Kirjaudu sisään

View Full Version : Kansanedustaja: Katsastuksista luovuttava.


ssuvik
05.03.2013, 17:19
Kokoomuksen kansanedustajan mielestä aika on ajanut ohi vuosikatsastuksista, ja ehdottaa niistä luopumista.

MTV3 (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/03/1716605/kansanedustaja-katsastuksista-pitaisi-luopua)

wuntzikka
05.03.2013, 17:41
no joo, olen kyllä asiasta kahta eri mieltä...

ekana herää kysymys, mites porukka meinaa saada savut pysymään alle 3 jatkuvasti? jos ne meinaa alkaa pitämään auton kunnosta ratsioita tien päällä...

sitten toisekseen, kyllähän siellä osa sellaisilla rutkuilla ajelee et ei hyvä päivä sentään. joku tolkku niidenkin liikeenteeseen saamiseen sitten.

0ltzi
05.03.2013, 17:43
Voi jumankauta :D vai ettei turvallisuus laskisi. Paska marjat. Kyllä ainaki itellä ois jääny moni romu hitsaamatta ellei tarvis katsastaa. Toi varmasti koskisi vain uusia autoja? Ja nehän on kestävempiä kun vanhat kunnon autot? :D

mikkocap
05.03.2013, 17:48
mitähän sen kansanedustajan mielessä silloin liikkuisi kun esim. alapallo pamahtas tuhannen paskaksi moottoritienopeuksissa? mahtaisiko olla samaa mieltä sillon :D

tuli vaan moinen ekana mieleen kun tuttu oli vania käyttäny konttorilla, menny läpi ja oli kuitenkin samalle päivää käyny moinen konflikti alapallonivelen kanssa ja meinannu vani mennä melko vauhilla mettään....

Kyllä se konttorilla käynti on ihan hyödyllistä, vaikka monesti aiheuttaakin paheksuntaa :D

ZAU
05.03.2013, 17:55
Voi voi mitä puhetta päästelee suustaan, on siinä katsastajilla kivaa mennä tien päälle katsastamaan loskaan ja räntä sateeseen.Kyllähän tuo nyt on selvä juttu että autoja pitää katsastaa niinkuin tähänki asti on tehty.Ei tuo kustannus vuotta kohden paljoa ole, ennemmin pudottaa poltto-aineen hintoja niin rupeaa suomi taas voimaan paremmin ja kansalaiset.

pahvi_
05.03.2013, 17:56
Sellasilla pommeilla itekin ajanu et kyllä jännittäs jos pitäs vielä enemmän miettii mitä kaikkee vastaantulevissa autoissa on vikana. Esim jarrut, raidetangot, akselit yms.

En kyllä kannata katastuksien harventamista. Mut muutoksia koskevia sääntöjä vois löysätä, järjen kanssa

-MaTTi-
05.03.2013, 18:01
Niin, onko tuo katsastuksen 30-40 € nyt joku isokin kuluerä. Trafi kun kiskoo tyhjästä kymmenkertaisia vuotuisia veroja jopa tavan keskikokoluokan bensakinneristä. Päästötestinhän voi kukin ottaa sieltä pajalta mistä tykkää, sehän näyttelee melkein toista puolta hinnasta.

Lappilaiset nyt joutuu tietysti ajelemaan isompiin keskuksiin katsastamaan, mutta eikö siellä kirkolla nyt muutakin käyntiä vuoden mittaan tulisi mille reissulle vois katsastuksenki yhyttää?

Kaitsu67
05.03.2013, 18:30
Sellasilla pommeilla itekin ajanu et kyllä jännittäs jos pitäs vielä enemmän miettii mitä kaikkee vastaantulevissa autoissa on vikana. Esim jarrut, raidetangot, akselit yms.

En kyllä kannata katastuksien harventamista. Mut muutoksia koskevia sääntöjä vois löysätä, järjen kanssa

Samoilla linjoilla tässä asiassa...

james_III
05.03.2013, 18:31
...tuo katsastuksen 30-40 € nyt joku isokin...

Mistäs tollarahalla leiman saa :confused:

Kala92
05.03.2013, 18:37
Mistäs tollarahalla leiman saa :confused:

Herttoniemestä. Iso mainos itäväylän varressa.

-MaTTi-
05.03.2013, 19:05
Mistäs tollarahalla leiman saa :confused:

No meilläpäin 37€ kampanja, Joensuusta saa 25€ listahinnalla Q:lta, Kuopiossa on 27-29€, kaikilta K1:ltä netissä varattuna monella asemalla 35€ jne.
Katsastuksen keskihinnat Suomessa:
Määräaikaiskatsastus: Enintään 3 500 kg:n ajoneuvo, varattu netissä, hinta alk 39,55 euroa

Niin kuin jo aiemmin mainitsin, päästötesti tekee tuohon sen jopa 30 € lisää. Mutta se ei ole välttämätöntä katsastusasemalle maksaa.

ssuvik
05.03.2013, 20:29
En kyllä kannata katastuksien harventamista. Mut muutoksia koskevia sääntöjä vois löysätä, järjen kanssa

Tätä mieltä minäkin olen tästä asiasta.

Porvoon Hilma
05.03.2013, 20:40
Suomen autokanta on melko vanhaa ja joukkoon mahtuu monenlaista kötöstystä. Katsastus on järkevä tapa varmistua autojen kunnosta säännöllisesti. Onko itse katsastuksessa tai sen pohjana olevissa säännöstöissä kehitettävää on kokonaan toinen juttu, johon en osaa ottaa kantaa.

Katsastus saisi tulla pakolliseksi myös rakennuksiin.

BJ-40/76
05.03.2013, 20:44
No meilläpäin 37€ kampanja, Joensuusta saa 25€ listahinnalla Q:lta, Kuopiossa on 27-29€, kaikilta K1:ltä netissä varattuna monella asemalla 35€ jne.


Niin kuin jo aiemmin mainitsin, päästötesti tekee tuohon sen jopa 30 € lisää. Mutta se ei ole välttämätöntä katsastusasemalle maksaa.

Oulun hinnat: paku/ha dieselmittauksella, pikaisesti katsottuna noin 10 konttorilta:

Halvin 59e kallein 97e

ja halvin nettivaraus alk. hinta +dsl päästö 67e ja kallein 75e

Ja noista dsl pakokaasutesti halvin 10e ja kallein 39e

Ja tuohon katsastuksen tarpeellisuuteen: ehdottomasti tarpeellinen:

Jos ei olisi katsastuspakkoa, niin taatusti tiellä liikkuisi vielä pahempia pommeja, siis penkit tippuisi lattian läpi, jarruja ei olisi ollenkaan jne.

Toki nykyisessä järjestelmässä olisi paljon parannettavaa... kärjistettynä:
Jos sulla on autossa hapannut penkin alta kumitulpan reunaan reikä, niin jälkitarkastukseen.... mutta jos tuulilasi on rapattu niin naarmuille, että vasten aurinkoa ajaessa ei näe "mitään", niin leimaa vaan, ja melkein vielä varoitetaan, että elä käänny aurinkoa vasten ajamaan....

Ja noissa harraste autoissa vois olla vähän vapaampaa: jopa ns. hallinna luovutuskielto; siis mies saisi tehdä itselleen auto, mutta kukaan muu ei sillä saa ajaa, ja kun ei enää omistajalle kelpaa, niin romuksi.

AsA
05.03.2013, 21:45
Tämä taitaa taas olla sellasten viisaitten kansaedustajien kommentointia jotka on just hylätty katsastuksessa kun on sitä tokalla leimalla olevaa mersua käyttäny kun eihän niitä saa hylätä vaikka olis jo puolmiljoonaa mittarissa :D

Ja tuosta hinnasta niin en ymmärrä miksi trafi ei määrää hinta kattoa vaan sanotaan että korjaamot kun rupee katastaa niin hinnat senku laskee, juu varmasti ainaskin raskaalla puolella eli kaikki nää N2 on varmasti halpoja samaten kuin muutoskatsastukset tulee varmasti toosi halvaksi :rolleyes:

Volvoton
05.03.2013, 22:17
Joo lopetettaan koko eduskunta kun se on niin kallis palkkaista sakkia ja määrää vaan uusia veroja ja maksuja autoilevalle kansalle. Autovero toistaiseksi jo vuodeta -53 tai jotain.

Jeepp
05.03.2013, 23:33
Minä ainaki mielellään katsastan auton, aina pidän autosta huolen että kaikki tavalliset on kunnossa, raidet tangon päät, alapallot, koiranluut, valot yms..

Katsastuksessa mene ite kattomaan paikan päälle ja jos jostakin Bmw taka kelkan kymmenistä puslista on joku väljä niin se kuntoon ja uusinta katastukseen.

Mukava ajella sitten katastetulla pirssillä.
Eikä koskaa oo ollu mitään yli 10v vanhaa käyttistä. Sitä vanhemmat sais katastaa 2krt vuojessa :-)
Offiauto sitte erikseen, joissakin asioissa ei tarvis niin nipottaa..

pahvi_
06.03.2013, 03:25
Mites jos joku ostaa siulta sen offiauton ja ajelee pääasiassa kaupungilla ku se on vaan niin miehekäs vekotin? :D eli sille on kyllä perusteet et niitäkin leimaillaan.
Ihme et ylipäätään saa leimattua, olisko siitä et inssit ei käy ajaa sillä kovempaa vauhtii? Epäilen et sillon siihenki puututtas et miten tää tälleen?

Nuhapumppu
06.03.2013, 09:42
Vai ei turvallisuus kärsisi,mistäpä löytyis tähän hätään se kuva siitä jarrulevystä josta oli kulunut ulompi kitkapinta pois ja palanjäänteet hinkkasi jäähdytysripoihin. Tämäkin oli huomattu katsastuksessa ja asiakas itse ei ollut edes tiennyt moisesta viasta,auto oli viittävaille jarruton. Valitettavasti monet eivät tiedä autoista niin paljoa että osaisivat itse pitää auton tieliikenne kelpoisina. Ei katsastuksista tarvitse kyllä luopua,aina ne viat on olut oikeita vikoja,vaan kuten jo monetkin ovat sanoneet niin muutoksiin vähän hölläystä.

bj45lava
06.03.2013, 09:53
Joo katsastus joka vehkeeseen missä on kilvet.
Kelkat, mopot, mp:t vaikka kahden vuoden välein, ja vois lisätä vielä noi jarruttomat kärrytkin listaan, semmoista paskaa välillä liikenteessä...

Jappi
06.03.2013, 10:51
Joo katsastus joka vehkeeseen missä on kilvet.
Kelkat, mopot, mp:t vaikka kahden vuoden välein, ja vois lisätä vielä noi jarruttomat kärrytkin listaan, semmoista paskaa välillä liikenteessä...

Joo mutta ei nykyhinnoilla kiits... Täällä missä ei alalla ole mitään kilpailua niin hinnat alkaa olla niin korkeat että kohta halvempi ostaa parinsadan räpsy ja ajaa kunnes poliisi vie laput...

Källbacka
06.03.2013, 11:31
Joo mutta ei nykyhinnoilla kiits... Täällä missä ei alalla ole mitään kilpailua niin hinnat alkaa olla niin korkeat että kohta halvempi ostaa parinsadan räpsy ja ajaa kunnes poliisi vie laput...

Toisaalta, heikosti kilpailluilla alueilla ei myöskään ole markkinaa, joka elättää konttoria "riittävällä tasolla" (mitä se kenellekin sitten merkitsee). Mutta konttorien/katsastustoiminnan vapautus korjaamoille on asia erikseen ja loputon suo keskustelun tasolla.

Tämä hra Kansanedustajan lauselma on kyllä aika ajattelematon päästö: toki tulee touhuttua raskaan kaluston taustalla enemmän, mutta sivusta pääsee seuraamaan välillä näitä <3,5 ton "parhaita paloja". On tuolla liikenteessä jo nyt sellaisia pommeja, että häijyä tekee ajella joukossa, jos asiaa alkaa liikaa miettimään. Ja vaikeaahan näistä on ketään syyttää, koska kaikki eivät vain osaa ajatella asioita siitä teknisestä/liikenneturvallisuuden perspektiivistä, jos auto on vain ja ainoastaan liikkumisen väline.

Jari
06.03.2013, 11:52
tässä on kova eppäily että seuraavaksi tulee käyttökielto yli 5vuotta vanhoille autoille, kun ne ei oo turvallisia

Renegade
06.03.2013, 13:21
Onhan tuossa ideaa.. Ei vaan voi tosiaan tässä maassa jättää ilman säännöllistä valvontaa. On tosta autoilusta jo muutenkin tehty täällä niin sopivan kallista, että sen nyt tietää missä kohtaa normi autoilija säästää jos saa valita vaihdattaako siihen viis vuotta vanhaan autoonsa (jota vielä itse pitää uutena) sen raidetangon pään tai pyöränlaakerin siinä kohtaa kun katsuri sanoo, vai vasta siinä kohtaa kun on pyörä irti...

Se on sitten eri asia missä valvotaan, kuinka usein ja mitä siitä pitäis maksaa. Mutta kyllähän tota touhua vois kohtuullistaa ja keskittyä olennaiseen. On vaan jo niin pitkälle vietyä byrokratiaa kaikkine EU-säädöksineen, että liekö tästä suosta enää paluuta...

Ja mikä sitten on oikeasti vaaraksi liikenteessä. Ajellaanhan niillä paskoilla silti, leimattuina tai ilman. Kuvitellaan että onnistuu ajelemaan parikin vuotta kiinni jäämättä autolla josta ei ole hoidettu mitään veroja, katsastuksia tai vakuutuksia, säästää siinä kohtalaisen summan sakokin maksuun. Ja jos sattuu vielä olemaan varaton kaveri, niin välikö sillä sakollakaan enää on...

Luoppis
06.03.2013, 16:36
En poistaisi katsastuksia, mutta mun mielestä pitäis saada vaikka autoveroihin joku bonusjärjestelmä: mitä useammin saa kerrasta leiman niin sitä enemmän sais bonuksia noihin helvetin veroihin, vähän niinkuin vakuutuksissa :D

Toisekseen en kyllä yhtään ymmärrä, että Kuorma-autoihin, millä ajetaan ihan saatanasti, voi saada 1,5 vuotta leimaa. Ja henkilöautoon "vain" 1v4kk. Joissain kuljetusfirmoissa on huollot niin retuperällä, että pitäis tehä joku pikainen jarru- ja valokatsastus vähintään puolen vuoden välein, jossei useamminkin. Tosin ei noi "pommipajat" autojaan/kärryjään ajoissa katsasta muutenkaan.

Swoop
06.03.2013, 16:58
Toisekseen en kyllä yhtään ymmärrä, että Kuorma-autoihin, millä ajetaan ihan saatanasti, voi saada 1,5 vuotta leimaa. Ja henkilöautoon "vain" 1v4kk. Joissain kuljetusfirmoissa on huollot niin retuperällä, että pitäis tehä joku pikainen jarru- ja valokatsastus vähintään puolen vuoden välein, jossei useamminkin. Tosin ei noi "pommipajat" autojaan/kärryjään ajoissa katsasta muutenkaan.

Noita ratsataankin tuolla tien päällä juurikin tuosta syystä. Itsekin muutaman kerran moiseen ajanut. Puolisen tuntia meni kun kaks ukkoa auton syynäs ja punnitsi... Savutkin muistaakseni ottivat.

Jussi Heinonen
06.03.2013, 18:46
Tohon raskaampaan kalustoon sen verran, että ajan itse moduulimittaista täysperävaunuyhdisterlmää (pitkä sana) ja en aja metriäkään jos tuntuu siltä että kaikki ei ole ok. Varsinkin raskaalla kalustolla kuskin tulee pitää huoli siitä että sekä veturi että kärry on kunnossa. Sitten jos on asiasta pomolle sanonu ja mitään ei tapahdu niin se onkin toinen juttu.
Kyllä mä meen oman kotteron kanssa aina ihan mielellään konttorille, joskin jännitystä välillä on. Ei ole mun mielestä paha rasti, yhdeksän vuoden ja neljän auton aikana ei ole tullut yhtään aiheetonta hylkäystä ja onpa joskus menny jopa kerralla läpi. Hintakin oli tänä vuonna 30e vähemmän kuin viime kerralla, tämä on hyvä suunta. Nyt siis 50e, eli neljäsosa yhden renkaan hinnasta...

mxä
10.03.2013, 06:01
sitten vielä sananen korjaamoyrittäjän suunnasta?myös meidän alamme "leipä" tulee isolta osin juurikin katsastuksessa hylätyistä autoista-mitenköhän vaikuttaisi alan työllisyyteen? :( veroalen kannalla ennemmin täälläkin.

Luoppis
10.03.2013, 12:23
Noita ratsataankin tuolla tien päällä juurikin tuosta syystä. Itsekin muutaman kerran moiseen ajanut. Puolisen tuntia meni kun kaks ukkoa auton syynäs ja punnitsi... Savutkin muistaakseni ottivat.

Viimeisen kahden vuoden aikana tasan yks ratsia ja siellä ajettiin vaan nopeusmittarin paikkansapitävyys. Eikä oo kyllä kevyelläkään kalustolla pysäytetty edes puhaltamaan vuosiin.

Swoop
10.03.2013, 15:27
Viimeisen kahden vuoden aikana tasan yks ratsia ja siellä ajettiin vaan nopeusmittarin paikkansapitävyys. Eikä oo kyllä kevyelläkään kalustolla pysäytetty edes puhaltamaan vuosiin.

Joka vuos on vähintään kerran radiossakin mainostettu tulevalla viikolla sitä ja tätä koskevaa tehovalvontaa johon lukeutuu myös raskasliikenne. Se että osuuko niitä omalle kohdalle onkin sitten jo ihan toinen juttu...

Kala92
10.03.2013, 16:07
Se on aika hauska kuinka se menee toi ratsioiden osuminen. Yleensä ne osuu aikalailla samoille kavereille. Ukolle ole oikeastaan kertaakaan osunut ja minun taas vuoden sisään on tarvinnut kaivaa poliisin stekkauksen merkeissä rekisteriotetta useammankin kerran. Puskureita on tutkittu, kapiinissa olevan painemittarin takia katsottiin onko turbo otteessa, tarra etulasin kulmassa aiheutti kyselyä, vilkut tutkittu läpi ja renkaiden pintaakin kerran ihmetelty. Tosin viimesin johtui yllättävästä jäätikkäästä ja perän heitosta lahdenväylällä, kun poliisit ajoivat perässä. Jos näin usein olisi kyseisiä tarkastuksia niin katsastukset voisi ihan hyvin unohtaa. Mutta koska näin ei ole ja on sattumaa tuleeko kohdalle vai ei niin kyllä se katsastus on ihan ehdoton.