View Full Version : PATROLLIMEN VAIHELAATIKKO VÄLITYKSET
SAMURAI SUSUKI
14.03.2013, 18:19
tietäätö kukaan näistä merkeistä patukan vaihelaatikosta. (H 70626A)
(16 7609) (32131) C8000 nämä merkit olivat mun hitaassa vaihelaatikossa ja auto on 89 vuosmalli. Eli niitä hitaita laatikoita on koska mun toisessa autossa on nopea laatikko ja sen ikä on 84. nyt vaan pitäs löytää se hias laatikko nopeasti kun sais selville missä muissa malleissa olis tämmönen laatikko.
SAMURAI SUSUKI
14.03.2013, 18:23
saako tyyppi kilvestä mitään tietoa.
kaikissa nelilovisissa diiselin lootissa on samavälitys,
sama pätee myös viislovisiin.
viislovisessa on nelilovista hitaampi ykkönen(4.15:1) ja pakki.
jakolootissa on kaikissa sama 2.2:1 välitys
tai näin ole antanu itteni ymmärtää ja oon yhteensä varmaan 10 eri laatikkoa patrolleihin vaihtanu.
Näin miäkii oon ymmärtäny et ois samalla välityksellä kaikki 4vaihteiset keskenää ja 5vaihteiset keskenää.. Ja viislovises hitaampi ykkönen ku nelilovises.. Mut en sit tiiä ku sit ykköst niin harvoin tarvii.:D
Tämä on -85 huolto manuaalista. Eikö noissa jotain eroa ole? :confused:
Edit: Olis turbon ja vaparin välillä vai? Kieliä en ymmärrä mutta numeroita kyllä.
toyota4x4
14.03.2013, 22:19
täh onko patrolleja ollu takavetoisena???
tapsa4x4
14.03.2013, 22:26
kaikissa nelilovisissa diiselin lootissa on samavälitys,
sama pätee myös viislovisiin.
viislovisessa on nelilovista hitaampi ykkönen(4.15:1) ja pakki.
jakolootissa on kaikissa sama 2.2:1 välitys
tai näin ole antanu itteni ymmärtää ja oon yhteensä varmaan 10 eri laatikkoa patrolleihin vaihtanu.
5-lovisissa laatikoissa on 2-eri ykkös välitystä 4-loviset aina samoja.jakolaatikot välitykset on samoja välitysten suhteen.
Ja sit virallisia merkintöjä
-81 aro yhtymän myynti esite 4-lovinen loota. 1vaihde. 3,519 2vaihde, 2,157 ja jakoloota lyhyt 2,220
Sveitsin kielinen myynti esite ilmeisesti -85 turbo versio 1vaihde 3,897 2vaihde 2,370 jakolootaa ei kerrottu.
suomen kielinen myynti esite -84-85 vapari ja turbo 1 vaihde 3,897 2vaihde 2,370 jakoloota 2.220
perä välityksia suomessa 4.11 (pyöreälamppuiset ja pätkä mallit) 4.625(pitkät pyöreä lamppuiset ei kaikki sekä 2.8 bensa versiot) 4.375 kanttilappuiset kaikki.
Patrol R (espanjassa tehty 2.8td lehtijousilla) 1vaihde 4.061 2vaihde 2.357 jakoloota 2.22
näissä perävälitys 4.625
Sitten gr patrollin lootia-
-09 gr patrollin suomenkielinen myynti esite 1vaihde 4.0615 2vaihde 2.3571 jakoloota ja perävälitys aina 4.625
Asiasta ohi oy stockmann ab myynti hinta perus varusteilla 15.8.1984 5-vaihteinen vapari 100.630 markkaa ja 4-lovinen turbo(en oo ikinä nähny tälläistä) 115.630 markkaa.
Joo siis mulla on muutama kirja ja myynti esite häviksissä. mulla on selainen 5-lovinen loota jossa on käsin pyörittelemällä jotain yli4 ykkös vaihteen välitys ja samanlainen pitäin olla myös porttaalissa paikoillaan.
tapsa4x4
14.03.2013, 22:30
täh onko patrolleja ollu takavetoisena???
joo ilmeisesti valmistettu muutamana vuonna -80 luvun puoli välissä aasian ja afrikan markkinoille mulla on tollasesta valokuva jossakin.
toyota4x4
14.03.2013, 22:48
keräily kappaleita kun ei ees gooogle tunne.
Tässä ei nyt yksinkertasesti auta väittäminen ettei ole erilaisia koska itse olen omin silmin ollut noita alottajan kahta lootaa pyörittämässä vierekkäin pöydällä ja eroa tosiaan on !!
Toisekseen itseltä patusta löytyy myös hidas loota G1 (vai onko nyt sitten 61) merkinnällä tätä mun lootaa ei ole irrallaan käytetty mutta vuorotellen on ajettu tuon käyttäjä samurai susukin ekaksi kiini olleen lootan kanssa ja eron kyllä huomas (renkaat oli samankokoset)
En tosin väitä että tuo 61 merkintä merkkaa juuri sitä hidasta kun ei omaa ole käytetty irti ja laskettu kierroksia joten tämä meidän ero saattais johtua erilaisista peristäkin kun en omien välityksiä ole katsonut ! mutta ainakin nuo alottajan kaks viis lovista jotka on nyt pöydällä on ainakin eri välityksillä.
Lootien ero ei tokikaan ole niin iso että jos vakio kokosilla renkailla pikkupuolen ykkösellä peräkkäin kokeilee aika tarkkana saa olla että eroa pystys huomaamaan mutta tilanne muuttuu kun laitetaan yli 35" rengasta alle.
EDIT. Tapsahan tuossa olikin jo ylempänä kertonut että kahdella välityksellä löytyy 5 lovista ja kun tuota ylempänä olevaa taulukkoa katsoo juuri tätä hitaampaa olis turbolla varustetuissa patuissa (minunkin on turbo) joten turbo patun loota olis sitten suzuki samurailla hakusessa mutta mikä on se numero laatikossa josta hitaan ja nopean erottaa juuri juttelinn alottajankanssa puhelimessa ja oli hakenut 61 merkinnällä olevan lootan siinä uskossa että se olisi hidas mutta näin ei kumminkaan ollut eli 61 ja 62 merkintä ei ole se mikä hitaan ja nopean erottaa.
kone tyypit:
L28 = 2.8L bensa, pitkähäntänen laatikko, irtonaisella jakiksella.
P40 = 4.0L bensa, ei tietoa minkä tyyppinen loota
sd33 = 3.2L vapari diesel, yhtenäinen loota paketti vm80-83 nelilovisella ja uudemmat viislovisella
sd33t = 3.2L turbodiesel, samanlainen loota kuin vm84-> vapareissa pietä eroa välityksissä, ei käytännön merkitystä juuri ollenkaan.
Okei tämä lista tuntuu järvevälta. Kun vielä noitten hitaan ja nopean vitoslootan merkintäeron jostain sais selville jotta tietäs irrallaan olevasta jo kumpaa on.
Tuosta että ei ole käytännön merkitysta voidaan olla monta mieltä.
Jo 35" renkailla eron huomaa selvästi ja 37" jo haluaa ehdottomasti lyhyemmän ;)
Tiedättekö mikä perävälitys on P40 koneisessa bensa pätkäpatrollissa?