View Full Version : saako kuorma tulla sivusuunnassa trailerin reunojen yli?
lepoantti
22.03.2013, 19:43
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?
käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.
olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.
yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto
lavanelikko
22.03.2013, 20:04
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?
käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.
olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.
yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto
Eikös tässäkin riitä, että että kärryn äätivalot on riittävän etäällä...
Byrocrat
22.03.2013, 20:15
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?
käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.
olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.
yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/B1C1059F4A9CC57DC22574480038FCCA?opendocument
Tuolla mainitaan, että "perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Tarkoittanee ettei mikään osa kuormasta ole tarileria leveämpi. Jos siis auto on saman levynen kuin tarilerin uloinna olevat osat niin silloinhan ollaan vielä turvallisella puolella edellyttäen, että kuormaus muuten on sellainen että pysyy kyydissä ja lavan etukulmissa on äärivalot jotka kertovat traikun leveyden:)
Jos kyseessä on jakamaton kappale ylileveysvaloilla max. leveys ilman saattoa on 3m, mutta kun kyseessä auto josta saa renkaat pois ei siinä lienee selittelemistä eikä muuta mahkua kuin joko levittää traikkua ettei tule yli tai sit renkaan vaihto kapeemmaksi kuljetuksen ajaksi. siis jos oon asiat oikein ymmärtäny...
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/B1C1059F4A9CC57DC22574480038FCCA?opendocument
Tuolla mainitaan, että "perävaunu on kuormattava siten, ettei kuorma sivusuunnassa ulotu perävaunun laitojen yli. Tarkoittanee ettei mikään osa kuormasta ole tarileria leveämpi. Jos siis auto on saman levynen kuin tarilerin uloinna olevat osat niin silloinhan ollaan vielä turvallisella puolella edellyttäen, että kuormaus muuten on sellainen että pysyy kyydissä ja lavan etukulmissa on äärivalot jotka kertovat traikun leveyden:)
Tosta mä olen kyllä eri mieltä. Eiköhän se kuitenkin ole niin ettei laitaa saa ylittää, huolimatta siitä mikä on uloin osa. Trailerissa laidaksi lasketaan pohjan/ajorampin tms reuna. Ei esim ulkonevaa lokasuojaa tai varren päässä roikkuvia valoja.
Näin ainakin liikkuvien tulkinta oli kun kohdalle osuivat.
Finlexiä tuolla tavailin puoli tuntia ja ei löytynyt mitään säännöstä etteikö kuorma voisi ylittää perävaunun laitoja.
Sidonnasta ja painoista sekä maksimileveydestä kyllä oli asiaa.
Kuorma-autojen perävaunuissa on ihan yleistä että välillä menee kuorma yli mutta eipä niistäkään löytynyt määräyksiä muusta kuin merkitsemisestä.
Taas kai sellainen juttu mikä ratkaistaan kun poliisi pysäyttää ja loput raastuvassa ?
Jos kyseessä on jakamaton kappale ylileveysvaloilla max. leveys ilman saattoa on 3m, mutta kun kyseessä auto josta saa renkaat pois ei siinä lienee selittelemistä eikä muuta mahkua kuin joko levittää traikkua ettei tule yli tai sit renkaan vaihto kapeemmaksi kuljetuksen ajaksi. siis jos oon asiat oikein ymmärtäny...
Myö ollaa kyl toimittu hiukan erilaisilla säännöillä ja ilman sakkoja selvitty tähän asti eli:
2.6m -3,0m riittää yks yhet ylileveen valot+heijastimet. 3,0 - 3,5m kahet ylileveen valot+heijastimet. 3,5m - 4,0m kahet ylileveen valot+heijastimet+etuauto. yli 4,0m kahet ylileveen valot+heijastimet+etuauto+taka-auto.
Miun mielestä ei haittaa jos trailerilla kuljetettu auto on traikkua leveempi,kunhan ei ole yli 2,6m joka on ajoneuvon maksimileveys. Onhan veneetkin useesti traileria leveämpiä eikä aiheuta ongelmaa.
Finlexiä tuolla tavailin puoli tuntia ja ei löytynyt mitään säännöstä etteikö kuorma voisi ylittää perävaunun laitoja.
Kui olis täältä toi 45 pykälä? http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
Renkaan pullistumaa ei tosin lasketa auton leveyteen.
yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto
Mikä siinä ei houkuttele? Jostai huonekaluputkesa heftailet tarpeellisen verran leveemmäks ja muutaman kympin muutoskatsastuksella saat homman lailliseks.
BJ-40/76
22.03.2013, 22:44
Henkilö ja pakettiautoissa muuta luvallisia mahdollisuuksia ei taida olla! (vene ja purje? lentokone kuuluu samaan "Suojeluluokkaan" kuin maa- ja metsätalous)
Siis kysyjän tapauksessa: jos kuorma tulee yli trailerin leveyden, niin sakot paukkuu:o ja tuo trailerin leveys on varmaankin juurikin tuo "runkoleveys", siis esim. etanan sarvia muistuttavat äärivalot ei pelasta....
Ja muistaakseni k.o autoilla (M1 ja N1) ei voi kuljettaa ylileveitä erikoiskuljetuksia, pitää olla vähintään kuorma-auto, ja siinä sitten pelataan valojen ja heijastimien määrällä, riippuen leveydestä. (siis 2,9 metriä leveä kaivinkone voi tulla kuljetusalustaa leveämmälle, ei tarvitse purkaa, vaan riittää että valot yms on määräysten mukaisia.
Tuo lainsäädäntö on jännä: minä en saa vetää TRAKTORILLA tyhjänä 3,1 metriä leveää venetraileria tiellä, mutta jos sidon siihen poikittain 3,4 metriä pitkän kumiveneen, niin kaikki OK! (asiasta oli kerran keskustelua....)
-> jos traileri on kapea, niin levitä sitä! Taannoin (198?) ainakin 900 saabin levittämiseen riitti ämpärimuovista (Pe, polyeteeni) POP niitatut "lokasuojan levikkeet"
Ja sitten se suurin? ongelma: peileistä pitää näkyä suoraan taaksepäin....
Ja kaikki ylläoleva ulkomuistista, korjatkaa jotka tiedätte!
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)
Trailerissa ei taida olla kuormakoria? Kuormatilaksi ilmeisesti katsotaan laitojen sisäpuoli?
Eli 35 cm yli etuakselistosta mitattuna leveyden?
Ei niitä kaikkein selkeimmin kirjoitettuja lakeja. Näistä joutuu vääntämään maantiellä
http://i29.photobucket.com/albums/c254/antsa/Kuva0111_zps90f1ddd0.jpg
Kuljetin aikoinaan vähän isompaa satellittilautasta, Nurmijärveltä päästiin melkein perille kun polliisi näki :) No sakothan siitä tuli, jos oisin laittanut reunaan kiinni perämoottorin niin ei ois tullut, vanhempi konstaapeli kertoi. Elikkä ei saa tulla yli.
ps. pystyssä sen ois saanut kuljettaa, halkaisija n. 2.6m
lepoantti
23.03.2013, 08:38
Matin linkkaamassa asetuksessa puhutaan kuormakorista niin se tarkoittanee laidallista lavaa, eli lavettimallisten trailereiden osaltako ylitys saa olla 0,35m enemmän kuin etuakselin leveys? vai miten tämä luetaan ja tulkitaan???
45 § (24.4.1998/291)
Tavarakuljetus
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)
no jos lavan levittäminen hyväksytään jollakin "plasebo" vaikutteisella virityksellä ja se maksaa muutamia kymppejä niin eihän se mahdoton ajatus ole. tosin nämä(kin) on monesti niin tulkinnallisia asioita konttorilla että mitä hyväksytään ja hinnoittelukin perustuu mielivaltaan jotta mikä on pieni ja mikä suuri muutoskatsastus!! esim. viime syksynä rekisteröintikatsastin pick-uppia niin täti meinasi rahastaa muutoksista erikseen, piti tuoda selkokielisesti esille että muutokset rekisteröintikatsastuksessa sisältyy hintaan eikä niistä erikseen tarvitse maksaa!!!
Kertokaahan joku nyt oikeesti miten toi trailerin muutos katsastaminen menee eli ostanko itelle jonkun kilvissä olevan 500 muulin raadon ja teen siitä mieluisen eli vain vetoaisa jää aluperäistä ja pari kymppiä maksaa katsastus?
BJ-40/76
23.03.2013, 20:39
Ulkomuistista vuosikymmenten takaa.... vaillinaisesti päivitettynä:
Siis tuo kärryn levittäminen on hivenen vaikeaa, itse alkaisin hakemaan lisä leveyttä leveämmillä renkailla (että ei painu niin herkästi kelirikkoteillä...), ja hivenen ulospäin levittävillä vanteilla....
Ja tekisin sitten lokasuojat "vahingossa-" pikkasen liian leveäksi....
siis nykyään ei enää varmaankaa saa levittää sen takia että pitää saada kuljettaa leveämpää.... (arvaus)
Mutta käy konttorilla kysymässä, että voitko laittaa leveämmät renkaat, kun nuo kapeat pyrkii painumaan niin herkästi kelirikko aikana tiehen....
Ja kun nuo leveämmät renkaat vaatii leveämmän vanteen....
ja kun tuonne sisäänpäin ei voi levittää, niin voiko raideleveyttä lisätä, esim. kuten henkiläautossa?....
Ja sitten vaihtoehtoiseksi rengaskooksi tuo leveä, nimittäin nuo trailereiden laakerit muodostuu lyhytikäisiksi, jos off settiä muutetaan:o
(siis juurikin ostetut nastarenkaat toimii hyvin jäätyneellä pinnalla...)
Mikä muka estää levittämästä kuormatilaa ja muutos katsastamaan sen, ilman renkaiden kanssa puljausta. Tekee vaan lavasta leveämmän laittaa valot kuntoon ja muutos katsastamaan
siis nykyään ei enää varmaankaa saa levittää sen takia että pitää saada kuljettaa leveämpää.... (arvaus)
Mikään ei estä. Mutta mistään Muuli 500:sta ei saada traileria tehtyä, syystä:
•kantavuus ei riitä (valmistaja sanelee kokonaismassan)
•kärrystä pitää puolet säilyä alkuperäisenä että se voidaan tulkita samaksi eli karkeesti korirakenteen kestää vaihtaa, mutta ei sitten aksel(ia/eita)/runkoa enää
•rakenteelliseen lujuuteen vaikuttavia (=runko)muutoksia ei voi tehdä ilman valmistajan lupaa (tuskinpa saa tehdasrakenteiseen kärryyn)
Tosiaan yli 50% pitää olla alkuperäistä, että identiteetti säilyy. Toki sitä jäljelle jäävääkin osuutta saa korjata.
Tulkinnanvaraiseksi asian tekee se, ettei peräkärryille ole prosenttitaulukkoa.
Tuli kerran muutoskatsastukseen kärry, jossa oli vanhaa juurikin pätkä runkoaisasta. Omistaja kyllä väitti muuta, mutta puusilmäkin näki, että runko, akselit, lava, valot jne oli kaikki uutta. Tarkoitus oli kiertää aisa- ja jarrusääntöjä. Hylkyyn tämä kärry siis meni.
Tiedän kyllä, että sama kärry muutoskatsastettiin toisen tahon toimesta sellaisenaan.
Kuormatilasta:
Lavettimallisen kärryn lava on se kuormatila eli sitä ei saa ylittää sivusuunnassa. Mutta lavaa voit levittää ja muutoskatsastaa.
Lavamallisen kärryn lavan sisäosa on se kuormatila. Kuorma ei siis saa ylittää sisäosaa sivusuunnassa (ts kuorma ei saa ulottua erillisten lokasuojien päälle). Siinä ei auta lokasuojien levittäminen mitään. Pitäisi levittää sitä itse lavaa ja muutoskatsastaa.
Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.
Iso pelastus näissä asioissa on onneksi se että suurin osa poliiseistakin on näistä pykälistä ihan pihalla ja osa katsastusinsseistäkin... Ihme hommia nämä lakipykälät kun minkäänlaista maalaisjärkeä ei voi missään asiassa käyttää, tai poliisilla kai joku harkintavalta on mutta useinhan se hakemalla haetaan se sakko asiakkaalle kouraan.
Renegade
27.03.2013, 22:19
Iso pelastus näissä asioissa on onneksi se että suurin osa poliiseistakin on näistä pykälistä ihan pihalla ja osa katsastusinsseistäkin... Ihme hommia nämä lakipykälät kun minkäänlaista maalaisjärkeä ei voi missään asiassa käyttää, tai poliisilla kai joku harkintavalta on mutta useinhan se hakemalla haetaan se sakko asiakkaalle kouraan.
Niin... Onhan näissä asioissa melkoinen pykäläviidakko, mutta käsittääkseni niin katsastusinsinööreillä kuin poliiseillakin on mahdollisuus tarkastaa ajankohtaiset ja oikeat pykälät tapauskohtaisesti ja vieläpä ihan reaaliaikaisesti. Vaikka olisvatkin asioista ihan kujalla, niin ei tarvii muuta osata ku lukea kirjasta..:D
Kyllähän noita sääntöjä ja pykäliä on joku oikeasti miettinyt, eikä niitä varmaankaan vittuillessaan ole kukaan keksinyt. Voisin kuvitella että niin katsurit kuin poliisikin puuttuu jonkunlaiseen poikkeavuuteen, ongelmaan tai epäkohtaan, mikä vaatii parannusta tai muutosta. Näissä sitten tapauskohtaisesti asian laita tarkistetaan niistä pykälistä sieltä viidakosta.
Ja ainakin itse olen kokemuksieni perusteella siinä uskossa että nämäkin edellä mainittujen ammattikuntien edustajat kaikessa ammattitaidossaan nimen omaan käyttävät maalaisjärkeä ja harkintaa näissä asioissa. Eli jos kokonaisuus näyttää hyvältä ja turvalliselta, niin tuskin kukaan jää senttejä mittailemaan kuorman ylityksestä tien päällä tai millejä mittailemaan konttorilla. Muutenkin veikkaan että harva poliisi lähtee etsimään autosta/kuormasta sakotettavaa tai katsuri autosta/perävaunusta hylkäysperustetta. Valitettavasti niitä pilkunviilajavittuilijoitakin joukosta löytyy, niiden kanssa ei auta kuin nöyrtyä.
Mutta kyllä mä ainakin mielellään hankin kuljetuskaluston tarpeen mukaan, ettei tarvii viritellä mitään epämääräistä kuorman sitomista tai pelätä kestääkö se pikkukärry sen parin tonnin sorakuorman...:eek: Luojan kiitos että näitä(kin) asioita joku tässä maassa valvoo. Jos täällä tuntuu liian turvalliselta tien päällä, niin voi mennä jonnekin itä/etelä euroopan maahan katsomaan menoa sillon kun kukaan ei jaa sakkoja mistään eikä kalustoa tarvitse katsastaa...:eek: Ja ainahan täällä näistä viranomaisten touhuista saa valituksen tehdä, jos kokee kärsineensä vääryyttä.
BJ-40/76
27.03.2013, 22:37
Kuormatilasta:
Lavettimallisen kärryn lava on se kuormatila eli sitä ei saa ylittää sivusuunnassa. Mutta lavaa voit levittää ja muutoskatsastaa.
Lavamallisen kärryn lavan sisäosa on se kuormatila. Kuorma ei siis saa ylittää sisäosaa sivusuunnassa (ts kuorma ei saa ulottua erillisten lokasuojien päälle). Siinä ei auta lokasuojien levittäminen mitään. Pitäisi levittää sitä itse lavaa ja muutoskatsastaa.
Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.
Onko tosiaan näin? siis jos Peräkärryn lava on pyöräkoteloiden välissä, niin kuorma ei saa ulottua lokasuojien päälle:eek:
Minä olen käsittänyt tuon lakitekstin siten, että kuorma ei saa ulottua korirakennetta (lokasuojia leveämmälle).
No, joka tapauksessa käytäntö on ollut juurikin tuo, eli vaihdetaan kapeat renkaat, että sopii kyytiin.... ja se on kelvannut Virkavallalle.
Kerran keskusteltiin asiasta pitkään ja hartaasti: sillä BJ oli sidottu renkaista kiinni, ja kuulemma heilui ja huojui, ja heidän pienessä kirjassa? kuorma piti sitoa siten että ei pääse liikkumaan....
sen verran kiinnosti virkavaltaa, että kurkistelivat hyvinkin tarkkaa että onko BJ:n peilit millä leveydellä....
Ja lokasuojan levikkeet ylsi lavan ulkopuolelle, peilit vissiin jäi kärryn pyöräkoteloiden sisään... Sillä kun tarkistivat kärryn renkaiden kantavuudet yms, Ja vittuilivat aisapainosta (yrittivät ehdotella että olisi liikaa aisapainoa, ja nuorempi kysyi että jaksanko nostaa pois koukusta!!!!, en nostanut, eikä kyllä olisi noussut:cool:) niin pääsin jatkamaan matkaa....
Siis jos laki on todellakin noin, niin kuormatilaan levitys (köysilaatikon? paikka molemmin puolin)!
Jotkut pykälät voi tuntua vittuilulta, mutta tällä on selkeä funktio.
Muuten se naapurin timppa saattaisi lähteä viemään niitä kallen harjateräksiä peräkärryssään, kun kivasti menee silleen poikittain kärriin koko nippu. Törröttää metrin yli sivusta kuorma, mutta ketäs se haittaa täällä maalla. Samaan aikaan selma mummo on turre koiransa kanssa lenkillä. Kotona selma ihmettelee missä turre ja timppa taas perillä, että kenes karvarukkaset tuohon harjateräsnipun päälle on jääny.
Joillakin toimii se maalaisjärki ja jotkut tarvii ne lait.
Siihen en ota kantaa miten hengenvaarallista se on jos renkaat on yli muutaman sentin, mutta ainahan se raja jossain kulkee.
Sanamuotohan on: "Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle". Jos kuorma ulottuu lavamallisen kärryn lokasuojien päälle, niin silloin ollaan kuormatilan ulkopuolella = ei käy.
Meillä on ollu useasti kuorma pikku-Kärpässä leveämpi kuin lava (120 cm). Mutta kuorma ei ole koskaan mennyt lokasuojien ulkopuolille. Taas oppi uutta...
Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. :D Mutta hyvin oli sidottu kuorma, ja varovaisesti ajoivat.
Meillä on ollu useasti kuorma pikku-Kärpässä leveämpi kuin lava (120 cm). Mutta kuorma ei ole koskaan mennyt lokasuojien ulkopuolille. Taas oppi uutta...
Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. :D Mutta hyvin oli sidottu kuorma, ja varovaisesti ajoivat.
Jakamaton kappale eli erikoiskuljetus.:D Tuo saattaisi olla jopa venetraikulla sallittu hommeli?:confused:
BJ-40/76
28.03.2013, 00:42
Jakamaton kappale eli erikoiskuljetus.:D Tuo saattaisi olla jopa venetraikulla sallittu hommeli?:confused:
Siis pikkumuuli: oletettavasti on ollut joko henkilöauton taikka pakettiuton perässä.... ja Minun käsityksen mukaan erikoiskuljetuksia ei kuskata M1 eikä N1 autoilla....
Ja jos venetraileri, niin teoriassa voi olla riski kuskata normi mitat ylittäen, että ei venettääääää
Ja jos oikein kuritetaan pilkkua, niin harjateräs ei ole vene... (siis saako venetrailerilla kuljettaa muuta kuin venettä? (siis aivan oikein: voiko kuljettaa esim lankkuja?
Ja jos pistetään poikittain.....
P.S BeePee: edes henkilöauton puskuri tms. ei saa olla k.o tavalla vaarallinen... (minun TA-12 carina meni ajokieltoon taannoin, kun keulassa oli 140cm leveä alumiinipuskuri, kun oli terävä kulma, siis ei ollut pyöristetty kuin parin millin matkalta... toki silloin vuosiluvussa ei ollut yhtään numero nollaa...
Mutta olisi tosi hyvä saada tietää, että saako tuo kuorma levitä lokasuojien päälle?
Nuo kärryn kuormauksesta saadut sakot (itselläni 1 kpl, taara 243kg, takaylitystä 220cm lipulla, negatiivinen aisapaino) on niin isoja, että vois katsastaa nuo "sivupesäkkeet"
Ja korostan vielä, että en ole asian ammattilainen, en edes asiantuntija, mutta asia kiinnostaa harrastajana! (tulee kuskattua kaikkea mahdollista M1 autolla ja 3,5t painoisella "maatalous" traktorilla... ja tuo C on kortissa odottamassa...)
Renegade
28.03.2013, 10:20
Tuosta kun lukasee noi pykälät 45-49, niin ei voi kovin pieleen enää mennä...:):)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257?search[type]=pika&search[pika]=asetus%20ajoneuvon
Eli venetraileriin pätee tuo kuormakorin määritelmä, minkä sisällä se kuorma saa olla. Eikä mun käsittääkseni ole mitään estettä kuljetta venetrailerilla lankkuja, mikäli vaan se on tuon asetuksen mukaan sijoitettu, varmistettu, sidottu ja merkitty.:D:D:D
Ja syitä varmaan on monia, miksi tuota ajoneuvon korin tai kuormatilan sivuja ei mielellään tulisi ylittää. Luulisi että tärkein syy on se kuorman painopiste... Jos 130 leveän pikkukärryn päälle nostetaan vaikka kantavuuden rajoissa oleva180x180c180 laatikko, (ei äkkisellään vaikuta älyttömältä, varsinkin jos on hyvin sidottu??) niin kuitenkin kuorman painopiste nousee (jos se lyödäänsuoraan laitojen päälle) laitojen verran ylemmäs, ja varmaan menee jo raideleveydenkin yli... Sen lisäksi ei varmaan auton peileistä enää näe kunnolla taakse. On varmasti melko kiikkerä kuorma, varsinkin jos joutuu tekemään jotain hätäsempiä ohjausliikkeitä...
Pointtina vaan se, että tuollaisen laatikon jos laittaa 180 leveiden laitojen sisään siihen kuormatilan lattialle, niin ihan varmaan on turvallisempi. Ja varmasti myös mukavampi ajaa. Se "pikkukärry" kun vaan on yksinkertaisesti tarkoitettu ainoastaan pikkutavaran kuljettamista varten..:eek::mad::(:confused::eek:
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:
45 § (24.4.1998/291)
Tavarakuljetus
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua leveyttä enempää kuin 0,35 metriä. Tämän momentin rajoituksia ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. (25.6.2009/487)
Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?
Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
Siis pikkumuuli: oletettavasti on ollut joko henkilöauton taikka pakettiuton perässä.... ja Minun käsityksen mukaan erikoiskuljetuksia ei kuskata M1 eikä N1 autoilla....
Ja jos venetraileri, niin teoriassa voi olla riski kuskata normi mitat ylittäen, että ei venettääääää
Ja jos oikein kuritetaan pilkkua, niin harjateräs ei ole vene... (siis saako venetrailerilla kuljettaa muuta kuin venettä? (siis aivan oikein: voiko kuljettaa esim lankkuja?
Ja jos pistetään poikittain.....
P.S BeePee: edes henkilöauton puskuri tms. ei saa olla k.o tavalla vaarallinen... (minun TA-12 carina meni ajokieltoon taannoin, kun keulassa oli 140cm leveä alumiinipuskuri, kun oli terävä kulma, siis ei ollut pyöristetty kuin parin millin matkalta... toki silloin vuosiluvussa ei ollut yhtään numero nollaa...
Mutta olisi tosi hyvä saada tietää, että saako tuo kuorma levitä lokasuojien päälle?
Nuo kärryn kuormauksesta saadut sakot (itselläni 1 kpl, taara 243kg, takaylitystä 220cm lipulla, negatiivinen aisapaino) on niin isoja, että vois katsastaa nuo "sivupesäkkeet"
Ja korostan vielä, että en ole asian ammattilainen, en edes asiantuntija, mutta asia kiinnostaa harrastajana! (tulee kuskattua kaikkea mahdollista M1 autolla ja 3,5t painoisella "maatalous" traktorilla... ja tuo C on kortissa odottamassa...)
Venetraileri on erikoiskuljetus ajoneuvo millä saa kuljettaa jakamattoman kappaleen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
BJ-40/76
28.03.2013, 19:17
Venetraileri on erikoiskuljetus ajoneuvo millä saa kuljettaa jakamattoman kappaleen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
En haluisi sekoittaa tuota venettä tähän, mutta Tuo venekuljetus on erikoiskuljetus, samoin kuin purjelentokone+peräkärry: muita erikoiskuljetuksia käsittääkseni M1 eikä N1 (henkilö ja pakettiautoilla) voi suorittaa.
Jätän tietoisesti pois nuo muutamat marginaalitapaukset, jotka eivät liity kärryyn ja sen kuormaan.
Siis veneen kuljetus: vene saa ylittää kärryn leveyden (kokonaisleveyteen 2,6M asti), vaikka valot ja kolmiot olisivat millä leveydellä tahansa. -> siis erikoiskuljetus.
Mutta vene ei ole jakamaton kappale siinä mielessä, että jos vastaavan leveyden kuljetusta kuskattaisi esim kuorma-autolla, ja kuorma ei olisi vene, niin valot pitäisi olla Jakamattoman kappaleen mukaisia.
Sitä en tiedä, että saako henkilöautolla/pakulla vedettävällä venetrailerilla kuskata jakamatonta kappaletta/esinettä, mutta leveys ei MINUN MIELESTÄ missään nimessä saa olla venekärryä suurempi.
ks. 29 pykälä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980958
Renegade
28.03.2013, 21:49
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:
Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?
Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
Käsittääkseni on laillinen, mikäli lavetissa siis litteä pohja ilman mitään reunoja. Ja on huomattavaa että tuo 35 senttiä ei ole yhden sivun ylitys, vaan sen kuormatilan (eli lavetin) leveyden suurin sallittu ylitys, eli tekee ainoastaan 17,5 senttiä per puoli...:) Ja tämäkin edellyttää sitä että koko lavetti kuormineen pysyy alle 2,6 metrin leveydessä. Ja tässä kohtaahan tuo etuakselin kohdalta mitattu leveys tarkoittaa siis sitä kärryn suurinta leveyttä, eikä vetoauton. Jos on vaan yksi akseli niin sitten leveys tarkoittaa sitä.
Ja myöskään paketti ei saa olla niin leveä, että näkyvyys vetoauton peileistä katoaa. Eli jos vetoauton peilit ei näy kärryn kuorman takaa, niin penaltia voi tulla. Lisäpeileillä tietty selviää tuostakin.
Ja edelleen kuorma pitää olla sijoitettu, sidottu, varmistettu ja merkitty kunnolla. Ja kyllähän tuollainen kuljetus edellyttää, että huomattavasti suurin osa siitä kuljetettavan auton renkaasta osuu siihen lavetille/ajorampille, jos se auto niitä renkaita vasten siihen traikkuun sidotaan.
Tossa vielä pari "hannukarpomaista" linkkiävinkkiä peruskansalaiselle kärryn kuormaamisesta::)
http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/B1C1059F4A9CC57DC22574480038FCCA?opendocument
http://www.farmi.fi/faq_lastauksesta.htm
lepoantti
28.03.2013, 22:06
hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
Renegade
28.03.2013, 22:31
hienoa, näyttää mielipiteitä riittävän!!!! mutta edelleenkin yksiselitteisesti määrittelemättä että mitä kuormakori tarkoittaa? eli jos auto on hyvin sidottu lavetti tai ajosiltamalliseen kärriin, valot ym. jutut on kunnossa, yhdistelmän kuljettaja näyttää ihmiseltä ja osaa puhua kuin ruuneperi niin renkaat saa tulla sopivasti yli reunoilta...
Juuri noin se menee! Näyttää hyvältä ja/tai osaa puhua, niin välttyneen yleensä ongelmilta!!:D:D:D
Mutta tämän tarkempaa määritelmää ei taida virallisesti kuormakorista olla, heti ensimmäiset pykälät:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820940?search[type]=pika&search[pika]=14.12.1982%2F940
Tässä siis tärkeimmät:
Määritelmät
Tässä päätöksessä tarkoitetaan:
1) kuormakorilla ajoneuvoon kiinteästi asennettua tai helposti irrotettavaa avonaista kuormalavaa tai umpinaista koria, säiliötä tai konttia taikka muuta vastaavanlaista koria, johon kuljetettava tavara sijoitetaan;
2) umpinaisella kuormakorilla kuormakoria, jossa on suljettavat tai umpinaiset sivuseinät, päädyt ja katto;
3) avonaisella kuormakorilla avointa tai vain sivu- ja päätylaidoilla varustettua kuormalavaa;
4) kiinteällä kuormakorilla kuormakoria, joka on kiinnitetty pysyvästi ajoneuvon alustaan;
5) vaihtokuormakorilla konttia tai muuta kuormakoria, joka on erillinen kuljetus- ja varastoyksikkö ja tarkoitettu vaihdettavaksi kuljetusyksiköksi erilaisiin kuljetusvälineisiin; vaihtokuormakori voi olla varustettu seisontajaloilla;
6) kuormatilalla kuormakorin sitä osaa, johon kuorma välittömästi sijoitetaan;
BJ-40/76
28.03.2013, 23:57
Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:
Lainaus:
Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm
yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg....
ja seuraava lainaus
"B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa."
siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin?
lainaus
"– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi."
ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta!
MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla?
Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään...
Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg:o
ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä...
Renegade
29.03.2013, 07:05
Siis tuon sinun linkistä yleissivistyksen? tasolla:
Lainaus:
Esimerkiksi kuutio hiekkaa painaa 1 600 kiloa, jolloin sitä mahtuu kärryyn sallituissa painorajoissa ehkä vain 25 senttimetrin kerros.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_355_355T_355LJ_355TJ.htm
yo kärryyn kuormattuna 25 senttiä esimerkin mukaista hiekkaa painaa ylläolevan mukaan noin 2000 kg....
ja seuraava lainaus
"B-ajokortilla yhdistelmän paino saa olla enintään 3 500 kiloa, kun peräkärry on jarrullinen. Niin sanottu pikku-e-kortti tarvitaan, jos vetoauton oma massa on pienempi kuin kärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa – samoin aina jos yhdistelmän paino on yli 3 500 kiloa."
siis B- kortilla saa vetää O1 luokan kärryä aina... kun kortti riittää veturiin?
lainaus
"– Jarrulliset kärryt on katsastettava joka toinen vuosi."
ei pidä paikkaansa, O1 luokan jarrulliset kärryt on vapaita vuosikatsastuksesta!
MUTTA MIKSI allekirjoittaneella on O1 luokan peräkärry jarruilla?
Siis Minun hdj:n, samoin kuin muiden ?isojen? maastureiden kokonaismassa on yli 2750 kg, ja minusta nuo O1 kärryn(siis max kokonaispaino 750kg) jarrut on kivat, kun pitää saada pysähtymään...
Ja jos olisi nuo jarruttoman kärryn painot vaatimattomat: esim. taannoin minun bj-75:lla sai vetää 3000kg jarrullista, mutta jarrutonta 450kg:o
ja uusissa autoissa jarruttoman kärryn painot pienet, siis tourinki kelkka ei aina kulje luvallisesti kuomukärryssä...
Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen.
Ja noihin pikkukärryihin vielä. Monilla uusilla isommillakaan autoille ei saa vetää kuin jotain max 600 kg:n JARRUTONTA perävaunua. Muistaakseni ainakin 2000 -luvun Accordilla ei saa vetää edes sitä 750 jaruutonta. Jarrullista sitten saa sitäkin enemmän. Eli noihinhan se 750 jarrullinen laite on omiaan.
Topi1982
29.03.2013, 08:42
[QUOTE=sisua45;
Yks päivä näin, kun pienellä kärryllä kuskattiin kaks metristä kylpytynnyriä. Kärry oli, lokasuojineen, puoli metriä kapeampi. :D Mutta hyvin oli sidottu kuorma, ja varovaisesti ajoivat.[/QUOTE]
Pakko ajaa varovasti, ettei vedet laiky tynnyrista!
Joo. Varmaan on noissa tiedoissa puutteita. Ja HUOM! ainakin tossa mainitsemassasi Farmi-linkissä on vanhaa tietoa noista ajo-oikeiksista. Eli eivät ole päivittäneet sivujaan tuon ajokorttilakiuudistuksen jälkeen.On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.
Renegade
29.03.2013, 14:13
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.
Joo, näin on. Täytyy myöntää etten edes lukenu tota koko juttua.:rolleyes: Huomasin vaan että jossain väliotsikossa mainittiin jotain pikku-eestä, siksi varmuuden vuoksi muistutus että sivut sisältää vanhaa tietoa...:).
En tiedä kuinka toiminnassa tuo Nukarilla sijaitseva Farmi-Firma edes nykyään on, pihat ainakin ammottavat tyhjyyttään kun ohi ajelin tuossa päivänä eräänä..? Itse ostin uutena tuollaisen pikku-farmin (olisko malli 75L?) joskus vuonna 2006, ja on kyllä jämäkkä laite ja hyvin kestänyt. Kuormaakin on joskus saattanut olla kilon tai kaksi yli sallitun...:cool::rolleyes:
BJ-40/76
29.03.2013, 17:56
On vähän yksinkertaistettu vaan, käytännössä kun jarrullisia O1:iä ei juurikaan ole olemassa (vaikka itelläki ollu, Pallas 5000). Eihän nuo B-kortilla vedettävät painorajat mihkään oo muuttunu. Uusi B96-kortti eri asia. Väärin siis opastavat kuitenkin.
Nuo Jarrulliset O1 -luokan kärryt ovat uskoakseni yleistymässä, juurikin siitä syystä, että nuo jarruttoman kärryn vetomassat ovat uusissa kenkilöautoissa niin pienet.
Ei tarvita kuin yksi vakavampi kolari, missä vedetään jarrutonta kärryä, mikä painaa liikaa k.o veturille..... niin alkaa poliiseja kiinnostamaan nuo kuomukärryt!
Ja totuushan on, että jollain 550kg kytkentämassalla ei juurikaan vedetä kuomukärryssä olevaa touring kelkkaa, eikä juurikaan isompaa uisteluvenettä.
Noista jarruista tulee lisäpainoa noin 20 kg, ja hintaa muutama satanen, niin ihmetellä täytyy, että kukaan kärryvalmistaja ei ole lähtenyt tekemään bisnestä markkinoimalla Laillisuutta ja Turvallisuutta.
Olisi kiva parin vuoden kuluttua muistaa tarkastaa, että menikö ennustus kuinka pahasti metsään!
Tuolta Finlex-linkistä lainattuna:
Kun kirjoitetaan "jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria" on selvä homma venetrailerin osalta, jossa selkeästi ei ole mitään kuormakoria. Mutta miten on lavettikärry? Onko siinä kuormakorina se pohjalevy, eli sen leveyttä ei saa ylittää? Vai tuleeko siihen kuormakori vasta, kun laidat kiinnitetään?
Tai jos on autotraileri, sellainen ajosiltamalli, eli keskeltä avoin, niin siinäkö ei ole kuormakoria vai onko kuormakorin käsite silloin ne ajosillat? Monesti näkee leveitä maastokikottimia lastattuna reunakaiteiden päälle ajettuna, eli joku 10cm kumista tulee reunakaiteen ulkopuolelle. Onko sellainen luvallinen kyyti?
Lavettikärryssä kuormakori on se pohjalevy, ja kuorma ei saa sivusuunnassa ylittää sen reunoja. Jos kärryssä on laidat tai reunakaiteet niin ne on kuormakorin reunat ja kuorma ei saa tulla niistä yli, eli on laiton kuorma jos maasturi on ajettu kaiteiden päälle ja renkaat tulee kaiteiden ulkopuolle. Lokasuojat eivät kuulu kuormakoriin.
Oman ajosiltamallisen autotrailerin rekisteriotteessa lukee: kuormakorin tyyppi: ajoneuvon kuljetustelineet. Ja kyseisällä trailerilla ei saa kuljettaa muuta kuin autoja, ajosiltojen väliin kun laittaa vanerin ja käy muutoskatsastamassa tavarankuljetuskärryksi niin saa kuljettaa muutakin. Venetrailerilla ei sitten saa kuljettaa muuta kuin venettä, tuttu otti sakot kun vei mökille lautanippua venekärryllä.
Venetrailerilla ei sitten saa kuljettaa muuta kuin venettä, tuttu otti sakot kun vei mökille lautanippua venekärryllä.
En tiedä, onko pykälät muuttunu, mutta n. 10v sitten ku rakennettiin mökille terassia niin kävin oikein polisilaitokselta kysymässä tätä asiaa kun oli epäselvyyttä. Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa. Kun jankkasin niin sain oikein paperilla vahvitettuna tän tulkinnan jossa oli oikein ylikonstaapelin (entinen katsastusinssi) allekirjoitus, tarttee kaivaa josko löydän paperin jostain tallesta.
En tiedä, onko pykälät muuttunu, mutta n. 10v sitten ku rakennettiin mökille terassia niin kävin oikein polisilaitokselta kysymässä tätä asiaa kun oli epäselvyyttä. Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa. Kun jankkasin niin sain oikein paperilla vahvitettuna tän tulkinnan jossa oli oikein ylikonstaapelin (entinen katsastusinssi) allekirjoitus, tarttee kaivaa josko löydän paperin jostain tallesta.
Laitappas kopio siitä kun löydät voin maksaa postikulut.
Niin... Onhan näissä asioissa melkoinen pykäläviidakko, mutta käsittääkseni niin katsastusinsinööreillä kuin poliiseillakin on mahdollisuus tarkastaa ajankohtaiset ja oikeat pykälät tapauskohtaisesti ja vieläpä ihan reaaliaikaisesti. Vaikka olisvatkin asioista ihan kujalla, niin ei tarvii muuta osata ku lukea kirjasta..:D
Kyllähän noita sääntöjä ja pykäliä on joku oikeasti miettinyt, eikä niitä varmaankaan vittuillessaan ole kukaan keksinyt.
Suurin osa suomen lain epäsäännönmukaisuuksista johtuu siitä, ettei lakia saa poistaa vaan se pitää kumota tai sitten muuttaa eli ne wanhat lait jää sinne kummittelemaan ja sotkee rankasti kun jotain muutetaan niin jotkin wanhat lait tulee voimaan kun uusia kirjoitetaan sekaan ja viitteitä wanhoihin lakeihin ilman kumous pykäliä.
Asianajaja jolta asiaa kyselin sanoi, että saattaisi olla jopa yli tuhat lakipykälää mitkä voisi poistaa huoleti kirjoista ja mikään ei muuttuisi sääty lait olisi yksi hyvä esimerkki.
Siellä kyllä sanottiin että lakia tulkitaan että saa kuljettaa kunhan muut ehdot täyttyy, eli aisapainot, kuorman sivusta ulostulemiset ja peräylitykset yms. on kunnossa.
Tuo ensin mainittuhan se on hyvin äkkiä ongelma venetrailerissa muuta kuskattaessa kuin perämoottorilla varustettua venettä. Henkilöautojen koukut kun ei kestä kuin n. 50-75 kg pystykuormaa, tai ei ainakaan ole sallittu enempää. Ite traikun kytkin/aisa n. 100 kg luokkaa.
Renegade
04.04.2013, 19:13
kuten otsikossa kyselen niin saako esim. kyydissä olevan auton renkaat ylittää trailerin reunat? tästäkin asiasta on ilmoilla hyvin monenlaista mielipidettä ja vastaus on riippuvainen keneltä kysyy, mutta onko tähän olemassa yksiselitteistä lakia tai säädöstä?
käytäntö on kuitenkin esim. maastoautojen kuljetuksessa että renkaat tulevat usein vähän tai enemmän reunojen yli, itsekkin usein kiskonut tuollaista kuormaa autonperässä. koskaan en tosin ole joutunut poliisien pysäyttämäksi ja heiltä saanut mitään kommenttia aiheeseen. takaylitystähän saa olla enemmän tai vähemmän kunhan se on asiallisesti merkitty.
olisi tiedossa yksi asiallinen traileri jonka "lavan" leveys on renkaiden kohdalta n.1850mm ja etu- ja takareunasta n.1800mm, nykyiden hybridi suzukini on 35x12,5 renkailla noin 1850mm leveydeltään eli jo tällä rengastuksella ylitys etureunan kohdalla noin 25mm per puoli. mutta jos joskus nakkaisin alle vaikkapa 35x16 boggerit niin tilanne muuttuu aavistuksen huonompaan suuntaan.
yksi vaihtoehto olisi tietenkin muutoskatsastaa traileri vähän leveämmäksi jollakin virityksellä mutta tämä ei ole kovin houkutteleva vaihtoehto
Pakko palata tähän alkuperäiseen kysymykseen. Asia jäi siinä määrin vaivaamaan, että piti tarkastaa Liikkuvan poliisin ylikonstaapelilta miten ammattilainen noita valvoo. Eli miten käytännössä tuo menee, ilma että aletaan viilaamaan pykäliä.
Eli jos käsitin oikein tuon alkuperäisen kuljetukseen. Eli normaali autotraileri, missä on vaan ne kaksi ajosiltaa. Ja edelleen siinä määrin normaali, että trailerin renkaat on sen kuormakorin (eli niiden ajoramppien) ulkopuolella. Ja tällaisessa päällä maasturi niillä boggereilla, mitkä tulee nyt vaikka 10 senttiä niiden ajoramppien sivuilta yli. Eli niin että rengas on kuitenkin tukevasti rampin päällä, mutta auto renkaineen on liian leveä niille ajosilloille. Edellyttäen, että mikään osa kuljetuksesta ei ylitä trailerin leveyttä, eli siis sen kuljetettavan auton renkaat eivät menen trailerin omien renkaiden ulkopuolelle.
Tähän vastaus oli, että tällaisiin ei käytännössä puututa, jos muuta ongelmaa ei kuljetuksesta ole. Vaikka se kuorma pilkkua nussimalla saataisiinkin sen kuormakorin ulkopuolelle. Kyseinen paketti kun kuitenkin menisi sellaisenaan jos se haetaan erikoiskuljetuksena.
Tilannetta oleellisesti muuttaa se, jos kuorma on yhtään leveämpi kuin se trailerin kokonaisleveys, eli siitä trailerin renkaiden kohdalta. Ja sama asia sitten ihan lavettikärryn kanssa, siis sellaisen missä trailerin renkaat ovat sen kuormakorin (eli sen lavetin) alla.
Eli poliisi siis joustaa kuin joustaakin näiden pykäläviidakon soveltamisessa!:):) Tietysti asiakkaan pienellä suunsoitolla ja kiukuttelulla on varmaan poliisinkin mahdollista poiketa tuosta pykälien soveltamisesta...:eek: