View Full Version : Renkaat kuluu epätasaisesti hilussa.
Kaverin hilussa eturenkaat kuluu "viistomaisesti" uudesta asti. Onkos muilla samoja ongelmia? -05 malli.
Kulmat pielessä eli suuntaukseen mars.
Jossain määrin noiden retkukeulojen ominaisuus kun käytetään karkeita renkaita. Kuvio kuluu "hampaalle"
Tässä on hienompikuviosetkin kulunu vituiks. On kumma jos suuntaukset olis pielessä kun on ihan vakio ollu uudesta asti.(tarkistetaan)
Tässä on hienompikuviosetkin kulunu vituiks. On kumma jos suuntaukset olis pielessä kun on ihan vakio ollu uudesta asti.(tarkistetaan)
No ei siihen muuta selitystä voi olla. Ja välillä vaikka suuntauspaprut näyttää ok, todellinen tilanne on muuta.
Tässä on hienompikuviosetkin kulunu vituiks. On kumma jos suuntaukset olis pielessä kun on ihan vakio ollu uudesta asti.(tarkistetaan)
Äkkiä voisi kuvitella että yhtälöön kuuluu takuuvastuuta välttelevä autoliike ja absin kahvipöytäporukka missä ukot tietää että ainahan tommoset nelikot syä eturenkaita.
Milli aurausta metrille niin rengas kulkee kilometrin matkalla metrin sivuttain. Eikä tarvi kummosta alkua kun se rengas kuluu samallatavalla loppuun asti vaikka sen vaihtaisi taakse.
Samppa79
14.03.2013, 15:13
Jossain määrin noiden retkukeulojen ominaisuus kun käytetään karkeita renkaita. Kuvio kuluu "hampaalle"
Samoilla linjoilla. 4runnerissa tahtoi olla tätä oiretta vaikka kuinka kulmia veivaili. Osittai voi johtua myös renkaista, toisia syö mutta toisia taas ei. Ei avautunut mulle sen auton käyttöaikana että mikä olis vikana ollut. Kulmat ei ainakaan, eikä nivelelet.
Kannattaa kulmat kuitenkin ensin tarkastaa.
Tarkoitatko, että rengas ei ole kulunut kulutuspinnan sivusta, vaan että karkea kuvio on kulunut "jyrsinterän näköiseksi" (= tiehen koskettavan nappulan etureuna kulunut enemmän kuin takareuna )?
Ainakin G-Mersussa tuo on tavallista ja johtuu mielestäni siitä, että "vapaasti pyöriessäänkin" etukselisto kitkastaan johtuen tosiasiallisesti koko ajan hiukan jarruttaa.
Ajaessa epätasaisesti kuluneen nappulan vähemmän kulunut terävä kärki kohtaa ensimmäisenä tien pinnan ja aiheuttaa äänekästä jyrinää.
Olen ratkaissut asian niin että vaihdan etupyörät pyörimään "väärinpäin", kunnes kuluma alkaa olla toisinpäin.
Käännetyn renkaan ääni pienenee oleellisesti joksikin aikaa.
Kerran on katsastusmies kysynyt, miksi renkaat pyörivät väärin päin? Edellä mainittu selitys tyydytti myös häntäkin.
Jos kuvio on kulunut tosi pahasti, on kääntämisen jälkeen oltava oltava varovainen jarruttaessa. Koska nappulan terävä kumisärmä taittuu alle kovassa jarrutuksessa. (Em. syystä koin takavuosina yllättävän jarrujen lukittumisen henkilöautossa.)