PDA

View Full Version : Carbonyl iron powder, mistä saa? (Pulveri kytkimeen)


ZeiZei
17.03.2013, 19:08
Tuli hankittua tuollainen CVT vaihteistolla varustettu käyttis, jonka vaihteiston ja koneen välissä on niin sanottu Powder Clutch.

Näissä on jonkin asteinen tyyppivika sen kytkimessä olevan rautapulverin vanhetessa se jumittaa, eikä tahdo enään saada vaihteita kytkettyä (N > D tai R:lle).

No, Hollannista saa kyllä uuden kytkimen muutamalla satasella, kolme sataa kunnostettu + satasen pantti jos ei vanhaa anna vaihdossa, helppoa.

Kytkin on kuitenkin melko yksinkertainen rakenteeltaan, muutaman ruuvin irroittamalla saa sen avattua, ja jauhon poistettua.
Ei tarvitsisi kuin uudet jauhot sisälle ja kampe kasaan.

Pitkällisen guugletuksen tuloksena selvisi pulverina käytetyn tuollaista Carbonyl iron powder, tai Carbonyl e Iron ainetta jonka BASF on keksinyt ja kehittänyt.

Mutta kun kysyin tuota BASFilta, keskusneiti sanoi ettei heillä ole sellaista Suomessa. :(

Epäilen tätä kuitenkin, onhan täällä kaikenlaista pikku pisnestä yms jotka moista ainetta voisi käyttää.

Linkki BASF:n sivuille :

http://www.monomers.basf.com/cm/internet/en/content/Produkte/Metallsysteme/CIP/CIP

Kuten tuolta käy ilmi, on ainetta tietenkin kahta eri kovuutta ja niitäkin muutama eri versio, joista ei tietenkään ole varmuutta mitä niistä pitäisi tässä sovelluksessa käyttää.

Laitoin kyselyä saksan BASFillekkin, mutta ei ole vastanneet vielä.

Alibaba myy tällä nimellä, mutta pitäisi tilata minimi 20kg tietämättä mitä saa. (8-30€/kg)

Kytkimen toimintaperiaate on siis seuraava:

Moottorissa olevassa käynnistyskehässä kiinni oleva kytkimen ulkokehä pyörii koneen käydessä, ja sisäkehän ollessa pienellä välyksellä ulkokehään, välissä oleva rautajauhe magnetisoidaan ulkokehässä olevalla sähkökelalla.
Magnetisoitu jauhe "jäykistyy" ja tarraa kiinni ulko ja sisäkehät. Sähkön katketessa jauheen magnetisointi katoaa ja jauhe muuttuu "juoksevaksi" irroittaen pidon kehistä. (Jauhe Paramagneettista)

Olisiko Oulussa jotain paikkaa mistä tuollaista ainetta voisi käydä kysymässä?
Tarve on noin 70g, eli noin desi?

Huomenna piipahdan Oulussa, sillä kyselen.

Kuvia:

Kone ................. ja..................kytkin...................ja... ................ CVT-vaihteisto
https://lh3.googleusercontent.com/-WYQi8yAquU0/UTzQ4PI6crI/AAAAAAAAH6Y/Fafp4DdNav4/s800/WP_000720.jpg

Kytkin kiinni koneessa, laatikko irroitettuna, keskellä laatikon hydraulipumpun käyttöakseli (pyörii koko ajan koneen käydessä) Sähkö johdetaan kytkimelle keskeltä hiilien avulla.

https://lh4.googleusercontent.com/-7Sd4i1gWMMs/UTzQ6DuDHjI/AAAAAAAAH6w/1Gw-p1EnIuA/s800/WP_000728.jpg

Kytkin avattuna jauhokasa vieressä. Tuon ritiläosan pyöriessä ison kehän mukana, ritiläosan keskellä olevan pikkukehän ollessa laakeroitu siihen ja laatikon akselin kiinnyttyessä pooreilla pikkukehään keskelle (hydraulipumpun akselin mennessä laatikon akselin läpi.

https://lh5.googleusercontent.com/-uYtX_-yYHqk/UUXq4aBqNFI/AAAAAAAAH8Y/4lUoda8hIXw/s800/WP_000737.jpg

Lähikuva pikkukehästä
https://lh4.googleusercontent.com/-HB2-BM2iR6s/UUXq5v1U8JI/AAAAAAAAH8o/PA-o8LOOJfs/s800/WP_000739.jpg

Jauheen raekoko on jotain 5-15 micronin ? luokkaa, kuvassa jauhetta sormenpäässä. Urat melkein pystysuuntaan on sormenjälkien uria.

https://lh3.googleusercontent.com/-BFBTPQ4TCvY/UUXtGviL92I/AAAAAAAAH8w/NDYmxiTK1Cg/s800/WP_000740.jpg

Autohan on tuollainen kaikille tuttu pikkuauto

https://lh4.googleusercontent.com/-TNUgiGs9r3c/T8pDPvXXstI/AAAAAAAAG2Y/PkuCOigKR_8/s800/IMG_6199.JPG

Laatikko on Jatco:n tekemä, eikä auton valmistajalta tai laatikon valmistajalta saa mitään apuja. :(

Tätähän tulee rassattua lähinnä teknisestä mielenkiinnosta, muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.

pee
17.03.2013, 20:44
ensiks: Woimia ja kaikkea hyvää Sinulle Jyrki :D

toiseks: alkuun luulin että tää on joku vitsi, mutta tosissaan se on !!!

kolmanneks: kiitos - tämmösest ei ollutkaan aiemmin mitään käsitystä ...


UGH !

ZeiZei
17.03.2013, 21:14
1. Kiitos

2. Ostin, kun "halvalla" sain.

3. Ja kuten mainitsin, tällaiset pitää hereillä.

OT:
Miten olisi tuollainen CVT jakolaatikoksi johonkin nelivetoiseen putkikeksintöön, siis kone pitkittäin, loota perässä josta kardaanit eteen ja taakse. No ei varmaankaan kestäisi...

Tuli vain mieleen, jos tuosta ei vaikka saakkaa ajoon asti...


:) :)

Palde
17.03.2013, 21:14
Näitä samalla systeemillä toimivia kytkimiä oli/ on ABB:n valmistamissa kytkimissä ...
Ovat vaan kooltaan isompia , tosin ei hajuakaan minkä kokoista raetta pitävät sisällään !

Kytkivät tarvittaessa kaksi vetomoottori yhteen , sähköllä noita ohjattiin .

Tästä tiedosta ei taida olla mitään hyötyä ...:)

ZeiZei
17.03.2013, 22:15
Juu, ei.

googlettaessa tulivat vastaan, muun muassa tuhannelle NM:lle sata kiloisia möykkyjä. Rakenteeltaan yleensä kiinteitä, eli kelaosa ei pyöri, kiinteät johdot. Vastaavia on töissäkin levykytkiminä ja jarruina.

Kankku
18.03.2013, 09:24
:eek: no jo on laitteen keksinyt :eek:

onko tolle kytkinsysteemille joku jumalan lahja insinöri taivaassa antanut jonkun nimenkin?

mä olisin varmaan ihan ekaks puhallellut pölyt mäkeen tuosta "kytkimestä" ja kokeillut että joko toimii :D

voisin kuvitella että tuon kytkimen toiminta onpi aikas pitkälle ihan on/off tyyppinen kytkentä, vai ymmärsinkö väärin?

ZeiZei
18.03.2013, 21:28
Muuta nimeä en tuolle tiedä kuin Powder Clutch. Itse limpussa ei ole mitään merkintöjä, nistä saisi alkuperää tai muuta selville, mutta ilmeisesti Japanilaisen JatCo:n tekemä kuten muukin laatikko. Tuota esiintyy muun muassa Nissan Micrassa ja jossain pikku Subarussa.

Oli tarkoitus napata tuo kytkin tuolta koneen ja laatikon välistä minimi työllä, mutta se kaatui tuon pikku akselin jumiuduttua pooreihin, jolloin jouduin kuitenkin ottamaan koko paketin pois, No pitkän päälle parempi...

Kytkin kyllä tekee tuossa samaa mitä turbiini normaalissa automaatissa, ei ehkä ihan niin paljon luistoa, mutta kuitenkin. Itse variaattori on koko ajan kiinteällä yhteydellä, toisin kuin esim moottorikelkoissa joissa ykköslautaset toimii kytkimenä.

Bj Andy
18.03.2013, 21:35
Jos jollain magneetilla seuloisi tallin lattialta pajahilseet talteen ja kaapisi ne tonne limppuun.:D:D

Orkkis idea on varmaan saatu jostain tallin nurkassa olleesta startista mikä on juminu aina kun sille on tarjottu virtaa.

pee
18.03.2013, 21:36
ihan samaa mietin ekaa kertaa lukiessani tätä kuin -Kankku-,

purkaessa ois varmaan kironnu, että jotain mujua täällä on ja siks ei toimi :p

BJ-40/76
18.03.2013, 23:05
Siis olisko mahdollista, että tuossa peruskorjauksessa demagnetoitaisiin nuo osat? siis tuo vetäminen sähköttömänä johtuisikin siitä, eikä tuossa mujussa olisi mitään vikaa?
Toinen vaihtoehto vois olla että noiden mujun kanssa olevien pintojen laatu muuttuu, ja muju ei sähköttömänä palaudu "irralleen"?

Ja korostan, että ainut, mitä todella tiedän noista muuttuvavälitteisistä veto(työntö?) ketjulaatikoista, on se että niistä pitää pysyä erossa:rolleyes: