View Full Version : HDJ 80 yllättävä moottoriremontti
Dodiin erittäin mieltä ylentävät saundit hodari päästi kaverin pihassa tyhjäkäynnillä :D kutospytyn kiertokangen laakeri tuli tiensä päähän ja piti MELKOSEN metelin :eek::eek::eek:
35436
Onni onnettomuudessa että hajos tyhjäkäynnillä ja kaikki moottorinosat pysyi koneen sisällä.
Eipä siinä muutaku yöllä soittelemaan millä saataisiin auto jonnekkin purettavaksi ja oli pakko turvautua eks morsiamen 200D mersuun :D
Oli siinä hupia nuorisolla ku vanhalla mersulla vedetään tuollaasta kaappia. :D
Ittiä ei juurikaan naurattanu siinä vaiheessa. :(
Onneksi Sain nopeesti saman illan aikana tallipaikan (bemarikuskilta?????? :confused:)
35437
No eipä siinä auttanu sitten kuin alata tekemään elämäni ensimmäistä moottoriremonttia. Toki oon lapsesta asti tiennyt millasia osia moottori sisältää ja miten moottori toimii että tietämys ei ollut ihan nollaluokkaa.
Ajateltiin purkaa kampiakseli käteen alakautta autoonpäin, helppo homma nopiaa tehty :D Tässä vaiheessa hdjn koneen joskus purkaneet huutavat eiiiiiii :D :D
No minähän en tienny ajootuskotelon taustalevyn kohdistustapista mitään ja alettiin autoonpäin purkamaan moottoria.
Vaihdelaatikon irroitus kesti n 5tuntia, pulttien irroitukseen meni puoli tuntia, startin irroittamiseen pari ja kovimman vastustuksen aiheutti laatikolle menevä sähköliitin :D
Kun kammen laakeripukin kaikki ruuvit olivat irti, koitin varovasti kangottaa sitä auki.. samassa huomasin että etupäähän ei tuu rakoa nätisti yrittämällä. piti sitte purkia jakoremmihilppeet ja se perkeleen kellopeli jonka taustalevyssä oli kohdistustappi laakeripukkiin....jeppjepp
Tässä vaiheessa oli mennyt noin viikko remontin parissa, aika meni pääasiassa tupakin polttamiseen.
No saatiimpa sitte kampiakseli käteen ja näytti vielä ihan pelastettavis olevalta, kiertokanki taaskaan ei.
Tässä vaiheessa kiitin kauniisti mukana olleita avusta että nyt ollaan rempan puolivälissä ja mä käyn auton alla äkkiä vetämäs ne männät käteen. Siinä vaiheessa vasta huomasin että männät ei tuu kuin yläkautta pois, meinas mennä kyllä siinä vaihees totaalisesti hermot ja projekti seiso pari päivää.
Päätin nostaa koko koneen sitte lattialle kun sen joutuu kerran pärvöttämään aiva pärehiksi.
35438
Otin virmalta trukin ja viputaljan lainaan
35439
35441
Hitsailin romumetallin pätkistä äärimmäisessä väsymyksessä ja v*tutuksessa aamuyöllä todella rofessionaalisen moottoripukin
35440
Kansi irrotettuna.
35442
Männät oli saanu karstaa ja yks männänrengas jumissa ja katkes kun yritin pois. Sitte tein pienen soodakäsittelyn ja männistä tuli kuin uudet =)
Ajattelin millneroffroourista tilata moottorin tiivistesarjan, jostai vai pitääs huokialla löytää männänrenkaat.
Kanki on tulossa postissa torniosta ja akseli kauhajoella hiottavana =)
Tekemisen meininkiä ja mistäs muusta sitä oppeis ku virheistä.
Toivottavasti tulee kuntoon.
Ei muuta tsemiä projektiin!
Paljonkos oli mittarissa kilsoja?
Meinaatko tänään värkkäillä? Voisin tulla vilkaseen miltä näyttää..
Ei muuta tsemiä projektiin!
Paljonkos oli mittarissa kilsoja?
630 000 ja kerran jo viritysten yhteydes tehty tuo remontti kuuulemma
Meinaatko tänään värkkäillä? Voisin tulla vilkaseen miltä näyttää..
Kyllä tarkotus ainaki mennä palloilemaan hallille... sooda loppui nii aika vähä on tekemistä mutta kyllä ihmettelemään saa tulla =)
soittele ku oot tulonpäällä
helmapelti
01.04.2013, 10:40
Onko öljynpaineista ollu tietoa?
Näyttäs siltä, että öljypumpun teho kadoksissa. Tojotissa yleistä, että viimeselle kaulalle tulee vauriot ku ei saa voitelua ennään. Vika yleinen myös 4-sylinterisessäkin, kuten vasta yhden kohdalla nähtiin. Nelosen kaula oli hiottu ennestään, ja uusiks hiottettiin. Ja samalla rengastus jne koneeseen... Sekä kansi uusiksi, kun entinen oli päässyt halkeaan.
Ompa tallin lattialla yks d4d konekkin, missä öljypumppu lauennut ajossa ilman mitään varotusääniä. Koneella hajotes ajettu n. 330tkm, johon toi pumppu ois pitänyt olla jo vaihdettu. Yleensä 250-270tkm vaihdettu näihin.
Mut kyllä se siitä, ja tekemällä oppii ja muistaa seuraavaa konetta aukastaessa et mitä sen purkamisen kaa piti tehdä.
Öljynpaineet ollu tyhjäkäynnillä 1bar ja kierroksilla 2,5
Mite kylmällä moottorilla ollut? Noi vaikuttas lämpimän koneen arvoille. Itsellä 2.5dsl kylmänä 6bar ja kuumana sit 1,5barin luokka tyhjäkäynnillä.
helmapelti
01.04.2013, 13:29
Ei kai toi baarikaan enää isoo vikaa vaadi että vaurio alkaa syntyä.. Tämä siis luotettavalla mittarilla todettu?
Omassa HJ61:sessä oma mittari ei paljoa värähdä ja pitäis uskaltaa mitata todelliset paineet.
Silloin kun voitelu ei riitä pitämään pintoja erillään niin vaurio etenee nopeasti ja varsinkin alaväännön käyttäminen maksimoi laakeriin rasituksen. Suuri vääntö->suuri voima-> pienet kierrokset-> alhainen öljynpaine sekä riittämätön liukulaakerin liukunopeus liukupintojen mekaaniseen irroitukseen.
Termit on unohtunu mutta pointti on se että kun varsinkin isolla vaihteella heikentyneellä voitelulla lyö lapun lattiaan niin sorvi laakereissa käynnistyy, edes motoruppi ei sitä estä saati auton nokalta löytyvä merkki.
Kannattaa siis samalla laittaa voitelu kuntoon ja jos mottia on piristetty ja renkaita suurennettu niin pitää mielessä että voimansiirto tarvii riittävän pyörimisnopeuden täydellisen voitelun varmistamiseksi.
Aina kun nautit siitä 1000rpm alkavasta väännöstä niin voisit ajaa ilman öljyjäkin.
Mite kylmällä moottorilla ollut? Noi vaikuttas lämpimän koneen arvoille. Itsellä 2.5dsl kylmänä 6bar ja kuumana sit 1,5barin luokka tyhjäkäynnillä.
Lämpösellä moottorilla, kylymänä 3-6bar
ei johdu hdjssä öljypumpusta kiertokangen laakeriviat!
ton topikin ku lukee niin asia valaistuu.
ne tarvis vaihtaa 200tkm välein :D tarkempi mies vaihtais vie useemmin...
http://slck.net/viewtopic.php?t=3079&highlight=hdj+kiertokanget
Mitä tarkottaa ku männän päällä on numero 2 ja kirjain B? pitääs renkaat tilata
hunter hdj
02.04.2013, 11:24
Mitä tarkottaa ku männän päällä on numero 2 ja kirjain B? pitääs renkaat tilata
2B= Männänlaen muotoa mahdollisesti. (minkä mallinen palotila männässä)
Valmistajan tunnus,Asennussuunta .. voi olla myös ihan nuolella merkitty.
Jos löydät männän päästä muita numero sarjoja esim halkaisija ym jotain apuja olis..
Jos ei muuta niin moottorikoneistamoon mäntä mukana..
Kantsii mitata männänrengas urat et ei ole kuluneet väljäks ettei käy sillein et ura on esim 2,5mm ja uusi rengas 2.2mm eli ei silloin pelitä.
vinkkinä vaan...
henkka meinas ilmeisesti ettei iltasin ole tarpeeks tekemistä,kun hdjii piti nuin mennä särkee.:D:D:D:D hyvä siitä vielä tulee.vittuileeko bimmeri pojat pahasti?:)
Onhan sulla -Häänrik- korjausopus koneen kasaukseen ?
se pyörii ainakin torrenttina jossain, mulla oli se tulostettuna kansioon, tais olla liki 200 sivua, annoin sen äskettäin -Pikku F- nimimerkille, eli SLCK ry.n pj lle (Mika Vänttinen)
silt varmaan sais sen lainaks ainakin postikulujen hinnalla, luulisin...
henkka meinas ilmeisesti ettei iltasin ole tarpeeks tekemistä,kun hdjii piti nuin mennä särkee.:D:D:D:D hyvä siitä vielä tulee.vittuileeko bimmeri pojat pahasti?:)
Ei bemarikuskit vittuile, olivat vaa onnellisia ku sai jonku hitsaustaitosen hallille :D
Onhan sulla -Häänrik- korjausopus koneen kasaukseen ?
se pyörii ainakin torrenttina jossain, mulla oli se tulostettuna kansioon, tais olla liki 200 sivua, annoin sen äskettäin -Pikku F- nimimerkille, eli SLCK ry.n pj lle (Mika Vänttinen)
silt varmaan sais sen lainaks ainakin postikulujen hinnalla, luulisin...
Moottorin vieres on kunnon pöytäkone missä on 1HD-T:n manuaali =)
Siiton hyvä käyrä lunttaamas välillä
Ei bemarikuskit vittuile, olivat vaa onnellisia ku sai jonku hitsaustaitosen hallille :D
Eikö bemarit muka ruostu :confused:
BJ-40/76
02.04.2013, 22:01
Siis nuo paineet, mitä kerroit: onko mitattu oikealla mittarilla ja pääöljykanavasta/muualta isosta linjasta suodattimen jälkeen? (alkuperäinen mittari lievästi sanottuna epäluotettava).
Onko alkuperäinen turbo (vesijäähdytteisellä rungolla, öljyjäähdytteinen voi läpäistä paljon enemmän öljyä? arvaus, mistään en ole löytänyt tietoa)
Onko nuo mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiilit kunnossa, siis jouset ei ole poikki/avautumispaineet samaa suuruusluokkaa ja suuttimet auki (siis ne bajoneettipultit, millä öljysuihkut kiinni lohkossa, ja että suihkut on auki, tukkeentuu joskus...) No, noita rikkinäisiä paineventtiilejä ei kyllä satu kenelleekkään muulle kuin minulle, ja minullekkin vain L-sarjalaisissa (hilux/läjä) mutta tarkista, öljynpaineet tyhjäkäynnillä tippuu äkkiä, jos jouset poikki vaikka parista...
Öljyn suodatin näkyy olevan alkuperäisellä paikalla, eihän ole mitään muutoksia, esim. öljynjäähdyttimen lähtöä tms, joka sotkee tuon "kaksikammioisen" öljynsuodattimen toiminnan (siis hodarissa on samassa patruunassa perinteinen päävirtasuodatin, ja lisänä sivuvirtasuodatin, mistä kuumana suodatettu öljy palaa suoraan öljypohjaan) onhan oikea suodatin? jos yksikammioinen (puuttuu se kumitiivisteellä oleva väliseinä sisästä) niin osa suodatetusta öljystä pääsee suoraan öljypohjaan, ja tuo alkuperäinen suodatin on paljon huonommin virtaava/saa kiinni pienempiä partikkeleja, toki tuo tarkkuus suodatetty öljy menee alunperinkin öljypohjaan.
Ja sitten haluaisin varoittaa tuosta kannen tiivisteestä: itse tilasin milneriltä tiivistesarjan yms. (mm. yhden männän, kun oli entisestä rengas poikki, ja oli niin hyvän näköinen, että vähän aikaa mietin, että tilaanko 5 kpl lisää ....
siis oli positiivinen yllätys, teräs vahvisteinen rengasura, mittatarkka (karkeasti mitattuna) ja muutenkin asiallisen näköinen.
Mutta tuohon kannentiivisteeseen: kaikki päällepäin näytti erittäin hyvältä, kaikki reiät oli millin tarkkuudella samassa kohtaa kuin entisessä, mutta: kesti vajaa 500km rauhallista sisäänajoa, ja sitten porsi! siis yksi liekkirengas "luhistui" palotilaan, ja suurimpana syynä oli se, että kohdistusholkin reikä oli noin millin puolessa liekkirenkaasta:mad:
Toki alkuperäinen kannentiiviste maksaa tuplasti sen, mitä koko milnerin tiivistesarja.... mutta tulipahan laitettua sekä halpa että hyvä, ja jos olisin ensin laittanut hyvän, niin tuo halpa olisi vaanimassa seuraavaa uhria:rolleyes:
Tuo kannen tiivisteen vaihtohan on "helppo" homma: kansi pois, ja uudella tiivisteellä kasaan:cool: p.s turbon ja pakosarjan välinen tiiviste maksaa monta kymppiä:(
Ja jos tuossa sinun hodarissa (1hd-t) on kansi halki, niin lienee saanut huonoa kohtelua? siis puutteellista jäähdytystä, kenkää kylmällä koneella ja/tai sammutettu kuumana????
p.s nuo hdj:n kiertokangen laakeriongelmat: jotkut voi vaihtaa 200tkm välein, mutta MINÄ kasasin tuon oman koneen vanhoilla liuskoilla; palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset, ja oli "asennusvälykset", samoin sylinterit oli huomattavan hyvässä kunnossa, milnerin männänreikailla mitattuna renkaiden päitten välit oli asennusmitoissa n. 40mm yläkuolokohdan alapuolella, ja kynnellä ei tuntenut pykälää yläkuolokohdassa;) toki joskus kone käytetty auki, mutta lohko alkuperäinen, ja kk kaulat alkuperäisessä mitassa, runkolaakerin liuskoja/mittoja en tarkastanut... ("sattuneesta syystä":rolleyes:), mutta miksi nuo olisi mennyt, kun (työkäyttöä) on takana vasta reilu 700 tkm:cool:
kuvia profiilissa.
palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset
Tarkoittanet Plastigauge ;)
Siis nuo paineet, mitä kerroit: onko mitattu oikealla mittarilla ja pääöljykanavasta/muualta isosta linjasta suodattimen jälkeen? (alkuperäinen mittari lievästi sanottuna epäluotettava).
Onko alkuperäinen turbo (vesijäähdytteisellä rungolla, öljyjäähdytteinen voi läpäistä paljon enemmän öljyä? arvaus, mistään en ole löytänyt tietoa)
Onko nuo mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiilit kunnossa, siis jouset ei ole poikki/avautumispaineet samaa suuruusluokkaa ja suuttimet auki (siis ne bajoneettipultit, millä öljysuihkut kiinni lohkossa, ja että suihkut on auki, tukkeentuu joskus...) No, noita rikkinäisiä paineventtiilejä ei kyllä satu kenelleekkään muulle kuin minulle, ja minullekkin vain L-sarjalaisissa (hilux/läjä) mutta tarkista, öljynpaineet tyhjäkäynnillä tippuu äkkiä, jos jouset poikki vaikka parista...
Öljyn suodatin näkyy olevan alkuperäisellä paikalla, eihän ole mitään muutoksia, esim. öljynjäähdyttimen lähtöä tms, joka sotkee tuon "kaksikammioisen" öljynsuodattimen toiminnan (siis hodarissa on samassa patruunassa perinteinen päävirtasuodatin, ja lisänä sivuvirtasuodatin, mistä kuumana suodatettu öljy palaa suoraan öljypohjaan) onhan oikea suodatin? jos yksikammioinen (puuttuu se kumitiivisteellä oleva väliseinä sisästä) niin osa suodatetusta öljystä pääsee suoraan öljypohjaan, ja tuo alkuperäinen suodatin on paljon huonommin virtaava/saa kiinni pienempiä partikkeleja, toki tuo tarkkuus suodatetty öljy menee alunperinkin öljypohjaan.
Ja sitten haluaisin varoittaa tuosta kannen tiivisteestä: itse tilasin milneriltä tiivistesarjan yms. (mm. yhden männän, kun oli entisestä rengas poikki, ja oli niin hyvän näköinen, että vähän aikaa mietin, että tilaanko 5 kpl lisää ....
siis oli positiivinen yllätys, teräs vahvisteinen rengasura, mittatarkka (karkeasti mitattuna) ja muutenkin asiallisen näköinen.
Mutta tuohon kannentiivisteeseen: kaikki päällepäin näytti erittäin hyvältä, kaikki reiät oli millin tarkkuudella samassa kohtaa kuin entisessä, mutta: kesti vajaa 500km rauhallista sisäänajoa, ja sitten porsi! siis yksi liekkirengas "luhistui" palotilaan, ja suurimpana syynä oli se, että kohdistusholkin reikä oli noin millin puolessa liekkirenkaasta:mad:
Toki alkuperäinen kannentiiviste maksaa tuplasti sen, mitä koko milnerin tiivistesarja.... mutta tulipahan laitettua sekä halpa että hyvä, ja jos olisin ensin laittanut hyvän, niin tuo halpa olisi vaanimassa seuraavaa uhria:rolleyes:
Tuo kannen tiivisteen vaihtohan on "helppo" homma: kansi pois, ja uudella tiivisteellä kasaan:cool: p.s turbon ja pakosarjan välinen tiiviste maksaa monta kymppiä:(
Ja jos tuossa sinun hodarissa (1hd-t) on kansi halki, niin lienee saanut huonoa kohtelua? siis puutteellista jäähdytystä, kenkää kylmällä koneella ja/tai sammutettu kuumana????
p.s nuo hdj:n kiertokangen laakeriongelmat: jotkut voi vaihtaa 200tkm välein, mutta MINÄ kasasin tuon oman koneen vanhoilla liuskoilla; palstigate (?) vahanauhalla mittasin välykset, ja oli "asennusvälykset", samoin sylinterit oli huomattavan hyvässä kunnossa, milnerin männänreikailla mitattuna renkaiden päitten välit oli asennusmitoissa n. 40mm yläkuolokohdan alapuolella, ja kynnellä ei tuntenut pykälää yläkuolokohdassa;) toki joskus kone käytetty auki, mutta lohko alkuperäinen, ja kk kaulat alkuperäisessä mitassa, runkolaakerin liuskoja/mittoja en tarkastanut... ("sattuneesta syystä":rolleyes:), mutta miksi nuo olisi mennyt, kun (työkäyttöä) on takana vasta reilu 700 tkm:cool:
kuvia profiilissa.
Eipä kannessa ollu mitää vikaa aattelin vain pistää uuren tiivisteen ku se kerran on irti... ja AINA käytetty tyhjäkäynnilla talvisin ennen liikkelle lähtöä ja kenkaa annettu VAIN normilämpöisellä koneella..
Öljynpaineet on mitattuu oikein oikealla mittarilla lohkon kyljestä, turbo on vesijäähdytteinen, ja ajattelin kokeilla tarvikekannentiivistettä, koska kannentiivisteen teko EI ole tähtitiedettä ja uskon että sen osaa tehä myös muutkin kuin tojotan alkuperäisosien valmistaja... Ootkos informoinu millneriä että sulla kävi tiivisteen kans noin?
BJ-40/76
06.04.2013, 23:11
Eipä kannessa ollu mitää vikaa aattelin vain pistää uuren tiivisteen ku se kerran on irti... ja AINA käytetty tyhjäkäynnilla talvisin ennen liikkelle lähtöä ja kenkaa annettu VAIN normilämpöisellä koneella..
Öljynpaineet on mitattuu oikein oikealla mittarilla lohkon kyljestä, turbo on vesijäähdytteinen, ja ajattelin kokeilla tarvikekannentiivistettä, koska kannentiivisteen teko EI ole tähtitiedettä ja uskon että sen osaa tehä myös muutkin kuin tojotan alkuperäisosien valmistaja... Ootkos informoinu millneriä että sulla kävi tiivisteen kans noin?
En viitsinyt kommentoida, kun nuo muut (mäntä, m-renkaat, ja voimansiirron osat oli OK.
Ei se kannentiivisteen valmistaminen ole tähtitiedettä, mutta jos pitää tehdä stefa taikka kannentiiviste, mikä kestää 20v, niin homma menee vaikeammaksi, varsinkin jos rasitukset kasvaa.....
Siis tuo ostamani tiivistesarja maksoi pakosarjan tiivisteen ja stefojen hinnan; mutta väärä hankinta; ei kestänyt vakio säädöissä (siis pumppu kävi pajalla, että olisi otettu voimaa...., mutta reilun 1000e pomppaus kustannuksissa noutopäivänä, puhallin pelin poikki, kasattiin vanhoilla osilla, toki tivisteet vaihdettiin, niin pistettiin vaan pikkusen lisää ahdonalaista syöttöä,,,,,,)
sisäänajoa kuin 500km, ja silloin kannentiiviste luhistui.
Siis oppia ikä kaikki;termostaatti, hdj-80 vetonivelen pronssipuslat ja kannentiiviste marmoritiskiltä...
Kyllä minä ainakin kokeilen tarvike kannentiivistettä en oo muualta kuullu että olis huonoja, on se vaan 10x halvempi :D kattotaan kuinka käy... voihan se olla että siinoli joku "valuvika"
Kyllä minä ainakin kokeilen tarvike kannentiivistettä en oo muualta kuullu että olis huonoja, on se vaan 10x halvempi :D kattotaan kuinka käy... voihan se olla että siinoli joku "valuvika"
onks tarviketiivisteissä eri paksuuksia ? ääni alkuperäiselle, väärä kohta säästölle ...
ääni alkuperäiselle, väärä kohta säästölle ...
Mikäs siinä jos tykkää rempata.
Laitoin millnerille kyselyä onko niillä eripaksuusia tiivisteitä. Mua vaan hyvin paljo epäilyttää että tää "pitää olla alkup osia" juttu on lähtösin joltain marmoritiskin takaa...
http://www.euro4x4parts.com/toyota_parts/landcruiser_series_80/hdj80_4_2td_12s_diesel_1990_1995/3_engine/m/cylinder_head_gasket/ kellää kokemuksia kyseisistä kannentiivisteistä? olis noin puolta halpee ku tämä marmoritiskin osa ja tuolta sais kaikkee muutaki osaa.
" part fom original quality manufacturer or genuine Toyota part"
Laitoin millnerille kyselyä onko niillä eripaksuusia tiivisteitä. Mua vaan hyvin paljo epäilyttää että tää "pitää olla alkup osia" juttu on lähtösin joltain marmoritiskin takaa...
Ei siinä oo sen kummempaa taikaa ku alkuperäiset kansipahvin ja stefat laittaa niin ei tarvi miettiä kestääkö vai ei. Joku tarvikeiskari sun muu pallonivel kikkare on suht helppo vaihtaa jos onkin paskoo, jakopään stefat ja kansinahka teettää jo enemmän.. Tää on tunnustettu tosiasia aika monessa automerkissä.
Ei siinä oo sen kummempaa taikaa ku alkuperäiset kansipahvin ja stefat laittaa niin ei tarvi miettiä kestääkö vai ei. Joku tarvikeiskari sun muu pallonivel kikkare on suht helppo vaihtaa jos onkin paskoo, jakopään stefat ja kansinahka teettää jo enemmän.. Tää on tunnustettu tosiasia aika monessa automerkissä.
Tupppaa vaa oleen jotku Tojotan mallit sellasia, että pakko marmorilta hakee tiivisteetkin. Vaik moottori ois ollut +20v valmistuksessa niin saa silti sieltä hakee ku ei muualta saa.
Tarvikkeellisista jos saa, niin mikä pakko sitä halvinta on valita aina. Ja nupeista se, että toinen voi kestää paremmin ku se toinen. Ja tuohon kulummiseen viakuttaa niin moni muukin ku se minkä tekemä osa tarvikkeena tai orkkis...
Laitoin millnerille kyselyä onko niillä eripaksuusia tiivisteitä. Mua vaan hyvin paljo epäilyttää että tää "pitää olla alkup osia" juttu on lähtösin joltain marmoritiskin takaa...
Milnerin pahvissa maininta "5 notch" eli 5-reikäinen eli paksuin malli eli käy aina.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-engine-service-items-0/hdj80-engine-head-gasket-0 vai ootko ottamas tätä ku koko kone levallaan: http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-engine-service-items-0/hdj80-engine-full-gasket-set-3
Ja kyl nää "pitää olla alkup osia" on tullu ihan yrityksen ja erehdyksen kautta opittuna, ainaki itellä. En tarvikeosaa mielellään kriittisiin paikkoihin laita jos ei oo pakko, tai sit hintaero pitää olla iso ja tarvikeosa oem-laatuiseksi tunnettua mallia.
Milnerin pahvissa maininta "5 notch" eli 5-reikäinen eli paksuin malli eli käy aina.
http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-engine-service-items-0/hdj80-engine-head-gasket-0 vai ootko ottamas tätä ku koko kone levallaan: http://www.milneroffroad.com/toyota-uk/land-cruiser/hdj80-4-2td-1990-1998-ukimport/hdj80-engine-service-items-0/hdj80-engine-full-gasket-set-3
Ja kyl nää "pitää olla alkup osia" on tullu ihan yrityksen ja erehdyksen kautta opittuna, ainaki itellä. En tarvikeosaa mielellään kriittisiin paikkoihin laita jos ei oo pakko, tai sit hintaero pitää olla iso ja tarvikeosa oem-laatuiseksi tunnettua mallia.
taidan tilata tuolta 4x4partsilta tuon kansipahvin..
" part fom original quality manufacturer or genuine Toyota part" noin siinä ainaki lukee jotta eikös se oo alkup. vastaava
iNSPECT PISTON DIAMETER AND OIL CLEARANCE HINT: There are three sizes of the standard piston diam-eter, marked "1", "2" and "3" accordingly.
The mark isstamped on the top of the piston.(a) Using a micrometer, measure the piston diameter atright angles to the piston pin center line, at theindicated distance from the piston head.
Distance:1PZ and 1 HZ 58.6 mm (2.3071 in.)1HD-T 65.7 mm (2.5866 in.)
Piston diameter:
STD Mark "1" 93.95-93.96 mm(3.6988-3.6992 in.)
Mark "2" 93.96 - 93.97 mm(3.6992-3.7000 in.)
Mark "3" 93.97-93.98 mm(3.7000-3.7000 in.)
O/S 0.50 94.45 - 94.48 mm(3.7185-3.7197 in.)
http://htmlimg2.scribdassets.com/48m0r8upmo5gcgd/images/108-4d465849c9.jpg
Eli tämän mukaan kun mun männän pääkllä on 2 ja B nii se on seuraava ylikoko? :confused: eiku mitävvittua käykö siihen ny vakiokokooset renkaat vai mitä helvettiä :mad: ei aivot jaksa toimia enää
iNSPECT PISTON DIAMETER AND OIL CLEARANCE HINT: There are three sizes of the standard piston diam-eter, marked "1", "2" and "3" accordingly.
The mark isstamped on the top of the piston.(a) Using a micrometer, measure the piston diameter atright angles to the piston pin center line, at theindicated distance from the piston head.
Distance:1PZ and 1 HZ 58.6 mm (2.3071 in.)1HD-T 65.7 mm (2.5866 in.)
Piston diameter:
STD Mark "1" 93.95-93.96 mm(3.6988-3.6992 in.)
Mark "2" 93.96 - 93.97 mm(3.6992-3.7000 in.)
Mark "3" 93.97-93.98 mm(3.7000-3.7000 in.)
O/S 0.50 94.45 - 94.48 mm(3.7185-3.7197 in.)
http://htmlimg2.scribdassets.com/48m0r8upmo5gcgd/images/108-4d465849c9.jpg
Eli tämän mukaan kun mun männän pääkllä on 2 ja B nii se on seuraava ylikoko? :confused: eiku mitävvittua käykö siihen ny vakiokokooset renkaat vai mitä helvettiä :mad: ei aivot jaksa toimia enää
Eiköhän tuonne orkkikset mene, nuo on kumminkin stanumäntiä mitä kolmea erisarjaa vakiosylintereille, juuri koneistetuille ja "hiukan" ajetuille. Samalla tavalla kuin Crossipyörissä niin orkkissylinteriin saa a b ja c männän valittua viritysasteen ja haluttujen ominaisuuksien takia. Kumminkin mittaerot ykkös satasia joita ei edes äkkinäiset osaa mikrometrilla mitata:rolleyes:
PS. onko hodarissa tommonen männänlaki? toi on L-sukuinen mäntä mikä kuvissa?
Eiköhän tuonne orkkikset mene, nuo on kumminkin stanumäntiä mitä kolmea erisarjaa vakiosylintereille, juuri koneistetuille ja "hiukan" ajetuille. Samalla tavalla kuin Crossipyörissä niin orkkissylinteriin saa a b ja c männän valittua viritysasteen ja haluttujen ominaisuuksien takia. Kumminkin mittaerot ykkös satasia joita ei edes äkkinäiset osaa mikrometrilla mitata:rolleyes:
PS. onko hodarissa tommonen männänlaki? toi on L-sukuinen mäntä mikä kuvissa?
No tässä ittekki järkeilin että noiden 1 2ja 3 mäntien erot on 0,01mm kun ylikoko on 0,50mm
Männänlaki näkyy ekan postauksen kuvassa, eli männässä on sellanen ihime kraatteri palotilana :D
Eli, muut osat 4x4 partsilta ja rengastus millneriltä ja kasaan ja kattoo sitte ku mittarissa on 800 000 moottoriin että miltä näyttää osat koneen sisällä :D
Jos nykynen emäntä ei jatka edellisen perinteitä ja pyöräytä tuota kattokerhoon :D
bj45lava
07.04.2013, 19:53
Joo sovitemännät eli sama juttu kuin alakerran leekereissakin, lohkosta pitäis jostain löytyä samat merkinnät kuin männistä ja laakereista tietyssä järjestyksessä,
Se koneen kasaus kun ei tehtaalla ole ihan sama kuin suomalaisen koneistamon jäljiltä oleva tarkkuus.
Ei noi muuten kestäis millään öljyä kuluttelematta ja hajoamatta miljoonaa kilometriä, kunhan vaan on muistettu huoltaa.
Omassa on 650 jo mittarissa, ja huollettu on aikanaan kerran kuussa kun ajeltu se kymppi/kk.
No ekat kangen laakerit meni vasta 602tkm ja sen jälkeen ei oo tehty mitään muuta kuin kiristetty imusarja, mikä näissä muuten löystyy ajan oloon.
Katotaan milloin hajoo, niin pääsee ostamaan -94 uudemman 24v koneisen elimenluovuttajaksi, ite en aio nähdä vaivaa korjata tommosta 700+tkm ajettua konetta.
Noi koneet kun ei oo missään muualla kuin suomessa kalliita, kokonaiset autot alkaa oleen sen verran halpoja jo.
http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_view&data[id_make]=15&data[id_model]=198&data[id_model_detail]=3597&data[id_part]=10325&data[sort]=
Onkos nuo hyviä merkkiä? :D
Netistä selviäis että ainakin Reinz- merkkiset olis OEM-laatua...
ehditkö saada kuntoon himokselle??:):D
Seurantakoodin mukaan osat jo helsingissä!! Sitte sais alata kasailemaan! Ny ei oo pahemmin ehtiny ku lohkon soodapuhaltaa ku pitäny olla töis kaiken aikaa... vapaa aika menny lähinnä nukkumiseen :D
Nonii nyt purkamisen sijasta saanu alaata kasaalemahan! Ehkä se sinne himokselle valamistuu! kampiakseli kiinni, ja kellopeli(lue ajootusrataskotelo) ja siihen kuuluvat hilppeet kasattu! Pakkaa aiva hymyylyttää ku kohta pääsöö noista henkilöautoosta taas erohon ;)
Tänää saatu taas jotaki aikaaseksi.. kansi tuli soodapuhallettua ja konetta kasailtua sieltä sun täältä. Loput sitte nippuhun ku milneerin paketti saapuu. tarkastettiin kansi ja sekin oli suora :)
pannaan kuvia ku ne on kivoja
36167
Aika vaa menöö kaikkehen muuhun välillä :D
36168
sohvaki alkaa oleen täynnä työkaluja :D
36169
Moottoriremontti sujui onnistuneesti.. Suuri kiitos kaikille osanottajille ja etenki morsiammelle joka on kiltisti ojentanu kuukauden työkaluja ja kuunnellu manaamista :D
Autolla ajeltii parikymmentä kilsaa ja tuos se odottaa ilman nokkapelliä pihas että huomenna se saa snorkkelin ;)
tuli samaan konkurssiin väsäiltyä kuuleriki
36384
katos henkka on ahkeroinu.hieno homma:):) äläkä nyt heti riko sitä:)
36458
vähä keskeneräinen snorkkeli... pitää väsätä joku pönttö tuonne katolle ettei käy niinku viime yönä että herää siihen jotta sataa ja pitää juosta muovipussin kans pihalle :D
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HeiDf95wAjQ
33renkaat alla. videon jälkeen oon nostanu syöttöä vielä varttikierroksen :Dhttps://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HeiDf95wAjQ
BJ-40/76
02.06.2013, 20:09
Nätisti kiipeää nopeusmittari!
Siis onko sulla vielä vakio turbo? näyttäs että kiekkamittari alkaa hyytymään tuolla 3 jälkeen? vai onko pumpussa säädöt siten, että alkaa leikkaamaan sapuskaa noin aikaisessa vaiheessa?
Oletko mitannut pako/ahtopaineita?
Mitähän ne tarkoittaa sisäänajolla remontin jälkeen:rolleyes:
p.s kuka ruuvasi hodariin jotain pikkasen paremmin virtaavaa ahdinta, yritin hakea topiikkia, mutta en löytänyt:(
(pitäs vissiin yrittää hakea haulla etsintäohjeita hakuun:D)
3000 jälkee vetää aiva sikana mutta on nii raju rykäsy ettei pikkuvaihteilla viitti rykästä ku sitte kierrokset loppuu 3500 kohalla ku seinään. 0,9 ahtoja ja vakioturbo
Nuhapumppu
03.06.2013, 08:29
Mitähän ne tarkoittaa sisäänajolla remontin jälkeen:rolleyes:
p.s kuka ruuvasi hodariin jotain pikkasen paremmin virtaavaa ahdinta, yritin hakea topiikkia, mutta en löytänyt:(
(pitäs vissiin yrittää hakea haulla etsintäohjeita hakuun:D)
Sisäänajohan pitää suorittaa reippaita kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia sisältäen,ei siis lissuttelemalla muttei revittäenkään,näin ollen männänrenkaat saadaan pitämään paremmin,lissuuttamalla kone alkaa syömään herkemmin öljyä.
Sisäänajohan pitää suorittaa reippaita kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia sisältäen,ei siis lissuttelemalla muttei revittäenkään,näin ollen männänrenkaat saadaan pitämään paremmin,lissuuttamalla kone alkaa syömään herkemmin öljyä.
Sain moottorihiomolta seuraavanlaiset ohjeet: kun auto lähtee ensimmäisen kerran käyntiin niin HETI 1500-2000rpm kierroksia, väh 5min. sen jälkeen hissutellaan kone lämpöseks, (20min-max 1h) ja öljyt ja suodatin vaihtoon. sen jälkeen hissutellaan siiihen adti että koneessa on normilämmöt ja sitte antaa kunnolla kenkää (esim täyskiihdytys 60-140) sen jälkeen seuraavat 1000km MAHDOLLISIMMAN VAIHTELEVAA ajoa, matkaa, hissuttelua ja kunnon revittelyä. tämä siksi että ylin männänrengas on muodoltaan sellainen että se painautuu sylinterissä vallitsevan paineen voimasta sylinterin seinää vadten, elu aivan oikeassa oot
BJ-40/76
03.06.2013, 16:22
Tuon korotetun tyhjäkäynnin heti öljynpaineiden noustua ja vaihtelevan ajon kyllä minäkin allekirjotan, mutta tuota maksimivääntöjen käyttöä en.
-> Tuolla maksimiväännöillä, varsinkin viritetyssä koneessa, saadaan aikaan niin suuret laakerirasitukset, että jos laakeri/kaula eivät ole justiinsa yhteensopivat, niin pintapaine voi kasvaa niin suureksi, että öljykalvo voi pettää siitä kohtaa mistä on ohuimmillaan.
Tuo öljyjen ja suodattimen vaihto on halpa henkivakuutus rempatulle koneelle, ja itse vaihdoin myös yhden kerran öljyt alta 5000 km jälkeen remontin.
Mutta toivottavasti pysyy nipussa, näyttää olevan nätisti voimaa, ja tuo cooleri varmaan auttaa osaltaan..... Mielenkiintoinen ilmiö tuo hodarin puutuminen tuossa 3500 kierroksen seutuvilla, joskus kokeillut pakko3:lla saada kiekkamittaria yli 4000, vaatii kyllä yritystä (välityksistä ja renkaista laskettuna kiekkamittari näyttää suurinpiirtein oikein)
-> minunkin hodari kaipais 500 kierrosta lisää vetoaluetta.
Olisi kiva tietää pakopaineet, "pakko" olla hivenen nousussa.
Eilen laitoin flektin kuuleriin niin nyt siitä on jotain apuakin :D kokeilin tossa ennen flektiä ajon jälkeen nii imuputket oli samanlämpöset ennen ja jälkeen, nyt huomattava ero. kiihtyy taas vähän vielä paremmin :D hauskinta tossa autossa on se että nätisti ajaessa 8l/100km :D ja minähän ajan tuolla aina sataa :D vois tippua kulutus vielä ku lopettais ohittelun ja junnais 80 muttei sovi tuon auton luonteeseen :D kestää perse pitää käyttiksenä :P
Mitä kaikkea päivitystä koneelle on tehty jotta menee 8l/100km?
Part time kitti jakolaatikossa?
ei oo mitää kittiä laatikossa... en tierä yhtää mitä päivityksiä aiemmin on tehty ennen vei 9-10l sataselle ja nyt konerempan+kuulerin asennuksen jälkeen tippu litran
Mulla vei ex hdj sen 16-25l :D
Mulla vei ex hdj sen 16-25l :D
niin meilläkin ...
Ihmeellisiä vekottimia, vai verättäkö joka kiihdytyksen kaasu pohjas :D vähän kyllä uskomattomalta tuntuu mutta on tuota ny NIIN monta kertaa mittailtu että pakko se on itekki alata uskomaan
Pitäis jostain tilata talveksi superjäykkä asetelma kun 120kmh+ alkaa kytkin luistelemaan :eek: harvoin toki tulee noin lujaa ajettua mutta kyllä kytkimen kuuluis pitää tilanteessa kuin tilanteessa :confused: Valeon uus levy ja asetelma ja vakiolevyllä ja asetelmalla sama ongelma, kun kuormitusta on paljon ja kaasu pohjas niin alkaa kiekkamittari nousemaan :( vakioasetelma ei ollut kiillottunut eikä vauhtipyöräkään mitenkään erityisesti. seuraava auto minkä ostan on 60 hojo nii ei tartte ku käynnistää ja ajella :D
Ja nyt tähän joku viisas sitten laittaa että "et osaa ajaa" MUTTA ajan tykseni energiapuuautoa, ja sovellan samaa vaihtotyyliä tuon hodarin kanssa eli kaasu rauhallisesti melkein ylös ennen kytkimen painamista ja seuraavalla vaihteella en räjäytä poljinta ylös vaan ihan normisti nostan kytkimen ja vasta sen jälkeen rauhallisesti kaasu pohjaan. :)
uutenakaan noin vähällä kulkenut :D....
kauha-apina
12.06.2013, 19:54
paljos muuten tuohon hodarin tankkiin menee ainetta?
paljos muuten tuohon hodarin tankkiin menee ainetta?
Se on jonku ~85litraa.
seuraava auto minkä ostan on 60 hojo nii ei tartte ku käynnistää ja ajella :D
:)
...ja hitsata... :D :D
Se on jonku ~85litraa.
Vittu jätkä kävi pätemäs MUN viestiketjussa!! Tiesitkö että... :D
..niin ja n.1000km pääsee tankilla kun ajaa matkaa. kaupunkikulutus päiväsaikaan 10-12l/100km ja yöaikaan (bemareita liikennevaloissa) joku 40l/100km :D
Tuli vaihdettua viime viikolla ssuvikin autosta ehjä turbo. Nyt jaksaa ahtaaa yläkierroksillakin :P Samalla tuli väsättyä 3" suora kylkiputki. Jännät saundit nyt suoralla hormilla, johtuu varmaan tuosta jyrkemmästä nokasta. tuo autohan käy todella tasaisesti tyhjäkäynnilläkin, mutta ääni on korvaan tosi terävä.