View Full Version : Tuareg Rallye 2013 kuulumisia
Tuareg Rally 2013
Katsastuspäivä 8.3.2013 Hotel Sahara Tunisia
Katsastuspäivästä muodostui meille suomalaisille ainakin sään puolesta hikinen.
Aurinko on porottanut lähes koko päivä pilvettömältä taivaalta ja lämpökin on kohonnut
ainakin +28 C varjossa.
Team on tehnyt viime hetken viritykset ja tarkistukset kisakalustoihin.
Sen jälkeen on organisaatio tarkistanut, että miehistön ja kilpurin paperit ovat kunnossa
ja sitten oli kisakaluston katsastus. Koko Team on selvittänyt katsastuksen moitteetta läpi ja
siltä osin on kaikki valmiina huomiseen starttiin. Katsastuksen jälkeen lähtivät suomalaiset ottamaan tuntumaa Saharan hiekkaan testiajon merkeissä.
Viimeiset hankinnat on tehty kalustoon ja huoltoon. Hankalimmaksi hankinnaksi on osoittautunut puhelimen SIM-kortin ostaminen paikalliselta kauppiaalta. Yhteisen kielen puuttuminen tuo hieman haastetta kaupan tekoon ja lisäksi kulttuuriin kuuluva verkkainen elämätyyli saa muutaman SIM-kortin ostoonkin vierähtämään parikin tuntia.
Tuareg Rallyn organisaatiolla on ollut kiireinen päivä saada kaikki kilpailijat ja kalusto katsastettua. Ainakin suomalaisten kohdalla on katsastus sujunut ongelmitta ja edennyt joutuisasti. Kisakuume täällä Hotel Saharassa nousee iltaa kohti mentäessä ja huomisen startin lähestyessä. Kaikilla kilpailijoilla alkaa olla jo kaikki valmiina huomiseen Tuareg Rally 2013 ensimmäiseen kisapäivään.
Kisaterveisin Eila Kaartinen, 4x4 Maailma -magazine
http://www.youtube.com/watch?v=k1h3vgukflU
Minkä takia näistä Tuareg- hommista tarttee aina avata oma viestiketju? Miksei voida vaan jatkaa jo johonkin aiempaan avattuun?
Minkä takia näistä Tuareg- hommista tarttee aina avata oma viestiketju? Miksei voida vaan jatkaa jo johonkin aiempaan avattuun?
tähän ketjuun olisi tarkoitus laittaa vain kisan kuulumiset. eihän näitä ole pakko lukea. mutta kaikki ei halua käydä facebookissa. Ja jos sinua ei asia kiinnosta niin joitain muuta voi kiinnostaa..
Siellähän ollaan ihan loma tunnelmissa missä vyölaukku..?
tähän ketjuun olisi tarkoitus laittaa vain kisan kuulumiset. eihän näitä ole pakko lukea. mutta kaikki ei halua käydä facebookissa. Ja jos sinua ei asia kiinnosta niin joitain muuta voi kiinnostaa..
Edelleen kiinnostaa, enkä käy facebookisssa, mutta minkä takia aina jokaisen oman kommentin kirjottamiseen tarttee avata uusi topic? Kaikkien kannalta on kuitenkin helpompaa seurata yhtä topickia kun useita?
Entuudestaan on jo saman kirjottajan aloittamia koskien videolähetyksiä ja televisiossa näkymistä, kohta varmaan topic Tuareg rallye: kameli paskansi, seuraavana Tuareg rallye: teamit löysivät hiekkaa jne jne...
Huomaatko pointin? ;)
Video ja kuvia näköjään löytyy eilisestä päivästä
http://www.tuareg-rallye.com/
Joo kamelin paskaa oli aika paljon reitin varrella, muodoltaan vähän kuin poron paska mutta isompaa:).
Dieseliä paloi tänään aika reilusti Arskan aamuisen syöttöpumpun ruuvauksen jälkeen. 120 km ja 54 lt elikkä satasellekin jo vissiin yli kymmenen litraa. On tuo pehmyt hiekka aika raskasta ajaa....
Ensimmäinen kisapäivä 9.3.2013 Hotel Sahara, Douze, Tunisia
Tuareg Rallin ensimmäisenä kisapäivänä aurinko nousi taas pilvettömälle taivaalle ja on porottanut
koko päivän. Lämpömittari on tänään kivunnut ainakin +33 asteeseen.
Roadbookin mukaan reittikuvaus tälle päivälle lupaa tutkimusmatkan kadonneeseen kaupunkiin
ylittämällä kadonnut järvi. Pehmeitä dyynejä, jotka voivat olla kuin helvetti.
Rallin lähtö tapahtui Le Mans tyylisesti luokittain. Kisaan lähdettiin Saharan hiekka aavikon reunalta aavikolle päin, kuskeilla oli näköpiirissään vain hiekkaa ja hiekkaa. Kisassa ajettiin tänään kaksi reittiä peräkkäin, matkaa kertyi 130 km ja aikaa 4-8 tuntia. Ensimmäisenä kisapäivänä on mahdollista vaihtaa luokkaa, jos tuntuu siltä, että on ilmoittautunut väärään luokkaan.
Rally Raid Team Finlandin kuulumisia ensimmäiseltä päivältä.
Autoteamit Lipponen&Riihimäki ja Vähä-Vahe&Takala olivat tyytyväisiä päivän ajoon. Reitti oli helpommin ajettava kuin mitä ennakkoajatukset olivat olleet. Lipponen odotti koko reitin, että milloin se Roadbookin lupaama helvetti oikein alkaa. Maalissa Timo totesi, ”Ehkä se helvetti alkaa sitten huomenna.”
Teamin huolto & pressi pääsivät oikein Offroadin tuntuun Saharan aavikolla. Huoltoreitillä jäi Renault Traffic useaan otteeseen hiekkaan kiinni. Pariin kertaa meidät vinssasi hiekasta irti Skotlannin huoltolantikallaan. Ja muutaman kerran pääsimme itse irti kaivamalla hiekkaa käsin renkaiden takaa pois ja tunkemalla varpuja renkaiden alle pitoa antamaan ja työntämällä. Tuli testiajo suoritettua, ei sopinut Rellu Saharan hiekassa ajoon.
Hermunen mönkijällään oli samoilla linjoilla auto kuskien kanssa, ettei suurempia ongelmia ollut. Toinen kierros sujui jo paremmin, kun oppi hiekalla ajamaan tuumasi Hermunen ajon jälkeen.
Martin Sjöroosin matka katkesi jo ennen ensimmäistä check pointtia, pyörästä hajonneen kytkimen takia.
Jarmo Kokki oli pyöristä ainut, joka sain ajettua reitin kokonaisuudessaan lävitse. Amatööri luokassa kilpaileva Jarmo ajoi hienosti vielä toipilaana koko kierroksen ilman mitään ongelmia, muutamia kaatumisia lukuun ottamatta. Pikku pojasta asti pyöriä harrastanut ja SM tasolla kilpaillut Jarmo oli syystäkin päivää todella tyytyväinen. Hyvä navikointi ja hyvin valitut ajoreitit dyynien väleissä takasivat onnistuneen ajopäivän.
Muut suomalaiset enduro -kuskit ajavat profi luokassa ja he kiersivät reitin kahteen kertaan. Saharan pehmeät dyynit ja armoton kuumuus koitui usean kohtaloksi ja Roadbookin lupaamasta helvetistä tuli heille totta. Reitti oli niin rankka, ettei osa päässyt ensimmäistä kierrosta pidemmälle, tuli totaalinen väsymys eikä yksinkertaisesti vain jaksanut enää ajaa. Hieman huilattuaan reitillä moni kuski palasi huoltoreittejä pitkin leiriin.
Loukkaantumisiltakaan ei tänään vältytty. Sakke Häyrinen sukelsi hiekkaan pyörän etupyörän upottua ja pyörän kiepsahdettua ympäri. Rytäkässä Sakke loukkasi jalkansa eikä pystynyt ajamaan reittiä loppuun. Organisaation lääkintäryhmä antoi ensiapua ja auttoi Saken & pyörän leiriin. Tarkemman hoidon ja kuvauksien jälkeen selviää pääseekö Sakke vielä jatkamaan huomenna kisaa.
Tänään oli tapahtuma rikas päivä, jää nähtäväksi mitä huominen tuo tullessaan.
Kisaterveisin Eila Kaartinen, 4X4 Maailma
Dusty Wobbls Team
Team Offroadtarvike on autoluokassa yleiskilpailussa kolmantena eka päivän jälkeen! Muiden sijoituksista ei vielä tietoa.
Juukan tuleva presidentti kera Lappeenrannan Riihimäjen nykäs kuitenkii päivän nopeimman ajan tänää, tosin aikasakko ohitetusta chekpointista saattaa hieman rokottaa sijoitusta.. Muuten kalustokin kunnossa.. Pientä huoltoo ja remppaa tuossa neljäntähen hotellin etupihalla tehty +33 asteen hellivässä lämmössä, piä ja kaik muut paljaat paikat hieman karrella ja pimiäkii tullu....
T: arska salaa paroonin koneelt
Ponssekuski
09.03.2013, 23:19
Juukan tuleva presidentti kera Lappeenrannan Riihimäjen nykäs kuitenkii päivän nopeimman ajan tänää, tosin aikasakko ohitetusta chekpointista saattaa hieman rokottaa sijoitusta.. Muuten kalustokin kunnossa.. Pientä huoltoo ja remppaa tuossa neljäntähen hotellin etupihalla tehty +33 asteen hellivässä lämmössä, piä ja kaik muut paljaat paikat hieman karrella ja pimiäkii tullu....
T: arska salaa paroonin koneelt
On se ihme, et ovat kärkikahinoissa pysyneet, ekaa kertaa kun tuolla kisaamassa ovat :eek: Toisaalta kuskeina on kaksi suomen kiireisintä miestä, joten tulostakin syntyy :cool::D Ei muuta kuin kovasti tsemppiä tuleville etapeille :)
Ponssekuski
09.03.2013, 23:51
Ja hyvin on pitänyt myllis meidät ajantasalla. Jatka vaan samaan tahtiin tiedottamista kisoista. Kuvia ja tilanne tietoja jatkossakin, kiitos :)
http://youtu.be/6AhJBkNlpNk
Miten autojen luokkajaot menee? Kuinka monta kisaajaa \ luokka?
toyota4x4
10.03.2013, 10:25
en tiiä mutta hyvin suomalaisilla safari autoilla pysyy mukana.. siellä ei visiin ookkaa noita "tehdastallien" aavikko kilpureita niinkuin josain paris dakarissa??
Mark Smith won this spectacular first stage through the really soft dunes in the motorbike prof category, followed by Oscar Polli only five minutes behind, closely followed by Gwen Backx. In the amateuer group Gintautas Igaris is the lucky winner. The priority of this stage was the dune-riding…you have to go for it or you will go down – sink or swim!
In the car category Team Machacek is on pole position. He did a fabulous race with perfect navigation and clever dune-reading. Followed by Team Tosenovsky and Lipponen/Riihimäki in third place. In the amateur group Team Kleer came in first.
The truck battled through and got there in the end.
82 of 103 riders in the motorbike prof category managed to complete the stage; in the amateur group 22 out of 36 riders. In the car prof category 19 out of 22; in the amateur group 15 out of 16 cars.
All the competitors out there know what these riders/drivers achieved today !!!
“Hats off” !!!
Stage info.
An expedition to forgotten places. They're near, but most we're not aware of them. The Rallye started in Le Mans style. Within a few minutes they knew the real meaning of soft dunes. CP1 wasn't far, but 6 km was a long way in the dunes. At CP1 it was easy to drive back to the hotel. But if you didn't give up, the next change was at CP2 and CP3, which was by the lake in the desert. At that point half of the stage was done, but then the real soft dunes followed. The day ended by the ruins of the lost city.
The Pro's did this twice, but the second round was different to the first.
toyota4x4
10.03.2013, 10:52
Miten autojen luokkajaot menee? Kuinka monta kisaajaa \ luokka?
googlettelun perusteella,
car profi
car amateur
truck
enduro profi
enduro amateur
amateur 2 cylinder
amateur older than 50 years
Missähän luokassa Hermunen ajaa mönkkärillä kun ei ATV luokkaa edes ole? Ja onko kuinka paljon muita mönkkäreitä?
toyota4x4
10.03.2013, 11:13
Missähän luokassa Hermunen ajaa mönkkärillä kun ei ATV luokkaa edes ole? Ja onko kuinka paljon muita mönkkäreitä?
http://www.dustywobbls.com/site/fi-fi/rally/tuaregrally2013.aspx
Kilpailuluokat
■Auto Profi
■Auto Amatööri
■Kuorma-auto
■Enduro Profi
■Enduro Amatööri
■Enduro Amatööri 2 Cylinder
■Enduro Amatööri > 50 v.
Kuljettajat saavat vapaasti valita kilpailuluokkansa. Aloittelijoille suosittelemme Amatööri luokkaa
tää sivukaan ei kerro enempää
http://www.dustywobbls.com/site/fi-fi/rally/tuaregrally2013.aspx
Kilpailuluokat
■Auto Profi
■Auto Amatööri
■Kuorma-auto
■Enduro Profi
■Enduro Amatööri
■Enduro Amatööri 2 Cylinder
■Enduro Amatööri > 50 v.
Kuljettajat saavat vapaasti valita kilpailuluokkansa. Aloittelijoille suosittelemme Amatööri luokkaa
tää sivukaan ei kerro enempää
Hermunen ajaa Autot-Profi luokassa, samoin kuin Lipponen ja Vähe-Vahe.Autot Profi -luokassa ajaa myös side-by-sidet. Hermunen oli 12. ensimmäisen päivän jälkeen. Lipponen kolmas, 13 sekuntia johdossa olevaa buggy raceria perässä. Esa on 13. reilut 2 minuuttia kärkeä perässä ja jos Motorsportilta tulee tänään Esan kommentit niin niistä päätellen mies on päässyt vähintäinkin taivaaseen...
Kisahan on tarkoitettu yksityisteameille, silti esim. auto-profi -luokassa on esim. Bowler kahdella tehdas autollaan, Schlesserin buggy racereita...mutta kai saksalainen määritelmä tehtaalle on, että pitää olla kokoluokkaa BMW tai VW....
Side-by-sidet on nyt vissiin toista kertaa hyväksyttyinä, ATV eka kerran. Sen takia esim. ATV:n määrä oli rajoitettu 10 mönkkäriin. Side-by sideja on saman verran kisassa (kun germaanien lähtöluettelo on netissä vanha) niin vähän vaikea sanoa. Jos määrää kasvaa niin kait ne sitten saavat ihan oman luokkansa. Kuormureita ei ole mukana kuin muutama Mannia, Ivecoa. Lähtölistassa on paljon kuormureita, mutta suurin osa niistä on huoltoautoja.
Jos eilen oli pelkkää hiekkaa niin tänään on sitten kovapohjaista baanaa eli Atlas-vuorten ylitys on tämän päivän reitti eli Deuz-Gefsa.
[10.03.2013 13:58:04] First car profi arrived at CP Finish Team Lipponen /Riihimäki
Aika huonosti, liekkö vielä lj huolto auto(otteen mukaan)
Ratti miehiä
Aika huonosti, liekkö vielä lj huolto auto(otteen mukaan)
Ratti miehiä
Kyllä se taitaa maastohenkilöauto olla.
Mutta ko. auton aika tarkkaan tuntien täytyy kyllä myöntää, että olen todella yllättynyt tähänastisesta tuloksesta. Muut ajaa jollain oikeilla kisavehkeillä ja tämä Timon auto on lähes vakioauto hyvin pienillä muutoksilla ja silti ensikertalaisina pärjäävät näin hyvin.
arska4x4
10.03.2013, 15:52
tänää ollaa Gafsassa, kerettii huoltokuorkil just enne Juukan Sonnia tänne 7:n tähden hotellille. Lippolainen oli kyl ihan ekana tääl, vaikka oli hinaillu wildcattia pystyy tuol preerial. Ja jos joku epäilee ni tääl on kyl ihan oikeita kilpureita ajamas, mut tos reitin varrel kateltii ku yks nelivetomaastoporssekii veti vaa rinkiä ni eihän se matkanteko sillee etene.. Joten kartanlukutaito ratkasee tääl hyvin paljon.. No mie lähen täst huoltoo tekee ku remonttia ei taida väkivahvassa tojotassa olla..
T: aavikko arska
Tänään jouduttiin jo kokeilemaan huippuja tuosta Toyotasta, ihan alkoi jo vähän pelottamaan, niin kovaa se meni:=). Wildcatin kanssa vedettiin kilpaa jossain tuolla aavikolla ja yhen äkin huomasin että se pyörähti kyljelleen täydestä vauhdista. Äkkiä kosla ympäri ja katsomaan miten pojille kävi, autettiin appari autosta ulos ja vetäisitiin sitten katti takas pyörilleen, tähän tärvääntyi 10 minuuttia kallista kilpailuaikaa mutta jospa siitä saisi hyvityksen....
Meidän kanssa samassa luokassa ajaa myös side by side mönkkärit ja joku viisinkertainen Paris Dakar voittaja yks paikkaisella kirpullaan, aika pirun kovaa se menee mutta taisi tänään porsia sinne kivikkoon. Elikkä ihan perus safaria täällä vain ajellaan näiden ihmeellisten härveleiden seassa.
Aika huonosti, liekkö vielä lj huolto auto(otteen mukaan)
Ratti miehiä
Kyllä se on ihan oikea maastohenkilöauto;)
tänää ollaa Gafsassa, kerettii huoltokuorkil just enne Juukan Sonnia tänne 7:n tähden hotellille. Lippolainen oli kyl ihan ekana tääl, vaikka oli hinaillu wildcattia pystyy tuol preerial. Ja jos joku epäilee ni tääl on kyl ihan oikeita kilpureita ajamas, mut tos reitin varrel kateltii ku yks nelivetomaastoporssekii veti vaa rinkiä ni eihän se matkanteko sillee etene.. Joten kartanlukutaito ratkasee tääl hyvin paljon.. No mie lähen täst huoltoo tekee ku remonttia ei taida väkivahvassa tojotassa olla..
T: aavikko arska
Tämän vuoden Dakar -rallissa jopa armoitettu aavikkokettu eli Carlos Sainz pyöri aavikolla 40 minuuttia ympyrää...eli Riston osuus ja onnistuminen on myös kultaakin kalliimpaa.
ASIALLISTA PER.ELE !!!!!!
Se on tuo Timpan asenne taas sitä luokkaa, että siinä ujommalla tavallisella camelinvetäjällä alkaa polvet holkata. Nielkööt beduiinit pölyä :D
Jippijaiei - Tsemppiä Suomi !
Eli enemmän suunnistamista, ku suomen suunnistus kisoissa, joissa riittää ku sattuu löytämään aloitus rastin
Byrocrat
10.03.2013, 19:01
Miten autojen luokkajaot menee? Kuinka monta kisaajaa \ luokka?
Ihan kohtuullisesti osanottajia.:cool:
http://www.tuareg-rallye.com/starter.pdf
http://www.tuareg-rallye.com/
Jostain prätkäsivuilta luin, että tänään olisi joku mp-luokkien kärkikuljettaja kuollut. Pitäneekö paikkansa?
Eli enemmän suunnistamista, ku suomen suunnistus kisoissa, joissa riittää ku sattuu löytämään aloitus rastin
Jep, täällä jos ryssii suunnistuksen niin ei hyvä heilu. Mutta meillä se on mennyt kyllä aika nappiin ilman turhia vatulointeja, kiitos siitä Ristolle! Vauhdin kun saa sovitettua sopivaksi suunistuksen kanssa niin sitten alkaa tapahtua. Mutta se onkin se vaikein homma, liika kiirekin siis kostautuu täällä hyvin helposti.
Nyt odotellaan tämän päivän tuloksia että nähdään miten kävi.....
Jostain prätkäsivuilta luin, että tänään olisi joku mp-luokkien kärkikuljettaja kuollut. Pitäneekö paikkansa?
Joku kuoli mutta ilmeisesti sydänkohtaukseen, vauhdit täällä on aika kovia noilla oikeilla kilpakuskeilla muttei onneksi vielä meillä. Tullaan tai ainakin yritetään joka päivä ehjänä maaliin.
HiluMiks
10.03.2013, 20:04
Tsemppiä kaikille suomikuskeille aavikko ralliin.
Joskus tullu ihailtua noita "oikeita" aavikko kilpureita mutta taidan pysyä Toyotan puikoissa edelleen:D:D
Näyttää tuo voimasavu olevan kova sana aavikollakin.
Laitelkaas niitä kuvia ja videoita nettiin meidän ihailtavaksi.
Englantilainen moottoripyöräkuski Wesley Beane oli kuollut.
Englantilainen moottoripyöräkuski Wesley Beane oli kuollut.
Netistä kaiveltua:
Tuareg Rallye 2013 - Sunday 10th March - Fatality
I have spoken with the media representative of the organisation, and in an effort to alleviate any concerns that friends and family of competitors on the rally may have, they have asked my to make the following announcement ahead of their official briefing this evening:
It is with great sadness that I can confirm that rider #25 - Wesley Beane (GBR) suffered a fatal accident earlier today during a special stage.
Tuareg Rally 2013
Toinen kisapäivä 10.3.2013 Hotel Gafza Palace, Gafsa, Tunisia
Toinen kisapäivä alkoi tuulisissa merkeissä ja hiekka lensi vaakatasossa tunkien
joka paikkaan. Hieman on hellekin antanut periksi lämpö arviolta n.+ 23, kovan tuulen
ansiosta oli ilma kuskeille eilistä paljon inhimillisempi.
Roadbookissa reittikuvaus tälle päivälle oli vaikeaa navigointia, haastava vuoriston ylitys.
Moottoripyörät Profi reitin pituus 310km, autot ja amatöörit 330km. Ajoaika oli 7-10 tuntia.
Tämän päivän reitin myötä huolto siirtää leiriä seuraavaan leiripaikkaan Gafsan vuoristo maisemiin. Päivän lähtö oli Saharan hiekalta ja siitä reitti siirtyi pikkuhiljaa vuoristoon. Vuorilla olikin kuskeille haastetta pienistä ja isoista terävistä kivenmurikoista.
Rally Raid Teamin päivä alkoi sangen murheellisissa merkeissä, kun Sakke Häyrinen joutui jättämään kisan kesken eilen murtuneen jalan vuoksi.
Timon & Riston ajo oli tänäänkin vauhdikasta ja he tulivatkin reitiltä ensimmäisenä maaliin. Timo miettikin, että tulikohan ajettua jonkin checkpointin ohi, kun oltiin niin nopeita. Illan tuloksissa sitten selviää miten tarkasti reitti tuli kierrettyä vai saivatko he aikasakkoja. Reiteillä on useampi salainen checkpoint ja niiden ohi ajaminen tuo aikasakkoa kuskille kaksi tuntia.
Jarmo Kokilla oli tänään reitillä pieniä navikointi ongelmia ja jonkun aikaa tuli reittiä etsittyä. Muuten ajo oli sujunut mukavasti ja kalusto trippimittaria lukuun ottamatta kunnossa.
Myös Hermusella oli mönkkärin tavaratelineen kanssa ongelmia, se kun ei tahtonut kestää vauhdissa mukana. Pariin kertaan sitä matkan aikana joutui korjailemaan ja aikaa siihen kului niin, että aikaraja check point 3:lle kului umpeen ja tämän päivän kisa loppui Hermuselta check point 3:lle.
Huomenna kisa jatkuu ja leiri siirtyy Neftaan ja uusiin maisemiin.
Kisaterveisin Eila Kaartinen 4X4 maailma
Dusty Wobbls Team
Huomenna ei sitten aja kukaan kilpaa, kunnioitamme tänään menehtynyttä pyöräkuskia. Elikkä lepo ja huoltopäivä tiedossa, taidetaan lähteä dyyneille leikkimään ja makkaraa paistamaan iltapäivällä.
Bongaus:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=g0qsyxT9IBA#t=270s
(Keltainen Suzuki)
Onko muilla näkynyt vastaavia ilman säätö laitteita?
Tämä kaveri laittelee näköjään tiivistelmiä tuolta tuoreeltaan:
http://www.youtube.com/channel/UCsllJM8OjgZpp9TE5WUlWOg/videos
Miten lie Esalla ja Mikalla tänään mennyt?
Kuolemantapauksen johdosta huomenna ei ajeta kilpaa vaan reitin saa ajaa läpi fiilistelymielessä tai olla ajamatta. Siellä tuntuvat olevan kaikki vähän järkyttyneinä. Kyseessä oli koko rallin 15 -vuotishistorian ensimmäinen kuolemaan johtanut onnettomuus. Kisa jatkuu 12.3 normaalisti. Tänään ja huomenna on tulossa videomateriaalia kisasta.
Esa/Mika on myös päässyt maaliin...
^^^^^
Entäs Mika :confused:
http://rainerautenrieth.magix.net/all-albums/!/oa/6659028-88746027
http://rainerautenrieth.magix.net/all-albums/!/oa/6659028-88771176
http://rainerautenrieth.magix.net/all-albums/!/oa/6659028-88810343
http://rainerautenrieth.magix.net/all-albums/!/oa/6659028-88771176
toi näyttää melkosesti siltä kuin arska4x4 puhaltelis kamelin paskaa pois moottorista :D
Tää vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta. Hieno homma, että on tällaiseen kisaan saatu Suomalaisille edustus!!
Muutama kuva eiliseltä päivältä...
Videopätkä ensimmäiseltä päivältä, erikoiskokeen pituus 130km. Yhteydet Tunisiassa tosi huonot, siksi muutamankin minuutin pätkän lähettäminen voi viedä tunteja.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3r-daf8FfZU
lisää tulossa toiselta päivältä jos yhteydet sallii...
Terveisiä vaan Tunisianiasta!
Täällä on oikeesti pirun huonot nämä yhteydet, eli vaikka olisikin aikaa jossain välissä aikaa istua koneella, niin yhteydet pätkii niin, että kuvien lähettäminen on todella hankalaa ja videon lähes mahdotonta.
Komiaa on ollut ja tänään ajeltiin automiesten kanssa porukassa suunnistusta treenaillen kun ei ollut mitään kiirettä.
Lipposen tojota kulkee kyllä melkosen maukkaasti ja niin ihmeellistä kun se onkin, niin Vähä-Vaheen suitsukikin menee tuolla aavikolla ihan jumalatonta flaarttia!
Reitit on sitä luokkaa, että 60km/h on monissa paikoissa jo ihan riittävä nopeus ja 100km/h baanat on aika harvassa.
Hauskaa on ollut ja yllättävän korkealla Esa ja Lipponen tuloksissa on kun katsoo kalustoa ja kokemusta!
Lipposen tiimi taitaisi johtaa kisaa jos eivät olisi eilen missanneet sitä check pointtia, ja Vähä-Vaheen tiimihän onkin 8. sijalla, eli pirun hienosti on kyllä mennyt.
Tuareg Rally 2013 11.03.2013
Hotel Nefta, Nefta, Tunisia
Eilen kilpailussa menehtyneen Englantilaisen endurokuljettajan Wesley Beanen muistoa kunnioitettiin pitämällä tänään kisoissa välipäivä.
Kilpailijat saivat ajaa tämän päivän reitit lävitse , mutta aikoja ei tänään otettu. Leirit siirrettiin kilpailuohjelman mukaisesti Neftaan . Huomenna täällä Neftassa jatketaan kilpailuja Roadbookin mukaisesti. Kisan lähtöpaikka on Star Wars elokuvista tutuiksi tulleissa maisemissa.
Kisaterveisin Eila Kaartinen 4X4 maailma
Dusty Wobbls Team
Viralliset tulokset kahden päivän jälkeen. Auto puolen kärjessä menee saksalaispari LeTech -pajan aavikkokilpurilla. Lipponen/Riihimäki hyvä aika hupeni missattuun checkpointiin, josta tuli 4h aikasakkoa. Esan Suzuki se vaan menee ja yllätävän kovaa. Hermunenkin etenee ihan kärjen tuntumassa. Ralli on vielä pitkä. Enduro -luokassa Kokki on ihan kärjen vauhdissa. Enduro -puolella on aika mittavasti porukka jo karsiutunut. Ajat ovat kokonaisaikoja.
Autot, ATV, side-by-side
1. Koepp/ Klein, Lennson CC43 EVO, Saksa 7h 30min
2. Danner/Zetti, Puch G320, Itävalta 7h 31min
3. Ingels/Cornette, Bowler Wildcat, Belgia 8h 03min
8. Vähä-Vahe/Takala, Suzuki SJ 413, Suomi 2h27min jäljessä
10. Lipponen/Riihimäki, Toyota LandCruiser, Suomi 3h39min jäljessä
12. Juha Hermunen, Yamaha Raptor, Suomi 4h29min jäljessä
Moto-Ama
1. Raffele Bacchi, Beta, Italia 5h 39min
2. Luca Saporiti, KTM, Italia 5h 40min
3. Gintautas Igaris, Yamaha, Liettua 5h 56min
10. Jarmo Kokki, KTM, Suomi 3h22min jäljessä
29. Miki Timonen, KTM, Suomi noin 8h jäljessä
30. Jukka Ristiluoma, KTM, Suomi noin 8 jäljessä
53. Martin Sjöroos, KTM, Suomi
Moto-Profi
1. Rob Smits, Honda, Hollanti 6h 04min
2. Oscar Polli, KTM, Italia 6h 14min
3. Giovanni Stigliano, Yamaha, Italia 6h 14min
Toisen päivän video:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OW86qo63w6o#!
Kolmannen päivän video eli fiilistelyjä, rallihan starttaa taas tänään.
http://www.youtube.com/watch?v=YG19DmujeTs
Tuareg Rally 2013
4. kisapäivä Hotel in Nefta, Nefta, Tunisia
Neftassa heräiltiin tänään tuuliseen ja koleaan ilmaan, aurinko paistaa vaalean pilviverhon takaa. Iltapäivälle mentäessä on lämmintä arviolta +21, mutta kova tuuli tekee ilmasta kylmän. Kuskeille tämän päivän sää on ihanteellinen ajokeli.
Reittikuvaus Roadbookista tälle oli Nefta Star Wars. Reitin lähtö on Star Wars elokuvien kuvauspaikoilta, kilpailijat lähetti matkaan Dart Wader lasermiekkoineen. Reitin pituus moottoripyörät pro -luokka 320km, autot pro-luokka 220km ja amateur -luokkalaisille pituus oli 120km. Reitin ajoaika 3-9 tuntia. Luvassa oli korkeita dyynejä ja pehmeää hiekkaa.
Rally Raid Teamin kuulumiset tältä päivältä. Lipposen autosta särkyi eilen ohjaustehostimen pumppu, jota yritettiin saada eilen korjattua. Paikalliset kovin avuliaasti yrittivät etsiä varaosia tai uutta pumppua siinä kuitenkaan eilen onnistumatta. Lipponen lähti tänään kymmenentenä reitille ilman ohjaustehostinta. Reitti oli tähän mennessä pahin Lipposen mielestä, heinämätäs kumpareita toinen toisen perään. Ilman ohjaustehostinta niiden kiertämisessä tiesi kääntäneensä rattia. Päivän reitin selvittäneelle Lipposelle oli leirissä ilouutisia, uusi pumppu oli löytynyt. Paikalliset olivat löytäneet oikeanlaisen pumpun Algeriasta, kävivät sen sieltä hakemassa ja toivat leiriin. Täkäläiset ovat hyvin ystävällisiä ja avuliasta kansaa. Lipposen huolto on vaihtanut pumpun ja tehnyt autolle muut tarvittavat huoltotoimenpiteet huomista varten.
Vähä-Vahe Esa lähti reitille tänään kahdeksantena. Jossain reitillä särkyi autosta takatukivarren runkokiinnike, jonka pojat kävi leirissä hitsaamassa ja palasivat jatkamaan päivän reitin loppuun.
Pyöräkuskeille ei kalustotappioita tullut, eikä muutakaan harmia ole tänään ollut. Mukavaa reittiä oli tänään, oli monen kommentti päivän jälkeen.
Huominen reitti ajetaan Neftan ja Douzin välillä, samalla siirrämme leirin takaisin Douziin.
Kisaterveisin Eila Kaartinen 4X4 Maailma
Dusty Wobbls Team
Neljännen päivän video...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zn-RW0kDytQ
Neljännen päivän video...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zn-RW0kDytQ
Kukas nää videot oikein duunaa tuolla??? On meinaan asiallisen kivaa katsottavaa, vois oikeesti katella pidempäänkin!!!!!
Onks tulos tietoa tän päivän jälkeen?? Miten Suomen autot pärjää?
Näytti keltasesta puuttuvan oikealta takaa paineen säädin.?
Kukas nää videot oikein duunaa tuolla??? On meinaan asiallisen kivaa katsottavaa, vois oikeesti katella pidempäänkin!!!!!
Onks tulos tietoa tän päivän jälkeen?? Miten Suomen autot pärjää?
Minähän ne teen, käytännössä pakko supistaa pituutta että saadaan näillä nettikaistoilla joskus ulos saakka nuo.
Kisojen jälkeen luvassa isompi kooste.
Tulokset eivät ole vielä valmiit, tulevat hetimmiten pikimmiten. Virallisesti ohjelman mukaan ne on merkittz jokaiselle päivälle valmistuviksi klo 23.00 paikallista aikaa.
Neljännen päivän video...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zn-RW0kDytQ
Selkeesti tartteis leveempää kumia kakspyöräsiin. Tällä mun kesämopolla ei uppois noin pahasti (takakumi 26x9.00R14): http://img530.imageshack.us/img530/6238/tw200feidattu.jpg
murkula_
12.03.2013, 22:43
Selkeesti tartteis leveempää kumia kakspyöräsiin. Tällä mun kesämopolla ei uppois noin pahasti (takakumi 26x9.00R14): http://img530.imageshack.us/img530/6238/tw200feidattu.jpg
On muuten aika reteen näköinen pyörä.
Selkeesti tartteis leveempää kumia kakspyöräsiin. Tällä mun kesämopolla ei uppois noin pahasti (takakumi 26x9.00R14): http://img530.imageshack.us/img530/6238/tw200feidattu.jpg
No ei sitten muutakuin tuonne testaamaan..
http://www.silkwayrally.com/en/3/
Just just... ei vaan tuo 200cc mosa ole kovin ratakiree vaikka "stage2" nokan laitoinkin. :D
Kokonaissijoitukset 4.päivän jälkeen.
Autot-Pro
1.Koepp/Klein, Lennson C43EVO, Saksa, 11h 58min
2. Danner/Zetti, Puch G320, Itävalta, 12h 14min
3. Ingels/Cornette, Bowler Wildcat, Belgia, 12h 28min
9. Vähe-Vahe/Takala, Suzuki SJ, Suomi, 5h 3min jäljessä
11. Lipponen/Riihimäki, Toyota LandCruiser, Suomi 7h 14min jäljessä
12. Hermunen, Yamaha Raptor, Suomi, 7h 18min jäljessä
Moto-Ama
1. Raffele Bacchi, Beta, Italia 7h 51min
2. Luca Saporiti, KTM, Italia 7h 52min
3. Gintautas Igaris, Yamaha, Liettua 7h 58min
9. Jarmo Kokki, KTM, Suomi 4h 5min
18. Miki Timonen, KTM, Suomi 6h 38min
22. Jukka Ristiluoma, KTM, Suomi 8h 25min
54. Martin Sjöroos, KTM, Suomi
Moto-Profi
1. Rob Smits, Honda, Hollanti 11h 40min
2. Mark Smits, Honda, Hollanti 11h 51min
3. Ned Suesse, KTM, USA 11h 54min
Autot-Ama
1. Gilges/Stricker, Mitsubishi Pajero, Saksa 8h 4min
2. Kleer/Kleer, Jeep Cherokee, Saksa 8h 5min
3. Della Barbera/Simechalle, Polaris RZR XP900 Belgia, 9h 20min
No pojjaa tuli äsken maalii ilman suurempia ropleemia, esalta ohjaustehostimen pumppu irrallaa ja timolla jotai hienosäätöä, taas tulivat ihan ekojen joukossa ja hitonmoista rallia vejetty, Risto just sano et oikee ralliauto ois ollu tänää ihan jees :) No toivottavast kävivät kaikki cp:t tänää....
T: arska salaa kostoks yhteiskunnalle ja afrikalle TIMON koneelta
Tuareg Rally 2013
5. kisapäivä Hotel Sahara, Douz, Tunisia
Aamu alkoi Neftassa auringon paistaessa vaalean pilviverhon takaa. Tänään on lämpimämpää kuin eilen, arvioisin n. + 25. Kova tuuli on jatkunut koko päivän, mutta tuulikin on eilistä lämpimämpää. Iltapäivällä Hotelli Sahara Douz pihalla oli huolto kokenut myös pienen hiekkamyrsky, hiekkaa oli lentänyt vaakatasossa ja tuuli ollut todella kovaa.
Reittikuvaus Road Bookista Nefta Douz, moottoripyörille profi matkan pituus 370km, autot+amatöörit 290km. Ajoaika 6-10 tuntia. Reitiin kuului ensin erikoispätkä Neftassa , jonka jälkeen siirtymäajoa maantietä pitkin lähemmäksi Duezia. Duezin ympäristössä oli sitten loput erikoispätkät. Reitti alkoi hiekka dyyneiltä, jatkui maantielle, siitä vuoristoon laaksoihin kamelinheinä tuppojen sekaan ja maali oli jälleen hiekka dyyneillä.
Rally Raid Team kuulumisia tältä päivältä, vuorossa oli loukkaantumisia ja kalustovaurioita. Jarmo Kokki kaatui pyörällään sen verran pahasti, että käsi murtui useasta kohdasta. Jarmo joutuu lopettamaan kisan. Pyörämekaanikko Jori Mäkipää kaatui testatessaan pyörää sillä seurauksella, että hänen olkapäästään katkesi jänteitä. Myös Jorin vammat hoidetaan kuntoon kotimaassa. Muut pyöräkuskit olivat päivään tyytyväisiä ja tykkäsivät tämän päivän pätkästä.
Vähä-Vahe & Takala matka katkesi reitin alussa, kun ohjaustehostimenpumppu tippui kiinnikkeiden murruttua. He ajoivat leiriin ja korjasivat vauriot, ovat huomenna taas kisassa mukana. Lipposen&Riihimäen päivä eteni niin vauhdikkaasti, että jopa Porsche jäi Lipposen jalkoihin. Kun Porschen ajo oli niin hidasti, eikä ohittaa siinä voinut, päätti Lipponen syödä eväsleivät siinä ajaessa. Reitti sujui muuten ihan kivasti, nyt vain odotetaan illalla ilmoitettavia tuloksia. Hermunen ajoi ilman kalustovaurioita ja oli tyytyväinen päivän ajoonsa, mitään ihmeellistä ei kuulemma ollut matkan varrella.
Kisaterveisin Eila Kaartinen
4X4 Maailma
Dusty Wobbls Team
Kokonaissijoitukset 5.päivän jälkeen.
Eli suomalaisten osalta, sijoitukset kääntyivät. Hermunen on kilpailun toiseksi nopein ATV, jos laskee myös side-by-sidet mukaan. Edellä on vain hollantilaispari Oud/Luijck Arctic Catin Wildcatilla. Lipponen/Riihimäki osoitti, että jos kaikki toimii (auto ja suunnistus) niin Toyotalla ehtii, häviten ainoastaan 26 sekuntia johdossa olevalle LeTechin aavikkokilpurilla ajavalle saksalaisparille. Esalla puolestaan hitsaushommat näkyivät ajassa sekä sijoituksessa. Mielenkiintoista on myös nopein kuorma-auto, löytyy sijalta 8. hollantilaispari Leenknegt/Vangeluwe MANilla. Moto -luokassa eilinen osoitti, että yksi päivä kaiken muuttaa voi. Siksi perusteellisesti Moto-Pro -luokan kärki uusiutui. Naapurimaan Carl Hagenbaldin nousu kolmanneksi on jo kova luokkaa. Moto-Ama luokkassa sattui hyvin ajaneelle Jarmo Kokille ikävä kaatuminen, missä käsi murtui monesta kohtaa. Eli nyt sekä Sakke että Jarmo ovat kokeneet kovia.
Jatkavat suomalaiset Timonen, Ristiluoma ja Sjöroos jatkavat tasaisesti. Ihan kärjen vauhdissa eivät pysy, eroa syntyi lisää puolen tunnin verran.
Autot-Pro
1.Koepp/Klein, Lennson C43EVO, Saksa, 13h 56min
2. Danner/Zetti, Puch G320, Itävalta, 14h 21min
3. Ingels/Cornette, Bowler Wildcat, Belgia, 14h 25min
10. Hermunen, Yamaha Raptor, Suomi, 8h 39min jäljessä
Lipponen/Riihimäki, Toyota LandCruiser, Suomi 8h 39min jäljessä
14. Vähe-Vahe/Takala, Suzuki SJ, Suomi, 14h 00min jäljessä
Moto-Ama
1. Luca Saporiti, KTM, Italia 9h 56min
2. Raffele Bacchi, Beta, Italia 9h 59min
3. Michael Miggitsch, Husaberg, Itävalta 10h 43min
18. Miki Timonen, KTM, Suomi 7h 3min
22. Jukka Ristiluoma, KTM, Suomi 8h 56min
51. Martin Sjöroos, KTM, Suomi
Sakke Häyrinen, KTM, Suomi, kesk.
Jarmo Kokki, KTM, Suomi, kesk.
Moto-Profi
1. Mark Smits, Honda, Hollanti 15h 24min
2. Kim De Rycker, KTM, Belgia 15h 32min
3. Carl Hagenblad, KTM, Ruotsi 16h 30min
Autot-Ama
1. Gilges/Stricker, Mitsubishi Pajero, Saksa 10h 13min
2. Kleer/Kleer, Jeep Cherokee, Saksa 10h 44min
3. Della Barbera/Simechalle, Polaris RXR XP900 Belgia, 12h 3min
Viidennen päivän video.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fNfhpRgidBw
Tuareg Rally 2013 6. kisapäivä
Hotel Sahara, Douz, Tunisia
Aamu valkeni hyvin koleana ja tuulisena, mittari näytti vain +7 lämmintä. Aurinko paistaa hiekkaverhon takaa ja tuuli on todella kovaa. Iltapäivään mennessä ilma onneksi lämpeni noin +16 asteeseen, hiekkasade jatkui koko päivän. Lähempänä dyynejä hiekkaa lentää vaakatasossa tunkeutuen joka paikkaan.
Päivä 6. Douz Matmata Douz
Tämän päivän reitti on sekoitus dyyneistä ja hiekka-aavikosta. Reitin pituus on Pro 260km ja amatöörit 250km. Ajoaikaa on reitille 6-9 tuntia. Lähtö ja maali olivat Saharan autiomaassa dyynien seassa. Kova tuuli ja ilmassa paikoin sakeana lentävä hiekka lisäsivät vaikeustasoa. Sakeasti lentävä hiekka rajoitti näkyvyyttä ja hieno hiekka tunkeutui pienimpäänkin rakoon. Dyynien välissä ajettiin kovemmalla hiekkatasangolla. Tämä oli nopeaa osaa reitistä, reitti kulki tieuria pitkin.
Dusty Wobbls Teamin kuulumisia
Eilen loukkaantuneet Kokki&Mäkipää lähtevät vielä tänä iltana kohti kotimaata samaan hoitoa vammoihinsa. Timonen&Ristiluoma ajoivat parivaljakkona reittiä ja joutuivat dyyneillä remontti hommiin Ristiluoman pyörän ilmanputsarin tukkiuduttua. Uusi ilmansuodatin pyörään ja matka jatkui taas. Hermusen päivä oli mennyt muuten mukavasti pientä kuperkeikkaa lukuun ottamatta. Rytäkässä oli mönkijä saanut vähän osumaa, onneksi ei mitään vakavampaa sattunut. Päivän reitillä olisi saanut Hermusen mielestä olla enemmän dyynejä. Lipponen ajeli tänään tasaisesti ilman mitään isompia ongelmia. Huolto vaihtoi takaiskarin 4. checkpointilla ja kisa pääsi jatkumaan. Vähä-Vahe kaasutteli 2. checkpointille, auto toimi eikä ongelmia ollut. Loppu reitistä sujui samaan malliin nautiskellen Saharan Dyyneistä.
Huomenna onkin jo kisojen viimeinen kilpailupäivä ja illalla selviää Tuareg Rally 2013 voittajat.
Kisaterveisin Tunisiasta
Eila Kaartinen
4X4 Maailma
Dusty Wobbls Team
No nii, viimoisen kisapäivän aamuna värjöttelemme hotellin kolmen hehtaarin aulassa, huolto on antanu kaikkensa ja kilpailijat pääsi taas lähtee pätkälle. Tän päivän pätkä on vain 50 kilsaa, joten turha lähtee räpistelee aavikolle tol vajaavetosel renault hiasel. Iltapäiväl on kuitenkii luvassa rallicrossipätkä yhteislähdöllä joten sinne siis. Päätän raporttini täältä tähän.
t: arska aavikolta kostoks yhteiskunnalle ja koko maailmalle.
P.S. Millalle terkkuja, kaikki OK :)
Kokonaissijoitukset 6.päivän jälkeen.
Päivä osoitti, että suomalaiset pysyvät hyvin kärjen vauhdissa jos vaan kaikki toimii. Lipponen/Riihimäki olivat päivän kolmaneksi nopein, Hermunen viidenneksi ja Esa voimanpesä Suzukilla heti Hermusen perässä. Pro -luokassa jatkaa eilisen jälkeen 19 autokuntaa. Eli kato on ollut kova, sellaiset 2/3 -osaa on keskeyttänyt. Ama -luokassa tilanne on säilynyt entisellään, sielläkin mukana on enään 15 autokuntaa. Bike -luokissa kärki menee omilla ajoillaan Miki Timonen petrasi sijoistustaan yhdellä pykälällä ylöspäin. Tänään on sitten kisojen viimeinen päivä, edessä 50km lyhyt reitti ja lopuksi rallicross -kisa. Eli sijoituksiin tuskin paljon vaikutusta ellei tapahdu autokatastrof.
Autot-Pro
1.Koepp/Klein, Lennson C43EVO, Saksa, 22h 7min
2. Krüger/Keirß, Mitsubishi, Saksa, 23h 14min
3. Danner/Zetti, Puch G320, Itävalta, 24h 33min
9. Lipponen/Riihimäki, Toyota LandCruiser, Suomi 8h 50min jäljessä
10. Hermunen, Yamaha Raptor, Suomi, 9h 39min jäljessä
14. Vähe-Vahe/Takala, Suzuki SJ, Suomi, 14h 22min jäljessä
Moto-Ama
1. Luca Saporiti, KTM, Italia, 14h 59min
2. Gintautas Igaris, Yamaha, 15h 22min
3. Raffele Bacchi, Beta, Italia, 15h 43min
16. Miki Timonen, KTM, Suomi 11h 46min
22. Jukka Ristiluoma, KTM, Suomi 13h 24min
45. Martin Sjöroos, KTM, Suomi
Sakke Häyrinen, KTM, Suomi, kesk.
Jarmo Kokki, KTM, Suomi, kesk.
Moto-Profi
1. Mark Smits, Honda, Hollanti, 21h 20min
2. Ned Suesse, KTM, USA, 21h 53min
3. Kim De Rycker, KTM, Belgia, 22h 45min
Autot-Ama
1. Gilges/Stricker, Mitsubishi Pajero, Saksa 16h 50min
2. Kleer/Kleer, Jeep Cherokee, Saksa 17h 43min
3. Della Barbera/Simechalle, Polaris RZR XP900 Belgia, 18h 26min
Tuareg Rally 2013 Päivä 7 Game over
Viimeinen kisapäivä on sään puolesta melkein eilisen kaltainen. Aurinko paistaa
lähes pilvettömältä taivaalta, tuuli on kovaa, hiekkaa lentää, aamulla lämmintä oli vain
+7 astetta. Onneksi aurinko lämmitti ja iltapäivällä oli jo +20
Reittikuvaus, päivä 7 Game over
Reitin pituus Pro luokat 60km ja amatöörit 45km, aikaa reitille 2-3 tuntia. Tänään ajettiin kaksi erillistä reittiä, joista aamulla ajettava reitti lähti dyyneiltä tasangolle ja sieltä takaisin dyyneille. Reitin varrella oli myös järven ylitys, tosin meilläpäin tuota ”järveä” sanottaisiin lätäköksi.
Iltapäivän reitille lähdettiin Le Mans tyylisesti, koko 3.5km pituinen reitti kierteli dyyneillä ja maali oli samalla kohdalla dyyneillä, kuin kisojen avaus viikko sitten.
Dusty Wobbls Teamin kuulumisia
Pyöristä aamulla starttasi Miki Timonen, Jukka Ristiluoma ja Martin Sjöroos, tosin Martin jännitti ehtiikö pyörä ajoissa leiriin. Eilen Martin joutui keskeyttämään juuri ennen 2. check pointia pyörän akun tyhjennettyä. Pyörä jäi yöksi aavikolle odottamaan Organ kyytiä leiriin. Niinhän siinä kävi, ettei pyörä ehtinyt ennen starttia leiriin. Martin lainasi paikalliselta pojalta mopoa, liimasi tarrat mopon kylkiin ja starttasi mopolla kohti dyynejä. Muutaman dyynin taakse Martin ajoi mopolla ja ajeli tuuletellen takaisin lähtöön.
Iltapäivän crossi radalle starttasi suomalaisten pyöristä ainoastaan kaksi. Vain Miki ja Jukka selvisivät rankan rallin loppuun asti ilman loukkaantumisia tai isompia kalusto vaurioita.
Hotel Sahara näyttääkin välillä sairaalalta, kun täällä on yhdellä sun toisella jalkaa tai kättä kipsissä tai käsiä kantositeessä, kävelevät ontuen tai keppien kanssa ja osa on jo lähtenyt kotimaahansa saamaan sairaalahoitoa.
Teamin autot Lipponen & Riihimäki ja Vähä-Vahe & Takala ja ATV -kuski Hermunen ovat kisassa loppuun asti mukana. Pientä remonttia viikon mittaan tehty ja välillä vähän isompaakin. Kalusto saatu aina kasaan ja kisa saatu ajaa loppuun asti.
Kisaviikon voisi kiteyttää seuraaviin sanoihin; kisahumua, kilpailuhenkeä, rankkaa, iloa, hikeä, verta, kyyneliä, naurua, onnistumisia, loukkaantumisia, epäonnistumisia, remonttia, palanutta nahkaa, uusia kokemuksia, upeita maisemia, hiekkaa, hiekkaa, hiekkaa…
Kiitokset Orga, upeasta kisaviikosta, hienosti järjestetyistä kisoista ja reittivalinnoista, jotka takasivat huikeat maisemat.
Kisaterveisin Eila Kaartinen 4X4 Maailma
Dusty Wobbls Team
Lipponen/Riihimäki 7.
Vähä-Vahe/Takala. 13.
Hermunen 1. ATV luokassa
Jotta todella hienosti suomiautoilla meni kisa, näin ensikertalaisilta.. Oppia tulevaa varten voi ottaa monessakin asiassa.
T: arska taas kostoks vaikka mille..
MikkoVuorsola
16.03.2013, 10:13
Aivan mielettömän hieno kilpailu. Nyt alkaa hiukan elämä palautumaan. Lähdettiin eilen JV 73:n kanssa aamulla Tozeur:ista tuuppaamaan Tunisiin ja kahden välilaskun jälkeen päätettiin ajella vielä Helsingistä kotiin. N. 24 tuntia reisuussa ja alkoi silmäluomet jo hiukan painamaan.
Ensi vuonna lisää Suomalaisia reissuun ja käydään koppaamassa pytyt kotio. Ja katsomaankin kannattaa lähteä, on hiukan erilainen kokemus nähdä autiomaa kameleineen ja sheikkeineen, suola-aavikko, ja paikallinen kulttuuri kaikkine pienine yksityiskohtineen, mm. poliisi tuli liftaamalla meidän kyydissä yli 100 kilsaa. Niin, ja oli muuten aika edullista, dirhami on noin 50 centtiä, viikon aikana sain kulumaan n. 140 euroa, ja autokin tankattiin vissiin 5 kertaa.
Ensi vuonna lähdetään jälleen varmasti.
Mikko vei jalat suustani, reissu onnistui 124%:sesti, näin niinkuin offiturismin kannalta, päästiin kuitenkin vähän ruuvaamaankin...oli mukavaa nähdä kuinka suomi tiimit pärjäs, nähdä mitä kalustoa on liikkeellä, huolto autoja,muutenkin reissussa on hauskaa.jalla, jalla.
Lipponen/Riihimäki 7.
Vähä-Vahe/Takala. 13.
Hermunen 1. ATV luokassa
Jotta todella hienosti suomiautoilla meni kisa, näin ensikertalaisilta.. Oppia tulevaa varten voi ottaa monessakin asiassa.
T: arska taas kostoks vaikka mille..
WAU!!!!!! Hieno suotitus!!!!!!!!!!
Mitäs tällainen kisa mahtaa maksaa kokonaisuudessaan??? ....että mites paljon sponsseja pitäs löytää, jos mieli tekis kilpailemaan;););)
WAU!!!!!! Hieno suotitus!!!!!!!!!!
Mitäs tällainen kisa mahtaa maksaa kokonaisuudessaan??? ....että mites paljon sponsseja pitäs löytää, jos mieli tekis kilpailemaan;););)
Tuossa eräs kisailijoista puhui ennen kisaa sellaisesta 15.000e budjetista. Iso lovihan on kuljetus, osallistumismaksu (auto ja kaksi huoltomiestä) rapiat 4.000e, majoitus, lentoliput kyllä sitä äkkiä menee.
Topi1982
16.03.2013, 16:08
Hyva suomalaiset, hienoo!!!
Jankhajoonas
16.03.2013, 17:31
Onneksi olkoon pojat!
Katsotaan osuuko aikataulut kohdilleen jotta nähdäänkö Travessa ensi viikolla kun olette matkalla kotiin.
Ensi vuonna lähden teidän matkaan jos ei muuten niin ainakin katsomaan ja lastataan rekka täyteen kalustoa jotta saadaan kulut mahdollisimman pieniksi.
Viirupää
16.03.2013, 21:13
Moro !
Hieno seurata suomalaisten maailmanvalloitusta tälläkin moottoriurheilun osa-alueelle, toivottavasti ei jäänyt ainut kertaiseksi kokemukseksi.
Tällanen kaveri kun Christian Horwath on ladannu you tubeen aikas monta videoo kyseisestä kapinasta, aiemmin ketjusta löytyneen linkin perusteella löysin ko. Videot, uusimmassa kutos päivän videossa näkyy myös kiitettävästi suomalaisia, osa tekemässä viimeisiä "tyhjennysharjoituksia" tai jotain sinne päin? On mukaan saatu jopa haastattelukin, koitan linkittää videon jos ei onnistu niin löytyy tekijän nimellä you tubesta, kannattaa katsoa..!
http://http://www.youtube.com/watch?v=LYMvgaNpB6Q&NR=1&feature=endscreen
Viirupää
16.03.2013, 21:20
Jospa tällä löytyis.:D
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=LYMvgaNpB6Q&feature=endscreen
http://youtu.be/m33-uDrpEEY
http://youtu.be/m33-uDrpEEY
Jotain tossa Mikan videon lataamisessa on menny vitulleen, aamusta saakka ollu teksti "Videota muokataan. Tarkasta muutaman minuutin kuluttua uudelleen"
Jeep-Antti
17.03.2013, 18:31
Tuossa linkki 6. päivän videoon:
http://www.youtube.com/watch?v=BsnzWB8RahM
Ja 7.n päivän crossiin
http://www.youtube.com/watch?v=mBBHEZzJgK4
http://youtu.be/Nwk3n7oioU0 Muutama uoman ylitys
http://youtu.be/y6kZOGEisG0 Wildcatti ohittaa
http://youtu.be/Nwk3n7oioU0 Muutama uoman ylitys
http://youtu.be/y6kZOGEisG0 Wilcatti ohittaa
Olihan catilla vauhtia suizaan verrattuna:eek: Meni aika heittämällä tosiaan ohi.
Piru mutta tommosta kuivaa uomaa pitkin olis pirun hieno päästä offaileen!!
Piru mutta tommosta kuivaa uomaa pitkin olis pirun hieno päästä offaileen!!
Kuudentena päivänä ajettiin kuivaa joenuomaa hiukan vaajaa 40km tosin leveyttä uomalla oli 20-300metriä paikasta riippuen. Leveimmissä paikoisssa uomassa oli pieniä dyynejä, isolla puolella sai päästää koko ajan. Olis siellä tota pienempää uomaakin ollu, perhana kun eivät olleet reittiä sinne laittaneet. Dyyneillä, kivikossa ja kamelinheinä tupsujen seassa ajaessa muitten vauhti tippui aika paljon. Suskaan joku 100-120 heppanen kevyt 1.6l bensakone, vakio jakis, 35pyörät ja typpitikut eteen niin varmuudella pysy em. maastoissa muitten mukana koska nytkin paikotellen pysyi catin vauhdissa mukana. Noi kalliimat autot tuhos renkaita todella paljon ja sen lisäks lapioivat aika lailla.
Meillä ei renkaita menny yhtään rengasta mutta lapioon koskettii kun kisan jälkeen lapioitiin matkamuistohiekat suskan jalkatilaan.
Reissu meni aika lailla putkeen siitä ISOT kiitokset kaikille mukana olleille ja etenkin huoltomiehille Jounille ja aavikko Arskalle! Unohtamatta koko reissun kannalta todella tärkeää miestä elikkä Häyrisen Sakkea, harmittaa ihan pirusti Saken puolesta kun hän ei päässyt hajonneen nilkan takia ajamaankuin 3 tuntia. JA koko reisuun ei varmaan olisi tullut edes lähdettyä ilman Esan järjestämää kuljetusta, tästä hatunnosto Esalle ja TODELLA isot kiitokset!!
Kaiken helpoin osuus kisassa oli dyyneillä ajaminen, Pitbulleilla ei ollut muuta kun vain kurvaili luu ikkunalla. Kiinni ei saanut jäämään oikeastaan vaikka miten huolimattomasti ajeli, mutta toista näytti olevan noilla oikeilla kilpa-autoilla joissa oli 245/75-16 BFG Allterraineja ja 235/85-16 BFG Mudterraineja. Pojat kaivoivat aika monta geokätköä autojensa alta, jokohan ens kerran heiltäkin löytyy vähän isompaa rengasta??
Nopeudet Wildcateilla ja noilla kahdella mersulla nousivat hyvillä osuuksilla yli 150 km/h mutta mutkaisilla ja pattisilla reiteillä niiden mukana pysyi ihan kohtalaisesti. Sen huomasin että jos tuonne lähtee ajamaan ns. vakioiskareilla niin ajoajan joutuu katsomaan kalenterista, ei kellosta. Tuo patikossa ajaminen vaatii todella jämäkät iskarit, minulla oli joka nurkassa 1 kpl lisäsäiliöllä olevia Profenderin iskareita mutta sekään ei oikein riittänyt, niitä pitää olla 2 kpl per nurkka ja bumpstopit vielä lisäksi.
Mukava kuulla kokemuksia, että mikä toimi ja mitä pitää parantaa.
Punnitsitteko autoa että mikä oli paino kisakunnossa?
Mukava kuulla kokemuksia, että mikä toimi ja mitä pitää parantaa.
Punnitsitteko autoa että mikä oli paino kisakunnossa?
Kisakunnossa aika tarkalleen 2200 kg ja etuakselilla 1050 takana 1150. Ja kuten 88 jo tuolla kirjoittikin niin paras rengaskoko olisi 35" elikkä 35x14,50-15 Pitbull Rocker, se ei kaiva itseään hiekkaan ja kestää hyvin teräviä kiviä ja olisi ehkä hieman vakaampi nopeassa ajossa kuin tuo 37" joka jo taipuilee vähän vanteella. jos ensi vuonna lähdetään niin nyt sinne on aika helppo tehdä sopiva auto, tämä reissu oli ihan puhdas opintomatka. Mutta nähtiinpähän että onko siellä mitään mahdollisuuksia pysyä kärjen vauhdissa.
Pohjan panssaroinniks olis riittäny suskan korkuselle ja 15cm matalammallekin millin pelli. Ainoa vaara tänävuonna oli pyöristä lentävät kivet. Vauhtia kun on reippaasti niin päänkokonen kivi kun osuu vaikka jakikseen niin voip olla kuori halki.
Nopeudet Wildcateilla ja noilla kahdella mersulla nousivat hyvillä osuuksilla yli 150 km/h mutta mutkaisilla ja pattisilla reiteillä niiden mukana pysyi ihan kohtalaisesti. Sen huomasin että jos tuonne lähtee ajamaan ns. vakioiskareilla niin ajoajan joutuu katsomaan kalenterista, ei kellosta. Tuo patikossa ajaminen vaatii todella jämäkät iskarit, minulla oli joka nurkassa 1 kpl lisäsäiliöllä olevia Profenderin iskareita mutta sekään ei oikein riittänyt, niitä pitää olla 2 kpl per nurkka ja bumpstopit vielä lisäksi.
Kestikö iskarit kuitenkin hajoamatta?
Oliko iskunvaimennuksessa liian vähän vaimennustehoa ja/tai ylikuumenivatko iskarit?
Kestikö iskarit kuitenkin hajoamatta?
Oliko iskunvaimennuksessa liian vähän vaimennustehoa ja/tai ylikuumenivatko iskarit?
Yhdestä takasesta irtosi alapään kiinnityslenkki pitkän ulosjouston takia, kuumenivat kyllä mutta yhdessä ei riitä teho noissa nopeuksissa, tarvitaan 2 kpl kuten kaikilla muilla näytty olevan.
http://youtu.be/-zmgu3TrPBg Porsche ohittaa
https://www.youtube.com/watch?v=uYW7vwblflo viimesen päivän krossi
http://youtu.be/ntjM4rG8MoU maalintulon jälkeen
Porsche muuten ohitti meidät kahtena päivänä kaks kertaa, oli auto kuulemma uusi ja koeajossa.... kartturi ainakin oli aivan kuutamolla. Tais sekin olla uusi ja koeajossa. Vyöt on tollasessa kilpailussa oltava viis tai kuuspiste. Noi meidän vyöt oli ihan minimi mun mielestä vaikka oman vyöni lukitsin ja vedin tosi tiukalle Olkapehmusteet olis ollu kova juttu. Lisäks kunnon kuppipenkki joka tukee olkapäihin varsinkin apparille kun ei saa pidettyä mistään kiinni kun oli toi roadbook käsissä. Toki noi opelin sporttijakkarat on paljon paremmat kun suskan orkkikset.
4x4 Maailman videot löytyy tuolta: http://www.youtube.com/playlist?list=PLngb6mzzHV7CKdmejuq1et19_kfk8GQnv
Joitakin lisäpätkiä tulee kun ehdin tekemään.
Kisakunnossa aika tarkalleen 2200 kg ja etuakselilla 1050 takana 1150. Ja kuten 88 jo tuolla kirjoittikin niin paras rengaskoko olisi 35" elikkä 35x14,50-15 Pitbull Rocker, se ei kaiva itseään hiekkaan ja kestää hyvin teräviä kiviä ja olisi ehkä hieman vakaampi nopeassa ajossa kuin tuo 37" joka jo taipuilee vähän vanteella. jos ensi vuonna lähdetään niin nyt sinne on aika helppo tehdä sopiva auto, tämä reissu oli ihan puhdas opintomatka. Mutta nähtiinpähän että onko siellä mitään mahdollisuuksia pysyä kärjen vauhdissa.
Nyt ei oikeastaan tarvi ihmetellä miksi tuo Pittbullin Rocker on se suosituin rengas esim. King of Hammersissä, toinen kokeilun arvoinen voisi olla Mickey Thompsonin Baja tai General Grabberin RED.
Nyt ei oikeastaan tarvi ihmetellä miksi tuo Pittbullin Rocker on se suosituin rengas esim. King of Hammersissä, toinen kokeilun arvoinen voisi olla Mickey Thompsonin Baja tai General Grabberin RED.
Niin se mitä ei näy videolta. Lehden toimittaja, valokuvaaja, taittaja, latoja...lähti tuollaisen ultra-kevyen lentokoneen matkaan viimeisenä päivänä, kun yläilmoista saa kulemma hyviä kuvia. Kaikki meni ihan hyvin siihen asti kunnes piti laskeutua. Silloin joku tuulenpuuska otti koneesta otteen ja laskeutuminen tapahtui ei sääntöjen mukaan. Eli tuuli vei koneen pois laskeutumisradalta, tietysti lasketumistelineet pettivät ja sitten mentiin. Onneksi, vaikka tilanne näytti ulkopuolisten silmin pahalta, niin molemmat säilyivät ilman isompia vaurioita. Kone meni aika heikkoon happeen.
Nyt ei oikeastaan tarvi ihmetellä miksi tuo Pittbullin Rocker on se suosituin rengas esim. King of Hammersissä, toinen kokeilun arvoinen voisi olla Mickey Thompsonin Baja tai General Grabberin RED.
Niin se mitä ei näy videolta. Lehden toimittaja, valokuvaaja, taittaja, latoja...lähti tuollaisen ultra-kevyen lentokoneen matkaan viimeisenä päivänä, kun yläilmoista saa kulemma hyviä kuvia. Kaikki meni ihan hyvin siihen asti kunnes piti laskeutua. Silloin joku tuulenpuuska otti koneesta otteen ja laskeutuminen tapahtui ei sääntöjen mukaan. Eli tuuli vei koneen pois laskeutumisradalta, tietysti lasketumistelineet pettivät ja sitten mentiin. Onneksi, vaikka tilanne näytti ulkopuolisten silmin pahalta, niin molemmat säilyivät ilman isompia vaurioita. Kone meni aika heikkoon happeen.
Katselin kauhuissani siinä lähtöä odotellessa kun tuo enemmän leijalta kuin lentokoneelta näyttävä härveli lenteli yläpuolellamme.
Tuo keksintö näytti ainakin minun silmääni sellaiselta, että minua sen kyytiin ei ihan helposti olisi saanut tyynelläkään kelillä, saati sitten tuollaisessa puuskittaisessa tuulessa.
Ohessa kännykällä otettu kuva tuosta ihmeen kaupalla ilmassa pysyneestä kapistuksesta.
Jokainen voi sitten itse miettiä menisikö kyytiin vai ei...
http://i1301.photobucket.com/albums/ag103/jussa1979/IMAG0345_zps487869e5.jpg
Nyt ei oikeastaan tarvi ihmetellä miksi tuo Pittbullin Rocker on se suosituin rengas esim. King of Hammersissä, toinen kokeilun arvoinen voisi olla Mickey Thompsonin Baja tai General Grabberin RED.
Niin se mitä ei näy videolta. Lehden toimittaja, valokuvaaja, taittaja, latoja...lähti tuollaisen ultra-kevyen lentokoneen matkaan viimeisenä päivänä, kun yläilmoista saa kulemma hyviä kuvia. Kaikki meni ihan hyvin siihen asti kunnes piti laskeutua. Silloin joku tuulenpuuska otti koneesta otteen ja laskeutuminen tapahtui ei sääntöjen mukaan. Eli tuuli vei koneen pois laskeutumisradalta, tietysti lasketumistelineet pettivät ja sitten mentiin. Onneksi, vaikka tilanne näytti ulkopuolisten silmin pahalta, niin molemmat säilyivät ilman isompia vaurioita. Kone meni aika heikkoon happeen.
Mukavaa kyytiä oli ja näytti kuvamateriaali kelvanneen telkkariinkin saakka! Veikkaan että varmaan parin tunnin pikaremontin jälkeen oli taas ilmassa... ;)
se on lentäjästä kii,kertoo vanha ja monta pakkolaskua kokenut lentsikkamiäs...
https://www.youtube.com/watch?v=b7N_v4_Ht5o
https://www.youtube.com/watch?v=n_Jqw-ACBBU
Jonkinlaista dataa katsastuspäivän ja ensimmäisen kisapäivän tapahtumista meikäläisen vinkkelistä katseltuna löytyy tuolta:
http://vimeo.com/63927536
teamwille
13.04.2013, 10:15
Hyvä pätkä, mahtavalla musiikilla maustettuna. Hiekkaa ja hiekkaa, tuntui melkein taas ihan todelliselta.. Ensi vuonna sit uudestaan??? Vai?
Hyvä pätkä, mahtavalla musiikilla maustettuna. Hiekkaa ja hiekkaa, tuntui melkein taas ihan todelliselta.. Ensi vuonna sit uudestaan??? Vai?
Jep, ala vain varata vapaata tuota reissua varten.
arska4x4
17.04.2013, 19:58
Jonkinlaista dataa katsastuspäivän ja ensimmäisen kisapäivän tapahtumista meikäläisen vinkkelistä katseltuna löytyy tuolta:
http://vimeo.com/63927536
Hyvää settiä :)
Tommonen oli tullu
http://www.youtube.com/watch?v=K7wiut_NTCI&feature=youtu.be