Kirjaudu sisään

View Full Version : Hydraulliikka pumpuista


tapsa4x4
01.04.2013, 22:26
Aloittelin tänään hydraulli vinssin asennus suunnittelua. kaikki suurimmat roippeet on jo hankittu mutta hakusessa olis sellainen hydraulli pumpun asennus peti jossa on 2-suuntaan säätö ja pumppu käy suoraan siihen kiinni.

en löytänyn netisä mistään sellaisia valmiita mutta oon joskus nähnyt valmiita sellaisia?

Arska
01.04.2013, 23:38
Mihin sulla olis tarkoitus pumppu asemoida?

tapsa4x4
02.04.2013, 05:26
Aattelin laittaa apparin puolen runko aisan päälle ja kanpuran päästä ketjulla veto siihen.

Yölento
02.04.2013, 07:17
Kai ajattelit myös koneen "elämisen" ajon aikana? Ei siinä myllyn kyljessä olisi missään tilaa?

tapsa4x4
02.04.2013, 08:01
Kai ajattelit myös koneen "elämisen" ajon aikana? Ei siinä myllyn kyljessä olisi missään tilaa?

Joo on aateltu tulee jousikuormitteinen kiristin pyörä.
Ei mahdu koneen kylkeen mitenkään ulos oton päähän mahtuis.

Arska
02.04.2013, 20:02
Mitenkäs keulapumppu? Voi tulla ongelmia tuon ketjuvedon kanssa vaikka olis kiristinkin. Pumpun koosta riippuen tulee melkoiset voimat tuohon ketjuun, jotka kiskovat konetta sivullepäin.

TeaM-PKR
02.04.2013, 20:24
Mietinpä tuossa kans että miten se tuo kettingin voitelu... Entäpä jonkun moottorin lyhkänen jakoremmi ja nokka rattaat molempiin päihin? Pitäs kyllä siinäkin tapauksessa saada pumppu suoraan koneen kylkeen..

tapsa4x4
02.04.2013, 20:41
Paikka tais pumpulle löytyä koneen kyljestä. Nokka pumppu ei oikeen mahdu keulaan.
Kyllä ketju kestää kun on oikeanlaista ja tarpeeksi järeää. Miettikääs kuinka paljon jossain moto crossi pyörässä kestää ketju tehoa kuraa ja kierroksia ilman ongelmia.

LaaLaa
02.04.2013, 21:18
Ja ohjaa datsunin koneen huohotuksen ketjulle, niin ei pääse ketju kuivamaan;)

Bj Andy
02.04.2013, 22:47
Mitenkäs keulapumppu? Voi tulla ongelmia tuon ketjuvedon kanssa vaikka olis kiristinkin. Pumpun koosta riippuen tulee melkoiset voimat tuohon ketjuun, jotka kiskovat konetta sivullepäin.

Jaa...

Meitsllä on jäähöylässä suoraveto ketjulla ja muuta huonoa siinä ei ole kuin kaamea mekkala. Toki jos siiellä pyörätää joku kivi välissä niin sitten syntyy tuhoa.

Tapsala
02.04.2013, 22:50
Kandee asentaa se puppu sit tosi alas siellä konehuoneessa, jotta saa säiliön sitä korkeemmalle. Ettei pumppu pääse gavitoimaan vaikka auto olis kunnolla kallellaan...

88
04.04.2013, 19:55
Kandee asentaa se puppu sit tosi alas siellä konehuoneessa, jotta saa säiliön sitä korkeemmalle. Ettei pumppu pääse gavitoimaan vaikka auto olis kunnolla kallellaan...

Tähän auttaa öljysäiliön paineistus. Hytikka puljuista saa painekorkkeja. Jos haluaa tehdä itte niin jäähdyttäjän korkki on kans varmaan ihan hyvä, tai sit öljyn lisäys säiliöön liitetyn jäähdyttäjän paisarin kautta. Siis erillisen jossa on tarpeeks iso letkulähtö että se öljy menee sinne säiliöön. Ymmärtääköhän tästä mitään?

sos
04.04.2013, 20:08
Ja ratas pumput ainakin imee jonki verran, tosin suositeltavaa, että pumppu alempana ku ölpän pinta.

TML
04.04.2013, 20:32
Pumppu voi olla ylempänä kuin öljynpinta jos järjestelmä vain on paineistettu, ja toimii silti kuin junan vessa. Näin omassa kilpurissani ollut jo kolme vuotta.

tapsa4x4
11.04.2013, 21:42
Pumpun joutuu laittaa aika ylös niin tarviaako paineistus muutakun paine korkin ja huohotin tarpeeksi korkealle.

Tapsala
11.04.2013, 22:24
Pumpun joutuu laittaa aika ylös niin tarviaako paineistus muutakun paine korkin ja huohotin tarpeeksi korkealle.

Jos sen säiliön paineistaa, niin ei kai siihen sillon mitään huohotinta tule...

Arctic Rhino
12.04.2013, 10:05
Ollaan itse painittu hiukan samojen ongelmien kanssa ja itseasiassa tänään saan käsiini meille tulevan 1-sarjan pumpun tukilaakereineen.

Alustava tarkoitus on jatkaa / tehdä peti laturin viereen siten että kun siihen laittaa perus tuplahihnapyörän niin saa lisähihnalla pumppuun voimaa. Ainakin alustavian mietintöjen / kiiroomisen / laskelmien perusteella tuntuis luonnikkaalta.

Kieltämättä ongelmana meilläkin pumpun kohtuu korkea sijainti säilöön nähden, mutta katotaan sitä sitten ja aika pienestä säiliöstä jothuen laitetaan tod näk. jäähdytin kennosto väliin joka (osittain) tulee lisäflektin alle sitten.

-Joel

tapsa4x4
12.04.2013, 10:27
Siis tarkoitin että oli huohotin jossa takaisku niin että ima pääsee tankkii mutta ei ulos.

Mä laitan ketjulla voiman menemään kampuran päästä pumpulle.

Nyt on mekaaninen kuormain kahva jolla tarkoitus ohjata vinssiä mutta aika iso sovittaa sisälle. Onko kellään kokemusta noista sähköisistä vinssien mukana tulevista venttiileistä?

Tapsala
12.04.2013, 16:01
Siis tarkoitin että oli huohotin jossa takaisku niin että ima pääsee tankkii mutta ei ulos.

Mä laitan ketjulla voiman menemään kampuran päästä pumpulle.

Nyt on mekaaninen kuormain kahva jolla tarkoitus ohjata vinssiä mutta aika iso sovittaa sisälle. Onko kellään kokemusta noista sähköisistä vinssien mukana tulevista venttiileistä?

Ainaskin tuo MileMarkkerin mukana tullut sähköventtiili toimii hyvin. Mukava viä asentaakkin kun pultataan suoraan hydemoottorin päälle, niin ei tuu yhtään ylimääräsiä letkuja...

Arska
12.04.2013, 16:39
Nyt on mekaaninen kuormain kahva jolla tarkoitus ohjata vinssiä mutta aika iso sovittaa sisälle. Onko kellään kokemusta noista sähköisistä vinssien mukana tulevista venttiileistä?

Mulla on mekaaninen venttiili takaseinän ulkopuolella ja siitä tulee vivusto sisälle. Mekaaninen venttiili on siitä hyvä että voi tarvittaessa säätää nopeutta ja tietysti toinen hyvä puoli on toiminta ilman sähköä.

tapsa4x4
13.04.2013, 07:38
Mulla on mekaaninen venttiili takaseinän ulkopuolella ja siitä tulee vivusto sisälle. Mekaaninen venttiili on siitä hyvä että voi tarvittaessa säätää nopeutta ja tietysti toinen hyvä puoli on toiminta ilman sähköä.

Mulkakin on valmiina mekaaninen venttiili kaikkineen mutta tilan puute meinaa olla ongelma.

Jeeper
13.04.2013, 07:41
Mulkakin on valmiina mekaaninen venttiili kaikkineen mutta tilan puute meinaa olla ongelma.

Voihan sitä venttiiliä ohjata vaikka vivulla ja työntö/vetovaijerilla......

http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=22732&nav=30030073

smgt
13.04.2013, 10:45
Pumpun koosta riippuen tulee melkoiset voimat tuohon ketjuun, jotka kiskovat konetta sivullepäin.

hyde pumpuissa on yleensä aika heikot laakerit.
pumpun eteen kannattaa ehkä laittaa akselille laakerin joka kestää sivuun vetävän voiman.