View Full Version : Yamaha phazer 2 tulpat
Mistähän johtuis et kelkasta hajoo tulppa/tulpat noin 20 km ajosta. Voisko olla puolassa vikaa?
Onko oikeet tulpat? Sori, pakko kysyy :) meinaan lämpöarvo ja kartion pituus vaikuttaa jonnii verran. Sitte tuon puolan lisäksi tulis mieleen et meneekö liikaa öljyy bensan sekaan? Kaverin lynx poltti tulppia melko ahkerasti tuon takia..
Tulpat NGK BR9ES:t... Ja mikäli orkks öljyvoitelu vielä käytössä, niin voi sekottaa liikaa öljyä sekaan. Moni sen ottanut pois käytöstä, ja sekottaa tankkkiin sen polttoaineensa.
Kokeilisin pienellä määrällä omaa sekotetta ja uusia mainittemia tulppia aluksi. Sit etsisin vikaa muuata, jos tuota pottamista vielä esiintyy.
eihä oo imuvuotoja? viime talvena kaverin lynxissä vuoti semmone kumiluttero imupuolella niin seokset meni sekasi ja tulpat herkes kipunoimasta.
bj45lava
05.03.2013, 22:16
Mulla oli ongelmia lynksissä 600 sdi koneen kanssa, turas tulpat tai toisen tulpan aina startin jälkeen pimeeks, ongelma poistu kun heitti ysit roskiin ja laitto kasit tilalle.
Tais kasit sinne oikeesti kuuluakin mut joku oli laittanu ysit aikanaan ja ei uskonut itekään ennenkuin katto kirjasta.
Minkäs näköinen sen männän pää on, joka tulppaa tuhoaa, kaasarien synkka/imuvuoto vois alkaa sulattamaan toista mäntää aika helpolla ja yleensä ekana menee tulppia ja sit se seuraava osa...
Tulpat NGK BR9ES:t... Ja mikäli orkks öljyvoitelu vielä käytössä, niin voi sekottaa liikaa öljyä sekaan. Moni sen ottanut pois käytöstä, ja sekottaa tankkkiin sen polttoaineensa.
Kokeilisin pienellä määrällä omaa sekotetta ja uusia mainittemia tulppia aluksi. Sit etsisin vikaa muuata, jos tuota pottamista vielä esiintyy.
Ja tuota tulppaa kannattas kokeilla ilman R kirjainta... Antaa ehkä häiriöitä, mutta saattavat sitten kestääkkin.
Juu no jos pääsee tuo imukaula vuotaa nii iskee mäntäpistiäinenkii suht helposti. Mut pitäs olla kyl muutakii käyntihäiriöö jos noin on?
Miten ne hajoo? Jos sulaa elektrodit niin kannattaa alkaa tutkia pian mikä mättää...
Jos taas vain pimenee niin liian rikas seos tai kylmät tulpat.
Joo siis tulpat on varmasti oikeet, tulpat ei hajoo sillai et näikis silmällä, rupee vaan jossain vaiheessa käymään heikosti eikä nosta kierroksii, tänään viimeiks vaihdoin vaan toisen tulpan uuteen sen takia et tiedän kumpi rikkoo niitä, taas käy nätisti hetken. vaihdoin sylinteri tiivisteet tossa pari talvee sitten enkä huomannut männissä mitään suurta kulumaa/eroja.
Pitäs varmaan koittaa tuo tuore voitelun ohittaminen ja itse sekotettu bensa.
Heitä olan yli ne NGK:t ja osta sinne Championit. 8305 tai 8905 taisi olla esim. BR9ES korvaava (paketissa lueteltuna vastaavat NGK merkinnät).
Tietysti vika kannattaa etsiä, jos tulppia turhan usein menee, mutta 15vuotta kelkkojen kanssa pelatessa opettanut pysymään tuosta 3 kirjaimisesta erossa. NGK:n hyvä puoli se, että kauppias menestyy.
Esim. tuo entinen Skidoo REV 440 oli ihan tunnettu siitä, että tulppia meni kylmänä/puolilämpimänä (korkeavireisen Rotaxin yleisesti tunnettu ominaisuus, ei vika). Championeilla tulpparallista pääsi eroon.
Saatavuus on se isoin ongelma. NGK:ta saa melkee joka kioskistakin, Championia harvemmasta kaupoista, mutta koilismaalta Koillismotorista noita hankin, sekä autotarvikeliikeet tilaa kun pyytää.
Joo siis tulpat on varmasti oikeet, tulpat ei hajoo sillai et näikis silmällä, rupee vaan jossain vaiheessa käymään heikosti eikä nosta kierroksii, tänään viimeiks vaihdoin vaan toisen tulpan uuteen sen takia et tiedän kumpi rikkoo niitä, taas käy nätisti hetken. vaihdoin sylinteri tiivisteet tossa pari talvee sitten enkä huomannut männissä mitään suurta kulumaa/eroja.
Pitäs varmaan koittaa tuo tuore voitelun ohittaminen ja itse sekotettu bensa.
Eihän puola lakkaa toimimasta lämmetessään? Kato nyt kaulat, tarkista kaasarin neulat ja putsaa vaikka ne..
Nii ja puristuksethan on tasaset? Jotain kasin tienoolla?
kaasarit oon pistänyt atomeiks ja putsannut. puristukset en tosin oo mitannu, pitää mitata het ku joutaa. Ihmetyttää vaa ku kone käy ja kukkuu niiiin nätisti ku tulpat on uuuet.
Denso iridium vois kanssa olla kokeilun arvoinen tulppa ennen koneremppaan ryhtymistä... Japsikoneet tuntuu pitävän noista Densoista, tiedä sitten miksi.
Hanhivaara
09.03.2013, 08:38
Harrastin konevuokrausta aikoinaan ja tärylätkissä ei kestänyt ohjekirjan mukaiset tulpat.
Jos Hondan pienmoottori ei käynnisty viimeistään kolmannella nykäsyllä, vaihtoehtoja on kaksi, bensa loppu tai tulppa paskana, tämä tuli todettua monesti.
Paikallinen konekorjaaja käski käyttää pykälää kuumempia tulppia ja tulppien hajoaminen loppui kuin seinään.
Miten vaikuttaa tuo jos toinen kaasari on laihemalle säädetty ku toinen? Kuulin tossa huhuja et se vois rikkoa tulppia?????
bj45lava
12.03.2013, 18:44
Joo pitää olla synkassa ne kaasarit...
Mistähän johtuis et kelkasta hajoo tulppa/tulpat noin 20 km ajosta. Voisko olla puolassa vikaa?
onko tässä kelkassa ollut joskus tehoputki,esim, totaltek. ja nyt vakio,silloin suutinkoko on suurempi,näissähän taitaa olla sivuimu läppäkaasarit.elikkä tarkista suutin koko.
Näkyykö tulpan kannassa (mihin tulee hattu kiinni) kipinöintijälkiä?
Voisi tulpanhatut olla kuluneet väljiksi, kuten aikoinaan yhdestä tuollaisesta, jonka edellinen omistaja hävitti ymmärtääkseni käyntihäiriöitten takia. Eihän se syy virallisesti ollut... :D
Rassattiin sitten varttiin kolmet tulpat pimeäksi, kunnes hoksattiin tuo kipinöinti kohta. Sittempä pelaskin kolme vuotta kunnes meni liipaisukäämi ja tuli uudempi kelkka tilalle.
Tomppaa_
18.03.2013, 22:18
Kansipahvi jos vuskaa niin pilaa tulppia myös mainitsemallas tavalla.
Kampiakselin stefa? imee kampikammioon ilmaa sieltä joissain tapauksissa, lynxeissä ollut jonnin verran.
Kampuran stefa jos vuotaa ni mäntäremontti on hyvin nopeasti tiedossa. Kannattaa niitten kuntoa tarkkailla, muutama kymppi ja puoli päivää ku laittaa kuntoon. Mutta ei ole yleensä kuitenkaan tulpparallia aiheuttanut. Nimimerkillä pariin alakertaan tällekkin talvea stefat laittanut.
Juu, stefavika ei sotke tulppia, pahimmillaan sulattaa mutta sitten alkaa tulla muutakin tuskaa...