PDA

View Full Version : Sellasta autokauppaa...


Tapsala
18.03.2013, 23:23
http://www.tomihautamaki.com/autoliike-marko-sipila/

mäksä
19.03.2013, 00:09
http://www.tomihautamaki.com/autoliike-marko-sipila/

aikas mulkku tuntuu olevan tup sipilä.. :mad:

jubet
19.03.2013, 00:15
Kaikkee sitä mahtuukin joukkoon.

Rölli
19.03.2013, 05:32
Pikkusen vois kyl kattoa peiliin jos ton hintaluokan kärryn ostaa ilman koeajoa ja muuta tutustumista aiheeseen.

sössökoski
19.03.2013, 07:33
Nimenomaan ton hintaluokan auto pitää pystyä ostamaan vaikka ilman koeajoa. Mittarissa 13tkm ja hintaa yli100k€ niin auton pitäisi olla uutta vastaava ja useinhan uudet ostetaan koeajamatta.

Rytari
19.03.2013, 08:34
tuttu auto... ...tutun entinen auto

Nostokurki
19.03.2013, 09:04
tuttu auto... ...tutun entinen auto

Kerro lisää?

Gary Grand
19.03.2013, 09:22
Nimenomaan ton hintaluokan auto pitää pystyä ostamaan vaikka ilman koeajoa. Mittarissa 13tkm ja hintaa yli100k€ niin auton pitäisi olla uutta vastaava ja useinhan uudet ostetaan koeajamatta.
Nimenomaan näinpäin minäkin asian näkisin.. Koeajolle lähtisin kyllä silti:D

hitoy
19.03.2013, 11:03
Tossa hintaluokassa koeajolle pääsee varmaan vain tosiostaja jolla on lompakossa painetta todistettavasti. On kyllä ikävä tapaus tämäkin. Itse olisin kyllä selvitellyt auton historian todella tarkkaan ennen ostamista varsinkin kun on viritelty. maksaa sen 7€ täydelliset tiedot autosta ja entiset/nykyiset omistajat....

Kaitsu67
19.03.2013, 11:11
Joo, kyllähän auto pitäis tietysti koeajaa ja tutkia, mutta ostajahan olis voinut olla myös tekniikasta mitään tietämätön ja esim. nainen (sori tämä yleistys) jolloin myyjäliike edustaa asiantuntemusta ja tietysti mainettaan myydessään autojaan.

Huiputus ei kai kuulu lain mukaan mihinkään liiketoimintaan. Jobbareilla/yksityisillä myyjillä nyt voikin olettaa pelkästään "perävalotakuuta", mutta autoliikeellä asia on hiukan eri.

Ainakin ko. liike on maineettaan kurannut tuolla tapauksella aika hyvin, oli miten oli niin kyllä tiedossa olevia asioita on mielestäni ostajalta pimitetty.

0ltzi
19.03.2013, 11:49
huoltamolla minäkin kaupat tekisin satkun autosta. kysymättä henkkareita ym. :D

mimmosetkohan paprut ne on tehny kun omistajaa on pystyny sen jälkeen vielä vaihtamaan pari kertaa?

hitoy
19.03.2013, 12:37
Ihmettelin kyllä kun yhdestä noista mainituista liikkeistä auto on haettu että missä ne muut on mitä mainostetaan... Epäilin itsekseni että kierrättää noita vehkeitä jotenkin. :rolleyes: Tämä oli siis vain omaa epäilyä. Kalustossa on aika paljon euroja kiinni sipilänkin liikkeessä. Tommosen liikkeen ei vaan sopisi kurata mainettaan ( en sano että muiden sopisi tahi edes yksityisten ). Myynnissä olevat vekottimet näyttää olevan pääsääntösesti maineella myytäviä kamppeita.

eilhik
19.03.2013, 12:45
Totta tuon hintaluokan laitteet pitää olla noilla kilometreillä sun muilla spekseillä olla kunnossa.

Liritys aika rankka vaikka kuka moittiikin ostajaa niin voi itse miettiä mitä kun moinen sattuu "uuden" auton hankinnan yhteydessä kohdalle.

Tuskin oli "projektia" hankkimassa.

H&K
19.03.2013, 15:19
No johan ainakin keskustelu on kuumaa, rapiat 250 kommenttia.

Sipilä ihan ittekkin heräs...

Tervehdys!
Asiakkaamme blogikirjoitus on poikinut runsaasti kommentteja Facebook-sivullamme. Olemme pahoillamme, ettei reklamaatioprosessimme ole toiminut kuten sen pitää, ja asiakkaamme on tyytymätön.
Meille on tärkeää, että kaikki asiakkaamme saavat hyvää palvelua ja ovat tyytyväisiä. Haluamme selvittää asian perinpohjaisesti ja mahdollisimman nopeasti. Kannamme luonnollisesti meille kuuluvan vastuun myymistämme autoista.
Hoidamme asiaa suoraan Tomi Hautamäen kanssa. Uskomme, että löydämme molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun.
Terveisin Marko Sipilä



Ja sitten Sipilän toimet tyydyttävän ratkaisun löytämiseksi...


Facebookista;
”Tomi Hautamäki
51 minuuttia sitten
Enpä ole kovinkaan yllättynyt, että sain juuri ukaasin sipilän lakimiehiltä, että jos ei posti häviä niin hakevat turvaamistointa sivuston sulkemiseksi ja sitten lähdetään käräjille vastaamaan vahingonkorvausvaateisiin. Ai näinkö tää nyt menikin? http://www.tomihautamaki.com/wp-includes/images/smilies/icon_smile.gif ”



EDIT: Onneks Hautamäki on ostanu tän auton yksityishenkilönä eikä virman piikkiin...

EDIT2: http://www.iltalehti.fi/autot/2013031916801679_au.shtml

eilhik
19.03.2013, 16:20
Niinpä "yhteistyöllä" eteenpäin uskokoon kuka uskoo.

No ainakin mainosta tullut enempi kuin chattiautossa tuolle firmalle.

LaaLaa
19.03.2013, 16:30
Näköjään uhkailut tehonneet tai sitten on oikeasti päästy sovintoratkaisuun:D

Hautamäen blogi:
Viitaten tällä sivulla aiemmin olleeseen allekirjoittaneen ja Autoliike Marko Sipilän väliseen erimielisyyteen totean asian tulleen nyt sovituksi hyvässä yhteisymmärryksessä. Asia on osaltani loppuunkäsitelty.

Kaitsu67
19.03.2013, 16:32
No ainakin mainosta tullut enempi kuin chattiautossa tuolle firmalle.


Juu, tolta kauppiaalta jos ostaa niin pitää kysyä että minkäs firman autoja nyt kaupittelet, onko omia vai...? Ja sitten varmistaa tekstarilla rekkari Trafilta ja tiedon paikkaansapitävyys.

Sekä katsoa että kauppakirjaan ei ole laitettu mitään kommenttia "viritetystä" autosta :D

Ja jos kaupantekopaikaksi ehdotetaan konttorin sijaan Teboilia tai ABC:tä tms bulvaanin toimittamana, niin sit pitää jo varotuskellojen soida lujaa! :D :D :D

ssuvik
19.03.2013, 16:33
Mitenhän päin nyt sitten ratkesi? Ei taida myyjä olla kovin vahvoilla tällaisissa tapauksissa.

vartiainen
19.03.2013, 16:33
Kummallista että asiat yhtäkkiä ratkeavat yhdessä päivässä kun keskinäinen yhteydenpito Sipilän/Sipilän asianajajan kanssa ei tuota tulosta kuukausissakaan.

ssuvik
19.03.2013, 16:39
Kummallista että asiat yhtäkkiä ratkeavat yhdessä päivässä kun keskinäinen yhteydenpito Sipilän/Sipilän asianajajan kanssa ei tuota tulosta kuukausissakaan.

Voi olla että Sipilä&co saattoi hätääntyä huonosta julkisuudesta. Mitään perusteita vaatia kirjoituksen poistamista ei ole, sananvapaus kun Suomessa toistaiseksi on.

eilhik
19.03.2013, 16:40
Juu, tolta kauppiaalta jos ostaa niin pitää kysyä että minkäs firman autoja nyt kaupittelet, onko omia vai...? Ja sitten varmistaa tekstarilla rekkari Trafilta ja tiedon paikkaansapitävyys.

Sekä katsoa että kauppakirjaan ei ole laitettu mitään kommenttia "viritetystä" autosta :D

Ja jos kaupantekopaikaksi ehdotetaan konttorin sijaan Teboilia tai ABC:tä tms bulvaanin toimittamana, niin sit pitää jo varotuskellojen soida lujaa! :D :D :D

Taitaa olla tuo tehtävä joka "paremmissakin" paikoissa myyntitili ja huutokauppa ei anna sitä kuluttajasuojaa kuten yritys+yrityskauppakaan.

Miten muuten kun löytää sopivan kulkupelin ja saa oikean omistajan kiinni niin voiko kaupan tehdä hänen kanssaan eikä näiden "välikäsien"?????.

Heguli
19.03.2013, 16:40
Yleensä ostaja on näissä tapauksissa vahvoilla, Suomen lainsäädäntö suojaa aika hyvin kuluttajaa. Mutta tiedä näistä, en tuota Hautamäen tarinaa ehtinyt lukea ennen sen poistamista netistä.

Kaitsu67
19.03.2013, 16:50
Kummallista että asiat yhtäkkiä ratkeavat yhdessä päivässä kun keskinäinen yhteydenpito Sipilän/Sipilän asianajajan kanssa ei tuota tulosta kuukausissakaan.


Tai sitten tuon mainitun "turvaamisen" hoiti joku tietty "perintäryhmä" joka ilmestyi oven taakse kertomaan viestiä että homma loppuu nyt tai... :D

Tainnut olla pari ongelmaa aikasemminkin ennen tota keissiä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10922718

bluevan
19.03.2013, 16:58
Sattui eilen jäämään tuo blogi koneelle auki niin kuuluisko se nyt sitten tallentaa jossain muodossa ja laittaa uudelleen jakoon ? :D :D

Teme74
19.03.2013, 16:59
Sattui eilen jäämään tuo blogi koneelle auki niin kuuluisko se nyt sitten tallentaa jossain muodossa ja laittaa uudelleen jakoon ? :D :D

Kuluttajat vaativat tietoa:D

ssuvik
19.03.2013, 17:12
Pääsee sen lukemaan Google cacheenkin. Tässä linkki: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xA8MdthNiKsJ:www.tomihautamaki.com/autoliike-marko-sipila/+&cd=9&hl=en&ct=clnk&gl=fi

vepele
19.03.2013, 17:37
Tai sitten tuon mainitun "turvaamisen" hoiti joku tietty "perintäryhmä" joka ilmestyi oven taakse kertomaan viestiä että homma loppuu nyt tai... :D

Tainnut olla pari ongelmaa aikasemminkin ennen tota keissiä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10922718


Tainnu kadota jo tuolt suoli24 sivuiltakin???????????

Ville.
19.03.2013, 18:14
Ostajan puolella on kyllä pakko olla tässä asiassa. Aivan järjetöntä touhua jos meinaa noinkin arvokkaita kulkupelejä myydä pitkäänkin.
Tuosta autosta vaan vielä sen verran että kukahan tuon auton ylipäätänsä on virittänyt kun tämä sean hyland on ainakin omien sivujensa mukaan vain ja ainoastaan foordin virittäjä.
Eikä tuollaista virityspakettia maailmaltakaan googlella löydä kuin tuon yhden ainoan.

ssuvik
19.03.2013, 18:21
Tuosta autosta vaan vielä sen verran että kukahan tuon auton ylipäätänsä on virittänyt kun tämä sean hyland on ainakin omien sivujensa mukaan vain ja ainoastaan foordin virittäjä.
Eikä tuollaista virityspakettia maailmaltakaan googlella löydä kuin tuon yhden ainoan.

Voi hyvinkin olla joku erikoistilaus. Auto ei välttämättä ole "mallistossa".

Pafo
19.03.2013, 18:27
Toi sipilä. Onko se se poliitikko sipilä vai joku muu sipilä?

Ville.
19.03.2013, 18:41
Voi hyvinkin olla joku erikoistilaus. Auto ei välttämättä ole "mallistossa".

Voi olla. Mutta luulisi että varta vasten tehtyyn erikoistilaukseen olisi ne jarrutkin otettu vähän järeämpinä. Mistä noista tietää?

ssuvik
19.03.2013, 18:44
Voi olla. Mutta luulisi että varta vasten tehtyyn erikoistilaukseen olisi ne jarrutkin otettu vähän järeämpinä. Mistä noista tietää?

Ja myynti-ilmoituksessa puhuttiin jotain alustasarjastakin. Siitä ei ostaja blogissaan maininnut juuta eikä jaata.

Samsonite
19.03.2013, 19:02
Autoliike Marko Sipilä – Kokemukseni autoliikkeestä

Julkaistu: 18.3.2013 (http://www.tomihautamaki.com/autoliike-marko-sipila/) | Kirjoittanut: Tomi (http://www.tomihautamaki.com/author/admin/)
Tulipas sitten 16.11.2012 ostettua Autoliike Marko Sipilältä (Premium Car Center Turku Oy) vuoden 2010 mallinen Chevrolet Camaro SS Sean Hyland Motorsportin virittämänä ja tuunaamana. Kilometrejä autossa luovutushetkellä oli 13700, joten auton sopi olettaa olevan ”kuin uusi”, kuten Sipilä asiasta puhelimitse mainitsi.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/nettiauto.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/nettiauto.jpg)
Kaikki tässä autokaupassa ei kuitenkaan valitettavasti mennyt aivan kuten Stromsössä…

Mielestäni yleinen autokaupan kuluttajien etu vaatii sitä, että käytän perustuslain suomaa sananvapauttani asiassa ja tuon asiat ja tapahtumat tässä henkilökohtaisessa blogissani esiin niin kuin ne minulle ja kannaltani tapahtuivat. Autokauppiaalla toki voi olla oma näkemyksensä asioista. kirjoitukseni perusteella sinä voit arvioida kuitenkin asiaa omasta näkökulmastasi. Haluaisitko näin käyvän sinulle autokaupan yhteydessä?
Tässä vaiheessa on kerrottava, että menneistä vahingoista viisastuneena olen nykyään ottanut tavaksi nauhoittaa henkilökohtaiset puheluni silloin kun puhutaan rahasta enkä ole ihmisten kanssa tekemisissä aiemmin ollut ja heihin näin ollen ei ole luottamussuhdetta syntynyt. Fiksu päätös, sillä ongelmiahan tässä keississä oli tiedossa. Siksipä kerronkin tässä käytyjen keskustelujen osalta vain ja ainoastaan ne faktat ja asiat, mitä minulle on nauhoitetussa puhelussa tai livenä kerrottu todistajan läsnäollessa ja nämä asiat pystyn näin ollen helposti toteennäyttämään jos ja kun siihen tarvetta tulee.
Tarvittaessa tulen siis julkaisemaan jokaisen sekunnin kaikista Marko Sipilän kanssa käydyistä puheluista, sillä nämä puhelut koskevat ainoastaan kyseisen autoliikkeen harjoittamaa liiketoimintaa ja -tapaa, eikä niissä käy ilmi minkäänlaista tietoa vastapuolen yksityiselämästä tai niihin liittyvistä asioista.
Osa 1 – Kaupanteko

Marraskuun puolivälin taitteilla 2012 vanha käytössäni ollut, 2008 mallinen Volvo V70 oli jo pikkuhiljaa ruvennut kyllästyttämään. Hakusessa oli ensimmäistä kertaa elämässä jo alunperin vähän sporttisempi ja menevämpi peli. Niinpä nettiautosta bongasinkin tässä nyt kyseessä olevan Camaron.
Otin asiakseni lähettää tiedustelun Autoliike Marko Sipilälle kotisivujensa yhteydenottolomakeen kautta, missä tiedustelin mahdollisuutta laittaa välissä vanha Volvo. Eipä aikaakaan kun Sipilä itse sieltä sitten soittelikin ja kovasti kehui autoa, maasta taivaisiin. Suunniteltiin siinä rahoitusta ja hyvityshintaa Volvosta ja välirahasta ja rahoituksesta päästinkiin muutaman puhelun jälkeen sopuun.
Autoa myytiin 11000km ajettuna, joten sen sopi olettaa olevan niinkuin uusi varsinkin kun auton kauppahinta oli 119 900 euroa. Itseasiassa Sipilä sanasta sanaan sanoikin toisessa käymässämme puhelussa, että ”Auto on kuin uusi”. Kaupat lyötiin siis lukkoon näillä puhein. Tässä artikkelissa en kuitenkaan paljasta, minkä vaihtosumman sain Volvosta, koska se ei ole oleellinen asia tässä niinkään. Auton kauppahinnaksi on kirjattu siis 119 900 euroa.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/sopimus-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/sopimus.jpg)
(pahoittelen kengänkuvaa paperissa, taisi pyörähtää auton lattialle)
Auto oli kuulemma menossa Top Gear Live Show:hun Helsinkiin näytille juuri tulevana viikonloppuna 16-17.11.2012. Noh, siihen kuitenkin päädyttiin, että auto ei sitten menekään sinne, vaan kaupat hoidetaan mahdollisimman pian. Koska itse asun Oulusssa ja välimatka Turun lähistölle, missä Autoliike Marko Sipilä sijaitsee on roimasti matkaa, päädyttiin ratkaisuun jossa Camaro lähtee pohjoiseen päin ja itse suunnistan Jyväskylää kohti vastaan tekemään kauppakirjat ja vaihtamaan autot.
Viitasaaressahan sitä sitten tavattiin 17.12.2012. Tosin itse Sipilä ei ollut mukana, vaan autoa oli tuomassa hänen työntekijäkseen esittäytynyt henkilö ja tämän ystävä. Viitasaaressa auton mittarissa oli 13700km, mutten antanut sen häiritä vaikkei se luvattua 11000km ollutkaan, sillä ymmärrän, että autoa on käyty kojeajamassa ja toihan matkakin Viitasaareen jo lähemmäs 500km mittariin lisää.
Siinäpä sitä sitten Viitasaaren ABC:llä kahviteltiin ja kauppakirjat allekirjoitettiin. Tässä vaiheessa allekirjoitusten jälkeen rupesivat asiat menemään ensimmäisen kerran päin mäntyä. Nimittäin tämä edustaja, joka auton Viitasaareen toi ja kauppakirjan allekirjoitti Autoliike Marko Sipilän puolesta, sanoi heti kauppakirjan allekirjoituksen jälkeen muutaman asian auton ”ominaisuuksista”. Katalysaattorit oli kuulemma ”ohitettu” (mitä ikinä se tarkoittikaan) ja tulevaa katsastusta varten pitäisi löytää ”sopiva katsastusmies” (ihmettelimme tätäkin. Nämä tarkoitukset selvisivät kuitenkin myöhemmin). Lisäksi auton moottorin vikavalo ”saattaisi syttyä viritysten seurauksena”. En nyt sitten kuitenkaan asiasta huolestunut siinä vaiheessa sen enempää, koska vielä kuitenkaan suurempaa vikaa ei ollut tiedossa enkä tuossa vaiheessa osannut millään aavistaa, että 1+1=2. Mutta, nämä asiat mainittiin VASTA, kun nimi oli papereissa.
Myöhemmässä vaiheessa selvisi, että auton mukana tullut Kenne Bellin (auton ahtimen valmistaja) toimittama ohjelmointiyksikön avulla vikakoodit saa poistettua autosta ja moottorin vikavalon nollattua, mutta jonkin ajan kuluttua (muutamia kymmeniä kilometreja) vikakoodit ilmenevät jälleen ja moottorin varoitusvalo syttyy. Koska varoitusvalo ei palanut silloin kun auto Viitasaareen saapui, on oletettavaa että vikakoodit oli kaupantekoa varten nollattu vain hetki ennen Viitasaareen saapumista, jotta auto näyttäisi virheettömältä.
Kauppakirjassa oli muuten maininta ”Auto on viritetty kilpa-auto ja myydään ilman takuuta”. Toki auton tehdastakuu menee, koska ahdin on autoon asennettu jälkiasennuksena, sehän on selvä. Tämä ei kuitenkaan poista myyjän virhevastuuta autosta, varsinkin kun auto on tieliikennekäyttöön rekisteröity eikä ensimmäiseenkään kilpa-ajoneuvorekisteriin tai -luokkaan. Hetken verran ennen allekirjoitusta mietin asiaa, mutta uskoin kuluttajansuojan olevan voimakkaampi kuin tuollaiset lausekkeet missään sopimuksessa.
Itselläni oli ystäväni matkassa jonka kanssa lähdimme sitten jatkamaan matkaa takaisin kohti Oulua ja ihmettelimme autossa, mitä tämä Sipilän edustaja mahtoi sanomisillaan oikein tarkoittaa. No niinhän siinä sitten kävi, että muutamien kymmenien kilometrien jälkeen vikavalo syttyikin. Pysäytin ja sammutin auton ja käynnistin sen uudelleen. Vikavalot eivät sammuneet ja tämän lisäksi luistoneston vikavalo syttyi käynnistyksen yhteydessä palamaan.
Soitin siis hetimmiten tien päältä tälle edustajalle jonka kanssa kaupat oli juuri tehty ja moottorin vikavalo liittyi hänen mukaansa edelleen siis virityksiin ja luistoneston vikavalo taas huonoon akkuun, jolloin jännite ei käynnistyksessä riittänyt kytkemään luistonestojärjestelmää päälle. Sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudelleen luistoneston vikavalon tulisi hävitä ja niin kävikin. Tässä vaiheessa luotin siis vielä sanaan ja uskoin moottorin vikavalon johtuvan virityksistä. Toisinhan siinä kuitenkin myöhemmin sitten ilmeni. Myöhemmin olen soimannut itseäni saappaan tasoisista hoksottimista tämän asian kanssa. Usko oli edelleen kova, ei Autoliike Marko Sipilä minulle viitsisi myydä noin kallista ja uutta autoa rikkinäisenä.
Tässä vaiheessa esitän liittenä auton rekisteröintihistorian. Kaupat minun kanssani on tehty 16.-17.11.2012 ja vahvistettu kauppakirjan allekirjoituksin. Ihmeelliseksi tilanteen tekee kuitenkin se, että auto ei ole ylipäätään ollut kaupantekohetkellä myyjäliikkeen omistuksessa, vaan Tampereen Autocenter Oy:n. 26.11.2012 Tampereen Autocenter Oy on myynyt auton H2 Autotalot Oy:lle, ja H2 autotalot Oy on myynyt auton 27.11 Premium Car Center Turku Oy:lle, eli Autoliike Marko Sipilälle.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/camaro-historia.jpg (http://www.tomihautamaki.com/autoliike-marko-sipila/camaro-historia/)
Mielenkiintoista, eikö totta? Auton myyjä ei ollutkaan sen omistaja, ei ennenkuin 10 päivää kauppakirjan allekirjoituksen jälkeen. Auto on vaihtanut omistajaa useita kertoja sen jälkeen kun kauppakirjat oli allekirjoitettu minun kanssani. Oliko tarkoitus tehdä reklamoimisesta ja vastuukysymyksistä mahdollisimman hankalia vai ottiko jokainen liike oman siivunsa autokaupan katteesta vai onko takana jotain muuta miksi näin on menetelty? Käsittääkseni teon laillisuus on vähän niin ja näin.
Vaihdossa menny Volvoni muuten meni samantien Sipilältä myyntin H2 Autotaloille, joten näillä kahdella-kolmella autoliikkeellä on selkeä kytkös toisiinsa autojen siirtelyssä edestakaisin.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/volvo-1024x901.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/volvo.jpg)
Osa 2 – Kaikki vielä kunnossa, suurinpiirtein

Myöhemmin seuraavalla viikolla olimme sähköpostitse yhteydessä muun muassa kesärenkaiden ja toisten avainten postituksesta minulle. Samalla sovittiin, että vaihdattaisin auton akun Sipilän piikkiin valitsemassani huoltoliikkeessä. Näin myös myöhemmin tehtiin ja käsittääkseni Sipilä on tämän työn myös huoltoliikkeelle maksanut.
Oulussa autolla joitakin päiviä ajettuani rupesin kuitenkin ihmettelemään vänkärin puolelta edestä kuuluvaa kolinaa kuopissa joka päivien saatossa vain voimistui ja voimistui. Vein auton öljynvaihtoon Dyno Test Centeriin Jääliin, jossa mainitsin asiasta ja pyysin tsekkaamaan mistä moinen voisi johtua.
Pikaisella päälipuolisella tarkastuksella kävi ilmi, että iskarin yläpään suojakumi oli jonkin verran kulunut ja vaurioitunut. Näin ollen arveltiin, että hiekkaa/likaa olisi päässyt yläpään laakerin kanssa kosketuksiin kumen kulumisesta johtuen. Siksipä tilasinkin oululaisesta varaosaliikkeestä sekä uuden suojakumen, että iskarin yläpään laakerin, jotta nuo voitaisiin vaihtaa ja saataisiin kolina häviämään.
Samalla käynnillä katsottiin lävitse myös auton vikakoodit ja niissä ilmeni seuraavaa:
p0521 – Engine oil Pressure (http://engine-codes.com/p0521_chevrolet.html)
p0172 – Fuel Trim System Rich Bank 1 (http://engine-codes.com/p0172_chevrolet.html)
p0175 – Fuel Trim System Rich Bank 2 (http://engine-codes.com/p0175_chevrolet.html)
Suomeksi siis, alhainen öljynpaine sekä liian rikkaat seokset ja/tai nakutusta molemmissa sylinterilohkoissa. Palaamme kuitenkin näihin vikakoodeihin sekä niiden syihin ja seurauksiin myöhemmin tämän kirjoituksen aikana. Tässä vaiheessa kuitenkin jo pikkuisen mietitytti, että onkohan autossa aivan kaikki niinkuin pitääkin..
Lupasin soitella Dyno Test Centerille:lle, kun iskarin osat saapuvat, että varattaisiin vaihtoaika osille. Samalla kertaa käytettäisiin auto tehonmittauksessa dynopenkissä.
28.11.2012 illalla kruisaillimme aivan ajankuluksi ystävieni kanssa kaupunkia ristiin rastiin. Etupään kolina oli jo pahentunut osia odotellessa aika pahaksi. Kunnes yhtäkkiä.. Hirveä rahina ja oikea etupyörä lukkoon. Jarrusatulan pultti oli irronnut, joten matkanteko tyssäsi siihen. Ei muutakuin hinausauto paikalle ja tarkistamaan viat saman hinausliikkeen korjaamolla. Kävi ilmi, että jarrusatulan molemmat kiinnityspultit oli laitettu käsin ”heftiin” ja jätetty kiristämättä. Ei mikään ihmekään siis, että pultti irtosi ajossa. Mutta mitä jos se olisi irronnut hetkeä aiemmin moottoritiellä?
Tilasin sitten Jäälin Dyno Test Centeriltä:ltä ajan 11.12.2012 koko alustan läpikäymiseen, sillä halusin varmistua ettei alustassa ole muita vikoja tai kiinnityksiä löysällä. Eihän autolla enää uskaltanut ajaa ennen kuin tarkistukset oli tehty. Sovimme Sipilän kanssa, että he myös maksavat tämän lystin. Samalla vaihdettiin myös aiemmin sovittu akku. Tässä vaiheessa pääsimme tsekkaamaan auton alustan ja pohjan. Katalysaattorit näyttivät olevan paikoillaan, mikä oli hyvä asia tulevaa katsastusta varten. Ilman katalysaattoreitahan auto ei tulisi menemään läpi katsastuksesta. 20.11.2012 olin kysellyt saähköpostitse Sipilältä katalysaattoreista, eikä heillä ollut 23.11.2012 antamassaan vastauksessa tietoa oliko niitä autossa ylipäätään. Mutta näemmä ne olivar paikoillaan, kuten pitääkin.
Tähän samaan yhteyteen otin sitten omalla kustannuksellani sen tehonmittauksen dynopenkissä, mistä aiemmin oli puhetta. Ei niin yllättävästi 42 kilowattia oli kadoksissa luvatusta 439 kilowatista, eli noin 10% kokonaistehosta.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/mitatut-tehot-e1359230617335-768x1024.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/mitatut-tehot.jpg)
Seuraavana päivänä 12.12.2012 soitin Sipilälle. Ensimmäisenä aiheena puhelussa oli vaihdossa antamani Volvo, minkä loppurahoitusta ei ollut maksettu rahoitusyhtiölle siihen päivään mennessä. Eli kaupoista oli kulunut jo liki kuukausi eikä maksuvelvoitettta oltu vieläkään hoidettu kuntoon. Tältä ajalta jouduin maksamaan siis vakuutukset ja verot ylimääräisenä kuluna.
Lisäksi otin puheeksi tehonmittauksessa ilmenneen tehohäviön. Sipilän mukaan ”kyllä siinä varmaan nyt riittävästi on tehoa”. Niinpä niin. Auton ostopäätöksen yhtenä oleellisena kriteerinä oli rekisteriin merkityt tehot ja että ne todellisuudessa autosta löytyvät. Jos olisin halunnut tyytyä vähempään, olisin ostanut samanlaisen auton ilman ahdinta suoraan maahantuojalta uutena 40000 euroa halvemmalla.
Osa 3 – Nyt ei enää naurata

En muista mistä asian kuulin, mutta sain selvitettyä kuka autoon tarvittavat muutostyöt ja rekisteröinnin Suomeen oli hoitanut. Soitin samana päivänä 12.12.2012 kyseisen firman toimitusjohtajalle joka rekisteröinnin oli hoitanut. Tässä vaiheessa autosta rupesi selviämään ikäviä tietoja, sillä tämä henkilö oli myöhemmässäkin vaiheessa ollut auton kanssa tekemisissä ja tiesi kertoa hyvinkin tarkkaan mitä autolle oli tapahtunut. Tässä tarina lyhykäisyydessään:
Auton ensimmäisellä omistajalla/haltijalla auto oli mennyt puolenkymmentä kertaa tehonrajoitustilaan, eli käynyt neljällä sylinterillä. Helsingin Metro-Autossa siihen oli vaihdettu kalvoasentotunnistin ja kaasuläppä. Tämän jälkeen auto oli toiminut joitakin viikkoja moittettomasti, kunnes sama vika oli ilmennyt uudestaan. Tällöin ensimmäinen omistaja/haltija oli kyllästynyt ongelmiin ja myi auton Tampereen Autocenterille, eli autoliikkeelle, jonka nimissä auto oli silloin kun Autoliike Marko Sipilä sen minulle möi.
Samat ongelmat jatkuivat Tampereen Autocenterillä, josta autoa oltiin käyty säädättämässä eräässä tunnetussa autosähköalan yrityksessä. Tässä yhteydessä moottorin ilma/bensaseokset säädettiin älyttömän rikkaalle ja sytytysennakot todella myöhäiselle. Jokainen hiemankaan auton kanssa tekemisissä ollut tietää, että liian rikkaat seokset ovat myrkkyä katalysaattoreille ja vääränlaiset sytytysennakot aiheuttavat moottorin nakutusta, mikä pahimmassa tapauksessa rikkoo koko moottorin ja aiheuttaa ennenaikaista kulumista. Miksi näin oli tehty? Ehkä siksi, että auto saataisiin käyntikuntoiseksi ja myytyä eteenpäin?
Tampereen Autocenteriltä auto oli luovutettu eteenpäin samalle haltijalle jonka nimi on mustattuna ylempänä esitetyssä omistushistoria-kuvassa auton omistajuuden säilyessä Tampereen Autocenter Oy:llä. Kuten arvata saattaa, virheellisistä säädöistä johtuen moottori jossakin välissä rikkoutui, männät halkesivat. Moottori kasattiin uudelleen vakiomännillä eikä sytytysennakkoja tai seoksia oltu edelleenkään säädetty kohdalleen, joten tällä kertaa moottori kesti vain joitakin kilometrejä, jolloin se rikkoutui uudelleen. Moottoriremontti jälleen uusiksi. Remontin jälkeen haltija kuitenkin oli kyllästynyt auton ongelmiin ja oli vienyt sen kuulemani mukaan H2 Autotaloille vaihdossa, josta auto sitten oli tullut Sipilälle myyntiin ja Sipilältä se päätyi minulle. Looginen ketju ja voisi selittää nuo omistajanmuutokset, mitä autolle oli tehty sen jälkeen kun se oli minulle myyty.
Auto oli siis kokenut kaksi moottoririkkoa ja moottorinohjaus oli edelleenkin säädättämättä kun se minulle tuli. Tässä vaiheessa oli siis selvää, ettei moottorin kunto vastaa autolla ajettuja kilometreja (13700km kun se minulle tuli 17.11.2012), sillä autossa havaittu alhainen öljynpaine antoi osviittaa moottorin laakeriston ja akseleiden kuluneisuudesta. Alhainen öljynpaine oli helppo todeta autossa olleesta öljynpainemittarista. Öljynpaineet näyttivät vain noin puolta siitä, mitä niiden olisi pitänyt olla. En tietystikään tästä ollut tietoinen ennenkuin asiaa rupesin selvittelemään ja tutkimaan millä tasolla öljynpaine autossa tulisi olla.
Osa 4 – Reklamaatio

Koska tässä vaiheessa oli selvää, että auto ei vastannut sitä kuntoa, hintaa ja kilometrejä millä se oli minulle myyty ja auton kunnosta sekä historiasta oli salattu oleellisia ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä (mm. vikakoodien nollaus ennen kaupantekoa, ”ominaisuuksien” kertominen allekirjoituksen jälkeen, Tampereen Autocenter Oy:n ja tätä myötä Sipilän tietoisuus moottoririkoista) laadin ja lähetin 17.12.2012 Autoliike Marko Sipilälle kirjallisen reklamaation sekä sähköpostitse, että kirjepostitse perillemenon varmistamiseksi. Koska vaurioiden laajuus ei ollut tiedossa ja moottorinohjauksen säätötyöt vaativat todellakin osaavan ja merkistä tietävän kaverin, tarjosin autoliikkeelle mahdollisuuden maksaa korjaus- ja säätökustannukset tai vaihtoehtoisesti hyvittää 10 000 euroa hinnanalennuksena. Vastausaikaa Sipilällä oli 31.12.2012 saakka.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/reklamaatio-s1.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/reklamaatio-s1.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/reklamaatio-s2.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/reklamaatio-s2.jpg)
Toki varauduin siihen, että joillakin päivillä vastaus voisi viivästyä joulun ja uudenvuoden vuoksi, mutta tähänkään päivään mennessä en ole saanut reklamaatiooon vastausta. Siihen siis loppui Autoliike Marko Sipilän yhteistyöhalukkuus ja reklamaation vastaamatta jättäminen näyttää viimeistään sen, miten oikeassa olen tässä asiassa.
Osa 5 – Sillä aikaa jossakin päin Suomenmaata

Onneksi tiesin Oulun lähistöltä osaavan kaverin, joka on kymmeniä vuosia ollut mm. saman merkin Corvettejen kanssa tekemisissä ja tietää aika paljon ahdettujen moottoreiden säätämisestä. Sovittiin, että hän auttaa minua auton kuntoon saamiseksi. Koska reklamaatio oli lähetetty Sipilälle, isompiin purkutöihin ei ruvettu ennen kuin oli selvää, että vastausta reklamaatioon ei tule.
Irroitimme kuitenkin putkistoa sen verran, jotta nähdään katalysaattoreiden kunto. Sipilän edustajahan oli puhunut katalysaattoreiden ”ohittamisesta” kaupanteon yhteydessä. Todentotta, ne oli ohitettu sillä katalysaattorikammiot olivat täysin ontot, Katalysaattorit oli siis tyhjätty sisuskaluista. Rikkaiden seoksien takia katalysaattorit olivat erittäin todennäköisesti sulaneet ja tukkeutuneet, jolloin sisukset oli jouduttu poistamaan kokonaan. Auton rekisteröinnin hoitaneen firman mukaan autossa nimittäin on ollut rekisteröintikatsastuksessa katalysaattorit paikoillaan. Tämä varmisti sen, ettei auto ole edes laillisessa kunnossa eikä tule menemään katsastuksesta missään tapauksessa läpi ennenkuin uudet katalysaattorit hommataan autoon.
Samalla kävi ilmi, että autossa on täysin alkuperäiset tehdasjarrut, eikä toisin kuin Sipilä oli ilmoittanut, ”täysin rakennetut” jarrut. Ks. myynti-ilmoitus.
Joulun ja uudenvuoden välillä autosta kuitenkin mitattiin myös ohivuoto- ja puristuspainearvot.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/pp.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/pp.jpg)
Ohivuodon uudessa vastaavassa moottorissa tulisi olla alle 10%. Taas kun lähestytään 30% rajapyykkiä on selvää, että moottorissa on jotain vialla. Kuten kuvasta näkyy, osissa sylintereistä tämä arvo on hyvä, mutta osassa taas selvästi korkea. Lisäksi terveessä moottorissa puristuspaineen tulisi olla alle 1kg/cm2 sisällä eri sylintereiden välillä. Tässä tapauksessa heitto on pahimmillaan 3kg/cm2. Mittaus suoritetiin useaan kertaan ammattilaisvälinein, joten tulos on luotettava.
Osa 6 – Ja niin koitti uusivuosi

Tuli uusivuosi ja senjälkeinen arki. Reklamaatiosta ei edelleenkään kuulunut mitään vastausta, joten oli ilmiselvää ettei siihen ole Sipilällä aikomustakaan vastata. Ei muutakuin kone osiin ja kaikki osat koneistamolle kuntoarviolausuntoa varten. Seuraavassa kuvasarjaotteessa moottorin kuluneisuus käy hyvin ilmi jo silmämääräisestikin tarkastelemalla.
Sylinterit, akselit ja laakerit ovat täynnä sormiin tuntuvia ja silminnähtäviä naarmuja. Silloin kun näin on, ei ole mikään ihmekään, että öljynpaineet ovat alhaiset ja ohivuotoja koneessa on. Sylintereiden pystysuuntainen naarmuuntuminen ei ole ollenkaan normaalia, vaan johtuu erittäin todennäköisesti mäntärikoista ja koneeseen jääneestä maetallipölystä moottorin uudelleenkasauksen yhteydessä.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/1-768x1024.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/1.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/4-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/4.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/20130127_011605-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/20130127_011605.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/100-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/100.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/098-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/098.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/114-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/114.jpg)
Seuraavassa kuvassa näkyy toisen kannen palotila pinnan plaanauksen jälkeen. On pikkuisen lentänyt romua siellä jossain vaiheessa:
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/03/WP_001323-1024x768.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/03/WP_001323.jpg)
Koneistamon mielipide moottorin kunnosta oli seuraavaa:
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/koneistamon-1-744x1024.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/koneistamon-1.jpg)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/koneistamon-2-744x1024.jpg (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/01/koneistamon-2.jpg)
Koska on täysin selvää, ettei moottorista enää kilometrejä, ikää ja hintaa vastaavaa enää millään saa vain osia vaihtamalla, joudutaan moottori vaihtamaan kokonaisuudessaan. Vaikka kannet ovatkin kunnossa, ei maahantuojalta saa pelkkää alakertaa, vaan kone toimitetaan täydellisenä pakettina. Selvitin korjausremontin todelliset kustannukset Metro-Autolta Helsingistä:
Katalysaattori vasen 1332,63€
Katalysaattori oikea 1275,16€
Uusi moottori 9900€
Työt 2500-3000€ (3pv.)
Nämä siis ovat samanmallisen auton ahtamattomalle versiolle koituvat korjauskustannukset mikäli mitään apulaitteita ei tarvitse uusia. Tässä ei ole otettu huomioon sitä, että ahtimen purkaminen ja uudelleenasennus vie runsaasti aikaa sekä moottorinohjausyksikön säätötyö kunnollisesti tehtynä mitä vain välillä 15-30 tuntia. Metro-Auton n. 120€/h laskutuksella siis laskien ahtimen purkamisen/asennuksen ja säätötyön hinta:
Ahtimen purkaminen/asennus 960€ (väh. 8h)
Säätötyö 1800-3600€ (15-30h)
YHTEENSÄ: 17767,79-20067,79€
Tähän vielä päälle koneistamon kustannukset kuntoarviosta sekä tässä vaiheessa kuvaan astuvat asianajajan kulut. Lisäksi olen käyttänyt omaa työaikaani asian selvittämiseksi jo tässä vaiheessa vähintään 50 tuntia.
Osa 7 – Asianajajat säveltävät

13.2.2013 sitten lähetti asianajajani reklamaation Autoliike Marko Sipilälle.
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/reklamaatio-1.gif (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/reklamaatio-1.gif)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/reklamaatio-2.gif (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/reklamaatio-2.gif)
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/reklamaatio-3.gif (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/reklamaatio-3.gif)
Kuten huomaatte, vaadittu summa tässä reklamaatiossa on noussut matkan varrella aika paljon. Tämä tietysti johtuen siitä, että alkuperäistä reklamaatiota itse laatiessani ei ollut tiedossa, että moottori on täysin kaatopaikkakamaa. Osien ja työn hinnathan tuohon oli selvitetty Metro-Autolta, lukuunottamatta ahdin- ja säätötöitä, jotka olen selvittänyt kyseisiä töitä tehneiltä ja asiaan vihkiytyneiltä henkilöiltä. Lisäksi omia ansionmenetyksiäni on kohtuullistettu huomattavasti tässä reklamaatiossa. Jos mentäisiin bruttotuntipalkan mukaan, olisi korvausvaatimus lähes 10000 euroa suurempi. Niin, ja sekin vielä, ettei tässä ole huomioitu ”Täysin laitettujen” jarrujen puutetta.
Deadline oli ja meni ja Sipilän asianajaja pyysi vastausaikaa 15.3. saakka. Se annettiin ja vastaus tuli:
http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/vastaus-reklamaatio1.gif (http://www.tomihautamaki.com/wp-content/uploads/2013/02/vastaus-reklamaatio1.gif)
Itseäni vastaus pisti hymyilyttämään. Miksikö?
No, kuten aiemmin mainitsin auto on tieliikennekäyttöön rekisteröity eikä ensimmäiseenkään kilpa-ajoneuvorekisteriin tai -luokkaan. Toki paperiin voi kirjoittaa vaikka, että auto on avaruusraketti mutta loppupeleissä se ei ole perusautoa, johon on lisätty ahdin, kummempi eikä sen huoltotoimenpiteet jos auto on kunnossa, vaadi normaaliajossa juurikaan sen kummempia kuin muukaan henkilöauto. Ahtimen asentaminen ei tee autosta Bugatti Veyronia. Ja tosiaan, huomioitu auton hinnassa. Olihan se lappuhinta 40000€ kalliimpi kuin uusi suoraan autoliikkeestä ostettuna.
”Autosta ei havaittu vikoja kaupanteon yhteydessä”. Totta, en omaa röntgenkatsetta saatika taskukoneistamoa.
”Eritasoista huoltoa”. Ai sellaista, että autosta lähtee jarrusatulat irti kesken ajon?
”suunnitelmista auton tehon nostamiseksi”. Eipäs nyt kuitenkaan puhuta palturia, edelleenkin minulla on joka ikinen puhelu tallessa, mitä Sipilän kanssa on käyty.
”Tehonmittaus väärin tehtynä… laajamittaisia vahinkoja”. Eli DTC:n porukka on siis Sipilän mielestä ammattitaidotonta. Kumma kyllä, usea rallikuski käy säädättämässä ja penkittämässä autonsa juuri DTC:llä. Muutenkin jännä homma, ettei uutta vastaava auto kestä täyskaasua. Eiköhän nämä laajamittaiset vahingot muutenkin tapahtuneet jo ennen kuin auton ostin.
”Myyjä ei vastaa siitä, että autossa on tietty määrä tehoa”. No eipä tietenkään vastaa, sehän on täysin epäolennainen juttu. Tehot autossa ovat olleet kun se on Sean Hyland Motorsportilta lähtenyt, mutta selvinneiden väärien asetuksien ja vaurioiden myötä ei enää ihmekään, ettei autosta löydy tehoja.
”hinnanalennusvaatimus olisi jokatapauksessa täysin kohtuuton, koska autoa on merkittävästi parannettu”. Enpä tiennytkään, että osina oleva moottori ja ajokelvoton auto on merkittävä parannus. Saatika katalysaattoreiden tai luvattujen jarrujen puute. Reklamaatiossahan vaadittiin vain ja ainostaan korvausta auton saamiseksi siihen kuntoon, kuin se minulle myytiin. Ei yhtään paremmaksi.
Sellaista autokauppaa se.
Päivitetty 19.3.2013
Pahoittelen ongelmia blogin avautumisessa eilisiltana, palvelinta ei todellakaan oltu mitoitettu tämänkaltaista kävijämäärää varten. Tämän jutun ei ollut tarkoitus olla muutakuin muistiinpano (tulevaa byrokratian rattaissa tapahtuvaa taistelua varten) ja varoitus itselleni ja ystävilleni, miten autokaupassa voi käydä.
Myönnän, etten itse tiedä kaikkea autoista, eikä minun ydinosaamisalueeni siellä olekaan, vaan jossain aivan muualla. Idiootiksi kutsuisin itseäni, jos tietäisin nyt mitä en silloin tiennyt. Ei minun silti kuluttajana tarvitsekaan tietää, sillä olkoon ostos miten typerä tahansa, kuvittelin saavani ammattilaiselta ja luotettavalta autokauppiaalta tähän hintaan ehjän auton joka vastaa luvattua. Viimeisen neljän kuukauden aikana olen kuitenkin joutunut opettelemaan tahtomattani kaiken mahdollisen ja mahdottoman Camaron tekniikasta, ei pelkästään kuluttajan, vaan myös mekaanikon näkökulmasta. Satoja tunteja sitä aikaa, jonka olisin voinut kuvittelevani käyttäväni johonkin muuhun, vaikkapa yhteiseen aikaan lasteni kanssa.
4700 tykkääjää ei voi olla väärässä. Jotain on perustellisesti vialla suomalaisessa autokaupassa. Autoliikkeen on liian helppo vältellä vastuutaan ja toisaalta kuluttajan on liian kallista lähteä penäämään oikeuksiaan päivänselvissäkin tapauksissa, tai sitten niiden käsittely vie vähintäänkin vuoden ja ratkaisuna on vain ja ainoastaan suositus, mitä autoliikkeen ei ole pakko noudattaa. Tämä keissi kun ei ole eikä jää viimeiseksi laatuaan. Tätä tapahtuu joka päivä, ja jollekin toiselle kuluttajalle huomattavasti pienemmänkin mittakaavan epäonnistuminen autokaupassa voi olla täydellinen taloudellinen katastrofi. Mitä sitten kun se työmatkoihin tarkoitettu auto ei toimikaan, muttei ole varaa käräjöidä tai hommata uutta tilalle? MITÄ SITTEN TEHDÄÄN?
Lähellä se katastrofi oli itsellenikin. Jotta saan uuden moottorin sekä muut osat autoon hommattua ja ne paikoilleen, joudun nostamaan lisää palkkaa yrityksestäni noin 50% veroprosenttia vastaan. Tämä tarkoittaa siis jopa liki 50000 euron menetystä jaettuna itselleni, sekä yritykselleni verojen muodossa, huomioiden tämän keissin kaikki kulut. Jos oli Camaro kallis, niin nyt se vasta onkin.
Oli kyse sitten 500€ tai 500000€ autokaupasta, on autoliikkeellä oltava vastuu myymästään autosta ja luvatuista ominaisuuksista sekä auton toimivuudesta. Oli se auto sitten alunperin lähtöisin kyseisestä liikkeestä tai ei. Toivon voimia kaikille autokaupassa petetyiksi tulleille taistelunsa kanssa.

ssuvik
19.03.2013, 19:11
...

Jaa eikö tuo linkki olis riittänyt? :);)

Samsonite
19.03.2013, 19:13
Ei, saat vielä kauppiaan kuvan kun on niin nätti.:p

http://www.aamuset.fi/sites/default/files/styles/news/public/15014904_0.jpg

ssuvik
19.03.2013, 19:16
Ei, saat vielä kauppiaan kuvan kun on niin nätti.:p



Kiitos, oot ystävällinen :D

Samick
19.03.2013, 19:26
Jotenkin kuitenkin tuo ostaja esittää tarinassaa aika tietämätöntä..
Kuitenkin entinen auto oli erikoinen ja osti erikoisen auton.

Esittää mielestäni vähän turhan tietämätöntä autoista..
Taas välillä tekstistä paljastuu herran tietämys autoista
esim moottorikuvassa : Seuraavassa kuvassa näkyy toisen kannen palotila pinnan plaanauksen jälkeen. On pikkuisen lentänyt romua siellä jossain vaiheessa:


Ei sillä että puolustaisin myyjää, mutta peiliin saa ostaja kattoa.
Ja ei myyjänkään puolelta asiallista touhua :(

Ei näin!!

JariKoo
19.03.2013, 19:30
Jo on perkele huijarin näkönen jos tuo kuva on oikea... Kunnon rasva kiehkurat,valkeet vaatteet,naisten avokkaat jalassa...ihme ku ei oo lakannu kynsijään punasella,voi jeesus!!

hami
19.03.2013, 19:47
"Lähellä se katastrofi oli itsellenikin. Jotta saan uuden moottorin sekä muut osat autoon hommattua ja ne paikoilleen, joudun nostamaan lisää palkkaa yrityksestäni noin 50% veroprosenttia vastaan."

No onnekseni voin pistää käteni risthin ko ei ole vara ostaa 120 000€ autoa, näihin alle 1000€
authoin saapi kuulema tehä remontit pimeänä ja muuten ei tarvi nostaa lissää palakkaa ainakhan 50% veroja vasthan, olis se synkkää muuten joutua nuin verole..
Jos itte joutusin niin kyllä sille ministerile ainaki valittasin, siis se joka nuita veroja pulujuta ossaa, mutta ei siinä mithän kyllä sie kirijottaa ossaat..mie en.hei.

macro
19.03.2013, 20:04
Kyllä minä oisin talon hintaista autoa ostaessa "lyönyt jarrut päälle" siinä vaiheessa kun kirjainaseman kahviossa aletaan kertoa poistetuista katalysaattoreista ja ajoittain palavista vikavaloista. Vaikka nimet on paperissa, niin olisin vaatinu kauppojen purkua tms... Varsinkin sen vastuunkiertelytekstin jälkeen josta tekstissa mainittiin.

Ja toinen juttu on, että tehdään kaupat puolimatkassa, eikö tuon hintaluokan auton raski käydä ihan liikkeen hallista hakemassa, pienestä on kiinni jos muutamasta tunnista / 700km:stä on kaupat kiinni. Eriasia nämä parin tonnin pommmit. Pahoja muistoja itelläki muuten samaisen kirjainhuoltamon pihalla tapahtuneista autokaipoista, mutta se ny ei asiaan liity, tulipahan vaa mieleen.

Sitten nuo palkkasummat kiinnitti huomiota, ensin 50 tunnilta vaaditaan ansionmenetyksiä 1000e ja kohta puhutaan bruttoansionmenetyksistä 10000. Lopussa vielä itketään 50k€ menetyksistä, joltaki voi saada sympatiapisteitä, mutta alkup. dilemman kannalta aika aiheetonta kyynelehtimistä. Jos raha on noin kallista, ja kuitenki tulot kohillaan, niin halvempaa rahaa ois esim. pankin tiskiltä saanut. Illalla luin tuon blogin ja kokonaisuutena asia oli esitetty hyvin, tänään sinne oli pitänyt lisätä vuodatus, joka ainaki omalla kohalla vähensi sympatiapisteitä blogin pitäjää kohtaan.

Jari
19.03.2013, 21:21
"Lähellä se katastrofi oli itsellenikin. Jotta saan uuden moottorin sekä muut osat autoon hommattua ja ne paikoilleen, joudun nostamaan lisää palkkaa yrityksestäni noin 50% veroprosenttia vastaan."

No onnekseni voin pistää käteni risthin ko ei ole vara ostaa 120 000€ autoa, näihin alle 1000€
authoin saapi kuulema tehä remontit pimeänä ja muuten ei tarvi nostaa lissää palakkaa ainakhan 50% veroja vasthan, olis se synkkää muuten joutua nuin verole..
Jos itte joutusin niin kyllä sille ministerile ainaki valittasin, siis se joka nuita veroja pulujuta ossaa, mutta ei siinä mithän kyllä sie kirijottaa ossaat..mie en.hei.



:D
tjoo, kätevää kun on millä laittaa, ei vaan näläkämäähankaan oo sattunut tollasia senssejä.

pee
19.03.2013, 21:55
miksköhän tuommoset fyrkkamiehet, jonkalaisen kuva tästäkin muodostuu, melkein aina ostaa autonsa Santanderin nimiin :p ?

sipilästä tiedä mitään, mutta kalusto on Suomen mittapuussa aika erikoista, ja arvokastakin ... (sponsored by ???)

-MaTTi-
19.03.2013, 22:09
Näinköhän tuo on ees laillinen? :eek: Ku ei oo tehtaalta tommosena lähteny, menee tehot ja tehopainosuhteet kauas lain sallimista muutosrajoista.

Kaikkeen ne rahansa törsää kellä sitä on jouten. Enemmän tympii normaaleissa autokaupoissa kusettavat jobbarit ku tän tapauksen kuviot.

hami
19.03.2013, 22:19
On se vain kumma, luin kerran tuon jutun puolueettomana ja toisen kerran oikolukuna taas puolueettomana, en vain kyllä autoliikettä veä tilile?
Kai se ostajallaki vastuuta on?
Perkele tyhymää ko tässä pitäs näytellä?
En nyt ala kettään tilile panehan mutta jos netissä juttu kerran pyörii niin autoliikhen vastinetta ruuthun.
Ja siis lopukki mitä nyt vasta näkkyy...?

-Laine-
19.03.2013, 22:24
miksköhän tuommoset fyrkkamiehet, jonkalaisen kuva tästäkin muodostuu, melkein aina ostaa autonsa Santanderin nimiin :p ?

Jaa jos sitä fyrkkaa olis ollut tällä tarinan miehellä, se olis varmaankin ostanut auton uutena maahantuojalta 40K€ halvemmalla, ja vienyt johonkin pajalle rakennettavaksi...

MUTTA ongelmaksi olisi todennäköisesti muodostunut, ettei "viritystä" olisi saanut Santanderilla:D:D

Oli miten oli, on tarina kaikkiaan surullisen erikoinen, ja hyvä että sen täältä voi edelleen lukea:D

hami
19.03.2013, 22:28
Hittolainen, vähästä se muuten on kiinni

mäksä
19.03.2013, 23:16
[QUOTE=Samsonite;985117]Ei, saat vielä kauppiaan kuvan kun on niin nätti.:p




en muute ostas ton näköselt tyypilt yhtää mitn.. :eek:

Nuhapumppu
19.03.2013, 23:31
On se vain kumma, luin kerran tuon jutun puolueettomana ja toisen kerran oikolukuna taas puolueettomana, en vain kyllä autoliikettä veä tilile?
Kai se ostajallaki vastuuta on?
Perkele tyhymää ko tässä pitäs näytellä?
En nyt ala kettään tilile panehan mutta jos netissä juttu kerran pyörii niin autoliikhen vastinetta ruuthun.
Ja siis lopukki mitä nyt vasta näkkyy...?
Jos minä kauppaan sinulle jotain ehjänä ja uutta vastaavana,sinä ostat sen ja kyseinen tuote osoittautuukin rikkinäiseksi niin sekö on silloin sinun vika? Sen enempää en puolusta kumpaakaan,mutta aika isoa osaa vioista,paskana oleva ja väärin säädetty kone, tuskin olisi tullut koeajolla millään tavalla esille,nuo valot ja muut olisi tullut kyllä. Mutta edelleen olen sitä mieltä että autoliikkeiden autokauppa on laillistettua huijausta,eikä tämä uskomustani lievennä yhtään.

hami
19.03.2013, 23:46
Jos minä kauppaan sinulle jotain ehjänä ja uutta vastaavana,sinä ostat sen ja kyseinen tuote osoittautuukin rikkinäiseksi niin sekö on silloin sinun vika? Sen enempää en puolusta kumpaakaan,mutta aika isoa osaa vioista,paskana oleva ja väärin säädetty kone, tuskin olisi tullut koeajolla millään tavalla esille,nuo valot ja muut olisi tullut kyllä. Mutta edelleen olen sitä mieltä että autoliikkeiden autokauppa on laillistettua huijausta,eikä tämä uskomustani lievennä yhtään.

"Auto on viritetty killpa-auto ja myydään ilman takuuta.Tämä on huomioitu aut..."
Eli ei kai siinä uutta vastaavaa vissiin myytykkään?
En kummankaan puolela kyllä ole enkä halua mutta...
jos omia rahoja 120t€ meinaan johonki hukata niin palakkaan kyllä ammattilaisen sanohan mielipitteen jos en itte ossaa

hena
19.03.2013, 23:46
Näinköhän tuo on ees laillinen? :eek: Ku ei oo tehtaalta tommosena lähteny, menee tehot ja tehopainosuhteet kauas lain sallimista muutosrajoista.

Kaikkeen ne rahansa törsää kellä sitä on jouten. Enemmän tympii normaaleissa autokaupoissa kusettavat jobbarit ku tän tapauksen kuviot.


Sen takia se moottori ei oo varmaan alunperin kestänykkää ku on leimalle säädetty seokset niin laihalle että on menny päästöistä ja tehoista läpi. Mutta sitä en käsitä että miks ne on sen jälkeen säädetty liian rikkaalle niinku jutussa sanotaan. Ja auton omistushistoria lienee vielä paljon monimutkasempi mitä tosta jutusta käy ilmi.
Ihan sama maksaako se auto sen 5000 tai 500000 niin en voi sietää sitä että tämä kyseinen myyjä on aivan varmasti tiennyt että on myymässä p*sk*a ja että moottori ei ole ehjä tai uudenveroisessa kunnossa.. Mutta yhtäkaikki niin oma ajo olis kyllä loppunu viimeistään siihen paikkaan kun se öljyvalo syttyy ja kunnes vika on selvitetty.
Mutta toisaalta mä olisin jo siinä vaiheessa repiny sen sopimuspaperin ku se auton toimittaja alkaa kertoilla tarinoita niistä syttyvistä vikavaloista ja niiden nollailusta.

Ja kyllä mun mielestä iso kiitos tolle kaverille siitä, että on jaksanu ton blogin väsätä koska kyllä se varmasti vähä herättelee noita autokauppiaita että ei kannata sanoa ihan mitä sattuu siitä myytävästä tuotteesta.

hena
19.03.2013, 23:56
Jaa jos sitä fyrkkaa olis ollut tällä tarinan miehellä, se olis varmaankin ostanut auton uutena maahantuojalta 40K€ halvemmalla, ja vienyt johonkin pajalle rakennettavaksi...

MUTTA ongelmaksi olisi todennäköisesti muodostunut, ettei "viritystä" olisi saanut Santanderilla:D:D

Oli miten oli, on tarina kaikkiaan surullisen erikoinen, ja hyvä että sen täältä voi edelleen lukea:D


Ongelmaks muodostuu se että tota viritystä ei saa kilpien väliin suomessa tehtynä, siks tää auto onki uitettu toisen eu maan kautta (viron) ja kilvitetty sielä ja säästääpä siinä ilmeisesti jotain kulujakin.

ssuvik
19.03.2013, 23:59
"Auto on viritetty killpa-auto ja myydään ilman takuuta.Tämä on huomioitu aut..."
Eli ei kai siinä uutta vastaavaa vissiin myytykkään?
En kummankaan puolela kyllä ole enkä halua mutta...
jos omia rahoja 120t€ meinaan johonki hukata niin palakkaan kyllä ammattilaisen sanohan mielipitteen jos en itte ossaa

Tuohan on ihan sen takia kirjoitettu kauppasopimukseen, että myyjä tiesi auton hajoavan lähiaikoina! Ihan täyttä paskaa koko lause. Lukase tuo blogikirjoitus uudestaan, siinä sanotaan näin: "ltseasiassa Sipilä sanasta sanaan sanoikin toisessa käymässämme puhelussa, että ”Auto on kuin uusi”. Eli kyllä siinä vissiin myytiin uutta vastaavaa. Ihan naurettava tuo väitös kilpa-autosta. Kyllähän nyt jumalauta kaikki ymmärtää ettei ahdin tee tuollaisesta Camarosta kilpa-autoa. Sehän painaa saatana yhtä paljon ku HDJ.

hami
20.03.2013, 00:07
Tuohan on ihan sen takia kirjoitettu kauppasopimukseen, että myyjä tiesi auton hajoavan lähiaikoina! Ihan täyttä paskaa koko lause. Lukase tuo blogikirjoitus uudestaan, siinä sanotaan näin: "ltseasiassa Sipilä sanasta sanaan sanoikin toisessa käymässämme puhelussa, että ”Auto on kuin uusi”. Eli kyllä siinä vissiin myytiin uutta vastaavaa. Ihan naurettava tuo väitös kilpa-autosta. Kyllähän nyt jumalauta kaikki ymmärtää ettei ahdin tee tuollaisesta Camarosta kilpa-autoa. Sehän painaa saatana yhtä paljon ku HDJ.
Ai lukiko sielä semmosia, en vain hoksannu. Vai meinaakko tuota heän käymää puhelua?
Saatanhan mieki sanoa tässä että mitä eilen mulle puhelimessa menit luppaahan?

ssuvik
20.03.2013, 00:12
Ai lukiko sielä semmosia, en vain hoksannu. Vai meinaakko tuota heän käymää puhelua?
Saatanhan mieki sanoa tässä että mitä eilen mulle puhelimessa menit luppaahan?

Tuo mitä viestiini kirjoitin lainausmerkeissä, on suoraan kopioitu blogista. Se on heidän puhelustaan. Ostajan mukaan kaikki puhelut on nauhalla. En minä ainakaan epäile kirjoituksen todenmukaisuutta. Oli miten oli, kuka myöntää että tyytyisi kohtaloonsa, jos ostaisi reilusti yli sadalla tuhannella 13700km ajetun auton, ja siihen pitäisi lähes saman tien tehdä ~20000€ remontti. Hami? Etkö laittaisi myyjää vastuuseen, jos pystyisit osoittamaan hänen tienneen tilanteesta?

hena
20.03.2013, 00:27
Tuo mitä viestiini kirjoitin lainausmerkeissä, on suoraan kopioitu blogista. Se on heidän puhelustaan. Ostajan mukaan kaikki puhelut on nauhalla. En minä ainakaan epäile kirjoituksen todenmukaisuutta. Oli miten oli, kuka myöntää että tyytyisi kohtaloonsa, jos ostaisi reilusti yli sadalla tuhannella 13700km ajetun auton, ja siihen pitäisi lähes saman tien tehdä ~20000€ remontti. Hami? Etkö laittaisi myyjää vastuuseen, jos pystyisit osoittamaan hänen tienneen tilanteesta?

Ei voi kyllä millään tapaa syyttää ostajaa tässä jutussa. Kyllä 13700km ajettu katukäyttöön rekisteröity auto pitää voida ostaa koeajamatta varsinkin jos se myyjän mukaan on uudenveroisessa kunnossa.
Ja kuka teistä olisi pystynyt koeajollakaan sanomaan että autossa on jotain vikaa jos mikään vikavalo ei olisi esimerkiksi syttynyt.

Ostaja kommentoi asiaa aika hyvin:

"Itseäni vastaus pisti hymyilyttämään. Miksikö?
No, kuten aiemmin mainitsin auto on tieliikennekäyttöön rekisteröity eikä ensimmäiseenkään kilpa-ajoneuvorekisteriin tai -luokkaan. Toki paperiin voi kirjoittaa vaikka, että auto on avaruusraketti mutta loppupeleissä se ei ole perusautoa, johon on lisätty ahdin, kummempi eikä sen huoltotoimenpiteet jos auto on kunnossa, vaadi normaaliajossa juurikaan sen kummempia kuin muukaan henkilöauto. Ahtimen asentaminen ei tee autosta Bugatti Veyronia. Ja tosiaan, huomioitu auton hinnassa. Olihan se lappuhinta 40000€ kalliimpi kuin uusi suoraan autoliikkeestä ostettuna.
”Autosta ei havaittu vikoja kaupanteon yhteydessä”. Totta, en omaa röntgenkatsetta saatika taskukoneistamoa.
”Eritasoista huoltoa”. Ai sellaista, että autosta lähtee jarrusatulat irti kesken ajon?
”suunnitelmista auton tehon nostamiseksi”. Eipäs nyt kuitenkaan puhuta palturia, edelleenkin minulla on joka ikinen puhelu tallessa, mitä Sipilän kanssa on käyty.
”Tehonmittaus väärin tehtynä… laajamittaisia vahinkoja”. Eli DTC:n porukka on siis Sipilän mielestä ammattitaidotonta. Kumma kyllä, usea rallikuski käy säädättämässä ja penkittämässä autonsa juuri DTC:llä. Muutenkin jännä homma, ettei uutta vastaava auto kestä täyskaasua. Eiköhän nämä laajamittaiset vahingot muutenkin tapahtuneet jo ennen kuin auton ostin.
”Myyjä ei vastaa siitä, että autossa on tietty määrä tehoa”. No eipä tietenkään vastaa, sehän on täysin epäolennainen juttu. Tehot autossa ovat olleet kun se on Sean Hyland Motorsportilta lähtenyt, mutta selvinneiden väärien asetuksien ja vaurioiden myötä ei enää ihmekään, ettei autosta löydy tehoja.
”hinnanalennusvaatimus olisi jokatapauksessa täysin kohtuuton, koska autoa on merkittävästi parannettu”. Enpä tiennytkään, että osina oleva moottori ja ajokelvoton auto on merkittävä parannus. Saatika katalysaattoreiden tai luvattujen jarrujen puute. Reklamaatiossahan vaadittiin vain ja ainostaan korvausta auton saamiseksi siihen kuntoon, kuin se minulle myytiin. Ei yhtään paremmaksi."

hami
20.03.2013, 00:44
Tuo mitä viestiini kirjoitin lainausmerkeissä, on suoraan kopioitu blogista. Se on heidän puhelustaan. Ostajan mukaan kaikki puhelut on nauhalla. En minä ainakaan epäile kirjoituksen todenmukaisuutta. Oli miten oli, kuka myöntää että tyytyisi kohtaloonsa, jos ostaisi reilusti yli sadalla tuhannella 13700km ajetun auton, ja siihen pitäisi lähes saman tien tehdä ~20000€ remontti. Hami? Etkö laittaisi myyjää vastuuseen, jos pystyisit osoittamaan hänen tienneen tilanteesta?
Puhelut on puheluja, kirjottaa saapi kuka mitäki haluaa ja uskoo ken tahtoo ja en olis ees ostanu jos olis tuohon ees vara ja jos olis enkä tietäis autoista mittään niin ottasin/palakkaisin kaverin matkhan joka tietää mitä ostethan ja laitasin vastuushen jos olis myyty mulle paska auto mutta en olis ostanu koska olisin jättäny tuommosen jo näkemättä--jos se nuin huono jo on? jos asia on näin miten ostaja sanoo? josta mulla ei ole parempaa tietoa ko pelekät nettikirjottelut josta varsinkhan ei ole ko toisen puolen mielipie
Tulis autoliike ja selittäis seki oman kantansa..

Ps.120 000€ auto, remontti 20 000€
1200€ auto, remontti 200€, liekkö tuo niin pahalta tuntuu?
Kukanenki laskekhon miten halavaa..

hena
20.03.2013, 01:52
Sitä 1200euron autoa tuskin myydään uudenveroisena ja mitä sillä hinnalla on väliä kun tässä myyjä on ihan selvästi tiennyt tuotteen olevan viallinen.

-MaTTi-
20.03.2013, 08:08
Sen takia se moottori ei oo varmaan alunperin kestänykkää ku on leimalle säädetty seokset niin laihalle että on menny päästöistä ja tehoista läpi.
Ei maahantuontikatsastuksessa mitata päästöjä, jos on alle 3 vuotias auto. Ja vielä vähemmän tehojakaan jos niistä on jo tieto olemassa.
Ongelmaks muodostuu se että tota viritystä ei saa kilpien väliin suomessa tehtynä, siks tää auto onki uitettu toisen eu maan kautta (viron) ja kilvitetty sielä ja säästääpä siinä ilmeisesti jotain kulujakin.
Ei pitäis olla mitään eroo onko tuotu Viron kautta vai suoraan jenkeistä. Tietty jos ei asioista mitään ymmärrä ja painelee vaan kilpiin. Mut tää auto on tuotu suoraan, eikä Viron kautta.

hena
20.03.2013, 08:34
Ei maahantuontikatsastuksessa mitata päästöjä, jos on alle 3 vuotias auto. Ja vielä vähemmän tehojakaan jos niistä on jo tieto olemassa.

Ei pitäis olla mitään eroo onko tuotu Viron kautta vai suoraan jenkeistä. Tietty jos ei asioista mitään ymmärrä ja painelee vaan kilpiin. Mut tää auto on tuotu suoraan, eikä Viron kautta.

Joo no sitte ne pitää laittaa sinne esson baari luokkaan noi jutut luulin että tuli luotettavasta lähteestä ja onhan se joka sen alunperin toi voinu vähä värittää juttua. Mutta asiaa hieman sivuten.. eikö oo mitään merkitystä sillä että ahdin olis saatu ennen suomeen tuloa jonkun toisen eu maan rekisteriotteeseen ? Ja päästöjä lähinnä juuri sen takia että onko nuo muutokset olleet otteessa jo suomeen tullessa, koska eikö ne pidä kuitenki sinne saada ja se vaatii päästömittausta ?

-MaTTi-
20.03.2013, 10:55
Mutta asiaa hieman sivuten.. eikö oo mitään merkitystä sillä että ahdin olis saatu ennen suomeen tuloa jonkun toisen eu maan rekisteriotteeseen ? Ja päästöjä lähinnä juuri sen takia että onko nuo muutokset olleet otteessa jo suomeen tullessa, koska eikö ne pidä kuitenki sinne saada ja se vaatii päästömittausta ?

Todennäköisesti päästötestit ja tehonmittaukset pitäisi olla ok, mutta päästötaso tarvitsee kuitenkin toteeennäyttää uudestaan suomalaisessa rekisteröintikatsastuksessa. Paperithan on toki mahdollista saada sieltä toisesta EU-maasta ja hereillä oleva auton ex-omistaja toivottavasti on säilönyt kopiot itselleenkin.

Mutta toisin sanoen, sitä kohdellaan samalla tavalla kun sen olis joku pärnäsen korjaamo asentanut täällä. Johtuen siis siitä että kyseessä on auton rakenteen muuttaminen, mitä koskee kansallinen lainsäädäntö, ei EU-tason direktiivit.

Samsonite
20.03.2013, 11:11
Hami on jokaisen jobbarin toiveasiakas.

ssuvik
20.03.2013, 11:31
Hami on jokaisen jobbarin toiveasiakas.

:D:D Tai sitte jobbari itsekin..

hena
20.03.2013, 12:11
Tuossa muro foorumilla juteltiin että ostaja ainaki osas tän jutun nettiin levittämisen hyvin kun on alan ammattilainen :D Mitä kaverin yrityksiin tulee Spämmipojat Oy ja Oulun Hakukoneoptimointi Oy.

Murosta lainattua:


Moskiittori:
"Löysin tuon alkuperäisen kommentin toiselta voorumilta:

Autocentteriltä se edellinen omistaja osti camaron..ei päässyt ku 8 km kun matkanteko loppu siihen, moottori puoliteholle. Auto meni takasi centterille jonka jälkeen special tuning harinen sääti auton. Auto palautui omistajalle ja muutama kilometri niin taas sama homma, moottoripuoliteholle. Takasi centterille ja auto lähti jyväskylään ilmo saarelalle. En tiedä mitä autolle siellä tehtiin, 1.5 viikon päästä omistaja sai taas autonsa takaisin. 400 km niin kahteen mäntään suli reikä..ja yks männistä oli halki. Auto taas centterille missä koneremontti tehtiin. Nyt se toimi jopa melkein 1000km, taas meni männät..auto taas centterille + koneremontti, sen jälkeen auto hariselle ja taas säädettiin. Toimi taas muutaman sata kilometriä…männät taas kerran halki. Kolmas koneremontti olikin viimmenen niitti.. T: istunut kyytissä jokaisena kertana ku hajonnut

Googlella kun etti Ilmo saarelan niin löytyi tämä:
iS Automotive

4. CASE: Kahdessa vaiheessa rakennetun auton yksittäishyväksyntä
Asiakas tilasi autoliikkeen kautta uuden muskeliauton ja halusi siihen erikoisvarustelun sekä mekaanisen ahtimen.
IS Automotive Oy selvitti ennen auton tilausta autoliikkeelle lainsäädännön vaatimukset ja avusti auton hankinnassa Pohjois-Amerikasta. Lisäksi IS Automotive Oy vastasi auton tuonnista, muutoksista, vastaavuustodistuksista ja yksittäishyväksynnästä.
Autoliikkeen olisi ollut hyvin hankala toteuttaa auton hankinta ja rekisteröinti ilman IS Automotive Oy:n apua.

Ilmeiseisti tuo on kyseisen pirssin tapaus..."


ddude:
"Laite on alunperin rakennettu Suomessa, Tampereella sijaitsevassa autoliikkeessä.
Ensimmäinen omistaja on ollut pk-seudulla, pikku-huopalahdessa asuva rakennusyrittäjä.
Auto ollut täynnä vikoja jo tuolloin.
En laita nimiä kun eivät enää liity juttuun kun homma on ratkaistu, mutta
ei se siis mikään "Sean Hyland Motorsports edition" ole...

Niin ja noi M.Sipilä Ja Marko Sipilä käsittääkseni veljeksiä, ja meni "sukset ristiin" ja Marko laittoi oman firman entisen yhteisen sijaan.
Veli jatkaa siis M.Sipilällä edelleen."

Linkki: http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/989817-autoliike-marko-sipila-tomi-hautamaen-ikavat-kokemukset-autokaupoista-7.html

BryGgi
20.03.2013, 21:10
nyt oli blogi suljettu ja tilalla luki että ollaan sipilän kanssa päästy yhteisymmärrykseen:D

ssuvik
20.03.2013, 21:14
nyt oli blogi suljettu ja tilalla luki että ollaan sipilän kanssa päästy yhteisymmärrykseen:D

Se tapahtui jo eilen.

Samsonite
21.03.2013, 07:36
Ja sen voi lukea täältä. :p