PDA

View Full Version : hj61 tosi paha ääni vaihdelaatikosta(?)!


Janne_
07.03.2013, 19:55
eli tuli tommonen projektiksi ostettua, ihan sama onko takaveto vai nopea/hidasneliveto niin kuuluu vaikka kävelyvauhtia menisi kova pamahdus vaihdelaatikon suunnasta? sain ajettua hitaalla nelivedolla ja 4 vaihteella kotiin 2km pätkän...mistä lähteä etsimään vikaa? onko kellään muulla ollut tälläistä vikaa? kytkee kepistä kyllä takavedon ja hitaan nelivedon päälle.

toivottavasti joku ymmärsi vaivan..

0ltzi
07.03.2013, 20:17
kato ny eka ulkoiset jutut. onko kardaanit kunnossa ja kiinni?

Janne_
07.03.2013, 20:21
kato ny eka ulkoiset jutut. onko kardaanit kunnossa ja kiinni?
Huomenna tsekkaan ne + öljyt tarttee tsekata vaihdelaatikosta/jakolaatikosta.
on kyllä tosi paha metallinen klonksahdus.

BJ-40/76
07.03.2013, 22:19
Jos on, niin tarkistappa päälaatikon pohjaropun magneetti, ettei olisi paljon isoa metallia?
(siis epäilen että päälaatikosta olisi porsinut laakerit, ja sen seurauksena hammaspyörät meinaa hyppiä yli/hampaat mennä päällekkäin-> uusi laatikko)

Jappi
08.03.2013, 02:15
Ja tarkista perät, Jeepissä oli aikoinaan samanlaisia kujeita. Laatikon laakeroin mutta takaperän tasauspyörästön puuttuvat hampaat oli äänen lähde vaikka tuntui kuuluvan laatikosta...

Janne_
09.03.2013, 18:35
Vaihteistoöljyt pudotettu, ei ollut onneksi mitään propun magneetissa, aika kuraa oli.. suurinpiirtein tuli vähän yli 5litraa öljyä, jakolaatikosta ei tullut oikeestaan mitään...
Peräöljyjen mukana vähän oli möhnöä + hilettä propussa muttei vakavampaa.. tämäkin aika siirappia...laiminlyöty huoltoja.. ja suurinpiirtein 2,5litraa sieltä tuli

oliko näissä miten eli valuttaako jakolaatikko öljyt vaihteistoon vai toistenpäin?..

ja öljymäärät tarttisin vai löytyisikö haulla? etuperä,vaihteisto,kone,jakolaatikko,takaperä

JES
09.03.2013, 21:31
Jakolaatikko kuivunu ja nyt todennäköisesti sen rattaat ja laakerit kaput :mad: Jakolaatikossa pitäisi olla 2,5l öljyä ja laatikossa 5l. Etuperässä 3l ja takaperässä 2,5l Täytät tasaisella alustalla kunnes tulvii täyttöpropusta yli. Koneeseen menee 10l öljyä. Jakolaatikolle voi viritellä hullunkierron jos jakis kuivuu ja laatikko tulvii. Hydrauliletku laatikon ja jakiksen täyttöproppujen väliin niin valuu ylimääräiset takas jakikseen. Toisinpäin ei toimi kun jakiksen täyttöproppu on alempana.

BJ-40/76
10.03.2013, 01:54
Vaihteistoöljyt pudotettu, ei ollut onneksi mitään propun magneetissa, aika kuraa oli.. suurinpiirtein tuli vähän yli 5litraa öljyä, jakolaatikosta ei tullut oikeestaan mitään...
Peräöljyjen mukana vähän oli möhnöä + hilettä propussa muttei vakavampaa.. tämäkin aika siirappia...laiminlyöty huoltoja.. ja suurinpiirtein 2,5litraa sieltä tuli

oliko näissä miten eli valuttaako jakolaatikko öljyt vaihteistoon vai toistenpäin?..

ja öljymäärät tarttisin vai löytyisikö haulla? etuperä,vaihteisto,kone,jakolaatikko,takaperä

Kun jakiksen huohotin tukkeentuu, niin työntää jakiksen öljyt joko pihalle, taikka päälaatikkoon. toki stefakin voi saada siipeensä....

Ja kun jakis potee öljynpuutetta, niin laakesit tosiaankin tykkää huonoa, ja tuo väliakseli on yksi kalleimmista laakereista....

Onhan magneettiroput molemmissa alimmaisena?

Janne_
16.03.2013, 20:19
nonniin kaikki öljyt vaihdettu ja rvs lisä-aine pistetty jakolaatikkoon!
sekä hydrauliikka liikkeessä teetetty letku vaihteiston ja jakovaihteiston välille !

sama klonksunta jatkuu ! vaikka kun auto liikuttaa parimetriä edes takas, niin neliveto/takaveto päälläkin, takavedolla pahempi joten nyt menee veikkaukset niihin ristiniveliin ja nimenomaan taka-akselin kardaanissa luultavasti vika(?)!!..tuli pimeys kun tuossa kotona pumppuprässillä öljyjä laittelin! niin jatkan huomenna vian etsintää

pee
16.03.2013, 23:04
jos se jakis on ollut kuivana, ja laakerointi kaputt niin ei paljon lisäaineet ja hullunierrot enää tilannetta korjaa ...

toivotaan että löydät vian helpommasta paikasta, vaan kuivana ollu jakis lienee syyllinen ...

Janne_
17.03.2013, 14:16
jos se jakis on ollut kuivana, ja laakerointi kaputt niin ei paljon lisäaineet ja hullunierrot enää tilannetta korjaa ...

toivotaan että löydät vian helpommasta paikasta, vaan kuivana ollu jakis lienee syyllinen ...
Kyllä se näin on..täytyy valitettavasti todeta eli
Nostin peräpään ilmaan ja pyörittelin kardaanista, jakolaatikko lyö välillä jumiin.. eli siellä vika sitten..
etupäässäkin vuotaa molempien murrosten stefat öljyt mäelle..taitaa lähteä osina tai kokonaisena jollekin myyntiin.. jossei jostain osia löytyisi..

pahvi_
17.03.2013, 19:55
eiköhän jostain loota löytyne järkihintaan. Eikä tuo akselijumppa niin paha oo tehä, kattoo vaan et ei oo etuperä kuivana pyöriny.

Janne_
17.03.2013, 20:51
eiköhän jostain loota löytyne järkihintaan. Eikä tuo akselijumppa niin paha oo tehä, kattoo vaan et ei oo etuperä kuivana pyöriny.
joo eiköhän tästä peli vielä tehdä kun hankintahinta oli niin halpa..
saako jakiksen irroitettua vaihdelaatikko paikallaan?..

Hessu888
18.03.2013, 13:24
saako jakiksen irroitettua vaihdelaatikko paikallaan?..

Saa

Kannattaa muuten ladata netistä ne tojon alkuperäset manuaalit ja tulostella mappiin, niin on helpompaa alottaa remontteja sen jälkeen. Tuolta esim. http://daemon4x4.org/portal/downloads.php

Janne_
18.03.2013, 17:23
Saa

Kannattaa muuten ladata netistä ne tojon alkuperäset manuaalit ja tulostella mappiin, niin on helpompaa alottaa remontteja sen jälkeen. Tuolta esim. http://daemon4x4.org/portal/downloads.php
Kiitoksia Hessu sulle! eiköhän näillä pääse alkuun ! :)

Glutton
18.03.2013, 19:00
Katoppa että se jakolaatikon väli akseli on paikallaan eli siinä on se pultti paikallaan ja akaselin pinta on tasalla laatikon pinnan kans. Kuulostaa samalta kuin minulla kun akseli ui ulos ja messinki levy pääsintippumaan rattaitten rakoon...

Glutton
18.03.2013, 19:02
Näytti tuolta!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83101

Timoboy
19.03.2013, 13:41
Saa

Kannattaa muuten ladata netistä ne tojon alkuperäset manuaalit ja tulostella mappiin, niin on helpompaa alottaa remontteja sen jälkeen. Tuolta esim. http://daemon4x4.org/portal/downloads.php

Millä nuo saa auki ja mikä noista sisältää laatikot?

Timoboy
19.03.2013, 14:41
mulle tuo tarjoaa jotain alex day:n musiikkia.., mut oon kyl niin kömpelö näissä nettijutuissa...

Janne_
19.03.2013, 20:53
kiitoksia glutton vihjeestä! tasalla on toi väliakseli laatikossa kiinni..huomenna haen täältä kautta tulleen yhteydenoton ansiosta ehyen jakolaatikon, eiköhän taas vehkeet ala toimimaan

Hessu888
19.03.2013, 21:15
Millä nuo saa auki ja mikä noista sisältää laatikot?

Laatikot löytyy pelkstä H55F-manuaalista, mutta myös Land Cruiser Chassis & Body Manual - PN: 36262E-manuskasta, missä on lisäks koppa, akselit, ohjaus jne. jne.

Noita voi ladata jollain torrenttiohjelmalla esim. tuolta lataa jonkun http://www.download.fi/lataa.cfm/torrent

Samalla kandee ottaa 12H-T-manuska myös

BJ-40/76
19.03.2013, 21:55
joo eiköhän tästä peli vielä tehdä kun hankintahinta oli niin halpa..
saako jakiksen irroitettua vaihdelaatikko paikallaan?..

Pitää irroittaa palasina, siis purkaa osiksi auton alla.

Ja kasatessa sitten pitää Liimata väliakselin päittäis laakeri levyt kiinni, jos liimaus pettää tai muuten vain nuo lukituskielet ei satu koloonsa, niin laakeri alkaa pyörimään väärästä valistä (ei välttämättä aiheuta heti mitään ongelmaa, mutta pitkässäjuoksussa voi tulla)

-> jos ajo/offiautoa itselle rakennat, niin käytä koko laatikko kytkinkoppineen pois, saat samalla vaihtaa/tarkastaa kytkimen osat.

Ei toivoton homma, kunhan muistaa ottaa vaihdekepin ensimmäisenä pois.
(no raskas käsiteltävä..., mutta itse olen irroittanut/pistänyt takasin vanerilevyn päällä, missä ruuvattu kalikat että laatikko ei lipsu paikaltaan, ja sitten lankunpätkillä laskenut alas/nostanut ylös, siis lankuista tapuli alle, ja kun irti, niin autoa pikkuisen eteenpäin, ja lankkuja aletaan ottamaan yksi kerrallaa alta pois) toinen vaihtoehto on nostaa laskea kepinreiästä tulevalla taljalla/moottorinorsulla

Janne_
21.03.2013, 19:05
Pitää irroittaa palasina, siis purkaa osiksi auton alla.

Ja kasatessa sitten pitää Liimata väliakselin päittäis laakeri levyt kiinni, jos liimaus pettää tai muuten vain nuo lukituskielet ei satu koloonsa, niin laakeri alkaa pyörimään väärästä valistä (ei välttämättä aiheuta heti mitään ongelmaa, mutta pitkässäjuoksussa voi tulla)

-> jos ajo/offiautoa itselle rakennat, niin käytä koko laatikko kytkinkoppineen pois, saat samalla vaihtaa/tarkastaa kytkimen osat.

Ei toivoton homma, kunhan muistaa ottaa vaihdekepin ensimmäisenä pois.
(no raskas käsiteltävä..., mutta itse olen irroittanut/pistänyt takasin vanerilevyn päällä, missä ruuvattu kalikat että laatikko ei lipsu paikaltaan, ja sitten lankunpätkillä laskenut alas/nostanut ylös, siis lankuista tapuli alle, ja kun irti, niin autoa pikkuisen eteenpäin, ja lankkuja aletaan ottamaan yksi kerrallaa alta pois) toinen vaihtoehto on nostaa laskea kepinreiästä tulevalla taljalla/moottorinorsulla
Alkuperänen kytkin antautui 500tkm kohdilla ja laitatettu ed. omistajan toimesta silloin, eli uusilla kytkinhiluilla ajettu +30tkm.

Jees "uus" ja ehyt jakolaatikko tuli hommattua kiitokset nimimerkille artsi777 kelit vaan lämpenee niin pääsee jumppaamaan, kiitoksia muille myös vinkeistä yms, kuvia voisin koittaa lisäillä kyseisestä vehkeestä!