PDA

View Full Version : Maastorenkaiden kestävyydestä kysymyksiä ? Merkintöjen tarkoitus.


bluevan
11.04.2013, 13:03
Jos samaa rangasta saa esim 6/4 tai 8/4 sekä 6/2 niin miten paljon on eroa kestävyydessä noiden kankaiden suhteen ja miksi ne on merkattu noin?

Tai käsittääkseni tuo tarkoittaa kudosten kerroksia ? Vai menikö ihan mettään.

Timo_L
11.04.2013, 14:04
Usein jotakuinkin niin, että mitä enemmän kankaita/ kudoksia, sitä suuremmalla kantavuusindeksillä rengas on. Tarkoittaa yleensä samalla usein myös painavempaa ja jäykkäkylkisempää rengasta, ja saattaa myös olla hieman kovemmalla kumiseoksella jos katurenkaasta on kyse. Eikä se maastorenkaissa kovin paljon erilailla mene.
edit: niin ja merkintätapa yleensä niin että ekana kuvion alla oleva määrä ja jälkimmäisenä kylki.

bluevan
11.04.2013, 17:25
Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)

Jos merkintä pelkästään esim 6 (TSL) niin onko se sitten kuus kangasta reunasta reunaan ?

AlluK
11.04.2013, 17:59
http://www.intercotire.com/tires.php?id=13&g=1
Tuolta löytyy kaikille malleille myös nuo tiedot.
Kuvia klikkaamalla voi katsoa muita malleja.

bluevan
11.04.2013, 18:28
Vastaavaa taulukko Nitrozin sivuilta vahdannut mutta lähinnä nyt mietityttää että kestäiskö se 6/2 esim suzukin alla metsäkäytössä. Boggerissa 33# kun on 6/4 enkä ole saanut niihin yhtään reikää. (kopkop)

AlluK
11.04.2013, 18:31
Varmaan ihan ammatinvalintakysymys, letkeet reunat elävät ja vahvat kestävät, mutta huonolla säkällä kaikki saa rikki.
Osta kaikkia yks ja kerro meille kokemuksia :)

bluevan
11.04.2013, 21:04
Varmaan ihan ammatinvalintakysymys, letkeet reunat elävät ja vahvat kestävät, mutta huonolla säkällä kaikki saa rikki.
Osta kaikkia yks ja kerro meille kokemuksia :)

Ei viitteis :) Jos jollain olis kokemusta jo valmiiks.

Jare
11.04.2013, 21:26
Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)

Jos merkintä pelkästään esim 6 (TSL) niin onko se sitten kuus kangasta reunasta reunaan ?


Mun käsityksen mukaan eka luku on renkaan kehällä olevat riepujen määrät ja sit toinen luku kyljen rättien määrä. Eli radiaali renkaissa ilmoitetan noin ja bias renkaissa sit vaan yks lukema. Bias tyyppistä käsittääkseni enemmän suositaan maastossa...ainaki ite swamperit valkannu aina bias tyyppisenä, jos mahdollista.

Timo_L
12.04.2013, 06:25
Onko esim Irokki merkinnällä 6/2 sit huono mettäkäyttöön ? (heikot kyljet)

Ei se välttämättä tarkoita että heikot kyljet, mutta voi tietysti olla heikommat/ joustavammat kuin vaikka 6 kankaiset. Ei vain ole välttämättä järkeä laittaa 1500kg:n putkihäksättimeen samoja renkaita kuin ~3000kg painavaan full size pickuppiin tai vaikkapa vastaavankokoiseen Toyotaan. Siksi samaa kokoa on saatavana eri versiona, kevyemmässä autossa kestää heikompikin rengas.. periaatteessa kuitenkin on niin että pyörivä massa akseleiden päässä (= rengas + vanne) kannattaa koittaa minimoida, jopa offivehkeessä.


Mun käsityksen mukaan eka luku on renkaan kehällä olevat riepujen määrät ja sit toinen luku kyljen rättien määrä. Eli radiaali renkaissa ilmoitetan noin ja bias renkaissa sit vaan yks lukema.

Kyllä bias- ply renkaissakin voi olla enemmän rättiä kuvion alla kuin kyljessä. :)

ssuvik
12.04.2013, 09:58
Mites noi bias-renkaat ny oikein eroaa radialeista?

Timo_L
12.04.2013, 10:27
Erona se, että radialit pysyy pyöreänä sivulta katsottaessa ja kulutuspinta suorana tietä vasten kulutuspinnan leveydeltä. Biasit on kulmikkaat sivulta katottuna ja kulutuspinta on pyöreä :D edit: ..ja siis rakenteellisena erona karkeasti niin, että radialeissa vyöt menee nimensä mukaisesti säteittäin renkaan jalasta toiseen (ts. poikittain kulutuspintaan nähden), bias ply renkaissa ne menee ristikkäin viistosti jalasta toiseen. Toki molemmissa rengastyypeissä on muitakin vöitä/ kankaita muutenkin (esim. kulutuspinnan suuntaisia yms. mitkä pitää rengasta muodossaan ja jakaa rasitukset haluttuihin suuntiin), mutta perimmäinen rakenteellinen ero on tietääkseni tuo.

Biasit parhaat metsäkäyttöön koska runko elää vähän joka suuntaan, radialit taas toimii tiellä koska rengas ja varsinkin kulutuspinta säilyttää halutun muotonsa melkein joka tilanteessa.

Jaska_S
12.04.2013, 18:05
Michelinin sivuilta löysin hyvän havainnekuvan kun ite tätä raidial vs bias kuviota ihmettelin. http://www.michelinag.com/Innovating/Radial-vs.-Bias-technology

ssuvik
12.04.2013, 19:16
Kiitti Timo ja Jaska, nuo selventää.

sisua45
12.04.2013, 19:47
Ristikudos renkaissa PR (Ply Rating) luku tarkoittaa sitä mitä renkaan sisältä löytyy. Vyörenkaisiin on laitettu "vertailun vuoksi" PR lukemia, mutta todellisuus on eri. Näin on minulle kertonut entinen nokia renkaiden työntekijä. Esim maastokuorma-autonrenkaissa, ns Masin renkaissa on tehty näin. Nokia MPT 14.00-20 on rättirengas, ja Nokia MPT 14.00R20 vyörengas. Molempien kyljessä lukee 18PR.

Uudessa Nokian Agile 14.00R20 renkaassa ei enää lue PR-lukua, vain pelkkä LI (Load Index) numero.

En tiedä onko vastaavaa "kikkailua" kevyempien kummien kanssa.

baxxter
13.04.2013, 10:14
Biasit parhaat metsäkäyttöön koska runko elää vähän joka suuntaan, radialit taas toimii tiellä koska rengas ja varsinkin kulutuspinta säilyttää halutun muotonsa melkein joka tilanteessa.
En kyllä lähtis väittämään että bias on parempi metsään ainakaan noilla perusteilla. On kyllä kestävämpi. (Tietty kevyemmin tehty ristikudos on varmaan heikompi kuin vahva vyörengas.)

bluevan
13.04.2013, 10:58
Nyt tuntuu suurimmaksi ongelmaksi muodostuvan se että kellään ei ole 33x12.5x15 renkaita hyllyssä. Boggereita löytyy kyllä muttei muita joten ei valinnanvaraa. :(