PDA

View Full Version : Ketjutalja


Renegade
11.03.2013, 18:37
Pitäis nostaa Jeepistä tekniikkaa irti, ja muutenkin tuollainen olisi tallin katossa kätevä. Osui uunituoreesta Piilteman katalookista silmiin 1 tonnin ketjutalja hintaa 54 euroa.

Ei mun korvaan kuullosta kalliilta.. Oliskos kellään tuosta ko. tuotteesta kokemusta ja/tai parempia ehdotuksia...?

0ltzi
11.03.2013, 18:48
mulla oli tollanen tallissa käytössä. tai siis motonetistä. varmaa samaa skeidaa.

sillä uutena nostin mersun moottoria. puol metrii ku sai ilmaan ni yht äkkiä saatto tiputtaa sen takas lattialle. välillä ylös kelatessa ja useasti siinä vaiheessa ku ylös noston jälkeen alko laskemaan. jotenki joku toppari ei pitäny siellä. kaksi vietiin motonettiin takaisin. romuksi oli menossa tuo moottori. onneksi. ja onneksi ei sattunut mitään! hengenvaarallisia!

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-2251

noiden leikkikalujen jälkeen ostin huutokaupasta jonkun 10v vanhan merkki pelin 80 eurolla. sillä on nyt menty pari vuotta ongelmitta!

helmapelti
11.03.2013, 18:51
Mulla on joku kiinalainen 1T ja on toiminut hyvin satunnaisessa käytössä.
Tiedä sitten onko biltema parempi kuin esim tämä:http://www.taloustalo.fi/product/264/ketjutalja-nosturi-1-ton-hyundai

En tosin hjn moottori-vaihteistopakettia lähtis nostamaan..

SERMAX
11.03.2013, 18:51
Kello talja on kätevämpi ko.hommaan

http://www.tyokalumyynti.com/nostoapuvalinepalvelut/

Renegade
11.03.2013, 18:57
Kellotalja...? Ainakin linkin perusteella näyttä kovin samalta kuin tämä Bilteman ketjutalja:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Nostotyokalut/Ketjutalja-1-tonni-15914/

Vähän toi on erinäköinen kun tuo motonetin kiinalainen, vaikka valmistusmaa varmaankin on ihan sama..:D Ja ihan satunnaiseen harrastekäyttöön minäkin sitä tarviitsen, mutta kyllähän se pitäis toimia silloin kun sitä tarvii...

Ja toki saa tarjota jos jollain on myytäväksi asti joku hyvä ja toimiva. Olis toi Jeepin tekniikka vielä tarkoitus nostaa takaisinkin joskus, joten en sitä mielellään tiputtelis lattialle ainakaan kovin korkealta...:confused::confused:

Samsonite
11.03.2013, 19:02
Käkikellotalja on suorissa nostoissa oiva kampe, markalla saa tietysti markan taljan. Puolella kuormalla just uskaltais koittaa.:)

4WD
11.03.2013, 19:27
Ittellä ollut bilteman 1T ketjutalja n. 15 vuotta, nostettu suzukia, Wanhoja maamoottoreita(paino vähintään 700kg), ym. , ym. Aina toiminut kun tarvittu, ainoa haittapuoli melu; käyttöketju hankaa päädyn peltisuojaa silloin kun veto tulee hieman sivusta.

SERMAX
11.03.2013, 21:28
Käkikellotalja on suorissa nostoissa oiva kampe, markalla saa tietysti markan taljan. Puolella kuormalla just uskaltais koittaa.:)

Totta turiset, En kyllä itsekään menis nuilla halpis KELLOTALJOILLA nostaan kuin Max puolet ilmoitetusta.....

Eihän tuosta ole kuin pari viikkoa kun asiakkaan omalla 2000kg halpis (kirkkaan keltainen) kellotaljalla nostettiin Pientä punppua, Puolessa välissä nostoa ketju napsahti koukun juuresta poikki, Onneksi punpun nosto oli varmistettu 3 krt vahvemmalla ketjulla.....(Punppu sai vapaata ta pudotusta n.20cm) Homma jatkui seuraavana päivänä laatu 3000kg Ketjutaljalla....

Renegade
11.03.2013, 21:54
Jeesh.... kiitoksia kokemuksista. Ei kyllä ole ollut tapana ostellakaan kiinalaista paskaa. Eikä ole nytkään. Tulee vaan niin naurettavan pienelle käytölle ettei kovin paljoa jaksais maksaa. Ja ajatuksena nimenomaan oli, että Bilteman tonniin olis puolen tonnin luotto. Eli riittää yhden kasin+laatikon nostoon silloin tällöin. Ei tarvii täyttä tonnia nostella päivittäin... Tai sitte en osta ollenkaan ja nostellaan perinteisesti käsipelillä...:cool::cool::cool:

Edelleen hyvä käytetty olis paras vaihtoehto...:confused::confused:

Racingrabbit
11.03.2013, 22:05
Itsellä oli tuollainen käytössä ennenkuin hommasin "norsun": http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=7714&nav=100200573
Pirun hidas,mutta kätevä toisaalta kun pystyy käyttämään vaakasuorassakin vedossa

Renegade
12.03.2013, 11:06
Näyttäis noi IKH:n ja Bilteman taljat olevan melko samanlaisia. Näköä ja mittoja myöden samalla kaavalla tehty, eikä hinnoisakaan isoja eroja ole. Mikä lie sitten laadussa erona, jossain kiinassahan noi varmaan kaikki tehdään... Taidan kallistua ton viputaljan puolella, on vähän monikäyttöisempi kampe.

Samsonite
12.03.2013, 17:27
Ja jos vinosilmää niin japanialainen.

http://www.finmotor.fi/index.php?p=4_2

Renegade
14.03.2013, 08:11
Ja jos vinosilmää niin japanialainen.

Tää oli hyvä linkkivinkki, tänks. Tosin tarjouskilpailun voitti vastaavanlainen vinosimä, Certexin Elephant. 1,6 ton vipuketjutalja, made in Japan. Samalla tuli haettua 5 metriä I-palkkia joka odottaa tallin kattoon kiinnittämistä. Siihen pitäis vielä askarrella kissa, niin alkaa nostokoneisto olla valmis. Enää pitää toivoa että talli kestää! :confused::confused:

Vähän alkaa loittonemaan lapasesta jo yks pieni koneen nosto...:D:D:D

liero
14.03.2013, 09:02
nyt hieman offtopikkia ,mutta menköön. näillä vehkeillä kun on eri paikoissa omia lempinimiään niin toisinaan sattuu väärin ymmärryksiä.
ainakin meitin työmaalla tuota siirtovaunua sanotaan kissaksi, ja läpivetävä vaijeritalja eli lompakko/salkku talja kulkee nimellä lahna.
tarinan ikävä osa on se että sattui taannoin pieni työtapaturma joka ei todellakaan ole naurun asia ,mutta jotain koomista tässä väärinymmäryksen myötä on...

sattuipa taannoin näin.
nostettiin töissä salkkutaljaa siirtovaunuun ,ei onnistunut ja siirtovaunu putosi palkista kolleegan päälle ja aiheutti otsaan pari tikkiä vaativan haavan... sitten ensiapuun, toki ne kysyi että mitä/miten tapahtui.
kaveri vastasi lääkärille "nostin lahnaa, ja kissa putosi päähän" ,lääkäri meni lievästi sanoen hämilleen ja oli aika kysely siitä että kuinka pahasti hän päänsä löikään ja mitä oikeasti tapahtui....

Renegade
14.03.2013, 09:12
Auts!:(

Tokkopa tuo tohtori olisi enempää ymmärtänyt salkkutaljasta ja siirtovaunustakaan...Vaikka olisihan se saattanut kuullostaa selväpäisemmältä...:D:D Onneksi selvittin tikeillä.

Julle vaan
14.03.2013, 10:19
Itellä on tuollaset Kiton 1,5t viputalja ja 1t "kellotalja" ja on kyllä hyviä vehkeitä. Tosin harrastehommiin jäis ostamatta jos pitäs kaupasta hakee normihinnalla. Noi ostin huutokaupasta yhteishintaan 110€ ja samaan rahaan sai tyhjentää pätkän seinää joten mukaan tuli reilu 40 kpl isoja rälläkän laikkoja, roikkia ja rautaa:D Noita kiinanviputaljoja mitä katellu niin kovasti ovat saman näkösiä kun toi Kito, ainakin Kito mainostaa itseään alkuperäiseksi, liekö muut sitten halpoja kopioita vai tuleeko ne kaikki samasta tehtaasta?

Palkki pitäs itekkin virittää tallin kattoon. Muistutuksena vaan että niihin tehtaan tekemiin rimpuloihin kattotuoleihin ei sitten ripusteta mitään! Itse tein rakennusvaiheessa 2kpl 400mm korkeita puupalkkeja 15mm vanerista ja lankusta. Nämä Palkit menee rungon yli ja näihin sitten nostopalkki kiinni. Myös seinissä on ylimääräset tolpat palkkien kohdalla. Koeponnistin toisen palkin roikottamalla siinä laastisäkkiä missä oli n. 800kg painoa. Taipuma oli sen verran kohtuullinen, että luokittelin palkin sallituksi nostokuormaksi max 500kg eli moottorit sun muut osta liikkuu hyvin, mutta koko auton keulaa ei sovi alkaa nostamaan. Voi alkaa muuten kyprokit rutista:D

ps. biltema myy kissaa viidelläkympillä, mitähän noi merkkikissat maksaa?

Renegade
14.03.2013, 13:53
Itellä on tuollaset Kiton 1,5t viputalja ja 1t "kellotalja" ja on kyllä hyviä vehkeitä. Tosin harrastehommiin jäis ostamatta jos pitäs kaupasta hakee normihinnalla. Noi ostin huutokaupasta yhteishintaan 110€ ja samaan rahaan sai tyhjentää pätkän seinää joten mukaan tuli reilu 40 kpl isoja rälläkän laikkoja, roikkia ja rautaa:D Noita kiinanviputaljoja mitä katellu niin kovasti ovat saman näkösiä kun toi Kito, ainakin Kito mainostaa itseään alkuperäiseksi, liekö muut sitten halpoja kopioita vai tuleeko ne kaikki samasta tehtaasta?

Palkki pitäs itekkin virittää tallin kattoon. Muistutuksena vaan että niihin tehtaan tekemiin rimpuloihin kattotuoleihin ei sitten ripusteta mitään! Itse tein rakennusvaiheessa 2kpl 400mm korkeita puupalkkeja 15mm vanerista ja lankusta. Nämä Palkit menee rungon yli ja näihin sitten nostopalkki kiinni. Myös seinissä on ylimääräset tolpat palkkien kohdalla. Koeponnistin toisen palkin roikottamalla siinä laastisäkkiä missä oli n. 800kg painoa. Taipuma oli sen verran kohtuullinen, että luokittelin palkin sallituksi nostokuormaksi max 500kg eli moottorit sun muut osta liikkuu hyvin, mutta koko auton keulaa ei sovi alkaa nostamaan. Voi alkaa muuten kyprokit rutista:D

ps. biltema myy kissaa viidelläkympillä, mitähän noi merkkikissat maksaa?


Toi on Elephant on varmaan hinnaltaan ja laadultaa samoissa kuin Kito. Ja samoista (laatu)liikkeistä jos hankkii jonkun 1 tonnin kissan, maksaa melkein saman kuin tuo talja. hinnat alkoi jostain 200 eurosta ylöspäin. IKH:lla näytti olevan tonnin kissa satasella. Näytti pätevältä kuvassa. Ja painoksi oli ilmoitettu 9 kiloa, joten ei se ihan rimpula voi olla. Ongelma mulla on kissan kanssa se, että mun palkin sisäpinta (eli se pinta mitä vasten kissan pyörät nojaavat) on suora, kun noissa normaaleissa ja järeissä I-palkeissa se on hieman kalteva. Ja tietty noi järeämmät laatukissat on tehty sille kaltevalle pinnalle. Tossa IKH:n tekeleessä ainakin kuvan mukaan olis melko suoralle pinnalle tarkoitetut laakerit...

Mutta kyllä mä meinasin vetää ton palkin kattotuoleihin kiinni. Tulee viiden metrin palkki viiden kattotuolin alapaarteeseen kiinni keskelle harjalinjaa harjan suuntaisesti. Vedän kiinnityksen kahdella lenkillä per kattotuoli alapaarteen ympäri, en siis millään ruuveilla. Kyllä sen on pakko kestää tollanen kasi+autom.+jakis -paketti, kun paino jakautuu useammalle kattotuolille...:confused::confused::confused: Talli on leveydeltään reilu neljä metriä, katon kaltevuus 1/3, parikymmentä vuotta vanhat tehdasvalmisteiset kattotuolit metrin jaolla ja peltikate. Kestää, kestää!:D:D:D

helmapelti
15.03.2013, 13:07
Aihetta sivuten: Töissä oli tonnin kissa peltikiskolla n 5m välein kierretangoilla katossa.
Piti nostaa n. 900kg moottori 5m korkeuteen ja siirtää paikoilleen, ennenkuin moottori irtosi maasta niin kiskon päädyt pamahti "kattoon". Kun moottori irtosi maasta niin jäi niiamaan 5cm ylösalas, hiukan jännitti nostaa kattoon ja siellä sitä ei meinannut saada siirrettyä kun kisko oli 10cm notkolla.

Nosto onnistui mutta jännää oli, jos rele olis lauennu niin olisin ollu pikku pulassa:o

Ozzyy
15.03.2013, 20:39
Nosturina Tirfordin 1600kg, pikkusen meinas "jarru" itkeä ku laskettii alas, mut ei tosiaankaan luistanu! Pikku pala oli irronnu ölppäpohjalta, mut onneks toiset on osaa noi amuliini hommat hyvin ja tässä hitsaus kuvassa Tirfordikin oli jo varmistettu ketjulla :D

BJ-40/76
15.03.2013, 21:56
Mutta kyllä mä meinasin vetää ton palkin kattotuoleihin kiinni. Tulee viiden metrin palkki viiden kattotuolin alapaarteeseen kiinni keskelle harjalinjaa harjan suuntaisesti. Vedän kiinnityksen kahdella lenkillä per kattotuoli alapaarteen ympäri, en siis millään ruuveilla. Kyllä sen on pakko kestää tollanen kasi+autom.+jakis -paketti, kun paino jakautuu useammalle kattotuolille...:confused::confused::confused: Talli on leveydeltään reilu neljä metriä, katon kaltevuus 1/3, parikymmentä vuotta vanhat tehdasvalmisteiset kattotuolit metrin jaolla ja peltikate. Kestää, kestää!:D:D:D

Minä harkitsisin kahdesti, ennenkä ripustaisin tehdastekoisiin kattotuoleihin.
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit.

Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta....

Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan.

Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla?

Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.)

Renegade
15.03.2013, 22:14
Minä harkitsisin kahdesti, ennenkä ripustaisin tehdastekoisiin kattotuoleihin.
Siis jos nuo perinteiset "halvimmat" kattotuolit.

Ja jos tuo i-palkki joustaa vaikka sentin, niin silloin käytännössä kokonaan yhdellä ristikolla paino, ja jokseenkin varmasti ristikko pettää tuommoisen 1,6t kuorman alla, ja tuo kone+laatikot on myös paljon kiloja, kun mukaan lasketaan kisko,kissa ja talja yms, varsinkin, jos katolla on lunta....

Ja vaikka ei heti pettäskään, niin aikaa myöten alkavat purkaantumaan/antamaan periksi, koska eivät jousta juuri ollenkaan.

Olisiko sinne välipohjaan mahdollista tehdä ylimääräisiä palkkeja tuota I-palkkia kannattamaan? Siis vaikka lankusta ja vanerista paikalleen rakennettuna ruuvaamalla ja liimalla?

Jos on pakko ottaa kiinni noihin alkuperäsiin kattotuoleihin, niin olisko järkevää vetää välikattoon kattoristikon alapaarteen päälle harjan suuntaisesti 2kpl esim. 5" lankkua syrjälleen n. metrin päähän toisistaan, ja näiden päälle sitten esim 5" parru poikittain aina kattotuolien puoleen väliin, ja tastä ssitten roikumaan tuo I-palkki? (siis kuormitus jakaantuisi aina vähintään 2:lle ristikolle, ja vielä 2 eri kohtaan-> pistemäinen rasitus n.1/4 osa aikaisemmasta, ja kattotuolin max rasitus n. puolet aikaisemmasta.)

No joo.. On noi varmaan aikanaan olleet ihan perus kattotuolit, mutta veikkaan että ovat lujempaa tekoa kuin nykypäivän vastaavat... Ja kyllä mulla oli ajatuksena jotain tukea sinne rakennella. Mutta vahvistusidea ymmärretty, eikä vaikuta yhtään huonolta. Pitää vaan ensin könytä vintille tyhjentämään sinne vuosien varrella kertyneet romut, että saa niitä alapaarteita vähän kaivettua esiin.

Toi hankkimani I-palkki on n. 100mm korkea ja jotain 55mm leveä, en usko että ainakaan metrin matkalta senttiä antaa periksi alle tonnin painolla. Ja palkki tulee talliin siten, että nosto kohdistuu aina vähintään metrin päähän palkin päistä. Enkä tosiaan ajatellut edes kokeilla nostaa muuta kuin kone+laatikot -pakettia, enkä sitäkään lumikuorman kanssa.

Ja lupaan laittaa kuvia jos onnistun tallia madaltamaan!:eek::eek::eek: Täytyykin muuten lukaista noi vakuutusehdot...:cool:

Renegade
31.03.2013, 22:07
No niin. Vähän karkasi tavoitteesta, mutta nosteleepahan tällä nyt jotain muutakin. Ja uskallan veikata että kestää vähintään 500 kg.

Tallin vintillä näyttää nykyään tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5802&pictureid=126841
Kuudessa kattotuolissa on kolme metriä pitkät pätkät (kiinni ruuveilla tossa keskitolpassa sekä päistä melkeimpä seinälinjan kohdalta.) kuuden tuuman lankkua, joiden päällä samanlainen 6 metrinen, josta roikkuu 7 kpl tuollaisia 2x12mm kierretangosta tekaistuja kiinnitysrautoja.

Raudoista roikkuu tuollainen paketti:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5802&pictureid=126846
Kissa on IKH:sta tonnin kissa, jota piti vähän kaventaa sopivaksi tuohon 55mm leveään kiskoon. Kiitos työstä JF ja bj45lava!!!



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5802&pictureid=126844
Ja lopullisen taljakilpailun voittaja: Elephant 1.6 ton, made in Japan. Tolla vehkeellä kaadetaan myös kohta parit pihakoivut.

En ole vielä testannut vasta tänään sain tuon kissan. Pitää vielä kirirstellä palkki ja panna stopparit päihin ennen kuin uskaltaa kokeilla. Ja pitää se konekin varmaan ruuvata ensin irti rungolta. Ei oo vaan ehtiny autoon koskeakaan kun on kaiken maailman sivuprojektia...:D

Rölli
02.04.2013, 23:04
Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?

Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty.

Renegade
03.04.2013, 06:47
Tuli vaan mieleen et onko toi palkki pelkästään noiden kierretankojen varassa? Pääseekö se heijaamaan pituus suunnassa kun siirtelee kuormaa kissan varassa?

Meinaan aika pitkä varsi tangoissa eikä toi kipsilevy paljoa pidättele vaikka oliskin jämtistä reiästä läpi työnnetty.


Ei pääse liikkumaan. Toinen jokaisesta kiinnitystangosta menee koolauslaudan läpi, ei pelkästään kipsin. Ja jonkun verran tota on kiristetty, että vähän on painetta tota kipislevyäkin vastaan.

Eikä ainakaan pikainen testi saanut gyprokkeja rutisemaan..:):)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5802&pictureid=126892

_kekkula_
03.04.2013, 10:03
En voi olla kirjoittamatta tähä nosturi/talja topikkiin, ammatiltani olen kuitenki nosturitarkastaja/asentaja.

Mutta toisaalta noi omat autotalli nosturi viritykset ei kuulu mulle mitenkään ja sekin asia että jos käytätte nostimianne ainoastaan itse niin ei oo onnettomuus asiaoissakaan mitään epäselvää, mutta jos joku toinen niillä ittensä teloo on asia aivan eri. Senhän kaikki jo tiesikin.

Töissä kun väliin törmää ketjutaljoihin(pakollinen tarkastus) niin kyllä ne japanianpoikien tekemät on niitä parhaita ollu, suurimman osan saa koota vielä purkamisen jälkeen. Kiinalaisia ei meillä edes avata enää vaan romutetaan, tai siis määrätään romuun.

I-palkki vaunuja on tosiaan pääsääntöisesti kahta mallia ns. tynnyri pyörillä jotka kaarevalle pinnalle ja niitä suoria sille suoralle pinnalle. Ja nää sopii aika huonosti väärinpin asennettaessa.

Helmapelti:n tapauksessa se rata oli rakennettu väärin, kierretanko kiinnitys on aivan hyvä tapa rakentaa pien nosturi järjestelmiä, kunhan niissä pysytään suositelluissa/määrätyissä mitoissa, esim. meidän kotelopalkki nosturi radoissa saa palkin ylitys ensimmäisestä kannatimesta olla 40-70cm(riippuu kuormasta yms.) Tarkoitatko pelti kiskolla kotelopalkkia? Sen kannake väli 1000kg kuormalla max. 3,3m

Jos ja kun teette näitä nosturi juttuja ja on kysyttävää tai tarvittette jotai osia(tosin aika kalliita)niin laittakaa mulle vaikka yv:tä niin vastailen sieltä sitte.

Renegade
03.04.2013, 22:28
Hyvä että täältä "ammattimiesten" joukosta löytyy myös ammattimies!:)

Ymmärrän hyvin _kekkula_:n huolen asiassa, virityksiä on varmaan monen näköistä. Mutta joo. Tää mun viritys on ihan vaan oman hengen ja terveyden vaarantamista varten suunniteltu!:) Eli ei tällä töitä tehdä, varsinkaan ulkopuoliset. Ensin nostan tosta Jeepistä koneen rungolta pukille. Seuraava rojekti on varmaan vaihtaa kotariin renkaat. Sen jälkeen nostan seuraavasta Jeepistä (jota en vielä omista) koneen irti.

Ja vaikken olekaan valtuutettu laskemaan minkään valtakunnan lujuuskestävyyksiä, tiedän varmuudella että tämä viritys kestää sen käytön mitä aion sillä tehdä. Laskeskelin vähän silleen, että jos katto kestää 200 kiloa lunta per neliö, niin pakkohan yhden kattotuolin on kestää vähintään se sama 200 kiloa painoa. Ja tämän kiskon paino jakautuu nyt melko tasaisesti kuudelle kattotuolille. Ja kissan pyörätkin nojaa ihan koko pinnallaan kiskoa vasten.

Ja uskallan vielä väittää, että melko paljon pahempiakin nosturivirityksiä on nähty...:eek::confused:

sos
04.04.2013, 09:44
Se lumikuorma jonka katon pitää kestää kuormittaa kattotuoleja aivan eri lailla ja ei sekään välttämättä kestä jos kuormitus ei ole tasaisesti ympäri kattoa. Esim jos katolta pudotetaan lumia niin aika yleinen virhe pudotta lape karrallaan jolloin katto antaa periks vinokuorman takia. En silti epäile etteikö tuo kestäis

Renegade
04.04.2013, 19:27
Se lumikuorma jonka katon pitää kestää kuormittaa kattotuoleja aivan eri lailla ja ei sekään välttämättä kestä jos kuormitus ei ole tasaisesti ympäri kattoa. Esim jos katolta pudotetaan lumia niin aika yleinen virhe pudotta lape karrallaan jolloin katto antaa periks vinokuorman takia. En silti epäile etteikö tuo kestäis

Joo, ymmärrän kyllä että on eri asia. Mutta kuten sanoin niin vaikka ton nyt miten päin laskee vaikka vaan järkeilee laskemattakin, niin pakkohan tuon mun virityksen on se 500 kiloa kestää...:D

Ja tuota lumikuormaa juuri viimeksi tänään mietiskelin, kun talon katolta lähti kaikki lumet etäläpuolen lappeelta, mutta pohjoispuolelta (missä on vielä parit lumiesteet) ei ole pudonnut vielä yhtään. Ja täällä(kin) sitä lunta on tämä talvena tullut... Siinä toisella lappeella on varmaan vielä 50 senttiä tavaraa, jonka alimmat kerrokset on jo enemmän jäätä kuin lunta, kun on päässyt jo pakkautumaan niin hyvin. Hyvin tuo näyttää Kastellin kattotuolit sen kestävän. Keskellä taloa on vielä viiden metrin matkalla saksiristikot (eli vino sisäkatto), ja tuolla kohdalla niiden ristikoiden jänneväli n. 10 metriä ilman mitään kantavia/tukevia väliseiniä. Eikä oo talossakaan edes kipsitlevyt rutisseet!:cool:

SERMAX
05.04.2013, 18:54
Loppu tänään talijasta veto niin piti volovolla kiskasta

http://www.publiquip.com/photo/1257-L90F-Volvo.jpg

Onneksi sattu olehen työmaalla tuollaanen puutarha jyrsin matkas......