View Full Version : rellun käynnistysongelma
on tuommoinen rellun kuormaauto, olikohan se joku master vai mascot. kuiteskin joku 2,5 commonraili kone. ei pakkasilta tahdo lähteå käymään. ihan kun ei startissa riittäisi tehot, kun laittaa boosterin niin heti jyrähtää tulille. startti on uusittu mutta sillä ei ollut vaikutusta.. mikähän noissa on yleisin syy moiseen oireeseen? Suotimet siihen on vaihdeltu ja vuotoja tutkittu mut mikään ei auta.. tosin nyt lauhemmilla ilmoilla ei ole mitään ongelmaa. mutta tuleehan se talvi taas...
se kone onkin 2,8 ja vuosi taisi olla 2004
Onko lokia? 1 pikkurellun kuormuri pyöritti tosivaikeesti kun oli pakkasenjäykistämät öljyt eikä akuistakaan ollu 100% varmuutta mutta lämpimilläöljyillä ei mitään heikkoa
on loki ja webasto mut ei niistä ollut mitään apuja pakkasilla. Tuntuis ihan et joku anturi olis jääny kesäasentoon.. jos moinen edes mahdollista..
mites akku ja sen kaapeloinnit ?
Katsoisin kans kaapelien ja herätteen liittimet ensi töikseni.Jossain kummiskin vissiin virtahävikkiä jos avuilla hörähtää
young n dum
20.04.2013, 21:51
suuttimet vuotaa
mä kans kävisin akkuja/virtapuolta epäileen.
kyllä ne virrat pitäis olla kunnossa, kokeiltiin kunnon apukaapeleilla suoraan akusta starttiin ja se ei muuttunut. milläs tavalla se suuttimien kuseminen näkyy sit normaali ajussa? siis nyt ku se lämpimillä keleillä lähtee ku palmun alta.. ku ei se käryä pahalle eikä oikeen pahasti savuta.. funtsittiin jo et laitetaan takaloosteriin lisäakku, siinä on ollut laitanostin ja piuhat menee valmiiks.. milläs sen kusemisen muuten toteaa nuissa suuttimissa? pitääks siihen sähköä antaa ja sit painetta samaan malliin ku vanhoissa vehkeissä? ei ole tullut pelattua noiden "sähkösuuttimien" kanssa.
Onko tässä nyt se sama vaiva kun joku suutin kusee paluuseen, ei siis sylinteriin.
Tämänhän sai käsittääkseni kokeiltua sillä että paluulinja irti starttailee, jos tulee kovasti naftaa joltain suuttimelta niin silloin vuotaa läpi.
Kaverin pakussa oli kans käynnistysongelma, yksi suutin vuosi paluuseen. Suutin vaihtoon ja taas lähtee käyntiin mistä ja milloin vain.
EDIT: puusilmä, suuttimet olikin jo vaihdettu... doooohhh...
suotimet=suodattimet:-) pitäis opetella kirjoittamaan oikein, eikä niinkuin puhutaan. eli siis nämä nykyiset suuttimet voi vuotaa paluulinjaan? eli paluu letku kerrallaan irti ja katsoa tuleeko naftaa paljon läpi? kuinkas paljon sieltä normaalisti tulee? minkähän hintainen remontti tuo olis? jos vaikka kaikki vaihtaisi kerralla?
paa jokaiseen suuttimeen paluulinjan tilalle pätkä kirkasta letkua pystyyn - ja kattelet startatessa / tyhjäkäynnillä mikä niistä on horo, kaikkien kohilla pitäis letku täyttyä suunnilleen samoin ... eli ilmaisee sisäisen ohivirtauksen
(muista, että siellä korkeapainepuolella on sitten VAARALLISEN KOVA paine)
tai haet biltemasta tommosen setin, maksaa 129 €:
http://www.biltema.fi/ProductImages/15/medium/15-1397_m.jpg
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Testauslaite-Common-Rail--dieselmoottoreita-varten-151397/
vielä tyhmä kysymys. onko se paine paluupuolellakin kova? katselin vaan et tuossa sarjassa oli kierreliittimet.. viittais koviin paineisii...
Ei se paluupaine ole kuin joitain baareja. Tosin vain Scanian koneesta kokemusta mutta eipä ne systeemit niin paljon eroa, korkeapaine puolella on maksimissaan jopa 3000 baria, mutta paluupuoli ei saa ylittää 8 baria.
Se tosiaan pitää muistaa noitten cr-koneiden kanssa, että niihin painepuolen liittimiin ei puututa, edes sammutetussa moottorissa, jos ei ole satavarma että järjestelmä on paineeton! Siellä voi varaajassa olla täydet paineet jos järjestelmä ei vuoda, vaikka kuukausienkin päästä.
Paine ei paluupuolella ole juuri minkäänlainen. Tuo ohivuotomittaus on helppo tehdä ja siihen ei tarvii ostaa mitään yli 100 €:n sarjoja. Ota jokainen paluuletku irti ja tulppaa se pää, joka menee takaisin järjestelmään. Vedä joka suodattimelta letku johonkin kirkkaaseen purkkiin tms. Sit vaan käymään tyhjäkäynnille minuutiks pariks. Sen jälkeen tsekkaat määrän purkeissa. Jos erot on yli 20%, niin sillon suutin on paska. Eli jos joku vuotaa esim. 50 ml ja toinen 200 ml, niin jälkimmäinen pitää korjata..
Jos starttaa huonosti, niin kattelisin kyl sen virtapuolen ensin.
starttauksessa ei ole nopeasti kuunneltuna vikaa, mut silti se lähtee vasta kun tarjoaa boosteria.. siis pakkasilla.. nyt ei propleemaa käynnistyksessä. en ole vielä päässyt suuttimia tutkimaan mutta vahva epäilys siihen suuntaan.. pystyyköhän noita huoltamaan vai meneekö uusiksi aina? hintaakaan en ole vielä kysellyt, ei taida ihan motonet kamaa olla?
Tais olla bosch suuttimet tuossa ja pystyy huoltamaan. Halvemmat ne on huoltaa, kun ostaa uudet. Tai sit ostat jostain ebaystä huolletut tilalle. Siis, jos suuttimissa on sitä ongelmaa..
vika? selvisi kun turasin peltejä siittä ja irroitin maadoituksen akusta. isännälle tuli kiire siirtää sitä ja hyppäsi starttaamaan, startti pyörähti muutaman kerran. siittä sitten ihmettelemään et mitäs tämä on ku oli maatto irti. no pitkällinen johtojen seuraaminen ja pohjan alta löytyy kapinen lisäakku laatikosta. siittä johdot irti nii nyt starttaa niin että vinkuminen kuuluu.. ilmeisesti se romuakku vei tehoja siltä uudelta pää akulta..