View Full Version : Hapettumisen vaikutus vinssikaapeleiden virranjohtavuuteen
Mikkosetä
07.03.2013, 23:12
Vinssille pitäisi alkaa kaapelointia rakentamaan. Löysin tähän sopivaa käytettyä ja edullista 70mm2 hitsauskaapelia. Kun aloin katkomaan kaapelin päitä, huomasin kaapelin hapettuneen ikävästi. Tässä kuvat:
https://dl.dropbox.com/u/103256488/rsz_2013-03-07_230139.jpg
https://dl.dropbox.com/u/103256488/rsz_2013-03-07_230212.jpg
Isot pojat on kylillä puhuneet, että kupari hapettuu vain pinnalta, ja että tämä hapettunut kerros olisi myös sähköä johtavaa. Onko näin? Paljonkohan tuollainen hapettuma vaikuttaa kaapelin johtavuuteen? Hapettumaa tuskin pystyy millään poistamaan. Alemman kuvan kaapeli on aika toivottoman näköinen, mutta mitenhän tuo ylempi toimisi?
Kyllä se tuo hapettuminen vaikuttaa aika palijo. En laittas nuita, varsinkaan jos vinssi on uus ja iso. Kui pitkät kaapelit jouvut laittamaan?
Mikkosetä
07.03.2013, 23:28
Vinssi on mallia Kiina, 5t luvattu veto. Kaapeleiden pituus tulee olemaan jotain 1,5m - 2m. Kuvissa on tosiaan kaksi eri kaapelia, toinen vähän rajummassa kunnossa.
BJ-40/76
07.03.2013, 23:36
Jos on kumikaapelia, niin silloin nuo kuparisäikeet on tinattu.
(siis esim öljyn kestävissä jatkoroikissa oleva kumi syövyttää kuparia)
Siis joi olla täyttä kamaa, mutta tee siitä apuvirtakaapelit!
Kumi elää autokäytössä huomattavasti, siis hieroo itsensä rikki, ja vaatii mielestäni lisäsuojausta, esim vihreä puutarhan kasteluletku on hyvä.
Ja jos epäilystä, että tina on hapettunut, niin ehdottomasti juotetut kaapelikengät päihin. Paikallinen akkuliike voi ehkä juottaa? mutta jos juotat itse, niin juotosneste on ehdoton edellytys, kuten myös tehokas juotin, ja yleensä vielä alkulämpöä kaasupolttimella, joko happiavusteisesti tai ilman.
BJ-40/76
07.03.2013, 23:38
Muovikaapeli yleensä! sulaa kolvilla lämmitettäessä, kumikaapeli ei sula, käryää vaan. silikonikaapeli ei tee kumpaakaan, ehkä pikkusen saa poltettua jälkeä...
Saahan tuon hapettuman pois kaapelikengän asentamista varten niin ei jää mitään ylimäärästä väliin sit. Dippaa kuoritun pään sitruunahappoon ja antaa olla yön yli niin jo on puhdas :)
Porvoon Hilma
08.03.2013, 07:28
70mm2 on mukavan iso poikkipinta ja matka on lyhyt. Tasavirralla sähkö menee koko kaapelin poikkipintaa hyödyntäen, eli jos siellä hapettuman alla on puhdasta kuparia ja saat ne kuoritun kaapelin säikeet puhdistettua liittimien juottamista varten, niin toiminee tuokin.
Hapettuman näköinen voi olla myös hapettunutta tinaa, joka oikeasti vain suojaa tuota kaapelia ja tekee siitä paremmin kosteudenkestävää. Rapsuttele säikeitä hiukka ja asia selviää.
Mutta jos et saa noihin juotettua kunnollisia kenkiä siten, että käytät kunnolla lämpöä ja niin että juotostina sulaa hyväksi liitokseksi, niin unohda nuo kaapelit.
Perämoottoreisa vaan tullee toisinaan vastaan noita hapettunneita kaapeleita ja ongelmana saattaa olla ettei jaksa startata kunnolla, eikä vika oo aina kaapelin liitoksisa vaan se ite kaapeli ei vaan joha tarpeeksi virtaa. Nii aattelin että vinssin moottori ottanee vielä reilusti enempi virtaa ku tuommosen pikkukonneen startti, nii vielä arempi tuolle hapettumiselle. Toisaalta tuo on aika palijo järeämpää kaapelia mitä perämoottoreiden päävirtakaapelit.
Mikkosetä
08.03.2013, 23:34
Olisikohan sitten mitään keinoa järkevästi mitata kaapelin johtavuutta? Yleismittarilla voi mitata vastusarvon, mutta kertooko se kuinka todenmukaista kuvaa kaapelin kunnosta?
BJ-40/76
09.03.2013, 00:24
Olisikohan sitten mitään keinoa järkevästi mitata kaapelin johtavuutta? Yleismittarilla voi mitata vastusarvon, mutta kertooko se kuinka todenmukaista kuvaa kaapelin kunnosta?
Juota siihen kaapeliin kengät päähän, ja pistä vaikkapa auton H3 polttimo palamaan noiden kaapelien pautta; 12v 55w H3 ottaa 12v akusta vajaa 5 amppeeria, mutta 5 A riitävän tarkka, jos sinulla ei ole virtamittausta?
siis mittaat montako volttia (siis mV: millivolttia; 1/1000 osa volttia) tulee jännitehäviöä noista juotetuista liittimistä mitattuna. (toki vaatii paemman mittarin kuin kaikkein halvin)
Ja kun vinssi ottaa max 500 A (oletus) niin tuo mV on kerrottuna 20:llä on jännitehäviö voltteina.
se, että paljonko hyväksyttävä jännitehäviö on, on ikuinen kiistakysymys!
Minun mielestä/yhtä äkkiä hihasta: Alle voltti max kuormituksella ei ole paha..
Mutta jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, että onko kunnossa:
kuparin sähkonjohtavuus on 1/57, siis 0,0175 ..... taulukoista löytyy arvot kaapelien resistanssille R, ja jännitehäviö U on virta I kertaa R -> U=R*I.......
.....
Kaitsu67
09.03.2013, 08:56
Kyllähän jos ne on pahasti hapettuneen näköiset koko matkalta, tulee jokaisen säikeen välille ylimenovatusta kuin jos olisivat kosketuksissa toisiinsa kupari kuparia vasten. Ton selvittämiseksi pitäis tietysti kuoria muualtakin kuin päästä.
Jos siellä liittimen päässä ei tinaus kiinnity kaikkiin säikeisiin, niin ei se tinauskaan kauheasti auta.
Itse en ehkä noita laittais, koska vaikka mittaamalla sais kohtuu tuloksen, ei ne johtimet siitä itekseen korjaannu paremmaksi. Voi tosin toimiakin ainakin lyhyellä matkalla kun on noin paksut.
Voithan sä kokeilla ja testailla miten ne kuumenee eri kohdista kun vinssailee pidempään.
Itse en värkkäis tuon näköisten johtojen kanssa, kun vedotkin on noin lyhyitä, niin ei tuu konkurssi vaikka hakis kaupasta uudet. Hyödyntää sitten nuo haperot jossain toisarvoisessa kohteessa jos jaksaa.
Porvoon Hilma
09.03.2013, 09:37
Onhan nuo johdot kyllä hiukka jo elämää nähneet :D
Halavalla jos tahtoo piästä, niin suattaa toemia, mutta hyvän jos halluu...:D
Samppa79
09.03.2013, 15:03
Olen käyttänyt tuon näköistä kaapelia vähän vastaavassa tarkoituksessa. Akkukoneeseen ohuella harjaksella oleva teräsharja pyörimään ja sillä ajelee hapettumat kengän kohdalta pois. Joskus olen juottanut kengän juoksutteen kanssa kaapelin päähän mutta monesti vaan kyllästänyt vesivaseliinilla ja kenkä puristamalla kiinni. Oikeat kaapelikengän puristuspihdit pitää olla. Ihan täysin on toimineet. Harjaa ensin ja katso mitä siellä hapettuman alla on.