat ei ehkä ole pohjolan kylmissä oloissa ne parhaat. Ei ne paljoa maksa vaikka satsaisi vähän laatunkin.
TT
Kaitsu67
29.04.2013, 17:56
Kysäisin piruttaan Paddockilta, vastaus oli sama kuin kaimalla tossa yllä:
"Hello
Both of these are for a 200tdi vehicle. Both kits are the same except for the swivel seal diameter. Unfortunately there's no way of knowing what you have fitted until the old assembley has been stripped down. If you are ordering for a pre JA032850 vehicle, most people will buy one kit and then the other seal."
Mutta katon nyt kuitenkin näkeekö niistä mitään päältäpäin, ilmeisesti ei... :mad:
Kattelin noita ja ei siitä kyllä päällepäin pysty sanomaan yhtään että kumpi on kampi. Seal retainer - levy siinä päällä vielä peittää sopivasti osan tiivistettä.
Kaks vaihtoehtoa tohon jää, eli purkaa ja mittaa tai sit tilaa ton sarjan + toisen tiivarin, ellei maahantuojalla sitten joku osaa VIN-numeron perusteella sanoa satavarmasti kumpi ko. autossa on....
Kaitsu
Ja voi olla että vuotaminen johtuu kuluneista käännön laakereista,ne myös tulee mukana noissa kiteissä
Juuri näin ja samalla kun vaihtaa käännön laakerit, kannattaa shimmata se kääntövastus kohdilleen, sillai hieman -nahkeaksi- näppituntumalla. Tai jos oikein hifistelee, voi sen tehdä jollain kalapuntarilla mittamalla manuaalin arvoihin..
Juuri näin ja samalla kun vaihtaa käännön laakerit, kannattaa shimmata se kääntövastus kohdilleen, sillai hieman -nahkeaksi- näppituntumalla. Tai jos oikein hifistelee, voi sen tehdä jollain kalapuntarilla mittamalla manuaalin arvoihin..
Ja näin se yksinkertainen kääntökuulien stefojen vaihto onkin laajentunut jo aika tavalla. :)
Ja näin se yksinkertainen kääntökuulien stefojen vaihto onkin laajentunut jo aika tavalla. :)
Totta:D
En mä niitä olkalaakereita ala enää säätää, ku faija sen jo tehny ennen leimaa, mutta toi tiiviste hiukka tihkuu ja tiputtaa, niin meinasin sen vaihtaa.
Racingrabbit
30.04.2013, 06:42
Ja näin se yksinkertainen kääntökuulien stefojen vaihto onkin laajentunut jo aika tavalla. :)
Ei se uusikaan stefa tiivisty,jos käännön laakerit on väljät. ;)
Racingrabbit
30.04.2013, 06:46
Totta:D
En mä niitä olkalaakereita ala enää säätää, ku faija sen jo tehny ennen leimaa, mutta toi tiiviste hiukka tihkuu ja tiputtaa, niin meinasin sen vaihtaa.
Eli purat ulkopään irti akselin laippaliitoksesta?Muuta kautta ei stefaa saa vaihdettua.
Hieman painava möntti käsitellä,mutta tehtävissä kyllä kun on varovainen ettei pudota sitä varpailleen :D
Eli purat ulkopään irti akselin laippaliitoksesta?Muuta kautta ei stefaa saa vaihdettua.
Hieman painava möntti käsitellä,mutta tehtävissä kyllä kun on varovainen ettei pudota sitä varpailleen :D
Ei kai se niin paljon paina, ku mogin napa:D:D:D:D
Onkos muut huomannu et menee napojen "moly-svivel-grease" perään? Kun vaihdoin uudet vetoakselit & stefat, rasva kulkeutui perään. Tämän jälkeen käänsin nämä stefat toisinpäin ja laitoin vielä huohotinletkut napoihin. En ole saanut aikaseks koko systeemin pesua enkä ole varma vaeltaako voiteluaineet puolelta toiselle.
Yhdessä toisessa topicissa oli juttua toisenlaisista stefoista joita vois sit kokeilla.
Kannattaa olla tarkkana kun ostaa stefoja, olen saanut ihan zaissea kerran vaikka ostin OEM osia. Se hintaero on niin pieni verrattuna vaihtoon käytettävään aikaan.
Kaitsu67
30.04.2013, 08:17
Onkos muut huomannu et menee napojen "moly-svivel-grease" perään? Kun vaihdoin uudet vetoakselit & stefat, rasva kulkeutui perään. Tämän jälkeen käänsin nämä stefat toisinpäin ja laitoin vielä huohotinletkut napoihin. En ole saanut aikaseks koko systeemin pesua enkä ole varma vaeltaako voiteluaineet puolelta toiselle.
On huomattu:
Tossa on vielä niin, että jos ne akselin tiivarit ei pidä, niin peräöljyt huuhtelee niitä murroksen rasvoja, eli jos ne on väljät niin kannattaa vaihtaa. Jotkut tosin kuulemma jättää ne tarkoituksella jopa pois > kuulat ja perä lillii samassa ölpässä....tiedä sit onko se hyvä vai huono...
Eli purat ulkopään irti akselin laippaliitoksesta?Muuta kautta ei stefaa saa vaihdettua.
Niin, ei sitä napaa tekemisen ilosta tarvi palastella.
Jos laakerit on kunnossa ja säädettynä, niin tekee kuten tuossa kuvattu; laipasta irti, stefa vaihtoon ja laippa kiinni.
dirtydog
07.05.2013, 11:45
..Eli mulla menossa tuo operaatio rangessa -79.
vuotaa öljyjä palloista, mut pallot on kirkkaat tosin... menis kai vaan tolla kitillä tuo remppa!? toisaalta jos pallot ei kalliit niin vois vaihtaa nekin... sais ainakin kerralla hyvät, laakeritkin tietty vielä päälle ni menis pitkään!!!