PDA

View Full Version : hdj80mppiin välijäähy


_jOhE_
21.04.2013, 20:55
Onko kellään kokemuksia minkä kokoisia coolereita on porukka laittanu vakio turbiinin kanssa?? et ei ois liian iso eikä myöskään pieni?

vinkkejä otetaan vastaan?

astalo
21.04.2013, 22:02
Pistä semmonen minkä saat sinne konehuoneeseen mahtumaan.

hunter hdj
22.04.2013, 12:41
Onko kellään kokemuksia minkä kokoisia coolereita on porukka laittanu vakio turbiinin kanssa?? et ei ois liian iso eikä myöskään pieni?

vinkkejä otetaan vastaan?

Tarkoitat ilmeisesti turbon ahtoilman välijäähdytintä/cooleria?

Toi vakio turbiini hämää...? ilmeisemmin automaatti hdj jossa alunperin myös vaihteisto öljylle jäähdytin?

Moottorin ahtoilman välijäähdyttimenä toiminu ainaskin 75 cm leveä 30 cm korkeus paksuus 8cm. 3" lähdöt päissä,mitoiltaan passeli valojen väliin sopii himpun joutuu muokkaamaan tilaa lisää.

Mika_T
22.04.2013, 17:02
Välijäähdytin ei ole koskaan liian iso.

Eli keulalle niin iso kuin saat mahtumaan.

_jOhE_
22.04.2013, 21:19
juu juurikin välijäähdytintä tarkoitin..kiitti vinkeistä ja kuvista..ruvettava hommailemaan sopivaa kennoa.

_jOhE_
23.04.2013, 21:07
ootteko ite tehnyt laipan imupuolelle?? vai oliko joku joskus tälläsii väsäilly?

BJ-40/76
23.04.2013, 22:15
Siis päivän mietittyäni päätin kommentoida:

Tuo välijäähdyttimen koko on hyvä kysymys: jos koneessa vakio turbo, niin noiden tehojen kanssa ei aivan taivaisiin päästä.

Ja mitä isompi (tilavuudeltaan putkisto+ cooleri) niin sitä enemmän viivettä, ja kun tuota hdj:n askia on tullut kokeiltua, niin on parasta vaihtaa kaasupoljin ylhäällä, rauhassa,, ja tilannetta ei paranna se, että otetaan voimaa koneesta (siis käytännössä vääntöä)

Jos automaatti, niin tuolla imupuolen suurella tilavuudella voi olla jopa positiivisia vaikutuksia jossain vaiheessa, mutta viivettä kaasupolkimen ja tehon välillä sitä enemmän, mitä suurempi tilavuus.

Ja mitä pienempi virtausnopeus coolerissa/putkistossa on, niin sitä enemmän sinne jää vettä ja öljyä: nollakelillä syyssateisella ilman kosteus on 100 % (samoin kuin talvella 40 asteen pakkasessa), ja kun ajoautolla ajellaan suurin osa "pintakaasulla", niin coolerissa voi olla vettä paljon. ja se lähtee liikenteeseen siinä "sikapoljennassa"; minä menen tuohon väliin;
-> sekunnissa nousevalla ahtopaineella/virtauksella vesi lähtee liikenteeseen... ja kauheimmillaan särkee koneen.

Suurempi ongelma (minun mielestä) on se, että jokainen turbo vuotaa öljyä imupuolelle; siis vaikkapa desilitra /10 tkm, ja cooleri on niin iso, että kennoissa öljy pääsee täyttämään alimmaiset "pillit", niin kun tulee se sikakiihdytys, niin öljy lähtee nousemaan ilmavirran mukana-> dsl käy myös coolerin öljyllä, ja kytkin polkaistaan pohjaan vaihtaessa suusempaa vaihdetta: kuorma tipahtaa pois, mutta tuolla coolerissa olevalla öljyllä kone käy esim. 10 kw teholla, kone kirmaa kierroksia sekunnissa, ja coolerista tulee lisää öljyä... teho moninkertaistuu ja ketjureaktio jatkuu muutaman sekunnin, kunnes männät ja kampiakseli ei pysy rytmissä:-> kiertokanki haukkaa happea...

Toki tuo on kärjistetty esimerkki; yhdellä LC-harrastajalla oli "sikaiso" cooleri hj-61:n keulilla ja kone oli ainakin lähes vakiosäädöissä, ja ei ongelmia.

Mutta itse tekisin tuonne ISON coolerin ja imusarjan väliin "öljy/vesi-" loukun, siis tuo "loukku" tyhjennetään "hallitusti" ja säännöllisesti.

Mika_T
24.04.2013, 00:54
Millin reikä kuulerin kylmäänpäätyyn alanurkkaan riittää poistamaan kosteuden sun muut ei-toivotut litkut.

_jOhE_
24.04.2013, 20:36
kiitosta vaan vinkeistä!!1

_jOhE_
27.04.2013, 08:21
milläs ootte säätäny ahtopaineita?