Kirjaudu sisään

View Full Version : Kesäajasta luopuminen - Kansalaisaloite.

TOPPAHOUSU
31.03.2013, 10:23
Pitäisikö meidänkin tehdä sama, kuin itä-naapurimme ja lopettaa tämä ainainen kellojen siirtely...
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3

Kannatettu!

Swoop
31.03.2013, 10:32
Pitäis! Aivan turhaa paskaa, kenellekään mitään hyötyä.

Kannatettu!

Eskimo
31.03.2013, 10:37
Ketä kiinnostaa....

TOPPAHOUSU
31.03.2013, 10:43
Ketä kiinnostaa....
Aloite on saanut kannatusilmoituksia yhteensä 11 278 kappaletta
( 31.03.2013 kello 11:43)

Palex
31.03.2013, 10:47
Ketä kiinnostaa....
Niinpä...:rolleyes:

"Ihmisen sisäinen kello menee moneks viikoks sekaisin" joo, tosi sekava olo tällä hetkellä kun kellot on ihan itsekseen siirtyneet tunnilla eteenpäin, niin joutui puol yötä valvomaan ja vahtimaan että näinköhän kaikki laitteet päivittävät ajan oikein...:D

Jos tuo "sisäinen kello" on jollain niin pahasti sekaisin ettei tämmöistä kestä, niin uusi lääkitys vois auttaa!:D

Mutta turhaahan moinen kesäaikaan siirtyminen on, joskin ihan sama mulle.

H&K
31.03.2013, 11:50
Luovutaan mielummin talviajasta ja pidetään kesäaika ympäri vuoden. Mua ainakin henkilökohtaisesti kiinnostaa enemmän illalla vietetyt valoisat tunnit ku aamun valoisuus kun on lähdössä töihin.

Repro
31.03.2013, 12:07
Luovutaan mielummin talviajasta ja pidetään kesäaika ympäri vuoden. Mua ainakin henkilökohtaisesti kiinnostaa enemmän illalla vietetyt valoisat tunnit ku aamun valoisuus kun on lähdössä töihin.

Sama.

Swoop
31.03.2013, 12:09
Itelle sama kummasta luovutaan kunhan toisesta.

Heguli
31.03.2013, 12:29
"Ihmisen sisäinen kello menee moneks viikoks sekaisin" joo, tosi sekava olo tällä hetkellä kun kellot on ihan itsekseen siirtyneet tunnilla eteenpäin, niin joutui puol yötä valvomaan ja vahtimaan että näinköhän kaikki laitteet päivittävät ajan oikein...:D

Jos tuo "sisäinen kello" on jollain niin pahasti sekaisin ettei tämmöistä kestä, niin uusi lääkitys vois auttaa!:D

Mutta turhaahan moinen kesäaikaan siirtyminen on, joskin ihan sama mulle.

X 2

Oikein ihmetyttää joka vuosi sama jupina, kenellä on sisäiset kellot sekaisin ja kenellä koko kesä pilalla kellojen siirron takia.

Nikuzai
31.03.2013, 12:40
X 2

Oikein ihmetyttää joka vuosi sama jupina, kenellä on sisäiset kellot sekaisin ja kenellä koko kesä pilalla kellojen siirron takia.

Älä ihmisiä ajattele vaan tuotanto eläimiä lehmiä, kanoja jne. jne ne siitä kärsii, että lypsylle pitää mennä tuntia aiemmin kun pitää lypsää klo 18.00 ihan sama vaikka pari kertaa kuussa kelloa siirreltäisiin :mad:

TOPPAHOUSU
31.03.2013, 13:04
X 2

Ei itsellänikään mene sisäiset kellot sekaisin, mutta tuntuu vain jotenkin turhalta koko tämä kellojen siirto rumba...

Palex
31.03.2013, 13:07
Älä ihmisiä ajattele vaan tuotanto eläimiä lehmiä, kanoja jne. jne ne siitä kärsii, että lypsylle pitää mennä tuntia aiemmin kun pitää lypsää klo 18.00 ihan sama vaikka pari kertaa kuussa kelloa siirreltäisiin :mad:
Milläs tavalla se kana kärsii jos sitä lypsää tunnin eri aikaan?:D

pee
31.03.2013, 13:20
Milläs tavalla se kana kärsii jos sitä lypsää tunnin eri aikaan?:D

... sen maito vissiin happanee tunnin myöhemmin tjsp. :D

siirretään niin että aina on valoisaa paitsi silloin kun on pimeetä ?

Nikuzai
31.03.2013, 13:29
Ei vaan ne munii kolmessa tuurissa ja ei ole kivaa kun yhtäkkiä pitääkin muna olla valmis tuntia aiemmin :eek:

Miettikääpä, että pääsette luvalla oikeen tissi mallin päälle 5 tunniksi ja vetelette menemään kaikessa rauhassa nautiskellen ja kellot siirretän tunnilla eteenpäin, malli tönäsee lattialle ja toteaa, että tunnit täynnä :D vaikka vartti olisi mennyt enään suorituksen loppuun vientiin.
Siinä vaiheessa itse kukin varmaan kiroaisi kellojen siirtoa?

Heguli
31.03.2013, 14:03
Ei vaan ne munii kolmessa tuurissa ja ei ole kivaa kun yhtäkkiä pitääkin muna olla valmis tuntia aiemmin :eek:

Miettikääpä, että pääsette luvalla oikeen tissi mallin päälle 5 tunniksi ja vetelette menemään kaikessa rauhassa nautiskellen ja kellot siirretän tunnilla eteenpäin, malli tönäsee lattialle ja toteaa, että tunnit täynnä :D vaikka vartti olisi mennyt enään suorituksen loppuun vientiin.
Siinä vaiheessa itse kukin varmaan kiroaisi kellojen siirtoa?

Miksei se muna voi tulla kun tulee ja se lähtee kanalasta sitten kun lähtee ? Ei eläimiä tietty voi pakottaa mihinkään kellon rytmiin, elävät auringonvalon mukaan. Ja eikös lehmät mene nykyään ihan itekseen lypsyrobottiin :D

Voishan tuon siirtämisen lopettaa, mulle oikeastaan ihan sama.

Nikuzai
31.03.2013, 14:58
Miksei se muna voi tulla kun tulee ja se lähtee kanalasta sitten kun lähtee ? Ei eläimiä tietty voi pakottaa mihinkään kellon rytmiin, elävät auringonvalon mukaan. Ja eikös lehmät mene nykyään ihan itekseen lypsyrobottiin :D

Voishan tuon siirtämisen lopettaa, mulle oikeastaan ihan sama.

Eikun valoja sytytetään ja sammutetaan kolme kertaa päivässä teho kanalassa jotta ne vääntää kolme munaa päivässä kunnes kuolee liika rasitukseen.
Ja "käsin" lypsettävät lehmät, ihmiset kiinnittää ne lypsimet kellon ei maidon määrän mukaan :mad:

Heguli
31.03.2013, 16:41
Eikun valoja sytytetään ja sammutetaan kolme kertaa päivässä teho kanalassa jotta ne vääntää kolme munaa päivässä kunnes kuolee liika rasitukseen.
Ja "käsin" lypsettävät lehmät, ihmiset kiinnittää ne lypsimet kellon ei maidon määrän mukaan :mad:
No mutta sittenhän kana ei tiedä vuodenajasta eikä käytettävästä ajasta tuon taivaallista. Eli siirtyminen kesäaikaan ei vaikutaa kanaan mitenkään ? Eikä kai siihen kanalan pitäjäänkään ?

Toki lehmäkin varmaan jossain määrin muuttaa rytmiään valon määrän lisääntymisen ja vastaavasti vähentymisen mukaan. Siirryttäessä kesäaikaan tarvii ihmisen varmaan ainakin alkuuun seurata lehmän rytmiä mutta saahan senkin pikku hiljaa muutettua. Mutta näistä mitään tiedä, munat ja maitohan tulee lähikaupasta :p

BJ-40/76
31.03.2013, 17:14

Olisko tuo kuinka suuri synti EU-suomessa, jos menis sinne lypsylle esim. 10 minuuttia kerralla siirtyen kohti virallista aikaa? siis maitokello siirtyisi 6 päivänä a`10min kerrallaan.

Näin tekivät ainakin taannoin, että lehmät eivät jääneet tunniksi odottelemaan, vaan lypsyt tuli jokapäivä 10 minuuttia myöhemmin mitä eilen.

Mutta minustakin joutaisi luopua tuosta kellojen siirtelystä, pitäisi vaan kaikissa maissa luopua, että aikaerot pysyisivät samana.

454SS
31.03.2013, 19:01
Parempi tehdä eri tavalla toppahousujen kanssa vaikka se aihauttaisi hieman hämmennystä oikeasta kellonajasta pari kertaa vuodessa. Sota ku syttyy ni turakki ei tiedä mikä on oikea virka-aika Suomessa ja sotii siksi väärään aikaan :) Eikait ne ympäri vuorokauden sodikaan kun eivät tulipalojakaan sammuta kun virka-aikana.

Heikki L
31.03.2013, 21:09
Oon kyllä nyt niin vitun pihalla teijän jutuista, ehkä pari ryssäläis olutta liikaa.
Kanoja ja lehmiä sun muuuta, ei helvetti.

pee
31.03.2013, 21:21
Oon kyllä nyt niin vitun pihalla teijän jutuista, ehkä pari ryssäläis olutta liikaa.
Kanoja ja lehmiä sun muuuta, ei helvetti.

NaviGator ? Kaput !!! :D

Eskimo
31.03.2013, 22:53
Ei mutta ihan oikeesti...pitää olla murheet jo melko matalalla tasolla, että jaksaa tästä kellon siirrosta ittelleen stressinpoikasen kehitellä :D :D

Bj Andy
31.03.2013, 23:22
Aivan sama. Edellisen kerran kun täytin pyöreitä niin sain pari kanaa ja kukon lahjaksi. Kukko sinällään oli ihan kartalla eli kieku vitoselta , mutta kanat muni , tuotantokanoja kun olivat , pari kertaa vuorokaudessa.

Mutta joo. Edellisen kerran kun olin valtuustossa niin saimme vihdoin ja viimein muutettua kokousten alkamisajan muuksi kuin iltalypsyn ajan ohjaamaksi.

Mitäs vielä. Nii jos tuolla ryssissä sikiää edes joku hyvä ajatus niin sanomattakin on selvää että eu ei voi hyväksyä sitä.

Vaikka tuolla kesä/talviajalla ei ole enää nykyään mitään merkitystä kun maailma jytää 24/7 muutenkin. Kunhan vaan sotkee aikatuluja.

TOPPAHOUSU
31.03.2013, 23:34
NaviGator ? Kaput !!! :D

Jos ei muuta, niin ainakin keskusteltua on saatu aikaiseksi... :D :D :D

KoniJeep
31.03.2013, 23:44
mää lukasin pikana ekana että "kaljasta luopuminen -kansalaisaloite" :D

TOPPAHOUSU
31.03.2013, 23:47
mää lukasin pikana ekana että "kaljasta luopuminen -kansalaisaloite" :D
Ei s**tana nyt äkkiä silimä liäkäriin! :D

JJ90
01.04.2013, 10:20
Parempi tehdä eri tavalla toppahousujen kanssa vaikka se aihauttaisi hieman hämmennystä oikeasta kellonajasta pari kertaa vuodessa.

Mut eiks Toppahousu just halua sitä, vai tätä, vai mitä..?? Hämmentää..:confused::confused:

Jappi
02.04.2013, 02:58
Ei mutta ihan oikeesti...pitää olla murheet jo melko matalalla tasolla, että jaksaa tästä kellon siirrosta ittelleen stressinpoikasen kehitellä :D :D

Dafuq, mutta kun se vaan on turhaa/tarpeetonta. Hyötyä siitä ei ole edes byrokraatille.

Palex
26.03.2019, 16:31
Sunnuntaina käännellään jälleen kelloa. Mitenköhän sitä selviää taas hengissä?:D

Mutta ilmeisesti vuonna 2021 lopetetaan turha kellojen veivaaminen nyt sitten kokonaan, vihdoin ja viimein.:)
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dec7a1df-8f97-484a-90b4-e2ee144159ca

perkei
26.03.2019, 18:21
Tää on kyl oikeesti ihan helvetin siisti homma. :)

Kaitsu67
26.03.2019, 22:41
Hyvä jos loppuu...itse tykkäisin jäämisestä kesäaikaan, koska valoisammat illat pidempään, ulkona touhuilun kantilta...

"..eli käytännössä tiistaisen täysistunnon päätöksen jälkeen kellojen siirtelystä luopuminen vuonna 2021 on lähes varmaa."

Lähes varmaa :D

Muistuu mieleen sanonta, "mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma" :D:D

-MaTTi-
26.03.2019, 22:58
Sunnuntaina käännellään jälleen kelloa. Mitenköhän sitä selviää taas hengissä?:D

Mitään merkitystä, mulla humppaa nukkumaanmenot ja heräämiset miten sattuu kuitenkin.
Tunti sinne tänne ei tee eroa.

Mut kivempi olis ku olis illalla valoisampaa, eli kesäaika pysyväks.

Heguli
27.03.2019, 12:05
Mitään merkitystä, mulla humppaa nukkumaanmenot ja heräämiset miten sattuu kuitenkin.
Tunti sinne tänne ei tee eroa.

Mut kivempi olis ku olis illalla valoisampaa, eli kesäaika pysyväks.

Mulla sama homma, illalla pää tyynyyn ja uni tulee riippumatta siitä ollaanko kesä- vai talviajassa. Oon aina ihmetellyt miksi tämä tunnin siirto saa osan ihmisistä ihan sekaisin. Sinänsä hyvä että viisareiden veivaus loppuu, turhaa resuamista moinen.

uteiN_H
27.03.2019, 14:51

Mutta ilmeisesti vuonna 2021 lopetetaan turha kellojen veivaaminen nyt sitten kokonaan, vihdoin ja viimein.:)
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dec7a1df-8f97-484a-90b4-e2ee144159ca

Kumpi valitaan. Tai vaikka pysyttäs entises.
Valo määrää rytmin. Ja sitä muutetaan sen mukaan.
Kello on jäänyt ranteesta jo jokunen vuosi sitten.
Puhelimeen saa hälytyksen jos tarvii.....
Kalenteriikin oon karsastanut jo pitkänaikaa.....

AlluK
28.03.2019, 21:08
Oon aina ihmetellyt miksi tämä tunnin siirto saa osan ihmisistä ihan sekaisin.

Ne on varmaan munlaisia tyäläisiä, jotka on koko talven heränny kuurelta ja ens maanantai aamuna pitäis herätä "viireltä".

Heguli
29.03.2019, 11:40
Ne on varmaan munlaisia tyäläisiä, jotka on koko talven heränny kuurelta ja ens maanantai aamuna pitäis herätä "viireltä".

Eka aamu saattaa olla vähän tavallista vaikeempi mutta seuraava aamu on jo normi, sitä kuitenkin menee tuntia aikasemmin myös nukkumaan :)

Rak
29.03.2019, 13:25
Aikoinaan kun joka kolmas työviikko alkoi kymmeneltä kasin sijaan ja kymmenen vuoro myöhemmin poistui, sen huomasi että herääminen kasiksi helpottui.

Luimpa tuossa juuri tutkimusta kellonaika-aiheeseen liittyen, siinä päätelmät oli sen suuntaisia notta jos kellonaika ja päivänkierto eivät täsmää tarpeeksi hyvin se näkyy työtehossa/palkoissa.

perkei
29.03.2019, 15:16
Joo, saati sitten jos on koko talven heränny neljältä ja sitte pitäis alkaa herätä kolmelta. Eli aivan keskellä yötä. Ei se auta vaikka menee seuraavana iltana vastaavasti aikasemmin nukkumaan, kyllä kroppa muistaa vielä ainakin viikon, että tähän aikaan normaalisti nukutaan.
Ei mulla nuorempana ollu mitään ongelmia, ihan sama kunhan joskus sai nukkua. Mut kyl näköjään täs iässä jo menee päästäns sekasis. :o
No nykysin mulla on liukuva työaika joten jätän varmaankin kellon siirtämättä tänä vuonna. :D

astalo
29.03.2019, 23:19
Kun joka toinen viikko herää arkena kahdelta ja joka toinen viikko menee samaan aikaan nukkumaan niin ei siinä tunnin siirrot tunnu missään.

AlluK
30.03.2019, 07:21
Perkeleen kelloradio päätti siirtyä kesäaikaan tänä aamuna :mad: