View Full Version : Perän pinionin max kulma?
Kaikkea hullua juolahtaa mieleen. Onko kokemuksia missä kulmassa loppuu voitelu pinionin laakereilta perää nostettaessa pystyyn? Itseä kiinnostaisi Fordin 8.8 perä, joka on ameriikan foorumeilta luettuna "riittävästi pinionia voiteleva vielä 30-35 asteen kulmassa!?" Tuolla 35 asteen käännöllä kardaania saisi jo melkosen monia senttejä ylemmäs turvaan kiviltä. Mutta mitähän tuo "riittävä" mahtaa tarkoittaa, satunnaista pöristelyä metsikössä vai ihan maantietä ja kaupunkia myös?
No jos esmes Fordin ysituumaisen lowpinion murikan kääntää ympäri hipinioniksi, niin ne ainakin kuuleman mukaan hajoaa katukäytössä voitelun puutteesewn :D Mitä katsoo noita aftermarket murikoita offikäyttöön, niin monissa mainostavat parannettua voitelua hankalissa asennoissa. Pinionin etummainen laakeerihan se pahimmassa vaarassa tietysti on.. high pinion perissä aika usein taitaa olla oil slinger (mikälieonkaan suomeksi?) juuri siksi että öljy ei karkaa turhan äkkiä pinion laakereilta ja että se varmasti sinne toisaalta pääsee.
Mikä sitten on maksimi kääntökulma.. paha sanoa. Lonkalta heittäisin että vakioperässä ilman öljytilavuuden kasvatusta (= täyttöaukko korkeammalle jotta öljypinta riittävän korkealla) ei pitkällä tähtäimellä varmaan tollanen yli 30 voi tehdä hyvää.
Tutkii vähän murikkaa siaältä ja katsoo mistä öljykanavat menee, piirtelee vähän linjaa misä öljytaso perä suorassa menee, sit kääntää perää ja mallailee mihin uusi pinnantaso täytyy peräkopan puolella olla jotta pinionin päässä öljynpinta on vanhalla tasolla?
Täytyypi tutkia minkälainen öljytila oikein oli ja pääseekö lautaspyörä ruiskimaan öljyä pinionin pikkulaakeriinkin. Täyttöreikä on etupuolella, joten öljynpinta nousee hieman automaattisestikin perää käännettäessä.
Jossain oli välityksien vaihdon yhteydessä tehty sellaiset pienet "lapiot" jotka kauhoi öljyä pinionille ja samalla kaukalo mihin öljy kerääntyi jotta pinioni ui koko ajan öljyssä, mutta sitä perää ei ollut kaiketi käännetty.