Kirjaudu sisään

View Full Version : Safaritelineen rakennusta


NiFa1
11.04.2013, 07:20
Arvelin safaritelinettä ruveta värkkäämään Cappiin ja aattelin täältä vähän kysellä että mitä kannattaa ottaa huomioon. Siellä katolla kun on parempi kuljettaa reput ja rinkat kuin lavalla jos eivät sisälle mahdu. Ei välttämättä ihan niin kuraisiksi mene.

Elikkäs, alkaen aiheesta A: laillisuus. Mitkä mitat/raja-arvot ei saa ylittyä tuollaisen tekemisessä? Haluaisin tehdä oikeastaan kaikki asennukset niin että uskaltaa viedä katsastusasemalle auton purkamatta mitään.

B. Kiinteä pulttaus kattoon vai jollain kattotelinesysteemillä kiinni? Minkähän verran jotkut Thulen kattotelinetsydeemit kestää painoa ja heilumista ja tärinää?

Jos ootte itse tellinkejä värkänneet niin kuvia ja neuvoja ja ohjeita otetaan vastaan! :)

ssuvik
11.04.2013, 10:26
B. Kiinteä pulttaus kattoon vai jollain kattotelinesysteemillä kiinni? Minkähän verran jotkut Thulen kattotelinetsydeemit kestää painoa ja heilumista ja tärinää?


Mun törkeän ruma safariteline on kattotelinetsydeemeillä kiinni, ja kyl se siellä on pysyny. Taakkatelineille saa vissiin laittaa 80kg per teline painoa, ja sopivat varmuuskertoimet valmistajan ilmoitusessa ym. huuhaa hommat kun ottaa huomioon, ja jakaa kuorman tasaisesti, niin aattelin että kyllä hodarin katolle kai jonku parisataa kiloa uskaltaa laittaa. Tarpeen vaatiessa siis. Jatkuvasti siellä ei ole ku vararengas (eikä sitäkään tällä hetkellä). Kattokuormaa autonvalmistajat ei yleensä niin paljoa salli. Se taitaa olla jossakin ~100kg kieppeillä.

Tossa jonkunlainen kuva. Safariteline on ihan läpipulteilla kiinni noissa taakkatelineissa.

http://img515.imageshack.us/img515/8400/img4409dz.jpg

NiFa1
11.04.2013, 15:05
Joo kiitti vinkeistä ja kuvasta! :) Viikonloppuna ajateltiin kaverin kanssa pitää pikku Cappi-leiri hallissa ts. jakarit kädessä olutta. :D Nooh, jospa jotain sais aikaiseksikin :)

vexi4x4
11.04.2013, 15:49
en ainakaa omien kokemusten perusteella voi suositella kattoteline asennusta ainakaa omilla kattokisko kiinnikeillä, jos sinne on tarkotus laittaa muutaki ku termospullo. yhessä autossa oli, ja tuloksena revenneet kattokiskot, katossa reikä ja konepelti rutussa. painona 37" renkas, hi-lifti ja valoja.

matti.v
11.04.2013, 16:06
en ainakaa omien kokemusten perusteella voi suositella kattoteline asennusta ainakaa omilla kattokisko kiinnikeillä, jos sinne on tarkotus laittaa muutaki ku termospullo. yhessä autossa oli, ja tuloksena revenneet kattokiskot, katossa reikä ja konepelti rutussa. painona 37" renkas, hi-lifti ja valoja.

mulla on jopa videokuvaa siitä kun se sun kattoteline ja creepy poistuu hj:n katolta etukautta:D

vellihousu
11.04.2013, 16:34
Mulla on kanssa profiilissa veistossa tehty ruma teline. se on tehty tommosten putkien varaan ku autossa ei oo kattoa.

Marko H
11.04.2013, 17:49
mulla on jopa videokuvaa siitä kun se sun kattoteline ja creepy poistuu hj:n katolta etukautta:D

Pätkää esille.

NiFa1
11.04.2013, 19:56
Pätkää esille.

Joo ehdottomasti videota nettiin vaan! Kiinnostaa itelläkin! Jos vaan Markoa ei haittaa :)

matti.v
11.04.2013, 21:31
Pätkää esille.

se on kamerassa mini dv:llä ollu jo varmaan 3 vuotta enkä sitä saanu koneelle laitettua vaik tuon digitoijankin hommasin.:o samalta telineeltä putos myös yks vararengaskin kerran ennen tota, sekin taitaa olla nauhalla.
toi kyseinen teline meni mun kautta jarin gr:n katolle, hitsaamalla kiinnitettiin taakkatelineisiin.

mun pitäs kans rakentaa tommonen safariteline patrolliin, vaikka tuossa onkin ehjät ja hyvät vesikourut niin en kyl luota valmistelineisiin. pultilla aattelin laittaa jotku 2-3mm lätkät kourusta katoonreunaapitkin ylöspäin ja siihen neliöputket poikittain väliin mahdollisimman liki katonpintaa ja sen päälle vasta teline.

smgt
11.04.2013, 21:41
matti nyt sitä viteoo :D

NiFa1
11.04.2013, 22:09
Hei nyt saattoi selvitä jotain lakipykälää noista telineistä! :)

Kaveri opiskelee ammattikorkeassa noita autohommia (tuliskoha tuosta vissiin ihan diplomi-insinööri) niin meinas että korkeutta ei ole rajoitettu muuten kuin että vakioajoneuvo saa olla enintään 4,2m korkea, ja tietenkään ei saa olla mitään teräviä ulokkeita tai muita mitkä on vaarallisia :D

Perusteli vastaustaan sillä että onhan niitä melko hemmetin korkeita pakettiautojakin ja niihinkin voi laittaa laillisesti vielä vaikka millaisia suksibokseja :D Mutta katolle saa laittaa painoa enintään 80kg, aikoi ottaa vielä selville että muuttuuko pykälä jos teline on kiinteästi asennettu. Ja meinasi vielä varmistaa tuon edellisenkin tiedon, eli ÄLKÄÄ alkako vielä rakentamaan niitä hirvitorneja sinne katolle :D

ssuvik
11.04.2013, 22:34
No kukahan hemmetti ny haluais kaksi metriä korkean putkihelvetin autonsa katolle? Mulla riittää ku saa muutaman tuikun kiinni, ja vähän tavaraa kyytiin. Hirvitornit jääköön metsästys-seurojen käyttöön.

Nerd-O
12.04.2013, 06:27
Mutta katolle saa laittaa painoa enintään 80kg, aikoi ottaa vielä selville että muuttuuko pykälä jos teline on kiinteästi asennettu. Ja meinasi vielä varmistaa tuon edellisenkin tiedon, eli ÄLKÄÄ alkako vielä rakentamaan niitä hirvitorneja sinne katolle :D Mä en kyllä usko että tuo 80kg olisi joku raja. Koska mulla jossain autossa kyllä mainittiin otteessa vai manuaalissa että katolle voi laittaa 140kg tavaraa. Hämärä muistikuva että Nivassa sai laittaa 100kg? Netin mukaan esim. Defenderissä on 150kg kattokuorma. Veikkaan sen olevan siellä melko maksimissa mitä autoihin voi laittaa.

OnOff
12.04.2013, 06:53
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä

45 § (24.4.1998/291)

Tavarakuljetus

3. Henkilöauton (M1-luokka) katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallitun kokonaismassan rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta.

Rekisteriotteella sitten voi olla vielä tosta alempi lukema.

NiFa1
12.04.2013, 08:46
Tänään saadaan selville tuo lopullinen totuus :) Postailen tänne heti ku on varmaa tietoa aiheesta :)

farmari
12.04.2013, 19:50
Täälläkin oli jossain kuvaa 96 Saabista, missä oli läjä trukkilavoja katolla. Eikö niissä ollut joku 200 kg, mitä luvattiin kattokuormaksi??

lavanelikko
12.04.2013, 20:38
Täälläkin oli jossain kuvaa 96 Saabista, missä oli läjä trukkilavoja katolla. Eikö niissä ollut joku 200 kg, mitä luvattiin kattokuormaksi??

Vm. -91 ysipari saabissa oli otteessa 250kg kattokuormaa;)

vanhalehmä
13.04.2013, 13:49
siinä on tuumasesta vesiputkesta tehty safariteline. lattia on terassi laudoitettu ja kehikossa on 30m putkea. ristikkäistukia joka suuntaan.
kiinnitys on vesikourussa, 2 takana ja 3 per sivu. rötäle painaa joku 100+kg. ja nyt katolla 2x 31" renkaat ja työkalulaatikko. hyvin on pysyny kiinni eikä ilma edes tartu pahemmin kun tuo aurinkolippa ohjaa vissiin ilman yli.
laillisuudesta en tiiä, mutta muuan katsastus mies sanoi että näin vanhoihin autoihin saa rakentaa mitä vaan :)

Mikko_L
13.04.2013, 15:37
Kyllä ne vesikourut kestää vähän painavempaakin kyytiä ku ovat vaan leveeltä kiinni...

Tässä oli n.20cm levyset noi kiinnitys pinnat ja siis 2 per puoli...:cool:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4571&pictureid=127502

tuossa on kyydissä 150m 5" sahatuoretta lautaa. Tossa kohtaa kävin kokeilee pystyykö autoa viellä ajamaan. testin jälkeen lyötiin viellä 100m lautaa kyytii ja sit ajettiin 30km/h kotiin... auto tuntui että kaatuu suorallakin mut teline ja kourut kesti. Ja sanotaan se viellä että ajeltiin tosipieniä teitä kotiin niin ettei ulkopuolisille aiheutunu vaaraa :p En osaa sanoa mitä tuo 250m sahatuoretta painoi mutta voin sanoa että riittävästi kattokuormaksi :D

hj 60/61
14.04.2013, 10:54
Tuollaisen askartelin, tuli vaan ujosti korkee, et välillä nojailee metsässä, kun on ahdasta ja auto vinossa. Etureuna näytti rumalta, niin lisäsin noi oksavaijerit, on muuten pirun kätevät, nyt on vaijereiden alapäässä trampoliinin jouset, ni pysyy "jännituksessä". Runko on 20x20 huonekaluputkea ja pohjalla "hissiverkko" 30x30 silmällä ja 3mm langalla, joka paikasta hitsattu kiinni ja tuntui kestävän kävellä, ainakin tallinlattialla. Lisään siihen vielä kolme per sivu lattaraudasta omat kiinnikkeet katosta pulteilla läpi, nyt on vaan kahdessa telineessä pulteilla läpikiinnitys... Ton koko on noin 120cmx220cmx20cm (lxpxk) etureuna on laitoja korkeempi, et mahtu vanhat valot... Päivityksiä joutuu muutenkin vielä terkemään, kiinnityspisteitä kaikille romuille rengas, tunkki, lapio... yms.

Nikuzai
14.04.2013, 11:37
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4571&pictureid=127502
:D

Millä koneella monta henkeä ja ompahan komea karjarauta :eek: :D

Mikko_L
14.04.2013, 13:49
Millä koneella monta henkeä ja ompahan komea karjarauta :eek: :D

Toi oli 3b motilla ja 2 paikkanen.. Rosvot vei ton ja poltti :mad:

Mut tallissa on nyt lähes tarvittavat uuteen vaan 12ht tekniikka puuttuu ja paperit löytyy nyt 9 paikkaseks :D

Pitää vaan saada toi hdj projekti ensin valmiiks et pystyy tähän keskittyy sit täysillä...

Nikuzai
14.04.2013, 17:16
Toi oli 3b motilla ja 2 paikkanen.. Rosvot vei ton ja poltti :mad:

Tuttu kirosi rosvoja kun olivat sen auton vieneet ja polttaneet liki 20 000mk poppi vehkeitten kanssa :eek: ei edes mankkaa olleet vieneet :confused: tankissa oli ollut alle 10 litraa ja sen tyhjäksi ajaneet läheiselle soramontulle jossa sitten polttivat auton :mad:
Kyseistä tapahtumaa ei voi normi järjellä ymmärtää mikä oli motiivina autona melko vanha "paska" ja poppi vehkeet poltettu mukana.
Onneksi sentään vakuutuksesta sai osan pois laitteista.


Porukoilla samanmoinen ruiseri orginaalina rajan jäljiltä 2 hlö pakuksi katsastettuna.
Hauskin maininta on huoltokirjassa jotenkin muistaakseni "tuulilasi vaihdettu auton kaaduttua rajan kierrossa"
Puihin sillä on rajalla palvellessa nojailtu katon reunassa pieniä kuhmuja.
Tuulilaseja tuo korimalli tuntuu ainakin huoltokirjasta päätellen napsivan huvikseen.
Ajettavuus on joittenkin mielestä kauhean ja kamalan välimaastosta, mutta aavikollehhan se on suunniteltu.

MakeO
14.04.2013, 20:01
Täälläkin oli jossain kuvaa 96 Saabista, missä oli läjä trukkilavoja katolla. Eikö niissä ollut joku 200 kg, mitä luvattiin kattokuormaksi??


Juu, toi oli Lohjan natsisivan pihassa parkissa :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=232&pictureid=100565

NiFa1
17.04.2013, 10:34
Nonni.

Se tosiaan pitää paikkaansa että vakioauto saa olla enintään 4,2m korkea ja ensi vuoden alusta 4,4m. Kattopainoa ei ole laissa määrätty vaan sen määrittelee valmistaja, kuitenkin enintään 10% auton painosta. Itelläkin pitää soittaa varmaan Wetterille ja kysyä Capin kattopainoista. Kävin ihan varta vasten katsastusasemalla kyselemässä typeriä, toki muutakin piti kysyä kuin tuota. Selvisi muunmuassa sellainen asia etten saa korottaa Cappia ku 51mm kun pakettiautoksi rekisteröity ja maastopakettiautoksi melkein mahdotonta muuttaa. Itku tulloo. :mad:

Rölli
17.04.2013, 11:01
Nonni.

Se tosiaan pitää paikkaansa että vakioauto saa olla enintään 4,2m korkea ja ensi vuoden alusta 4,4m. Kattopainoa ei ole laissa määrätty vaan sen määrittelee valmistaja, kuitenkin enintään 10% auton painosta. Itelläkin pitää soittaa varmaan Wetterille ja kysyä Capin kattopainoista. Kävin ihan varta vasten katsastusasemalla kyselemässä typeriä, toki muutakin piti kysyä kuin tuota. Selvisi muunmuassa sellainen asia etten saa korottaa Cappia ku 51mm kun pakettiautoksi rekisteröity ja maastopakettiautoksi melkein mahdotonta muuttaa. Itku tulloo. :mad:

Mikäs tuon muutoksen tekee mahdottomaksi?

Hessu888
17.04.2013, 13:50
Ajettavuus on joittenkin mielestä kauhean ja kamalan välimaastosta, mutta aavikollehhan se on suunniteltu.

Ajettavuus on mun mielestä tosi hyvä, jos on normirenkaat alla. 10,5" tai leveemmillä renkailla ja huonolla asfaltilla melkonen uratutka.

Onko muuten kukaan mittaillut paljonko noi kattotellingit nostaa kulutusta maantieajossa? Riittääkö litra vai meneekö useempi?

NiFa1
18.04.2013, 10:19
Mikäs tuon muutoksen tekee mahdottomaksi?

Kuulemma muutos vaatii kaikenmaailman todistuksia jostain nousukyvystä ja muista sellaisista. En oikeastaan muista ihan tarkkaan, mutta näin katsuri totesi, että käytännössä mahdoton muuttaa tyyppimerkintää.
:mad: Onko näitä tilanteita varten Offipalstalla mitään vertaistukiryhmiä ku katsurit ei anna harrastaa?

NiFa1
18.04.2013, 10:41
Elikkäs, kaikille tiedoksi näistä lakipykälähommista; A-katsastuksen tekninen neuvonta (vastaavat kysymyksiin mm. muutoskatsastuksista yms), on


0600-17050.

Aika kallis soittaa, 2,54€/min, mutta jos sieltä vastaukset saa niin jospa se puhelu estää edes vähän köyhtymästä :D

t.haapala
18.04.2013, 10:56
Mitä sul on merkattu rekisteriotteessa siihen ajoneuvoluokka kohtaan.

Mul oli hiluxis N1 ja katsuri rupes valittamaan kun ei ollu sitä G:tä siin peräs,
et ei ois saanu korottaa sitä 150mm mut anto olla kun oli korotukset otteessa jo.

Oiskohan matti selventäny jälkeenpäin et ei tarvi välttämättä olla sitä G:tä siinä,
että riittää ku on pakettiauto, vähintään yks lukittava tasauspyörästö ja kokonais-
paino piti olla jonkun yli (en muista mikä se raja oli).

En löytäny sitä viestii tähän hätään mistään ja voi olla et on kyse eri asiasta,
mää ku en mistään mitään tiedä, mää teen vaan :D

NiFa1
18.04.2013, 11:40
N1 on mulla merkattuna.

Vaan eikö Capissa ole alkuperäisenä kitkalukko takana? Ei se hyvä ole mutta lukko kuitenkin? Eikö silläkin verukkeella tuosta saada N1G? :D

sos
18.04.2013, 12:04
Ja vanhempi ku 1.7.93 ei tartte lukkoja

Rölli
18.04.2013, 17:40
Kitkalukko ei kelpaa mut eikös tuo lukitse keskitasauspyörästön vähintäänkin hitaalla nelivedolla?
Ei mulle oo koskaan tuottanut tollanen muutos tuskaa. Tosin en just cappia ole muuttanut.

Rölli
18.04.2013, 17:48
Tuollainen vanha keskustelu aiheesta löytyi. Sitä en tiedä onko pykälät jotenkin muuttuneet tuosta mutta tuskimpa. Eli ei pitäisi olla mitään ongelmia.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64092&highlight=n1g

NiFa1
18.04.2013, 18:40
Kävin tänään uudestaan, eri paikassa, kyselemässä typeriä.

Nyt oli semmonen katsuri vastaamassa joka totes mulle että ei ole ongelmaa laittaa sitä maastopakettiautoksi, muuta ku ajaa tänne vaan ja tarkistetaan tulo- ja jättökulmat. Mutta sanoi kyllä heti perään että Capilla ei pitäis olla mitään ongelmia sen kanssa, varsinkaan jos korottaa sen sallitun 150mm :rolleyes:

Meinas samainen kaveri myös että kannattaa ensin korottaa sallitun määrän ja ajaa katsastukseen niin tehdään muutoskatsastus sitten samalla kun tarkistetaan mitat :)

Vaan ihmeellisesti katsureiden tarinat muuttui yhden päivän aikana :eek:

Pitääköhän kohta alkaa teippaamaan runkopalkkiin Minigrip-pussia missä on sopiva seteli niin menee joka kerralla kaikki katsastukset läpi? :D

mikaelt
18.04.2013, 18:48
Ei ihan kunnolla näy, mutta sarjassamme kysyin kaverilta onko sillä telinettä lainaan ja sitten vinkkas että tee vanerista...tein sitte laatikostoilla tollasen ja heitin katolle, sen jälkeen kysyin kaverilta että "olitkos muuten tosissas"

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2069&pictureid=87349

Dectane
18.04.2013, 19:03
Vähän offtopic mutta, satutko nifa oleen tuttuja miehiä?

NiFa1
18.04.2013, 19:09
Vähän offtopic mutta, satutko nifa oleen tuttuja miehiä?

En tiiä ku kaikki tuntee apinan mutta apina ei tunne ketään :D

Laitan yvtä :)

Nuhapumppu
18.04.2013, 19:22
Kuulemma muutos vaatii kaikenmaailman todistuksia jostain nousukyvystä ja muista sellaisista. En oikeastaan muista ihan tarkkaan, mutta näin katsuri totesi, että käytännössä mahdoton muuttaa tyyppimerkintää.
:mad: Onko näitä tilanteita varten Offipalstalla mitään vertaistukiryhmiä ku katsurit ei anna harrastaa?
Paino ratkaisee tuossakin asiassa,matti siitä mainitsikin kerran jossain toisessa topicissa. Ei minunkaan pajero ole G ja silti sitä saa korottaa samat kuin G-luokan autoja.

-Epeli
01.09.2014, 20:48
http://www.flickr.com/photos/locked4low/2072306365/in/photostream/

Mistäs noita arbin kiinnikesarjoja saa erikseen?

D_Bar
02.09.2014, 10:05
http://www.flickr.com/photos/locked4low/2072306365/in/photostream/

Mistäs noita arbin kiinnikesarjoja saa erikseen?

Tuolta näyttäisi löytyvän:
http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=17648&cid=248&path=0,1571,24,92,248&lang=

ilkkka
10.10.2016, 22:04
G-Mesen katolle olen suunnitellut telinettä johon saisi vararenkaan, rojulaatikon tai kaksi ja muuta tavaraa tilanteen mukaan.

Multa löytyy ennestään neljä thulen vesikouruihin kiinnitettävää telinettä ja niihin hitsailemalla olisi tarkoitus viritelmä kiinnittää. Haluaisin nimenomaan hitsata telineen enkä pultata päälle, jottei korkeutta tulisi lisää ja ehkä näyttäisikin paremmalta...??

Tämmöisen sketsin väänsin:
http://i.imgur.com/zBX6EJZ.jpg

Materiaalina 30x20x2mm ohutseinäputki, nykyiset thulet on 30x20x3mm. Noi tummemmat poikkiputket kuvaavat niitä thulen putkia.

Mitenkään törkeesti tohon en meinaa tavaraa ladata.. ehkä noin 100kg teline mukaan luettuna. Painavampi tavara taakse ja rengas ja muuta tavaraa eteen.

Onko jotain vinkkejä mitä kannattaa tai ei kannata tehdä? Entä mistä vois lähteä metsästämään alumiinisia säilytyslaatikoita (ei mitään monen sadan ammattilaisbokseja)?