View Full Version : Pitkät projektit
IironSika
04.04.2013, 22:26
Nyt kun tuo pojan auto oikeastikin näyttää valmistuvan, tuli mieleen että kuinka pitkiä autonrakennusprosesseja palstalaisilla on/on ollut?
Tuon pojan Daihatsun ostin hänelle 2007, kun oli 15-vuotias. Nyt 6 vuotta myöhemmin alkaa leimaus häämöttää ihan nurkan takana. Projekti on muuttanut osoitettakin jo muistaakseni 4 kertaa ja välillä seissyt odottamassa motivaatiota parikin vuotta. Aktiivisia rakennusaikoja ei kovin montaa kuukautta ole yhteensä kuuden vuoden aikana. :)
Jaa'a....onhan noita useisiin vuosiin venyneitä projekteja kai muutama nurkissa:rolleyes: Enkä ajatellu niitä alkaa laskeen nyt, ettei iske ihan totaalinen masennus:o
Kesällä tulee kahdeksan vuotta täyteen -56 Land Roverin laittamista. Tosin varmaan seitsemään vuoteen siihen ei oo koskettu. :)
Reilun kuukauden päästä tulee 10 vuotta siitä kun ostin rangen. Sen jälkeen on ollut muistaakseni yksi vuosi kun ei ole ajettu ollenkaan, muuten välillä ajeltu ja pieniä muutoksia tehty.
Mulla näyttäis oleva yksi keksintö nyt vuoden vanha. Tai sen osakasan vanhimmat osat on olleet mulla vuoden verran ja se taitaa olla toiseksi pitkäaikaisin projekti.
Kilpuria rakensin väljällä aikataululla ja siihen meni käytännössä kahden vuoden vapaa-ajat. Osien hankintaa tuli suoritettua jonkin verran etukäteen.
Jos pääsee rakentamaan vaikka 8 tuntiakin päivässä ja osat löytyy, niin kuukaudessa saa jo aika erikoisenkin kikottimen kasaan. Kuitenkin jokainen muutostyö vie oman aikansa eli mitä enemmän itse rakennettuja tai muutettuja osia, niin sitä kauemmin rakentaminen vie.
Eniten viivästyksiä tekee väliprojektit. Jos on väliprojektin väliprojekteja, niin alkuperäinen projekti hautautuu täysin. Tunnistatko itsesi kuvauksesta? Mä ihan nopeasti remontoin omakotitalon, mä ihan nopeasti kaadan 9 puuta, joista tuleekin 20 mottia halkoja käsipelillä. Mä ihan nopeasti rakennan agrigaatin tässä välissä. Perkele, että tollanen ajettava ruohonleikkuri olis näppärä. Tollasen mopon mä halusin 15 -vuotiaana, mutta sillon ei ollu rahaa. Hei, kato tuolla olisi tuollanen AC/DC TIG. Pitäisköhän nuo rengaskoneet yhdistää yhdeksi? Mahdollisuus leikkiä lehtimiestä, miksipä ei. Oho, siinähän vierähti vuosi alkuperäisen projektin lykkäytyessä. Tunnistatko itsesi nyt?
Kaiken lisäksi tulee stressi, siis jos on sellainen ihminen, joka stressiä ylipäätään kokee. Toisiahan ei paina, vaikka rotta jäytäisi vasenta jalkaa. Omalla kohdalla näissä hommissa ei ehkä voi ihan stressistä puhua, mutta kyllä nuo keskeneräiset hommat alkaa vituttamaan. Minulle kertoi joskus yksi hermoilija, että eniten maailmassa stressaa tekemätön työ. Kun sitä kasautuu tarpeeksi, ihminen menee ikäänkuin lukkoon, eikä saa mitään tehtyä. Tunnistatko itsesi? Tähän auttaa hänen mukaansa lähteä purkamaan tilannetta helpoimmasta päästä, eli tehdään ne helpot pikkuhommat pois ensin. Muuten OK, mutta jos yllä oleva kuvaus osuu, niin niistä pikkuhommista muotoutuu niin paljon väliprojektia, ettei isompia hommia tule ikinä edes aloitettua.
Kehittelin tuossa itselleni uuden systeemin. Tämän hetkiset projektit tuli laitettua jonoon, uusiakin voi ottaa, mutta ne menee jonon hännille eli varmaan liki kahden vuoden päähän, jolloin mielenkiinto niitä kohtaan tippuu lähelle nollaa. Väliprojekteille toki suon aikaa, mutta vain akuuteille tapauksille ja vain esim. iltahommina viikolla. Viikonloput sitten varsinaisia projekteja. Juuri tällä hetkellä näyttäisi tuottavan tulosta.
SuurSyömäri
05.04.2013, 11:12
Joo. Kivinen on harvinaisen oikeassa noiden väliprojektien suhteen. Kun niitä alkaa olla parikymmentä jonossa ennen varsinaista projektia niin alkaa hieman jo juilia.
Sellaisen ihmeen olen omalla kohdallani huomannut että alkuperäiset rakentelutavoitteet menee nopeasti roskiin :p . Ja jo rakennetut systeemit kaipaavat päivitystä. Kun moneen kertaan muuttaa samaa pakettia niin siinä käy siten että kulkine on jatkuvasti pajalla ja ei pääse koskaan ajamaan. 99% rakentamista ja 1% ajoa....
Viime kesänä tempaisin itseäni niskasta kiinni ja pidin alkuperäisestä suunnitelmastani kiinni eheyttää BJ 45 puhtaasti kompromissikäyttöön ja ilman liiallisia tingeltangeleita. Kävin ostamassa aloitetun rojektin joka oli silti aikalailla vaiheessa. Sitkeästi kesän tamppasin rautaa ja muuta nuppelia kasaan ja viimein syksyn korvilla kiinnittelin rekisterikilpiä paikoilleen :) Oli se helevetin hauskaa kun kerrankin onnistui tavoitteissaan niinku pitää. Tosin tuulilasinpyyhkijän moottorin käymään saanti meni aivan mahdottomaksi... sekin onneksi saatiin peuhaamaan.
Tälle kesälle olen varannut ohjaustehostimen asennuksen ja napakammat etupenkit paikoilleen. Sekä pientä peltien fiksailua kukkasten osalta. Mutta tärkeimpänä asiana pidän sitä että kulkine on pieniä varikkokäyntejä lukuunottamatta kokoajan ajossa.
Tälläistä mantraa olen hokenut itselleni nykyään, kun minimalistiksi olen ruvennut, että seuraava kunnon offirojekti aloitetaan taas kun on puolimilliä ylimääräistä tilillä.... Eli ei siis ihan heti :D
Nää pitkät rojektit voivat helposti tappaa koko harrastuksen. Siksi kokemuksen kautta suosittelisinkin offirojektin ja normi päivittäiskulkemiskaluston olevan eri auto. Ja pitää sen sillä tavalla. Ostaa vaikka 2 samanlaista vekotinta jos haluaa fiiliksissä vääntää silti.. toisesta päivittäis vekotin ja toinen sitten voi homehtua siellä pajalla loputtomiin.
Nikko Suzukia yrittänyt väkertää keväästä 2009 lähtien ajamatta metriäkään sillä, liian pitkäksi venyminen tosiaan nakertaa motivaatiota ajoittain.
Kivisen juttu osu ja uppos. Pitkäaikasen 60&70&80 opel harrustuksen karattua totaallisesti käsistä nollasin tilannetta ja aloin harrastamaan 2 pyöräsiä. Opeli oli toinen työ ja omistuksessa niitä on varmaan ollut + - 100kpl. Näitä purettiin ja rakennettiin kaikki vapaa-ajat.
2006 aloitettiin rakentamaan oktaloa --> 2010 myytiin pois. Juuri ennen kauppoja saatiin viimeisetkin jutut valmiiksi ja rakentamista & pihan vääntöä yms oli kestänyt sen 4vuotta. Tallissa ja pihassa kävi pari rojektia mutta ajan ja rahan takia hävisivät what to doo listalta.. Tänäaikana oli varmaan 10 väliprojektia listalla koajan. Oma firmakin tuli pistettyä pystyyn ja sehän aikaa toikin lisää. :D
2010 rakennuslupa sisään ja Hommat alko taas alusta. Projekti auto ja talli siihen päälle. Samalla väliprojekti vene ja toinenkin, prätkäkin oli pihassa ja kalassa piti ravata.. Asuminen kesämökissä ilman juoksevaa vettä. Perus halon hakkaamiset ja puiden kaadot että saunan/pesuveden sai lämpimäksi ja mökin myös. Ainiin onhan noita piskejäkin jaloissa 4kpl ( + - 40kg kavereita ) jotka vie myös "hiukan" aikaa. Ainiin vaimokin haluaa harrastaa erinäisiä juttuja ja käydä kahvilla&kylässä ja harrastaa "normaalia" elämää.
Jossain vaiheessa meinaisi paniikki oikeasti iskeä päälle kun tuli huomattua että tekemistä on aivan liikaa ja kaikki kärsii siitä..
Nyt koitetaan aloittaa hiukan puhtaanmalta pöydältä kun auto projekti on vaihtunut. Tölli melkein valmis ja pihatyöt alkaa kohta, koirille aitaus,halkoja..,laituri,pihan täys siivous,halkoliiterin teko, terassin teko x 2, kesämökin saneeraus, tallin pohjien teko, piha saunan saneeraus, yms.yms. pukkaa kylläkin jo päälle..
Pisin projekti on varmaan ollut ( TIC manta ) 4vuotta jonka aikana autoa tehtiin aktiivisesti ehkä 4kk. Hautautui väliprojektien taakse jotka vei myös rahatkin samalla. Muuten tuntuu että elämä on ollut pelkkää projektia joka ei ole loppunut hetkeksikään.
Tulipa avauduttua. Kiitos ja anteeksi. :)
ideanikkari
05.04.2013, 17:30
Enpä olisi arvannut että kun ostin ensimmäisen v8 -moottorin silloin markka-aikaan, että kotva vierähtää ennenkuin se olisi autossa kiinni. Siihen sitten tuli pikku hiljaa haalittua kaiken maailman osia ja rempattua kannet ym. pikku sälää suunniteltua, että olisi sitten "valmis ja huoleton" paketti... Aiottu asennuskohde on vaihtunut jo kolme kertaa, mutta nyt se on jo niinsanotusti naitettu kiinni tulevaan käyttökohteeseen. Tai fyysisesti ei sama moottori, vaan sama merkki/malli, mutta itse ajamasta autosta purettu ja ehjäksi havaittu kokonainen paketti (optimistin ajattelua tuon oletetun kunnon osalta... :D).
Tässä välissä on ollut pari muutakin väliprojektia jotka on kuitenkin tällä hetkellä tallissa odottamassa seuraavaa siirtoa, mutta jos vihdoinkin saisi sen vee-moottorisen, nelivetoisen laitoksen liikkumaan omin voimin. Tällä hetkellä ainakin vahvat merkit on ilmassa, että se liikkuu omin voimin jossain lähitulevaisuudessa.
Niin ja juurikin tuo Kivisen mainitsemat osien modifioinnit ja rakennukset vievät tolkuttomasti aikaa. Hyvänä esimerkkinä juurikin tuohon uuteen laitokseen väen väkisin tahtomieni jousituksen komponenttien pähkäilyn aloitus osuu tuonne vuoden 2009 alkuun, mutta nyt vasta alkaa konkreettinen testaus. Tosin tähän väliin kerkes sattumaan vähän muutakin, minkä johdosta meinasi koko nelivetoharrastus loppua aivan kokonaan. Yksikään nelivetoinen laitos ei liikatanut tallista senttiäkään mihinkään suuntaan yli vuoteen. Noh, pääsimpäs siitäkin mielentilasta yli kunnialla??? :D
Ja jos vielä minkä tahansa projektin rakentaja on varustettu sellaisella oireyhytmällä, että jos kaupasta ei jostain syystä saa mieleisiä osia, niin ne pitää sitten tehdä itse... Siinä sitten aikaa palaa x tuntia ja y minuuttia.. :) Mutta saa juuri sellaisen osan/systeemin kun omat kyvyt/taidot saavat aikaan. Ja jos lopputulos ylittää tavoitellun tason, niin sepä se sitten lämmittää mieltä.
Yksi määräävistä periaatteistahan on, että "kaiken tulee olla säädettävissä, ainakin jollain tasolla".
Ajankulua tämäkin..... :)
IironSika
05.04.2013, 21:22
No niin, Kivinen tiivisti yksinkertaisen kauniisti kaiken tähän aiheeseen liittyvän oleellisen. :)
Itselläni pisin projekti on tavallaan ollut tuo seuraavana jonossa odottava, eli Hilux, jonka olen myynyt kaksi kertaa ja ostanut kolme. Nyt siitä on tallin pihalla runko, kori ja kaaret. Ensimmäisen kerran sen ostin -04. Ja ajatuksena on, että jos sen vielä kerran rakentelisi. Samalla siitä tulisi ensimmäinen offiprojekti, jota ei ole edes tarkoitus kilvittää, joten tavallaan ensiprojekti. :D
No niin, Kivinen tiivisti yksinkertaisen kauniisti kaiken tähän aiheeseen liittyvän oleellisen. :)
Itselläni pisin projekti on tavallaan ollut tuo seuraavana jonossa odottava, eli Hilux, jonka olen myynyt kaksi kertaa ja ostanut kolme.
Niin siis, miten tää nyt meni...
Sää myit koopeelle, koopee vitikaiselle, sää vaihdoit vitikaisen kanssa läjään, myit uudestaan koopeelle, koopee myi jollekkin ja sää ostit takasin?
Muistiko oikein?
Nyt siitä on tallin pihalla runko, kori ja kaaret. Ensimmäisen kerran sen ostin -04. Ja ajatuksena on, että jos sen vielä kerran rakentelisi. Samalla siitä tulisi ensimmäinen offiprojekti, jota ei ole edes tarkoitus kilvittää, joten tavallaan ensiprojekti. :D
Tuo auto ansaitsee elinkaaren jatkumon. Anna palaa, ja kerro täällä palstalla etenemisistä...
kuinka pitkiä autonrakennusprosesseja palstalaisilla on/on ollut?
Kyllä mun autot on aina ollu enemmän ja vähemmmän prosessissa ostopäivästä myyntipäivään välin, aina on vähintään jotain pientä suunnitteilla. Tosin pääosin ajossa koko ajan. Nykykosla tosin seisoi viime talven ja kesälläkin useempia viikkoja modaamisien vuoksi.
Ja toi on totta, tuntuu niin yksinkertaiselta kaikki omat visiot toteuttaa, mutta rupeeppa tekemään, kyllä pyörii kello nopsaan ja aikataulut sakkaa lähes poikkeuksetta. :rolleyes: Ja jos joku työläämpi odottaa, niin on paljon mukavampaa aloittaa joku pikku sivuprojekti siinä välissä. Ja taas on entistä enemmän tekemättömiä hommia.
Kyllä mun autot on aina ollu enemmän ja vähemmmän prosessissa ostopäivästä myyntipäivään välin, aina on vähintään jotain pientä suunnitteilla. Tosin pääosin ajossa koko ajan. Nykykosla tosin seisoi viime talven ja kesälläkin useempia viikkoja modaamisien vuoksi.
Ja toi on totta, tuntuu niin yksinkertaiselta kaikki omat visiot toteuttaa, mutta rupeeppa tekemään, kyllä pyörii kello nopsaan ja aikataulut sakkaa lähes poikkeuksetta. :rolleyes: Ja jos joku työläämpi odottaa, niin on paljon mukavampaa aloittaa joku pikku sivuprojekti siinä välissä. Ja taas on entistä enemmän tekemättömiä hommia.
niinku mainoksessaki sanotaan: aikataulun ja budjetin voi suosiolla kertoa kolmella :D
Eikö se jotenki noin menny
young n dum
06.04.2013, 00:31
2004 tuli rojekti ja vielki se tuol tallis möllöttää:D välil on ajettu ja välil korjattu. ikinä ei valmiiks tule. aina ku on saanu "valmiiks" on jo 100 hyvää jatko jalostus ideaa valmiina.. mitkä on kyl toteutettu kaikkii väli rojekteihi :)
IironSika
06.04.2013, 10:36
Niin siis, miten tää nyt meni...
Sää myit koopeelle, koopee vitikaiselle, sää vaihdoit vitikaisen kanssa läjään, myit uudestaan koopeelle, koopee myi jollekkin ja sää ostit takasin?
Muistiko oikein?
Tuo auto ansaitsee elinkaaren jatkumon. Anna palaa, ja kerro täällä palstalla etenemisistä...
Kai se jotenkin noin meni, en edes itse oo ihan pysyny kärryillä. :D Askolasta mä sen viimeistä kertaa hain kotiin.
Volvo on ollut jo useamman vuoden täysin palasina. Piti tehdä sille semmoinen peruskorjaus ja jotain pieniä muutoksi, lähinnä koripuolelle. Onkohan runko seissyt jo pari vuotta tuossa pihalla, maalauksen valmistuttua työnsin sen pihalle ja siihen se on parkkeerattu. Sillai mukavasti että frouva jo kerran peruutti päinkin. :D Onneksi osui pyöränpulttiin, käyttökiituriin tuli vain pieni kolo puskuriin.
Korille ei ole ohjaamon jalkatilojen ruostekorjauksia lukuunottamatta ehtinyt puuttua.
Ei riitä kellossa tunnit. Kotihommatkin pitää tehdä, töissä käydä, 2 x käyttöautoa vaatii huomiota jonkin verran ja varsinkin Rankussa on välillä normihuollon lisäksi jotain pientä. (kaasujen virittelyä ja nyt työllistänyt konerempan saralla)
Taloon sisäremonttia ja välillä tossa on vieraitakin autoja remontoitavana. Ai mikä ihmeen "ei"???
Sit olin vielä noin vuosi sitten ihan kuumana ostamassa "kesäautoa"... Vanhaa brittikatiskaa joka varmaan liikkuisi ilman toimenpiteitä aina vaan. :D
On hienoa lukea näitä juttuja ja todeta olevansa "normaali" harrastaja :D (talosta fillariin kaikki vaiheessa)
Mulla on kestänyt ton toyotan laitto jo ainakin vuodesta 2006 Kun aika ei vaan riitä ja taas on mennyt pitkä aika kun ei mitään oikeen saanut tehtyä kun on toi avara pohjolantalli niin rajoittaa jonkunverran.:mad:
Tuola jotain kuvia räpellyksestä vuonna 2007.:D
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=34534
On hienoa lukea näitä juttuja ja todeta olevansa "normaali" harrastaja :D (talosta fillariin kaikki vaiheessa)
Tiedä sitten mikä on normaalia ja mikä epänormaalia ,itse sanoisin meitä kaikkia ruuvausintoisia ....."hullu mikä hullu mutta tyhmä ei saa olla"..... itelläkin kaikki vaiheessa tallin tekokin on aina vaan siirtynyt eli ruuvaukset tehdään pääasiassa pihalla, sateella tallissa joka täysin vaiheessa lattia (maapohjalla )valaamatta ja seinät pelkällä tuulensuoja levyllä. muutama pajero pihassa onneksi ilmat lämpenee ja sää alkaa suosimaan...tänäkesänä sitten talli valmiiksi ettei tarttisi seuraavaa talvea palella pihalla,....
vaan ootteko koskaan miettiny:
miltä tuntuis jollei olisi mitään tekemistä ?
tai
rahaa niin ettei tietäs mihin sitä laittais ?
veikkaan että kumpikaan tilanne ei monia meistä lopulta houkuttais...
kannattaa nauttia ja arvostaa sitä mitä on, eikä huomata asioiden hyvyyttä vasta sitten, kun ne on menetetty - on sitten kyseessä harrastus, terveys, työ, ihmissuhde tai läheinen ...
ite oon oikea rojektien haalija, aina on monta päällekkäin ja perätysten, vaan silti ei harmita yhtään, ja aina vaan kattelee uusia - hulluutta sen on oltava ...
Hyvää settiä monessa kirjoituksessa. Aika se tässä elämässä on rajallista, tekemistä olisi vaikka kuinka. Saattaa kuulostaa lällyltä mutta ite tingin omasta ajasta lapsien ja perheen edessä. Pikkusen ehtii projektia ropata mutta ei siitä omin voimin valmista tule. Justiinsa eilen palkkasin nuoren kaverin hitsamaan auton kasaan . Sitten pystyy aloittamaan tekniikan läpikäynnin. Nykyinen projekti on siitä poikkeuksellinen, että vanhempi tyttö on ilmoittanut vievänsä sen kahden vuoden päästä mukanaan maailmalle :D
Onneksi näyttää muillakin projektit venyvän, itse olen Jeeppiin saanut hommattua lukot ja tarvittavat vinssit jo kolme vuotta sitten, ovat myyntipakkauksissa vielä... No molemmat vinssit paikoillaan ilman sähköjä ja takavinssin vaijerikin on vielä hyllyssä, hohhoijaa jokohan sitä tänä keväänä saisi kaikki paikoilleen.
Talosta puheen ollen vaimokii on koko talven kyselly että millonka vaihdat ne keittiön laatat? :rolleyes: Lupasin ne jo viime vuoden loppuun mennessä, mutta kun tota.. öö... ei oo kerinny. :o Autoo tosin tullu taas nysvättyä.
To do -lista on vähän liian pitkä tällä hetkellä tän torpanki suhteen, pihaa pitäis laittaa, jotai halkoliiteriä ja terassia rakennella, sadevesiputkia kaivella, ikkunan pokia maalailla, ränneistäki maali lohkeilee... pensasaitaki jäi viime kesänä leikkaamatta. :(
Kyllähän tuota FJ40 projektia on tullut muutama vuosi pajoitettua.
Välillä on pitänyt tosin tehdä pari pätkä-Berttaa ja Hoijakka ja Poroambulanssikin liikenteeseen.
Nyt riittää taas virtaa PikkuÄffään...
Ei vielä pitkä, mutta jotenki tuntuu, että samulai projekti joka aloitettiin pari kuukautta sitte tulee venymäääääään........
Ainaki jollei motivaatiota rupea löytymään
helmapelti
11.04.2013, 16:24
Projekti on pitkä jos joutuu aloittamaan ruostekorjaukset uudestaan:(
Nelisen vuotta turaillut rustyä ja vaikka mitää ihmeellistä en ole saanut aikaiseksi niin työ ja ihmettelytunteja tolkuttomasti. Juuri konttorilla katseltiin että tarvisi alusta pestä ja ruostesuojata kunnolla.
Hommahan alkoi massiivisilla ruostekorjauksilla..
Ehkä ajaan on päässyt keskimäärin 1tkm vuodessa ja taas otin pois käytöstä kun alustaa ja maastovanteita muokkaillaan. Tekniikan ropaaminen ja muutostyöt + testiajot on ihan mukavia kun tekniikan särkemiseen ei olisi varaa.. Ajot jää vähiin mutta kosla pysyy ehjänä ja ehkä paranee..
Meinasin vastata tähän jotaki oikein viisasta mutta ku on niin monta projektia kesken niin en taida jaksaa vastata mitään alkaa vaan vituttaa ja menee turhaan aikaa hukkaan, sinäkin aikana olis voinu vaikka laittaa noi puuttuvat makkarin listat kattoon ja kantaa puita saunaan. Mutta toisaalta sekin on pois siitä ajasta mitä olis voinu olla tallissa laittamassa kesä jenkki rassia tai käyttis Pajeroa pihassa missä on katsastuksen vikalista... Toisaalta jos lähtis käymään verstaalla niin vois laittaa Range Rooveria tai - 52 Fordia tai sitten huoltais anopin asunto- auton kesää varten.. Mutta verstaallakaan ei oikein jaksa olla koska samassa tilassa on työpaikka missä keskeneräiset työt muistuttaa seuraavasta päivästä..
Elikkä on paras pysyä kotona ja istua kompuutterin ääressä ja antaa kaiken kiireen olla.... :D
Niin joo mikähän se kysymys oli :D
[QUOTE=helmapelti;993917]Projekti on pitkä jos joutuu aloittamaan ruostekorjaukset uudestaan:(
Käsi pystyyn! Omaan beejiihin toinen peltikierros tarpeen. Auto ostettiin käyttikseksi 15 v sitten, ja palvelikin talon ainoana kulkineena 7 v. Välillä on vähän rakennettu, mutta joka vuosi on leimattu.
Väliprojektiakin on tuossa ollut mm. omakotitalo ja se oma talli. Edellinen käyttis hj on sisällä saamassa uutta elämää, tosin hyvin hitaasti. Poika on vielä siinä iässä, ettei uskalla tallikaveriksi ottaa.
Mun rojekteihin vaikuttaa normi ADHD:n ja laiskuuden lisäksi se, ettei pää ole vieläkään sopeutunut siihen ettei kroppa toimi normisti. Enen selän särkymistä tuli pusatttua kaikkea ja kaiken aikaa. Nyt tulee suunniteltua ja jopa aloitettua, sitten aina tulee lievä vitutus kun tajuaa että aikaa on varannut sen kakspäivää, kuten terveenä ollessa, mutta oikeasti siihen menee kaksviikkoa... Ja etenkin näin keväällä pää hajoo, kun pitäs laittaa kaks venettä järvikuntoon, kääntää kasvimaata, tehä puita, ja sit yöt menee tälleen valvoessa kun kirvistää eikä saa nukuttua. No onneks on netti! Mut ei se oikein jaksa aina tyydyttää, kun ois kiva vielä Sahata puita ja kaikkee semmosta...