PDA

View Full Version : Paljonko tällainen vie virtaa?

Krisse
01.04.2013, 16:17
Paljonko palttiarallaa vie virtaa kuvan mukainen digitaalinen volttimittari? Kun tulin tuossa todenneeksi että Läjä purkaa akkua ~0.33a vaikka päällä on vain kello ja tuo mittari. On tullut sen verran viheliäisesti kytkettyä toi etten vielä sitä ruvennut irroittamaan joten en päässyt mittaamalla selvittämään.

http://wonk.sytes.net/76s/lj/gfx/300120111115.jpg

Reetu
01.04.2013, 17:27
Kello, radion muistivirta ja toi mittari, niin luulisin et toi kulutus on kartalla?

Mutis
01.04.2013, 17:44
Eli jotain 4w.

Krisse
01.04.2013, 18:06
Kello, radion muistivirta ja toi mittari, niin luulisin et toi kulutus on kartalla?
No niin mäkin sen aattelin. Päädyin vaan mittailemaan asioita kun vuoden vanhat 2x95Ah akut menee viikon seisokissa kokolailla pimeiksi. Mutta kaitpa ne vaan tykkäsivät kyttyrää kun jäi talvella vehkeet päälle, tyhjenivät ja menivät tietysti sitten umpijäähän.

BJ-40/76
01.04.2013, 18:19
No niin mäkin sen aattelin. Päädyin vaan mittailemaan asioita kun vuoden vanhat 2x95Ah akut menee viikon seisokissa kokolailla pimeiksi. Mutta kaitpa ne vaan tykkäsivät kyttyrää kun jäi talvella vehkeet päälle, tyhjenivät ja menivät tietysti sitten umpijäähän.

Onko sinulla minkälainen laturi läjässä? siis jos vakio, ja 2x 95Ah akut lähes tyhjät, niin vakiolla 60A laturilla, normaalin kulutuksen lisäksi, ja varsinkin jos käyntikierrokset matalahkot...
Niin voi viedä pitkääään..... esim. tyhjäkäynnillä ja työvaloilla voi olla ettei tule täyteen koskaan:o

Jugga
01.04.2013, 19:21
Ainakin mun mielestä hyvin perus ongelma läjässä tämä akkujumi.
Se oma laturi taitaa perusajolla matalilla kierroksilla tuupata sen 30-40 ampeeria, eli valot ja rokkivehkeet yms. päällä niin ei juuri lataile. Sitten kun tuupataan työvaloo ja lisäpitkää, niin saattaa olla, että ei lataa enään koskaan kunnolla akkuja.
Pistä amppeerimittari toisen voltin tilalle ja kytke se latausjohdon väliin, niin tiedät onko lataus tapissa vai ei.
Akut voisit koittaa ladata jollain ctek:in elvytys toiminnon omaavalla laturilla, toiminut itellä ainakin jäätyneisiin akkuihin. Saa siis vuoden kaks lisäaikaa.

Uazmies
01.04.2013, 20:00
...siis onko Toyota LJ:ssä vakiona 60A laturi???

Onneksi mä ajan jenkillä. :D

BJ-40/76
01.04.2013, 20:37
Ainakin mun mielestä hyvin perus ongelma läjässä tämä akkujumi.
Se oma laturi taitaa perusajolla matalilla kierroksilla tuupata sen 30-40 ampeeria, eli valot ja rokkivehkeet yms. päällä niin ei juuri lataile. Sitten kun tuupataan työvaloo ja lisäpitkää, niin saattaa olla, että ei lataa enään koskaan kunnolla akkuja.
Pistä amppeerimittari toisen voltin tilalle ja kytke se latausjohdon väliin, niin tiedät onko lataus tapissa vai ei.
Akut voisit koittaa ladata jollain ctek:in elvytys toiminnon omaavalla laturilla, toiminut itellä ainakin jäätyneisiin akkuihin. Saa siis vuoden kaks lisäaikaa.

Ja sitten jos laitetaan niitä amppeerimittareita, niin ehdottomasti shunttivastusmallia, nuo bilteman halpikset viimmeistelee sähkön loppumisen.
-> oikea amppeerimittari maksaa enemmän kuin muutaman kympin!
Ja tuohon max lataus/kierrosta minuutissa mittaamiseen käy pihtimallin dc alueella oleva yleismittari.

Mutta jos valoja yms kulutusta enemmän, niin toinen laturi avuksi,

Krisse
01.04.2013, 21:02
Läjän latauspuolen vaatimattomuus tuli oikein hyvin selväksi jo ekalla työvalosafarilla 3 syksyä sitten, mutta ei tossa silti ole ikinä mitään varsinaista ongelmaa sähkön riittävyyden kanssa ollu. Kyllä tää alko ihan selkeesti siitä kun invertteri jäi päälle viikoksi+, veti akut tyhjiksi ja sitä myöten umpijäähän. Ei ne sen paremmaksi ole muuttuneet vaikka on pitänyt isossakin laturissa kiinni monta päivää putkeen.

Viipo
02.04.2013, 16:02
...siis onko Toyota LJ:ssä vakiona 60A laturi???

Tä, 60A on jo iso laturi. RJ:ssä on 45A laturi, ja vanhassa HJ:ssa 25A laturi (24v tosin)

Onneksi mä ajan jenkillä. :D

Syvimmät osanottoni. :(

Timo_L
02.04.2013, 17:41
Tä, 60A on jo iso laturi. RJ:ssä on 45A laturi, ja vanhassa HJ:ssa 25A laturi (24v tosin)

Ihan jos tosissaan puhutaan, niin miten ihmeessä tollasella olis tarkotus esim. vinssatessa saada virta riittämään? Parissa jeepissä ollut 90A ja nykyisessä 136A.

Syvimmät osanottoni. :(

Osoita ne vaan sinne japani- harrastajien suuntaan ;) :D

BJ-40/76
02.04.2013, 18:13
Ihan jos tosissaan puhutaan, niin miten ihmeessä tollasella olis tarkotus esim. vinssatessa saada virta riittämään? Parissa jeepissä ollut 90A ja nykyisessä 136A.

Siis eihän cruiserit tarvi virtaa vinssaukseen:D no, ehtä taakseppäin vinssaukseen, taikka sitten on unohtunut merkitä raksi varustelistaan. (ja jos land cruiser on tilattu sähkövinssillä, niin silloin on isompi laturi)

Ja tuossa minun bj:ssä oli alkuperäinen laturi 15A:( Hodarissa vakiona 80A, ja nyt 120A.

Siis tuo latureiden pienuus, ja vieläpä hitaasti pyöriminen, on yksi juttu, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, siis pistää suosiolla 2. laturi avuksi/vaihtaa suuremmaksi.

Ja nuo akkuongelmat johtuu monestikkin juuri tuosta jatkuvasta sähköpulasta, mitä ei yhtään auta nuo väärin kytketyt lisälaitteet, kuten topiikin aloittajalla 0,3 amppeeria jatkuvaa.... tekee 50 Ah viikossa, ja kun tuo 50Ah pitää saada latattua akkuihin kaiken muun kulutuksen lisäksi! invertterin tyhjäkäynti virta on muuten samaa luokkaa, että viikossa 2 kpl TÄYSIÄ 95Ah akkuja ei kulu tyhjäksi, eikä jäädy pikkupakkasessa, mutta taikasana on TÄYSIÄ.

Joskus aikaisemminkin ollut juttua noista autosähköistä, ja niiden toteutuksesta, mutta se silloin meni niin dedaljitasolle, että siitä ei ollut apua 95% harrastajista, ja nimenomaan kaikkein vähiten niille, jotka sitä perustietoa tarvisisivat eniten.

lavanelikko
02.04.2013, 18:22
Ilmeisesti noita Toyotoja ei ole suunniteltu oleen toimettomana saati sitten, että sammutettaisiin joskus:D On vaan surkeen pienen kuulosta laturia pellin alla ihan jo normaali ajookin varten:rolleyes: Kiitos ja anteeksi:eek:

Jugga
02.04.2013, 19:04
Läjäkin on tarkoitettu aikoinaan siihen hommaan mihin se on tehty eli ajamiseen huonoilla teillä. Virtaa syöviä laitteita oli valot ja lämmityslaite. Tietysti varustettu 2:lla akulla, että starttivirta pakkasessa piisaa pidemmänkin seisomisen jälkeen.
Itsellä ainakin ampeerimittari näyttää nollaa kun virrat on pois päältä. Eli jos lisä sähkölaitteissa vikaa ja turhaa kulutusta ei se kait auton vika ole vaan onnettomien kytkentöjen. Herätevirrat on keksitty jo kauankauan sitten...

Helpointa lienee aina lisämittareille yms. laittaa kimppa maadoitus/syöttö yhdellä releellä ja herätteellä/katkaisijalla. Ei tarvi sitten arpoa niitten kanssa, onko vika niissä. Saa ne sitten tiukassa paikassa myös napsauttaa pois päältä.

Kuinka monella on ollut 80 ja 90-luvun perus henkilöautojen kanssa virran riitto ongelmia? Ei mulla ainakaan. Eli pienikin laturi piisaa jos ei omia kulutuslähteitä liikaa.

Perus ongelma lienee nuo pitkät seisontajaksot. Ennen muinoin akut kannettiin yöksi sisälle. Ei tuo kovin typerää olis nytkään jos viikkoja seisotetaan. Itse olen ainakin kymmeniä akkuja tappanut seisottamalla kovilla pakkasilla viikkoja. Kyllä ne tyhjenee autosta riippumatta sisäisen resistanssin johdosta hiljalleen ja jäätyy jo aika täysinä kun pakkasta riittävästi. Nykyään itse nappaan akut läjästä sisälle talvella jos viikonkin parkissa. Samat bilteman akut ollu nyt viitisen vuotta ja hyvin pelaa. En tiedä kuinka moni jättäis vaikka 200€ vhf puhelimen talveksi pihalle ja sitten valittelis kun akku on huono? Ne akut on kalliita eikä erikseen suunniteltu -30asteen pakkaseen eli miettikää miten niitä käytätte.

ps.
Läjään vaan tahtoo kertyä kaiken näköistä mukavaa sähkösyöppöä ku se on niin mahtava rakennuskohde. Perkule sinnehän vois vaikkaa muuttaa asumaan jos tuota muijaa ei olis...

nalle00
04.04.2013, 16:48
Kun ton patrollin ostin niin purki uudet akut 2 viikossa jos seiso käyttämättä ja rupesin katteleen johdotuksia niin tuolla menee varmaan 5km edestä kuparia eli lisättyjä johtoja on aivan sairaanpaljon. osan johdotin uusiksi, ja osa on viellä sillä tolallaan mihin aikasemman harrastajat on ne saattaneet

siellä on mm keksuslukituksen yksikkö liekkö saatu ikinä toimimaan hälytin. ei toimi ja paaljon johtoa josta ei ota pirukaan taikaa mihin menee.

kaikkien noiden piuhojen setviminen on niin mahoton urakka että päätin vaan yksinkertasesti laittaa päävirta katkasimen ja hyvin pysyy virtaa vaikka kuukauden seisois.

Joskus kun sisustan joutuu jostainsyystä purkamaan niin sillon johotaa koko auto uusiksi

helmapelti
04.04.2013, 17:24
Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=127028

On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty:)
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.

En jaksanut selvittää mikä purkaa eikä enää ole kiinnostanutkaan, ajovalotkin laitoin ign virran releen kautta kun muutamankerran unohtu päälle.

BJ-40/76
04.04.2013, 20:35
Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:

On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty:)
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.

Oletko monta kertaa potkassut auki? ja katkaiseeko kaikki sähköt? Onko palanut latureita?

Jos minulla olis tuolla lalilla, ja kytkin avaisi akkujen yhteyden maahan, niin palaisi varmasti laturi, kun ekakerran potkasisi auki.... :(

helmapelti
05.04.2013, 13:08
Se on tossa asennossa kytkettynä ja melko jämäkkä käännettävä lisäks aika syvällä suojassa eikä sitä oikein onnistu potkimaan vaikka yrittäisi. Hyvä huomio tuo laturivaarallisuus.
Plussa katkaisin tuo on kun akut takana, mitä merkitystä?

Viipo
06.04.2013, 02:18
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?

BJ-40/76
06.04.2013, 18:17
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms

Siis LATURIN POLTTAMINEN: pura akkua jonkin aikaa, esim. 10 minuuttia valot päällä; auto käyntiin ja ota kaikki kulutus pois päältä, siis lämmityslaite valot yms.

Sitten koneeseen kierroksia esim 2500, ja akun kenkä irti.

Olet oikeassa, ei välttämättä pala, jotkut merkit herkempiä kuin toiset, mutta esim. hj-61:n laturi palaa suhteellisen herkästi, jos vauhdissa tippuu kaikki kuorma (siis myös akku) pois, niin jäännösmagnetismi laturin ankkurissa saa jännitteen pomppaamaan niin korkealle, että voi palaa.

Tuota asiaa voi demota normaalilla lisävaloreleellä: kytke käämiin (siis 85 ja 86 nastoihin johdot eristämättömillä abikoilla, ja kytke sylkeen kostutetuilla peukalolla ja etusormella nuo navat yhteen, siis pidä releestä siten kiinni, ja kytke tuota relettä maan ja akun + navan väliin, niin silloin kun sähkö lähtee kulkemaan, niin ei tunnu miltään, mutta silloin kun irroitat johdon akun navasta, niin purasee pikkuisen. 12v jännitteellä jäähdytysneste tehostaa tuntemusta, 24v jännitteellä ja glygolilla voi jo käydä kipeää.

esim. noita ns. hj-61:n latureita tiedän useamman palaneen, esim. yksi tapaus oli, kun hj-61:ssä ei ollut akkuja, vaan pistivät toisesta sammutetusta hj:stä apuvirtakaapeleilla käyntiin, ja kun oli seisonut hetken, niin uuden dsl suodattimen ilmaus vei aikansa sahausta, ja kun lähti käyntiin, niin apuvirtakaapelit irti, ja kärrylle; mutta ei kerennyt, kun laturi paloi, jännitteet tippu alas, ja sammutin veti koneen sammuksiin.

-> siis lähes tyhmintä mitä voi tehdä, on kokeilla irroittaa akunkenkä, että kipinöikö koputettaessa napaan; siis tasavirtalatureilla ennen aikaa kokeilivat tuolla tavalla lataako, ja kun tuli vaihtovirtalaturit, niin olivat niin huonoja, kun eivät kestäneet.

Sillä yritän varotella, että jokainen laturi, joka palaa tuommoisen takia, on liikaa, ja esim. juurikin hj-61:n laturi on niin arvokas, että ainakaan minulla ei ole täysin ylimääräisenä semmoisia summia, ja tuo ylimääräinen remontintekokin on heittänyt kiinnostamasta, puhumattakaan siitä vitutuksesta, mikä tulee kun akut on sitten tyhjät jossain korvessa:o

Ja sitten se että palaako: jostain kummasta syystä ihmiset ei halua tulla kertomaan, että minäkin olin niin tyhmä, että menin kokeilemaan, paljon helpompi kommentoida, että minulla on niin hyvä auto, että ei palanut:rolleyes:

Noita maasepän konsteja on muitakin; esim minä en irroita akunkenkiä autoa hitsatessa, taikka jos irroitan, niin maadoitan myös + kengän, ja yhtään laturia ei ole palanut. Suomessa on vapaus valita:cool:

Punanenä
06.04.2013, 19:58

Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....

tleppis
07.04.2013, 00:54
mul on kans toi päävirta katkasin ollu 5vuotta ja lähes joka kerta ku sammutan
niin oon kääntäny eka virrat pois ja sitte sammuttanu eli aika monta kertaa.
yhtään laturia ei ole hajonnu.

Harriko
07.04.2013, 19:27
Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....
Eikös se säädin kuitenkin haistele sitä jännitettä siitä kaapelista joka menee akulle ja johon laturi sen virran tuottaa. Eli kun akun kytkee irti, pyrkii latausjännite nousemaan jolloin säädin pienentää roottorin magneettisuutta ja laturin jännite ei pääse nousemaan. Tästä huolimatta itse sammutan aina moottorin ennen päävirran katkaisua.:D