View Full Version : Kiinteä starttipilotti laite?
Punanenä
17.03.2013, 08:49
Olen nähnyt uusissa caterpillarin moottoreissa tuollaisia.. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?
Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o
Pitkä letku pullosta konehuoneeseen ;)
Lerssinen
17.03.2013, 09:31
Rekkapurkaamolle mars !! Wanhoissa SK sisuissa oli esimerkiksi tuollainen..
Kuorma-autopurkaamoon...noitahan on ollut jo vuosikymmeniä esim. Mersussa ja Sisussa.
meillä on venessä ohut putki hytästä suoraa imusarjalle johon just menee toi tarttipilotin nokka kiinteästi halpa ja helppo yksin käyttää sisältä
Punanenä
17.03.2013, 09:40
Jahas, tätyypä lähestyä siis kuormuripurkaamoa asiassa, Kiitoksia vastauksista:)
Näin kerran yhdessä Chevyn pick-upissa hienon starttipilottipatentin. Tulipellissä oli teline johon sopi spraypurkki pilottia. Suuttimelta oli viety putki ilmanputsarin koteloon. Purkin painikkeen yli oli laitettu panta, joka oli kiinni solenoidissa (tästä on aikaa yli kymmenen vuotta, en muista yhtään solenoidin kokoa, mutta lienee jostain pikkustartista). Kojetaulussa oli painike jolla solkku aktivoitiin. Pari sekunttia pilottia ja 5,7DX käynnistyi :D
Kuorma-autopurkaamoon...noitahan on ollut jo vuosikymmeniä esim. Mersussa ja Sisussa.
508 D Mersuissa eniten näkyny, on vielä 80-luvunki autoissa.
Olen nähnyt uusissa caterpillarin moottoreissa tuollaisia.. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?
Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o
uusissa pillareissa se on automaattinen vanhoissa napillinen
Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?
Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o
työkaveri oli rakentanut vanhaan ransuun pilotti purkki järjestelmän. Letku imusarjaan ja toinen pää ohjaamossa.
solihull
17.03.2013, 17:40
Anteeksi tyhmä kysymys, kun en ole raskaan kaluston ammattilainen,,,mutta miksi uudessa moottorissa pitää olla moinen pilottistartteri? Eikö pilottia käytetä vasta sitten kun kone on sohlo ja parhaat päivänsä nähnyt - ei liene jatkuva eetteröinti muutenkaan koneelle hyväksi. Kai näissä on hehkut sentään vakiona, pakkosyöttö ja joissakin sellainen thermostart-laite joka räjäyttää polttoaineen palamaan imusarjassa. Ei kai noiden lisäksi terve kone pilottia tarvi?
TT
Anteeksi tyhmä kysymys, kun en ole raskaan kaluston ammattilainen,,,mutta miksi uudessa moottorissa pitää olla moinen pilottistartteri? Eikö pilottia käytetä vasta sitten kun kone on sohlo ja parhaat päivänsä nähnyt - ei liene jatkuva eetteröinti muutenkaan koneelle hyväksi. Kai näissä on hehkut sentään vakiona, pakkosyöttö ja joissakin sellainen thermostart-laite joka räjäyttää polttoaineen palamaan imusarjassa. Ei kai noiden lisäksi terve kone pilottia tarvi?
TT
No se on ihan minkä kylmäkäynnistys systeemin kukakin on koneeseen keksiny laittaa. Ei kai sillä ole väliä millä konstilla sen koneen käyntiin saa, pää asia että lähtee. Ja pumppusuutin koneissa ei liene pakkosyöttöä. Ja jos koneiden päämarkkinat on lämpimissä maissa niin imusarjahehkun tekeminen on kalliimpaa kun ostaa valmis pilottisysteemi siihen kattilaan mikä sitä tarvii.
Tästä oli ihan äskettäin jossain muusa topiccissa puhetta, mutta tuollainen "aito" pilot kylmäkäynnistys järjestelmä ei ole niin väkivaltainen kuin kuvittelis ...
Ja kaikissa kun ei sitä hehkua ole, tehtaalta lähtiessäänkään
EDIT tuolla viimeinen postaus ja sitä eteenpäin ...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90253&highlight=pilote&page=18
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/222101d1234830174-start-pilot-start-pilot-1.jpg
Niin kuin Peen linkistä ilmenee, niin Start Pilote F on ainoa tie pysyvään onneen. :) Ja tosiaan Sisu SK/SL ja Mersuista niitä löytyy.
Scanioissa on ollut "alumiinisia munia" jotka laitetaan laitteen sisään. Niistä en tiedä mitään, mutta kai nekin toimivat.
Ja mm. 90-luvun SM-sisuissa ja myös isommissakin Mersuissa on nuo laitteet, pumppu kojelaudassa. Eikä tosiaan ole niin raaka herätys kuin "aasinpotkulla" vaan tuo on tarkoitettu toistuvaan käyttöön.
3000 sarjan massikoissakin oli sähkökäyttöisiä starttipilotti systeemejä. Pullo tuli etumaskin taakse telineeseen ja kojetaulusta löytyi sähkönappi josta painamalla sai eetteriä ruutattua letkua pitkin imusarjaan.
Eikö Ruotsin armeijan scanioissa ole kans jonkin sortin automaattia?Olikohan malli joku TGB30/40??
Tomppaa_
17.03.2013, 21:42
Tällänenhän olis helppo tehä erillisestä pissapojan säiliöstä ja pumpusta. Joku suutin vaan imusarjaan mikä hajottaa aineen hienoksi sumuksi. En tosin tiiä miten pitkään pissapojan tiivisteet kestää tuota lientä mut veikkaisin et ihan hyvin.
Tällänenhän olis helppo tehä erillisestä pissapojan säiliöstä ja pumpusta. Joku suutin vaan imusarjaan mikä hajottaa aineen hienoksi sumuksi. En tosin tiiä miten pitkään pissapojan tiivisteet kestää tuota lientä mut veikkaisin et ihan hyvin.
Voi eetterit haihtua melko nopsaan pissiksen säiliöstä :rolleyes:
Eikö Ruotsin armeijan scanioissa ole kans jonkin sortin automaattia?Olikohan malli joku TGB30/40??
Juurikin se "alumiinimuna". Scanian nimi autolle SBA ja SBAT.
solihull
19.03.2013, 14:45
Ok, aina viisastuu kun kyseenalaistaa...
En tiennyt jotta pilottiakin on montaa lajia, kuullut vain aina että on aika raakaa ainetta koneelle, vie voitelun ja palaa vähän turhan kovaa kylmästä kankeassa koneessa.
Jos on pakko repiä joku riiseli ilman lämmitystä käyntiin jossakin äärioloissa, niin mahdollisuuksien mukaan annan toholla kaasua imusarjaan. Se helpottaa kummasti. Tosin se toho öljypohjaan auttaa vielä enempi jos on aikaa ;-)
TT
Samppa79
19.03.2013, 16:52
Pilotin huonon maineen on hankkinut juurikin se spray-versio. Sitä voi suihkia koneeseen kuinka paljon tahansa ja jos ei lähde niin laitetaan lisää. Sitten ihmetellään kun kone ei kestänytkään sitä hallitsematonta räjähdystä männän päällä vaan meni kappaleiksi. Ja syytetään tietysti pilottia. Omaan rakvaattoriin laitoin aidon pilottilaiteen ja se toimi loistavasti kunnes aurinko pehmitti sen muovisen eetterikupin ja kuppi halkesi. Syy asennukseen ei ollut koneen kunto vaan sen saaminen pakkasessa kohtuudella käyntiin ilman lohkolämppäriä. Oikein toimiessaan vehje annostelee ainetta oikeassa suhteessa imuilmaan samalla kun startataan käyntiin. Käynnistyy pehmeästi ja ilman kolinoita. Minun mielestä hyvä systeemi. Ennemmin sitä käyttää kun tohoa raahaa pelipaikalle.
Juuri kuten yllä kirjoitettu.
Poksautin tieteellisessä mielessä talvella tuon oman moGin käyntii runsaan kympin pakkasesta, tuolla tehdasasenteisella pilot käynnistysjärjestelmällä, startilla pyöritettävään koneeseen muutama painallus pilottipumpulla, ja voi että kun oli pehmeä ja kalinaton käynnistys. Ilman pumppua ei edes luvannut, vaikka pyörttii ihan pirteästi ... Ja hehkuahan siis ei ole lainkaan !
Hälveni pelot, ja mielen valtasi ymmärrys siitä erosta, mikä tuollaisen järjestelmän, ja hallitsemattomasti suihkutetun aasinpotkun välissä on ...
Pilotin huonon maineen on hankkinut juurikin se spray-versio. Sitä voi suihkia koneeseen kuinka paljon tahansa ja jos ei lähde niin laitetaan lisää. Sitten ihmetellään kun kone ei kestänytkään sitä hallitsematonta räjähdystä männän päällä vaan meni kappaleiksi. Ja syytetään tietysti pilottia. Omaan rakvaattoriin laitoin aidon pilottilaiteen ja se toimi loistavasti kunnes aurinko pehmitti sen muovisen eetterikupin ja kuppi halkesi. Syy asennukseen ei ollut koneen kunto vaan sen saaminen pakkasessa kohtuudella käyntiin ilman lohkolämppäriä. Oikein toimiessaan vehje annostelee ainetta oikeassa suhteessa imuilmaan samalla kun startataan käyntiin. Käynnistyy pehmeästi ja ilman kolinoita. Minun mielestä hyvä systeemi. Ennemmin sitä käyttää kun tohoa raahaa pelipaikalle.
Nii ja pilottihan ne sitä tarvivat koneet on aina särkeny eikä suinkaan (ohjeiden)lukutaidottomuus ,totaalisen väärä käyttö,laiminlyödyt huollot,toimattomat hehkut, eikä ilman ilman putsaria ajo tai se että kone ny vaan on jo loppu.
Ja jos erehtyy hehkuttamaan samalla kun antaa pilottia niin ei ole mikään ihme jos ilmassa leijailee X painoisia partikkeleja jotka ovat käynnistettävästä laitteesta peräisin.
Samppa79
19.03.2013, 17:12
Suutin asennetaan öljykylpysuotimen jälkeen. Suodattimeen sitä ei ruiskita vaan suotimen jälkeen imuilmaan. Varmaan sama pätee paperisuotimeenkin. Minkään sortin hehkut ei saa olla käytössä kuten BJ Andy jo totesi. Näin kokeneemmat neuvoivat tekemään. Ja noita annostelulaitteen suuttimia on vissiin montaa eri kokoa koneen mukaan. Mulle tulleen käytetyn pumpun mukana oli muistaakseni kolme suutinta joissa kaikissa erikokoinen reikä.
Ja yksi huomio 171 sirkka-liisan kanssa oli se että pakkosyöttö ja pilotti ei sopinu samaan käynnistykseen. Tuloksena oli vain todella riittoisaa ja metkan hajuista savua mutta kone ei muuten syttyny tulille...:confused:
Tulikin mieleen, että mulla on BJ:ssä aito piotti systeemi. En ole tosin koskaan käyttänyt kun ei ole ainetta eikä tietoa paljonko pitäisi annostella. Sisällä on pumppu ja säiliö konehuoneessa ja putki lähtee minne lie.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten lähtis pakkasella käyntiin.
Juuri kuten yllä kirjoitettu.
Poksautin tieteellisessä mielessä talvella tuon oman moGin käyntii runsaan kympin pakkasesta, tuolla tehdasasenteisella pilot käynnistysjärjestelmällä, startilla pyöritettävään koneeseen muutama painallus pilottipumpulla, ja voi että kun oli pehmeä ja kalinaton käynnistys. Ilman pumppua ei edes luvannut, vaikka pyörttii ihan pirteästi ... Ja hehkuahan siis ei ole lainkaan !
Hälveni pelot, ja mielen valtasi ymmärrys siitä erosta, mikä tuollaisen järjestelmän, ja hallitsemattomasti suihkutetun aasinpotkun välissä on ...
Niin se on, nice and smooth. :D
Käynnistymisessä ja moottorin äänessä ei huomaa eroa siihen, ettei käytä ainetta. Paitsi että moottori käynnistyy. :)
Olen käyttänyt noita yleismallisia aasinpotku sprayta monenmoisissa bensakoneissa. Puristussuhteet niissä 7-11. Kaikki ovat lähteneet nätisti käyntiin, jos vaan on kipinää riittänyt. Syy käyttöön on ollut vanha bensa, pakkanen, tai joku-päin-v*ttua koneessa.
Perässäkäveltävä lumilinko ei pelkällä bensalla käynnisty ekaa kertaa syksyllä, tulppa kastuu ennemmin. Juu, ei ole Honda, vaan aito made in usa. :D
Yleismallin aasin potkuissa lukee toki diesel purkin kyljessä, mutta niihin vain äärimmäisessä hädässä.
Raakakone
19.03.2013, 22:38
Mulla on myös tuossa mb 609d samanlainen kiinteä pilottisysteemi..
En ole koittanut sitä koska ei ole yhtään ainetta.. tyhjässä tölkissä
kyllä oli mersun logo.. wau..
Se ilmeisesti pistetään väärinpäin siihen asettimeen ilman suutinta.. sitten pari painallusta
"kumitutista" ja katiska tulille.. tai jotain..
Eikun se järjestelmä täytetään pullosta, pullo alassuin ja mittalasin viivojen väliin asti kamaa.
http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/222141d1234835870t-start-pilot-7864.jpg (http://www.benzworld.org/forums/attachments/unimog/222141d1234835870-start-pilot-7864.jpg)
Puteli taskuun ja hyppy kabiiniin, startilla pyöritystä ja muutama rauhallinen "pumppaus" siitä pumpusta koko ajan startaten.
Autokohtaisia eroja toki varmaan on, moGGi ei kaasua kaivannu polkimelta ennekuin alkoi käydä, eli starttas ihan kaasuun koskematta tyhjäkäynnille.
Mulla on myös tuossa mb 609d samanlainen kiinteä pilottisysteemi..
En ole koittanut sitä koska ei ole yhtään ainetta.. tyhjässä tölkissä
kyllä oli mersun logo.. wau..
Se ilmeisesti pistetään väärinpäin siihen asettimeen ilman suutinta.. sitten pari painallusta
"kumitutista" ja katiska tulille.. tai jotain..
Eli haet tuota oikeaa Pilottia joko oikealta huoltikselta tai todennäköisemmin jostain rekkaosaputkasta. Puteli siihen täyttöjutskaan ja kuppi täyteen lientä, pumpulla pari kertaa lientä koneeseen ja starttia. Ja sitten tarpeen mukaan startin ja käynnin aikana lisää jos tarvii... Sen kyllä pitäisi säilyä siellä säiliössä sen aineen jos ei ole vuotoja.
Raakakone
19.03.2013, 22:55
No peijoona, oot varmaan ihan oikeessa.. pitäsköhän lampsia vehon hyötyajoneuvo
tiskille tivaamaan pilottipulloa enstalven taistoihin... (iskeä vielä mennessä
paskaiset kintaat heidän marmoritiskiinsä)..
Saksassa nettikaupoissa edullista.
Ite ostin ihan autotarvikekaupasta, maksokohan tuo reilun kympin puteli.
Vehon hintaa en tiedä, enkä arvaa ... ;)
Ja nyt en juuri osaa muistaa montako talvea tuo purkki kestää...Kumminkaan en muista ostaneeni sitä kovinkaan usein.:eek::confused:
2-5 vuotta, riippuen käyttömääristä. Meillä oli kotona tuollainen 508 pilottisysteemillä ihan viikottaisessa ajossa 7 vuotta ja pilottia meni toista pulloa. Kone oli loppupuolessa jo niin väljä että pilotin apuja tarvittiin jo plussakeleillä. Siihen ihan selkeä syy oli se ettei kukaan vaihtanut öljyjä viimeisenä 5 vuotena kun en itse enää asunut kotona...
Sillä F-pilotilla voi myös käynnistää käsin se pullo vaan pitää pitää ylös alaisin suihkutettaessa.
Piloteissa on myös eroja CATepillaria pantiin käyntiin niin uudella crc-pilotilla ei edes luvannut, savua vaan pölläytteli, mutta vanhaa sonaxia kun suihkasi pyörivään koneeseen niin pikkaisen kalahtikin herätessä :eek:
Ja se sonax on hyvää tavaraa kun sen voi suihkaista ilmanputsarin koteloon kipaista nopeasti starttaamaan ja lähtee. Nyky paskoilla on pakko olla kaveri ruiskimassa suoraan imariin jotta lähtee.
tolla kans lähtee hyvin tulille eikä kolisekkaan:D
http://www.kartcart.co.uk/wurth-brake-cleaner-and-pump-pack-334-p.asp
Jarrukliineri on myös kova sana kylmäkäynnistyksiin eikä ollenkaan niin rajua kuin"aasinpotku"
Punanenä
20.03.2013, 20:04
Jarrukliineri on myös kova sana kylmäkäynnistyksiin eikä ollenkaan niin rajua kuin"aasinpotku" ��
Tässä kyseisessä tapauksessa on jumalattoman harvakoneinen uaz jota ei enää saa käymään ilman jarrukliineriä:o Muutoin kone vetää hyvin että vetäköön nyt sitten loppuun asti...
BJ-40/76
20.03.2013, 20:53
Pikku poikana seurasin, kun kaverin isä laittoi vanhaa diesel mersua (olisko ollut w115?) niin tuli romua; oli jotain liian äkäistä aasinpotkua, pikku pakkanen ja väljä kone....
Siis apumies sumutti kolinapullosta aasinpotkua, isäntä hehkutti ja hehkutti ja hehkutti ja starttasi... Kuulu iso kolina / räjähdys, ja apupoika selällään lumihangessa:o komea leimahdus pimeässä illassa!
Ja mersu ei lähtenyt/ jäänyt käyntiin, lähti köyden nokassa.....
Onneksi nuo omat romut ovat lähes aina lähteneet ilman vippaskonsteja.
(jos ei ole saanut lämmitykseen yli 20 asteen pakkasessa, niin 2 metriä pitkä kierresaumaputki kohti öljypohjaa, ja LÄMPIMÄSSÄ olleella nestekaasutoholla pikkasen lämpö (ja vettä) konehuoneeseen, 3x5m pressu tuulensuojaksi)
Tomppaa_
20.03.2013, 21:32
Tuo ainainen öljypohjan lämmitys kuullostaa siltä että on 10w30 mineraalit sisällä. :D Itse huomasin tuon viime talvena. 20 pakkasella ei toivoakaan saada ilman roikkaa käyntiin, mutta nyt kun olen käyttänyt 5w40 viskositeetilla olevia öljyjä niin tärähtää aina kuin palmun alta.
kaikenlaisia nokisia paperitolloja kans löytyy wanhempien vehkeiden ilmanputsaripöntöistä toisinaan - konstit on monet ;)
Kokemuksia intistä tuosta pilotista ja sisuhan ei lähtenny käyntii ilman tuota jos keli vähänkii pakkasen puolella. Sit ne idiootti skapparit käski käydä käynnistelee autoo leireil tunnin välein ja aina pilotilla.
No kyl siel joku sai koneen palasiks tuolla kun vissii pumppaili vähä liikaa. Kaks mäntää oli halki ja venttiilit solmussa, mut silti tuli leiriltä ajamalla pois, kun lisäili nesteitä matkalla. Ja jossain mersun kuorkissa tuli kans vastaan sama systeemi.
Pikku poikana seurasin, kun kaverin isä laittoi vanhaa diesel mersua (olisko ollut w115?) niin tuli romua; oli jotain liian äkäistä aasinpotkua, pikku pakkanen ja väljä kone....
Siis apumies sumutti kolinapullosta aasinpotkua, isäntä hehkutti ja hehkutti ja hehkutti ja starttasi... Kuulu iso kolina / räjähdys, ja apupoika selällään lumihangessa:o komea leimahdus pimeässä illassa!
Ja mersu ei lähtenyt/ jäänyt käyntiin, lähti köyden nokassa.....
Tulee mieleen tapaus jossa Diesel-Volgaa(Indenor...) laitettiin käyntiin aasinpotkun avustuksella, monta minuuttia suihkutusta ja starttausta kun kukaan ei muistanut ko. keksinnössä olevan vaahtomuovinen ilmanputsari. Lähtihän se lopulta käyntiin, ja kuulemma jo kymmenen ajokilometrin jälkeen käynti oli taas jo lähes normaalilta kuulostavaa...
Lerssinen
22.03.2013, 07:20
No tuossa tuommonen tuli vastaan :
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1513997
No tuossa tuommonen tuli vastaan :
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1513997
tuo on just sellanen alkuperäisasennusmalli ...
Samppa79
22.03.2013, 09:54
Täällä on aika hyvä kattaus noista eri versioista. Vähän pieni kuva kuva mutta näkee siitä eri malliset pumputukset aika hyvin:
http://www.roxspur.com/img.php?img=images/products/productimage_4149.jpg&w=300&h=283
Edesmennyttä peugeot boxeria tuli yhteen aikaan starttailtua aasinpotkulla, vähä turhanki paljo. Mutta venttiilit kanto sen verran, että ei lähteny kylmänä käyntiin muuten, eikä ehtiny niitä säätää ihan heti... 700tkm oli jo koneella ajeltu, niin ei enää kauheesti kiinnostanu, että tykkääkö se paskaa pilotista vai ei :) Kerran sit velipoika suhautti vähä reippaanlaisesti pilottia imuputkeen, komiasti se possautti ja ei ihan heti sit halunnu ees yrittää pyöriä, ei startti jaksanu :D Lähti sit vähän ajan päästä käyntiin ja kävi niinku ennenkin. Mutta se kalina startin jälkeen oli aina korvia riipivää...