Kirjaudu sisään

View Full Version : Pajeroiden viat ja korjaukset!


NorthRider
24.04.2013, 10:31
Pistettääs tänne jos on jotaki hajonnnu ja miten aiottaan korjata? nii saapi kattoa neuvoa jos itellä hajoaa sama osa :) ja laitettaan vielä osat mitä käytettiin, mitä makso ja mistä ostettiin :)

suzukirby
24.04.2013, 15:00
Ei kai pajerot hajoa..Omasta möhköstä ei ole hajonnu mitään..viimmeesen moottori remontin jälkeen..

Janex
24.04.2013, 18:57
Ite jouduin puolen miljoonan huollossa vaihtaan tuhkakupin hehkun on ne kyllä heikkoja. Motonetistä ostin ihan uuden, mutta jospa tuo nyt menis taas sinne miljoonaan :D

JJ90
24.04.2013, 20:05
Minä oon wuntsikan joutunnu vaihtamaan kerran taikka kaks.

No joo, säädin lukot viikko sitten, nyt pitää joka ovessa. Vissin noi saranatapit on aika meltoa kamaa..

NorthRider
24.04.2013, 20:57
Ite jouduin puolen miljoonan huollossa vaihtaan tuhkakupin hehkun on ne kyllä heikkoja. Motonetistä ostin ihan uuden, mutta jospa tuo nyt menis taas sinne miljoonaan :D

Siis oikiasti! Oottaku päässy runkkareillanne muka polttimoita vaihtamalla?? :eek:
Ja mulla mennee tankit, pa linjat, sun muut uusiksi :mad::D

Dectane
24.04.2013, 21:09
Meikäläinen ku on periaatteessa käyny läpi tuon omani, kopalla ajettu 540tkm ja tekniikalla vajaa 300tkm. Ite en oo tainnu hurruutella ku jonku vähän reilu 10tkm.

Oikeastaan mitään normaalia huoltoa kummempaa ei oo tarttenu tehä/tullu vastaan. Eli siis kuluvia osia. Mitä nyt muutama reikä paikata mikä kuuluu tän ikäsillä asiaan!

Ei näitä pajeroita kyllä haukkua voi, oma pelannu ku unelma ja samoten myös mitä tutuilla ollu.. Ne kansi ja laatikohommat on ihan huuhaata, meneehän noita muistaki. Ainakin siis sillon ku pidetään ne lämmöt ja ahdot kurissa niin eiköhän se kansi kestä niinku muissaki. Laatikot on kyllä ollu lujia nuissa vanhemmissaki ku niillä muutama syksy ajeltu pyynnissä! Voimasiirron osien kestävyydestä ei maha ees tarvia kiistellä muiden kans, en oo kuullu ainakaan että kellään ois näistä niitä levenny jos tuota edellämainittua laatikkoa ei lasketa :)

Sähköt tuossa omassa vähän vittuilee ja kun nuo autosähköt on niin pirullisia korjailla, varsinki nää helvetin maa-ohjatut japsit :mad:

Jartsa 74
24.04.2013, 21:27
Molemmilta puolilta on mennyt ulommat vetonivelet sen jälkeen kun siirryin 35 tuumasiin renkaisiin. Ja lommojakin tulee ihan itekseen:D

NorthRider
25.04.2013, 08:30
Nyt semmonen yhteensopivuuskysymys. Passaako pitkän ja pätkän mallien pallonivelet, raidetangot, tukivarret, vetoakselit sun muut päikseen?? eli oos siellä samat hilut pitkisä ja pätkisä, entäs onko kaikisa Gen 1:ssä samat osat? että jos tillaan vetarin, niin onko väliä onko se -87, -88, -89?? Entäs nuot vetarien suojakumit, minkälaiset minun pitäs tilata, molemmilla puolilla on rikki, niin vaihtohomma eessä. :mad:

NorthRider
25.04.2013, 08:31
ja muutenkin saa pistää osien sopivuuesta tänne, esim ovet, konepellit
yms. u know? :)

Lerssinen
25.04.2013, 11:16
Aiheeseen ei liity mutta legendaarinen avatarkuva, puutkin kasvaa vinoon :D

NorthRider
25.04.2013, 13:06
:D

NorthRider
25.04.2013, 13:07
Aiheeseen ei liity mutta legendaarinen avatarkuva, puutkin kasvaa vinoon :D

koivu pilas kaiken! :( on mulla semmosiaki kuvia missä on vaan peltoa takana, siittä ei huomaa ollenkaan tuota! :)

ZeiZei
25.04.2013, 14:12
Onko lauantaina ajokunnossa?
Jos, niin tuonne koittamaan renkaan pitoa, tai ainakin makkarat paistamaan:

http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=999204&postcount=45

NorthRider
25.04.2013, 14:14
En tiiä saanko kuntoon, mutta voishan tuota tulla vaikka ei saiskaan! :) monelta sielä häppeninki alkaa??

Lukihan se siinä :D

NorthRider
25.04.2013, 14:21
Empä mie taija keretä saaha kuntoon ko puuttuu se Rockyn ilmanputsari ja polttoaine letkua pitäs ostaa että sais tuon varatankin kiinni, mutta ko ei ole rahhaa :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad: :mad:

Muuten, voiko polttoainelinjan tehä pelkästään siitä pa-letkusta, vai pittääkö siinä olla sitä kupariputkea?? :o

nalle00
25.04.2013, 15:14
Empä mie taija keretä saaha kuntoon ko puuttuu se Rockyn ilmanputsari ja polttoaine letkua pitäs ostaa että sais tuon varatankin kiinni, mutta ko ei ole rahhaa :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad: :mad:

Muuten, voiko polttoainelinjan tehä pelkästään siitä pa-letkusta, vai pittääkö siinä olla sitä kupariputkea?? :o

Ei tarvii olla kupariputkea. halvimmalla polttoianelinjan saat kun haet hydrauliikkalliikkeestä vaan sopivaa letkua tarpeeksi ja muutama klemmari

JJ90
25.04.2013, 15:15
Motonetin ja bilteman letkut kannattaa jättää hyllyyn sitte. Hapertuu luvattoman nopeasti.

nalle00
25.04.2013, 15:28
Motonetin ja bilteman letkut kannattaa jättää hyllyyn sitte. Hapertuu luvattoman nopeasti.

Olen samaa mieltä ainakin biltemanletkusta on itelläkin kokemusta veneessä ei ollu hääppöstä

Viipo
25.04.2013, 17:54
Mistä kannattaa kysellä jakikseen ketjua, ja mitä maksaa?

JJ90
25.04.2013, 19:29
Ykköskoppaseen timantilta, 600€ tai purettuna jostakin jopparilta. Kakkoskoppasen ss lootaan löytyy teollisuusketjua mun käsityksen mukaan pikkusen edukkaammin kun tuo 600€.

ImacInnes
25.04.2013, 20:47
Meillä ammattikoulussa on parin pajeron isot takarunkojen mädät korjattu ja nykyään tiedetään kieltäytyä moisesta. On se vaan sen verta työlästä.

Eikös teitin pajeroissa moista vaivaa ole? Vai eikö niitä lasketa?

t. Ismo Ämmä

Nuhapumppu
25.04.2013, 21:39
Eikös teitin pajeroissa moista vaivaa ole? Vai eikö niitä lasketa?

t. Ismo Ämmä
Nyt on puhe vioista,ei ominaisuuksista:D

Julle vaan
26.04.2013, 07:38
On nuo Pajeron tyypilliset vikakohteet alaknu tulla aika tutuiksi kun tulee nyt 6 vuotta ja 150tkm juuri täyteen kahdella vanhalla Pajerolla ajettuna. Matkan varrella uusittu mm.

-kansi
-laturi
-startti
-naftaputkia
-jarruputkia, letkuja, satulan korjausarjaa, tietty paloja ja kenkiä
-1 alapallo, on uskomattoman kestävät nivelet jos vaan rasvaa eikä ole vaihdettu huonoja tarvikkeita:eek:
-apusimpukka, tarvikkeeseen voi laittaa rasvanipan
-vetonivelen suojakumeja, tarvikkeissa isot erot, toiset muovia toiset kumia
-lehtijousipakkoja useampi, kumiheloja jousenpäihin
-kardaanin ristikoita
-jakoremmejä ja stefoja, ainakin kolme kiristintä, niistä pettää rungon prässäys ja rulla menee vinoon ja lopuksi remmi rispaantuu reunasta ja hyppää yli. Kestävät 40-60tkm, merkki GMB.
-automaattinapalukot
-vaihdelaatikko
-takaoven saranatapit
-kytkinpaketti
-kytkimen työsylinteri
-ylätukivarren helat, löytyy timantilta kun kysyy numerolla, muuten myyvät koko tukivarren
-alipainepumpun öljyletku, tämä kannattaa uusia vaikka ennen kun hajoaa
-peltiä koppaan ja lattaa/palkkia runkoon noin kerran vuodessa, nyt toinen pajero menossa kun edellisen takarunko niin mätä ettei ollu inspiraatiota kolvata:D

On nää hyviä pelejä, halpoja, luotettavia ja helppoja korjata!

Molemmat rottelot vanhakoppasia, varaosapeli -91 ja ajoin 338-->480tkm ja nyt ajossa -87 ja kilsoja 440-->450tkm

Tällä hetkellä laittoa vailla olis mm. yks lati poikki takaa, pakosarjan seutuvilla pörisee, tankki kusee saumasta tai laipasta pitää tankata puoli tankkia kerrallaan....

HiluxMan
26.04.2013, 07:54
Voisi ehkä samalla kertoa vuosimallin ja ajomäärän, niin voisi suhteuttaa korjauksia auton ikään ja kilometreihin.

NorthRider
26.04.2013, 08:17
Voisi ehkä samalla kertoa vuosimallin ja ajomäärän, niin voisi suhteuttaa korjauksia auton ikään ja kilometreihin.

hyvä idea! :) mulla -88 pätkä, hitsamista joutuu harrastan takarunkoon ihan tarpeeks ja vaihelaatikko pittää josaki vaiheesa käyttää pöyällä, sylkee öljyä :mad::mad: mutta ei vielä :D:D mistä vaiheölppää lisätään?? :o

Nii ja ajettu 550 000 :D

suzukirby
04.05.2013, 20:37
Runkoa on tullut hitsuuteltua paripäivää, huomenna jousipakat atomeiksi ja uudestaan kasaan jos vaikka latit olis sen jälkeen kaikki samaan suuntaan..

Tomppaa_
04.05.2013, 22:12
538->600tkm 2.5td/IC pitkä vm-90. Välimalli kierrejousilla.

Naftaputkea, pieniä paikkoja runkoon, oikee etusen laakeri, vasen rt (oli vaihdettu nipaton tarvike), etulaikat+palat, paljon öljyä ja suodattimia, keinuvipuakseli, jakolaatikko tiivistetty uudestaan. Vaihdelaatikossa oon pitäny 4L öljyä. Tuota ei ole vielä ikinä avattu ja tuskin tarviikaan. (vahvempi "canter")

Tosi vahva peli ollu. Vähän kun silmäilee etukäteen ja pitää järjen päässä ku ajelee ni tosi pienillä korjauksilla selviää ku ennakoi.

JiiHoo88
13.06.2013, 15:21
mistä tietää mikä on se paskempi laatikko ja parempi laatikko.. ei meinaa löytyä oikein mistään vastausta tuohon, 2kpl ois mulla tämmösiä laatikoita kun M010S5B001 eroa niissä on et toisen akseli on paksumpi ja vauhtipyörä yms...??

jyrden
13.06.2013, 17:09
mistä tietää mikä on se paskempi laatikko ja parempi laatikko.. ei meinaa löytyä oikein mistään vastausta tuohon, 2kpl ois mulla tämmösiä laatikoita kun M010S5B001 eroa niissä on et toisen akseli on paksumpi ja vauhtipyörä yms...??

Galant pohjasessa on sellanen peltipohja siin ala, ja Canter mallissa ei oo... Ja kyllähän niil kokoeroakin on ja huomattavasti. Pikkulaatikko on siro ja iso on Iso sit. Ja erillaiset kytkinsyliteritkin on, kun pikkusessa tulee kylkeen kahdel pultilla ja ton ison on ku "kikkeli". Runko ja perässä kaks korvaa mis reijät sit.

jetta8500
30.06.2013, 21:37
Pajero 2.5 td vm. 88 niin polttoainemittari ei toimi mutta polttoainevalo toimii. Mittariin annoin suoraa virtaa ja silloin toimi. Niin mistä lähteä hakemaan vikaa? Onko joku juotos vai mikä? Kun kerran valo toimii niin luulis että antura on kunnossa?

Nuhapumppu
01.07.2013, 18:56
Pajero 2.5 td vm. 88 niin polttoainemittari ei toimi mutta polttoainevalo toimii. Mittariin annoin suoraa virtaa ja silloin toimi. Niin mistä lähteä hakemaan vikaa? Onko joku juotos vai mikä? Kun kerran valo toimii niin luulis että antura on kunnossa?
Mittaa millaista arvoa tulee anturilta,saat selvyyden onko anturi sökö.

suzukirby
05.07.2013, 21:18
Tänään takakardaanin ristikko vaihdettu ja 2,5" pakoröörin asennus vaiheessa..On se niin mukavaa kun on tuo 2-pilari nostin, loppu meikäläiseltä lattialla makoilut.

jyrden
06.07.2013, 08:25
Tänään takakardaanin ristikko vaihdettu ja 2,5" pakoröörin asennus vaiheessa..On se niin mukavaa kun on tuo 2-pilari nostin, loppu meikäläiseltä lattialla makoilut.

Eiköstä vaan... Vaan joskus pakko makailla alla, jos käy sillai ettei saa ajaen tai oo voimaa et saa talliin kalustoo pistettyy ku intoo on raplata.

Minkäs merkkisen nostimen laitoit? Itsellä ollut n. 15v ajan tuollanen OMA:n 502:nen, jonka nostokapasiteetti on riittänyt omiin tarpeisiin vielä. Ja toisen laitto mielessä et ois toinekin tallissa sit. Voi toisella pitää kalustoa halvaantuneena ja toisella sit kuitenkin voi tehdä tarvittavia töitä muille ohessa.

suzukirby
06.07.2013, 18:54
Tämmösen laitoin http://www.vannetukku.fi/images/imagecache/350x350_kaksipilarinostin_SteyrTek_PL-40-2B.jpg
Ensi viikolla alkaa L200:sen imusatsin ja coolerin asennus..

jyrden
07.07.2013, 16:26
Tämmösen laitoin http://www.vannetukku.fi/images/imagecache/350x350_kaksipilarinostin_SteyrTek_PL-40-2B.jpg
Ensi viikolla alkaa L200:sen imusatsin ja coolerin asennus..

Taitaa olla nykyään yleisin malli tuo hydr.mekaaninen malli. ittellä ihan mekaanisella nostolla ja puslat vaihdettavaa mallia.

Pajeroon vedetty uudet polttoainelijat tankilta keulaan... Molemmat vedin ku entiset oli hapertuvat ja pätkiä entisten toimesta vaihdettu jo letkuiks. Nyt ei liitoksia pahemmin ku uudet on.

Pitäs vähän sähköjohtoja liitellä kii, kun entiset korjaukset porsi... Ja nyt saa sisälle, kun jaksaa käydä kierroksillakin eikä vaan hetkee. Käyntivika johtu polttoainelinjojen hapertumista ku veteli ilmaa väliin reilusti. Osa letkuista murtuneita ku näytti olevan Bilteman Saksalaista laatuletkuu, ehyenä olleet letkut jotian muuta. Sit putkisto muuten haperoo, kun vuoti vähän läpi väliltäkin. Mut mikäs se on raplata ku pääsee alle jne...

Läskilarzza
07.07.2013, 19:47
aloitin vasta tämän toiminnon lähinnä retkeily mielessä.

Ostin tuollaisen -89 3000 v6 jota korotettu jne.

Koneesta pientä venttiilin napua.

Onko tuo kallis remppa ilmeisesti ventiilinostimessa vikaa tjsp?

jetta8500
07.07.2013, 22:51
Vaihdat kunnon uudet öljyt ja pidät 2-3 tuhatta kierrosta vähä aikaa niin hydrauliset nostimet ilmaantuu ja loppuu se nakutus. Ei vältämättä ihan heti lopu se nakutus mutta ajan kanssa pitäisi loppua.
Jossei nuin lopu niin uudet nostajat. Venttiili koppa, jakopää auki, nokka pois ja uudet paikalleen ja nippuun. Jos ite voi tehä niin ei kauheen kallis remppa, liikkeessä sitte vähän kalliimpi.

Läskilarzza
08.07.2013, 05:43
Vaihdat kunnon uudet öljyt ja pidät 2-3 tuhatta kierrosta vähä aikaa niin hydrauliset nostimet ilmaantuu ja loppuu se nakutus. Ei vältämättä ihan heti lopu se nakutus mutta ajan kanssa pitäisi loppua.
Jossei nuin lopu niin uudet nostajat. Venttiili koppa, jakopää auki, nokka pois ja uudet paikalleen ja nippuun. Jos ite voi tehä niin ei kauheen kallis remppa, liikkeessä sitte vähän kalliimpi.



Kiitos neuvoista.

Micco
09.08.2013, 17:46
Tuli sit taas meidän talouteenkin pajero -88- 2.5TDIC, vaikka ei enää pitänyt tulla.

Edellisessä pajerossa (-87- 2.5TD) meni aikoinaan jakoremmi poikki ja nostajat säpäleiksi tietty sen myötä, ja sitten kun vaurioita korjailin niin totesin et nokka-akselin nokatkin oli aivan loppu, samoin kuin kaikissa varastossa olevissakin. Muistaisin et silloin jossain olis mainittu että liukunostajien tilalle sopeisi uudemmasta mallista rullanostajat, pitääkö muistikuva paikkaansa? Jos pitää, niin minkä vuotisissa on rullanostajat ja pitääkö nokka-akseli vaihtaa myös vai pelkästään venttiilikoneisto?
Niin, kai tässä nykyisessä IC mallin koneessakin liukunostajat ovat (-88- 2.5TDIC) ? Yritin kurkkia öljykorkin reiästä mut en nähnyt.

Sitten vielä sellainen. Onko jollain kokemusta siitä et mikä mahtaa päästää julmetun pahan kuuloisen "kiljauksen" koneen sammuessa ja saman äänen hieman miedompana käynnistäessä? Sillä ei ole merkitystä onko kone lämmin tai kylmä. Konehuoneesta ääni vaikuttaisi tulevan ja hiukan sellainen tunne et jakopään suunnasta. Ei kuulosta perinteiseltä remmien vinkaisulta, vaan paljon "pelottavammalta".

Eikä siinä vielä kaikki. Onko joku hyväksi todettu laatikkoöljy jonka kanssa kakkonenkin menisi hiukan kivammin päälle? Nyt hiukan nahistaa kumpaankin suuntaan vaihtaessa, eikä viitseisi tähän hätään ruveta synkrojakaan vaihtamaan. Ja mites se laatikoiden öljyjen vaihto tai lähinnä täyttö tehtiinkään oikein ettei kumpikaan laatikoista jäisi vajaalle öljylle? Kun näissähän ilmeisesti yleensä valskaa laatikoiden välissä oleva tiiviste ja litkut menee sekaisin pää ja jako vaihteiston välillä. Paras taitaisi olla kun poraisi laatikoiden välille reilun kanavan niin pysyisi öljyn pinta samana molemmissa laatikoissa. Laatikkona tässä on se ns.isolaatikko Canterin loota.

Paljon on tehty ja paljon ois vielä tehtävä, onneks edellinen omistaja oli tehnyt rungon jo uusiksi.

Nuhapumppu
09.08.2013, 20:24
Tuli sit taas meidän talouteenkin pajero -88- 2.5TDIC, vaikka ei enää pitänyt tulla.

Edellisessä pajerossa (-87- 2.5TD) meni aikoinaan jakoremmi poikki ja nostajat säpäleiksi tietty sen myötä, ja sitten kun vaurioita korjailin niin totesin et nokka-akselin nokatkin oli aivan loppu, samoin kuin kaikissa varastossa olevissakin. Muistaisin et silloin jossain olis mainittu että liukunostajien tilalle sopeisi uudemmasta mallista rullanostajat, pitääkö muistikuva paikkaansa? Jos pitää, niin minkä vuotisissa on rullanostajat ja pitääkö nokka-akseli vaihtaa myös vai pelkästään venttiilikoneisto?
Niin, kai tässä nykyisessä IC mallin koneessakin liukunostajat ovat (-88- 2.5TDIC) ? Yritin kurkkia öljykorkin reiästä mut en nähnyt.

Sitten vielä sellainen. Onko jollain kokemusta siitä et mikä mahtaa päästää julmetun pahan kuuloisen "kiljauksen" koneen sammuessa ja saman äänen hieman miedompana käynnistäessä? Sillä ei ole merkitystä onko kone lämmin tai kylmä. Konehuoneesta ääni vaikuttaisi tulevan ja hiukan sellainen tunne et jakopään suunnasta. Ei kuulosta perinteiseltä remmien vinkaisulta, vaan paljon "pelottavammalta".

Eikä siinä vielä kaikki. Onko joku hyväksi todettu laatikkoöljy jonka kanssa kakkonenkin menisi hiukan kivammin päälle? Nyt hiukan nahistaa kumpaankin suuntaan vaihtaessa, eikä viitseisi tähän hätään ruveta synkrojakaan vaihtamaan. Ja mites se laatikoiden öljyjen vaihto tai lähinnä täyttö tehtiinkään oikein ettei kumpikaan laatikoista jäisi vajaalle öljylle? Kun näissähän ilmeisesti yleensä valskaa laatikoiden välissä oleva tiiviste ja litkut menee sekaisin pää ja jako vaihteiston välillä. Paras taitaisi olla kun poraisi laatikoiden välille reilun kanavan niin pysyisi öljyn pinta samana molemmissa laatikoissa. Laatikkona tässä on se ns.isolaatikko Canterin loota.

Paljon on tehty ja paljon ois vielä tehtävä, onneks edellinen omistaja oli tehnyt rungon jo uusiksi.
Omaan 88 palleroon on vaihdettu joskus aikoinaan rullakeinu kansi kun entisessä oli leikannut nokka kiinni,on ACM-merkkinen. Käsitykseni mukaan nokka on myös erinlainen rullakeinu vs. liukukeinu kansissa,eli kaikki hilut menis käytännössä vaihtoon.

sisua45
09.08.2013, 21:45
Omaan 88 palleroon on vaihdettu joskus aikoinaan rullakeinu kansi kun entisessä oli leikannut nokka kiinni,on ACM-merkkinen. Käsitykseni mukaan nokka on myös erinlainen rullakeinu vs. liukukeinu kansissa,eli kaikki hilut menis käytännössä vaihtoon.

Onko nuo espanjalaiset AMC tarvike kannet minkä laatuisia?

http://www.amc.es/

jyrden
10.08.2013, 08:56
Onko nuo espanjalaiset AMC tarvike kannet minkä laatuisia?

http://www.amc.es/

Laadusta ei sillai tietoo oo, mutta tallissa taitaa olla parikin noita irtaallaan ja ehyenä käytöstä purettuna. Ei omissa ajoissa ooo ollut, vaan tullut mahdollisesti irtona ja sit jonkun moottoirin mukana. Menee seuraavan tekniikan hatuksi tuollanen kansi, kun kasaan yhden ja asennan viallisen tilalle sen tekniikan sit.

Ei noita varmana laitettas, jos ei ne kestäs ja en ainakaan kansipajan mieheltä kuullut et ois ollu enemmän vikoja ku orkinellesisäkään. Kansipajalla hitsaa kansia ja oikooo, sekä tekee venatyöt. Hitsaa kyllä alua muutenkin,kun ahtoputkistoo viimeks hitsuutin kasaan ja Pajeroon tuli noi putketkin ku keulaan välärin laitoin.

Nuhapumppu
10.08.2013, 17:00
Onko nuo espanjalaiset AMC tarvike kannet minkä laatuisia?

http://www.amc.es/
Juttujen mukaan lujempia kuin orkkikset,ilmeisesti nestekierto on parempi. Se enemäpää en tiedä kunnei yhtäkään kantta ole pajerosta itsellä mennyt,vaikka niitähän menee kuin polttimoita(tai moottoreita) toyotasta:D

Micco
11.08.2013, 14:40
Eilen tuli vaihdettua perävälitys toiseen missä ei ole kitkaa kiristetty. Siinä samassa tuli huomattua runsasta öljyvuotoa laatikossa takakardaanin ulostulossa, no sit tuli mieleen et auton mukana tuli uusi stefa sinne läpeen. Mut aikani ihmeteltyäni totesin että väärän kokoinen stefa, se on ilmeisesti sopiva pikkulaatikkoon ja siihen kuluvaan kardaaniin, muuten oikean kokoinen mut reikä liian pieni. Tosin paikoilla oli sellainen, eli joku on saanut joskus runnottua kardaanin jollain keinolla siitä läpi, toki hiukan ihmettelin et miksi stefa voi olla noin heikossa hapessa mutta ihmekös tuo jos on lähes viisi milliä liian iso akseli tuupattu läpi.

Eli tästä viisastuneena tiedän että pikku ja isossa laatikossa on eri kardaani. Pienessä boorit pienemmät ja booriosan ulkomitta pienempi.
Etu kardaanin osalta en osaa asiaa sanoa, ainakaan vielä.

Mistä muualta kuin merkkiliikkeestä kannattaa kysellä laatikon takaulostuloon kardaanille sitä liukuholkkia. Kun sekin näytti olevan jo luvattoman holo (kardaanin peltikaulus kihnaa ulostulon suojapeltikaulukseen). Tamgearsin listoilla ei ainakaan näkynyt, pitänee vielä soittaa ja kysästä.

Niin, saako sen holkin vaihdettua ilman koko laatikon irroitusta ja purkua. Eli mahtaako laatikon häntä osan saada irroitettua ilman mitään katastroofia. Näytti että olisi liitos kohta siin mittarin anturista hiukan moottoriin päin.

Edelleen saa suositella sitä kelvollista laatikkoöljyä, et kakkonenkin pelaisi liukkaammin.

Tomppaa_
11.08.2013, 16:40
Se häntä osa irtoaa siististi juuri siitä saumasta. Itsellä askissa on Teboilin EP 75w90 GL4 luokituksen täyssynteettiset öljyt ja itsellä ainakin toimii synkrot kohtuullisesti tuossa 600tkm ajetussa askissa. Itse olen laittnut 4 litraa päälaatikkoon. Vähempikin varmaan riittäisi mutta ei ainakaan pyöri kuivana kun isoa kärryä vetää. Etukardaanin poorit on samat isossa ja pienessä jakiksessa, ainoa poikkeavuus jonka itse huomasin oli juuri tuo takakardaanin pooritus ja kartaanin stefan/liukuholkin koko.

Nuhapumppu
11.08.2013, 17:13
Se häntä osa irtoaa siististi juuri siitä saumasta. Itsellä askissa on Teboilin EP 75w90 GL4 luokituksen täyssynteettiset öljyt ja itsellä ainakin toimii synkrot kohtuullisesti tuossa 600tkm ajetussa askissa. Itse olen laittnut 4 litraa päälaatikkoon. Vähempikin varmaan riittäisi mutta ei ainakaan pyöri kuivana kun isoa kärryä vetää. Etukardaanin poorit on samat isossa ja pienessä jakiksessa, ainoa poikkeavuus jonka itse huomasin oli juuri tuo takakardaanin pooritus ja kartaanin stefan/liukuholkin koko.
Itse taas huomasin että täyssynteettisellä laatikko alkoi tahmaamaan->liian liukasta ja synkrot ei pysähdy kunnolla. Tällä hetkellä Mobilin 80W90 sisässä ja hyvin pelaa.

Micco
11.08.2013, 17:13
Ok, kiitos tuosta tiedosta et laatikon hännän saapi ongelmitta irti ja takaisinkin toivon mukaan.
Huomenissa pitää alkaa tiedustelemaan sitä liukuholkkia jostain.

Micco
12.08.2013, 12:36
Holkkia ei ilmeisesti saa mistään, näin ainakin Tamgearsilla sanottiin että pitää ite koneistaa. Mitsuliikkeelläkään ei ole tarjota pelkkää holkkia.

Onko joku tehnyt ite holkin tai olisiko jollain mittoja kyseiselle holkille, tai laatikon häntäosaa irtonaisena et sais mitattua holkin ulkomitan ja pituuden ja katsottua onko ihan suora ulkopinnaltaan vai onko jotain olakkeita, sisä mitan saan itekin kardaanin liuusta. Eli kun tietäisi mitat niin vois hankkia matskua valmiiksi niin ei tarvii autoa seisottaa montaa päivää.
Ja laatikkohan on se isompi (Canterin).

Micco
13.08.2013, 08:18
Jos jollain olisi myydä ison laatikon pelkkää häntä osaa niin sekin käy, laakerin kunnolla ei väliä. Koitan sorvailla uuden laakerin, vaihtaa sit koko häntäosan omaan laatikkoon.
Tarjoa YV.llä taikka mikko.heinonen@jippii.fi

Tomppaa_
13.08.2013, 18:49
Itse taas huomasin että täyssynteettisellä laatikko alkoi tahmaamaan->liian liukasta ja synkrot ei pysähdy kunnolla. Tällä hetkellä Mobilin 80W90 sisässä ja hyvin pelaa.
Oletko varma ettei ollut GL5 luokituksella? Se ainakin aiheuttaa tollasia oireita. Mullakin oli aikasemmin Mobilin GX 80w90 öljyt mutta ne menee talvella aika tönköksi joten laitoin nuo tebikan liemet.

Tomppaa_
13.08.2013, 18:50
Jos jollain olisi myydä ison laatikon pelkkää häntä osaa niin sekin käy, laakerin kunnolla ei väliä. Koitan sorvailla uuden laakerin, vaihtaa sit koko häntäosan omaan laatikkoon.
Tarjoa YV.llä taikka mikko.heinonen@jippii.fi

Jos en ihan väärin muista niin ainakin muutamaan viimevuoteen asti on saanut uutta korjausholkkia jostain.. Koitan kattella.

Micco
14.08.2013, 05:38
Ok, koita ihmeessä muistella mistä niitä vois saada.

ruck jassell
14.08.2013, 06:26
sen verran elämässä oppinu että vaihdelaatikossa käytän aina Redlineä MTL tahi MT-90:stä.

Tomppaa_
14.08.2013, 19:22
Ok, koita ihmeessä muistella mistä niitä vois saada.

On varmaan muisti tehnyt tepposet, ei löytynyt mistään. Kannattaa ottaa mitat ja käydä hyvässä laakeriliikkeessä. Niillä on kattavasti erilaisia liukulaakereita.

Micco
14.08.2013, 20:20
Aikomus olikin hakea laakeriliikkeestä sopiva tai sopiva aihio mistä sorvailee sopivan.
Siksi olen hiukan etsiskellytkin sellaista häntäosaa, et sais otettua mitat, sorvailtua ja laitettua laakerin paikkaansa. Ja sopivanhetken tullen sais nopeesti vaihdettua koko kikkareen. Kun ei tuosta saa oikein tarkkoja mittoja otettua tuolla paikoilla, pituutta ei ainakaan, eikä mulla ainakaan ole tietoa et onko holkin ulkopinta ihan suora vai onko mahdollisesti jotain olakkeita.
Jos puran pajeron ajokunnottomaksi muutamaksi päiväksi, niin se tarkoittaa sitä et joudun fillarimieheksi kun emäntä menee sin mun hiacella töihin.

Nuhapumppu
14.08.2013, 21:01
sen verran elämässä oppinu että vaihdelaatikossa käytän aina Redlineä MTL tahi MT-90:stä.
Tuo on kyllä öljyjen öljy,mutta kun loota vuotaa vähän ja vettä menee sisään silloin tällöin niin ei oikein raski sitä +60€ sijoittaa 3kertaa vuodessa.

Ja Tomppaa_:lle oli juurikin tuota GL5 eikä siis täyssynteettistä kuten muistelin.

angrynerd
03.05.2018, 18:21
Pitääkö Alapallonivelen vaihtosavotassa vetarikin irroittaa vai sopiiko alapallo tulemaan pois jotenkin muuten?

sami73
04.05.2018, 07:35
Semmoinen muistikuva olisi että joutuu ottaa vetarin pois

angrynerd
08.05.2018, 18:49
Joo vetari piti ottaa pois ja kun irroitti vielä yläpallon niin saa todella helposti, mutta hirvee nujakka oli silti.
Liekkö autolukoilla suurempaa väliä mihin asentoon tulee?, kun irroittaa ne 8 pulttia niin koko paska pyörii? Siellä hubin sisällä on sitten se lovi että se tietysti pitää tulla oikeaan kohtaan.