View Full Version : Hodari alko poistumaa....
vm 90. Säädin pumppua pikku hiljaa ja lopuksi palasin säädössä taaksepäin ja nyt kiristetty puoli kierrosta ja jätin siihen. On valtava muutos mikä tuli kun kävin kokeilemassa useampaan otteeseen.
Tarkoitus ei ole tehdä rakettia vaan sen verran tein ettei tarvi jaloissa olla.
Ihmettelin kun ei pahasti savuta edes.Kierrokset n.700-750
Tuttuni sääti pelkkää pumppua ja penkitti,niin sanoi tehoja olevan yli 240hv.En tiedä paljonko pyöritti.
Onko ne japanialaiset niin huonoja säätämään alkuperäisiä, että sen 100 hv löytyy heti kun syöttöä hiukan säätää? Tai siis en tiedä tarkkaan, mitä alkuperäisessä on on, mutta ei ainakaan yli 140 hevosvoimaiselta ole ajaessa tuntunut...
pakopaine / lämpö ? alkup ahistimella hoksaa onGelman kuulemma äkkiä ...
toyota4x4
17.03.2013, 04:03
ct 26 turbo noissa on sama kun 3.0 turbo suprassa
ainakin minulla kesti hj 61 saman moisella turbolla 40tkm 1.5 ahdoilla ja reilulla syötöllä.ja hj 61 ei saa kuin 215 hv ja 500nm vääntöö vakio pumpulla ja turbolla .
Kertokaahan onko ollut ongelmia kun olette ruuvanneet pumppua.
Mulla auto ei ole missään revitys käytössä vaan normi ajossa,mutta on se kiva kun esim. kärryä vetää (kevyttä) niin ei paukut lopu heti ekan mäkeen ja mutenkin :D.
Tullut aikalailla rakennettua,mutta kun sais kuvia aikaiseksi;)
Kannattaa laittaa keulalle iso välijäähdytin. Sillä saa ahtoilman lämpötilaa reippaasti alas ja kestävyyttä kannelle/männille, Samalla lisää hevosia.
Turbon vaihtokaan ei olisi pahitteeksi. Se orkkis pilleri on aivan liian pieni.
hunter hdj
18.03.2013, 19:46
(Kertokaahan onko ollut ongelmia kun olette ruuvanneet pumppua.)
ainaskaan vielä ei ole ilmaantunut... Tulpattu hukkaportti/välijäähy/avara putki.pumppua säädetty sillein et täyskaasulla kuormitettuna ei juurikaan mustaa lykkää. Sen mallinen pumppu jossa ei ole sitä ahdonalaisen syötön rasiaa siinä pumpun päällä.Ei tule letkua imusarjalta syöttöpumppuun.
Pakoputkesta kannattaa pudottaa alkuperäisestä 3kpl ainaskin 2kpl pois. Eka heti ahtimen jälkeen ja seuraava iso pönttö ennen taka-akselia.
Äänet ei juurikaan kovene mutta moottorin toimivuus ja menohalut parantuu.
Hodarin kone, ihan tehtaan asetuksin, pukkaa hukkaportti pois kytkettynä ihan mukavasti... Siihen sitten vielä vähän lisää syöttöä, niin jo alkaa kytkin luistaa, tai automaatin lämmöt kiipii...
Ihan ensimmäinen homma, niiden kklaakereiden jälkeen on pakopaine/lämpömittari, toinen on cooleri...
Ennen ISOja virivirejä, kannattanee miettiä, miks litrateho on tehtaan asetuksin luokkaa 40 hp.
Oikein menohaluinen 4.2 litranen kuutonen tuuppaa varsin väkevästi jo 3000 kierroksella, ja suht pitkäänkin kun lämmöt ja paineet pysyy oikeilla alueilla. Alkup ahtimellakin pärjää varmasti alkuun, kun hoksaa muutaman perusasian, esim. mitä tapahtuu hetkellä, jolloin pakopaine ylittää moottorin öljynpaineen ... Ja siks se puoli haltuun.
Hyviä viriahtimia saa melko halvalla, paljon halvempi / helpompi kuin koneen poisnosto ja avaaminen hölmöilyn takia.
Hodarin kone, ihan tehtaan asetuksin, pukkaa hukkaportti pois kytkettynä ihan mukavasti... Siihen sitten vielä vähän lisää syöttöä, niin jo alkaa kytkin luistaa, tai automaatin lämmöt kiipii...
Ihan ensimmäinen homma, niiden kklaakereiden jälkeen on pakopaine/lämpömittari, toinen on cooleri...
Ennen ISOja virivirejä, kannattanee miettiä, miks litrateho on tehtaan asetuksin luokkaa 40 hp.
Oikein menohaluinen 4.2 litranen kuutonen tuuppaa varsin väkevästi jo 3000 kierroksella, ja suht pitkäänkin kun lämmöt ja paineet pysyy oikeilla alueilla. Alkup ahtimellakin pärjää varmasti alkuun, kun hoksaa muutaman perusasian, esim. mitä tapahtuu hetkellä, jolloin pakopaine ylittää moottorin öljynpaineen ... Ja siks se puoli haltuun.
Hyviä viriahtimia saa melko halvalla, paljon halvempi / helpompi kuin koneen poisnosto ja avaaminen hölmöilyn takia.
Tätä mä alleviivaan kanssa. Karkea arvio ahtimen tuotosta vois olla et 20% löylyä lisää saadaan vakio ahtimella,sen jälkeen alkaa karata "kartalta" käys piruuttas oikein ammatti turposepän luona ni se avartaa näkemystä kummasti. Ite suosittelisin hyvin maltillista vierailua syöttö ruuvilla ja jos vielä lisää ni sitte jo isompaa ahdinta. Vois olla muutenki järkevää ellei hiljattain oo fööniä rempattu. Jonku puol miljoonaa riivatun föönin kiusaaminen ylikierroksilla ei oo kestävä ratkasu. Pahimmassa tapauksessa ahtimen siivet riekaloituvat jollei laakerit narahda,ja/tai männät sulaa ja kanget lohkosta ulos,vanhemmiten hodarissa saattaa olla myös öljynpaineen alenemaa ja fööni voi olla ihmeissään siitä,varsinkin yhdistettynä suureen pakopaineeseen.
BJ-40/76
18.03.2013, 22:52
Siis paljonko enemmän tuommoinen Ilman vesijäähdytystä oleva (esim hx40?) tarvitsee öljyä kuin hodarin alkuperäinen?
Onko semmoinen "öljyrosvo", että kun tuo öljy vielä palaa kuumempana, niin alkaa kovassa rasituksessa näkymään sen takia korkeampana öljynlämpönä ja alhaisempana paineena.
Hodariin kun on huomattavan työläs rakentaa öljyn lisäjäähdytystä, sillä tuolle "tupla öljynsuodattimelle" ei ole laippaa? ei ainakaan minulle ole silmiin sattunut.
Siis paljonko enemmän tuommoinen Ilman vesijäähdytystä oleva (esim hx40?) tarvitsee öljyä kuin hodarin alkuperäinen?
Onko semmoinen "öljyrosvo", että kun tuo öljy vielä palaa kuumempana, niin alkaa kovassa rasituksessa näkymään sen takia korkeampana öljynlämpönä ja alhaisempana paineena.
Hodariin kun on huomattavan työläs rakentaa öljyn lisäjäähdytystä, sillä tuolle "tupla öljynsuodattimelle" ei ole laippaa? ei ainakaan minulle ole silmiin sattunut.
Ei pitäs olla mikään ongelma se öljyn riittävyys,ei ole käytännössä mitään eroa. Öljyn lämpö ei myöskään ole ongelma,eihän dieseleissä yleensä oo vesijäähdytettyä ahdinta. Millanen öljynputsarisysteemi sun hodarissas on? Mä muistelisin et siin on ihan tavallinen putsari.
BJ-40/76
19.03.2013, 23:33
Ei pitäs olla mikään ongelma se öljyn riittävyys,ei ole käytännössä mitään eroa. Öljyn lämpö ei myöskään ole ongelma,eihän dieseleissä yleensä oo vesijäähdytettyä ahdinta. Millanen öljynputsarisysteemi sun hodarissas on? Mä muistelisin et siin on ihan tavallinen putsari.
Eikö hodarissa ole juurikin vesijäähdytteinen ahdin (siis Laakeripesä, ei pakopesä niin kuin meridieseleissä) kuten hj-61 ja ainakin jotkut läjät?
Siis minullakaan ei ole tietoa öljyn tilavuusvirrassa olevista eroista, mutta jossain mainitaan nuo ilman vesijäähdytystä olevat laakeripesät öljyjäähdytteisiksi.
Mulla on hodarissa, niin kuin kaikissa muissakin hodareissa ja taitaa olla hzj:ssäkin semmoinen öljynsuodatin, että siinä on sekä pää-että Ohivirtaussuodatin(?)
siis tuo päävirta suodatin toimii niin kuin kaikissa muissakin, ja tuo toinen, onko se nimeltään juurikin ohivirtaussuodatin, on huomattavasti tiheämpi, siis eroittaa vain kuumasta öljystä likaa ja tuo suodatettu öljy palaa suoraan öljypohjaan. ja siis molemmat on samassa patruunassa, siellä on yksi ylimääräinen väliseinä. Eli olet vaihtanut tietämättäsi molemmat;)
Siis jos olet ostanut oikean suodattimen. Olisko tuossa yksi syy siihen että nuo koneet on niin paljon ajettuja:D
hunter hdj
20.03.2013, 19:32
HDJ n orggis ahtimes on vesijäähdytteinen runko eli kansankielellä=Veden keitin :D