ZeiZei
17.03.2013, 19:08
Tuli hankittua tuollainen CVT vaihteistolla varustettu käyttis, jonka vaihteiston ja koneen välissä on niin sanottu Powder Clutch.
Näissä on jonkin asteinen tyyppivika sen kytkimessä olevan rautapulverin vanhetessa se jumittaa, eikä tahdo enään saada vaihteita kytkettyä (N > D tai R:lle).
No, Hollannista saa kyllä uuden kytkimen muutamalla satasella, kolme sataa kunnostettu + satasen pantti jos ei vanhaa anna vaihdossa, helppoa.
Kytkin on kuitenkin melko yksinkertainen rakenteeltaan, muutaman ruuvin irroittamalla saa sen avattua, ja jauhon poistettua.
Ei tarvitsisi kuin uudet jauhot sisälle ja kampe kasaan.
Pitkällisen guugletuksen tuloksena selvisi pulverina käytetyn tuollaista Carbonyl iron powder, tai Carbonyl e Iron ainetta jonka BASF on keksinyt ja kehittänyt.
Mutta kun kysyin tuota BASFilta, keskusneiti sanoi ettei heillä ole sellaista Suomessa. :(
Epäilen tätä kuitenkin, onhan täällä kaikenlaista pikku pisnestä yms jotka moista ainetta voisi käyttää.
Linkki BASF:n sivuille :
http://www.monomers.basf.com/cm/internet/en/content/Produkte/Metallsysteme/CIP/CIP
Kuten tuolta käy ilmi, on ainetta tietenkin kahta eri kovuutta ja niitäkin muutama eri versio, joista ei tietenkään ole varmuutta mitä niistä pitäisi tässä sovelluksessa käyttää.
Laitoin kyselyä saksan BASFillekkin, mutta ei ole vastanneet vielä.
Alibaba myy tällä nimellä, mutta pitäisi tilata minimi 20kg tietämättä mitä saa. (8-30€/kg)
Kytkimen toimintaperiaate on siis seuraava:
Moottorissa olevassa käynnistyskehässä kiinni oleva kytkimen ulkokehä pyörii koneen käydessä, ja sisäkehän ollessa pienellä välyksellä ulkokehään, välissä oleva rautajauhe magnetisoidaan ulkokehässä olevalla sähkökelalla.
Magnetisoitu jauhe "jäykistyy" ja tarraa kiinni ulko ja sisäkehät. Sähkön katketessa jauheen magnetisointi katoaa ja jauhe muuttuu "juoksevaksi" irroittaen pidon kehistä. (Jauhe Paramagneettista)
Olisiko Oulussa jotain paikkaa mistä tuollaista ainetta voisi käydä kysymässä?
Tarve on noin 70g, eli noin desi?
Huomenna piipahdan Oulussa, sillä kyselen.
Kuvia:
Kone ................. ja..................kytkin...................ja... ................ CVT-vaihteisto
https://lh3.googleusercontent.com/-WYQi8yAquU0/UTzQ4PI6crI/AAAAAAAAH6Y/Fafp4DdNav4/s800/WP_000720.jpg
Kytkin kiinni koneessa, laatikko irroitettuna, keskellä laatikon hydraulipumpun käyttöakseli (pyörii koko ajan koneen käydessä) Sähkö johdetaan kytkimelle keskeltä hiilien avulla.
https://lh4.googleusercontent.com/-7Sd4i1gWMMs/UTzQ6DuDHjI/AAAAAAAAH6w/1Gw-p1EnIuA/s800/WP_000728.jpg
Kytkin avattuna jauhokasa vieressä. Tuon ritiläosan pyöriessä ison kehän mukana, ritiläosan keskellä olevan pikkukehän ollessa laakeroitu siihen ja laatikon akselin kiinnyttyessä pooreilla pikkukehään keskelle (hydraulipumpun akselin mennessä laatikon akselin läpi.
https://lh5.googleusercontent.com/-uYtX_-yYHqk/UUXq4aBqNFI/AAAAAAAAH8Y/4lUoda8hIXw/s800/WP_000737.jpg
Lähikuva pikkukehästä
https://lh4.googleusercontent.com/-HB2-BM2iR6s/UUXq5v1U8JI/AAAAAAAAH8o/PA-o8LOOJfs/s800/WP_000739.jpg
Jauheen raekoko on jotain 5-15 micronin ? luokkaa, kuvassa jauhetta sormenpäässä. Urat melkein pystysuuntaan on sormenjälkien uria.
https://lh3.googleusercontent.com/-BFBTPQ4TCvY/UUXtGviL92I/AAAAAAAAH8w/NDYmxiTK1Cg/s800/WP_000740.jpg
Autohan on tuollainen kaikille tuttu pikkuauto
https://lh4.googleusercontent.com/-TNUgiGs9r3c/T8pDPvXXstI/AAAAAAAAG2Y/PkuCOigKR_8/s800/IMG_6199.JPG
Laatikko on Jatco:n tekemä, eikä auton valmistajalta tai laatikon valmistajalta saa mitään apuja. :(
Tätähän tulee rassattua lähinnä teknisestä mielenkiinnosta, muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.
Näissä on jonkin asteinen tyyppivika sen kytkimessä olevan rautapulverin vanhetessa se jumittaa, eikä tahdo enään saada vaihteita kytkettyä (N > D tai R:lle).
No, Hollannista saa kyllä uuden kytkimen muutamalla satasella, kolme sataa kunnostettu + satasen pantti jos ei vanhaa anna vaihdossa, helppoa.
Kytkin on kuitenkin melko yksinkertainen rakenteeltaan, muutaman ruuvin irroittamalla saa sen avattua, ja jauhon poistettua.
Ei tarvitsisi kuin uudet jauhot sisälle ja kampe kasaan.
Pitkällisen guugletuksen tuloksena selvisi pulverina käytetyn tuollaista Carbonyl iron powder, tai Carbonyl e Iron ainetta jonka BASF on keksinyt ja kehittänyt.
Mutta kun kysyin tuota BASFilta, keskusneiti sanoi ettei heillä ole sellaista Suomessa. :(
Epäilen tätä kuitenkin, onhan täällä kaikenlaista pikku pisnestä yms jotka moista ainetta voisi käyttää.
Linkki BASF:n sivuille :
http://www.monomers.basf.com/cm/internet/en/content/Produkte/Metallsysteme/CIP/CIP
Kuten tuolta käy ilmi, on ainetta tietenkin kahta eri kovuutta ja niitäkin muutama eri versio, joista ei tietenkään ole varmuutta mitä niistä pitäisi tässä sovelluksessa käyttää.
Laitoin kyselyä saksan BASFillekkin, mutta ei ole vastanneet vielä.
Alibaba myy tällä nimellä, mutta pitäisi tilata minimi 20kg tietämättä mitä saa. (8-30€/kg)
Kytkimen toimintaperiaate on siis seuraava:
Moottorissa olevassa käynnistyskehässä kiinni oleva kytkimen ulkokehä pyörii koneen käydessä, ja sisäkehän ollessa pienellä välyksellä ulkokehään, välissä oleva rautajauhe magnetisoidaan ulkokehässä olevalla sähkökelalla.
Magnetisoitu jauhe "jäykistyy" ja tarraa kiinni ulko ja sisäkehät. Sähkön katketessa jauheen magnetisointi katoaa ja jauhe muuttuu "juoksevaksi" irroittaen pidon kehistä. (Jauhe Paramagneettista)
Olisiko Oulussa jotain paikkaa mistä tuollaista ainetta voisi käydä kysymässä?
Tarve on noin 70g, eli noin desi?
Huomenna piipahdan Oulussa, sillä kyselen.
Kuvia:
Kone ................. ja..................kytkin...................ja... ................ CVT-vaihteisto
https://lh3.googleusercontent.com/-WYQi8yAquU0/UTzQ4PI6crI/AAAAAAAAH6Y/Fafp4DdNav4/s800/WP_000720.jpg
Kytkin kiinni koneessa, laatikko irroitettuna, keskellä laatikon hydraulipumpun käyttöakseli (pyörii koko ajan koneen käydessä) Sähkö johdetaan kytkimelle keskeltä hiilien avulla.
https://lh4.googleusercontent.com/-7Sd4i1gWMMs/UTzQ6DuDHjI/AAAAAAAAH6w/1Gw-p1EnIuA/s800/WP_000728.jpg
Kytkin avattuna jauhokasa vieressä. Tuon ritiläosan pyöriessä ison kehän mukana, ritiläosan keskellä olevan pikkukehän ollessa laakeroitu siihen ja laatikon akselin kiinnyttyessä pooreilla pikkukehään keskelle (hydraulipumpun akselin mennessä laatikon akselin läpi.
https://lh5.googleusercontent.com/-uYtX_-yYHqk/UUXq4aBqNFI/AAAAAAAAH8Y/4lUoda8hIXw/s800/WP_000737.jpg
Lähikuva pikkukehästä
https://lh4.googleusercontent.com/-HB2-BM2iR6s/UUXq5v1U8JI/AAAAAAAAH8o/PA-o8LOOJfs/s800/WP_000739.jpg
Jauheen raekoko on jotain 5-15 micronin ? luokkaa, kuvassa jauhetta sormenpäässä. Urat melkein pystysuuntaan on sormenjälkien uria.
https://lh3.googleusercontent.com/-BFBTPQ4TCvY/UUXtGviL92I/AAAAAAAAH8w/NDYmxiTK1Cg/s800/WP_000740.jpg
Autohan on tuollainen kaikille tuttu pikkuauto
https://lh4.googleusercontent.com/-TNUgiGs9r3c/T8pDPvXXstI/AAAAAAAAG2Y/PkuCOigKR_8/s800/IMG_6199.JPG
Laatikko on Jatco:n tekemä, eikä auton valmistajalta tai laatikon valmistajalta saa mitään apuja. :(
Tätähän tulee rassattua lähinnä teknisestä mielenkiinnosta, muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.