View Full Version : BJ-42 tasauspyörästön lukko
Minkälainen lukko taakse kannattaisi laittaa? bj on vuosimallia -82
Tarjotkaa jos jollakin on jäänyt ylimääräiseksi!
Jos minulta kysytään niin Arb, jos joltain muulta niin HJ:n mekaaninen, seuraava vastaa että palalukko, ja vielä jos joltain muulta kysytään niin kiristetty kitkalukko, seuraava ei laittas sitäkään.
Se on ihan siitä kiinni minkälaisessa käytössä auto on, paljonko on rahaa laittaa lukkoon, ja paljonko sitä jaksaa tulevaisuudessa olla korjailemassa.
mikäli on "full floater" taka akselilla niin kuin 42 yleensä on, niin hj61 mekaaninen lukko on ihan hyvä vaihtoehto. tietty joudut myös hommaamaan lyhyen puolen vetarin myöskin koska siinä on pitkä boori.. ja välityksen joutuu vaihtamaan. HJ 3.7 BJ 4.11
Joten ihan sama työ kun ARBn asennuksessa.
ja sitten jos yhtä arbia rupee ostamaan niin asentasin sen ekaksi kyllä etuakselille jos tavoitteena on maasto etenemiskykyä merkittävästi parantaa.
Kiitoksia Vastauksista! Sitte vielä yksi kysymys."Tyhmä kysymys" Mistä tiedän että minkälainen perä mun BJ:ssä on?
BJ-40/76
29.04.2013, 18:52
Täyskevennetty akseli(full floader): veroakseli samalla tavoin kiinni navassa, kuin etuakselissa napalukko. tulee vanteen läpi noin 5-10cm
Puolikevennetty(semi-): alseli ja napa samaa kappaletta; akseli tulee vanteesta läpi sentin
mikäli on "full floater" taka akselilla niin kuin 42 yleensä on, niin hj61 mekaaninen lukko on ihan hyvä vaihtoehto. tietty joudut myös hommaamaan lyhyen puolen vetarin myöskin koska siinä on pitkä boori.. ja välityksen joutuu vaihtamaan. HJ 3.7 BJ 4.11
Joten ihan sama työ kun ARBn asennuksessa.
ja sitten jos yhtä arbia rupee ostamaan niin asentasin sen ekaksi kyllä etuakselille jos tavoitteena on maasto etenemiskykyä merkittävästi parantaa.
Tän joutuu allekirjoittamaan myös. Eli itellä on 75:sen bertan akselit ja etulukko on se mikä on useammin käytössä.
Ja tosian fullfloatterissa se vetari on kuudella pultilla siinä navassa kiinni eli siinä palikassa mikä jää vanteen keskelle on kuusi pulttia, samaan tapaan kuin kuorma-autoissa . Semifloaterissa ei ole yhtään pultin kantaa vaan se on semmonen valukäikäle mikä jää vanteen tasalle. Ja 82`nen voi olla kumpi tahansa.
mikäli on "full floater" taka akselilla niin kuin 42 yleensä on, niin hj61 mekaaninen lukko on ihan hyvä vaihtoehto. tietty joudut myös hommaamaan lyhyen puolen vetarin myöskin koska siinä on pitkä boori.. ja välityksen joutuu vaihtamaan. HJ 3.7 BJ 4.11
Joten ihan sama työ kun ARBn asennuksessa.
ja sitten jos yhtä arbia rupee ostamaan niin asentasin sen ekaksi kyllä etuakselille jos tavoitteena on maasto etenemiskykyä merkittävästi parantaa.
eikös bj42 ole 3,7 perävälitys
ainakin tällänen muistikuva olis jostain jääny saatan olla väärässäkin
eikös bj42 ole 3,7 perävälitys
ainakin tällänen muistikuva olis jostain jääny saatan olla väärässäkin
Suomenkielinen ohjekirja väittää näin virheellisesti. Eli 4,11 se on. Meni oman akseliswapin aikaan väittelyksi mutta se se on. Ninkuin ilmeisesti kaikissa Bj sarjan vehkeissä.
Pikkasen aihetta sivuten.
Onkos kukaan lyhentänyt HJ:n pitkäpoorista vetaria BJ:hin passeliksi?
Saiskos sen laipan hitsaamalla tarttumaan riittävän tiukkaan jos sorvais sen pois ja pukkaisi sisäänpäin....
Ne BJ:n pitkäpooriset kun tahtoo olla harvemmassa kuin rehelliset mustalaiset :)
Pikkasen aihetta sivuten.
Onkos kukaan lyhentänyt HJ:n pitkäpoorista vetaria BJ:hin passeliksi?
Saiskos sen laipan hitsaamalla tarttumaan riittävän tiukkaan jos sorvais sen pois ja pukkaisi sisäänpäin....
Ne BJ:n pitkäpooriset kun tahtoo olla harvemmassa kuin rehelliset mustalaiset :)
saattaishan tuo kestää lämpökrympillä+hitsillä minkään laista kokemusta ei ole
mitens tommonen tikku http://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/152600 ?
Joo kävin tarkastaan ton akselin ja mulla on toi puolikevennetty akseli! Onko siinä kitka lukkoa? jos on niin ei se ainakaan toimi:) Mitä eroa käytännössä on puolikevennetyllä ja täyskevennetyllä akselilla on?
Jos puolikevennetyssä eli semifloaterissa katkeaa vetari niin pyörä karkaa ja fullfloaterissa loppuu vaan meno.
Eli puolikevennetyssä vetari kantaa kuormaa ja täyskevennetyssä se välittää vaan voimaa ja napa on kokonaisuudessaan laakeroitu akseliin.
Ja kitkaa tuossa ei ole.
BJ-40/76
01.05.2013, 21:56
Jos tuossa puolikevennetyssä vetoakselissa hajoaa pyöränlaakeri, niin myös vetoakseli tuhoutuu (yleensä) samassa.
Ja tuo puolikevennetty on aina alunperin ilman lukkoa, hj-60 kitkan sinne saa laitettua, vaatii sorvia ja prässiä ja ennen kaikkea näppäryyttä.
Jos budjetti antaa periksi, niin nuo bj-75 kytkettävillä, mekaanisilla lukoilla olevat akselit olisi minun valinta; omassa bj:ssä on SOA, ja hj-61:n akselit, etuakselin kiinnitys vaikea, jos lehtijouset alkuperäisillä paikoilla (jos laittasin uudelleen, niin lehdet vaan leveämmälle)
samoin ohjausnivelet ei mene heittämällä....
No tekeekö noilla palalukoilla mitään? Kohtuu edullisia ainaski... Kokemuksia kenelläkään?
Asiaa sivutakseni... Käykös bj:n puolikevennetyn akselin arb hj:n täyskevennettyyn akseliin?