PDA

View Full Version : Jeepin koneen tarina ja muutama kysymys


kesis
02.04.2013, 18:39
Aina ei voi onnistua.

Eli tarina alkaa siitä kun olin ostamassa jeeppiin uutta konetta.
No sellainen löytyi ja myyjä vakuutti koneen olevan 150tkm ajetusta
peräkolaroidusta cherokeesta ja nimen omaan HO kone jota etsin.

Sovittiin tapaaminen ja myyjä tuli vielä hieman vastaan tuomaan konetta.
No paikan päällä parkkipaikalla kun näin koneen niin pikkusen jo mietitytti.
no ajattelin et ainahan nuo vanhat koneet pikkusen rasvasia on ja myyjä
siinä vielä vakuutti et on hyvä ja itse ovat kolariautosta irrottanu.

Kaupat tehtiin ja takas kotiin tutkimaan kikkaraa.No totuus selvis aika äkkiä
kun pyörittelin konetta,meni meinaan melkeen koko kierroksen kunnes toppas.
Yks venttiili ruostunu kiinni,napautus vasaralla jo pyörii.Oli meinaan ilmeisesti
ollu jossain välissä "vähän" sateessa.

Sitten öljypohja pois ja laakereiden tarkastus,voihan vittu liuskat loppu ja toisissa
kauloissakin pientä kulumisen alkua.

No tässä vaiheessa soitin myyjälle ja kysyin et mistä tää kone on peräisin ja
missä lojunnu.No jostain jeepin takakontista olivat sen joskus ostaneet ja
pari vuotta tallin nurkassa ollu.
No en sen enempää siinä kiukutellu vaan päätin laakeroida koneen.
Eli alakertaan kaikki uudet laakerit stefat ja tiivisteet.
Ja eikun omasta kaikki apulaitteet irti ja uuteen kiinni,no jossain välissä
ihmettelin kun pieniä eroja oli havaittavissa.
Lopulta kun kaikki oli kasattu ja imusarjaa viimeisenä paikalle sovittelin niin
totuus paljastui.

NÄÄ SAATANAN JUIPIT MYI MULLE JONKUN VITUN VANHAN 80-LUVUN JEEPIN
TIES MITÄ AJETUN KONEEN.

No en oikeestaan ole katkera jos pojat vaan vahinkossa muisti vähän väärin.
Opetus on et ei näköjään kannata luottaa edes pitkäaikaisiin palstalaisiin.
Menetin n.500e rahaa ja ajoin turhaan 500km.

Ai niin ne kysymykset.

Kun vaihdan omasta kannen niin vastaako se silloin HO konetta?
Onko nokka-akseli sama vanhemmissa koneissa?
Miten muuten koneet eroaa toisista?
Voiko/tarviiko (venyvät) kansipultit hieman lyhentää? (säästäis siinäkin)
Mitäs jos kantta plaanatessa lähtis hieman enemmän?

Ainoo hyvä tässä oli et kone sentään oli aika puhdas sisältä,eli aihiona
menettelee.
Vituttaa vaan ku joutuu uudestaan purkamaan juuri
kasatun koneen ja taas menee lisää rahaa.

KoniJeep
02.04.2013, 18:58
http://board.moparts.org/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=Warlock&Number=6738151&Searchpage=1&Main=6737891&Words=+JRMOPAR&topic=&Search=true

pee
02.04.2013, 20:29
mitenhän tän nyt sanois -Kesis- sillain kivasti ... öö ... eiks se Gee ois ollu sullekin ihan passeli, tää vieraampiin merkkeihin sekoilu ei oo fiksua ...

voimia kuitenkin, paha saa aina lopulta palkkansa, ja hyvät kans ;)

KoniJeep
02.04.2013, 20:39
mitenhän tän nyt sanois -Kesis- sillain kivasti ... öö ...tää vieraampiin merkkeihin sekoilu ei oo fiksua ... ;)
Siitä ne äkkiä tutuiks tuloo :D Ja saahan tuosta kusetetusta koneestakin jotain?

kesis
02.04.2013, 21:00
Olet Pee oikeassa,olen tuota päivää kironnu jo monta kertaa kun tuon jeepin ostin,
on se senverran paska ollu.
Nuo kaikki väli rojektit ku olis jättäny ostamatta ja tekemättä
niin mersu olis ollu jo kaun valmis.Ja kun se joskus valmistuu niin sitä en myy.
No välillä täytyy oppirahat maksaa.

Ja kyllä tuosta vielä koneen teen,vähän ylimääräistä työtä ja rahan menoa,
vituttaa vaan ku tuolla rahalla mitä tuohon koneeseen menee niin olis oikeesti
saanu jo hyvän koneen minkä olis saanu vaan pudottaa paikalle.

Sen verran selailin nettiä et noi imukanavan muodot viittaa vm.87-90 koneiseen
mutta ei HO
Eli joku vanha mitä lie ajettu cherokeen kone.

ZAU
02.04.2013, 21:20
mitenhän tän nyt sanois -Kesis- sillain kivasti ... öö ... eiks se Gee ois ollu sullekin ihan passeli, tää vieraampiin merkkeihin sekoilu ei oo fiksua ...

voimia kuitenkin, paha saa aina lopulta palkkansa, ja hyvät kans ;)

No eipä se mersukaan taida mikään autuus olla.;):rolleyes:

Timo_L
02.04.2013, 21:53
Kun vaihdan omasta kannen niin vastaako se silloin HO konetta?

Jotakuinkin.

Onko nokka-akseli sama vanhemmissa koneissa?

Muistaakseni ei. Taitaa olla HO- koneiden välilläkin vähän eroja nokissa, kun niitä HO- koneita muutenkin on muutamaa eri versiota vuosimallista riippuen. Erot lähinnä kansissa ja imusarjoissa tosin.

Miten muuten koneet eroaa toisista?

Renix- version lohkossa on parille tunnistimelle paikat mitä ei HO:ssa ole (mm. nakutustunnistin), ja on vähän eri valumateriaalia tjsp. tietääkseni. Ei mitään käytännön merkitystä kuitenkaan.

Voiko/tarviiko (venyvät) kansipultit hieman lyhentää? (säästäis siinäkin)

Alkuperäiset kansipultit saa käyttää kahteen kertaan ilman sen kummempia toimenpiteitä; sen jälkeen pitää ostaa uudet.

Mitäs jos kantta plaanatessa lähtis hieman enemmän?

Mitä meinaat? Ei ne kansipultit silti pitäisi pitkäksi jäädä, mutta ei sieltä hirveitä kannata kannesta raapaista ilman muita muutoksia.


Ja ihan noin muuten, niin porukka käyttää vaikka kuinka noita Renix- lohkoja HO- kannen kanssa, ei siinä mitään ihmeellistä tai outoa ole. Tai myös toisinpäin. On myös pultattu Renix- lohkoihin HO:n uudempia imusarjoja että saa vähän paremmin hengittävän koneen.

KoniJeep
02.04.2013, 22:05
Renix vs H.O

Whats the difference in the 4.0 and the 4.0 high output engine in the jeep Cherokee?
Answer:


87-90 is the 4.0 with the RENIX (Renault/Bendix) fuel injection system. This is considered the "low output" motor.

91-06 is the 4.0 High Output with the Chrysler fuel injection system. Cherokees 91-96 and Wranglers 91-95 were badged as "4.0L, High Output".

The main difference between the two is the head flow characteristics. The ports in the head for the intake/exhaust are bigger and flow more freely, along with a change in camshafts and the deletion of some sensors, such as the knock sensor found on the RENIX 4.0s. The throttle bodies are also different between the two, intake manifold changes did not come about until 1999 and exhaust manifold changes did not come about until 2000, when Chrysler also switched to the coil on plug ignition system.

Personally, I believe the exhaust manifolds on the later 4.0s(2000-2006) are of a much better, 2 piece design. I say this because they do not have the tendency to crack much like the manifolds of earlier years. Unfortunately, this also brought on the addition of 4 oxygen sensors and two pre-cats in the exhaust stream of many 4.0s produced in this time period.

The Renix's are pretty much bombproof, get better MPG's, and are better for building strokers (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?toolid=10029&campid=CAMPAIGNID&customid=CUSTOMID&catId=11450&type=2&ext=271178458211&item=271178458211). In driving a Renix compared to an early HO motor (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?toolid=10029&campid=CAMPAIGNID&customid=CUSTOMID&catId=220&type=2&ext=350752028440&item=350752028440), it feels like the Renix is more powerful, because it's got a fatter torque band down low.

Visually, the Renix is a vacuum-line MESS compared to the HO motor (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?toolid=10029&campid=CAMPAIGNID&customid=CUSTOMID&catId=220&type=2&ext=350752028440&item=350752028440). Also the valve cover (http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2?url=search-alias%3Daps&field-keywords=valve+cover&rh=i%3Aaps%2Ck%3Avalve+cover)s are different; the Renix valve cover (http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2?url=search-alias%3Daps&field-keywords=valve+cover&rh=i%3Aaps%2Ck%3Avalve+cover) is an unfinished aluminum cover (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?toolid=10029&campid=CAMPAIGNID&customid=CUSTOMID&catId=6000&type=2&ext=350603892176&item=350603892176) and the oil cap is yellow. HO valve covers are powdercoated black with a regular black oil fil cap.

Renix motors are typically better for building strokers (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?toolid=10029&campid=CAMPAIGNID&customid=CUSTOMID&catId=11450&type=2&ext=271178458211&item=271178458211) and can take more abuse than a HO motor (http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?toolid=10029&campid=CAMPAIGNID&customid=CUSTOMID&catId=220&type=2&ext=350752028440&item=350752028440),

http://www.pirate4x4.com/forum/jeep-hardcore-tech/368831-4-0l-normally-vs-4-0-ho.html
Netistä lainailtuja.

kesis
02.04.2013, 22:15
Eli sen Renix koneen nokka-akselin voi jättää,
jos kunto parempi ku HO koneessa.

Hyvä tietää et kansipultit menee viel,mittaan viel varmuuden vuoks.
Ku eihän sitä tiiä onks joku niitä joskus jo availlut.

Ja voipi olla et pelkkä plaanaus riittää,eiköhän nuo rutistukset riitä
kioskillä käymiseen.

Kiitoksia Timo_L vastauksista! enköhän mää taas pärjää.

Konijeepille myös kiitos hyvistä linkeistä,ainoo et hirveen paljo vieraita sanoja
ja mulla kun ei oikee oo kauheen hyvä kielipää,mut jotain ymmärsin.

Rytari
02.04.2013, 22:27
kaikki ei toki kuseta 500€ konekaupoissa mutta...

mä laitoin ohkasen kansipahvin ja otin kannesta vähän enemmän nostaakseni puristuksia, laittamalla prikat keinun pukkien alle ei tarvinnut tönäreitä lyhentää ja pysy silti nostajien esijännitys oikeana

KoniJeep
02.04.2013, 22:51
Tuossa hyviä osan osto vinkkejä http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html ja alkoi itseäkin himoittamaan stroukki hommelit..

Ja tuolla lisää infoa 4.2 ja 4.0 moottoreista http://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Straight-6_engine#258

Rytari
02.04.2013, 23:15
Tuossa hyviä osan osto vinkkejä http://www.jeep4.0performance.4mg.com/stroker.html ja alkoi itseäkin himoittamaan stroukki hommelit..

no et ole ainoa joka niistä haaveilee

454SS
03.04.2013, 04:35
Moottorin myyjänä olisin mieluummin kuullut tästä asiasta sinulta suoraan enkä lukenut täältä palstalta. Missään vaiheessa en ole sanonut moottoria itse irroittaneeni. Ostin moottorin Akaalta toiselta palstalaiselta HO koneena ja moottoria hakiessa irroitin autosta josta moottori piti olla muita osia. Esimerkiksi HO moottorinohjainlaitteen ja täydellisen johtosarjan. Luotin myyjään että moottori todellakin oli tuosta autosta ja olen säilyttänyt sitä muutaman vuoden kuivassa tilassa varamoottorina omaan autooni.

Tarkoitus ei todellakaan ole ollut kusettaa sinua moottorikaupassa!

Limite
03.04.2013, 10:23
Ja se joka moottorin myi Villelle olen minä.Kyseinen kone oli irrallaan varaosa-auton mukana silloin kun se minulle tuli.Edellinen omistaja kertoi moottorin olevan tästä autosta.Varastointi ongelmista johtuen myin moottorin sitten eteenpäin luottaen myöskin siihen,että kyseinen kone todellakin oli tästä autosta.
Tarkoitus ei todellakaan ole ollut minullakaan kusta ketään linssiin.Nämä piirit on kuitenkin sen verran pienet että takuulla edestään löytää mitä taakseen jättää

Timo_L
03.04.2013, 15:15
..eli siis minä luulin että sinä luulit.. Kieltämättä irtomoottorin kanssa varsinkin on omat juttunsa jos ei lopulta kukaan ole oikeastaan kattonut mitä se on syönyt.

veijon-esso
03.04.2013, 15:22
It's a Jeep thing, I don't understand it! :D

KoniJeep
03.04.2013, 15:39
http://street2mud.com/webfiles/AMC%20Engine%20codes.pdf Apuja tunnistukseen?

Tai tuosta: http://www.advancedracing.com/car_parts/engines/jeep.php

kesis
03.04.2013, 20:43
Tämä selittely ja paskan jauhanta tässä topikissa loppuu tähän.
Soitin tänään myyjälle ja sovimme asian keskenämme.

Kiitos kaikille neuvoista ja linkeistä,tänään tilattu vähän lisää varaosia
niin katotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaseks.

Jare
03.04.2013, 21:06
Tämä selittely ja paskan jauhanta tässä topikissa loppuu tähän.
Soitin tänään myyjälle ja sovimme asian keskenämme.

Kiitos kaikille neuvoista ja linkeistä,tänään tilattu vähän lisää varaosia
niin katotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaseks.

"Paskanjauhanta" voi loppua, mut tää oli hyvä topikki tekniikka tietojen osalta tällaiselle "sekakäyttäjällekki" tuli taas hiukka infoa lisää Jeeppi maailmasta, kun ei sitä koskaan tiedä mitä seuraavaks saattaa ostaa nurkkiinsa:D

Eli tekniikan osalta älkää lopettako.


Mitäs Rytari, oliko huomattavaa eroa, ku nostit puristuksia?? Huomaako missään muualla, kuin mielikuvituksena;)

Rytari
03.04.2013, 22:00
Mitäs Rytari, oliko huomattavaa eroa, ku nostit puristuksia?? Huomaako missään muualla, kuin mielikuvituksena;)

tota, tuli samalla vaihdettua nokka ja erilanen pakosarja että on hyvin hyvin vaikea sanoa millanen vaikutus pelkällä puristusten nousulla olis. isoin persdynomuutos taisi kuitenkin olla suutiimien vaihto 4 reikäsiin vähän enne tota kansi/nokkapemppaa, se muutti koneen herkkyyttä alhaalta aika paljon.

mullahan on vieläkin se ongelma että venat kelluu yli 4000 kierrätäessä ja kone kuolee aika hyvin aina siihen, kierroslukuna harmittava kun loota vaihtaa vasta tonnia myöhemmin isompaa täyskaasulla. lääke on jo olemassa kunhan vaan saa kotimaahan asti, sitte tietää paremmin.

BJ-40/76
03.04.2013, 22:05
Siis Asia ei minulle kuulu, mutta Luin topiikin vielä uudelleen:

Siis minusta tämä on palstan kannalta YKSI PARHAISTA topiikeista; siis kun on myyty jotain, mikä ei ollutkaan sitä, mitä piti:

Topiikin aloittaja olisi tietysti voinut soittaa myyjälle, ja sopia asian kaikessa hiljaisuudessa, MUTTA silloin tämä topiikki olisi jäänyt kirjoittamatta!

Topiikista käsitettynä; yhtään mistään muusta ei tietoa!

Siis itse otan tämän positiivisena asiana:

Siis AINA sattuu ja tapahtuu! (siis tämänkin topiikin murhe olisi jäänyt syntymastä, jos kaikki asianosaiset olisivat käyttänyt vapaa-ajan toisin, siis esim istumalla kuppilassa, kittaamalla kaljaa luonnossa...tms.)

Ja ongelmahan on vissiin ollut se, että on uskottu mitä sanotaan, ja minulle topiikista ei selvinnyt, että kuka ensimmäiseksi levitti väärää tietoa, siis nähtävästi joku muu, kuin esiin astuneet.

Ja noista jeepin koneen edellisistä omistajista: Ainakin minun mielessä arvostus nousi, ja ymmärrän tuon topiikin aloittajan topiikin kirjoitukset; minusta ei ollut erikoisen paha, vaikka varmasti vitutusmittari oli koholla.

JA TOPIIKIN SUURIN ARVO on se, että esim. aloittelijat ymmärtää, että suomi on pieni, ja yhteisymmärryksessä voidaan sopia "isoja" asioita, ja se että nimenomaan kannatta yrittää selvittää erimielisyyksiä, sillä ihminen on erehtyvä, ja lehmä on märehtijä.

Siis topiikki on hyvä oppiesimerkki, siitä että kun yhteys saatu, realiteetit selvitetty, niin homma selviää!
Toisenlaista topiikkia seurasin tuossa taannoin, silloin syylliseksi nimettiin pitkän ajan kuluttua osoitekortin liimaaja, ja sekin topiikki purkaantu palstan kautta; ostajat lähettivät väärät tuotteet toisilleen.

Hyvää kevään odotusta kaikille osallistujille/lukijoille!

petpi
04.04.2013, 08:52
Kun vaihdan omasta kannen niin vastaako se silloin HO konetta?
Onko nokka-akseli sama vanhemmissa koneissa?
Miten muuten koneet eroaa toisista?
Voiko/tarviiko (venyvät) kansipultit hieman lyhentää? (säästäis siinäkin)
Mitäs jos kantta plaanatessa lähtis hieman enemmän?


Siis, jos lähdetään viilaamaan pilkkua, niin ei Renix ja HO koneet ole samanlaisia.

Mikäs kone tässä nyt oikeasti on kysymyksessä? Lohkon numero?
8933002665, 53005535: 1987-1990 Renix blocks
53008405: 1991-1995 YJ, XJ, ZJ
3010341, 53010449, 53020569: 1996-1998 TJ, XJ, ZJ (except 1998 ZJ)
53020514, 53020515: 1998 ZJ
53010449AA : 1999-2001 XJ, 1999 TJ
53010327AB, 53010328AB: 1999-2004 WJ & 2000-2006 TJ

Onko kansi samaa vuosikertaa lohkon kanssa?
1987-90......2686
1991-95......7120
1996-98......0630
1999-06......0331

Lohkojen korkeuksissa on eroja. Esim.
1989 lohkon korkeus 239.49 - 239.64 mm
Puristukset? Netistä löytyy monta arvoa, mutta yksi 9.45:1

1999 lohkon korkeus 240.03 - 240.18 mm
Puristukset 8.8:1

Palotilojen erot:
Renix(89) 64 ja 67 cc's
HO(99) 52 ja 58 cc's

Kaikissa 4.0 koneissa oli saman pituiset kiertokanget.

Nokka-akseleista hyvä luettelo. http://www.angelfire.com/my/fan/Jeep4.0Camshafts.htm

KoniJeep
04.04.2013, 10:32
Siis, jos lähdetään viilaamaan pilkkua, niin ei Renix ja HO koneet ole samanlaisia.

Mikäs kone tässä nyt oikeasti on kysymyksessä? Lohkon numero?
8933002665, 53005535: 1987-1990 Renix blocks
53008405: 1991-1995 YJ, XJ, ZJ
3010341, 53010449, 53020569: 1996-1998 TJ, XJ, ZJ (except 1998 ZJ)
53020514, 53020515: 1998 ZJ
53010449AA : 1999-2001 XJ, 1999 TJ
53010327AB, 53010328AB: 1999-2004 WJ & 2000-2006 TJ

Onko kansi samaa vuosikertaa lohkon kanssa?
1987-90......2686
1991-95......7120
1996-98......0630
1999-06......0331

Lohkojen korkeuksissa on eroja. Esim.
1989 lohkon korkeus 239.49 - 239.64 mm
Puristukset? Netistä löytyy monta arvoa, mutta yksi 9.45:1

1999 lohkon korkeus 240.03 - 240.18 mm
Puristukset 8.8:1

Palotilojen erot:
Renix(89) 64 ja 67 cc's
HO(99) 52 ja 58 cc's

Kaikissa 4.0 koneissa oli saman pituiset kiertokanget.

Kiertokangista hyvä luettelo. http://www.angelfire.com/my/fan/Jeep4.0Camshafts.htm

WAU!
Löytyykö jostain tuollaisia tietoja kaikista AMC L6 258 cid koneista?

petpi
04.04.2013, 14:20
WAU!
Löytyykö jostain tuollaisia tietoja kaikista AMC L6 258 cid koneista?

Kuuglettamallahan noita löytyy...

1975-79 258 4.2L 1/2" Head bolts
Blocks: 3227445 and 3224098
Head: 3227258
Crank: 3214723


1980 258 4.2L 1/2" Head bolts
Block: 3235077
Head: 3227258
Crank: 3214723


1981-85 258 4.2L 7/16" Head bolts
Block: 3235444
Heads: 3933000, 3224480, and 3241656
Crank: 3235477


1986 258 4.2L 1/2" Head bolts
Block: 3227444
Head: 3933002
Crank: 3235477

Täällä jotakin arvoja lisää http://www.offroaders.com/tech/jeep/engine-factory-amc258i6.htm
Ja täällä muiden AMC koneiden seassa 258 speksejä http://www.matadorcoupe.com/enginespecs.htm

kesis
06.04.2013, 19:03
Toi ostetun koneen numero oli 53005535 eli renix kansi oli 2685 tai 2685 näky huonosti.
Entinen kone oli 53008405 eli HO ja kansi 7120 eli alkuperäinen.

Nyt on jälleen kone kasattu uudelleen ja on asennusta vailla,eli omasta kansi
ja renix alakerta.Ja pitäähän aina muutama kuva,kun on kuulemma niin kivoja.

Tässä osat pitkin lattiaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5657&pictureid=127112
Purkasin ja pesin myös hydrauliset nostajat,on muuten yllättävän monta osaa sisällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5657&pictureid=127113
Ja taas on kone nipussa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5657&pictureid=127114

Vielä muutama sana tuosta pienestä erimielisyydestä.Soiteltiin tosiaan myyjän
kanssa muutaman kerran ja kyllä minä nyt uskon mieheen et ei tosiaan tienny
et oli vanhempi kone,ja ei tosiaan yrittäny huijata eli mukava kaveri.
Ja tosiaan olis mun pitäny ensin soittaa ennen ku kiukuttelen palstalla.
Mut molemmille pieni opetus,myyjälle ja myös muille et olkaa tarkempia mitä myytte.
Ja ostajille et soitellaan ensin myyjälle ja sovitaan asioita ennen ku kiukuspäissään
julkisesti arvostellaan myyjää.
Mut nyt tämä asia on selvitetty ja loppu hyvin kaikki hyvin.

Niin ja tosiaan tekniikka puolen jutut saa jatkua tässä topikissa
on aika paljon tullu hyvää ja uutta tietoa.

H&K
06.04.2013, 19:10
eli renix kansi oli 2685 tai 2685 näky huonosti.

No eiks se sitte ole 2685???

Rytari
07.04.2013, 02:40
mitäs tossa vanhassa ho lohkossa on vikaa ja paljo se maksa :)

454SS
07.04.2013, 08:39
mitäs tossa vanhassa ho lohkossa on vikaa ja paljo se maksa :)

Löytyis ehjä HO lohko :) Omasta ajokista purettu kiertokangen antauduttua.

kesis
07.04.2013, 08:54
No eiks se sitte ole 2685???

Oho,näppäily virhe paholainen.Eli olin kattovinani et 2685 mut tuota kun ei
ollu tuolla aiemmin petpin listalla niin aattelin jos se sit kuitenkin oli 2686.

kesis
07.04.2013, 09:06
mitäs tossa vanhassa ho lohkossa on vikaa ja paljo se maksa :)

Toi vanha lohko on joskus päässy jäätymään ja lämpimänä tulee vesi läpi.
Ja on siinä vähän muutakin eli verkon paino.

Mut muita osia vois vielä hyödyntää.Kiertokanget varmaan ehjät,kampiakselissa
pienet jäljet mut koneistamalla siitäkin saa kalun,männistä ei tietoa ku en irrottanu.
Niin ja tuosta kannestakin saa ku plaanaa ja hio venttiilit.

Rytari
07.04.2013, 12:15
Löytyis ehjä HO lohko :) Omasta ajokista purettu kiertokangen antauduttua.

hmm... millaset veivit sinne pitää laittaa että kestää :)

454SS
07.04.2013, 15:08
hmm... millaset veivit sinne pitää laittaa että kestää :)

Eiks nää Jeepin mosat normaalisti kestä ihan hyvin vakionakin. Tää kone oli Saksantuontiautossa ja öljynkierto just sen näköinen kuin voit kuvitella että on kun mineraaliöljyjä ei vaihdeta koskaan. Venttiilikoneistosta sai piikata pikeä irti.

Rytari
07.04.2013, 16:00
Eiks nää Jeepin mosat normaalisti kestä ihan hyvin vakionakin. Tää kone oli Saksantuontiautossa ja öljynkierto just sen näköinen kuin voit kuvitella että on kun mineraaliöljyjä ei vaihdeta koskaan. Venttiilikoneistosta sai piikata pikeä irti.

kuka tässä vakiosta mitään on puhunut, mullahan on omassa ihan toimiva lähes vakio moottori jo :)

BJ-40/76
07.04.2013, 16:24
Eiks nää Jeepin mosat normaalisti kestä ihan hyvin vakionakin. Tää kone oli Saksantuontiautossa ja öljynkierto just sen näköinen kuin voit kuvitella että on kun mineraaliöljyjä ei vaihdeta koskaan. Venttiilikoneistosta sai piikata pikeä irti.

Jeepeistä ei omakohtaista kokemusta, mutta lienee samallainen kuin muutkin:

Ja nyt kun tulee "paremman huolellapidon kohteeksi" niin jotkut huomattavan hyvin pesevät oljyt koneeseen, ja öljyjen/suodattimen vaihtoväli heti maksimmiin, niin pääset itsekkin ihmettelemään laakeriremonttia:o

-> siis kun pistetään parempaa öljyä koneeseen, niin kaikki vuosikymmenten paska lähtee irti, tukkii öljynsuodattimen, ja silloin kokoajan likainen öljy kiertää suodattimen ohi (niin kuin aina kylmä oljy tekee:o) ja sitten tuo paska tukkii joko kanteen menevä öjykanavan, Hydrauliset nostajat taikka kiertokangen öljykanavan.... ja alkaa kuulua kolina:(
-> suosittelen vaihtamaan suodatinta huomattavan usein, esim ensimmäisen kerran 500 km jälkeen, sitten 2000 km jälkeen, ja uudet öljyt+suodatin 5000km jälkeen. (jos öljy menee heti ensimmäisen lenkin jälkeen käytetyn näköiseksi, niin se on merkki että öljy toimii myös puhdistamisen osalta, siis vanhat paskat alkaa liuota öljyyn:))

454SS
07.04.2013, 17:23
kuka tässä vakiosta mitään on puhunut, mullahan on omassa ihan toimiva lähes vakio moottori jo :)

Tarkoitin että vakioalakerta saattais olla niin vahva että kestäisi jopa ahdinkokeilusi, koska ei nämä heikoimpien koneiden maineessa ole. TimoL varmasti tietää mitä kankia ison veden takana Jeepin koneisiin laitetaan ;)

Rytari
07.04.2013, 19:25
Tarkoitin että vakioalakerta saattais olla niin vahva että kestäisi jopa ahdinkokeilusi, koska ei nämä heikoimpien koneiden maineessa ole. TimoL varmasti tietää mitä kankia ison veden takana Jeepin koneisiin laitetaan ;)

stroukkeri tai ahdin, jompi kumpi haluttais kokeilla mutta voi olla että jää ajan puutteissa tekemättä

Lahtipoika
18.04.2013, 11:26
Moottorin myyjänä olisin mieluummin kuullut tästä asiasta sinulta suoraan enkä lukenut täältä palstalta. Missään vaiheessa en ole sanonut moottoria itse irroittaneeni. Ostin moottorin Akaalta toiselta palstalaiselta HO koneena ja moottoria hakiessa irroitin autosta josta moottori piti olla muita osia. Esimerkiksi HO moottorinohjainlaitteen ja täydellisen johtosarjan. Luotin myyjään että moottori todellakin oli tuosta autosta ja olen säilyttänyt sitä muutaman vuoden kuivassa tilassa varamoottorina omaan autooni.

Tarkoitus ei todellakaan ole ollut kusettaa sinua moottorikaupassa!

Myit minulle w123 280E:n moottorin joitain vuosia sitten ja senkin Piti olla hyväkuntoinen ja nokat kunnossa, sanoit itse ne tarkistaneesi. Kiinniruostunut loppuun ajettu Paska se oli.

454SS
18.04.2013, 17:15
Myit minulle w123 280E:n moottorin joitain vuosia sitten ja senkin Piti olla hyväkuntoinen ja nokat kunnossa, sanoit itse ne tarkistaneesi. Kiinniruostunut loppuun ajettu Paska se oli.

Ainut Mersun 280 mosa joka minulla on ollut oli 123 coupessa, josta kävi lauma Mersuharrastajia irroittelemassa osia ihan itse ja useampi henkilö samaan aikaan ennen romun paalaamista. Jokainen sai hypistellä osia ihan tarpeensa mukaan ennen ostamista. Auto oli vakuutusyhtiöltä ostettu korinvaihtopeli (lue runkonumero vaihdettu) joka oli saanut pienen pusun eikä sitä voinut prosenttien takia enää korjata kilpiin. Hyvin se kiinniruostunut loppuun ajettu paska silti yhden viikonlopun ajelut siirtokilvillä palveli.

Jos oikeasti olet minulta tuon moottorin ostanut, olisiko ollut asiallista vaikka soittaa perään silloin kymmenen vuotta sitten eikä alkaa märehtimään asiaa vuosikymmen myöhemmin netin keskustelupalstalla. Muutoinkin laitan Mersun osat yleensä mieluummin paaliin kuin edes tarjoan Meseharrastajille. Vittu mie en ymmärrä tätä nyky touhua ostajien toiminnan suhteen! Topicin alkuperäisen aloittajan kanssa asiat on sovittu eikä tämä kommentti liity nyt häneen mitenkään.

lavanelikko
18.04.2013, 18:08
Jos oikeasti olet minulta tuon moottorin ostanut, olisiko ollut asiallista vaikka soittaa perään silloin kymmenen vuotta sitten eikä alkaa märehtimään asiaa vuosikymmen myöhemmin netin keskustelupalstalla. Muutoinkin laitan Mersun osat yleensä mieluummin paaliin kuin edes tarjoan Meseharrastajille. Vittu mie en ymmärrä tätä nyky touhua ostajien toiminnan suhteen! Topicin alkuperäisen aloittajan kanssa asiat on sovittu eikä tämä kommentti liity nyt häneen mitenkään.

Juurikin näin! Sen enempää ottamatta kantaa mihinkään kauppaan vaan tapaan hoitaa asioita.