PDA

View Full Version : HJ60 neliveto rikki?


graylingland
20.03.2013, 18:55
mulla on hj60 vm90 ja ilmennyt sellainen ongelma pikkuhiljaa,..... vaihdettaessa nopealta nelarilta takavedolle vapaalla vauhdissa on kestänyt ajaa kilometri pari ja sitten on kuulunut mieto "rysähdys" jonka jälkeen nelari vaihtuu takavedolle, tätä on kestänyt jonkin aikaa.
mutta pariviikkoa sitten kun auto oli hemmetin jäässä , vaihtaessani nelarilt takavedolle kuului ensin metallista "vinkumista/särinää" jonka jälkeen aivan mieletön rysähdys, tuntui että koko keula nousee ilmaan ja sitten vasta vaihtui nelari pois päältä. onneksi ei ollut kuin 20km/h vauhtia.

perus raksutus on kuulunut kääntyessä jo kauan, niin nelari ja takavetokin päällä. mutta nelari päällä kovemmin.

mistäköhän johtuneepi?

tieros
20.03.2013, 19:09
Jos nyt oikeen olen ymmärtäny niin olet vauhdista vaihtanu nelivedolta takavedolle?

Korpikumpu
20.03.2013, 19:15
Jos vauhdissa on nelarilta takavedolle vaihdettu, niin en ihan kauheasti ihmettelisi hajoamista...

jubet
20.03.2013, 19:19
Saa sen ainakin tuohon tyyliin rikki. Eli en luokitteliks ainakaan itse viaksi, vaan ennemmin ominaisuus.

Murros
20.03.2013, 19:30
Jos vauhdissa on nelarilta takavedolle vaihdettu, niin en ihan kauheasti ihmettelisi hajoamista...

Jos vauhdissa vetää nopeen nelikon nopeelle takavedolle pikkukepistä niin silloin ei ola vaaraa minkään hajoamisesta mikäli renkaat eivät luista/lyö tyhjää sillä hetkellä.
Napalukot on oltava tällöin kytkettynä.
Jos vauhdista vetää nopeelta nelikolta hitaalle nelikolle tai toisinpäin niin silloin alkaa tulla mahdollisesti vaurioita.

graylingland
20.03.2013, 19:33
Saa sen ainakin tuohon tyyliin rikki. Eli en luokitteliks ainakaan itse viaksi, vaan ennemmin ominaisuus.

No perkele, selvespähän tämäkin :) mitähän siitä on rikki menny? Ei muutako osia tilaamaan.

graylingland
20.03.2013, 19:35
siis painoin napista nopean nelikon pois jolloin nopea perus takaveto menee päälle.

jubet
20.03.2013, 19:37
Sitä en osaa sanoa mitä on mennyt rikki tai onko ylipäänsä rikki. Itte ainakin oppinut aina ottamaan nelivedon paikallaan pois ja peruuttamaan pari metriä, kuten yleensä ohjeistetaan. Eikä ole koskaan ollut ongelmaa etteikö lähtis pois.

graylingland
20.03.2013, 19:40
juu itse ajellut ja toiminut tällain "väärin" jo 4vuotta ja nyt ilmeni ongelma.

vexi4x4
20.03.2013, 20:18
Sitä en osaa sanoa mitä on mennyt rikki tai onko ylipäänsä rikki. Itte ainakin oppinut aina ottamaan nelivedon paikallaan pois ja peruuttamaan pari metriä, kuten yleensä ohjeistetaan. Eikä ole koskaan ollut ongelmaa etteikö lähtis pois.

kyllä sen kestää vauhdista takavedolle vaihtaa... ja se pakittaminen on automaattinapalukkojen konsti. ei ole hojossa mittää hyötyä ku niissä on manuaaliset. eli en usko että topicin aloittajan auto on tästä syystä hajonnut.

BJ-40/76
20.03.2013, 20:28
kyllä sen kestää vauhdista takavedolle vaihtaa... ja se pakittaminen on automaattinapalukkojen konsti. ei ole hojossa mittää hyötyä ku niissä on manuaaliset. eli en usko että topicin aloittajan auto on tästä syystä hajonnut.

Siis jos neliveto ei nähde pois päältä helposti, niin kannattaa peruuttaa/ajaa edestakaisin renkaat vähän käännettynä, enenkä lähtee esim asfaltille kääntymään.

Siis jos tulet hj:lla neliveto päällä metsästä, ja vasta kääntyissä vapautat etuvedon, niin voi olla että ei aukea, ja varsinkin nappinelivedossa asiaa ei irrottaessa tunne... toki näkee valosta.
Ja jos ajelee maastorenkailla kuivalla asfaltilla nelivedolla 90 asteen kulman, niin jonkin renkaan täytyy luistaa asfaltilla, tai joku paikka hajoaa:mad:

Ja kyllä kestää kytkeä nelivetoa päälle/pois, jos kaikki renkaat samassa kunnossa, ajaa suoraa ja ei vedätä, esim kytkin pohjassa

Yölento
20.03.2013, 20:29
Heitetäänpäs "Essonbaari"-arvaus kehiin. Renkaissa on kokoeroa ja siten nelikko päällä on etuakselilla joko veto tai jarrutus koko ajan. Nappinelikkohan toimii alipainekellolla ja toisinpäin ymmärtääkseni jousella? Jousi ei jaksa vetää 4->2wd ennenkuin veto/jarrutus poistuu hetkeksi, esim. nopea nykäys kaasulla. Tämän takia keppinelikkokin lähtee herkemmin pois nelikolta kun peruuttaa sen metrin pari jolloin etuakselilla käy "löysä" kohta eikä akseli hannaa vastaan kumminkaan päin. Omassa kepillisessä joutuu juuri kaasulla tai pakilla nykäisemään 2wd:lle vaihtaessa.(vaihtoehto olisi runsas voimankäyttö :D)

Tomppaa_
20.03.2013, 20:36
Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.

Yölento
20.03.2013, 20:40
Ei hajoa mitään jos vauhdissa vaihtelee nopeeta nelikkoa tai takavetoa jos napikat on kiinni. Voi vaikka satasen vauhdista heittää nelikon päälle ilman ongelmia. Ongelmia tulee jos yrittää kytkeä nelikkoa päälle sillon kun takapyörät sutii. Tuo pieni napsahdus on todennäköisesti kuulunut siitä kun siirtäjä siirtyy takavedon puolelle. Vedossa se ei pääse liikkumaan mutta kun kaasua höllätään niin kuuluu pieni napsahdus kun siirtäjä liikahtaa takavedon asentoon. Kylmällä jakiksella nelikko lähtee pois kun ajelee vähän kengurua. Jos nelikko on pitänyt napsutusta etenkin kääntyessä ja nyt pamahti kunnolla niin todennäköisesti murros antautui.

Jos on kova jakis kuten hj:ssa ja yhtään siis YHTÄÄN kokoeroa etu- ja takarenkailla niin varmasti rutisee jos vauhdissa kytkee nelikon. enemmän tai vähemmän. Ei voi ainakaan suositella moista systeemiä.

wikke
20.03.2013, 20:56
Niin, "aina paremmat taakse" siitä se sitten jäykällä. Ylipäänsä se mistä mm. 40 sarjaisten Berttojen hanskalokeron kannessa varoitellaan, on aika tuntematon monelle. Ajellaan varoiksi nelikolla vaikka olisi pitoakin.

vexi4x4
20.03.2013, 21:13
Siis jos neliveto ei nähde pois päältä helposti, niin kannattaa peruuttaa/ajaa edestakaisin renkaat vähän käännettynä, enenkä lähtee esim asfaltille kääntymään.

Siis jos tulet hj:lla neliveto päällä metsästä, ja vasta kääntyissä vapautat etuvedon, niin voi olla että ei aukea, ja varsinkin nappinelivedossa asiaa ei irrottaessa tunne... toki näkee valosta.
Ja jos ajelee maastorenkailla kuivalla asfaltilla nelivedolla 90 asteen kulman, niin jonkin renkaan täytyy luistaa asfaltilla, tai joku paikka hajoaa:mad:

Ja kyllä kestää kytkeä nelivetoa päälle/pois, jos kaikki renkaat samassa kunnossa, ajaa suoraa ja ei vedätä, esim kytkin pohjassa

no onko tässä nyt joku puhunu nelikko päällä paskaringin ajamisesta? ja kyllä ne on tähän asti kepistä kääntämällä kytkeytyny neliveto päälle/pois sen enempiä runkkaamatta. tulipa sitte metästä tahi pellolta...:rolleyes:

graylingland
20.03.2013, 21:21
renkaina on 4 kpl uusia 33 muddterraineja, eli hyvät renkaat ja samaa kokoa. vaihtaessani nelikon takavedolle napista vaihde oli vapaalla ja kytkin pohjassa.

jysähdys kuuluin edestä kun olin vaihtanut takavedolle ja kerennyt ajaa jo noin kilometrin.

Tomppaa_
20.03.2013, 21:29
Jos on kova jakis kuten hj:ssa ja yhtään siis YHTÄÄN kokoeroa etu- ja takarenkailla niin varmasti rutisee jos vauhdissa kytkee nelikon. enemmän tai vähemmän. Ei voi ainakaan suositella moista systeemiä.

Kokeileppas itse joskus niin huomaat kuinka helppoa se on. Vaatii vaan ranneliikkeen ja avot :)

BJ-40/76
20.03.2013, 22:16
renkaina on 4 kpl uusia 33 muddterraineja, eli hyvät renkaat ja samaa kokoa. vaihtaessani nelikon takavedolle napista vaihde oli vapaalla ja kytkin pohjassa.

jysähdys kuuluin edestä kun olin vaihtanut takavedolle ja kerennyt ajaa jo noin kilometrin.

Siis tuo etuveto kytkeytyy seuraavasti, voima menee jakiksessa takavedon akselille(siis sille missä kardaani on), ja siihen sitten kukitaan etuvedon akseli noin 5cm sisähäkisijaltaan olevalla booriholkilla, siis ainoastaan tuo lukituskolkki liikkuu.

Ulkomuistista, on vierähtänyt aikaa kun viimmeksi...)
Ja tuo hokin liikuttelu tapahtuu painonapista, siis sähköllä ohjataan alipaineventtiilejä, siis toisella auki, ja toisella kiinni.

Vanhemmiten nuo holkit kuluu, ja jos alipaine puuttuu molemmin puolin, niin "hiertyy" auki ajan kuluessa. (siis esim kilometrin päästä)

Testaa tuota 2wd/4wd toimintaa lumisella/jäisellä pihalla ajamalla ympyrää: kun pistät lukon kiinni, niin pitää alkaa "kangertaa" muutaman metrin sisään, ja kun ajaessa kytket pois, niin ei välttämättä lähde, niin pitkään kun ajat kaartaen. Mutta kun lähdet peruuttamaan samaa uraa takaisinpäin niin 4wd lähtee pois muutaman metrin jälkeen. ja jos toimii epäloogisesti, niin käännä letkut ristiin seuraaavasti:
Siis vaihda ne etukardaanin jakiksen puolen päässä olevan 2/4wd rasian letkut ristiin, joko sieltä rasialta, taikka konehuonesta, kun sinulla on takaveto päällä.
Jos tuo avaussolennoidi on rikki/tukossa (siis nyt lukitus, kun letkut ristissä) niin neliveto ei mene heti päälle kun käynnistät auton. (helppo kokeilla esim. lumisella pihalla, siis aja auto painonappi 4wd asennossa pihalle, ja ala ajamaan isoa kehää nopean puolen 1:llä, kytkimellä luistattaen noin "konttausnopeutta", ja "vapauta" takavedolle napista, nelivedon pitäisi kytkeytyä sekunnissa parissa, ja alkaa vastustamaan parissa sekunnissa, siis koska letkut on ristissä, niin tuo painonappi toimii väärin päin! siis hitaalla puolella ei ole nelivetoa ollenkaan:D)

Toinen mahdollisuus tuolle kiinnipysymiselle on juurikin tuo kokoajan vaikuttava vääntömomentti, siis esim tehtaan jäjiltä takarenkaat on parimilliä isommat tuolla sinun käyttämillä paineilla, toki yleensä moottorijarrutus päästää holkin liikkumaan.

Toinen joka vois olla vikana, jos auto olisi sinulle uusi, siis ei nyt, koska aiemmin ei ollut ongelmaa, olisi eri välitys etu- ja takaperässä.
sen vois testata ajamalla auto suoralle tielle, merkkaamalla renkaan alareuna renkaan kylkeen, ja ajamalla 4wd 10 metriä, tarkistamalla että kaikki merkit samassa asennossa, ajamalla 50 metriä lisää jne, ja jos esim toinen takarenkaan merkki meinaa tulla jäljessä pikkusen, toisen pitäisi olla edellä saman verran....

Vika voi olla myös tuon 4wd:n kalvossa, voit testata imemällä noista letkulähdöistä, tuo alempi voi vuotaa ihan pikkusen... ylempi ei ollenkaan.

P.S tuo lukkoholkin aukeaminen rasituksessa tosiaankin "hyppäyttää" (siis lehtijousien yms. rasitus vapautuu...)

Yölento
21.03.2013, 04:07
Kokeileppas itse joskus niin huomaat kuinka helppoa se on. Vaatii vaan ranneliikkeen ja avot :)

Been there, done that.
Nimenomaan kokeilleena en voi kehottaa ketää tekemään moista kytkentää.
Tervetuloa vaan kokeilemaan sitä oman ranteen kestävyyttä. :D

JJ90
21.03.2013, 07:17
Kokeileppas itse joskus niin huomaat kuinka helppoa se on. Vaatii vaan ranneliikkeen ja avot :)

Pajerossa se meneeki ihan keveesti kunhan renkaat suorassa eikä luisuttele mikään nurkka. Tiiä sitte näistä tojotista.

Murros
21.03.2013, 07:49
Toyotan oma ohjekirja neuvoo vaihtamaan takavedon nelivedoksi vauhdissa nappinelikolla sekä pelekällä kepillä toimivissa nelikoissa.
Napikset pitää tietenkin olla lukittu asennossa.
Tällöin täytyy ajaa suoraan luonnollisesti.
Itse 4 erityyppistä Land Cruiseria omistaneena ja useita ajaneena voin allekirjoittaa tämän ohjeen.
Elo lopetetaan se hötkyily sen nelikon kytkemiseestä Toyota merkkisissä maastoajoneuvoissa.
Mikäli silloin kuuluu rutinaa niin silloin pyörien halkaisijoissa on merkittäviä eroja. Pari milliä ei tunnu missään.

Suzukeissa voi toimia aivan samalla tavalla.

toyota4x4
21.03.2013, 09:30
kyllä nappi neliveto menee päällä ihan napista ja vauhdissa. pyörien pyörintä eron ollessa liian suuri rengaskoosta tai kaasujalasta johtuen, ei mikään neliveto missään merkissä mene ääneti päälle.

wikke
21.03.2013, 11:19
ei mikään neliveto missään merkissä mene ääneti päälle.

No voihan paska! Meillä on sitten kumpaisessakin nelikko sökönä kun ei äännä. Tai no, toisessa kuuluu piip kojetaulusta...

Yölento
21.03.2013, 12:47
No voihan paska! Meillä on sitten kumpaisessakin nelikko sökönä kun ei äännä. Tai no, toisessa kuuluu piip kojetaulusta...

Ja nän opimme kuinka asiayhteydestä irrotetun lauseen kommentoinnilla saadaan itse asiasta keskustelu muuttumaan aivan muuksi väittelyksi.

wikke
21.03.2013, 13:23
Sori! My bad luetun ymmärtämisessä...

Bj Andy
21.03.2013, 22:51
mulla on hj60 vm90 ja ilmennyt sellainen ongelma pikkuhiljaa,..... vaihdettaessa nopealta nelarilta takavedolle vapaalla vauhdissa on kestänyt ajaa kilometri pari ja sitten on kuulunut mieto "rysähdys" jonka jälkeen nelari vaihtuu takavedolle, tätä on kestänyt jonkin aikaa.
mutta pariviikkoa sitten kun auto oli hemmetin jäässä , vaihtaessani nelarilt takavedolle kuului ensin metallista "vinkumista/särinää" jonka jälkeen aivan mieletön rysähdys, tuntui että koko keula nousee ilmaan ja sitten vasta vaihtui nelari pois päältä. onneksi ei ollut kuin 20km/h vauhtia.

perus raksutus on kuulunut kääntyessä jo kauan, niin nelari ja takavetokin päällä. mutta nelari päällä kovemmin.

mistäköhän johtuneepi?

Kuten sanottu niin pikkuisen kengurua kaasulla niin irtoaa se etuveto nätimmin. Jo hieman eri paineet renkaissa pistää hanttiin kummasti.

Mitä tuohon vinkumiseen tulee niin minä vuonna oot kattonu että siellä jakolootassa on öljyä?

Vaikkei se mihinkään liittyisikään niin palstalta löytyy jokunen keskustelu missä surkutellaan toimimatonta nelikkoa.

Bj Andy
21.03.2013, 23:04
Pajerossa se meneeki ihan keveesti kunhan renkaat suorassa eikä luisuttele mikään nurkka. Tiiä sitte näistä tojotista.

No onkos pajerossa systeemi missä se kepin liike venyttää jousen mikä sitten kun otollinen hetki koittaa , irroittaa sen etuvedon?

graylingland
28.03.2013, 11:48
nyt hj` n etupäästä kuuluu kauhee rohina/rutinaa kun kytkee nelikon päälle, ilmeisesti joku sökönä.

axu87
28.03.2013, 12:13
En sitten tiedä kuinka kuuluisi mutta aina olen keppi ja tai nappitoimisella hoojiillä lennosta heitellyt kytkin pohjassa nelivetoa pois tai päälle napalukkojen ollessa kytkettynä, ikinä ei ole murissut tai pistänyt vastaan ja aina ovat toimineet. Nappitoimisella jopa 80 km/h vauhdissa yllätyksen jälkeen laittanut ilman murheita.

Mikä tässä nyt on virallinen käytäntö?

Sillehän ei voi mitään jos kuski on idiootti ja vetää takaveto päällä pitkää myyliä kierrokset 4tonnissa napalukot kytkemättä ja vetelee vauhdista ojan pohjalta hidasta nelivetoa....en ihmettelisi jos tulisi silppua.

Niin ja ne renkaatkin varmaan kannattaa vaihdella akselilta toiselle väliajoin niin ei tarvi ajella erikokoisilla..

hj 60/61
28.03.2013, 12:55
Mulla on keppi jakis ja hitaalta nelikolta nopealle vaihdan aina pysähdyksissä, mutta nopealta nelikolta takavedolle ei ees aina meinaa vaihtua, ja silloin rullaan hiljaa eteenpäin ja alue vaihtuu todella pehmeästi. Ei oo kyl ees ikinä tullut tarvetta vaihtaa 80 tai 100km/h vauhdissa nelivedolle tai toisin päin...:eek:

Stade
29.03.2013, 14:39
Mites mahtaa tommonen l200 -99 (easy select??). Vanhana toyotamiehenä heitelly nopeeta nelikkoa/takavetoa vauhdissa (napalukot kiinni, tai mikä alipainevetari nyt onkaan) ja hyvin menee päälle.

Hanskalokeron tarras ei kerrota että vauhdissa sais laittaa, ja ohjekirjaa ei ole.

Autossa ei ole keskitasauspyörästöä.

Bj Andy
30.03.2013, 07:15
nyt hj` n etupäästä kuuluu kauhee rohina/rutinaa kun kytkee nelikon päälle, ilmeisesti joku sökönä.

No sitten ne vakiojutut eli etuveto pois ettei kardaanissa ole pänninkiä ja alle selälleen ja tiukalla otteella ravistelua kardaanin molemmista päistä. Siis ylös alas.

Aika normivika on etuperän pinjonin keskimutterin löystyminen/sen pinjonin laakeri muutenkin. Ja sitäkään vikaa ei välttämättä kannata ajaa ulos.

Tai ristikot mutta tuolla se alkaa selviämään.

giantti
30.03.2013, 07:35
Mites mahtaa tommonen l200 -99 (easy select??). Vanhana toyotamiehenä heitelly nopeeta nelikkoa/takavetoa vauhdissa (napalukot kiinni, tai mikä alipainevetari nyt onkaan) ja hyvin menee päälle.

Hanskalokeron tarras ei kerrota että vauhdissa sais laittaa, ja ohjekirjaa ei ole.

Autossa ei ole keskitasauspyörästöä.
Jäykkä neliveto pitäs kytkeä auto pysähdyksissä, mut superselect laatikossa voi jatkuvan nelivedon laittaa vauhdissaki.